> egy új taurus, desiro stb ugyanúgy fénylik új korában, mint egy személyautó
Azt hiszem, ez csak amolyan "optikai csalódás". Valóban fényesnek látszik, de csak azért, mert nincs a környéken semmi, ami még fényesebb lenne. De ha a Nyugatiban a Taurus mellé állítanál egy Ferrarit az autószalonból, rögtön látnád a különbséget! :-))
A teljesen matt sem jön be! Ez a gôzös például matt festékkel lett befújva, de igazából senkinek nem tetszett - pedig egy gôzös sohasem fényes!
Ez itten félfényessel lett befújva, jobban elfogadható. Az a helyzet, hogy a fényes és a matt között nagyon sok fokozat van, el lehet szórakozni a keveréssel.
Köszönöm a választ, egy kicsit a méretaránnyal vitatkoznék, ugyanis az utasszállító gépek modelljei még kisebbek, többnyire 1:144 , ha felnézel az égre, van hogy alig látni a gépet, de a fény megcsillan rajta. nekem van jónéhány H0-s buszom, van közte fényes, selyemmatt, nekem a fényes tűnik a legélethűbbnek.
Mozdonyok, kocsik esetében valóban más a helyzet, mert (gondolom) nincs feszített lemezelés, eléggé girbegurba, azon valóban törik a fény rendesen, egyébként a buszoknál a sík üveg, is ugyanígy girbegurba a valóságban, mert tökéletes síkot nem tud gyártani az ipar.
Egyébként tényleg nem piszkálódásból, de az áramszedő se sokáig ezüst a tauruson.
A dieseleknél is az első használat után kormolódik a tető.
Nekem itt a legszembetűnőbb, a festett felület gyönyörűen visszatükrözi a környezetet, az oladlánál meg majdnem annyira veri vissza a fényt, mint az üvegfelület.
Az részben pszichologiai kérdés résben a kicsinyitéssel jár.
A nagy jármüvek sem annyira fényesek, mint pl. az uj autok, kicsinyitve meg még mattabaknak kell lenni, hogy az ember elhiggye, hogy az egy szép modell. Ráadásul nézd meg jobban, akár a modernebb jármüvek felületét, az messze nem olyan sima mint egy üveglap, igy azon a fény mindig elveszik (széttörik).
A modellben ugyanezen a felületek a kicsinyités miatt sokkal simábbak, és ha erre még fényes lakkott is vinnénk az ugy nézne ki mint egy tükör. A méretek miatt még a festékkel is csalni kell mert, ugyanaz a szin kicsiben sokkal sötétebbnek látszik, ezért kell vagy világosabbra festeni, vagy ahogy elöbb irtuk, fehér krétaporral koszolni, hogy ugyanazt a benyomást kapjuk mintha az eredetit látnánk a méretaránynak megfelelö távolságbol. (akkor már az uj jármüvön sem látnád a csillogást)
A csillogós felület inkább karácsonyfadisznek hatna.
Ráadásul a nagy jármüvek fénye szinte napok alatt elveszik, igy csillogos állapotukban igen ritkán lehet öket látni.
A vasutmodellnél a valoság leghübb leképzése a célunk és ha körülnézel, akkor inkább matt felületeket találsz amik nyelik a fényt, igy a modellen is erre kell törekedni, mert különben kilog a loláb.
Jó, hogy felhoztad, már kérdezni is szerettem volna, hogy ez miért van így a modellvasút "világában", hogy elvileg a mozdonyok, kocsik eredeti állapotban egy teljesen új kvázi gyárból kigördült járművet modelleznek (tekintsünk most el a gyárilag koszoltaktól) a fényezés mégis selyemmatt, sosem fényes, pedig egy új taurus, desiro stb ugyanúgy fénylik új korában, mint egy személyautó, vagy egy utasszállító gép.
Gondoltam a méretarányra is, hogy az lehet az oka, de nem, mert én régebben repülőmodelleket raktam össze és ott a géptörzset az összeállítás szerint szinte mindig fényes festékkel kellett lefesteni a profik matricázás után még 3 réteg fényes lakkot ráküldenek és teljesen jól néznek ki, sőt talán élethűbb, hogy nem minden egyforma textúrájú, vannak matt felületek, vannak selyemmattok és fényesek, így lesz a felület anyagszerű, ettől látszik pl guminak a gumi. És még egy érdekes különbség a makettezéshez képest, hogy ott nem szabadott festetlen műanyag felületeket hagyni, mert az ciki, gáz, végül is van benne valami, lehet az egyik tauruson kipróbálom.
Elnézést kérek a "régi motorosoktól" nem akarok szentségtörést elkövetni, csak tényleg érdekel, hogy mi lehet ezeknek az oka.
Köszi az infókat, egy próbát megér ez a pasztell, azt hiszem. Szabim alatt talán lesz időm babrálni vele. A matt lakkozást meg teljes mozdonyra gondoltam.
A pasztelkréta helyett én inkább a szineskrétát ajánlom (azaz nem a zsiroskrétát - ha a pasztellkréta alatt ezt árulják). Ez sokkal természetesebb felületet ad (szintén müvészboltban kaphato, és ha szerencséd van kapsz 6-8 szinü földkrétát is - a többi szin amugy sem kell). A fekete, a fehér, barna, okkersárga meg néhány árnyalat a legjobb. (A fehér lehet a sima iskolai kréta is, de nem az mostanában a gyerekeknek árulnak, mert azt oldja a viz.)
Száraz puha ecsettel viszem fel a krétaport (amit a munkához reszelek). Az ecsettel szépen rá lehet kenni a krétát a felületre.
A végén a modellt folyékony vizzel mosom le, amibe egy csepp tintát keverek. A folyékony viz kitölti a kisebb mélyedéseket és azokba mossa (hasonloan az eredetin) a felületre vitt koszt. Száradás után igen jo benyomást kapsz és ha valamit elrontott az ember mindent le lehet pucolni.
Aham, köszi. Erről a pasztellkrétás megoldásról eddig nem hallottam. Én sima vízfestékkel próbálkoztam, meg makettezős tűecsettel. A szellőzőknél tökéletesen bevált, mert a festék megült a rácsok között, viszont a panelvonalakba mindig sikerül beletörölnöm, mikor törlöm a felesleget nedves ronggyal. A legvégén amúgy matt lakkal tervezem bevonni (légecsettel), pontosan azért hogy tartós legyen.
Egyébként ezt a pasztellkrétát milyen jellegű boltba keressem? Papírbolt?
Ez nagyon spécinek tűnik, de a 03-as az szerintem nagy, esetleg arra gondoltam, hogy felmelegíteni a drótból egy darabot és azzal kiolvasztani a lukat.
Van itthon nagy fordulatszámú kis kézi "nemtommi" amibe különböző kis apró csiszolószerszámokat lehet befogni, a gép főmozgása forgómozgás, mint a fúrónak is.
Azzal próbáltam az ÖBB-snél kifurni a korlátnak a lukat, de bazi nagy lett:(
Pasztellkrétát használtam, vizes ecsettel megdörzsöltem a felületét, felhordtam a mozdonyra, vékony ecsetet használtam, amit a család nőnemű tagjaitól szereztem, valami szempillakihúzó (nem spirál) vagy mi, nagyon vékony és nagyon jó minőségű, nahh ezt felhordtam, ha napon dolgozik az ember, akkor néhány másodperc alatt megszárad és le lehet polírózókendővel törölni a felesleget, óvatosan, hogy az árokba azért benne maradjon. A szellőző is így készült, az előnye, hogy ha elrontod, vagy megunod, leszeded vízzel, ugyanakkor ez a hátránya is, könnyen lejön, de ha nem fogdossa az ember nincs vele gond, elvileg a valóságban is lemosható a kosz:)
Ezzel a technikával készült ez is, mondjuk jelenleg már nem így néz ki a mozdony, mert a képen látszik a szedő alatt, hogy nem túl szép a koszolás, azt letöröltem és airbrushsal lefújtam és jó lett, tényleg olyan ez a pasztell, mint a grafitpor.
Lehet kapni egyébként makettboltokban panelvonalazó tollat, ami oldószeres festéket tartalmaz, vettem is egyet régebben, de nem igazán jött be, mert állandóan beszáradt, nem sok normális vonalat tudtam vele húzni, lehet, hogy csak az én tollam volt a rossz, nem tudom, mert nem vettem még egyet, mert nem olcsó.
Dunaharasztin van egy finomacéláru és szerszámbolt, 0,25mm-es a legkisebb fúrójuk. :) Elég eldugott, Taksony fele kell menni a főúton, a Némedi úti kereszteződés után balra esik egy udvar, ott van. Van ott még egy cukrászda (Gergely), és egy üléshuzat-bolt, azt hamarabb észre lehet venni. Az udvarral szemben, az útról jobbra van egy parkoló is.
Fülkevilágítás, próbáltad már? Ami a tömlő festését illeti: az összes MÁV mozdonynak kívűl van a piros és belül a fehér, csak a Taunak fordítva, így én is biztos rosszul festettem volna le....rá se ránts :-)))))))
Igen a vezetőfülke fehérre lett fújva, de ebből semmi sem látszik, még a tűző napon se, azon gondolkodom, hogy szilikonnegatívot kellene venni a szélvédőről és újraönteni átlátszó, esetleg enyhén sötétített műgyantából.
Van egy másik taurusom, annak levágtam pengével a kapaszkodóimitációit, csak nincs olyan kicsi fúróm, amivel ki lehetne fúrni a lyukat neki, meg forrasztani se tudok drótot, csak ilyen könycsepp nagyságú kötéssel, ami bazi ronda lenne:D
Ezekre szívesen fogadnék tippeket, pl, hogy hol lehet ilyen kis méretű fúrókat venni?
A naprolót kipróbáltam maszkolószalaggal a másik oldalra, de abból se sok látszódik, igazából nem értem a Pikot, kicsit másfajta műanyagot használnának az ablakok fröccsöntéséhez és sokkal jobb lenne a modell, mert, ha még nem lenne vezetőfülke, azt mondom, oké, de így, ráadásul azt hiszem még tamponozva is van az ablak fekete része.
Még egy apróság hozzá: a légtömlőket és a csavarkapcsot nem tudom, hogy rögzítetted. Ha a felületre vannak ragasztva, az nem lesz jó sajnos, mert idővel lehullanak - akár a festékkel együtt.
Jó megoldás viszont, ha fogsz egy darab sztirol lapot ( a legvékonyabbat ), levágod akkorára, hogy beférjen oda a két ütköző közé. Ezután kifurkálod, lefested szürkére ( főkeret sötétszürkéjére ), belenyomod a tömlőket és a csavarkapcsot ( ahogy a gyári modelleken is furatba nyomkodod be ), majd beragasztod őket. Ezután a hátoldalán levágod a kilógó részeket, majd síkra csiszolod. Soha többet nem fog elmozdulni, elengedni semmi.
Majd az így elkészült panelt szépen fel tudod ragasztani a helyére, de ha jól faragod ki, akkor ragasztani sem kell: oldalról beszorul a két ütközőt körülvevő öntvény közé, fentről pedig a kaszni fogja az öntvényhez nyomni ( pont befér oda a legvékonyabb sztirol lap ). Ezáltal ha már megunod - vonókészüléket akarsz arra a végére - egyszerűen leveszed az egészet.
Az áramszedőből valóban hiányzik kicsit a vörös, de végülis az koszolódik rendesen, tapad rá a szénpor gazdagon.
Amit én még a helyedben megtennék: rézdrótból hajlíts és forrassz egy - egy kapaszkodót az elejére. Le kell festeni sötétszürkére és fel kell ragasztani az eredetire. Ha igazán precíz akarsz lenni, akkor az eredetit lecsiszolod, de akkor ott is festeni kell. A hatás viszont már úgy is nagyon jó, ha ott marad.
Iletve a homloküveg mögé még két naprolót betehetnél. Látom, hogy a vezetőállást kifestetted, de olyan sötét az ablak, hogy nem látszik rendesen. A roló viszont közel van hozzá, így látható és nagyot dob rajta.