Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Az biztos...Ha csak azt is át nem építették. Nálunk is ment egy falutól keletre egy pont ilyen fajt, de leszerelték, már a 70-es évek végén aztán most hol van, az passz...
Még középsulisként emlékszem azokra a régi térközjelzőkre, 79-ben még meg voltak, hogy mikor épült át, azt a csak a fene tudja...Csak a Bartók Béla úti felüljáró nem látszik.....
Az igazi az lenne ha a szelvényszámot valami módon ki lehetne nagyítani, nekem nem sikerült, de talán neked...)))
Nagy segítség hogy délelőtt.....Az ziher, hogy a Simontornya-Dombóvár közötti rész, talán a vonat valamelyik reggeli gyors lehet, mert a Nohab mögött nem látszik a pakli...De lehet tévedek. Azt látni, hogy Bh kocsik, amik akkoriban arra eleget jártak a távolsági személyekben, de a gyorsokban is. Lefelé mész, és jobboldalt látszik a Kapos völgy jellegzetes ártéri növényzete a fűzfás-szittyós mező...Jó lenne jobban ismerni a vonalat, mert az alsó képen az az áteresz nagyon jellegzetes. Sőt a hegyek formája is, mintha Szakály környéke lenne, de Gyönknél is....Ha arra uttazok, hát igen csak melesem, bár az étereszt azóta belephette a szittyó...
Tessék... 40-es vonal, 1972 április. A vonat Pécs felé halad egy délelőttön. A képeket (gyerekkori opuszaim) röviddel egymás után készítettem, de nem emlékszem rá, hogy hol, melyik vonalszakaszon. Ha valami tipped lenne rá, örömmel venném. Üdv
A vonat éppen Fc felé indul a térközjelzőtől, a Hamzsabégi út ezen része ma tele van mindenfélével, a rálátás akkor még (1967 nov.) megvolt. A háttérben látható nagyobb épületek a Fehérvári út magasságában vannak.
Azt hiszem, itt lehet esélyem egy képre szert tenni, mert -szerintem- beletartozhat a "Régi fotók" kategóriába.
Egyetlenegy darab együttállásos képpel gyakorlatilag teljes lehetne egy kisebb exkluzív sorozatom. Keresek, és ha van valakinek, szeretnék kérni egy MÁV V43 1333 - GYSEV V43 333-as képet. (Természetesen, ez utóbbi időben csak az eredeti, ex V43 1130-as lehet, mivel az 1003/333 nem jöhet össze a még 1333-assal, ez utóbbi Cirmossá való átalakítása miatt.)
Megköszönöm, ha valaki küld nekem egy ilyen együttállást.
TBKF mérõkocsi (Távközlési és Biztosító berendezések Központi Fõnöksége) Pályaszámok: 61-55, 99-40, 159-8 gyártás 1957, selejt 1990, telephely Nyugati Köszönet Lossonczy Miklósnak és Szabó Csabának.
Volt kolégákkal beszélgetve kiderült, hogy a kocsi
pályaszáma 156-1 volt, a Nyugatiban tárolták.
Párnás hálószakasz, konyha és agregátor is volt benne.
Gondnoka, aki bevásárolt, főzött, takarított, ágyazott
Szmoli bácsi volt, már meghalt. A kocsi rendezője aki a
vontatásokat szervezte Perédi Szilárd volt, már ő sem él.
Mint kiderült, nem közösködtünk a vontatással, kizárólag
mi a rádió laborosok és az akusztikus laborosok használtuk.
Erről a 4 tengelyes fekete mérõkocsiról keresek képeket, adatokat.
Úgy látszik igen, de ez abszolút nem baj! Nem volt ez már téma régebben egy másik Topicon (netán Topicokon)? Hirtelen nem találtam sehol.... Még egyszer köszönöm szépen az anyagot!
Nem problémázás végett írtam; csak hogy tudjátok mikor készült a kép, és ki volt a szerző. Sajnos nekem már moderáltak ki képes hozzászólásomat hasonlók miatt...
MÁV Ichqrs 12 55 8097 000-098 = 99 db MÁV Ichqrs 12 55 8061 200-510 = 310 db MÁV Ichqrs 12 55 8062 000-959 = 960 db MÁV Ichqrss 12 55 8063 000-138 = 139 db MÁV Ichqrss 12 55 8073 060-299 = 240 db MÁV Icfhmqrs 12 55 8098 000-099 = 100 db = 1848 db
MÁV hálózaton közlekedő idegen hűtőkocsik
? 03 83 8272 700-739 = 40 db ? 03 83 8272 750-769 = 20 db ? 03 83 8272 800-860 = 60 db ? 03 83 8272 900-954 = 55 db = 175 db
? 13 87 8773 510-533 = 24 db ? 14 87 8773 535-539 = 5 db = 29 db
Attiláshoz kédés: Van elképzelésed arról, hogy milyen kivitelű és szövegű emléktáblával örökítsük meg a jövő generáció számára a tárgyi kocsival foganatosított utazásodat?
Biztos, hogy az elsőre, köszi. Középen nem volt ajtó mint a piroson, ott egy nagy terem volt több ablakkal. Ebben kisérleteztük ki a ferrit antennát a Pacsirta rádióhoz, amit a kórmányvonatba szereltünk.
A képpel kapcsolatosan: a V43-as topicban a 471 számú hozzászólásomnál egy szóval sem szerepel, hogy a kép az én gyűjteményemből való. Oda azt írtam, hogy:
"Sziasztok! Ha már 1001-es, akkor itt egy kép '72-ből a nyugatiból. Nem tudom ki készítette. Most töltöttem le nem rég. Üdv. "
Én meg mint jeleztem, a képet V43-as mozdony barátok ide klikkeljenek Topicon a Cheew nick névnél a 471-es hozzászólásban találtam, jelezd neki légy oly szíves az észrevételedet. Köszönöm.
"A 100 éves vonatban csak a büfékocsi nyitott peronos. Arra gondolsz?"
Nem, fiúk, tévedtem.
A büfékocsi AVT eredetű teherkocsiból átalakított, nem erre gondoltam.
Nem néztem meg a Füsti kiadványokat és fejből úgy emlékeztem, hogy a Ch 4743-as (eredetileg a MÁV VIII e' jelleg) nyitott peronos "megfelelője", a VIIId' típus is létezik nosztalgia kocsiként.
Kérdésedre utánanéztem és sajnos az a nyitott peronos, amelyikre én gondoltam (VIIId'), nem él.
A BHÉV-nél az 1952-es császárfűrdői, a MÁV-nál az 1963-as paládicspusztai baleset után merült fel a kocsik vasvázasításának szükségessége de, hogy igazából mikor végeztek ezzel, azt nem tudom.
Valamikor a 80-as években egyszer egy ismerősömmel én is voltam egy ilyen mérőmeneten, akkor ha jól emlékszem a mozdony által keltett elektromos zavarásokat (?) mérték. Sajnos akkor még nem foglalkoztam a mostani nagy kedvenceimmel, így fotóm sincs, de még a pályaszámát sem tudom. :-(
A 60-as években még nagyban javították, generálozták ezeket a Landlerben. Abban az asztalosműhelyben láttam először szögletes lukat fúró gépet. Addig azt hittem hogy olyan nincs.
"...a favázas kéttengelyes vasúti kocsik utolsó példányait mikor vonták ki a forgalomból?"
Az 1970-es évek első harmadában.
Az általad leírt, a kocsi közepén elhelyezett WC helyiséges kocsi létezik az un. "100 éves vonat" szerelvényében: mind a nyitott peronos, mind a zárt peronos.
Az általad leírt állapot azért volt érdekes, mert a személyforgalomban használt kocsikat 1926-1935 közötti időszakban átépítették: a továbbra is fa-szekrényvázas kocsik magas dongatetőt kaptak ( a jellegzetes "MÁV" tető végekkel), a WC a kocsi egyik végébe került, az utastérben négy fakeretes, felül kerekített ablakokat építettek be és a csaknem fekete "MÁV zöld" színre festették.
Hogyne kérlek. Eredetileg bármelyik vontatott mérőkocsi képére gondoltam, de ha már válogatni is lehet, akkor a TBKF és a vontatás közös kocsija lenne a legjobb. Sokat jártam azzal a Nyugati (honállomás) és Hegyeshalom között. Smoli bácsi volt a gondnoka, ő főzött, takaritott és ágyazott nekünk. Térerő méréseket végeztünk ezen a vonalon, a mozdony urh rádióhálozat kialakításához. A vontatás, ha jól emlékszem fékpróbákra használta ezt a kocsit.
Köszi a képeket és az adalékokat. A képet én a multidaru.hu lapon találtam, az volt az én forrásom. Valszeg ők Tőled "kölcsönözték"...:)) Vannak e mérőkocsi képeid is? A http://www.fortunecity.com/underworld/genesis/605/mav_223h.htm on nem találtam.
Csak annyira nem régi a kép... 1996 februárjában készítettem Püspökladányban. A minősége azért olyan amilyen, mert még régen szkenneltem papírképről. Sajnos nem volt sok időm más adatokat is felírni (mint pl. a száma)
Csak a pontosság kedvéért, a forrás: http://www.fortunecity.com/underworld/genesis/605/mav_223h.htm ;-) (a felirat zavart, jobb lett volna forrásmegjelölés nélkül feltenni ;-) )
A 1. oszt. személykocsi
B 2. oszt. személykocsi
C (ameddig volt) 3. oszt. személykocsi
D kalauzkocsi
E teherkocsiból alakított szükség-személykocsi
F postakocsi
G fedett teherkocsi
H
J alacsony oldalfalú nyitott teherkocsi
K magas oldalfalú nyitott teherkocsi
L nagyállatok szállítására szolgáló fedett teherkocsi
M kétszintes kisállatok szállítására való fedett teherkocsi
N
O
P
R tartálykocsi
S
T
U
V
Z
E=normál nyitott F=különleges nyitott G=normál fedett H=különleges fedett I=hűtő K=kéttengelyes alacsony oldalfalú, ill. pőre L= ---"--- R=négytengelyes alacsony oldalfalú, ill. pőre S=négy- vagy többtengelyes alacsony oldalfalú ill. pőre T=nyitható tetejű U=különleges (cementtartány, gabona, transzformátorszállító stb.) Z=tartály
A jelenlegi betűjelzések szerint.
1968 (UIC-számozás bevezetése) előtti más volt, onnan nem tudok teljesen részletes dolgokat, de: J,K=nyitott G=fedett M=élőállat-szállító R=tartály...stb.
A mienk még G jelű kocsi volt az 50-es évek elején. Mit is jelentenek ezek a betűk? Az A,B,C nem gond, de a G az gabonát jelent? Mi a platós, tartály, pakli, pósta kocsik jele?
Ilyen E jelű kocsik voltak az 1960-as évek elejéig a Zalaegerszeg-Rédics és a Zalaegerszeg-Zalaszentiván közötti személyvonatokban. A Rédics felé közlekedő személyvonat utolsó kocsija egy régi négytengelyes vagon volt, ha jól emlékszem Bua volt a jele. A 39-es dandár c. filmben volt hasonló kocsi.
Mindenkinek köszönöm a választ és a képeket. Ezek a kocsik már DeLux kivitelűek voltak, dupla ajtóval, nagyablakkal, lépcsővel kalaúz átjáróval. Én még ehhez hasonlókban utaztam mint az alábbi kép, aztán jöttek a kéttengelyes fapados kocsik.
1963-ban - bár nem rendszeresen, hanem alkalomszerűen besorozva - a Miskolc-Füzesabony közötti személyvonatban utaztam ilyen "Boci- pullman"-ban. Mivel már akkor is szerettem a vasuti kuriózumokat (és ezek a vagonok akkor azért már annak számítottak), nagyon élveztem az utazást ezekben a kocsikban.
Nagyon szerettem a nyitott peronos kocsikat is, nagyon romantikus volt az utolsó kocsi hátsó peronján könyökölve gyönyörködni az elsuhanó (kb. 30-40 km/h sebességgel!) tájban.
Szintén a hatvanas évek első felében (1963 körül) a tároló vágányon álló kocsik között bóklászva (akkor még nem voltak vasúti őrök), felfedeztem egy forgalomban lévő, az 1880-as években gyártott vagont (a pontos évszámra nem emlékszem és sajnos a fényképezőgépem sem volt nálam :o)) Kívülröl 5 ablaka volt, a WC a vagon közepén volt és a WC-től jobbra és balra eső részben 20-20 ülés volt elhelyezve.
Az meg tudja-e valaki mondani, hogy a favázas kéttengelyes vasúti kocsik utolsó példányait mikor vonták ki a forgalomból?
A GySEV 1960/61-ben 3 darab ilyen kocsit bérelt a MÁV-tól: "kalauzkocsiként való felhasználás céljából a vonatkísérő személyzetünk megkímélése érdekében." Egynek pályaszámát tudom: E 932. Egy másiké "E 80"-ként van megadva, de gondolom, itt egy számjegy hiányzik.
Valamikor az 1950-es évek első felében én is utaztam néhányszor hasonló kocsiban Sárvár - Hosszúpereszteg között, a Zalabérig közlekedő vegyesvonaton szolgált személyszállításra.
Köszönet a budi kivitelének leírásáért. Én csak kívülről láttam ezeket a kocsikat, de nem volt szerencsém bennük utazni. A kályhát láttam kívülről, a budit viszont nem.
1954-1957 között én is bejáró diák voltam Ceglédre. Eleinte marhavagonokban utaztunk. Falócák voltak benne a falak mellett, középen egy pléh kányha amibe sose fűtöttek be. az egyik sarokban volt a budi, azaz egy ajtó 45 fokos szögben a falakkal, mögötte egy luk a padlóban. Meredek hágcsón kellett fel és leszállni. Az ajtót emberszélességnyi nyílásra behegesztették, hogy ne essünk ki túl könnyen. De szeretnék egy képet látni ezekről a "személykocsik"-ról! Késöbb volt már diákkocsi is először gáz, majd villany világítással. A villanykörtéket lopták annak ellenére, hogy sem a feszültsége, sem az aljazata nem volt alkalmas otthoni használatra. Ezek a saját tapasztalataim voltak, azt viszont csak hallottam, hogy a gáztartályok egyik végébe lukas lemezt tettek és ebben "utaztak" néhányan nyugatra.
Hazai iparvasutakról, iparvasúti mozdonyokról gyűjtök képeket már kb 10 éve. Szép mennyiség gyűlt össze, egy részét én fotóztam, nagyobbik részét másoktól kaptam, cseréltem.
Ahogy bővül a gyűjteményem, egyre inkább azt látom, hogy a rendszerváltás előtt, és közvetlen utána nagyon kevés kép készült iparvasúti témában, gondolom nem lehetett egyszerű bejutni egy-egy gyárba, és akkoriban talán az sem volt ennyire köztudott, hogy hol dolgoznak iparvasúti mozdonyok.
Van esetleg köztetek valaki, aki cserélne régi iparvasúti fotókat, vagy tud pár ötlettel segíteni, hogy hol induljak el, ha egy-egy olyan mozdonyról szeretnék képet, amit réges-rég szétvágtak?
Hosszú távú célom, hogy minden egyes iparvasúti mozdonyról lássak legalább egy képet, ami a közel 500 mozdony több, mint felénél már összejött. A továbbiakhoz előre is köszönök minden segítséget!
Volt egy régi filmsorozat, 4-5 részes, Megtörtént bűnesetek/bűnügyek (?) címmel, ennek az egyik részében egy fülkés vasúti kocsiban utaznak, és az ablakon kinézve a hajdúszoboszlói vasútállomást mutatják.
Másik kedvenc az Öreg bánya titka, ahol a Dorogi homokvasutat mutatják elég sok jelentetben, meg az Utána srácok, itt a lillafüredi kisvasút kerekhegyi szárnyvonalán láthatunk vonatot, meg a lillai fénysorompónál c50-es által húzott láev motorkocsit.
1961-1965 között bejáró diák voltam Miskolcra. Abban időben a Tiszapalkonya-Nyékládháza vonalon gyakran ilyen 1. osztályú kocsi volt besorolva a szerelvénybe. Érdekessége volt annak a kocsinak, hogy a világítást Auer harisnyás gázlámpa adta. A kocsi alján volt egy gáztartály (ezen a képen ha jól látom az akkumulátor-ládát, már villanyvilágítás lehetett) Sötétedéskor jött a kalauz a szolgálati gyufával és végig gyújtogatta a lámpákat. Nagyon hangulatos volt!
Az ablakok száma és elhelyezkedése alapján úgy vélem, hogy ezen a képen is egy ilyen kocsi látható, még az eredeti tetejével. (Azt a sok pasast szétzavarhatta volna a fotós a kocsi elől.)
Abban az időben Bp Déli pu és Keszőhidegkút-Gyönk között utazgattam időnként személyvonatokon. (Onnan vagyok benne biztos, hogy személyvonatok voltak, mert arra figyeltem, hogy Belecska mh után kellett szedelőzködnöm a leszálláshoz) Ezek a vonatok 4 tengelyes kocsikból álltak. A gyorsok esetén 2 db ABbmot és két-három 4 tengelyes személykocsira emlékszem abból az időből.
Nem ez lenne az első képtár, amelyben a feliratok valóságtartalma nem 100 %.
Elgondolkodtam azon is, hogy ez a JJB jelű fotós 1955 és 1995 között szép időtartamot fényképezett végig. Nem állítom, hogy kizárt dolog, de óvatosan kételkedem.
Az 1966-os datálás nem esik távol az én emlékeim szerintiektől. A budapesti helyszín sem kizárt. Gondolom, hogy annak idején Esztergom, Veresegyház, vagy Lajosmizse felé ilyen kocsikból (is) összeállított vonatok jártak. Az acélvázasítás kb. ekkor ért a végére. Ámbár azon sem lepődnék meg, ha a képtárba a képeket felrakó személy csupán Budapestet ismerné Magyarországból.
Gumidani, a képnek nem az a címe, hogy "MÁV-Budapest 1966"? Akkor ez nem egy távolsági személyvonatba van besorozva? A kocsi honállomás nevét én a szülővárosomnak nézném, de erre nem teszem le a nagyesküt. :-)))
Mellékvonalakon. 1964 körül egészen biztosan utaztam ilyesmiben Lepsény és Tamási között, ill. 2. osztályú változatban Keszőhidegkút-Gyönk és Tamási között. Jól emlékszem a szűk oldalfolyosóra, az egyik kocsivégen volt félfülkére. Az egész fülkék ikerablakai viszont kiestek az emlékeim közül. Többnyire 2. osztályon utaztam, faléces üléseken a celldömölkihez hasonló termes kocsikban.
Szerintem V tI jellegű kocsi, amely eredetlig ABh 928 - 100932 szám valamelyikén kezdte pályafutását 1900-1904 között. Gyártója a Schlick, a Ganz, az MWG, vagy a Weitzer lehetett. Akkor még laternatetős volt, 1925 után lett ilyen a teteje.
10,35 m az ütközők közötti hossza,, 6 m tengelytáv, 16,1 t sajáttömeg, oldalfolyosós, fülkés, gőzfűtés, 3A+6A+8B+8B üh,
Egy ilyen kocsi ácsorog - reményeim szerint még - a Kőér utcában.
Szép, hosszú kor megérhetett ez a fotós. 1952-ből és 1995-ből is látható felvétele a sorozatban.
Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmet erre a képre.
Az ACsEV elcsatolt területén a Menyháza-Borossebes vonal volt keskenynyomközű, de nincs tudomásunk róla, hogy ott motorkocsi közlekedett volna. Sapkajelvényt, ha beazonosíthatnánk...
Az egyenruhás felnőtt nagy valószínűséggel vasutas lehet. - Én inkább az általad említett férfi fölött látható kopasz, az egyensapkáját a bal kezében tartó férfit nézem vasutasnak
A női kalapok alapján a két világháború közöttinek vélem a képet. A gyerekeken levő egyenruha sejtésem szerint nem a magyar cserkészeké. Az egyenruhás felnőtt nagy valószínűséggel vasutas lehet. A MÁV sapkajelvény nem ilyen.
Az ACSEV elcsatolt területen levő keskenyvágányú vonala?
hazai kisvasutakon gőzmotorkocsik (vagy fagázas, vagy benzines, blabla ilyen stílusú cuccok) az aegv-n, cegléden, nyír/bodrogban (meg ami most nem ugrik be) de szerintem egyik sem hasonlít erre.
sajna most mennem kell, de remélem megoldódik-e olyan szépen, mint vinye :-)
A tutit én sem tudom, de néhány adalékot írok, hátha megfejtjük közös erővel:
- kisvasúti gőzmotorkocsinak nézem a felnőtt emberek magasságához mérve - a fénykép felső részén a félig lelógó névtábla rá van szerelve a járműre (nem a jármű mögött egy épületen van), tehát helyi forgalmú motorkocsi lehet a képen - biztos hogy magyarországi felvétel?
ez feltehetőleg egy gőzmotorkocsi, hogy keskeny, vagy normál, az passz. hasonlók voltak az aegv-n, acsev-en, nemtomhol. a tisztelgő kissrác felett lehet silabizálni a nevet.
És nemcsak a tiszta (bokroktól mentes) környezet a múlté, hanem a tehervonatok sokszínűsége is. Az áruféleségek háromnegyedét (ha nem többet) állami segítséggel elorozta a kamionközlekedés.
Ez a bogarászás, amíg sikerült kilegózni a történet végét... :) Szinte a CSI sorozatok valamelyikébe is beillene egy epizód erejéig valami hasonló.. :) Félre ne értsd, elismerésem - nagyon is. :)
elég mákos, de kivehető rajta a történet, bizony, most már biztos, hogy vinyén készült a két fotó, és te is jól láttad a keresztező kisvasúti síneket. feltehetőleg a kisvasúti keresztezés miatt volt itt szolgálat.
Megkérdeztem édesapámat, aki a 40-s évek végétől elég sokszor utazott a vonalon. Ő is Vinye-Sándormajor megállónak azonosította a két fotót! Na meg van valahol egy helyszínrajzom (majd megkeresem és berakom ide), amin rajta van a Hódos-éri kisvasút kersztezésének helye is, ami szerintem itt látható:
V-betűs jelzőt bejárati jelzővel fel nem szerelt állomások és megálló-rakodóhelyek első bejárati váltója előtt általános fékúttávolságban kell elhelyezni. Arra hívja fel a mozdonyvezető figyelmét, hogy állomáshoz vagy megálló-rakodóhelyhez közeledik. A mozdonyvezető a jelző előtt Figyelj-jelzést köteles adni!
(F. 1. sz. Jelzési utasítás, 209. pont. Érvényes 1966. november 1-től.)
Magyarán a képen látható kerek tábla lehetett az iparvágány kiágazás miatt elhelyezve ott.
vinye mh alatt a fatelepnek volt iparvágány kiágazása. illetve a hódos-éri kisvasút is keresztezte a vonalat, bár hogy szintben, vagy aluljáróval, azt sajnos nemtudom. a kiágazáshoz tartozhat v betűs jelző?
közben a vasutallomasok.hu-n találtam egy kommentet, hogy vinyén régebben állt egy kis épület, ahol fűtött váróterem, jegykiadás is volt, talán ez látszik a kép jobb szélén.
Vinye mh jelenleg a Győr-Veszprémi vonal 397-es szelvényében található... Egy korabeli lejtéskimutatás szerint Zirc irányából tekintve:
421.35-397.15 szelv: 20 %o-es lejtő,
397.15-396.17 szelv: vízszintes,
396.17-386.02 szelv: 20 %o-es lejtő.
Vagyis Vinye 20-as lejtőben fekszik, mindössze a megálló területe, az a 100 méter a sík. Közvetlen a megálló előtt kellett lenni egy lejtjelzőnek, és közvetlen utána is egynek a 20-sík-20 miatt. A fotót nézegetve, a mozdony felől van egy lejt-tábla, ami emelkedőt mutat (Zirc?) irányába (ahonnan érkezik), és a vonat után is van egy lejt-tábla, ami lejtőt mutat (Bakonyszentlászló?) irányába (ahová tart). A két tábla között nagyon kicsi a távolság, esetünkben bele is fér egy nyúlfaroknyi vízszintes...
Ha a fotó tényleg Vinyén készült, akkor a képen látható lejtjelzők pontosan úgy helyezkednek el, ahogy a lejtviszonyok jelenleg is vannak a bakonyi vonalon, és ahogy megkívánták az egykori kitűzésüket.
nemigaz, hogy nem találjuk ki. most már a felépítményt is tudjuk. ívben fekvő megálló. ha elfogadjuk azt, hogy a másik kép ugyanitt készült, akkor azt is tudjuk, hogy 20 ezrelékes a pálya.
hol van/volt ilyen emelkedés? bakonyi vonal... ésmég? mátra, bükk talán max. 16,5.
-kaposvár-szigetvár? pécs-harkány? de ezek kis "i" pályák voltak.
Ha megnézzük a képeketl áthatjuk, hogy villamosok vannak a képen 2 db. Első ránézésre, Hűvösvölgy egykori villamos végállomására gondolok. Zugliget nem lehet, mert az máshogy nézett ki.
azon a vonalon szerintem egyetlen megálló volt csak ami kb. passzolhatna (lejtés, ív) a remetevölgyi, de ott biz nem így fest a helyszín, pl. az épület is az átellenes oldalon van.
Az biztos hogy a 424,321-365 Psz. gépek közül valamelyik, mert nincs víztisztító a kazánján, és szerintem a 60-as évek legelején még nemigen cserélgették a kazánokat.
Tisztelt Topiclakók! Segítségüket szeretném kérni egy mozdony azonosításához. 1961.08.19-én Gagarin Budapestre érkezett. A Ferihegyi reptérről a műúton vitték be a városba. Én a műút mellett készítettem a mellékelt képet egy vonatról, mely Kőbánya-Kispestről tartott Lőrinc felé. Sajnos a képen a gép pályaszáma csak sejthető. Én 424,364-nek saccolom. Tudom, régen készült a kép, de hátha valamelyiküknek van régi emlékük a pályaszám meghatározásához. Esetleg segít a lámpák feletti (szintén olvashatatlan) tábla. Segítségüket előre is köszönöm.
ha jól számolom, a jövős meg az elmenős képeken látható távírópóznákon ugyanannyi vezeték feszül, lehet véletlen, de szerintem egy helyszínen készültek, ugyanarról a vonatról. 20 ezrelékes emelkedés mely vonalainkon volt?
egy link utolsó számjegyét növelve ez jön be. lehet, hogy az előző kép előtt készült egy perccel? a lejtésjelzőn a szám kettessel kezdődik, ez azért némiképp már behatárolja a helyszínt.
Csak arra akartam utalni, hogy félreérthető, bár teljesen igaz, az az állítás, hogy az első 7 db. német alkatrészekből készült. Mert ez azt sejteti, bár direkt nem állítja, hogy azok is a Ganzban készültek volna, csak hozott anyagból.
Hasonló lenne, ha az esztergomi autógyárral kapcsolatban megjegyeznénk, hogy a Suzuki Alto szgk-k japán alkatrészből készültek. Persze, és Japánban, nem pedig Esztergomban.
Van egy füzetem, hogy melyik külföldi egységet, melyik magyar ill KGST-n belüli szövetkezet, gyártól lehet megrendelni. Belenézhetek majd, sajnos egy hétig nem leszek még a közelébe.
Sőt, ha még jobban recézni akarjuk a dolgot, akkor a Ganz-ban készült mozdonyokra is illik az összeszerelt, mivelhogy azokat is külhoni alkatrészekből legózták össze, aztán ezek száma persze folyamatosan csökkent.
Köszi, bár én nem erre gondoltam. Ezek alkották a konzorciumot, tény, de mondjuk én nem tudok felidézni pl. ACEC, Alsthom, SFAC vagy BruNivel által gyártott alkatrészt/részegységet (de ez még nem jelenti hogy ne lenne akár). No és Ti? :) A többit a V43-ban is folytathatnánk :)
Sőt, ha még pontosabbak szeretnénk lenni, német (AEG, Siemens-Schuckert, Krupp, Krauss-Maffei), francia (Jeumont), svájci (Oerlikon), belga(?) és angol (BBC, vagy ez is svájci?) alkatrészekből. Igaz a konzorciumot a Siemens irányitotta. Szinte minden gyár beleadta a legjobbját, úgymond (de ellentétes véleményt is hallottam már).
Az első 7 darab az Német alkatrészekből volt összeszerelve. A 1057 pedig az ötvenedik darab ami a GANZ-MÁVAG-ban készült. Ezért is van a sok gyári fotó erről a mozdonyról.
Ismerem azt az albumot, de megmondom őszintén, nincs benne, legalább is én a 215 megjelenő képen nem látom. Ami szilik láthatók, azok a V43 1057. Esetleg valahol "eldugva" van?
Tisztelettel, én is segítséget szeretnék kérni, képeket 2 db V43-asról vörös csillagos, lehetőleg az első eredeti fényezéssel ábrázolva. A két pályaszám: V43 1051 és V43 1144-es. De lehet a "második kiadású" is, ( a mostani színterv elődje!), ebben az esetben csak annyi lenne, hogy az 1144-esé a végzetes 1981.09.09-i legyen. (Vagyis, még kis kasznis korából.)
A segítséget előre is megköszönöm, mail címem publikus.
Az általam látott összes rajzon szöget zárnak be. A képek között nem találtam olyant, amelyen teljesen egyértelmű lenne. Sok képen hiányzik a lépcső, másutt nincs is meg az ajtó, a legtöbb képen a felvétel szöge olyan, hogy nem itélhető meg a kérdés, stb. Szerintem keskenyedett a peron a kocsivég felé.
Mennyire lehet komolyan venni, hogy a peronajtók az oldalfalhoz képest szöget zártak be? Azt tapasztalom, hogy a jellegrajzok néha pontatlanok. A képen ezt a ferdeséget nem látom (bár lehet, hogy csak erősebb pápaszem kéne).
Köszönöm szépen a tippet, nekem még a Várban levő Országos Széchenyi Könyvtár is az eszembe jutott....apám 70. születésnapjára nagyon szép albumot csináltak a születése napján megjelent újságokból...persze nem ingyé...:-))))) Ja, az egyik lopást ott is felfedeztem, az egykori "Vasútmodellezés" füzetecskék igencsak hiányosak voltak...
Ha viszont a 13 m-es forgócsaptávra tippelnénk, akkor a lehetséges donor:
XI bI jelleg, DFag 109946 109950, Ganz 1909
13 m forgócsaptáv, dongatető, oldalfolyosós, postaszakasz, WC, raktárszakasz, kalauzszakasz, villamos világítás, gőzfűtés,
A felső pirosban levő, templom-makettet tartó alakot tippelem Mórnak, az alsó zöldben levőt, aki egy hosszú keresztet és az országalmát tartja, pedig Istvánnak.
Nem tudom, hogy a MÁV könyvtárban jártál-e, vagyis ott műveltek-e barbár kezek ilyen gyalázatos munkát? Ha igen, akkor próbáld meg a MÁV Központi irattárat a Nyugatiban, náluk is megvan egy csomó az említett közlönyből, bár nem tudom, az összes évfolyam megtalálható-e ott.
Volt egy X fI jellegű, Dag 8301 pályaszámú, Weitzer által 1906-ban épített kalauzkocsi. Ezt bemutatták a milánói világkiállításron. (18,21 m ütközők között, 12 m forgócsaptáv, 2,5 m tengelytáv a forgóvázban, akkumulátoros világítás)
Mivel ez egy egyedi darab volt, 32 éves korában (ha egyáltalában megvolt) ideális alany lehetett egy ilyen átépítésre.
Róbertkének üzenem, hogy nem szép dolog az, hogy ab ovo kirekeszt a szenté avatandók köréből. Ez nem eurókonform dolog. Nem lennék meglepve, ha a híveim aláírásgyújtésbe kezdenének tiltakozásul.
Nem csak ezt tüntették el ismeretlen kezek, hanem több számból és más közlönyökből ki lettek tépve azok az oldalak is, ahol a pontos listát közölték a mozdony beszerzésekről, holott ingyen másolatot készíthettek volna! Napok alatt több tucat ilyen "hiányt" fedeztünk fel a könyvtárosokkal. Ezek több mint 80-100 éves újságok.
Volt fék egyáltalán a kocsin? Az egész országot bejárta a szerelvény (1938-39 -et írunk!!) , az akkori mellékvonalakon is tudnia kellett közlekednie. Nem hiába írnak mindenütt 4-5 kocsis szerelvényről, a 2-2 közrefogó kocsi fékezhette az amúgy nehéz (de talán a fékrendszer elhagyásával könnyített) kocsit. Mindez csak feltételezés persze...:-))))
Akkor meglehet, hogy semmi köze egymáshoz, mert akármennyi leírást olvastam az ereklye szállító kocsiról, mind szalonkocsi átépítésről ír (vagy egykoron szépíteni akartak eleve a dolgon.....) :-))))))
Szerintem ennek az egyházi zsargonban írt cikknek a vasúti vonatkozásait nem kell szó szerint venni. A szerző nyilván nem ért a vasúti részletekhez. Ugyanúgy, ahogy a tudományos világnézet alapján gondolkozók sem igazodnak el a püspök, érsek, káplán, prímás, stb. témakörben. A népnyelvben minden nem fapados személykocsi Pulmann-kocsi volt.
Eddig egyetlen olyan képet láttam, amelyen vonatba sorozva látszik. Azon pl. egy 2 tengelyes két kocsiosztályú (AB, vagy BC) kocsit láttam mellette.
"5 pullman-kocsiból állt" Arra még emlékszem mint gyerkőc, hogy a szüleim mindíg a pullman-kocsiban szerettek utazni. Ennek mintha jobb lett volna a rugózása. Mi is volt ez?
Csiba József dr.: Fejezetek a hazai vasúti személykocsi építés történetéből, különös tekintettel a Győrben épített járművekre (Vasúthistória évkönyv 2001) c. írásában szereplő képaláírás szerint a Szent Jobbot szállító kocsit egy poggyászkocsiból alakították ki Dunakeszin.
Nem vagyok egy viselet-történész, így a véleményemet fenntartással tessék fogadni!
Szerintem a két képen látható ancúgok ugyanannak az időszaknak a téli és nyári változatai lehetnek. Azt tudom, hogy a baloldali kép 1948.09.18-én készült. Véleményem szerint ez az egyenruha még nem hajaz eléggé a példakép fegyveres erőinek divatjára. Az igazi fejlődés csak ezután következett be. (gimnasztyorka) A kocsiajtón még nem a szocialista nagyüzem jelképe virít, hanem a kapitalista csökevényé. Tehát 1949. szeptembere előtti lehet a fénykép.
Ganz vasúti járművek 1923-1934. (Motorvonat: A Ganz cég által a Észak-déli Holland Vasúttársaságnak /NZHT/ 1923-ban szállított 1435mm nyomtávú A 501 pályaszámú villamos motorkocsi,/Ganz gyárban készült fotó/; Villanymozdony: A Ganz cég által a BHÉV részére 1929-ben gyártott,1435 mm nyomtávú L VI. sorozatú 31 pályaszámú villamos mozdony. ,/Ganz gyárban készült fotó/; Vasúti kocsi: A Ganz cég által a Belga Államvasutaknak /SNCFB/ 1934-ben szállított 1435 mm nyomtávú 604.03 pályaszámú Ganz-Jedrassik rendszerű villanymozdony; Tartálykocsik: A Ganz cég által a Jugoszláv Vasút /JDZS/ részére 1928-ban szállított tartálykocsik, /Ganz gyárban készült fotó/)
OFF Zöld a lámpa a gyalogosoknak, de hogy nehogy baleset érje őket a "Balesetelhárítás" osztag elállja az útjukat egy "burzsúj" járművel, ezzel is megelőzendő, hogy véletlenül valami mozgó jármű elé lépjenek!! ON
Majdnem stimmol, de Ráckeve lesz az. 1943-ban a BSzKRt. számítva a bekövetkező légicsapásokra két négytengelyes dízel-elektromos mozdonyt szerzett be a Ganztól. A mozdonyok fő feladata az lett volna, hogy a légitámadások miatt esetlegesen a táplálásról leszakadt hálózatrészeken a forgalom ideiglenesen fenntartható legyen a mozdonyok elektromos hálózatra történő rátáplálásával. A mozdonyok 7400-7401-es BSzKRt. pályaszámokat kaptak. Leszállításuktól fogva azonnal az ekkor a BSzKRt. kezelésében lévő BHÉV ráckevei vonaláralettek kölcsönadva. A háború után a mozdonyokat a BSzKRt vidékre is járatta a fővárosba történő élelmiszerszállítás és szénszállítás céljából. folytatás a forrásban: http://villamosok.hu/nza/mozdony.html#7400
A villamosított Bp-Hegyeshalom vonalról keresek 1935-1946 közötti képeket, konkrétan a felsővezetékről és annak háború utáni állapotáról. Nyíltvonali fotók is jöhetnek.
A kép a Hámánban készült, úgy ahogy először tippeltétek, de nem az "A" mozdonyszín előtt, (mert az '58-ban már nem volt meg,) hanem a "B" épület előtt. A fotó mindenképpen '58 utáni, a zománctáblára alapozva, de max a hatvanas évek közepéig lehetne kitolni, ugyanis addig állt a hagyományos sátortetős épület, és 1964-ben kezdődött el annak átépítése a jelenlegi formájára.
A többi észrevétel, úgy mint Nagykanizsa vagy Miskolc teljesen kiesik, azoknak más, sajátos kialakításuk volt, azok kizárhatóak. Mellesleg ez a 328-as pont "Hámános" volt a '60-as években-:)))
Sajnos nem tudom visszakeresni a következő fotó eredeti linkjét, ezért a képet beszúrom. A mellékelt fotót a http://www.drehscheibe-online.de/ -on lehetett egykor megtekinteni, 1964 szeptemberében készítette Fricke úr a Hámán területén.
A két képen az épületek hasonlósága magáért beszél-:)))
Ahogy elnézem, egy DV 109 /később MÁV 302/ van a képen, méghozzá Déli Vasutas korában. Ezt egyrészt a gép oldalán látható, hatalmas pályaszámból, másrészt a képre írt 1927-es dátumból gondolom, A DV-t ugyanis 1932-ben államosították. A helyszínre nincs tippem.
Igaz, a vörös csillagot észre sem vettem, de annk jelenléte is azt támasztja alá, hogy nem az Északi/Hámán van a képen. Annyira viszont nem ismerem a fűtőházakat, főleg az egykori kinézetüket, hogy meg tudjam állapítani, hol készült a fotó. Így részemről lehet akár Kanizsa is.
Akkor max. Északi fűtőház lehet, mert mire Hámán lett belőle, már nem volt meg az "A" fordító körüli mozdonyszín, mivel az a II. világháborúban elpusztult.
Húúúú, de szerettem ezeket a nyitott peronokat! Ha ilyen volt az utolsó kocsiban, akkor mindíg oda szálltam fel és a nyári melegben állva utaztam végig a látvány és a légkondi miatt.
A 3. képen a kocsi előtt álló úriember félig kitakar egy kocsitáblát. A képed felbontása annyira kicsi, hogy nem látom, mi van/mi lehet rajta. Meg tudnád nézni az eredetin, vagy egy rendes méretű szkennelt képen? Köszönöm.
Ezeket a képeket ma kaptam. Az első képen Balatonszéplak-felső állomás épülete látható a második képen a Hegyközi Vasút egyik személykocsija, a harmadikon két 3. osztályú személykocsi látható útban sopron felé a negyediken meg egy régi forgalmi iroda látható forgalmistával!
Sziasztok! Kérés következik: valaki tegyen fel olyan fotót, amin vonat közlekedik Fradi - Józsefváros közt a (mára már felszedett) bal vágányon*. Ki lesz az első? :) *Mikor közledtek azon utoljára menetrendszerint vonatok?
Sellye környékén csak a 62-es vonalat ismerem, de emlékeim szerint sehol nincs felette ilyen híd.
Déldunántúl... a 64-es vonal felett viszont számtalan ilyen híd van, hogy a szelvény épp hová esik, passz, de a közelében Hosszúhetény környékén -Csokoládépusztánál- filmeztem pár éve egy ilyen hídról, hasonló környezetben bézét.
Nem tartom valószínűnek a nyíregyi hidat. A rokonság eredetileg csurgói. Ezért inkább a Dél-Dunántúlra gyanakszom. Nem vagyok benne abszolute biztos, de valahol egyszer láttam egy olyan képet, amin egy Bz van egy hasonló híd alatt, talán Sellye környékén...? Lehetséges lenne?
Azért maradt meg bennem , mert a 35-ösön S.meggyesnél van egy hasonló, "soklábú" felüljáró, csak az magasabb...
Nem tudom, ez lehet, hogy már nagyon nyakatekert gondolatmenet, de mivel, ugye, a Ganzot és a MÁVAG-ot 1959-ben egyesítették, lehet, hogy már a közös levéltárból került ki a fotó, ezért van ráírva, hogy Ganz-MÁVAG...
Ilyenformán egyébként a Ganz(-MÁVAG)ban is készült gőzmozdony 1959-ben, ha úgy vesszük...:)
OFF Tudod mi a poén az egészben? A 90' években a Kámai Autógyár /Kamaz/ "forradalmi újításként" készített egy hasonló elven működő kamiont. Azóta nagy a kuss. Majd talán egyszer újból előveszik a poros terveket.. Hiszen két nagyhatalom már készített holdjárót is (Lunohod és a Lunar Roving Vehicle-LRV) ON
Ezt az 1914-es masinát tekinthetjük a mai dízel elektromos mozdonyok prototipusának. Dízel helyett benzin motor meghajtású volt a generátora. Mind a 10 pótkocsi tengelyét villanymotor hajtotta. Adatok a képen.
Ebben a tárgyban még az 1997-es Vasúthistória évkönyvben olvasható Villányi György tanulmánya "A császári és királyi 1. számú tábori benzin-elektro vasút (Borgótiha-Dornavölgy, 1915-1918)" címmel.
Balatonfüreden nyáron a kiállításon ki voltak rakva épületek, mellékhelyiségek műszaki rajzai a falakra. Volt köztük WC is. Próbálj érdeklődni vasutTOM -nál.
A szabványkemence sikerén felbátorodva szeretném a segítségeteket kérni.
Nem akadna valakinek jellegrajza HÉV-szabványú favázas árnyékszékről is? A nemrégiben megjelent egyébként remek kiadvány képeinek mérete miatt sajnos lehetetlen használható adatokra szert tennem.
Az utoljára 1991-ben módosított listámban 1989.08.13-as hárosi észleléssel ex-Fxv 822 van, tehát stimmel. Akkor talán még jobban olvashatók voltak a feliratok.
Nehezen, de megtaláltam egy-két képet a Hárosi kocsiról, 2008 februárjában készültek... A 3. képen ha felnagyítod halványan de látszik a MÁV embléma mellett a Postakürt. 4.kép szerint a pályaszáma 822 lehetett. Jelenleg a kocsi állapota siralmas a Graf E.T. csapatnak köszönhetően
Sziasztok, szeretném kérdezni, hogy itt tudtok-e segíteni egy 1989-es miskolci vagy akörnyéki shell-kúton készült fotó beazonosításában? Ha nem, akkor van-e olyan fórum, ahol rá lehetne kérdezni?
Elnézésed kérem öreg barátom, belátom kissé durván fogalmaztam... , tegnap egy kissé zilált napom volt. Este megpróbálom előhalászni a Hárosi kocsi képét, mert azon sem találtam 12 jegyü pályaszámot...most meg már semmit sem lehet leolvasni róla, annyira összegrafitizték. Annyi érdekelne pontosan, hogy mikortól kaphatott ez a postakocsi típus egyáltalán új UIC besorolást, vagy selejtezésükig az eredeti pályaszámmal futkároztak?
Üdv! A kép ki lett szkennelve egy könnyvből amink a cime "Borsod" de semmilyen évszám nem szerepel a könnyvben, esetleg annyit még tudok segiteni hogy szerepel még a könnyvben az 1266 os börtönrácsos szili is, kép alá van irva Borsod-express. Ennyit tudtam csak segiteni :(
Közel 20 éve ismerjük egymást "kombival". Nagyon jól tudta, hogy ismerem a Csörgőt és a Bh kocsit, a könyv is megvan nekem, de arra amit (nem is tőle) kérdeztem egy árva kukkot nem tudott írni... Ezért lettem bosszús rá...
A kép tulajdonosa nem kívánja megosztani velünk a kép készítésére vonatkozó tudását, ezért az előző hozzászóló adatait becsüljük meg, mert helyenes következtet az M41-es Miskolcra érkezéséből a fotózás időpontjára.
Amit én tudok ehhez hozzátenni:
A hivatkozott fénykép az 1980-ban megjelent "BORSOD" című könyv színes fényképmellékletei között került először publikálásra. Ebből és a mozdony miskolci forgalomba helyezésének idejéből következik, hogy a képen látható 2 tengelyes postakocsit 1979. vagy 1980. nyarán fényképezték le a Bódva hídján áthaladva.
Szerintem a topiktárs csak segíteni akart azzal, hogy elmondta, mikor helyezték üzembe a gépet, mert azelőtt biztosan nem készülhetett a fotó. Ezért kár volt ledorongolni.
Köszönöm kedves barátom, de ki a Qtyafüle kérdezte a Csörgőt és a Bh kocsit? Töröld meg már légyszíves az okuláréd, vagy ne írjál inkább semmit se..:-(((((