A 14-16 oldal tűnik ebből a szempontból lényegesnek, és a szlovákokra mutogatás megy, mondván az R3 fog jóval hamarabb megépülni náluk, mint az R7...
Ezzel együt is, "feltűnő" a hallgatás az "E" nyomvonalról is, arról nem is beszélve, hogy lehetne egy új "E1" nyomvonalon is gondolkodni, ami Patak és Drégelypalánk között átkötne a "C" változatba.
Visszatérnék inkább a posztoláshoz, úgy mint "anonim palackposta"...
Az úttervezés témakörében fontosak az elsikkadó, eljelentéktelenített KÖZ-ügyek!
Például erre a közbeszerzési felhívásra alig volt reagálás:
„M2 gyorsforgalmi út Vác-észak és Hont-Parassapuszta, országhatár közötti szakasz megvalósítása, I. ütem Rétság elkerülő (Nőtincs - Rétság északi csomópont között), engedélyezési és kiviteli terv készítése és a szükséges engedélyek megszerzése 9,5 km hosszú, 2×2 forgalmi sávú, fizikai elválasztású gyorsforgalmi út tervezése 20 m koronaszélességgel — 5 db völgyhíd 330 m, 1205 m, 445 m, 450 m, 420 m hosszban, melynél az A8 megnevezésű műtárgy támaszköz kiosztása 35+16*70+35+35 m, támaszok közötti legnagyobb távolság: 70 m — 1 db kétoldali egyszerű pihenőhely — 3 db különszintű csomópont: — Nőtincsi csomópont Kapcsolatok: 2. sz. főút, 2114 j. út, 12123 j. út Körforgalom1: 2. sz. főút és 2114 Körforgalom 2: 2. sz. főút és 12123 j. út 2. sz. főúton 500 m hosszú beavatkozás — Rétság -déli csomópont. Új kapcsolat kiépítése 2. sz. főúttal és körforgalom építése — Rétság -északi csomópont. Kapcsolatok: 2. sz. főút és 22 sz. út 2115 j. út — 2 db aluljáró; 2. sz. főút alatt, Rétság déli csomópont alatt — Támfalak hossza~1375 m..."
Az M2 folytatásának allergikus pontját (Szendehely - alagút) egyelőre kihagyva, nekifognának a Rétságot elkerülő szakasznak.
Visszakeresve a nyomvonalakat Váctól Rétság-ig 2 változatot vizsgáltak, a keletit (Keszeg-Ősagárd-Felsőpetény) ejtették.
Őszintén, nem [csak] posztolni kell, hanem az engedélyezési eljárásban lépni... Persze az talán nem magányos farkas műfaj, hanem egy jó értelemben civil, szakmai szerveződésen keresztül (nem pártpolitikai látszatcivilekre gondolok) több érteleme lehet...
Kerestem, de nem találtam nyomát. Elkezdődött egy útfelújítás Biharnagybajomban. Ki van téve a nagy tábla, hogy a Biharnagybajom-Szeghalom út felújítása. Biharnagybajom belterületén is felmarják az aszfaltot. Ami infót találtam, az csak annyi, hogy a 4212-es út olyan 600 méteres szakasza újul meg Sárrétudvari belterületén. De erről a bő 20 km-es szakaszról sehol semmi infót nem találtam. Pedig ráférne az új burkolat. Biharnagybajon és Füzesgyarmat között kifejezetten rossz az út, de már régen elkezdett tönkremenni Füzesgyarmat és Szeghalom között is. Még járható 90-el, de már nagyon kerülgetni kell a kátyúkat, repedéseket, felvált aszfalt darabokat.
„A” nyomvonal: 2x2 sávos emelt sebességű (110 km/h) főút a meglévő 13 – 81 sz. főutak burkolatának kiszélesítésével és települések elkerülésével 63,409 km hosszban. Az „A” nyomvonal a meglévő 13. sz.és 81. sz. főutak nyomvonalát használja fel a települések elkerülésével.Több településnek jelenleg csak a meglévő főutak biztosítják
a közúti kapcsolatot, így ennek fenntartása érdekében, illetve a meglévő főúti nyomvonalszakaszok visszakötésének biztosítása miatt a csomópontok száma magas.
A meglévő út felhasználásával az út mellett jelenleg található közmű kiváltások száma is számottevő. A nyomvonal keresztmetszeti bővítése a települések közelsége miatt
számos tervezési nehézséget okoz.
Enyhén bunda-szaga van...mert a 13. utat négysávosítani tervezik, de a 81-est nem...
Ezzel a döntéssel Kisbérnél és Mórnál elkerülősítik az elkerülő utakat is... (M4 Karcag dilemma)
A móri elkerülő beépült az Ipari Park miatt, de szükségtelen 8 km-en belül 3 csomópont. (Mint előző posztomban indokoltam)
Tiszteltetem a döntéshozókat ezért az abszolút pazarló, a termőföldek és erdők megóvását semmibe vevő nyomvonal-kiválasztásért.
A 13-as és a 81-es út Bakonysárkány és Mór kivételével jelenleg is elkerüli a településeket, ezért elegendő lett volna a meglevő nyomvonal felhasználásával a négysávosítást megvalósítani. Ez a nyomvonal tervezet gyakorlatban hatsávosítást jelent. A 13-as főút a hatvanas években kapott az ökrösszekerekre méretezett kacskaringós, a településeken végigvonuló útvonal helyett egy olyan nyomvonalat, amely egy most megvalósítandó négysávosítást könnyű szerrel lehetővé tenne. Elő kellene szedni a 8-as főút Várpalota - Veszprém közötti négysávosításának terveit.
A 81-es főúton elegendő lenne a bakonysárkányi és a móri elkerülő útszakasz megépítése, a meglevő nyomvonal négysávúra bővítésével.
Böngésztem (volna) tovább a megyei fejlesztési terveket, de nem volt akadálytalan a kutatás:
Keletről Nyugat felé haladva megismerhető volt Szabolcs, Hajdú, Borsod, Szolnok, Békés, Heves, Nógrád TOP határozata,
de hiányoznak Csongrád, Bács, Pest, Fejér, Tolna, Baranya, Győr-S-M, Vas megye adatai.
A Dunántúlon Zala, Somogy, Veszprém és Komárom megye teljesítette.
Például Fejér megyében, a június 24-i Közgyűlés előterjesztései közöttnincs TOP Plusz.
Ellenben találtam valami mást, egy aktuális NIF tájékoztatót:
A „Komárom (M1) – Kisbér – Székesfehérvár (M7) – Sárbogárd (M8) útvonal fejlesztésének előkészítése” c. projekt részeként
a 81-es út és a 13-as út négysávosítása Komáromig, különös tekintettel a székesfehérvári 4. M7-es lehajtóra
Nekem abszolút új volt a nyomvonalváltozatokról hozott döntés:
„C” illetve „C2” nyomvonal: 2x2 emelt sebességű (110 km/h) főút új nyomvonalon vezetve a települések elkerülésével,
és a meglévő útpálya közelében kialakítva 61,689 km („C2” változat esetén 60,675 km) hosszban.
A Tervező a bírálat folyamán érkezett önkormányzati és szakmai észrevételek alapján véglegesített tanulmánytervet 2021. május 20-án leszállította a NIF Zrt. részére. A Tervzsűri megtartásra került 2021. június 15-én. A Tervzsűrin elhangzottak szerint a „C2” nyomvonal került kiválasztásra.
A Megrendelő kérésére a Tervező az M1 autópálya csomópont tekintetében „C” nyomvonal környezetvédelmi vizsgálatát is el fogja végezni.
és a térképvázlaton:
Három csomópont körzetében vannak észrevételeim (Sárga nyilakkal):
1. A "C2" új csomópontot kíván az M1-en is, de nincs jelölve a 13. út bekötése az új csomópontba.
2. A Kisbér csp-tól nincs (új) út jelölve a régi 81-ig, esetleg teljes elkerülő Kisbér-észak a győri iránynak.
3. A Mór-Nyugat csp.
A Mór-Észak szükséges az Ipari Park miatt és lesz Bodajki csp is, akkor funkciójában indokolatlan a Nagyvelegi úti (82101.) csomópont,
mert Mórról vasúti sorompón keresztül lehet eljutni ide, de a Mór-északi csp. veszi fel a legnagyobb forgalmat, illetve a Bodajki a déli forgalmat.
A nagyvelegi útnál 1,5 km-es összekötés hasznosabb lenne a Mór-észak csomóponthoz, mert így elkerülőként is funkcionálna a 8216-82101-81. utak között,
kiemelt haszna, hogy vasúti sorompók nélkül... a Hollander - ER-FA ipari parkból is jól megközelíthető ezen az elkerülőn az M81 Mór-észak csomópont.
Nem a fák miatt rossz az út. Sajnos a talajszerkezet összetétele az oka. Agyagos a talaj. Esős időben képlékennyé válik, a súly meg szétnyomja. Száraz időúben meg az összeszáradó, zsugorodó talaj tépi az utat. Ugyanez a helyzet a Körösladány-Gyomaendrőt, Körösladány-Dévaványa-Gyomaendrőd utakkal is. De gondolom ugyanennek áldozata a Biharnagybajom-Füzesgyarmat útnak is, csak ott nem jellemző annyira a teherforgalom, így nem olyan gyors az állagromlás. Mondjuk a felújítás sem. De talán most mókolnak valamit az úttal.
A semmi lehet, hogy túlzás. Nekem másuttról az a tapasztalatom, hogy mindenhova legalább egy útvonal legyen jó a logika.... a felújítások feszítőfa (gráfelméletből) építést követnek, amiben van logika. Ha pont más utakat használsz, mint amit kinéztek felújításra, megszívhatod. Nem tudom, mi a helyzet arrafelé... (csak hallottam a Zemplén környékéről olyan keserű megjegyzést, hogy míg BAZ megyében a források zöme segélyre megy, addíg SzSzB megyében fejlesztés megy, és szépen lemaradtak)
Az mondjuk szomorú, hogy évtizedek óta is itt tartunk az utakkal.
Napokban a 21-esről lefordulva Bátonyterenyénél a 23-25-26-os utakat jártam Ózd és környékén. Inkább nem is mondok semmit, szégyen, hogy kétszámjegyű főútnak hívják ezeket. Csak tudnám, hogy a leszakadó régióknak szánt sok száz meg ezer milliárd az elmúlt 15 év alatt hová került, mert útba semmi.
Igen igen a Bucsa-Karcag szakasz is kezd rossz állapotba kerülni. Bucsa-F.gyarmat szakasz az katasztrófa hiába szinte minden évbe szakaszolgatják de nem igazán sikerül még azt sem normálisan elvégezni. Véleményem szerint az út széli kb 2m belüli fák véget. Én végig az út mellett kb 5m sávba kiirtanám a fákat hogy gyükérzete nem csesze szét az út alapot. A baj arra fele az út alappal van, hiába szedik fel a kopó réteget ha nincs normális alapja az útnak. Anno a Karcag-Bucsa szakaszt is akkor kezdték el csinálni amikor már csak szlalomozva egy sávon lehetet közlekedni. Akkor korekten helyre hozták ennek majd csak 15-20 éve, ennyit bírt már kezdi meg adni magát ott is az út alap mert szakad szét az út, mint a föld repedései. A B.bajom- F. gyarmat szakasz is évek óta ramaty állapotban van arra is ráfér a felújítás, igaz a Bucsa fele sokkal nagyon a forgalom, mint arra de egyszer ennek szakasznak is eljönn az ideje egy normális felújításnak.
Kedves csoporttárs! Erre a kérdésre senki sem tud válaszolni. Rengeteg mindentől függ, kezdve a települési szabályozási tervi besorolástól, az aranykorona értéktől és még sok minden mástól is, pl. öntöző rendszerrel ellátott, érő gyümölcsfákkal betelepített, vagy eróziónak erősen kitett műveletlen teljesen megszűnő terület, vagy csak a sarkát csípik el. Erre ügyvédi irodák és ingatlanszakértők csoportjai vannak rendszeresítve. Persze a vége mindig egy alku folyamat. Egy helyi földügyekben jártas ingatlanos talán valami kb. árat tud mondani.
Törökszentmiklós - Püspökladány szakaszt 2014-2015-ben terveztük engedélyeztettük, Roden-Utiber- Uvaterv konzorciumban. Jó magam a Kisújszállás elkerülő szakaszt terveztem irányító tervezőként. Mi a kérdés, hogy hova helyezik el? Pl. Kisújszállás mellett ott van elkerülőként a már meglévő fél pálya. Amellett lesz a helye. De a települések honlapján a szabályozási tervekben is már benne kell legyenek.