Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Érdekes ez a trafó téma... :-) Amikor nekem PV vasutam volt, sosem használtam az eredetio trafót, pedig megvolt hibátlanul! :-) Helyette egy másikat kaptam még gyerekként, amiről sosem sikerült megtudnom, ki készítette, milyen alapon, hogyan, stb. (A képen a félretett eredetim és a helyette üzemelő.)
Köszönöm, ez a kiegészítés is hasznos volt számomra. Időközben nekem is támadt némi kétségem a rajzon szereplő stop gomb érintkezőinek bekötésével kapcsolatban. Ennek ellenére kezdésnek nagyon jó volt.
Most még tervezem a továbbiakat, utána neki esek az elkészítésnek. üdv. Tom
Szia! A rajzomban van egy hiba, a fekete (stop) gomb alatti kapcsolót fordítva rajzoltam véletlenül. A kapcsoló a primer tekercset direktbe rövidre zárja, és nem a kimeneteken keresztül.
A megszakító úgy működik, hogy ha megnyomod a gombot, akkor benyomod az érintkezők közé a átvezetőt, így záródik a primer kör, és működik a trafó. Üresen is. Ha terhelést teszel a trafóra (pl egy mozdonyt), akkor a megszakító tekercse is áram alá kerül, de nem lesz elég nagy ereje ahhoz, hogy oldja a kapcsolót. Viszont ha a secunder kör áramfelvétele megnő, akkor a sorosan kapcsolt tekercsnek már lesz akkora mágneses tere, hogy kirántsa az átvezetőt az érintkezők közül, így megszakítva a primer kört, és leáll az egész trafó.
Szívesen neked adom a kiszerelt eredeti túláram védőm alkatrészeit. Lehet, hogy a te lemezkéid jobb állapotban vannak, mint az enyémek. A nyilvános drótpostámra küld el az elérhetőségedet. Szerda délutánonként Budapesten vagyok a Jászai Mari térnél. Amennyiben érdekel, megbeszéljük.
Ismételten köszönöm mindenki segítségét. Közben megtaláltam "jgyurka" korábbi remek értekezését eme trafóról.
Szégyellem is magam, hogy korábban nem olvastam vissza. A 2729. hsz. szerinti rajz alapján már be is tudom kötni a vezetékeket, sőt megtaláltam a két érintkező lemezke helyét is. Ami még hiányzik, le kéne gyártanom a biztosítékként emlegetett tekercs (elektromágnes) vasmagját/fegyverzetét. Ez zárná össze a két lemezkét, vagyis zárná a hálózati ágat. Erről kéne valami lehetőleg méretezett rajz vagy fénykép.
Még valami: ha jól értelmezem a kapcsolást a kimenetekre csak akkor kapcsolódik feszültség, ha terhelés is van rajta? Vagyis terheletlenül nem kapja a 230 V-ot a primer tekercs.
Az a helyzet ,hogy a trafód nem egy "sima" Travill trafó aminek a típusa KTZ 25/100 aminek a szekunder kimenetei valóban szabályzott 10-20V ig és fix 20V.
A tiéd egy KTZ 30/200 aminek nincs szabályzott kimenete csak fix 20V ezért szegecselték az adattáblát a "tekerő" helyére. Ez a trafó pályaelemeket működtet (kandelábel, váltó), mozdonyt nem.
Sajnos hiába tennék fel fényképet, mert az enyém nem eredeti dobozban van és a túláram védője is egy modern 4A-es. ezen kívül be van építve a Greatz és az irányváltó kapcsoló.
A feltett harmadik képen a jobb oldalon lévő tekercs a túláram védő. Felette van a fekete gomb. A gomb alatt lévő bakelit lemezkeén egy fém érintkezőnek kellene lenni, ami az alul lógó U alakú lemezkébe feküdne bele. Ez a szekunder áramkörben sorosan van kötve a trafó tekercsével. A szekunder kimenetek:
szabályozott váltófeszültség 0- 14 ( 12 ) V -ig sínhez.
fix váltófeszültség 24 V váltókhoz.
A lógó lemezkék a szétesett túláram védő. A trafó szekunder tekercselése 2x 12 V. Ezek egymással sorban vannak kötve, tehát van a tekercsből két kijövő vezeték, ami össze van forrasztva. A két bármelyik másik egyszálú vezeték és a közösített között 12 V. van. Alapesetben a két egyszálú között 24 V. A tengely a szekunder tekercshez érintkező kefe. A másik hiányzó gomb egy STOP gomb, aminek benyomásával a szekunder áramkört meg lehet szakítani.
Sajnos egy feszültséget és ellenállást mérő műszer nélkül nem tudsz előre jutni. Mindenképpen meg kell keresned az egymáshoz tartozó szekunder tekercseket. A trafó primer oldala a vékony vezetékből készült tekercs, ami a te esetedben 220 V - ra köthető Ebben az áramkörben nincs biztosíték.
Mozdony:
Az Előre motorok univerzálisa, mind váltó, mind egyen feszültséggel működnek. Viszont nincs bennük egyenirányító, tehát a tápegység hiába ad le egyenfeszültséget, a mozdony mindig ugyanarra megy. Ezért be kell építeni ide is egy Greatz egyenirányítót az állórész körébe. A Greatz váltófeszültségű oldala a kefékre van kötve.
Amennyiben nem látod a gombot, valószínűleg hiányos a túláram védő. Amennyiben van gombod, lehet, hogy már nagyon kikopott a túláram védő és benyonva nem marad a helyén. Ezért nincs kimeneti feszültség. természetesen sok más ok is lehet, de az Előre tápegységek elég stabilak. Elsőre ezt kéne ellenőrizned.
Az Pénzverdei vasutak trafóinál nem potméterrel szabályozzák a feszültséget. Amit annak gondoltál az egy tengely, amin egy réz lemezből készített érintkező van. Ez a trafó szekunder tekercsére fekszik fel és egy negyed fordulattal el tud fordulni. Alatta a szekunder tekercs meneteinek zománc szigetelését lecsiszolták, így a réz kefe elvileg menetenként tud feszültséget levenni a tekercsről. A trafó dobozának bal felső sarkánál lévő lyukban eredetileg egy túláram védő kapcsoló van, aminek a kontrollámpája a jobb sarokban lévő fekete bakelit tárca alatt van. A túláram védő kapcsoló akkor működik, ha a szekunder körben megnő az áramfelvétel, tehát a sínpálya zárlatba kerül. Ekkor a kontrollámpa kialszik. A zárlat megszüntetése után a nyomógomb benyomásával helyre áll az áramkör és a kontrollámpa újra világít. A tápegység szabályozható szekunder áramkörébe egy Greatz egyenirányító és egy kétáramkörös kapcsoló beépítésével az irányváltás megoldható.
Új vagyok a fórumon, és a PV-sek között, ezért elnézést, ha olyant kérdezek, ami már volt korábban téma.
A napokban került hozzám egy második szériás műanyag sínes Előre szett hiánytalanul, de a trafója már fabrikálva volt, nem is működik a szentem. Vissza szeretném állíttatni eredeti állapotába, de nem tudom pontosan, van-e rajta irányváltási lehetőség, ha igen, hogyan kapcsolható, működtethető. Arra keresem a választ, hogy a tetején a potmétertől balra van rajta egy furat, de a netes képeken nem látom, hogy az egy lámpácska, vagy valami más, illetve a potitól jobbra egy fekete fedélke található, az mi célt szolgál.
Pár napja a vaterán leütöttem egy érdekes mozdonyt. Elvileg G méretűnek írták de miután megjött kiderült ,hogy I-es a helyes mérete (nem sok a különbség) ami a sajár szállítódobozában lévő 1929 előtti Marklin sínből derült ki. Először csak nézegettem a szépen kidolgozott részleteket (valószínű "házgyári") majd rákerestem a típusra.
ELIN A.G. 1170.101. Az eredmény egy majdem teljesen az enyémhez hasonlító mozdony, csak az enyémen elöl is van ajtó a neten találtakon viszont nincs és az egyik oldalán van egy dobozforma vmi.
Majd jobban megnéztem és ezek oldalán 1145.02 van.
Kérdem én lehet ,hogy az enyém vmi korai széria modellje vagy egy teljesen más típus?
Ezt hoztam össze az előzőleg mindenféle színre lefestett PV2 postakocsiból. Tudom nem egy mestermű. :) Ez egy téli wehrmacht rab/lőszerszállító kocsi lett, amit a kis 9Vos Zeuke majd boldogan elvisz ha kell. Üdv
A lomjaim között az általam Sándor Béla gyártásának tulajdonított váltó miatt keresgéltem a hozzá passzoló sínt. Sajnos csak egy talpfát találtam, ami semmit nem bizonyít. Viszont egészen mást találtam. Tybycsoky a 2497 számú hozzászólásában feltett egy szörnyűségről készült képet. Akkor reagáltam rá, hogy a testvéreit én vettem anno egy lomistól. Itt vannak a testvérek maradványai. Írtam róla, hogy az Előre zsámolyok, kerekek, ütközők és kuplungok miatt vettem meg nagyon olcsón. A kocsik között volt egy nyitott teherkocsi és egy személykocsi is. Azok viszont már az enyészeté lettek.
Ezzel le is írom Gyurka prototípus teherkocsijával kapcsolatban a végső konklúzióm:
Olcsóbb volt annak idején ezeket a dolgokat megvenni, mint egy kasznit. Ellenkező esetben a szörnyűségeket készítő "ügyeskezű nagypapa " biztosan úgy tett volna, ahogy Tibi írta.
Ezzel én is túltoltam a dolgot és részemről befejeztem ezt a témát.
Nézd Tibi nem vitatom a hozzáértésedet, de senki nem állította, hogy biztosan prototípus darab, csak azt, hogy nem kizárt, ez nagy különbség...
Szériában biztos nem volt ilyen textilbakelit kerék -nem is állította senki- de ez miért zárja ki egy esetleges mintadarab(ok)nál történő felhasználást? Csak azért mert barkács holmiknál volt jellemzően használva?
Valljuk be -mint azt már korábban is írtam- biztosat csak akkor tudnánk, ha ott lettünk volna...szólnak érvek mellette és ellene, de abszolút kizáró vagy megerősítő érvet senki nem tud. Nem gondoltam, hogy ekkora vihart kavar egy felvetés, ami abból a teljesen téves megállapításból indult ki, hogy a festés és a felirat nem eredeti...én a magam részéről le is zártam a témát.
Szia Gyurka!Az élet nagy kérdései.:) Valószínűleg azért,mert olyan volt a minta.A szénkefe kupakja is recézett,pedig összeszerelt mozdonynál nem lehet megfogni. Üdv.Gábor
Szia! Hajlanék is rá, hogy egy ügyes nagypapa munkája, de ugyan mi a rákért esztergálta volna ki a magját a keréknek? Roglinnak igaza van, én legalább is biztosan nem tenném, könnyen tönkretehetem vele a már kész kereket. Lehet, hogy drogot csempészett benne a határon!? Üdv, gyurka