Keresés

Részletes keresés

etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84195

De ha, többek között te is, azt mondod, hogy ugyanugy viselkedik a nagyfrekvenciás PWM-re mint az egyenáramra (söt szerintem még ugy sem), akkor mitöl lehetne igy jobban vezérelni alacsony fordulatszámon?

Előzmény: medvend (84193)
medvend Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84194

Ez a megközelítés ott sántít, hogy a motorok terhelése nem nő lineárisan a fordulatszámmal!! Magyarul: a hővé alakuló energia nem lesz sokkal több kis fordulaton sem.

Előzmény: jani129 (84186)
medvend Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84193

Mert a PWM az egyenáramú kefés motorok alacsony fordulatszámon nagy nyomatékkal való üzemeltetésének az egyetlen módja.

Előzmény: etwg (84188)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84192

Jobb hijján, szükségmegoldás.   :-))

Előzmény: etwg (84188)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84191

Ezért igyekeznek egyes gyártók korszerűbb és jelentősen jobb hatásfokú motorokat előállítani., mint pl.:

http://www.gotthardtrens.com/descargas%2FMaerklin_Softdrive_EN.pdf

Előzmény: etwg (84187)
jani129 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84190

Egy boltban találtam 6.8 voltos 12w zenert(egyáltalán nem drága) de a 11.2 volt az már mégiscsak túlzás :D

Előzmény: jani129 (84189)
jani129 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84189

Az meggyőző, hogy a modellmotorok nem hatásfokra vannak opimalizálva, tehát a hatásfokcsökkenés miatti hőveszteség nem jelentős.

Ekkor viszont a névleges feszültség határozza meg a termelt hő mennyiségét a sebességtől függetlenül, sőt lassabb haladás esetén kicsit még több a termelt hő.

Vagyis a 18V mindenképp leszabályozandó.

A projectmanager vázlata alapján egy tranzisztorra kerülő nagy hűtőborda és kis ellenállás + egy 4.7 voltos kis teljesítményű zenerrel

leszabályozzuk 13.3 voltra.

Ezt már ki kell bírniuk remélem?

Előzmény: etwg (84187)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84188

Csak akkor minek a PWM?

Előzmény: Törölt nick (84185)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84187

Sajnos a modellmotorok többsége (amik a mozdonyainkban vannak) még a 20%-s hatásfokot sem érik el, igy a veszély nagyon ott van.

 

A másik oldalról vizsgálva viszont a motor konstrukcioja több ponton jelentösen tul van dimenzionálva, igy a melegedésre elég "tér" van. (Hasonlits össze egy furogép vagy porszivomotort a mi kis motorjainkkal).

 

A modellmotorok "szellösen" vannak tekercselve, vastag huzalból, nagyméretö kommutátorokkal stb.

 

A célunk azonban az, hogy valoban lassan menjenek a vonatok, amit sajnos egy FZ tipusu tápegységgel a már leirtak miatt sem lehet elérni.

Azaz az FZ soha nem lesz/lehet versenyképes egy PWM vagy hasonlo elvü szabályozással.

(Legalábbis nem a  fordulatszámtartomány alsó 1/3-ban, számunkra pontosan a legérdekesebb sebességtartományban.)

Előzmény: jani129 (84186)
jani129 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84186

Én csak egy elméleti megközelítést vázolok.

A wikipédián azt olvastam, hogy egy ilyen egyenáramú szénkefés motor hatásfoka akár 75-80% lehet.

Vagyis a motor melegedésében a hatásfoknak jelentős szerepe lehet.

A hasznos teljesítmény a vonat mozgási energiájának és a gördülési ellenállás leküzdésének megfelelő mennyiség.

Ha lassan megy a vonat de nagy a felvett teljesítmény, akkor rossz a hatásfok.

A motor leégéséhez jelentős mértékben hozzájárulhat, ha PWM-el lassan járatjuk. Mert ilyenkor a motor nem nyomatékot termel, hanem hőt.

Ez alapján az FZ1 esetleg nem is annyira rossz dolog.

Előzmény: medvend (84184)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84185

"a Khz-es tartományban) a görbe fokozatosan közelít a sima egyenfeszültség szabályozás görbéjéhez"

Ami logikusan magyarázható is!

Előzmény: medvend (84184)
medvend Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84184

Igen, csak az ez alattiakról van szó. E felett (pláne a Khz-es tartományban) a görbe fokozatosan közelít a sima egyenfeszültség szabályozás görbéjéhez. Sok mérési adatom van, majd felteszem a honlapomra.

Előzmény: etwg (84183)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84183

Amennyiben a 300Hz frekvencia alatti tartományrol beszélsz, akkor csak egyet lehet veled érteni.

De manapság nem ritka az 500Hz-tól joval nagyobb frekvencia is (már láttam ilyen alkalmazásra 15 kHz-en müködö PWM-et is, ami sajnos a klasszikus motorok többségéhez használhatatlan), akkor már a dolgok másképp néznek ki..

 

 

Előzmény: medvend (84180)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84182

Mindennek el jön az ideje, a műhely ugyanis már forgalmazza a DigiTools-t is!:-))) Csak még azért van pár év előnyöm a Tran terén:-)))

Előzmény: baktairrrr (84179)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84181

"A goldcapokat nagy sorozatban (tehát viszonylag olcsón) 5V-os kivitelben gyártják, tehát egy szokásos dekóderhez legalább 3db-ot kell sorba kötni."

 

Mhh.. Ha a dekoderben lévő Greatz kimenetein valóban csak 15V lenne. Ez azonban sínfeszültség függő, illetve annak a függvénye, hogy az adott dekoderen hova lehet csatlakoztatni a pót puffert. Ha olyan, hogy csak a mikrokontrollert puffereli (ekkor a parancsokat nem felejti el, de vezérleni nem fog tudni), akkor akár egy is elég, mert a kontrollerek többsége 5V-ról, vagy még kevesebbről is megy. (A műhely új funkciódekóderének a PIC-je pl. 4,3V-ról üzemel).

Ha azt szeretnénk, hogy a dekoder vezérelni is tudjon egy korlátozott áramkimaradés esetén, akkor viszont a puffert a dekoder bementén található greatz kimenetére kell kapcsolni, ott meg több van, mint 15V. Sima váltóáram esetében az effektív érték kb. 1,41-szerese lesz a pufferen, vagyis még 14V-os sínfeszültség esetében is majdnem 20V.

Előzmény: rezgaras (84178)
medvend Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84180

Egy kis segítség a lényeg, illetve a különbség megértéséhez: a diagram a felvett motorteljesítményt ábrázolja különböző PWM kitöltési tényezőnél. Látható. hogy már 8-10% kivezérlésnél a motor már maximális teljesítménnyel (és nagy nyomatékkal) dolgozik. Az alsó görbe az FZ-1-nek felel meg. A frekvencia növelésével a maximális teljesítmény elérési pontja egyre jobban jobbra tolódik. Sok mérést végeztem sokféle motorral, de én nem támasztom alá azt, hogy az egyes kis motorok között drámai különbség lenne a PWM frekvencia függvényében

Előzmény: tomcat#01 (84151)
baktairrrr Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84179

Szia!

 

A leírt alap karbantartást megcsináltam, a motot nagyon jó állapotban van. Még nem digitalizálom, ráér :)Viszont amikor sor kerül rá, szeretnék magyar eszközöket használni, ami olcsó is.

 

Jó lenne, ha a Digitools is annyi "műhelytitkot" tenne közzé, mint amennyi a Tran dekóderekről általad kiderül...

Előzmény: Törölt nick (84169)
rezgaras Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84178

A goldcap szerintem nem rossz ötlet, ha egy dekóderrel párosítják. Akkor kiesik a polarítás-probléma. Vannak is olyen dekóderek már, amelyekhez kondenzátort lehet csatolni.

 

A goldcapokat nagy sorozatban (tehát viszonylag olcsón) 5V-os kivitelben gyártják, tehát egy szokásos dekóderhez legalább 3db-ot kell sorba kötni.

 

A dolog persze még így sem triviális. Hiszen a kondenzátoroknak a feszültsége a bennük levô töltéssel egyenesen arányos, vagyis ahogy sül ki, úgy esik a feszültsége. Ezt a dekódernek vissza kellene szabályoznia, amíg lehet (mert ha pl. csak 5V marad benne, hiába próbál a dekóder 10V-ot kiadni!)

 

Ha pl. a motor fogyasztását 100mA-nek vesszük, akkor egy 1F-os goldcap 10 másodpercig tudja árammal ellátni - de mivel fokozatosan csökken a feszültsége, a motor egyre lassabban fog menni.

 

Egy másik megoldás az lenne, hogy a goldcap kimenetére egy felfelé konvertáló DC-DC konverter kerülne, ami mondjuk állandó 16V-ot adna ki, amíg a kondenzátor feszültsége 15V-ról 4V-ra csökken. Ezt az állandó 16V-ot aztán simán tudná a dekóder használni. Sajnos nem tudok ilyen nagy átfogású szabályozott konverterrôl, de ha lenne is, a hatásfoka 60-80% lehetne (ez utóbbihoz már nagyon jó alkatrészekre van szükség), azaz a kondenzátornak ennyivel nagyobbnak kellene lennie.

 

De valaki kipróbálhatja...

Előzmény: etwg (84173)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84177

Pontosan erröl van szo, amit meg lehet oldani egy apro primitiv lendkerékkel, arra kár idöt meg elektronikát áldozni, mert jobb aligha lesz....

 

:-)

Előzmény: medvend (84175)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84176

Persze ezek csupán eszmefuttatások. A megoldásokat túlkomplikálni felesleges és az üzembiztonságot csökkentő megoldásoktól jobb őrizkedni.

Előzmény: etwg (84174)
medvend Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84175

Üdv!

Volt egy fejlesztési témám ebben az ügyben, a kondenzátor méret-okokból kiesett, én kis akkut használtam. Működött is, csak az elektronika költsége igen magas volt, és az elhelyezéssel is gondok voltak. A Z-ben külön kocsiban volt!!

Előzmény: etwg (84174)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84174

Nem tudom mi van az indexxel, lenyelte az utolso sort.

 

Ha egy irányba forogna a motor, akkor elvileg elektronikus kapacitás sokszorozóval lehetne segiteni, de az egy másik téma.

Előzmény: etwg (84173)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84173

Sajnos nem, mert a goldcapok nagyon érzékenyek a tulfeszültségre, azaz, ha ilyen kapcsolásban ellenkezö polaritás kerül rájuk, akkor már löttek is nekik.

Az ilyen fajta megoldás (erösitökben szokott elöfordulni, meg hangszorováltokban) mindig egy szükségmegoldás volt elöreláthato

 kimenettel (hogy baj lesz vele - ezért minden tervezö kerülte mint macska a forro kását.)

Ha egy irányba forogna a motor, akkor elvileg elektronikus kapacitás sokszorozóval lehetne segiteni, de ez már egy másik téma.

Előzmény: Törölt nick (84172)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84172

Nem vitatom, de két elérhető kapacitású és kisebb feszültségű, ellenkező polaritással sorba kötöttel meg lehetne próbálkozni, így megduplázódna a max. motorfesz. értéke.

Előzmény: etwg (84168)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84171

Egy terepasztalon nincs attol nagyobb csoda, amikor egy alagutból nem az a vonat jön ki, amelyik bement...... :-D

Előzmény: alsó madárfogás (84167)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84170

Mhh..

Nekem is van kettő, de hasznavehetetlenek. 5V a feszültségtűrése...

Előzmény: Törölt nick (84166)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84169

"Másik: Piko Br55 motorja FZ1 esetében rendesen működött. PWM mellett melegedett, valahogy nem működött olyan szépen... félve is fogom digitalizálni."

 

Pont ez az a modell, és a motorja, ami nem nagyon díjazza a nagyfrekis PWM jelet, de ez modelltől függ, van olyan, amivel nincs gond, van olyan, amivel lesz.

Ettől függetlenül, van olyan beállítás, ami megfelelő. A honlapomon a tippek/trükkök rovatban van egy CV táblázat Tran dekoderekhez, amiben benne van a szükséges beállítás. Ebbe a modellebe feltétlenül olyan dekodert érdemes választani, ahol a PWM jel frekvenciája, és/vagy a "Back EMF" mérés frekvenciája állítható. Sajnos ebből a szempontból az ESU már ki is hullott a rostán...

Tran dekoderek esetében két út van, ez függ az adott modelltől is:

- CV9=147, CV51=60, CV52=20. Ez akkor megfelelő, ha a modell jobb állapotban van az átlagnál.

- CV2=8, CV9=15, CV51=45, CV52=10, ha nyűgös már a motor.

 

Nem tudom, hogy most milyen frekis PWM vezérlővel járatod, hogy melegedik tőle. A csíkos-műhely PWM vezérlői kb. 125Hz-en dolgoznak ( ez közel van a PIKO FZ1 100Hz-en lüktető, szűretlen egyenfeszültségéhez), és ezzel nem melegednek a motorok, legalábbis ilyen tapasztalatok még nem voltak, amióta gyártom őket.

Érdemes lenne ellenőrizned a motor tisztaságát. Ehhez ki kell venni a szénkeféket, és kiemelni a forgórészt. A kommutátor lemezeket meg kell tisztítani, és egy nagyon hegyes, vékony tű hegyével a lemezek közötti légréseket kipucolni. Ugyanis oda előszeretettel rakódik be a szénkefe kopásából eredő por. Ez egy jó darabig nem gond, sima egyenáramra nem fogja a szomszédos kommutátorokat rövidre zárni, de egy nagyfrekis PWM esetében már lassan átmehet vezetésbe (mint egy csatoló kondenzátor), és kvázi zárlatos lehet. Ettől viszont melegedni fog a motor, de nagyon.

Előzmény: baktairrrr (84156)
etwg Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84168

A baj az, hogy kb. 100F kellene és legalább 16V-ra, és nem polarizáltan :-)

Előzmény: Törölt nick (84166)
alsó madárfogás Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84167

Bocs. Ez pedig: "Mávagban és az Északiban a tolópaddal nagyon sok helyet spóroltak meg így" válasz lenne arra, hogy otthon, a saját terepasztalomon hogyan tudom használni a különféle fiókokat és emeltyűket?

Előzmény: rizibácsi (84146)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84166

Ma már Farad kapacitású kondenzátorok kaphatók, szubminiatűr nagyságban.

Előzmény: etwg (84165)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!