Itt kívánom egybegyűjteni azokat az embereket, akiket érdekel-e magyar fejlesztésű és gyártású esztergagép. Ilyen géppel rendelkeznek, így egymást tudják segíteni helyreállítás, üzemeltetés és alkatrész pótlásában.
A gömbölyű az E400-as első változata, a kocka a továbbfejlesztet. Nem tudom milyen különbségek vannak köztük. Volt olyan jelölés, hogy E400C, E400M, de megint csak nem tudom mi a különbség. Van itt az indexen ez a fórum: https://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9131104 Keresd Csuhást. Neki van a neten virtuális könyvtára. Ott megtalálod mind a két gépkönyvet. Ha 20 éve állt az olaj, hűtőfolyadék beleszáradhatott. Valamint érdemes figyelni a szánok korrózióját. Az ne legyen rajta.
Nagyon szépen köszönöm a válaszodat! Remélem még kaphatok egy pár kérdésemre választ. Nem teljesen tudok kiigazodni még továbbra sem a típusok között...Ha jól sejtem akkor a gömbölyű formájú gép a sima E400, és a szögletesebb valami altípusa, ami szerkezetileg nagy részben megegyezik az eredeti géppel? Az érintet gép amit meg akarok vásárolni, az gömbölyű, a csúcstávolsága 1000, és nagyjából egyenlőre mást még nem tanulmányoztam rajta. A fő probléma a géppel, hogy minimum 20 éve áll. Ez alatt az idő alatt mi mehetett benne tönkre? Esetleg nincs meg hozzá a gépkönyved?
Szia! Van a "púpos" meg a "kocka" fedelű. A gyártási sorrend is ez volt. 1000-es és 1500-as csúcstávval.
Kipróbálás nélkül lutri az egész. Ha raknál fel jó minőségű képeket róla az is segíthet. Fontos az ágyszerkezet állapota, az ágy-szán közti holtjáték (ezek láthatók). A nem látható a belseje, főorsó kopás, hajtómű, villanymotor stb. Látatlanban vas árban elhozni is hazárdjáték. Nem mondom, hogy nem nyerhetsz, de bukhatsz is. Egy ilyen gép szállíttatása nem két forint.
Üdv! A segítségeteket szeretném kérni! Lehetséges, hogy tudok majd vásárolni, egy E400-as esztergát. Rólam annyit, hogy tanulom a gépészetet, (középiskola) de csak minimális szakmai tudásom van, szóval ha esetleg hülyeséget írnék, azt nézzétek el nekem. Azt szeretném megtudni, hogy hány alfaja van ennek a gépnek (géptáblát még nem néztem, tehát még E320 is lehet)? Vásárláskor mire érdemes figyelni? Mit kéne megnézni a gépen(régóta áll, indítani nem lehet a megfelelő hálózat hiányában)? Illetve azt, hogy mennyit kóstálhat egy ilyen rossz állapotú gép (cserekerekek, bábok, meg minden nélkül). Minden választ előre köszönök!
...tudom, hogy így nem szabad gépet venni, de lehetséges, hogy egy alacsonyabb összegért megválna tőle a tulajdonos.
Koszonom a gyors valaszt. A szivattyu hangja az engem nem zavar, hozzaszoktam a tos mellet. Bar azt elismerem, hogy melo utan nagyon jol esett kikapcsolni :D Sot az EAN sem mondhato halk gepnek, mert pl a norton szekreny 6os allasban ugy zorog rajta, mintha vasut allomason lennek. Egyebkent nem irom le teljesen. Ugy orokoltem, ugyhogy kotodok ahoz a kis gephez :) Rozsdas koracelokat nagyolni jo lesz meg :)
A gépágy edzett. Főorsó tokmány felől sikló, másik végén golyós csapágy (talán ferde hatásvonalú). Szerintem az összes kivehető gépágyú. Az olajszivattyúra szoktak panaszkodni, hogy hangos és a (viszonylag) kis főorsó furatra. Nem vagyok szakértője a témának, lehet hogy lesz aki több érdemi dolgot is el tud majd mondani. Mi lesz az EAN sorsa?
Eszterga vasarlasra adom a fejem. Van egy 1000-es EAN-om. De sajnos szegeny gep elerte eletutja veget. 1,2 mm-et kupol tokmany elott. A felujitasi ara meg 1,8 millo forint. Mint magan szemely ez szamomra kifizethetetlen. Oszinten szolva TOS-ra vagyom. De azok a gepek amiket meg tudnek fizetni gyanitom, hogy hasonlo allapotban lehetnek, mint az enyem. Szolt nekem egy kisoreg, hogy neki van egy elado E400-as gepe 1000es csucstavval. Igaz meg nem ismerem a gep allapotat es az arat sem, de tobb forgacsolo is dicserte ezeket a gepeket. Igy hat titeket szeretnelek megkerdezni rola. Milyen neki a gepagya? Kereg edzve van, vagy ez is csak sima ontveny mint az EAN? A forsoja siklo csapagyas vagy vagy ezek a gepek mar kaptak gordulo csapagyat? Lattam olyan E400-ast ami kiveheto agyas volt. Az osszes olyan vagy csak par kivitel? Mik a tipus hibai, esetleg mire kell odafigyelni vasarlaskor? Persze minden fele kepen kiprobalom mielott megveszem. Kivancsi lennek a velemenyetekre. A valaszokat elore is koszonom :)
Az E400M esztergán ki lehet kapcsolni az előtolást? Mert nekem eddig nem igazán sikerült. Vagy a vonóorsó megy, vagy a vezérorsó. Ill. ha valahol a kettő közé váltok akkor áll mindkettő, de gondolom nem ez a megoldás.
Igazából én úgy értelmeztem, hogy a váltómű részének az olajzása a "nagy fedél" levétele után hozzáférhető (ami elég hülyeségnek tűnik, ha megkívánja a két havonkénti olajcserét), de ehhez le kell szedni elől a három forgatható műanyag kereket az meg stiftes és a múltkor már szoptam vele egyet (na meg jó nehéz is az a fedél), így annak most nem ugortam neki. Viszont ami a főorsót és a többit keni az sem úgy helyezkedik el nálunk, mint a képen. A céges gép E400C típusú.
Jó a kérdésed. Mióta olvastam én is ezen agyalok. Ma ott ültem a melóhelyen a gép előtt, leszereltem a cserekerék fedelet és a kezemben a gépkönyvvel néztem a dolgokat. Vagy ötször elolvastam a leírást, de nincs meg a dolog. Neked melyik fajta van, a lekerekített vagy a szögletes?
Nemrég vásároltam egy E400-as esztergát. Tisztitáson átesett most a kenésnél tartok. A norton szekrényben lecseréltem már az olajat de a főorsónál lévő összetett kenési rendszer nekem elsőre nem világos. Ez a gépkönyv szerint 2 rendszerből áll. sajnos ábra nincs ami szemléltetné a cseréhez a leeresztők helyét és a betöltési pontokat. Leeresztő csavarokat találtam a lábak közti szakaszon betölteni meg felül az üveg melletti dugónál lehet? legalábbis ezt tippelem. Ebben ha tudtok kérlek segítsetek, illetve ha van ehhez jó leírás vagy ábra azt is megköszönném.
Új vagyok itt , és segítségeteket szeretnék kérni . Van egy E 400 M típusú esztergagépem és szükségem lenne a Norton - szekrényben lévő fogaskerekek megnevezésére és méreteikre felújítási célból .
Nem kaptam választ a Potisje cégtől. Viszont a practicalmachinist.com-on azt olvastam, hogy a Sirco és Summit fantázianevű Kanadában és USA-ban árult esztergákat a Potisje gyártotta. Ezekhez a google kidobott egy dokumentációt, ezt fel tudom rakni a google drive-ra és megosztani veled, ha email címed változatlan.
Nagyon szépen köszönöm,valahogy ezekhez a gépekhez nem találni a neten letölthető gépkönyvet,kerestem már Orosz,Német,Cseh oldalakon is,de reménytelen.Előre is köszönöm a fáradozásodat.
PA 25 lenne az igazi,de szerintem nem sok különbség van a többiek között sem,kuplung fék,menettáblázat szerintem nagyban megegyezik,szívesen fogadom szerszámgépeket javítok,gyűjtöm is őket,és segítek másoknak,ha gépkönyvre van szüksége,ez is pontosan egy barátomnak kellene,de nekem sem lesz rossz ha meg lesz.