Talán így kevésbé veszekedős - de ha gondoljátok, akár össze is lehetne vonni a két témát.
10tában vagyok azzal, hogy a választásokig nehéz lehántani a kampányt, a kampányolást - de talán próbáljuk meg. Ugyanis:Azt hiszem, hogy mindkét tábornak a mostanihoz közeli állapot felel meg leginkább. A kormány tükközéssel, ppp-vel, zárolásokkal fenn szándéxik tartani a hitet, hogy nincs válság, a dolgok kézben tarthatóak, stb. Az ellenzék meg rámutatat, hogy milyen tehetetlen a kormány a költségvetéssel, stb, stb...
Mivel a NFT 2.-ről nagyjából nincs vita, s abban ugye kiemelt az államigazgatás, EÜ, stb: a választások UTÁN lehet hivatkozni az arra való felkészülésre, vagyis az érdemibb változtatást meg lehet indokolni. (Fidesz győzelem esetén még az első borítékot is ki lehet bontani...:-). Feltételezve, s remélve, hogy a kv bedőlését senki sem óhajtaja, azt se nagyon akarhatják kimondani, hogy nagy a baj - mert akkor jöhet a megszorítási csomaggal való, másik oldali "riogatás".
Baloldali, akinek az a véleménye, hogy az állam az emberekért van, és az a szerepe, hogy megoldja azokat a szociális problémákat, amelyeket a piacgazdaság nem tud megoldani. Emiatt nagyobb adókat és erősebb államot tart jónak.
Jobboldali, aki a piacgazdaságtól azt is elvárja, hogy a szociális gondok is megoldódjanak a gazdaság élénkítésével. A gazdaság élénkítése érdekében alacsony adókat és gyenge államot tart jónak.
Egy-egy történelmi periódusban hol balodali, hol jobboldali recepetre van szüksége a nemzetgazdaságnak, ebben látom a pártok versengésének jótékony hatását.
Ha tartósan, több cikluson keresztül túl hosszú baloldali uralom van, akkor törvényszerűen leül a gazdaság. Ha viszont túl hosszú a jobboldali uralom, akkor az szociális feszültséghez, rossz esetben társadalmi robbanáshoz vezethet. Nem jó tehát, ha túl hosszú ideig kormányoz valamelyik oldal.
Ma Magyarországon szerintem nincs balodali párt a Parlamentben, sőt a Reformszövetség is jobboldali gazdaságpolitikát javasolt. Nem hiszem, hogy minden javaslatuk szükségszerű és kényszerítő lenne a gazdasági válság miatt. Nyugat-európában inkább balodalinak mondható válaszokat észlelünk a Reformszövetséghez képest. Bajnai egészen radikálisan jobboldali tervet készített, persze érthetően, ha az SZDSZ szavazatait meg akarja szerezni.
Veszélyesnek tartom a baloldal lebontását az MSZP által, mert ez mint mondtam, társadalmi robbanáshoz vezethet. Mégiscsak az lenne a jó, ha a Parlamentben lenne egy normális baloldal és egy normális jobboldal. Mondom én, aki undorral néz a mai Parlamentünkre.
Populista lehet a jobb és a baloldal is. a lényeg az hogy a tömeg a bal vagy jobboldali populizmusra harap-e.
Mellesleg a bal meg jobboldaliság hangsúlyozása, hisz ha a karikén körbemész balra egyszer a jobboldalon lyukadsz ki ugyanez visszafelé...
A különbség az, hogy az egyik véglet nemzeti tulajdonlásnak hívja az állami tulajdont a másik véglet meg az internacionális állami tulajdonban gondolkodik.
Tulajdonképp csak a magyar balodallal van a gond. Az MSZP-s képviselők még azt is eltűrik, hogy csupa milliárdos és rejtett milliárdos alkossa az ország politikai vezetését. Még csak anakronizmusnak sem értékelik, pedig hát a törvényhozás igencsak a milliárdos réteg irányában részre hajló. Ezt látniuk kell, és azt is, hogy más a retorikája az MSZP-nek, és más a törvényhozási gyakorlata. Sokan látják ezt az országban a baloldali gondolkozású emberek közül, emiatt fordulnak el a politikától.
A Fideszről később derül ki, milyen lesz. Náluk viszont önhibájukon kívül anakronizmussá vált, hogy kénytelenek a balodali értékrendet is felvállalni, miközben konzervatív párt. Nyilvánvaló, hogy megválasztásuk után a Fidesz gyakorlati politikája a konzervatív irányba fog menni, ha nem akar identifikációs zavarokat okozni magának. Ezt én természetesnek fogom tekinteni, de egészen biztosan nem fog a Fidesz javára válni.
Az a baj nálunk, hogy az MSZP elcsúszott a nagytőke irányába, és ezáltal a pártok súlypontja is erősen jobbra ment, hiszen a Fidesz most balra van az MSZP-től, de nem azért mert populista lenne. Röhej egyébként, hogy populizmussal mindig a baloldalt vádolják, de az MSZP éppen ezzel vádolja a Fideszt. Csak az SZDSZ-től természetes a populistázás, hiszen ők nyiltan (is) a nagytőke pártja.
Az emberek szemlélete viszont nem csúszott el jobbra, emiatt borult fel a pártok politikai egyensúlya. Ez még robbanáshoz is vezethet. Tapasztalatom szerint megmaradt az 1/3-1/3-1/3 arány a társadalomban a jobboldal-közép-balodal között, annak ellenére, hogy egyre jobban kiderült az embereknek, hogy az MSZP azonosult az SZDSZ szélsőségesen jobboldali és radikális politikájával. Sok ember keresi(?) a helyét, és ebből lehet valóban egy weimarihoz hasonló helyzet amiatt, mert az MSZP faképnél hagyta a baloldalt.
Nem segít az MSZP-n egy karakteres irányváltás, nem segít az összes képviselő leváltása sem, tömegpárt már sohasem lesz. Tényleg új balodali párt kerestetik, friss fiatal arcokkal.
Pedig be kellene vállalnia. Ha az alsóközéposztályt nem akarja elveszíteni, akkor kell adnia szja kedvezményeket. Ez beleillik a munkára-ösztönzés és a kifehérítés (ez utóbbit még nem mondta, majd fogja) politikájába. Ha erős kedvezmény van, akkor nagy az érdekeltség a bejelentett és hivatalos munkavállalásra. Akinek meg nem ilyen van, az rosszul jár. Ez kell a változtatások kritikus tömegéhez, 5 % pont járulék csökkenés nem elég a hivatalossá tételhez, de ha a dolgozó is izélgeti a kisvállalkozó fönőköt, hogy mennyit veszít ezzel ...
Elcsodálkoztam a Bajnai csomag megszorításainak nagyságán. Kb 1500 milliárd forint 2010 végéig. Szabad ezt a csomagot az MSZP-nek letenni? Nem veszi el az új Fidesz-kormánytól a levegőt?
Ha ekkora a baj, tényleg nem értem, miért nem akarja az MSZP az előrehozott választásokat? Bajnai-kormánynak, mint ügyvezető kormánynak az előrehozott választások esetén is súlyos intézkedéseket kellene meghoznia szeptemberig.
Tartok tőle, hogy így ahogy a szocik csinálják, hatalmas társadalmi robbanást produkálnak. Mindenképp csillapítólag hatna az előrehozott választás a társadalomra legalább szeptemberig. Nem értem, nem értem, most a szocik nem a társadalom érdekében ragaszkodnak a hatalomhoz.
Gondolom a Bajnai csomag leginkább ide illik. Szdsz gazdpol lehetne, de egypárti kormánynál az furán venné ki magát.
A politkai nyilatkozat inkább csak költségvetési csomag, de vannak utalások benne a gazdaságpolitikára.
Változik az exportorientált fejlesztéspolitika? (építőipar, munkahelymegőrzés, munkára ösztönző elemek erre utalnak)
Jók a takarékossági területek kiválasztása? Idén elég lesz a félévi hatása - már amelyiknek van - és nem késői a jövőre életbelépő elemek hatása (2012-13)?
Tudja valaki, hogy az adórendszeri lépések sorsa mi lesz? Azt nem kell megszavazniuk az aláíróknak, ott szabad a kezük? Mert ez lényeges ellentényező lehet a megszorításoknak.
Szabad a frakciónak a megszorítások mellett, attól függetlenül népszerű intézkedésket hozni? Mert a költségvetés betartására nem kellett vállalniuk semmit. Bár ez lehet értelmezés kérdése.
Na csak roviden, mert eppen dolgozok: 1. Mostanaban valamiert tobb menedzsment konyvet is olvastam, es a penzugyes konyveken kivul mindenki azt irja, hogy a cost cutting onmagaban nem megoldas, so sokszor csak a bajok elmelyulesehez vezet. Azert ajanlottam a masik topicban az Osborne Hutchinson konyvet, mert az hasonlorol szol, csak nem piaci kornyezetben.
Magyaran mondva az allamnak (vagy allami szervezetnek) ugyanugy meg kell neznie, hogy mi az ami mukodik, mi az ami nem, mi az, amire van igeny, es mi az amire nincs, es hol lehet aramvonalasitani, vagy eppen javitani a tevekenyseget. Pl. en sok helyen lattam, hogy sok penzert bezettek nagy informatikai rendszereket, amik aztan semmilyen olyan adatot nem allitottak elo, ami relevans lett volna, meg az informatikusok egyebkent is jol agyonmisztifikaltak az egeszet, es csak oriasi felesleges penzkidobas lett belole. Mig valahol heteken at tarto, vert izzado targyalasok utan sikerult eletni, hogy vegre kezdjuk ertelmesen atalkitani az informatikat, es legyeneke benne olyan informaciok, amik hasznosak - es hirtelen el lehett erni szervzeti atalakitast, es egyszercsak mindenki fontosnak erezni a rendszert. Es ujabb IT atalakitasok jottek, es most ar sokkal kozelebb vagyunk ahhoz, hogy valos kepunk legyen a szervezet mukodeserol, es arrol, hogy mi mukodik, es mi nem.
2. Tovabbra is fenntartom, hogy szoci policy elkepzeles nem nagyon volt, azon kivul, hogy nyomjunk ki meg tobb penzt. Es aztan ezt kulonbozo rablolovagpk egesz jol meg is szerveztek maguknak. Az szdsz trukkosebb volt, ok elore tudtak, kiknek akarjak kijatszani a dolgot. Aztan persze ezt jol nyaon ontottek nemi szar ideologiaval, hogy ne lehessen felismerni. De ha a penzt koveted, egyertelmuek a jatekok.
Geo, azert szrintem egy kis igazsag van a Lucien hozzaszolasaban; amint lejebb irtam, csak a koltsegek csokkentesetol nem fog mukodokepes lenni a rendszer. A kozszolgaltatasnal is van, hogy valamilyen erteket elo kell allitani, mert egyebkent hulyeseg az egesz.
Masreszt ez a piac misztifikacio pedig valoban csak a hozzam hasonlo tankonyvszagu emberek fejeben letezik. A piac valojaban az, hogy en eladok neked valamit. Lett legyen az mosopor, vagy eppen CNC esztergapad. A lathatatlan kez csak arra vonatkozik, hogy a penz kozvetitesevel egyszerubb a dolog, mintha kozvetlenul kellene csereberelni. De az aru eladasa nem csak annyi, hogy a misztikus piacra kiviszem, aztan valakicsak megveszi, hanem ver es veritek, alkudozas, mifene. Meg a nagy homogen piacoknal sincs igy - ezt a mezogazdasagi termelok tanusithatjak...
Ide, a keleti végekre már soha nem érnek el a friss szelek? Itt mindenki kádárista renegát, aki nem a neoliberális kánont fújja, ugyanakkor a "túlparton" már közgazdasági Nobel-díjat is kapott baloldali - ez nem "emeszpéset" jelent... - közgazdász. Röpködtek a nevek a minielnökségre,de egyvalami közös volt bennük: csak olyan merülhetett föl, aki népnyúzni akar. Túl jól él a tetves nép, itt az ideje, hogy visszaadjon ebből a "piacoknak". A "piacok" a Teremtő, a Megtartó, az Irányító, a Természeti Törvény, az Egyedül és Örökkön Létező Valóság. A többi csak jelenés. Csak halkan kérdezem: hogyan lehet, hogy a 2006 óta folytatott, egyedül üdvözítőnek tartott restrikciós politika után államcsőd fenyeget? 11% körüliről 3% körülire csökkentették az államháztartási hiányt - nagyjából két és fél év alatt, amely teljesítmény Európa-szerte meglehetősen egyedülálló - mégis az összeomlás szélén állunk? A csodarecept: csináljuk ugyanezt, csak most már keményebben, most már "tényleg". Nagy restrikció-nagy összeomlás, még nagyobb restrikció - halál? Köszönjük,Gordon!
Geo, nem kotozkodes, de en ennek en nem sok nyomat lattam. Talan a legutolso valasztasok elott volt olyan elkepzeles, hogy valahogy csinalunk atalakitasokat, ebbe szerzunk kulso forrast is (EU penz), de aztan ez fustbe ment. Pl. a kedvencem az egeszsegugy, ahol mikozben derrel durral ment a "reform", 1 azaz 1 ember foglalkozott azzal, hogy mennyi penzt lehet az EU-s forrasokbol bevinni. Vagy pl. volt iranyitasos betegellatasi modellkiserlet. Par eldugott folyoson kivul senki nem beszelt a tapasztalatokrol, a leszurheto kovetkeztetesekrol, de mar mindenki a magan biztositokrol, regionalis ellato szervezetekrol hablatyolt.
Az oktatasi tarcaban sokkal jobban el votak foglalva kulonbozo kis magan cucokkal, mint az oktatas szinvonalanak atnezesevel. Csak egy nagyon egyszeru pelda, az iskolak teljesitmeny mereset epp elkezdo OKI-t hirtelen felszamoltak. Cserebe letrejott az OFI, ami egyszerre programiroda, kutato intezet, meg inden, amiben haverok, buli es fanta van...
...en csak annak adtam hangot, hogy meg mindig nem latom hogy attol mert megszoritunk, hogyan lesznek jobbak a kozszolgaltatasok, vagy eppen igazsagosabb az adoterhek megosztasa, stb, stb.
...csakhogy a cinizmusomnak hangot adjak: Elore a lenini uton! Romboljuk le az burzsoazia utolso oszlopait, a kozszolgalato intezmenyeket! Minek nekunk mukodo rendorseg, iskolak, egeszsegugy? Kenyeret nekunk es cirkusz! A gazdagokat - vagy legalabbis a legalisan gazdagodokat - meg sarcoljuk addig amig bele nem pusztulnak! ...igazan szep, europeer szocialdemokrata alom a mienk...
Inkább nézd meg, hogy a rendszerváltást követően mennyit kapott, és mit nyút le, és azon is gondolkodj el, hogy miért akarja a takarékszövetkezeteket megszűntetni. A társadalom támogatása az ilyen emberek részéről csak látszat
Az MDF és az SZDSZ azért állt be a Reformszövetség mögé, mert a kormány - nagyon helyesen - a társadalom érdekeire tekintettel kívánja végrehajtani a szükséges válságkezelő intézkedéseket, ez pedig nem tetszik a két piacbarát kis pártnak. Amúgy érdekes, hogy egyedül az MSZP volt képes mindezidáig programokat alkotni és a nyilvánosság elé tárni. A két kis párt gazdaságpolitikáját lehetetlen megkülönböztetni a Reformszövetségétől, vélhetően, mert nincsen önálló gazdasági és még kevésbé társadalompolitikai elképzelésük. A Fidesz pedig csak az adócsökkentést és a fogyasztás felpörgetését mondogatja.
szerintem az mszp-mdf-szdsz szövetségről szőtt szoci álmok + fidesz vádaskodás alapvetően eltéveszti a lényeget, azt hogy a két kis párt politikája kitért a két nagyra jellemző szociális-inaktívakat képviselő politikától
amiatt az idelógiai felhangokon is túl, egyik kis pártnak sem éri meg szövetkezni bármelyik naggyal, mert egy ilyen szövetségben óhatatlanul a kisebbik félként beáldozzák az érdekeiket, és az általuk képviseltek érdekeit egy velük ellentéses, és erősebb akarattal szemben
ezt az szdsz évekig játszotta, megunták, az mdf meg épp az szdsz pályáját látja maga előtt, már volt idejük megérteni, hogy ez az út nem vezetne nekik sem sehová
tehát a kispártok koalcíiót nem fognak kötni az mszp-vel, de a fidesszel sem, legfeljebb kívülről támogatják a szavazataikkal, amiért cserébe rögtön el is kérik a maguk dolgát
Szerintem nem a 70 milliárddal van a baj (ennél több kiadáscsökkentés lesz idén még ezután, kényszerűségből), hanem a honnan. A 13. havi maradéka nem eladó.
Ha a nagyvállalati támogatásokból lehetne elvenni a 70 milliárdot, akkor mehetne?
Összeszámolta valaki, hogy a Demján mennyivel részesedik a költségvetésből közvetetten?
Valószínűleg ez a grandiózus különbség a 13. havi nyugdíj maradékáról szól, ahol az egyik oldal azt állítja hogy ezt alkotmányosan nem lehet elvenni, a másik pedig hogy nem is foglakozott az alkotmányosági szemponokkal. Aranyközépút: úgy menjen el ahogy jött, jövöre 3 heti, azután 2 heti "13. havi"...
Arról van szó hogy a Reformszövetség programja 2009-re 70 milliárddal nagyobb kiadáscsökkenéssel számol és annyit szánna adócsökkentésre. És ebből keletkeznek pazar erkölcsi mesék, szimbolika, szenvedélyes írások, felemelkedünk vagy elsülyedünk típusú elemzések :)
Lehet, hogy félreértettem. Nem arról van szó, hogy a Reformszövetség programja tiszteletreméltó, de az mszp szerint nem aktuális?
Nyilván van saját programja. Sávtologatás - kis túlzással. Időhúzás. Tűzoltás, ha nagy a baj. (Tavaly IMF hitel, most MNB intervenció az árfolyam miatt.)
Előbb arra kellene választ adni (önmagadnak), hogy a kormány milyen időtávra tervez. Átvészelni egy évet, a választóbázis kímélésével, a terhek némi csúsztatásával, vagy pedig középtávú kilábalás, az ország érdeke (akár a közelálló szavazóbázis hátrányára)? Ez megadhatja a választ az ingatlanadótól a kiadás-csökkentésig sok kérdésre.
Alapvetően az a lényeg, hogy a kormánynak következetes gazdaságpolitikát kell folytatnia. Ez csak akkor lehetséges, ha megkapja a parlamenttől a felhatalmazást a válságkezelő programhoz. Az ellenzék támogatása nélkül nincsen válságkezelés. Minden politikai erőnek el kell döntenie, hogy támogatja-e a kormány programját, vagy nem, ha pedig nem, milyen területeken nem. S persze nem ragadhat le a terméketlen bírálatnál, hanem javaslatot is kell tennie az egyes területeken.
Az adócsökkentés önmagában nem elegendő, pedig sok szakember (is) csak erre egyszerűsíti le az egész problémát. A válság komplex megoldásához átfogó, minden területre kiterjedő programra van szükség, amely felöleli az oktatást, a foglalkoztatási és segélyezési politikát, az energiapolitikát és a környezetvédelmet. Ehhez a komplex intézledéscsomaghoz forrásokat kell keresni. Ezért szükséges az áfa-kulcs és a jövedéki adó növelése. Honnan máshonnan lehet forrásokat előteremteni?