A vasut nem csak vasúti járművekből és pályából áll, hanem csodaszép (sokszor muzeális értékű) felvételi épületekből, raktárépületekből, kiszolgáló létesítményekből stb. Ez a topik ezekről az építményekről szól.
Pár kép a 140-es vonal alsó szakaszán - a 977-es szelvényoszlopnál - levő, 303-as (a vonallal együtt épült, eredeti? - majd vasúttörténet olvtárs megerősít ebben) vonali őrházáról:
Őrház a sínek felől.
Őrház az udvar felől az elmaradhatatlan kerekeskúttal.
Szép épületek voltak ezek annak ellenére, hogy nem voltak rajtuk vakolatdíszek. Az egyes épületrészek magasságkülönbségével, a tető változatos formáival, kiugró toldalékokkal mégis nagyon változatos és szép lett az összkép. Ha belegondolok, hogy 1940-ben így építkeztek, majd húsz év elteltével már csak kockákat és hasábokat tutak tervezni a mérnökök...Hogyan lehet húsz év alatt elfelejteni ennyire egy szakmát?
Sajnos az áruraktárról nekem is ez a 2004. vége felé készült képem van, régebbim nincs! (Pedig jó volna!) Sajnos a történetéről sem tudok közelebbit, valszeg az 1890-es években épülhetett a mellette levő felv ép-tel egyidőben.
[Egy biztos: szerintem a környék legnagyobb és legszebb tégla architektúrájú áruraktára volt!]
A #455-ös hozzászólásban tettem be képeket a mostani (márciusi) állapotáról, csak két oldalt kell visszalapozni. A te képed óta hozzátoldottak egy csarnokot a járművek részére. Akkor kérdeztem is a régebbi dolgokról, de választ nem kaptam.
Amikor utoljára erre jártam és beszédbe elegyedtem az épületben lakókkal elmesélték, ez már a második felv ép-e az állomásnak, melyet az 1800-as évek végén építtetett az Osztrák-Magyar Államvasút-Társaság, amikor is az állomási vágányokat bővítették, hiszen a csatlakozó HÉV vonalak miatt fontos elágazó áll lett. Az elsőt, melyet 1857-ben a Szeged-Temesvári vonal átadásakor emeltek, egy földszintes kis épület volt; jelenleg lakóházként funkcionál.
Úgy hallottam, hogy az épület múltja és ipartörténeti jellege miatt a "vállalkozónak"a fő tartóelemeken ill. a külső megjelenésén nem volt szabad lényegi változást eszközölni. Sajnos erre máshol nagyívben ...
(Hogy az óntáblával mi történt, sajnos nem tudom; pedig bőven elfért volna az eredeti helyén.)
Szép dolog, hogy sikerült hasznosítást találni ennek a régi patinás épületnek. Annak is örülök hogy egy kicsit ragaszkodtak az eredeti megjelenéshez. De miért nem lehetett a régi óntáblát visszatenni az épületre? :(
(A tegnapi esős, vasárnap délelőttön bukkantam erre a topicra. Sokkal többre érdemes, mint ahány hozzászólás érkezett rá! Rövidesen elkezdem végigolvasni; válogatok és teszek majd fel a képeimből. Lehet, hogy "zaklatlak" majd további kérdésekkel, helyszínekkel!))
Igen! Igen! Nagyon jó! Ezekre a felvételi épületekre gondoltam! - csak lusta voltam lejjebb is kürülnézni! Ha megírnád, hogy 457-462 hsz.-nál levő képek mely települések, akkor nagyon hálás lennék!
Köszönöm Gádor állomásépület falu felőli képét. Összevetve a múltkor betett rajz párjával, itt is csak minimális különbségeket látok. Ennyi egyébként az erdélyiek között is volt.