Ez így szimplán nem igaz. Kollégám jelenleg egy E300E-vel jár, előtte meg egy C300e-vel. A C-vel kb három évet tolt le, az E-ben most másfél éve van. Semmi baja, az akku is tökéletes állapotban volt a C300e-ben amikor eladta. Az tény, hogy ha a kocsira bízod, meg beütöd a célt a naviban, akkor játszik azzal hogy a városra tartogassa a töltést és ne a nulláson füstölje el az ampereket, ami amúgy tök logikus, de most amikor nálam volt az új E53, direkt kipróbáltam egy olyan napot, hogy Hűvösvölgy-Törökbálint, belváros-haza, nagyon simán hozta villannyal.
Az elég egyedi eset lehetett hogy motorhibás lett a kollégádé, mert ez egyáltalán nem jellemző ezeknél az autóknál, rohadt megbízhatóak. Mondjuk a dieselesekről nem tudok nyilatkozni, de abból van több, és annak sincs rossz híre.
a gyártó egy pillanatra sem gondolta komolyan a tisztán elektromos üzemet, míg kínaiak igen.
Az lehet, csak elfelejtette közölni legalább az apróbetűsben. Így ő vígan bejárt dolgozni 20km-ről az agglomerációból, majd a céges töltőn feltöltötte, és haza ugyanígy. Mondjuk ettől függetlenül szégyen egy német prémium márkára nézve, hogy 100ezer km-re gyárt eldobós motort aranyáron. De ezen már kidühöngtük magunkat a haverommal.
Másik oldalról ezért voltak globálisan parasztvakítások a phev fogyasztási adatok, mert kevés ilyen mazochista tulaj volt, főleg a mercisek a villanymotort lóerő növelőnek használták, a legelvetemültebbje pedig benzin üzemmel töltötte vissza az akkut. Na hát erre valóban nem jár a pont, mármint a co2 pont.
Nagyon fogalmatlan, tájékozatlan vagy, s bizony a gyártók nyomják, továbbra is (pl. Volvo XC70 2026...) - tudom, ők nem értenek hozzá..:). Itt már sokszor leírtam, nekem évente sok-sok százezer forintot spórol, mert városban csak villannyal megyek (otthon, a garázsban tankolva), benzines használatom, ami a kényelmet szolgálja csak nagy távolságú utakon, < 10%. S a többi PHEV-s sem hülye, azok is igyekeznek így használni. Ilyenkor, télfele látszik a szép, kövér, "zöld" SUV-ok dupla kipufogói mögött nem száll fel a pára (a fogalmatlan zöldek füstnek mondják...:) - mert villannyal mennek.
Mivel a Merciben az elektromos rész csak alibinek van. Járt rá a zöld rendszám és az adókedvezmények, a gyártó egy pillanatra sem gondolta komolyan a tisztán elektromos üzemet, míg kínaiak igen.
Mégha akad is néhány önkínzó-zölttudatos, aki igyekszik minél több villany km-t megtenni PHEV-vel.
Ezt legalább 1 példával alátámaszthatom, korábban leírtam itt. Heverom Merci PHEV-je, halálra kínozta magát hogy villannyal járjon. Viszonylag keves km ment bele a benzin motorba, amiről kiderült hogy típushibás, csaj sajnos a gari idő után 1 évvel jött ki. olyan 6-8 misibe fájt neki a motorcsere (pontosan már nem emléxem és lusta vagyok visszagörgetni.) Azóta boldog Tesla Highland tulaj.
Átlagos kínai PHEV elektromos hatótávolsága duplája a európaiaknak ahol általában csak alibinek van az elektromos rész. A kínai elsődlegesen villanymotorral hajt és csak ritkán kapcsolódik bele közvetlenül a belsőégésű. Kínaiak soha nem jelentették ki, hogy a EV az egyetlen út. Kínában a város az úgy 10 milliónál kezdődik, pragmatikus okokból preferálják a városban az elektromos hajtást.
Plusz a tapsztalati gyakorlat is az lett, hogy basztak vele villanymódban járni. Le is kerülnek róluk a zöldrendzsámok- és más kedvezméynek lassan, de biztosan mindenhol.
---
Jön persze a duma, hogy nagyobb akku+motor >> több megetett kilométer csak árammal. De ettől továbbra is elsősorban benzines használatra készülnek PHEV-ek is ! és pláne a nem is PHEV-ek. Még a nagyobbcsak akkus PHEB-ek is :-(
A használat során megtett km-ek zömét nézve.
Mégha akad is néhány önkínzó-zölttudatos, aki igyekszik minél több villany km-t megtenni PHEV-vel.
De még naiv PHEV mester is jóval több km-t megy nem villannyal, szerintem. és Jókora benzin fogyasztása van évente.
- "csak FIX áttétel van a villany verdákban" általában így van, PHEV-k-nél a benzinmotor változó áttételre dolgozik, ha gyorsítunk, tehát más a helyzet ott
- P = T ω (állandó sebességnél), nincsen szükség gyorsulásra (T nyomaték) - igen, ehhez kell P kijelzés
- a P = m * a * v alapon nem érdemes dolgozni, mert a gyorsulás nem állandó, változik, s persze akkor a sebesség is... (ezeket mind együtt kellene regisztrálni az idő fv-ben, hogy az idő alapú integráltból, vagy differenciálással ebből valamit kihozzunk.
De, mint már említettem, mindennek nincsen jelentősége, mert az autónk olyan, amilyen, amit tud gyorsulásra, az a meghatározó, amit megadott a gyár, maximum ezt leellenőrizhetjük, tudja-e, illetve kiegészíthetjük egy-két fontosabb tájékoztató értékkel:
100-130 (autópályás dinamikai képességek), mind ehhez csak egy stopper kell, az mindenkinek lehet a mobilján, vagy van a karján.
Más kérdés, hogy a gyorsulást jelentősen befolyásolhatja a gumi keménysége, ha jó eredményt akarunk, ne puha guminál csináljuk ezt a játékot (gördülési ellenállás).
Mivel jellemzően csak FIX áttétel van a villany verdákban és a nyomaték 0-sok km/h között ÁLLANDÓ ... A gumi mérete >> kerülete is állandónak vehető.
Így egyenletesen haladva - a sebességből >> kerék fordulatból és - a kiírt pillanatnyi fogyasztás kW-ból Az útra letett pillanatnyi nyomaték kiszámolható, nem túl nagy hibával
---- Ha nem írja ki a kW-ot akkor számolható >> P = m * a * v alapon. Teljesítmény = tömeg * gyorsulás * sebesség
- a tömeg ismert kb. (vezetővel, csomaggal együtt) vagy meg is mérhető - a gyorsulást egy jobb mobil telefon tudja mérni - a sebességet a GPS méri PONTOSAN (0,36 km/h de a kiírás alapban 1 km/h felbontású) ----
Vannak is ilyen alkalmazások a telefonra... Car Acceleration Meter és hasonlók
- A táblázat illetve nyomaték és tömegarány önmagában teljesen indifferens.
Miért?
- A leközölt nyomaték adatok önmagukban nem sokat jelentenek, hiszen ami az autót gyorsítja, az a kerekek peremén jelentkező nyomaték. Az pedig a motortengelyen mért nyomaték és az áttétel szorzata. Hogy ezen autók villanymotorja és a hajtótengely közötti áttétel mekkora, nem ismerjük.
(De ez így volt a diesel és benzines autók esetében is, csak ott többnyire ismertek voltak az áttételek, s ebből elvileg lehetett volna számítani, a motor nyomatékgörbéje ismeretében, a kézi váltóknál)
- Másrészt a gyorsító nyomatéknak az autó tömegén kívül meg kell küzdenie a gördülő és légellenállással 100km/h-hez közelítve egyre nagyobb hatása van, négyzetesen nő), ez is autónként más és más (más a homlokfelület és más az alaktényező is)
- Ezért valójában számunkra (vevők) csak az számít, mit ad meg a gyár 0-100km/h közötti gyorsulási időre...ez a megbízható, bár kevés értékelésre alkalmas adat, meg a motor(ok) teljesítménye. Persze, adhatna többet is pl.: - 0- 60 0-100 0-130 , 100 - 130, 60 -100 stb.
0 - 200, stb., de nem szokták ezeket megadni, egyszerűbb a vevőket kábítani lóerőkkel, kW-okkal, meg nyomatékokkal - (utóbbi mint levezettem, majdnem felesleges, csak marketing eszköz)
- Egy rendes PHEV villanymotorja nem csak 130-ig működik (az enyém 135-ig), hanem utána is, aktívan részt vesz - keményen - az autó gyorsításában. Ezért szokta az autóm hosszú emelkedőkön simán otthagyni a nála látszólag erősebb Audikat, BMW-ket, amelyek nem SUV-ok, nem PHEV-k, tehát könnyebbek. Ezt azért is teszi, mert végsebessége 245 km/h, azaz biztos, hogy 160-200 között még komoly gyorsulási (nyomaték) tartalékok vannak benne -attól függetlenül, hogy nem ismerjük..:), azaz PHEV-met gyorsítja 2 villanymotor, fix(ismeretlen) áttételeken az első-hátsó tengelyen), meg a benzin, egy 8 fokozatú automata váltón keresztül, az első tengelyen, hogy ennek nyomatéknak mi a konkrét értéke, lényegtelen.
Engem a nyomaték/súly arány is érdekelt, nagy nehezen keszitett egy listát a GP-chat. A referenciának Tesla 3LR adtam meg neki, nem figyeltem oda, hogy Te a AWD adtad meg.
Az akku paraméterei nem kértem. A Tesla elég kemény ebből a szempontból, csak a Byd Seal Performance veri (de az egy sokkal drágább autó, mind a Tesla).
Az érdekes ebben a listába az, hogy jól mutatja, hogy mit jelent az egyenes vonal egy villanymotor fordulatszám/nyomatéggörbéjén (megnéztem a listában a gyorsulási számokat is).
A Tesla 3 LR azért képes 4.4sec. alatt 100-ra gyorsulni, mert az pedál lenyomás után az első pillanattól a teljes nyomatéka rendelkezésre áll és azt le is tudja vinni az útra a motor okos vezérlésével.
A Tesla 3 LR AWD 510Nm a nyomatéka. Kicsit többre számítottam.
Az enyém a legbutább V6-os dízel SUV és 500Nm a nyomatéka, a súlya csak 100 kilóval több, mind a M3 LR AWD. Szó sincs arról, hogy le tudná vinni azt a nyomatékot az útra, 7.5sec alatt van 100-on. Itt a légellenállás is bejátszik, mert egy megemelt batárról van szó.
A V6 benzines plugin-hibridemnek volt meg a kombinált 650Nm-os nyomatéka, a 100KW-os, 400Nm-res villanymotorral, de az már 2500kiló volt. Idegesített a nagy tömege, úgy volt hangolva a hátsó híd, hogy nem érezted a súlyát kanyarba sem (volt benne motoros torziós rugó is).
Képzelj el egy autót, ami szeret villannyal menni- de a 400Nm nem elég neki, mert súlyos (ha beül még két testes ember, plusz a csomagok, akkor ott van a 2800 kiló). A kocsi feltöltötte az akkut 120km alatt a pályán. Ha megálltam egy forgalmas pályán egy kútnál és ha elindulásnál nem tettem be a váltót S-be és volt elég áram az akkuba, akkor csak villannyal hajtott, de csak 130-ig, hiába nyomtam tövig a pedált. Talán nem gyorsult olyan jól, ahogy elvártam volna. Be kellett soroljak a kocsik közé, amelyek elég gyorsan mentek. Akkor nagyon megijedtem, hogy el fognak ütni.
Nem. Azt mondtam neki, hogy ahhoz képest hasonlítson. És ha megnézed nem is hozta ki 100%-osnak. Nyilvánvalóan nem fogok összehasonlítást végeztetni egy olyan autóhoz képest amit nem ismerek. Nekem arra van/volt szükségem, hogy majd választhassak valamit ami jobb mint a Tesla. Ha nem lesz jobb a következő is Tesla lesz. Egyébként szerinted mihez képest kellett volna hasonlítanom?
Biztosan ahányan vagyunk, annyiféle metódust tudnánk kitalálni. Amint említettem, ha valaki tudja használni, akkor hajrá, ha hülyeségnek tartja tovább görget.
Egyébként meg több olyan adatot is megjelenített, amit nekem manuálisan kellett volna összegugliznom. Ezen kívül leírtam, hogy ha valakit érdekel más adat is, szívesen beleteszem, sőt meg is köszönöm hogy gondolt rá.
Nem kell ezt túlgondolni, egy szubjektív indíttatású táblázat objektív, valamint az AI szerint objektív adatokkal. Nekem pont jó. Jövő tavaszig még bővítgetem, aztán eldöntöm hogy melyik nyert.
Ha nem félsz attól, hogy feljön a listán a VW, tedd bele a fordulási kör átmérőjét :) Városban minden nap egy ajándék.
Hosszú utaknál pedig fontos, hogy az akkufűtés, mint funkció rendben legyen. A Tesla-ból ez alapvetésnek tűnik, de talán mégsem az. Bár az új VW-k is tudják már, nem tudom, hogy az olcsóbb versenytársak hogy állnak vele. Az enyémben még nincs, és az az egyetlen dolog, amit hiányolok belőle, a téli hosszú utaknál jól jönne. Bár lehet, ha fűtött garázsos lenne az autó, kevésbé számítana.
Panzerbear: beletetetem vele a csomagtartó méreteket is, frunk, trunk.
Jó ha jönnek ezek az ötletek, mert persze öncélúan majd ez alapján akarnám kiválasztani a következő pácienst, persze ha más is profitál belőle az dupla öröm. :)
A Gemini szerint meg a '26-os Model 3 autó (az új elsö kamerán és az indexkaron kívül) már a Juniper-en bemutatott ezüstfóliával laminált üvegtetövel és annak az új brake-by-wire fékrendszerével készül, csak fogalmam nincs, ezeket honnan szedi, mert sehol máshol nem találtam erre utalást. Van erröl valami bennfentes infód esetleg?
A Chatgpt-vel összerakattam egy összehasonlító táblázatot Mo-n forgalmazott ev-kről. Rábíztam hogy milyen modelleket szed elő, azokból milyen adatot szerepeltet, csak pár támpontot adtam neki, illetve azt hogy az összehasonlítás referenciája az M3LR 2023 legyen.
Ha valakit érdekel vagy hasznosnak találja, illetve van még kérése, tanácsa a táblázathoz, akkor beletetetem vele. Kicsit szenvedett a Python kóddal, de a végén csak megcsinálta. Még egy diagramot is rittyentett hozzá.
Gyakorlatilag ugyanaz mint a suc. Rádugod a kábelt, bankkártyával indítod. Az app Mo-n magánszemélyek esetében nem működik. Ha jól tudom ezek 100-as töltők, úgyhogy nagy csodára ne számíts. Ha a tesla navi ismeri a töltőt, akkor elindítja az akku fűtést, ha nem és van s3xy buttonod akkor kézzel el tudod indítani sacc 10-15 perccel érkezés előtt, ha nincs kiválasztasz egy közeli ismert dc-t és előfűt.
Le fog zárolni vagy 15 ezret a kártyádról, de elég hamar elszámolnak és visszatérítenek. Fontos. Hétvégén nincs magyar nyelvű ügyfélszolgálatuk, csak angolul tudod elmondani a problémád ha esetleg akadályba ütközöl. Mondjuk nagy eredményre ne számíts, csak léleksimogatónak jó a hétvégi ügyfsz., mivel semmiféle online infót nem tud adni.
Ja és b@szottul drágán mérik az elektront. Már egy ionityval is sokkal beljebb vagy.
Segítsetek már, mert még analfabéta vagyok a töltőhálózatok mikéntjében, szerencsére mindig itthon tudtam eddig tölteni a Model 3 Highland-et, de most egy kiruccanás alkalmából lehet szükségem lesz a Shell Recharge használatára. Applikációval nem akarok nyűglődni és úgy látom, hogy ezeket egy sima bankkártyával lehet majd használni, ez szuper is, de olyan alapvető dolgokkal nem vagyok még tisztában, hogy kábel/csatlakozó terén mire készüljek, csak leveszem az oszlopról a DC töltőt és rádugom (mint supercharger) vagy saját kábellel kell készülnöm (mint EON töltőpontok)?
Illetve mennyire jók a tapasztalatok ezekkel a Shell Recharge Tesco parkolós töltőkkel? Azt tudom, hogy drága, de nagyon ritkán kell, úgyhogy az most nem szempont, inkább az a lényeg, hogy egyszerű és gyors legyen a procedúra.