Még át sem adták, de már fizetős az Abony-Törökszentmiklós közötti M4-es, az este megjelent Magyar Közlöny 2021/237-es száma alapján a 62/2021. (XII. 22.) ITM rendelete a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet módosításáról.
Abban már végig matricás az út, sőt megjelent a Jász-Nagykun-Szolnok megyei matrica is a rendeletben már, ezen fent írt szakaszra való érvényességgel.
Az M30-as miskolci elkerülője viszont maradt továbbra is ingyenes.
Változás!!!
A Komárom-Esztergom megyei matrica már Pest felé nem a a Bicskei, hanem az új Szárligeti csp-ig jó január 1-től!!!
De arra épül az új átkötés az új M8-Veszprém kelet csp-ból át a 82-esre az áruházak mögött, így nem lesz hosszabba az állomás. Egyedül közvetlen be a városba marad ez a hosszabb út, de az meg nem életszerű, hogy ott van a városba a füredi meg az almádi úton is a behajtás, akkor minek jön körbe, ha a belvárosba megy valaki?
Lehet, hogy valamilyen app ott mutatja a frankót, de valóban átmenni inkább vergődés.
Ha Gödöllő és Dunakeszi közé építesz tizen valahány km olyan utat ami nem érint lakott területet, akkor az említett települések belső forgalmát kb. lefelezed.
És a 20+ tonnás járművek se mennek többet a 100 éves házak között.
Ezt most nem egészen értem, hiszen Gödöllő és Dunakeszi között most a leggyorsabb út Mogyoródón és Fóton keresztül vezet, nem Szadán és Veresegyházon keresztül. Autópályán ugyanez a Google szerint alig egy perccel lassabb (bár kilométerben jelentősen hosszabb). Szóval van településeket elkerülő út jelenleg is, ami időben nem sokkal hosszabb.
Legnagyobb haszna - első ránézésre - talán az lehet, hogy Veresegyháza (egy része) és Csomád majd nem (nem annyira) Fóton keresztül fog hazajárni, Fót központja és az M0 között egybefüggő kocsisort eredményezve.
Persze az is szégyen, hogy Fót közepén 20 éve nem sikerült rendezni a csomópontot, esetleg körforgalmat építeni helyette.
Ez egy Szadát és Veresegyházát kikerülő-elkerülő nyomvonal Gödöllő és Dunakeszi között.
Mentesítő út.
Most is van ilyen út csak pont keresztül megy Szadán és Vházán.
Ezért kell az új út.
Vagy Szadától nyugatra menne, Csomád dél 1 km körül, vagy ami kevésbé valószínű Szadától keletre Vházát és Erdőkertest között Csomádot északról megkerülve.
Nem lehet, ahhoz kellene plusz egy felüljáró. A régi csomópontból délre egyenesen fel lehet hajtani, de a másik iránynak el kell mennie az új csomópontig, és onnan vissza a másik oldalon.
Nem lett igazán jó ez a megoldás, pl. ha dél felől szeretne valaki a veszprémi vasútállomásra eljutni, vagy csak a bevásárlóközpontokhoz, akkor most a korábbi ideális útvonal helyett, egy kilométeres kerülővel érintenie kell az új és a régi csomópontot is.
Gyulafirátót község lakott területeitől keletre kb. 600-1000 méterre elvezett új 82-es út (kb. 5,8 km) semmilyen katonai vagy lőtéri létesítményt/eseményt nem zavarna.
Négysávosítják a Herend és Devecser közötti szakaszt.
Egyedüli ajánlattevőként három cég, az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., az UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft. tervezheti meg a 8-as számú út Herend és Devecser közötti szakaszának négysávúsítását, nettó 2 milliárd 450 millió forintért.
A nyílt tender eredményét az ajánlatkérő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közölte az uniós közbeszerzési közlönyben.
A szóban forgó útszakasz 27,5 kilométer hosszú.
- ebből 12 kilométer lesz az új út,
- a többi a meglévő út 2x2 sávosra történő kiszélesítését jelenti,
valamint a burkolatot 11,5 tonna teherbírásúra kell megerősíteni írja a Napi.hu.
A litéri csomóponttól Gyulafirátót É-ig vezetne egy 4,5 km-es út (gyakorlatilag a régi római út nyomvonalán) vasúti felüljáróval, a kivezető ága a csomópontban megépült, viszont az útépítést kb. három éve levették a napirendről. Helyette épül meg 2023-ig a 8-as és a 82-es főutat a sportközpontnál összekötő út.
Átépítették/kiváltották a 'Budapesti csomópont'-ot, a főpálya elkanyarodik balra/délre, be a városba és északra a csomóponti ágakon át lehet letérni. A régi kialakítás sima lóhere volt, ahol az elkerülő felé 270 fokos ívet kellett venni:
A litéri csomóponthoz szerintem nem nyúltak, de a munkaterület a litéri és a 'régi budapesti csomópont' között van.
......."......A Veszprém déli elkerülő projekt részeként adták át a NIF Zrt. beruházásában december 21-én a 8-as főút Litéri és Füredi csomópontjai közötti, hét és fél kilométer hosszú elkerülő út első szakaszát, mely a Litéri csomóponttól a Budapesti csomópontig vezet......."
A 8-as útnak az a szakasza amit a cikk író ír, Litéri elágazás és Veszprém között, eddig is 2x2 sávos volt.
Sajnos a cikkhez nincs térkép.
(nem szokásuk)
Valamit a cikk író írt el, vagy én olvasom félre ?
Van valami infó a 33-as főút M35 autópályától a Látóképi csárdáig történő 2x sávosításáról? Én nem hallottam mostanába róla, de állítólag a Strabag nyerte a kivitelezés jogát.
Zalaegerszeg az M7 kapcsolat után (mellett) a Szombathely(Kőszeg; S31 Bécs) de különösen a Győr irányt tekinti perspektívának. Számukra a 8-as útból az M80 az érdekes, ugyanis az autóipari tesztpálya üzemeltetője is Grazi központú cég. De a Rheinmetall német hadiipari cég is inkább nyugat felöl támaszt igényeket.
"A NATO pénteken döntött arról, hogy a három jelölt, a németországi Ramstein, a romániai Konstanca, valamint Pápa közül a magyar bázist választja és illeszti be a C-17-es program alapjait meghatározó dokumentum, a Stratégiai Légiszállító Képesség Egyetértési Nyilatkozat című dokumentum tervezetébe, mondta Szekeres Imre."
A nyertes pályázat vállalási oldalán szerepelt a Pápa-Győr között 2 x 2 sávos út megépítése.
Így is késett több mint 10 évet, de most már végre épül.
Zeg is megkapja a gyorsforgalni kapcsolatot,de enyhén szólva az M76 kicsit macerásabb domborzaton fog épülni.Megjegyzem,ha a 2x2 sávos 8-as már Devecserig tervben van,érdemes lenne átgondolni,hogy Zeg.-et is a 8-as felé bekötni a gyorsforgalmi hálózatba.
2013 előtt (E-útdíj) vajon mi másból finanszírozták az útfelújításokat, mint a jövedéki adóból és az ÁFÁ-ból.
Tehát most, amikor a 400 milliárd útdíj bevételből 218milliárd szükséges az általad felsorolt tételekre,
kijelenthető, hogy soha még ennyire nem volt önfinanszírozó a közlekedési ágazat. ( EU-s források visszaforgatásából.
Joggal kérdezhettem volna még általánosabban: Hova vesznek el az a autósok sarcai?
De itt már nagyon általános lesz a polémia.
Szerintem a 2021-es teljesítmény szépségtapasz az előző évek alulteljesítései után.
Mert 2020-ban "a Magyar Közút tervei szerint 187 útfelújítási projekt által összesen 582 kilométernyi út újulhat meg mintegy 95 milliárd forint értékben..."
idézem a magyarnemzet.hu-ról.
De már 2020-ban is 360 milliárd útdíjbevétel volt, és 218+95 = 310 milliárdot költöttek belőle a felsorolt tételekre.
Az előző években még annyit sem költöttek útfelújításra, ezért csak 534 km/év a teljesítés.
Summa summarum: A propagandacikkek csak a napfényes oldalt mutatják meg, pedig van árnyék is.
Újraértelmeznéd ezek fényében ezt a kijelentésedet?
"Ameddig ezek a tételek jelentik a "valahova másfelé" elköltését a pénzeknek, azt tudom megerősíteni, hogy hajrá csak így tovább."
Jól értem, hogy egyszerűen nem fogja elérni az M83 az M1-et, hanem vége lesz Gyirmótnál, onnan a 83-as megy bő két kilométeren (és két körforgalom keresztül) az M1-es felé? Igaz, a térkép alapján nem nagyon lehetne értelmes elkerülőt vinni, meg a falun keresztülvinni az autópályát is elég meredek ötlet lenne...
A túlságosan bő lére engedett interjúból most csak egy témakör:
"Az útdíjbevételek, amióta 2013-ban bevezettük az elektronikus útdíjfizetési rendszert, folyamatosan növekednek Magyarországon.
Ezt teljes egészében a magyar és európai törvények és jogszabályok szerint is az utak karbantartására, felújítására kell használni.
Vagyis annak, amit befizetünk, amikor megvesszük az e-matricát, jelentős része az útfelújításra megy?
Egy az egyben. Nagyon egyszerűen fogalmazva, nálunk, a NUSZ-nál egyetlen fillér sem marad, ez nálunk csak átfolyó tétel, a mi bevételeink az egyéb tevékenységből vannak,
mint például a business intelligence-ből, vagyis abból, hogy adatokat adunk el bizonyos cégeknek.
Ez a bevétel a 400 milliárd forintot is meg fogja haladni ebben az évben. Ez 100 százalékban költségvetési bevétel, mi továbbutaljuk a költségvetésnek."
És a portfolio.hu cikke: Évtizedes útfelújítási csúcsot hozott 2021
"A Magyar Közút 2021-ben lezáruló vagy idén megindított beruházásaiban összesen mintegy 480 szakasz újul meg.
A több mint 1250 kilométert érintő fejlesztések összértéke meghaladja a 220 milliárd forintot."
Valaki nagyon benézte a nyilatkozatát:
Ha a teljes útbevétel 400 milliárd, akkor ennek 45 %-át valahová másfelé költötték el...
(Átlagos szakaszhosszak: csak 2,6 km)
De az is feltűnő, hogy a miniszterhelyettes állítja:
" Az elmúlt évtizedben több mint hatezer kilométeren állítottak helyre főként alsóbbrendű utakat."
Hubazz': a 2021-es (kampány)hajrázás nélkül, csak 4800 km/9 év = 534 km/év ez a "rekord" teljesítmény...
M3-ason is ilyen a Kerekharaszti MOL kutas csomópont az sincs kitáblázva, az is ilyen rejtett, ezért van, hogy a Pest-megyei matrica a 21-es úti csp-ig érvényes, és nem eddig a MOL kútig, ez lehet akkor a magyarázat Csengelei dologra is.
Számolnak. Az M7-esen a velencei lehajtó sincs kitáblázva (arról tudtam), meg a Váĺi völgynél sincs (arról nem, de egy dugó kikerülése után ott vitt vissza az autópályára a Waze).
Az M1-en az óbaroki csomópontnál nincs kitáblázva, a biatorbágyi üzleti parknál és a bábolnai ipari parknál igen. Az M7-esnél sincs kitáblázva Pákozdnál.
A rejtett csomópont az, amikor az autópálya pihenőjén kell keresztül hajtani, hogy a csatlakozó útra juss. Az M5-ösön a csengelei pihenő mellett ilyen a szatymazi pihenő is. Csak ez utóbbi nincs megnyitva. Mindkét oldali pihenőben van egy-egy nagykapu ami folyamatosan zárva van. Egyedül az autópálya kezelőnek, mentőknek, rendőrségnek és a tűzoltóknak van hozzá kulcsa. A szatymazi pihenő távlati megnyitásának a kulcsa, egyébként a csatlakozó úthálózat. Addig biztosan nem lesz rejtett csomópont, amíg fel nem újítják, ki nem szélesítik a Szatymaztól a Balástya-Forráskút átkötőig tartó utat.
A kitáblázás nem tudom, hogy miként működik az ilyen esetekben.
"Neckenmarkts Orschef Hannes Igler richtet sich mit einer Petition an den Landtag.
In der Petition fordert Igler nach dem Aus für die Verlängerung der A3 bis zur Grenze nach Ungarn das Land als Erhalter der B 16 dazu auf, einen verkehrsgerechten Lückenschluss zur Autobahn M85 bei Sopron auszubauen.
Unter Beachtung des größtmöglichen Schutzes der Bevölkerung ist die Landesstraße verkehrsgerecht auszubauen oder als B 16a zu errichten, um einen Lückenschluss zur Autobahn in Ungarn zu erzielen, analog der Verlängerung der S 31 von Oberpullendorf durch die Landesstraße B 61a Richtung Köszeg, schlägt Igler vor."
Autópálya matricával kapcsolatos kérdésem lenne, talán jó helyen járok. Bács-megyei éves matricám van és Szegedről indulok Budapest irányába. Szerintetek melyik felhajtón mehetek fel az M5-re Budapest felé, ha nem akarok Csongrád-megyei matricát venni? Ugye az tény, hogy a következő megye első lehajtójáig ingyenesen használhatom. De mi a helyzet a felhajtással? Kisteleknél, Csengelénél vagy Kiskunfélegyháza dél csomópontnál mehetek fel, ha nem akarok bírságot/matricát fizetni?
Az újszílvási csomópont tervezése már folyamatban van.
Szerződés
M4 gyorsforgalmi út-3119 j. összekötő út keresztezésénél rejtett csomópont kialakításának előkészítése vonatkozásában: engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint a szükséges engedélyek megszerzésében való közreműködés
A hiányzó M4 csomópontról legutóbb november 23-24-én értekeztünk.
De azt "elsodorta" az M100 körüli hype...
Az M5 Csengele "rejtett" csomóponttal kapcsolatos kérdések úgy tűnik "meghallgatásra" találtak (MTI):
"Csengele környéki közúthálózat közötti közvetlen kapcsolatot a Strabag Általános Építő Kft. alakította ki a Magyar Közút Nzrt. beruházásában.
A Csongrád-Csanád megye és Bács-Kiskun megye határán található helyszínen mintegy nettó 198 millió forintból megépült 467 méternyi új út derül ki a közbeszerzési adatokból."
Ha így van, akkor az a költségekre vonatkozó miniszterhelyettesi nyilatkozatot cáfolja.
Jó lenne egy parlamenti képviselő Újszilvásra is. Itt talán még gyorsabban meg lehetne csinálni az M4-csatlakozást. Annál is inkább, mert amíg épült ez a szakasz, szervizútként megvolt, csak aztán felszántották :(
"Farkas Sándor miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő szerdán hivatalos oldalán jelentette be, hogy a Kormány által elfogadásra kerültek a térséget érintő
kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztések. Szentes és térségének fejlesztésére, megerősítésére a kormányzat kiemelt figyelmet fordít."
Az M5 autópálya Kiskunfélegyházától délre vezető szakaszán 27 km hosszan nincs csomópont, így az autópályára történő le- és felhajtás ezen a szakaszon nem biztosított.
Az előkészítés költsége 100 millió forint. A kivitelezés előreláthatóan 1,1 milliárd forintból valósítható meg.
Észrevételek:
A bejegyzés 2021.02.18-án történt, múlt időben "elfogadásra kerültek".
Ehhez képest csak két hónap múlva 204/2021 (IV.29.) Kormányrendeletben 1.1.75. Az M5 autópálya, Csengele csomópont megvalósítása.
A tervezés-előkészítés 100 millió, kivitelezés: 1 100 millió Ft.
Üdv. Kesztölc Piliscsév és Leányvár környékén kutatóároknak tűnő földmunkák láthatóak az M100 leendő nyomvonalán.. Ezek régészeti feltárás vagy a talajvizsgálat miatt készülhettek? Érdekesen elegyengetett a kb fél méter mély árok alja. Valaki tudja a megoldást? :)
Miután ritkán, ellenben folyamatosan értekezünk a csomóponti hiányokról, előrebocsájtom, hogy egyetértek ezen hiányosságok felszámolásával.
De a körítéssel nagyon-nagyon nem...
Igyekeztem utánanézni a hivatalos dokumentumoknak.
204/2021 (IV.29.) Kormányrendelet
1.1.75. Az M5 autópálya, Csengele csomópont megvalósítása.
A tervezésről nem találtam részleteket. 2021. 05. 23-i tudósításból derült ki egy szokatlan fordulat:
A kormányrendelet április 29-én látott napvilágot, onnantól hivatalos ez a döntés, de már hónapokkal ezelőtt sejteni lehetett, hiszen februárban megkezdődött a projekt előkészítése,
a geodéták elkezdték a felméréseket a területen közölte Tóth Tibor, Csengele polgármestere. "..pontos határidőről sem lehet azonban még beszélni, hátravan a különböző engedélyek beszerzése,
viszont az ilyen jelölésű beruházásnál 1-2 napra rövidül az átfutási idő, megszületnek a szükséges határozatok, valamint zajlik a tervezés, ennek részét képezték a már említett földmérők.
Mivel a Nif.hu-n nem találtam vázlatot sem, így megsaccoltam, hogy az építendő összekötés kb. 400 + 300 m hosszúságban történhetett.
Az M4 Üllő/Gyömrő csomóponti végeláthatatlan elcseszett története folytatódik.
Ugye ismerős, amikor 2005-ben átadták ezt a csomópontot, ami az autóút vége volt, sima szintbeli csomópontként igaz 60-as sebességkorlátozással. Sajnos meg is lett az eredménye, tán 6-7 halálos baleset történt itt, mire végül átépítették lámpás csomóponttá. Onnantól kezdve főleg délutánonként, nem volt ritka a több kilométeres dugó sem, így főleg pénteken érdemes volt kerülni Vecsés-Üllőn át.
Nagy változás reményében végre 2020 tavaszán átadták az M4-es folytatást, és különszíntű csomópont lett ez is. Viszont a gond mármint a dugó nem szűnt meg, sőt a főpályára is kihatott, így nem egy balesetet okozva. A helyzet meg még rosszabb lesz, mert Üllőn gombamód szaporodnak a város körül az újabb raktárcsarnokok, amik vonzzák a kamionok tömegeit.
Most 2021 év végén annyi történt, hogy a két körforgalmat a kihajtóknál középen az útpályát kiszélesítették, hogy a sok kamion be tudjon rendesen fordulni, és mellé közvilágítást telepítettek, de nem ez a plána, hanem minden ágban piros/sárga villogó fényjelző lámpákat telepítettek.
A működési elvét még nem értem, mert ilyen hibrid megoldással még nem találkoztam, egyáltalán van-e ilyen a világban valahol? Mármint ahol a körforgalmi csp-ban nem a három színű közlekedési lámpa van, hanem ez a kétszínű?
Az, hogy a Gyömrő felőli oldali körforgalmi csp-ba is miért kellett lámpa nem tudom, mert ott nem volt ráhatása az M4 forgalmára a feltorlódó kocsisor, Szolnok felől nem volt sok kihajtó, így az érdekes az lesz, ha annyira sikerül összehangolni, hogy a két körforgalmi ágban a piros jelzés miatt összetorlódik a kocsisor. Azért kíváncsi vagyok ki fogja majd mondjuk egy felhajtás során a 4-es felől jövet kivárni a két körforgónál a piros lámpát, ennél rosszabb már nem is lehetne.
Tehát az agyrém, ami ebben a csomópontban van tovább folytatódik már 16 éve, és a helyzet nem, hogy végleg megoldódna, hanem még jobban csak elrontódik.
Nem zörög a haraszt, avagy: van valami a levegőben...
Utánanéztem a Magyar Közlönyben, és ezt találtam:
A Kormány 1791/2021. (XI. 8.) Korm. határozata a Kelet-Magyarországi versenypálya megvalósításával kapcsolatos átadás-átvételi feladatokról és a további előkészítési feladatokhoz szükséges források biztosításáról
3. a Beruházásnak az állami magasépítési beruházásokról szóló 299/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 4. § c) és n)p) pontja szerinti előkészítési fázisai 2024. június 30. napjáig történő teljesítése érdekében,
a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettségek felső korlátjáról szóló 1776/2018. (XII. 21.) Korm. határozat 1. pontja szerinti kötelezettségvállalási keret terhére
a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettség összegét 6 008 941 500 forintban határozza meg;
5. felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy a pénzügyminiszter bevonásával gondoskodjon a 3. pont szerinti összeg 20222024. évi részeinek rendelkezésre állásáról, az alábbiak szerint: a) a 2022. évben a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény (a továbbiakban: 2022. évi Kvtv.) 1. melléklet XLVII. Gazdaság-újraindítási Alapfejezet,
3. Gazdaság-újraindítási Alap Kiemelt Kormányzati Magasépítési Beruházások címen belül, b) a 20232024. évek tekintetében a 20232024. évi központi költségvetés kiemelt kormányzati magasépítési beruházásokat finanszírozó fejezetében;
12. Az 1399/2020. (VII. 15.) Korm. határozat 11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A Kormány) 11. felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy
a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság útján gondoskodjon a fejlesztéshez szükséges, az innovációért és technológiáért felelős miniszter által megjelölt ingatlanok
legfeljebb a független ingatlanforgalmi szakértő által megállapított forgalmi értéken, adásvétel vagy annak sikertelensége esetén kisajátítás útján a magyar állam javára a tulajdoni lapra bejegyzett
közérdekű használati és szolgalmi jogokon túl per-, teher- és igénymentesen történő megszerzéséről legfeljebb 800 000 000 forint összeghatáron belül, és az ingatlanok beruházásra alkalmas területté nyilvánításáról. Felelős: nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter innovációért és technológiáért felelős miniszter Határidő: 2022. április 30.
Szerintem ez a tegnapi 350 milliárdos bejelentés 16-18 %-a:
a MOTO GP beruházás csúszik, az előkészítés 2024.06.30-ig
a Gazdasági-Újraindítási Alapból (amelynek forrása az EU... lenne)
az 500 hektáros terület beruházásra alkalmas területté nyilvánítása 2022. 04. 30. - tehát csak a választások után...
Tapasztalva a közbeszerzési időigényt és -kockázatokat, nem véletlen volt a NIF októberi tájékoztatásában:
M3 autópálya új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében, engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése A Tervezési Szerződéses Megállapodás 2021. augusztus 18.-án aláírásra került és hatályba is lépett. A tárgyi tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.
Tehát 2023. február, ezután engedélyezés, kiviteli közbeszerzés
a kivitelezés indulhat: 2024
átadás 2026.
A DORNA Sports-al megkötött szerződés érvénybe lép 2023-tól évente 3,5 - 4 milliárd Ft...
Tehát az M3 autópályán tervezett csomópontok árát oda kell adni az elkapkodott szerződés teljesítésére.
Igen, ezzel az új M44 nyomvonallal így itt három gyorsforgalmi út találkozik (M5,M8,M44), sőt a régi 5-ös is ott van, mégiscsak országos főútvonal ... ha később eggyé válik az M8 és M44, akkor is M5 és M8M44 alatt a régi 5-ös, ... hány levele lesz a lóherének ?
Nem lesz párhuzamosan M44 és M8 is Kecskemét és Nagykőrös között, abban biztos lehetsz. Az talán lehetséges, hogy először M44-nek hívják ezt a szakaszt, később pedig M8-á válik.
"Nyilván ide egy "lóhere" csomópontra lesz szükség a két akárminek is nevezett autópálya keresztezésébe."
OK, de akkor az M44 érkeztetése ill. a vége örökre az 5-ös főúti körforgalom lenne? Aligha ...
Akárhogyan nézzük, ezzel az új M44 nyomvonallal itt három gyorsforgalmi út találkozik, ha az M44 nem Nagykőrösnél az M8-ban ér véget, hanem az M5 mellett (a régi 5-ösös) egy körforgalomban.
Távlatilag ekkor mégiscsak az M5-M8-M44 csomópont igényét teremtik meg egy helyen ezzel az M44 végződtetéssel, az meg elég bonyolult lesz az Alföld közepén ...
Meg az is furcsa lenne, ha épülne az M5-ösön egy M5-M44 csomópont, 100 méterrel északra meg egy M5-M8 csomópont ...
Egyrészt a magam részéről egy M10-M1133-M100 TEN-T és egy elővárosi 0NY elkerülő főút szintbeni kereszteződések nélkül, 2+1 kivitelt nagyon hiányolok az összehasonlításból.
Arról nem is beszélve, ami nem szerepel a szlájdokon: a különböző utak elkészítésének sorrendje önmagában is kb. egy katasztrófa a környéki településeknek...
Tájékoztató a Hajdú-Bihar megyét érintő közúti, kerékpárúti és vasúti fejlesztésekről
A részletezésből összeállítottam az EXCEL táblázatot (Kiegészítve a közölt konkrét határidőkből számítható optimista változatokkal)
M35 autópálya meglévő, 354. sz. főút csomópont átépítése
Az M35 autópálya meglévő 354. sz. főút meglévő különszintű trombita formájú csomópontjának átépítése teljes értékű lóhere formájú csomóponttá, a csomóponthoz jelenleg kapcsolódó direkt ágak átépítésével és új direkt ágak kiépítésével.2021. január 20. napján Vállalkozási Szerződéses Megállapodás megkötésre került. A beruházás teljesítési határideje a Vállalkozási Szerződéses Megállapodás hatálybalépésétől 14 hónap. Az építési szakasz műszaki előrehaladása szeptember végén megközelítőleg 42 %.
M35 autópálya új Debrecen-Józsa autópálya csomópont építése
A projekt keretében a tervezett Ipari park északról való megközelítése érdekében az M35 autópálya 32+650 33+800 km szelvényei között új, különszintű csomópont kiépítése fog megvalósulni, egy új, teljes értékű 2x2 sávos csomópont formájában. 2021. január 20. napján a Vállalkozási Szerződéses Megállapodás megkötése megtörtént. A beruházás teljesítési határideje a Vállalkozási Szerződéses Megállapodás hatálybalépésétől számított 17 hónap. Az építési szakasz műszaki előrehaladása szeptember végén megközelítőleg: 57 %.
Nyíregyháza - Debrecen (C ág) és a Debrecen - Nyíregyháza (D ág) irányú forgalom csomóponti összekötő ágainak kivitelezése, amelynek keretében vasbeton tartós gerenda híd, illetve 1060 m út kerül kiépítése kerül megvalósításra.
Várhatóan 2021. december hónapban kerülhet sor a Vállalkozási szerződéses Megállapodás megkötésére. A Vállalkozási Szerződéses Megállapodás hatálybalépése esetén, a projekt tervezett átfutási ideje 24 hónap.
Folyamatban lévő előkészítések
Berettyóújfalu nyugati elkerülő előkészítése:
Berettyóújfalut elkerülő szakaszhoz szükséges teljeskörű engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, illetve a szükséges engedélyek megszerzése, valamint a 47. sz. főút Berettyóújfalu és Furta közötti szakaszának burkolaterősítéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése van folyamatban a fejlesztéshez kapcsolódóan.A tervezési feladatra irányuló Ajánlati Felhívás 2021. szeptember 3.-án megjelent, a beérkezett ajánlatok bontása 2021. október 7.-én megtörtént. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a szerződés tervezetten 2022. I. negyedév végén megkötésre kerülhet.
M3 autópálya új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében, engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése
Az M3 autópálya esetén új csomópontok létesítésére fog sor kerülni. A két új csomópont között Görbeháza elkerülő szakasz megvalósítását, illetve a 3508. jelű összekötő út fejlesztését is végre kell hajtani az M3 autópálya és Görbeháza között továbbá biztosítani kell a versenypálya elérését a Rétaljai pihenőhely fejlesztésével, kombinált csomópont kialakításával.
A Tervezési Szerződéses Megállapodás 2021. augusztus 18.-án aláírásra került és hatályba is lépett. A tárgyi tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.
4. számú főút, Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakasz négynyomúsítása
A meglévő építési engedély alapján a 4. sz. elsőrendű főút Hajdúszoboszló - Debrecen közötti szakasz 2x2 sávra történő bővítésének kiviteli terveit kell elkészíteni 12,1 km hosszon, 3 db különszintű csomóponttal.A tárgyi projekt kiviteli terveinek elkészítésére vonatkozóan a közbeszerzési dokumentáció 2021. augusztus 4.-én megjelent, amelyre 4 ajánlat érkezett. A tervezésre vonatkozó szerződés várhatóan 2021. december hónapban megkötésre kerül. Az előkészítési projekt várható átfutási ideje a szerződés hatálybalépésétől számított 22 hónap lesz.
4. sz. főút (R4) Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasz négynyomúsítása
Debrecen - Nyíregyháza közötti részben új nyomvonalon vezetett, mintegy 30,5 km hosszú közúti 2x2 sávos kapcsolat létrehozása.A tervező kiválasztására vonatkozó eljárás előkészítése folyamatban van. Az eljárás megindítására várhatóan 2021. októberében kerül sor. A szerződéskötésre ez alapján 2022. I. negyedévében kerülhet sor. A szerződéskötést követően az előkészítő tervfázisok elkészítése és a környezetvédelmi engedély 2024. év elején kerülhet kiadásra.
M4 Püspökladány Berettyóújfalu közötti szakasz előkészítése
A szakasz hossza hozzávetőlegesen 30 km. 2x2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóút, az NFM előírásának megfelelő paraméterekkel kerül tervezésre, amelyre vonatkozóan a Tervezési szerződés aláírásra került, illetve rendelkezésre állnak az útépítési engedélyek is. A bírálati kiviteli tervek szintén leszállításra kerültek, amelyek véleményezése jelenleg folyamatban van. A végleges kiviteli tervek várhatóan 2021. év novemberében fognak rendelkezésre állni.
Az nyilván nemigen zavar, hogy más országban a nyilatkozókat a MÁ nemzeti vasúttársaságtól 24 órán belül páros lábbal rúgnák ki. Megvan Romániáról a markáns véleményem, de azért már nehogy a saját önkritikájukat (szeretnék hasonlót látni máshol is) is ellenük fordítsuk.
De ez csak akkor lehet igaz, ha a főutat autópályává, vagy legalább autóúttá átminősítik, mert csak onnantól lehet törvényileg díjat szedni, főútnál nem. Így elég pongyola az egész cikk, mert pont erre a lényeges kritériumra nem tér rá.
A 46-os kereszteződés és a Tiszapüspöki kereszteződes nem ugyanaz. A 46-os a felüljárón keresztül ment, a Tiszapüspöki kereszteződés pedig ahol Shell körforgalomtól ment az út Tiszapüspökire. (az előbbi most a középső körforgalomnál van, az utóbbi pedig a Debrecen felőli körforgalomnál)
De egyébként tényleg írkálnak mindenféle hülyeségeket, ahelyett, hogy azt írnák: elterelik a forgalmat (ami az utóbbi pár évben folyamatosan igaz, állandóan változik a forgalmi rend)
Ez egy pongyola, értelmezhetetlen mondat, a jelenlegi felállásban a 46-os főúti csomópont és a Tiszapüspöki csomópont az ugyanaz a hely.
Vannak ideiglenes lezárások a 4-es főút útpályáján, ahol a régi nyomvonal összesímul az M4-el (ebből a darabkából lényegeében egy felhajtó lesz az M4-re Szolnok irányából, ami után az M4 persze visszaváltozik a 2x1 sávos elkerülő 4-es főúttá), és ezt az összeköttetést jelenleg a csomópont körforgalmain keresztül biztosítják:
Ezen a térképen látszik is, hogy melyik ágakon át megy a 4-es forgalma jelenleg, a lezárt szakasz a fehér vonal a kép közepénél.
Törökszentmiklósnál, a 4-es főutat a 46-os főúti csomópont valamint a Tiszapüspöki csomópont között építési munka miatt lezárták. A forgalmat a már megépített, új M4-es autóútra terelik át.
Most mi a helyzet a 4/M4 utakkal Törökszentmiklós és Abony között? A Google elég érdekesen tervez. Útinform szerint az elkészült M4-re van a forgalom terelve. Átadták a Szolnoki elkerülőt? Az Utinfoprm térképén már rajta van az út, de forgalmi információt nem mutat rajta.
A 1000 m hosszú alagútlánc megdobta a költségeket. M0Észak akkor mennyi lesz? Nettó 1000 Mrd Ft / 8 km? Aztak*rva.
M100 autóút - nettó 344 Mrd Ft
1. rész: A nyertes ajánlattevő: STRABAG Építő Korlátolt Felelősségű Társaság, Magyarország 1117 Budapest, Gábor Dénes (Infopark D épület) Utca 2. Ellenszolgáltatás összege: nettó 124 998 891 442,- Ft
2. rész: A nyertes ajánlattevő: DÖMPER Korlátolt Felelősségű Társaság, Magyarország 2541 Lábatlan, Dunapart hrsz 1605/2. Ellenszolgáltatás összege: nettó 220 000 000 002,- Ft
A politika még nem döntötte el, hogy mi lesz a Dunaújváros-Kecskemét szakasz után az M8 sorsa. Ezen a néven folytatódik tovább északkelet, például Gyöngyös, esetleg Hatvan felé, vagy Nagykőrösig, esetleg tovább marad az M44 a nevezéktanban. Nyilván ide egy "lóhere" csomópontra lesz szükség a két akárminek is nevezett autópálya keresztezésébe. Felejtsük el, hogy a meglévő 5-ös út még megyei autópálya matricát sem megvásárló tömege határozza meg a geometriát.
Az persze egy jogosabb kérdés, hogy a 4625 és 4623 (Szentkirályi út) közül mindkettőhöz elengedhetetlen-e csomópontot építeni, de ahhoz el kellett volna dönteni, hogy melyik útirányon akarják bevinni a 44 forgalmát Kecskemétre, amíg nincs meg az M44 végig az M5-ig.
Mert a kettő között ott van a Tisza. A 4625-os út a környék fontos feltáróútja Szolnok és Kiskunfélegyháza között, és indirekt visszakötés a 44-esre a jobbparton.
Megkérdezhetem, hogy miért van szükség arra kijáratra Kerekdomb és Lakitelek között? Szerintem a tiszauginak elég kellett volna lennie mindkét településhez.
Akinek a Tápióságból Szolnokon (túl) van uticélja, annak a 311. út Cegléd csp. eddig is távolabb volt (30 km), míg a 3119. úton 18 km. (M4 Újszászi csp.)
Tehát 2 km-rel rövidebb út érdekében készülhet Abony negyedik M4 csomópontja.
Miért nem eleve így tervezték?
Miért volt indokolatlan még 2018-ban?
Most megint választás következik?
Nem kell félreérteni!
Ha Ceglédnek "járt" és jutott is, akkor Abonynak is... (Hogy ez precedens? Kit érdekel odafenn...)
Ellenben a szolnokiaknak kelet felől Szajolon keresztül kell járniuk...
A besenyszögi út M4 csp. ezt a problémát nem oldja meg. (M4-en +4 km az új összekötő útig)
Látja már valaki, hogy az 5 , M5 és M44 kereszteződés csomópontja hogyan fog kinézni Lajosmizse és Kecskemét között?
Ugyanis azt láttam valahol, hogy az M8 egy szakasza Kecskemét fölött M44-ként épül (M8 helyett) , furcsa ... és a nyomvonal is olyan furcsa, mintha mégsem az M8-ba csatlakozna az M44, hanem az M5-be, de akkor milyen lesz az M8 az M5 és az M4 között ?
Előzmény: 2018. 02. 12-én beadvány készült (választások előtt),
amire 2018.05.09-én válaszoltak (már tuti pozícióban):
A kétoldali pihenőhely..."miatt már nincs elegendő hely külön csomópont megépítésére.
A tervezési előzmények és a forgalmi adatok alapján különszintű csomópont kiépítése nem indokolt."
Olvastam a KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ || 2021.41 345. oldalán
az M4 gyorsforgalmi út-3119 j. összekötő út keresztezésénél új rejtett csomópont kialakításának előkészítéséről.
Néhány napja rátaláltam a Műszaki leírására:
meg kell tervezni új 2×1 sávos útszakaszokat összesen mintegy 1 km hosszon, valamint
egyszerű alcsomópontokat (szükség esetén külön balra kanyarodó-, illetve besoroló sávokkal)
A beruházással elérni kívánt kiemelt célok: - Abony település tehermentesítése, - a tervezési terület környezetében található iparterületek kedvezőbb elérésének biztosítása, - az úthasználók járműüzemeltetési költségeinek csökkentése, - a térség gazdasági fellendítése, fejlesztése (közvetett cél).
2.2. A telepítés és működés megkezdésének várható időpontja és időtartama A tervezett forgalomba helyezés éve 2023. A kivitelezés várható időtartama 1 év. 2.3. Forgalmi vizsgálat (95. oldal) A távlati kialakítás a referenciaállapothoz képest a 3119. j. út északi, Újszilvás felé vezető szakaszán eredményez jelentős,
70 %-os forgalomnövekedést (a forgalom nagyságrendje 3 600 j/nap lesz), a többi szakaszon a változás nem jelentős A tervezett összekötő utakhoz párhuzamos földúti útcsatlakozások csatlakoznak.
A véleményeteket kíváncsian várom, addig a sajátomat megtartom:)
Tegyük hozzá, hogy ha az M1-81 csoponttól nézed (a komáromi híd felőli forgalmat első körben nem nézve) akkor a 168 vs 155 küünbség lényegében eltűnik...
Sacc/kb. 10 kilométerrel (6%-kal, 2-3 liter üzemanyaggal, 100 km/h-s tempó mellett 6 perccel) lenne hosszabb a tervezett kerülővel az út (178 vs 168). Miközben az M0-on keresztül kb. 155 km (M5-5 csomóponttól M1-13 csomópontig). Attól tartok, a fillérb*szó népesség miatt mindenképpen drágítani kellene az M0 déli hídjának használatát, a kérdés az, hogy 1500 vagy 3000 forinttal... Viszont (ha jól értettem a korábbi hozzászólásokat) a többség mindenképpen Budapest felé megy.
Csak azért legyen (még?) magasabb az útdíj, mert elcseszik a tervezést? na ez leginkább kicseszés, és nem tesz jót az ország versenyképességének.
Fontos: nem az eszköz kapcsán mondom általában -- bizonyos helyzetekben legitim eszköz lehet.
De konkrétan a sárbogárdi félretervezés kapcsán arról van szó szerény véleményem szerint, hogy a tervezési hiba kiküszöbölése helyett inkább hibát hibára halmozása az eredeti hiba mellékhatásait kezelendő esete áll fenn.
Ha már Sárbogárdot be akarják kötni meg sok pénzt akarnak elkölteni, akkor legalább ne ártsanak és egy T csomópontot tervezzenek valahova.
Mikor? Ez tipikusan olyan helyzet, ami a térképen tök egyszerűnek tűnik, csak a helyszínen tűnik fel a probléma: https://goo.gl/maps/XEv4hmTKCqx3Qpfw7 (élőben még meredekebb).
Az M8 Sárbogárd melletti elvezetéséről mi a véleményed? Értem, hogy Sárbogárdhoz közel akarnak vinni gyorsforgalmit, csak a végén a dolog még veszélybe sodorhatja a lényeget, hogy a tehertranzit ne az M0-án menjen...
Azt még értem, hogy a Belsőbárándi-löszvölgyet nyugati oldalról kerülik, de Abát Baraccsal jóval rövidebb nyomvonalon össze lehetne kötni, és a környéken sok zavaró domborzat meg Natura2000 meg természetvédelmi terület nincs...
Van még remény! Az M47 Békéscsaba és Debrecen kapcsolatát biztosító szakasza messzebb került a határtól. Igaz, hogy szaggatott vonal, de mégis a józanság egy halvány pislogó fénye. :)
Nekem az tűnt fel, hogy Mosóczi államtitkár segítői milyen rossz minőségű vizuált raktak össze...
Nem csak nyomdatechnikai szempontból....
A közúti részén feltűnő, hogy Szabolcs Sz-B megyében 6 projekt is a felzárkózást segíti,
J-N-Szolnok és Békés megyében 1-1, Hajdú-Biharban 2 sorolható be.
Az előkészítési fázisú projekteknél a szaggatott vonalak későbbi megvalósítást jeleznek?
Az M4 Kisújszállásig épülhet (Tendergyőztes van már?)
Feltűnő, hogy a 4. főút elkerülőt kaphat Újfehértó nyugat felé (M3 csp-hoz)
Nyírbátor elkerülő út, és a 39. út Tokaj alatt Tisza-híd tűnik még fel....
A vasúti projektek közül a Bp-Kolozsvár NSV nyomvonalát nem húznák fel Debrecenig, helyette Berettyóújfalunál kötnék össze a 100-101 vasútvonalakat.
Karcag és Püspökladány közötti ábrázolás kettős nyomvonalat mutat. (???)
A Déli körvasút kétszer haladna át a határon...
Az ábrákból nem derülnek ki a teljesítési határidők.
Legfeljebb lebegtetve:
2021-2027-es programozási időszak Lehívható források összesen 2052 (2683) Mrd Ft Helyreállítási és Ellenállóképesség-javítási Eszköz (RRF): 631 Mrd Ft (ez most még feltételes) Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF): 331 Mrd Mobilitás Operatív Program vasúti prioritása (IKOP Plusz): 509 Mrd Mobilitás Operatív Program közút prioritás (IKOP Plusz): 477 Mrd Mobilitás Operatív Program városi-elővárosi prioritása (IKOP Plusz): 735 Mrd Ft
A forrás nem elég a ciklusban megépíthető projektekre...
Zagyvaság. M0 szerződés friss módosítással 20km a TEn-T magterületben, ráadásul az m10 is Eu forrásos lesz az M10 végére, mivel aláírták az Új Duna hidat Egomban a tótok.. Az M100 meg csak Tinnye(Úny) és Bicske közt épül egyenlőre.
Mondhatni hazánkban egyedi, és érdekes ez az M30-as Miskolci elkerülője, hogy most már az autópálya közé van beékelődve egy 110 km/h-val járható főút ami szintén M30-as. Fura, hogy ez egyedüliként miért alakult így, mert más nagyváros elkerülő autópályája nem ilyen, de egyáltalán ilyen is fog-e maradni?
Megkezdték a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út fejlesztésének előkészítését - jelentette be Vitézy Dávid Facebook oldalán.
A "rendkívül rossz állapotú, balesetveszélyes és zavarérzékeny" útszakasz mára már alkalmatlanná vált eredeti funkciójának betöltésére.
A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója hozzátette: az út jelenlegi állapota rendkívül alacsony színvonalú, környezete pedig amivel a hazánkba repülőgéppel érkező külföldiek először találkoznak,
nem méltó sem Budapesthez, sem Magyarországhoz. A középen lehatárolt, 2x1 sávos gyorsforgalmi úton ráadásul egyetlen apró fennakadás több órás torlódást eredményezhet.
A vezérigazgató szerint a beruházás túlmutat a belváros és a repülőtér közötti közúti kapcsolat javításán: "Egyszerre szolgálja a dél-pesti kerületek és egyes városrészek közötti
közúti, közösségi közlekedési, gyalogos- és kerékpáros kapcsolatok javítását, másrészt egy ilyen megújult infrastruktúra nagyszabású városfejlesztést indíthat el.
Az útmenti barnamezős területeken jelentős építkezések és ingatlanfejlesztések kezdődhetnek, és ez egész Budapestnek kedvező lehet" - fogalmaz.
A tervezői közbeszerzési tendert a Főmterv Zrt. és az Utiber Kft. konzorciuma nyerte el, a kiviteli terveknek és a tenderdokumentációnak 2022. június 28-áig kell elkészülnie.
Ha jól számolom 8 hónap alatt 11 km hosszban városi rekonstrukciót kell megtervezni.
Tudhatjátok már, most jön az M4-hez képest:
24 hónap alatt tervezték át 26,6 m autópályáról 20 m széles autóútra, (1137/2018.III.26. Kormányhatározat)
De a Karcagi nyomvonalmódosítás tervezésére is bőkezűen 14 hónapot kaptak...
"Azt tudni kell, hogy Magyarországon nagyon kevés alagútépítő szakember él, jobbára külföldön dolgoznak, úgyhogy a világ minden részéről kellett hazacsábítanunk őket. A projektvezető-helyettes kollégám, vagyis az alagútépítést vezető mérnök a Távol-Keletről, a vezető tervezőnk Dohából jött haza, a vezető geodétánk Norvégiából, a főépítésvezető és vájárok Németországból, Ausztriából tértek vissza.
[...]
Sajnos a pandémiai is sújtotta a csapatot. Vírusfertőzésben elhunyt az alagút vezető tervezője, Pethő Csaba kollégánk, akit rendkívül nehéz volt pótolnunk."
Én is az M80-ra gondolok, bár az sehonnan sehová sem vezet, mert igaz, hogy elérte a határt, de nincs hová bekötve. Ilyen alapon akkor anno az M7-es is elérte a határt, amikor még csak Letenye és Becsehely elkerülője volt meg, és még nem ért össze a fővárosból vezető M7-essel.
A közleményben az újabb 2 gyorsforgalmi az stimmelhet, mert az M85-ösre, és az M6-ra gondolhatnak szerintem.
Az M4 hogy érte volna el a határt, mikor még a Tiszát se érte el :(
M3/M35/M4:)De aki amúgy sem használja, mert úgymond, "vékony a pénztárcája", annak ez úgy is mindegy.
Nem a spórolásról van szó, hanem ha az emberre ráerőszakolnak valamit, az nagyon nem tetszik neki, az ellen tiltakozik!!!
Nem erőszakolj rá senki semmit senkire. Ezért is lehet maradni a régi főúton.
Az autópálya-építés nem kötelező állami feladat. A használat ellenében történő fizetés (Németországot, a Benelux és askandináv államokat leszámítva) össz-európai gyakorlat.
Arra hívtam fel a figyelmet, nem kizárólagos az alagutas kivitelezés.
Legalább annyira szempont lett volna a város közösségi érdeke.
Vajon a környezetvédelmi engedély hatására mennyivel növekedtek a telekárak a Virágvölgyben?
A benépesedett terület kommunális infrastruktúrájának fejlesztése mennyibe fog kerülni?
Kiszámított alternatívák hiányoznak... más helyszíneken is...
Vagy egy erősen elgondolkodtató példa
Madárvédelem: túzok (eszmei értéke: 1 millió Ft) ami elsőre meghökkentő szám.
Az egész magyarországi állomány 1200-1500 db, összértéke 1,2-1,5 milliárd Ft, vagyis csak 400-500 méter autópálya egyenérték.
Vicces, vagy nagyon nem, hogy 2005-ben is 1 millió Ft volt a madár eszmei értéke (itt nincs infláció..) és Dévaványán keltetik, ha éppen valahová kell...
A kedves-kedvelt madarak miatt kanyarogtatják a 2x2 sávokat az Alföldön, vagy építenek (M8) hidat a pusztába.
Miközben a szakvélemény szerint, a túzok kitér (odébb repül) az emberi tevékenység elől...
A döntéshozók arra használják a környezetvédelmet, amire akarják.
Annyira el van tájolva, hogy a saját maga által behúzogatott sárga nyomvonalat hiszi a véglegesnek. Holott az alagút helye semmit nem változott, csak hosszabb lett az eredeti tervekhez képest. Annyi fáradságot nem vesz, hogy ennek utánanézzen, csak írogatja a hülyeségét.
Az már csak apróság, hogy anno többször is levezettük neki, hogy a sárga nyomvonal miért baromság.
emlékeim szerint arra jutottunk, az ötlet a sárga nyomvonallal szimplán elkésett.
10 éve még gond nélkül mehetett volna, de azóta a Virágvölgy szépen elkezdett beépülni, elég sok a lakóépület is... persze végig lehetett volna számolni, mi az olcsóbb, az alagút vagy a kisajátítások...
Te beszélsz, akinek az M4-eskéden minden más lényegtelen, meg fölösleges, meg túlárazott? Nézz már a tükörbe!
> A korábbi nyomvonal (2001) ment át a Dudlesz erdőn.
De a Virágvölgy déli részén már nincs Natura, a talaj sem rosszabb, de vannak fondorlatos magánérdekek...
Ez nettó hazugság, idáig eddig nem süllyedtél...
Nézz már bele a környezetvédelmi engedélybe, feketén-fehéren szerepel benne, hogy a Natura2000 érintettség miatt kell az alagút. Csak azért sem linkelem, keresgélj szépen.
> Az M85 alagútra fölöslegesen költött 40 milliárdból meg lehetett volna az M80 2x2 sáv,
de csak akkor, ha a völgyhidakat is erőteljes költségmegtakarítás jellemezte volna.
Sőt az M4-es helyett is lehetett volna 2x2 sávos M80-as. Sőt, a Lánchíd felújítása helyett is.
Nagyon érzéketlen vagy:-). Én inkább azt írnám elő, hogy aki a gyorsforgalmi helyett távolsági közlekedésre is az azzal párhuzamos főutat használja, az az adott szakaszra szükséges benzint ingyen kapja. Kit izgat, hogy a többiek fizetik? (Mint ahogy az érintett települések lakói is szívják a spórolók benzingőzét...)