Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Köszönöm, így már értem! Egyébként igen érdekes és hasznos volt nekem ez a rozsdás téma. Én már mentem el valami igen hasonló mellett. Nem is tudtam volna, hogy mit látok, meg nem is gondoltam, hogy még értéke is lehet. Most már tudom, hogy erre is figyelni kell. Üdv!
Nem hogy eladni nem akarom, de komoly pénzt fizettem értük.
A felújításról szó sem lehet. Felújítottat bármikor csináltatok és van is már egy.
Csak a megőrzés höhet szóba, amíg nem TEREMTEK egy hibátlan festésűt.
"Repülő hamburgi " színezetűt (lila-ezüst-vaj) még élőben nem láttam se pergőset se jót.
Egyszer láttam egy nagyon rossz minőségű fotón egy (lila-ezüst-sárgát) ami vagy eredeti volt vagy már vki átfestette"Repülő Hamburgira", de már az is kb 15-20 éve volt.
ui: Természetesen a "Száguldó vakrozsda" egy poén Roglin kollégától, és nem volt ilyen nevű PV termék.
A "Repülő Hamburgiról" elég hamar tudtam képeket találni, de a "Száguldó Vakrozsda" kifogott rajtam. Lenne esetleg egy fotó az eredetiről? Ez valami régi magyar fejlesztés volt, hogy felmerült a PV-kel kapcsolatban?
Ez a 2 kocsi kitűnő restaurálási alap! (Eszelős mennyiségű munkával természetesen...)
Ahogy mondani szokás: "Innen szép nyerni!" :-)
Tehát én semmiképp nem dobnám félre őket és nem is adnám el, hanem "teremtenék"... Belőlük azt, amit megálmodtam! :-)
(Amúgy minden szavad igaz az Általad leírtakban... Ez a "gondolatok válnak dolgokká" -féle teremtési ügyködés (sokszor tapasztaltam) tényleg működik valamelyest! :-) Nálad is ment, csak... De hát leírtad a lényegét! ;-) )
Ez valószínűleg egyébként sem a "Repülő Hamburgi", hanem a "Száguldó Vakrozsda" modellje lehet az első ugyanis lila-krémszínű volt, nem foltokkal tarkított narancssárga-fehér... :)
Én a tűnődés mellett tenni is igyekszem. Ezért kaptak a fiú unokák karácsonyra egy kibővített és általam felújított S méretű Weimar készletet. Valamint az idősebb lányunokánkat is sikerült már a vonatozás élményével megfertőzni. Így remélem, hogy utánam is jó helyen lesz a lassan elkészülő és egyre bővülő vasutam.
Amennyiben sikerülni fog a kellően koncentrálnod a másodszori " teremtésre", a fényképen lévő két kocsit szívesen átvenném, mert ezeknek a felújítása nagy kihívást jelentene nekem. Ettől azonban még nem leszek Helikon gyűjtő és egyáltalán nem biztos, hogy az eredeti színeiben támadnának fel.
Keresnék egy előre mozdonyt, lehet átfestett ( ha bordó :P ) vagy eredeti ha szép állapotú és megbízható motorikusan is ! Valamint egy tápot ( még mindig ). Nem SOS, de mindkettőre szükségem lenne!
Ilyenkor azon tűnődöm: mi mindenen mehettek keresztül. Gyerekeknek okoztak sok karácsonyfa alatt örömet, aztán hátrébb szorultak, aztán kikötöttek egy rosszul szigetelt padláson. De úgy tűnik a történetnek nincs vége! A szép, míves játékoknak sosincs vége! Jó lenne tudni, mi lesz velük.
Örülök ,hogy tovalendültünk a "fontos nyelvészeti és fordírásbeli kérdéseken"....
...DE akkor kanyarodjunk vissza a JÁTÉKVONATOKHOZ. Vagyis egy kis KITÉRŐVEL. (ha már a vasutas fogalmaknál tartunk.)
Történt ugyanis ,hogy régóta vágyok egy Narancsárga-Ezüst-Fehér Helikon készletre, ez még hiányzik a gyűjteményből. Pontosabban van egy már, ami eredetileg N-E-F volt de mivel pergett a festéke átfestették 85% sikerrel. Aki ismer az tudja ,hogy ragaszkodom az eredeti festésekhez így ez az átfestett ma is szúrja a szemem. Ezért elkezdtem TEREMTENI magamnak egy N-E-F Helikont.
Tudjátok Jézus mondá néktek-"Kérjetek és megadatik."- Ez így is van, csak azt nem tette hozzá (vagy kivették a mondásból az "irnokok"), hogy nagyon pontosan kell kívánni. Ezt én szépen folyamatosan tanulom de azért néha még hibázok nagyobbacskákat is.
Ezt a KÍVÁNÁS (vagy kérés) dolgot talán úgy tudnám leírni ,hogy valahol (némelyek szerint a mennyekbe) ül egy "figura" egy monitor előtt amin "szaladgálnak a hangyák" majd jön egy kép egy N-E-F Helikonról tőlem.
Ha ezt elég sokszor elküldöm neki akkor egy idő után "leküldi" a képnek megfelelő tárgyat.
Ismétlem A KÉPNEK MEGFELELŐ TÁRGYAT. Na itt jön ahibalehetőség.
Mivel tudom ,hogy a N-E-F Heikonok hajlamosak a festékpergésre én mindíg egy felpattogzott festékű vonatra gondoltam vagyis ez a KÉP jelent meg "lelki szemeim előtt", vagyis a "fenti figura" monitorán.
Múlt héten felhívott vki ,hogy van 2 Helikon kocsija eladó. Narancs-Ezüst-Fehér. ...ez az sikerült TEREMTENEM, MEGVAN.
Íme a valóság :(
ui:Ha TEREMTETEK (kértek) MINDÍG PONTOSAN, mert úgy jártok mint én.
Elnézést, hogy félreérthető voltam, nem magára a téma felvetésre értettem, hogy fontosabb témákkal is foglalkozhatnánk, hanem konkrétan arra, hogy egy vagy kettő "p"-vel helyes írni a kuplung szót, amit megfejeltél az alábbi számomra kissé kritikus megjegyzéssel is Zoli felé: "Most már értem, gondolom ebben a szép új EUS világban ezt kell már használni. Persze azért a magam megnyugtatására rákerestem több topikban is a jó öreg. s általam is ismert "akasztó" kifejezésre, s örömmel tapasztaltam, hogy azért jónéhányan használják még azt is." Csak arra akartam utalni, hogy kellő ismertek hiányában kérdést feltenni nem szégyen sőt helyes, de kritikával élni visszásnak tűnik nekem...ennyi.
Mint azt a korábbi megjegyzésemben is jeleztem, nem megbántani akartalak, csak szívesebben olvasok olyan bejegyzéseket ahol nem szőrszálhasogató -és legfőképpen nem is feltétlenül jogos- kritikus megjegyzések fogalmazódnak meg.
Ha ennek ellenére is megbántottalak, akkor elnézést kérek tőled.
Hát nagyon sajnálom, hogy ilyen butuska vagyok és ilyen primitív kérdésekkel terheltem a fórumot, de kérdezem tisztelettel, aki nem ért még egy-egy szakkifejezést (replika, kuplung) egy fórumos cikkben, annak hol kellene megkérdeznie, hogy mit is jelent az pontosan, pláne az adott témakörben értelmezve ???
Viszont ha már írtad, hogy lényegesebb témákra kellene reagálni, akkor jó lett volna egy-két példát is mondani, hogy okosodhasson a zöldfülü kezdő is. Legalább olyan kedvesen és türelmesen. mint Zoli vagy Nazareth kollégák.
Vannak, esetlegesen Pv-s átalakításra is felhasználható, eladó 2 sínes (óraműves) íves síneim és Bing (a Märklinnel kompatibilis óraműves, 2 sínes) kereszteződés, ha valakit érdekel.
Bár részben igazad van -én is a magyar kifejezések mellett teszem le a voksom- de a két előttem szóló -különösen Nazareth- nagyon pontosan és helyesen leírta a lényeget. A magyar helyesírás szabályai szerint nem ördögtől való gondolat, hogy átvegyünk idegen szavakat, de magyar kiejtés szerinti leírással, így bár nem vagyok nyelvész, de a fentiek okán teljesen helyes szerintem a "kuplung" egy "p"-vel írva, és elterjedt is a használata "vasútmodelles" körökben. Én személy szerint inkább a "kapcsoló" szót használom, hiszen általában hozzáértőkkel beszélgetve kerül elő a kifejezés ilyen értelmű használata, így nem gondolnak villany kapcsolóra egy vagon, sőt még egy mozdony esetében sem. Az "epoche" esetében teljesen osztom a véleményed, gyönyörű rövid, és még egy laikus számára is tökéletesen érthető a magyar "korszak" kifejezés.
Mindezt csak azért írom le -mert semmiképpen nem szeretnélek sem téged sem mást megbántani!- de talán célszerűbb lenne inkább lényegesebb témákkal reagálni egymás bejegyzéseire.
"Szóval itt ugrik a majom a vízbe." Az iparosodás idején nagyon sok szót átvettünk a németből, éppen úgy, mint előtte a latinból. Mostanság nagyon helyesen átírják a kiejtés szerint magyarra, mint például a dízel szót. Bár beszélek németül a " Kupplung " szónak az átírását nem néztem meg , de a Windows 10 automata helyesírás korrekciója az én átírásomat átengedte. Az automata gyorskapcsoló kifejezés a Pannóniánál kicsit hosszú és ezért használjuk kuplung a szót. Az Előrénél tényleg megfelelőbb az akasztó, mivel teljesen kifejezi ennek a szerkezetnek a funkcióját. A replikáimban csak Pannónia kuplung van, ezért az Előrénél is ezt használtam. Ezzel egyáltalán nem akartam a gyönyörű magyar nyelvüket háttérbe szorítani, csak így egyszerűbb volt.
A "kupplung" szimplán annyit tesz, hogy "kapcsoló" (a mechanikus fajtából). Bár a magyar autós rétegszlengben a "tengelykapcsoló" szinonimájaként terjedt el, ez a megnevezés sem kevésbé pongyola, mint a vasútmodellező rétegszlengben az ütköző-kapcsoló-vonókészülék szinonimájaként való használat (és ez utóbbi felhasználási forma nem is kötelezőbb, mint az előbbi, EU-s világ ide, vagy oda).
A modellvasúti kapcsolókészülékek megnevezésének nehézkességét egyébként valószínűleg az adja, hogy az "ütköző-", "kapcsoló-" és "vonó-"szerkezetek a nagyvasúti járműveken kiviteltől függően elkülönülhetnek, míg vasútmodelleknél általában egy elembe tömörülnek. Így aztán a kocsik végén figyelő kütyü nem csak szimplán vonókészülék (mint az igazi vonóhorog), hanem ütköző is (de ugye az igaziakon ez külön gépészeti elem, a sarokütköző testesíti meg). Szóval igazából központi ütköző-kapcsoló-vonóelem, de az meg a nagyvasúton bír ismét más tartalommal (arról nem is beszélve, hogy ezt kiolvasni is fárasztó, nemhogy leírni). Szóval marad a "kapcsoló".
Egyébként bár az angol is "coupler"-ként emlegeti a vasúti vonókészüléket (bár náluk a tengelykapcsoló a "clutch"), a magyar modellezők a németből vették át, akárcsak a "korszak" szinonimájaként használt "epoch"-ot (holott mindkettőre van magyar kifejezés :)
Kedves Zoli, te annyi minden jót és hasznosat tudsz elmagyarázni, de amellett mindig jól meg is leped valamivel az embert. Olvasom, hogy "kuplungok"... na mondom mi a manó, tengelykapcsoló is volt az pénzverdei vasutakon, erről se hallottam még ?! Aztán gyanakodni kezdtem, s eljutottam egy német szótárig is, s abban megtaláltam a "Kupplung" szót, igaz kettős p-vel S akkor kiderült, hggy arrafelé ezt a szót használják a "vasúti vonóeszközök" megnevezésére is. Most már értem, gondolom ebben a szép új EUS világban ezt kell már használni. Persze azért a magam megnyugtatására rákerestem több topikban is a jó öreg. s általam is ismert "akasztó" kifejezésre, s örömmel tapasztaltam, hogy azért jónéhányan használják még azt is. Üdv!
Köszönöm az infokat ! Látom, mindannyiszor téma volt már korábban a bordó Előre mozdony. Eredeti sorozatgyártású e vagy sem. Nekem nagyon tetszik :))))
Igazad van . Csak egy Tóth replikám van a hordós. A gáztartályos teljesen saját ötlet. Az alváz teljesen saját, a forgózsámolyok Pannónia, a tartály Paya. Véletlenül pont jó volt a méret. Eredetileg csőszállítónak készült, de később találtam ezt a Paya tartályt. A négy tengelyes tartálykocsi és a rakoncás kocsi PV replikák. Ennek az eredetijét a 1721, illetve a1638 -as bejegyzésekben látod. Nekem is van egy eredeti PV tartálykocsim, csak az kéttengelyes és azt látod a fényképeken. Ezek mind ritkaságok. A PV mind a rakoncásból, mind a tartálykocsiból, valamint a teherkocsiból is kétfélét készített: ( nem számítva külön a színeket )
- kéttengelyest Előre kuplungokkal
- négy tengelyest forgózsámollyal és Pannónia kuplungokkal.
Értelemszerűen az Előre, vagy a Pannónia készlethez.
A személykocsik is többféle színváltozatban készültek :
alapszín a szürkéskék, de többféle kék és piros színárnyalat , de mustársárga Előre( nagyon ritka ) is volt.
A postakocsik alapszíne szürke, de többféle nagyon halványzöld árnyalat is volt. A tetejük vagy szürke, vagy az Előre mozdonyok tetejével megegyező krémszínű.
Pannóniából sorozatban nem készült postakocsi. Viszont a személykocsik nagy szín variációban készültek. A Helikonból nem vagyok teljesen képben. Egyrészt mert nagyon sokféle színvariációban készültek, másrészt soha nem volt a kezemben. Ez utóbbi nem csoda, mert nagyon ritkák és ezért nagyon drágák.
Köszi az újabb infókat is. Részben rendeződtek, részben kavarodtak a dolgok a fejemben. Nekem csak a hordós kocsi replikát sikerült beazonosítanom, a többit nem igazán. Na mindegy, amúgy is eltávolodtunk az eredeti Előre támától, csak megütötte a fülem ez az ismeretlen replika kifejezés.
- " Régi Magyar Játékvasutak" címmel " Roglin " topiktársunk egy igen alapos munkát készített. Ebben majdnem minden benne van. Korábban "Pv vonat " készített egy nagyon jó forrásmunkát a " mindenkilapja " fórumon, de ez a tulajdonos hibájából besült . Rogliné viszont kiválóan működik.
Jó olvasgatást hozzá.
- A piros mozdonnyal kapcsolatban elég hosszú polémia volt a 2068; 2077 bejegyzések környezetében . Ezeket elolvasva érdekes dolgokat fogsz megtudni.
- " Nosh mehr nach Östliche 0 Spur Herseteller aus Ungarn " beütve a legelső pontban lévő Tóth féle vagonokon kívül még több Tóth vagont láthatsz igen jó fényképeken.
Nekem a felsoroltakon kívül más forrásom nem volt.
Köszi, azt hiszem kezdem érteni. S vannak esetleg fotóid is az eredeti darabokról, amelyeket "replikáltál"? Gondolom azért készítettél replikákat, mert azok nagyon ritkák lehetnek, ergo biztos érdekes lenne megismerni azokat is. Üdv!
Restaurálni csak az elkerülhetetlen esetben szoktam. Egyébként a lehetőségek szerint ragaszkodom az eredetihez. Természetesen ez a motorok esetében nincs így. Azokat minden esetben szét kell szedni. Sajnos legtöbbször csak nagyon rossz állapotú dolgokat tudtam venni. Sőt időnként roncsokat is veszek alkatrésznek. A piros szerelvény mozdonyostól igen hiányos és romos volt, ezért kerültek restaurálásra. A pirosra, illetve zöldre festés már az én kedvem miatt történt. Két mozdonynál, a többi postakocsinál, személykocsiknál és egy teherkocsinál megtartottam az eredeti állapotot. Van még néhány teljesen romos állapotú kandeláberem is, amik szintén egyszer sorra fognak kerülni. Tehát még hosszú ideig lesz mit felújítani.
Azt jelenti, hogy nem eredeti, hanem valaminek a másolata. Magyarul ezeket a kocsikat több - kevesebb eredeti alkatrész felhasználásával én készítettem.