Közben nézegetem az M4 és M44 vonalvezetését és megint csak nem értem: a megépült M35-el Debrecen és vidéke bőven ki van szolgálva autópályával, tehát az épülő M4-nek abszolút nem kéne felívelnie Püspökladányig, hanem kerülhetné dél felől Berettyóújfalut, valahol Szeghalom és Füzesgyarmat magasságában, ahonnan már csak 50 km Békéscsaba, amit akár a jövendő M47 részeként is meg lehetett volna építeni az M44 helyett...
Jaszfenyszaruig nyilvanvaloan a samsung uzem miatt csinaltak meg. es ez igy van jol. az mas kerdes, hogy tovabb is meg lehetett volna csinalni. a lehel uzem is kapott szep ENY-i berenyi elkerulo utat. A varoson belul meg azert nem foglalkoznak a 31-gyel talan, mert van egy szep uj K-D-Ny-i elkerulo is.
Szinten a kornyeken az Apollo is asszem kapott szep utat. Bar az csak par 100 meterre van az M3-tol. A Hankook is kapott egy M6-ot.
Mohacsot, Bajat is a varosokon kivuli kozvetlen uttal kell osszekotni (Szegeddel), hisz ezt kivanja, nepunk nemzetunk gazdasagi erdeke, hogy a Bonafarm csoport uzemei is jo infrastrukturat kapjanak.
Különösen foltos Jászberény belterületén: olyan volt ott az élményem, mintha a 31-es - 32-es találkozásánál a magyar-román határt léptem volna át 25 évvel ezelőtt (sima jó út után ócska "folt hátán folt" út!)!
"a 32es ut a jaszfenyszarui korforgalom es hatvan kozott mar ugy lett nemreg felujitva"
Elhiszem, biztosan így van.
Viszont amit én említettem múltkor, az a Jászberény-jászfényszarui körforgalom közötti útszakasz, amire sajnos -- szakaszosan ugyan, de -- a "folt hátán folt", és a nyomvályús jelleg rá az igaz. Különösen foltos Jászberény belterületén: olyan volt ott az élményem, mintha a 32-es - 32-es találkozásánál a magyar-román határt léptem volna át 25 évvel ezelőtt (sima jó út után ócska "folt hátán folt" út!)! Dobálta a lengéscsillapítót és a futóművet ezen a Jászberény-jászfényszarui körforgalom közötti útszakaszon, ezért nem mertem 75-85 km/h-nál gyorsabban menni.. . :-O! (2 héttel ezelőtti tapasztalat!) Sürgősen felújításra szorul!!!
Nézd, a kettő (a második körgyűrű, ill. az M4-es) nem zárja ki egymást. Akár együtt is meg lehetne építeni, úgy, hogy mindkettő elkészülhessen. A második körgyűrűt egyébként "állam bácsi" emberei is megtervezték részben, úgy, hogy a keleti fele az M8-as gyorsforg.-út része lenne, csak ott a körgyűrű északkeleti vége valahová Füzesabony környékére jönne ki. <---(Ld.: az 1. és a 2. térképeket!) Ez esetben viszont Esztergomig ki kellene egészíteni az M8-ast egy Balatonaliga-Esztergom kiágazással (ennek hiányát lásd a 2. térképen!, de az 1. térkép terve is csak részben ad rá egy "közelítőleges" "megoldást" a Dég-Székesfehérvár-Komárom útszakasszal, amit zölddel jelöl).
Viszont az M4-es megépítése valamilyen formában mindenképpen égetően szükséges lenne, mert a régi 4-es főút Debrecen-Monori szakasza észbontóan balesetveszélyes(!!!). Döbbenetes a baleseti statisztikája... ! :-((( -- És akkor már egy olyan megoldás lenne az ideális, amelynek a régi 4-es út tehermentesítésén kívül más kézzelfogható haszna is lenne, mint pl. a Tisza-tó üdülőövezeti külföldi- és belföldi turista-forgalmának fellendítése!! ((Azért, hogy ne csak a Dunántúlon legyen gyorsan és kényelmesen elérhető igazi üdülőparadicsom (Balaton!), hanem itt Kelet-Magyarországon is (Tisza-tó!)!))
Amúgy meg a híradó télies úthíreit figyelve volna egy útburkolatkészítés-technológiai észrevételem is: a télies időjárás hatására csúszóssá vált 2A úton a hosszú elnyújtott emelkedőkön a csúszóssá vált útburkolat miatt a kamionok sorozatban nem tudtak felkapaszkodni, és sorban csúsztak vissza róla le hátrafelé, illetve csak kapart a kerekük, így majdnem forgalmi dugót okoztak (így ezért az illetékesek levontatták őket az út szélére parkolási helyzetbe).
Ami a megoldást illeti, fel kellene találni egy olyan útburkolat-készítési módszert, aminek a lényeg az lenne, hogy a hosszú emelkedők útszakaszain az útburkolat keresztben bordázott legyen 2 cm mélységig, és ezáltal a csúszós útviszonyok közepette is fel tudjanak rájuk a nehéz súlyú kamionok kapaszkodni, mert az egy gyorsforgalmi útnál elfogadhatatlan, hogy téli viszonyok idején a kamionok számára -- akik miatt elkészítették(!) -- járhatatlanná váljon a hosszú emelkedőkön való elakadásaik miatt.
nem nagykata fele vinnem tovabb, hanem csinalnek egy masodik 3/4 korgyurut esztergomtol salgotarjanig (R11+M100+21) meglevo utelemek fejleszteseval. a 32es ut a jaszfenyszarui korforgalom es hatvan kozott mar ugy lett nemreg felujitva, hogy elferjen a fasorig meg ketto sav (szinte elo van keszitve).
igy jonne letre ezzel a teljes vegleges uthalozat. par utat meg majd at kell nevezni (pl. zalai M9et stb )
Na de ez van, a konjunktúra elmúlik, amúgy meg gazdaságilag egy-egy ilyen út menti vállalkozás alig néhány családnak adhatott munkát és megélhetést, szóval annyira azért nem történt sehol sem tragédia ebből.
Pontosan, aki nem teljesen idióta, annak ott van a 25-ös út. Pár milliárdért persze ki lehetne hagyni belőle Kerecsend belterületét, lehozni a dombról a temető mögött, és akkor az M3-tól a városhatárig nem látna lakott területet az érkező.
Ha már elkerülő. Ajkát érdemes megemlíteni, amit a 8-as kissé messze kerül el. Ez mennyire befolyásolja vajon a város fejlődését? A távolsági buszforgalom szempontjából ez nem túl előnyös.
Ez a 25-ös út Bánréve felé lévő utolsó mérőpontjának (7698-as mérőpont) és a 26-os út forgalma (a 13-as mérőpont a határ felé tartó kis szakasz). A 3106-os mérőpont az Edelény felé elágazó 27-es út kereszteződése előtti mérőpont, a 7699-es Kazincbarcika, a 4471-es pedig értelemszerűen Kazincbarcika után.
A 3106-os mérőpont az Edelény felé elágazó 27-es út kereszteződése előtti mérőpont, a 7699-es Kazincbarcika, a 4471-es pedig értelemszerűen Kazincbarcika után.
1. megállapítás: Kazincbarcika után már nincs érdemleges forgalom. Sem Szlovákia, sem Ózd felé. Kazincbarcika után nincs értelme gyorsforgalmi utat építeni.
2. megállapítás: A 13-as mérőpont forgalma teljes egészében Kazincbarcika felől származik. 6154-ből 1580 elmegy Szlovákia felé, 4030 pedig Ózd felé tart. Vagy fordítva. Eger felől Ózdon keresztül Szlovákiába tartó forgalomnak megint felesleges gyorsforgalmi utat építeni.
Nem tudom, nekem nem tünik nyomornegyednek, vagy gettonak. A szlöm ugyebar azt jelenti.
Ilyen a kapitalizmus, ott ahol korabban viragzo üzlet volt, egy csapasra megvaltozhat az üzleti környezet es bukik minden. Ez a piaci kockazat. Peldaul regebben kefekötesböl meg lehetett elni. Akkor ezek szerint tiltsuk be a kefekeszitö automatakat, hogy a kefekötö szakma ujraeledjen? Ez egy teljesen termeszetes piaci körforgas, lehetösegek zarulnak be es mashol ujak nyilnak. Semmi sem tart örökke.
Amit hoztal egy tipikusan rossz pelda, mert a vak is latja, hogy a pusztaba kirakott pihenö csak addig buli, amig ott megy a forgalom.
Eger és a Sajószentpéter-Kazincbarcikai iparvidék forgalmi gondjainak megoldatlansága ugyanannak az éremnek a két különböző oldala.
Mit értek ez alatt??
Nos: Eger túlzottan kiesik a fő forgalmi irányból, mert nem közvetlenül érinti sem a régi 3-as út, sem pedig az M3-as. A Sajószentpéter-Kazincbarcikai iparvidék viszont forgalmilag olyannyira túlterhelt, hogy az ott lakók évek hosszú sora óta elkerülőútért könyörögnek, ami azóta is sajnos csak terv és álom maradt... .
És hogy hogyan függ össze a két gond??
Amikor a XIX. században az úthálózat alapvonalai elkészültek, akkor a fő forgalmi irány a vasútnál is és a közútnál is a Bp.-Füzesabony-Miskolc-Kazincbarcika-Bánréve-Abafalva (Abovce)-Tornalja útirány volt. A vasúti elágazópont Abafalva, míg a közúti elágazópont Tornalja volt a Dél-Gömöri-medence két irányába (Rimaszombat, ill. Pelsőc-Rozsnyó).
Vagyis a fővonal egyszerűen körülkerülte a Bükk-hegységet délről és keletről, hogy aztán onnan északnyugatnak visszakanyarodva és egy óriási kerülőt megtéve menjen el Bánréve és Abafalva (Abovce) irányába.
De!: Bánréve elérésére Bp. felől adódik egy másik lehetőség is, éspedig Egeren, Tarnaleleszen, és Ózdon át a 25-ös főúton keresztül.
Megoldás: Sajószentpétert és Kazincbarcikát egyszerre kettős átmenő forgalom terheli túl, éspedig egyszer az iparvidéki ingázóforgalom, másrészt viszont a Bánréve-Abafalva felé tovahaladó határforgalom is. Az iparvidéki az helyi adottság, az mindig ott lesz. Viszont a határforgalmat más úton is el lehetne vezetni Bánrévéhez! Mármost ha a Bp.-Bánréve forgalmat a Bp.-Kerecsend-Eger-Tarnalalelesz-Ózd-Bánréve irányba tereljük el a 25-ös főúton át -- melyhez azt később 2×2 sávosítani is lehetne -- , akkor a Sajószentpéter-Kazincbarcikai iparvidéket túlterhelő határforgalom lehullana erről az iparvidékről, mert az a továbbiakban a 25-ös úton át érné el Bánrévét, és az iparvidéket a továbbiakban csak a Miskolc-Sp.-Kb. iparvidéki forgalom terhelné más egyéb forgalom nélkül, ami már elviselhető szintre csökkentené le a 26-os úton lévő településeket tapasztalható balesetveszélyesen megterhelő forgalomsűrűséget.
!Röviden a megoldás: határforgalom ---> Bp.-M3-Kerecsend-25-Eger-Ózd-Bánréve, ez a megoldás rá! És ezzel együtt Eger is jobban bekapcsolódna a forgalmi keringésbe, legfeljebb a túlterhelődés ellen kaphatna egy 25-ös úti egri elkerülő útszakaszt. Ugyanakkor Ózdot is bekötné a közúti és a gazdasági vérkeringésbe is, megszüntetve ezzel az Ózdi magas munkanélküliség egyik -- ha nem is legfőbb.. -- okát.
Egy elkerülőút megépítése, vagy az autópálya továbbépítése miatt egy tipikus példa a szlömösödésre. Ez egy népszerű pihenőhely volt, napközben folyamatosan tele volt a parkoló.
Valójában nem kellett volna M25-ös még jó pár évig. Kerecsend mellé kellett volna egy elkerülő (a jelenlegi csapásirány a 3-as út régi nyomvonala, a 3-as út réges-régen kapott egy nyomvonal-korrekciót). A 25-ös út pedig egy jó, haladós út volt, az emelkedőkön kapaszkodósávokkal (gyakorlatilag 2+1 sávos volt szinte végig). Aztán a sok baromállat miatt, akik akkor is próbálkoztak záróvonalon keresztül az előzéssel, amikor szembe a kapaszkodósávon és a normál sávon is jöttek szembe, megszüntették a kapaszkodósávokat, és középre terelőszigetet építettek szalagkorláttal. Sötétben kifejezetten élvezetes volt arra vezetni. A záróvonal végig volt prizmázva, szinte vezette az autót.
Van azért egri forgalom a két keleti irányba, vagyis az M3 és a "33" felé is (miskolci, illetve tisza-tavi, általában is a dél-hevesi településekkel való gazdasági és hivatali-ügyintézési kapcsolódások). Ezeket is figyelembe véve hasznosabb a ténylegesen megkezdett kialakítás "fordított T-betűje".
Sokat segített volna, ha Eger megközelítését Bp felöl, nem Andornaktályán keresztül képzelik el, toldozással, foltozással, újabb körforgalmi dugók létrehozásával, hanem Egerből Dél-Nyugat irányba építve érik el az M3-as autópályát.
De van egy nagyon fontos megjegyzése is ugyanakkor:
"És akkor itt említsük is meg azonnal a gyorsforgalmi utak egyik legnagyobb hátrányát: amennyiben egy településnek nincs önálló vonzereje (pl. egy gyógyfürdő képében), akkor a településeken átmenő forgalom megszűnésével az arra építő gazdasági szereplők is szép csendben elsorvadnak, erre számtalan példát láthattunk az elmúlt évtizedekből (abdai árusok, abonyi vendéglősök, stb.)"
Az utak ui. nem vagy nemcsak önmagukért és az átmenő forgalomért vannak, hanem a forgalmat és az áruszállítást hivatottak eljuttatni a célhelyekre úgy, mint a vért a testben az erek. Ha ott a lábadban megszűnik a vérellátás, akkor a lábizmaid elsorvadnak és nem tudsz majd járni. Ha az út forgalma kerül tévútra és kerüli el a fontos célhelyeket, megyeszékhelyeket, nagy piaci áruforgalmú városokat, akkor az elégtelen forgalmi ellátottság miatt az árukereskedelem pangani kezd, és az érintett rossz forgalmi keringésű települések gazdasági élete elsorvadhat.
Megoldás: a gyorsforgalmi elkerülő utakat vigyük a fontos városok mellett, de mindig azokhoz közel, és adjunk mindegyikhez egy-egy nagy forgalomra alkalmas többsávos bekötő leágazást (a fenti idézett példáknál maradva pl. Abonynál, Abdánál, stb. ..., de ugyanez igaz a Hortobágy turisztikai település elsorvadására is, miután az M3-M35 megépültével kisebb jelentőségű lett a 33-as főút!).
Az M25-ről szóló bekezdés a helyi viszonyokat nem ismerő illető szösszenete.
Pedig Egernek már az is sokat segítene, ha az M3-as építésekor elég szerencsétlen helyre került 25-ös utat Kerecsend érintése nélkül elvezetnék a 33-as útig.
A 25-ös út nyomvonala nem változott meg. Nem került szerencsétlen helyre. Annyi történt, hogy mivel a 25-ös út forgalmának jelentős részét a főváros felől jövő forgalom adja, a füzesabonyi csomópont miatt annak egy része Andornaktálya felé tart. Aki Andornaktálya felé tart, az a saját ellensége. Megtéveszti a 3-as útnál lévő körforgalom, és nem választja az időben hamarábbi (gugli szerint 3 perc) utat, mert vizuálisan olyan, mintha abba az irányba (Budapest) tartana, mint ahonnan jön.
Ráadásul a politikai gondolkodás csak Egerig tart, Eger határában megáll a tudomány, és két körforgalmon keresztül a Mátyás király útra vezetik a komplett autóút forgalmát. Azaz, ha bejön a politikusok álma, akkor a Megyeri hídi körforgalomhoz hasonló kocsisorok fognak Andornaktályáig kígyózni, ha meg a körforgalmak gond nélkül elviszik az M25 forgalmát, akkor csak felmerül a kérdés, hogy mire is kell a 2x2 sáv."
Nincs akkora forgalom, hogy a körforgalom így visszaduzzassza az autókat.