Kis üzletet bérelek. 10 m2 eladótér kb. 10m2 raktár. 75000 darabnál lényegesen kevesebb bevásárlótáskát és uzsonnás tasakot használok fel. A könyvelőm rosszul tudta, bejelentkeztem és szorgalmasan nyilvántartok és fizetem a termékdíjat, pedig lehet, hogy nem is kellene.
Segítsetek! Kell-e fizetnem, és ha nem mi a teendőm.
Műanyag zacskóban, táskában háromfélét kell megkülönböztetni.
Az első a "reklámtáska", ami kereskedelmi csomagolás.
A koordináló szervezet ezután nem ad mentességet, viszont a hasznosítási díj fejében jogosult vagy 70%-os levonásra, illetve további levonásra az anyagában történő hasznosítás igazolás alapján (ez időszakonként változik, hogy mennyi. Annyi, amennyit a koordináló szervezet el tud érni.) Termékdíja 1900 Ft / kg.
A második az úgynevezett "beltéri zacskó". Azok a zacskók, tasakok tartoznak ide, amiket a boltokban arra használnak, hogy a lédig terméket ebbe helyezze a vevő (például kifli).
Ez normál csomagolás, termékdíja 36 Ft / kg.
Koordináló szervezethez való csatlakozás esetén a hasznosítási díj ellenében 80%-os mentességet kapsz rá. A fennmaradó 20% alól úgy tudsz mentesülni, ha legalább 30%-ban környezetbarát zacskót bocsátasz ki, és a teljes mentességet megkéred a KV Főfelügyelőségtől 2010. március 31-ig. (a kérelem díját nem tudom, mennyi, de adott esetben lehet, hogy többre jön ki, mint amennyit a mentességgel megspórolsz.)
Környezetbarát csomagolásra a termékdíj 75%-át kell megfizetni.
A harmadik eset pedig a normál műanyag, ami akár zacskó is lehet. Például előre csomagolsz zacskókba 100 db szöget. Ez is normál csomagolás, termékdíja ugyanúgy 36 Ft / kg. Koordináló szervezethez való csatlakozás esetén a hasznosítási díj ellenében 100%-os mentességet kapsz.
Teljes a káosz megint. Tehát,ha jól értem ,akkor a tasak utáni díj 36 ft/kg-ból jönn le a 80%? Én már többször beszéltem a koordináló szervezettel,de ilyet eddig nem említettek. Azt mondták,hogy az az összeg marad amit tavaly is megkaptunk.
Szó se volt 80%-ról!
Az viszont mondták,hogy a ker.csom esetében nyugodtan számoljunk min. 10 %-al(még) a 30%-ból. Mert ennyit mindig megkapunk.
A lebomló termékekről nem igazán tud nekem senki semmit mondani, átvállalás esetében.
Most,hogy lehet mentességet élvezni,annak aki lebomót vásárol?(ker.csom,tasak)
Amennyiben biztosan a pénzednél akarsz maradni akkor felszámítod a 30 %-ot + a hasznosítási díjat. Amennyiben a maradék 30 %-ból még levonási lehtőséged lesz, az a Te "hatalmas" nagy nyereséged.
Érdemes megkeresni a koordináló szervezetet, mert Ők előre meg tudják mondani, hogy előreláthatóan a 30 %-ból kb. milyen levonási lehetőséget tudnak majdan biztosítani. Amennyiben azt mondják, hogy kb. 10 %, és Te nagyon-nagyon korrekt akarsz lenni, akkor felszámítod a 20 %-os termékdíjat + a hasznosítási díjat.
A lényeg, hogy annyit számolsz fel amennyit akarsz. Ez ugyanis nem kötelezettség. A gondok akkor kezdődhetnek, amikor valamelyik vevőd kigyúrta magát termékdíjból, tisztában van az adott koordináló szervezet által biztosított levonási lehetőség mértékével, és kérdő re von, hogy ugyan már miért ennyi az annyi.
Továbbra is átvállalható szálán keresztül mind a csomagolás, mind a kereskedelmi csomagolás termékdíj-fizetési kötelezettsége. - csomagolás esetében a koordináló szervezethez csatlakozott átvállaló 100 %-os mentességet élvez az átvállalt mennyiség termékdíja után. A szövegezési záradékban 0 Ft termékdíjat szerepeltet; - műanyag tasak, zsák, zacskó (a forgalmazás helyén, a forgalmazott termékhez adott 3923 21 és 3923 29 vámtarifaszámú (pl. zsemle, kifli, tojás, krumpli… műanyag tasakba) csomagolás esetében a koordináló szervezethez csatlakozott átvállaló 80 %-os mentességet élvez az átvállalt mennyiség termékdíja után, a maradék 20 %-os díjtétellel (7,2 Ft/kg) termékdíjat fizet a VPOP felé. A szövegezési záradékban (pl. 10 kg tasak értékesítésénél) 72 Ft termékdíjat szerepeltet - Műanyag bevásárló reklámtáska esetében a koordináló szervezethez csatlakozott átvállalónak 70 %-os, és a maradék 30 % bizonyos mennyisége után is levonási lehetősége van az átvállalt mennyiség termékdíja után,. A bevallása során a levonásokkal csökkentett termékdíjat fizeti a VPOP felé, melynek összegét előre nem tudhatja, ez a koordináló szervezet által kiadott tanúsítványon szereplő levonási lehetőségek után válik ismertté. A szövegezési záradékban a teljes termékdíjtétellel számított termékdíjat (pl. 10 kg reklámtáska értékesítésénél) 19000 Ft szerepeltet.
Ezek szerint számoljak fel a vevőimnek 1900Ft/kg termékdíjat mert előre nem tudhatom, hogy koordináló szervezet milyen tanúsítványt állít ki? Vagy csak a 30%-os mértékét számoljam fel? Ha a 30% -ot szedem be és későbbiekben a tanúsítvány más értéket mutat akkor a saját zsebemből kellene esetleg kipótolnom a különbözetet? Ha beszedem az 1900Ft-ot és mégis a 30% marad, a többlet bevétellel mit kellene csinálnom?
A koordináló szervezet a következőképpen tájékoztatott műanyag reklámtáskák tekintetében: 1. 2009. december 22-ig: átvállalható számlán keresztül 2. 2009. december 22. után: nem vállalható át számlán keresztül 3. 2010 január 6-tól: átvállalható számlán keresztül.
Tény: a törvényben a kereskedelmi csomagolásoknál nem mentességi %-okat adtak meg, hanem levonási százalékokat. Ennek alapján a különböző fizetős termékdíjas fórumokon az hangzott el, hogy a kereskedelmi csomagolások termékdíja nem vállalható át. Úgy tűnik, hogy a törvényhozó rosszul fogalmazott a törvénymódosításnál és ebből most hatalmas galiba van.
Egyébként a december 21-én kihírdetett 53/2003. korm. rendeletben -ami a mentességet szabályozza- az átvállalásnál egyértelműen csak a "csomagolás" szó szerepel mint számlán keresztül történő átvállalás. A műanyag reklám táskánk pedig "kereskedelmi csomagolás"!!!!! Ezt a két definíciót a törvény is külön kezeli tehát ha csak csomagolásról beszélünk, abban nem tartozik bele a kereskedelmi csomagolás!!!!
Amire TT hivatkozik az az alábbi termékdíj G-portál idézet.
Nagyon fontos, hogy 2010. január 1-től a csomagolóanyag gyártójának/ forgalmazójának nincs lehetősége számlán keresztül átvállalni a termékdíj-fizetési kötelezettséget a kereskedelmi csomagolások tekintetében. A további kérdés, hogy ez valóban jogalkotói hiba-e, és egy Miniszteri rendelettel módosításra kerül, vagy marad ez a fajta radikális intézkedés?! Mindezek következménye, hogy nagyon sok olyan vállalkozás újra termékdíjas alannyá válik, akik korábban kizárólag olyan gyártótól/ forgalmazótól szerezték be kereskedelmi csomagolásaikat (műanyag bevásárló-reklám táska, műanyag palack…) akik ezt számlán keresztül átvállalták tőlük.!
Ezt én sem vágom, hogy miért írták, a koordináló szervezettől is olyan tájékoztatást kaptam, hogy átvállalható a td.
Ez nyilvánvalóan butaság, nem okos dolog terjeszteni.
A VPOP decemberben kiküldött egy összefoglaló tájékoztót a változásokról. Egy szóval sem említik, hogy a ker. csomagolás termékdíjja számlán nem vállalható át. Pedig ez egy olyan változás lenne, amely a legtöbb kereskedő, táskát használó vállalkozást érint, azaz nagy, vastag betűvel emelték ki volna a tájékoztatóban.
Sem a VPOP weboldala, sem a termekdijinfo.hu nem említ ilyesmit. Nem tudom, ki, honnan szedte ezt, de jó lenne, ha abbahagyná a terjesztését.
A jelenleg hatályos 1995. évi LVI. törvény a következőt írja:
2/A. § (1) A termékdíjfizetési kötelezettség számla vagy szerződés alapján, e törvény végrehajtására
kiadott jogszabályban meghatározott módon átvállalható.
(2) Számla alapján a termékdíjfizetési kötelezettséget
a) csomagolás esetén a csomagolás összetevőit a kötelezett számára gyártó vagy forgalmazó belföldi
vállalkozó, ha a hasznosítást koordináló szervezeten keresztül mentességet élvez, valamint
b) belföldi előállítású termékdíjköteles egyéb kőolajtermék esetén az első belföldi forgalomba hozó vállalhatja át a kötelezettől.
A kereskedelmi csomagolás, mint ahogy a nevében is benne van, csomagolás. Miért is nem lehet átvállalni a számlán a termékdíjat, ha fenti törvény ezt írja?
Én ma reggel kértem felvilágosítást az öko-pannontól, illetve a FINÁNC tel.számon. Konkrétan az Öko-pannonnál mondták, hogy átvállalható a reklámtáska termékdíja a 70%-os levonási lehetőséggel. Csak arra vigyázzak, hogy az átvállalás szövegezésénél, amit a számlára rá kell írni, " ..... valamint az ezen felül fennmaradó termékdíj a bruttó árból ......Ft. megfizetésre került ." a forint összegnél a teljes termékdíjösszegét kell feltüntetni. Azt mondták valami joghézag miatt kell ezt így csinálni. Ők megkérdezték a környv. minisztériumba a Borsányi Bognár Levente "úr"-at, aki szerint is így kell csinálni. Nem vagyok könyvelő, de nem hiszem, hogy egy számla úgy megfelelő, hogy pl. Eladok 1000 db. reklámtáskát, aminek az ára 4000 Ft, a súlya pedig 5 kg. felszámítom a termékdíj 30%-át az ebben az esetben 2850 Ft. Így a számla végösszege 6850 Ft+ Áfa lesz. Az átvállalás szövegébe meg beírom a teljes termékdíj összegét itt 9500 Ft-ot. Tehát a "bruttó árból 9500Ft. megfizetésre került" amikor a bruttó ár a számlán 8565 Ft. lesz. Felhívtam a FINÁNC számot, ahol fél óra várakozás után feltudtam tenni a kérdésem, ott is megerősítették, hogy átvállalható számlán a kereskedelmi termékdíj fizetési kötelezettség (a szerződéses átvállalás szűnt meg). Viszont amikor megkérdeztem, hogy milyen összeg legyen az átvállalás szövegezésébe feltüntetve, ott azt mondta erre nem talál a jogszabályban utalást. Azonban velem értett egyet, hogy logikailag inkább a ténylegesen fizetendő összeg legyen feltüntetve.
2010. január 1-től a kereskedelmi csomagolások termékdíja számlán keresztül nem vállalható át. A műanyag reklámtáskák is a kereskedelmi csomagolások közé tartoznak.
Itt található egy tájékoztató: www.termekdij.gportal.hu
Nylonszatyrok forgalmazásával foglalkozom, az lenne a kérdésem, hogy a számlán való átvállalásnál eddig be kellet írni a H-80%+E1+E2 díjtételek összegét.2010-től tömeg alapú termékdíjat kell fizetni ami 1900Ft/kg, Szerződésem van egy koordináló szervezettel amely a következő tájékoztatást adta:
"A kereskedelmi csomagolás után megfizetendő termékdíj 70%-ban levonható, a hasznosítási arány teljesítésének igazolásával, melyet koordináló szervezet is igazolhat."
Az 1900Ft-nak a 30%-al kell szoroznom a szatyrok tömegét? Pl. 100db szatyor tömege 0,4 kg akkor a következő számítás megfelelő-e? 0,4x570 (1900FT 30%-a)=228 Ft, tehát a fizetendő termékdíj 228 Ft?
A hasznosítási arány igazolását nekem kell kérnem a szervezettől vagy ők megküldik a VPOP felé?
Az állásfoglalásban műanyag CD tok szerepel! Ezek szerint a papír tasakban (egyre sűrűbben fordul elő) értékesített CD, DVD az termékdíj-köteles.!?
Az mindegy, hogy Én, vagy Más mit gondol. Itt az számít, hogy a VPOP az ellenőrzés során mit állapít meg. Tovább finomítva: az számít, hogy a területileg illetékes REK milyen álláspontot képvisel az ellenőrzések során.
Állásfoglalást kell kérni, hogy biztonságban érezd magad!
A világért sem akarok vitatkozni, de ha a CD-tok nem számít csomagolásnak - és erről VPOP állásfoglalás van a Pénzügyőrség honlapján -, akkor a fűrész "borítása" sem csomagolás: ugyanaz a funkciója, mint a CD-toknak. Mr. Termékdíjnak vajon mi a véleménye erről?
Szerintem ez csomagolásnak minősül, mivel a fűrész megóvása, kezelése, szállítása érdekében történik a beburkolása. Tehát termékdíjköteles.
Persze ettől függetlenül lehet kérni állásfoglalást, de szerintem ők is inkább azt mondják, hogy csomagolás, mint azt hogy nem (nem fognak maguk ellen beszélni).
Egyébként pedig ha nem termékdíjköteles valami, azt nem kell (nem kötelező) ráírni a számlára, persze ettől függetlenül ráírható megjegyzésképpen.
Akkor pontosabban: az Eu-ból behozott körfűrésztárcsa vastag hullámpapír dobozban van, amelyből csak akkor veszik ki, amikor felteszik a fűrészgépre. Egyébként ebben a kartondobozban tárolják, viszik éleztetni, és még leselejtezéskor is ebben van a termék. Ez egy védőcsomagolás, hiszen ilyen doboz nélküli tárolás esetén a fűrész éles fogai balesetveszélyesek lennének, illetve a rideg keményfém fogak bármilyen ütődéstől letörhetnének. Ezért hasonlítottam a CD-tokhoz, amire állásfoglalást találtam, csak jogszabályi hivatkozást nem. Így kérdés, hogy kell-e valamit (a nemleges termékdíjkötelezettséget) a számlán feltüntetnem, vagy magától értetődő, hogy ha nem írok rá semmit, akkor - mivel nem termékdíj kötelezettség alá eső a "csomagolás"- nem is kell utána termékdíjat fizetni. Ilyen kétségek között hányódok napok óta...
Valami vagy csomagolás (termékdíj szempontból) vagy nem. Ha nem minősül csomagolásnak (mint például a CD-tok), akkor arra vonatkozóan nincs termékdíj kötelezettség, azaz nem kell mentességet kérni alóla.
Ha csomagolásnak minősül, akkor pedig nincs jogalapja termékdíj mentességet kérni azért mert a terméket egész életútján végigkiséri.
Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy a termékdíj szabályozás szerint csomagolásnak minősül-e, vagy sem (a definíció a Cskr-ben van). Ha egy esetleges ellenőrzés során kétség merülne fel a döntés helyességéről, akkor neki kell megvédenie az álláspontját. Ezt meg lehet előzni, hogy a konkrét esetre állásfoglalást kérsz a VPOP-tól, de javaslom, hogy precízen írd le a dolgokat hozzá, különben azzal sem érsz semmit.
Nagyon hálás lennék, ha valaki meg tudná mondani, hogy mely jogszabály melyik paragrafusára lehet/kell hivatkozni a terméket teljes életútján végigkísérő csomagolás (mint a CD-tok) termékdíjmentessége ügyében? EU-ból behozott szerszámról (körfűrésztárcsa) van szó. Előre is nagyon köszönöm.