Az általad linkelt videóban (amire reagáltam) az énekes hölgy mimikája számomra nem tűnt túlzásnak (említettem Lisa Gerrardot is, hozzá képest abszolúte nem :D )... sőt, még el is hiszem így egyetlen megtekintés után, hogy Ő az egyedüli, aki full élőben nyomja a dolgot (éneket).
Mindjárt linkelek egy -hm, asszem BBC session-t, amiről szerintem első blikkre elhittem, hogy élő.
Megvallom az őszintét, a bevezető szöveg, illetve a tényközlés, hogy nem egy helyszínen vették fel a zenészeket, elkerülte a figyelmemet... de az egyes zenészek önálló produkcióját (vizuálisan) a hallottakhoz kötve is kilóg az a bizonyos lóláb, miszerint csak 'konzerv' anyagra történhetett -esetleg több 'take' során a játék mímelése.
Most nem mondod komolyan, hogy egy stúdiófelvétel 'élő' voltán és hitelességén azt kéred számon, hogy mérnem egy ilyennel veszik fel hang és vágás nélkül?!;):
A téma eredetileg a hangképzéssel járó grimaszkodás körül vetődött fel, ilyen szempontból az idézett videoklipen is csak annyi "hitelesség" kérhető számon, hogy nem egy már előzőleg rögzített felvételre tátogott rá szépen, illedelmesen és szexisen a kamera kedvéért az énekes. Ennyi. Ne várjuk már el egy professzionális produkciótól, hogy a felvétel gagyisága, vagy technikai fésületlensége legyen valamiféle rosszul értelmezett hitelesség feltétele.
(A depes munkásságát amúgy addig követtem, amíg a duran is aktív volt;Đ)
PS: A hitelességről egyébként az a melóm jut eszembe, amikor egy ismert hazai zenész a saját számukhoz játszot fel covert az eredetitől eltérő új hangszerrel egy fullcsöves előfokon keresztül. Ehhez megkaptam a stúdióból a master előtti kész sztereo mixet, amiből kivétték az eredeti hangszerét, és azt a hangszersávot, amit az említett, általam beállított előfokkal vettek fel. A feltétel az volt, hogy a hangszer sounddal bármit csinálhatok egy új metál hangzás érdekében, de a zenekari stúdiómixhez nem nyúlhatok. Erre az volt a válaszom, hogy akkor nincs értelme az egésznek, mert ha nem lehet az arányokat és tónusokat megváltoztatni, ugyanolyan rádiósan szarul fog szólni, mint az összes felvételük (Mo. egyik legfelkapottabb stúdiója;)) Végül megcsináltam a covert barátságból, a zenekari mixet áttoltam egy fésüs sávszűrún, amivel alapvetően megváltozott a lábdob és pergő pozíciója, a hangszer soundot meg áttoltam még két sorba kötött usa előfokon, majd "masterelésként" az egész mixet 3 sávra bontva, külön-külön áttoltam más-más beállítású kompresszoron, és végül összeraktam. A csávó lehidalt, ilyen jónak még soha nem hallotta magát, a stúdió pedig soha többet nem adott neki semmilyen hanganyagot, azóta is gyártják a petőfirádjó szintű popot;Đ
PS2. A hitelességről a másik mesém egy másik neves magyar zenekarral kapcsolatos, akiket egy angol zenekari tech cég cég szponzorált, és a hangfalaikból piramist szoktak építeni a színpadon. Egyszer koncertfotózás közben lefényképeztem a színpad mögötti a technikát, ahol egyértelművé vált, hogy a gitárjelet nem az a szponzorcég erősítője, hanem a fentebb már említett usa gyártmányú hangszerelőfok fogadja. Ennyit meg a reklámok hitelességéről. (A biztonsági őr azonnal elzavart a technika környékéről, de a stack képe itt van a vinyómon;)
Lehet, hogy én értelmezem rosszul, de nekem az jön le a bevezető szövegből, hogy "élőben", de legalább két, egymástól több száz km-re lévő helszínen készült a felvétel. Azaz csak monitoron keresztül hallották egymást. Már ez is okozhat némi eltérést.
Nem tudom, hogy a Depeche Mode dolgait mennyire követed...a youtube-on is van fent jó pár a DVD-iken, illetve egyéb formában elérhető 'studio session' -jeik közül, ami baromira élőként van az ember arcába tolva, de már a vágásokon elbukik a hitelességük :)
Ennél a nu metalos videónál is fura volt, hogy a teljes zenekart nem mutatták egyben.
Az énekes leányzó élősége...hm, erre nem mernék azonnal nagy tétekben fogadni. Azon most túltenném magam, hogy stúdió sterilségűre volt keverve a hangzás... és azt sem nehéz megcsinálni, hogy a számok közötti felkonf nagyjából (pontosan) úgy szóljon, hogy ne kételkedjek. Egy helyen volt az, hogy a hangosabb zene alatt ment a csaj speec-je és kissé elveszett a zene mögöt... oké, hogy hangosabban énekel, mint ahogy beszél, de vélhetően volt annyira összepréselve a dinamika, hogy ekkora különbségnek nem kellett volna lennie. Ettől függetlenül az énekről még elhiszem, hogy az (az egyetlen) élő volt. A zene se a mankósávok miatt bukott ki nálam. Csak egyszer néztem meg a videót...a gitárosok 'megfigyelésére' még nem is fordítottam energiát :)
A dobos csókát a kommentelők is darabokra szedték, már eleve, hogy élő ember-e egyáltalán, aki tudja, hol van;))
Szögezzük le, jó ideje már az amatőrök cover feljátszásai is tulajdonképpen playback felvételek, alig van szinkronban készült cucc a yt-on. Csináltam már jónéhány covert a családtagtól kezdve, ismert, vérprofi zenészig bezárólag, a legkülönfélébb hangi és képi felvétellel és mixeléssel. (Kétségtelenül számomra a legkedvesebb az, amiben egyáltalán nem vettem részt, ezen az alap a számcsigép hangszóróin szólt, a feljátszás a gitárkombón, a felvételt meg egy könyvespolcra tett korabeli Canon turista fgép mono mikrofonja rögzítette... A 100 ezer kattintás pillanatok alatt megvolt;)
A Spiritbox azért nem árul túl nagy zsákbamacskát, ha valóban ezzel a kamerával rögzítették, nem hinném, hogy 4 db volt belőle;):
Én a frontemberről beszéltem, és nem hinném, hogy nála bármilyen különösebb trükk lenne, azon kívül, hogy valszeg nem egyszerre vették fel a 7 percnyi zenét, és esetében a zenei alap már biztosan mixelt felvételről ment. A tagok bevágásáinál viszont simán bármi előfordulhat, tizedmásodperces elcsúszások minimum.
Ez már erősen "matekmetál", itt nem lehet se hibázni, se pózolni, mert ha menet közben elcsúszol, nem jön ki a végeredmény, és rádomlik az egész. (Mikor először láttam a tini korú lányom egy metálbandában játszani a Volt fesztiválon, kérdeztem utána, hogy mit művelsz te a színpadon? Azt mondta: "nem tudom - intim dolog ez, olyan, mint a szarás." ;)
Én csípem ezt a spiritboxos csajt, a stúdióban rögzített élő videója minden percében több infó van, mint féltucat playbackről forgatott promóvideóban, ahol jól kell kinéznie.
Úristen! hogy egy 12 évvel ezelőtti pantera-riff még mindig ott vibrál minden gitáros agyában és ujjaiban, ez elképesztő... walk, bazmeg, walk! - és ezredszer is lenyúlják, és kifordítják, űjra és újra!;{Đ}
Meghallgattam. Bevallom nem szoktam kimondottan csellózenét hallgatni, de ez tetszett. Pablo úr egy zseni, ő a gordonka "Paganini-je", ha lehet így mondani. Amúgy az ilyen zenéket, ahol kimondottan csak egy adott hangszer szólal meg (vagy az van abszolút központban, míg a többi hangszer háttérben van), talán jobb is monoban hallgatni, mint sztereóban.