" Abban igazad van, hogy nincs mágneses reteszelődés, így valóban könnyen átforgatható a hajtás. Ez az egy mellékhatás van, kézifék nincs neki emelkedőn! :)"
Ez most úgy értendő, hogy kellő lejtésszög fölött elindul a mozdony a lejtőn lefelé?
Köszönöm a megerősítést!!! Szép lett - gratula Neked is!!! Valóban teljesen más dimenzióba lép a szép külcsíny, a teljesen tökéletes mozgással... Azt sajnálom, hogy nem leltem rá hamarább. Annó elkerülte a figyelmem a Bejegyzésedet.
Azért tartottam meg a külső fém motortartó lemezt, mert ez egyrészt minden ilyen dobmotornál megvan, így elég egyszer kitalálni a rögzítést, valamint ezt a lemezt, nagyon nagy felületen biztonsággal tudom előre beragasztani az alapöntvényhez, így biztosan nem ragasztom le a motor forgórészét (mindenre képes vagyok...) Valamint ez megadja a motor központosítását is, az általam már leírt sufnituning módszerekkel. A motort pedig csak két pici pöttyel kell rögzíteni, így a csere lehetősége is adott.
Abban igazad van, hogy nincs mágneses reteszelődés, így valóban könnyen átforgatható a hajtás. Ez az egy mellékhatás van, kézifék nincs neki emelkedőn! :)
Vettem némi fáradtságot, szétkaptam a 94-est, hogy látszódjon miről beszéltem lejjebb. Az én megoldásom némileg eltér a diginewl-étól. A motortartó pajzsról mindent leszedtem, csak az alváz részét képező függőleges motortartó maradt meg. Az említett sztirol korong azért kellett, hogy a motor teljes felületén fel tudjon feküdni, így biztosan rá tudtam ragasztani. Remélem érthető...
A fogaskereket én speciel levandálkodtam a tengelyről, Dremellel megvágtam, aztán oldalcsípővel leroppantottam, a tengelynek nem lett baja, a fogaskerékre meg nem volt szükségem. (Lehúzóval is nehéz a fogas és a motorpajzs mögé benyúlni, elég szűk a hely). Fogaskereket én a https://shop.kkpmo.com/-ról szoktam rendelni, mindenféle méret van, rézből és Delrinből (kemény műanyag) lehet választani.
A motor beragasztását én úgy végeztem, hogy a tengely felőli oldalra vágtam sztirol korongot a megfelelő méretben és átmérőben, ezzel befeküdt a motor a motorpajzs mélyedésébe. A ragasztás előtt Dremellel kicsit durvára megdörzsöltem-csiszoltam a motor és a motorpajzs ragasztandó felületét, a ragasztást két komponensű ragasztóval végeztem.
Már lehet mondani, hogy hosszabb távú tapasztalat, hogy a motor is és a ragasztás is tartósnak ígérkezett, gyönyörű selymes lassúmenettel, megfelelő erővel teszik a dolgukat a modellek, nekem abszolút megérte az átalakítás, ha még veszek Fleischmannt az első dolgom lesz a dobmotort kikukázni belőle. (Persze ha valaki meg van elégedve a gyári motor futásával, ill. digiben be tudta állítani hozzá a CV-ket, akkor a fentieket nyugodtan felejtse el). Egy hátránya van ennek a motornak, hogy nincs önzárása, lejtőn legurul, engem mondjuk nem érint...
Diginewl, nem "rátromfolni" akartam a leírásodra, inkább csak megerősítés, hogy működik a dolog hosszabb távon is, gratulálok a munkádhoz!
Én úgy tapasztaltam, hogy az egyetlen, tartós ragasztó a modellezésben az epoxi (Araldit). (az Epokitt egy szemét...) Csak márkásat használok, nagyon sokáig keverem és ha lehet, megkötés alatt melegítem. Műanyag ragasztásánál persze csak 70-80 fokra. Fémnél 120 fokra is lehet.
Van még egy titkos favorit, a poliuretán ragasztó. De abból nem használtam annyit, hogy meg tudjam ítélni minden tulajdonságát. Kellemetlen, hogy az edzőjével 1:5 arányban kell keverni. Míg az Araldit 1:1-es keverésű, amit szemmel is elég jól ki lehet mérni, az 1:5-öt nehéz szemre beállítani.
A pillanatragasztó csak akkor jó, ha gyári, friss. Idővel gyengül: lassul a megkötése és nem is ragad annyira. Sajnos nem lehet tudni, hogy a vásárlás előtt mennyit állt a polcon a boltban (olyan helyen érdemes venni, ahol feltehetőleg sok fogy).
Köszönöm Mindenkinek az abszolút pozitív visszajelzését!
Egyetlen aggodalmam van ezzel az átalakítással, az pedig a ragasztás. Ez a ragasztó egy kaucsuk bázisú, igen erős és rugalmas ragasztó. Nem akarom fényezni, de uv álló, kültérben is évek óta (6-8év!) nagyon jól bizonyít. Viszont, benzinnel oldható - igaz lassan, de oldható. Azaz akkor visszalágyul. Ezért is használtam mellé pillanatragasztót, hogy ez lezárja a kívülről esetlegesen az olajozásokból odaszivárgó oldószert.
Még lesz egy másik ötletem a következő átalakításhoz: Pattex palma fix. Ez is brutális ragacs, ez nem oldódik vissza, de ha felbontom, akkor hetek alatt beszárad, akárhogyan zárom le.
Ha valakinek van fém ragasztásra másik ötlete, kérem ne tartsa magában!
Valamilyen rejtélyes okból kifolyólag a gyártók szeretnek 0mm-es tűréssel számolni, ha a közelkapcsoló-kinematikáról van szó. Ilyenek lettek Albert gabonásai (amelyekhez elvileg lehet szerezni valahonnan rövidebb ütközőket, hogy kurz-cal is össze lehessen kapcsolni őket), de a Brawa Halbijai is nagyon passzentosak. Nyilván ilyen esetekben tolva fokozottabban előjönnek a bajok. Hát igen, a közelkapcsoló-kinematika elég komoly kompromisszum, sok a nyűgje, és a kocsik futására sincs jó hatása.
((Mindenki mindent figyel…. Ajaj. A múlt héten az SB-Modellbau oldalán néztem, a BR55 átalakító készletet. Ahogy az előző 4-5 évben 76EUR volt mindig. MOST hirtelen akciózásra került 68EUR-ra…))
Véletlenül, Ali-n keresgélve összefutottam egy 12V-os tatoo motorral ... (igen, tetováló motor), ami 26mm széles, és 7mm vastag volt. ~9900Ft (free shipping). Ennek a méretezési paraméterei ugyanazok, mint az SB-modellbau Flachmotoré…
Ezzel még nem lettem volna nagyon előrébb, mert az építőkészlet tartalmaz egy fogaskereket, és egy központosítót is. Ali-n keresgélve sikerült 1,5mm-es 0,5M 10 fogú kereket találni (100Ft/db). Így vágtam bele a műsorba. (Figyelem! A H0-ás Fleischmann mozdonyokban, ami dobmotoros, nem csak ez az egyféle fogaskerék van használatban!!!)
A kieső alkatrészek itt láthatók: A motor forgórészéről a fogaskereket csak lehúzóval/tengely kiütővel lehet leszedni. Máshogy NEM jön le, tényleg.
A motort tartó fémlemez beragasztásra került (pl. kék nyíl) több ponton, és alul is, ahol az alap, nagy öntvénnyel nagy felületen érintkezik a lemez, ezzel a ragasztóval.
Még mellé megkínáltam pillanatragasztóval is (biztos ami biztos).
A motor fém perselyének a helyét felbővítettem (zöld nyíl) egy lépcsős fúróval. Így beszerelés előtt felhúzható a motor tengelyére a fogaskerék, nem kell vele később bíbelődni.
A külső fémlemez, és a motor között kb 1-1,1mm-es rés van (piros nyíl). Ennek a körkörös kitöltésére teljesen alkalmas volt, a nejem kerékpárjáról levedlett kerékpár belsőgumi, ami 1mm vastag. A motorra pedig tettem egy kör szigetelő szalagot. A kettő hézagoló együttes eredménye egy pontosan illeszkedő, központosított tartás lett, melyet kívülről kettő helyen még leragasztottam, a biztos ami biztos végett (lila nyíl).
A motort fordítva kell bekötni, azaz + lesz a szürke, a – a narancs, így indul el a megfelelő irányban.
Digitools dekóderrel megy így! CV54/55 értékét 1-re állítva, megszűnt az ideges rángatózása a mozdonynak.
Köszönöm, ez nemcsak jól sikerült összefoglaló írás, hanem a lényeget foglaltad össze!
Viszont az volt a tapasztalatom, hogy annyira bumszlik, lekerekítés nélküli, szögletes, "űrszelvényt kimaxolóak" a kocsiszekrények, hogy a kengyeles kupplung ad akkora hézagot, hogy ne tolják ki egymást a kocsik. Az univerzál, ami egyben közlekapcsolós is, az kifordítja.
Úgy érzem, kedves Fórumolvasók, hogy most sikerült valami jót alkotnom: -Megérkezett Kínából a 12v-os tetováló motor, ami megszólalásig hasonlít az SB-modellbau flat motorjához, de ugye nem lehet az, hiszen harmad árban van. -Sikerült hozzá rendelni szintén Kínából 0,5M-es 10 fogú fogaskereket. -Sikerült leszednem (a lehúzó is megjött Kínából) a régi dobmotorról a fém fogaskereket, így szét tudtam szedni a régi motort -Sikerült egy bicikligumi belsővel központosítani az új motort a réginek a házában. Az eredmény ezen a videón látható. Valami gyönyörűséges szép mozgása lett ennek a krepegő mozdonynak. Max sebességnél is alig van hangja. BR55 remotorized
Van ereje is - amíg el nem kapar. Azaz a vonóerő paraméter nem változott!
Hát konkrétan a nevezett kocsikat nem ismerem, de két általános érvényű (nem csak Jägendorferre, és nem csak Roco Kurzra vonatkozó) megjegyzés:
1.) A közelkapcsoló-kinematikák helyes működésének feltétele, hogy a kapcsolók megvezessék egymást és a kinematikát is, azaz ne tudjanak egymáshoz képest elfordulni (összekapcsolva egymás meghosszabbításában vannak, nem térhetnek ki). Ennek az összes közelkapcsoló megfelel, a kengyeles pedig nem. Emiatt a közelkapcsoló kinematikák kengyeles kapcsolókkal használva nyeklenek-nyaklanak. Egyik legszembetűnőbb probléma velük pont az, hogy húzva és tolva a kinematikák teljesen más pozícióba helyezkednek.
2.) A közelkapcsolók lényege, hogy megvezetik egymást, ívekben is egymás meghosszabbításában állnak, ezzel kényszerítik ki a közelkapcsoló-kinematikák helyes pozícióját. Viszont ez csak az összekapcsolt állapotra igaz; az összekapcsolás során nem fogják tudni behúzni a közelkapcsoló-kinematikákat a helyes pozícióba. A kengyeles kapcsoló lényegesen "igénytelenebb", emiatt ívekben könnyebben összeakad.
Jägerndorfer H0 emeletes kocsik kupplungjával volt valakinek rossz tapasztalata? Gyárilag R=358-as ívben el kell tudnia menni, most egy ilyen ovál tesztpályán próbáltam (Roco geoline R2), és még a gyári kengyelessel is tolt üzemben kifordulhatnak a kocsik. A Roco univerzálkupplunggal meg össze se akadnak.
Sziasztok! Piko V43-assal kapcsolatban volt valakinek valamilyen negatív tapasztalata? Nekem az első nyikorgott, utána visszaküldtem, küldtek cseredarabot az van most, de mostanában az sem a legjobb. Lassúmenetben megáll, elindulásnál picit nyikorog, és mindha az áramfelvétel se lenne a legjobb.
A gép aligvolt sokat használva, első használat előtt jól be lett járatva, síneket és a mozdonykerekeket tisztítom úgyhogy mindent úgy csinálok ahogy kellene. Más mozdonynál ilyet még nem tapasztaltam. Másnak volt vele valamilyen gondja?
Sziasztok.A terepasztalomra egy deltavágányt szeretnék beépiteni mit ajánlotok hogy ne legyen zárlat?A digitools digiloop hurokvezérlője jó hozzá?Analóg pályát épitek,mivel HOe.
Segítséget kérek, hogy a MÁV vasútállomásokon a térvilágítás oszlopainak mi a szabványos távolsága az űrszelvénytől illetve egymástól? Ebben volt érdemi változás a '60-as évekhez képest?
A facebookon többen, több csoportba is föltették a hírt, illetve a hozzátartozói is kitették a gyászjelentést. Nem tudom, hogy a LÁVA honlapját, facebook oldalát ki kezeli, de ha esetleg ő maga, akkor ez lehet az indoka.
Nem ismertem közelről, de jónéhány éve egy ideig dolgoztunk közösen a csepeli műhelyében, aztán egy Temofeszt alkalmával ezen ismeretségnek köszönhetően vonatozhattam kicsit a Oe modulterepasztalon. Nyugodjék békében