Keresés

Részletes keresés

rm40 Creative Commons License 2021.12.11 0 1 54978
Törölt nick Creative Commons License 2021.12.10 0 4 54977
dimelo Creative Commons License 2021.12.10 0 0 54976

Nem zörög a haraszt, avagy: van valami a levegőben...

 

Utánanéztem a Magyar Közlönyben, és ezt találtam:

A Kormány 1791/2021. (XI. 8.) Korm. határozata
a Kelet-Magyarországi versenypálya megvalósításával kapcsolatos átadás-átvételi feladatokról és a további előkészítési feladatokhoz szükséges források biztosításáról

3. a Beruházásnak az állami magasépítési beruházásokról szóló 299/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 4. § c) és n)–p) pontja szerinti előkészítési fázisai 2024. június 30. napjáig történő teljesítése érdekében,

a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettségek felső korlátjáról szóló 1776/2018. (XII. 21.) Korm. határozat 1. pontja szerinti kötelezettségvállalási keret terhére

a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettség összegét 6 008 941 500 forintban határozza meg;

 

5. felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy a pénzügyminiszter bevonásával gondoskodjon a 3. pont szerinti összeg 2022–2024. évi részeinek rendelkezésre állásáról, az alábbiak szerint:  a) a 2022. évben a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény (a továbbiakban: 2022. évi Kvtv.) 1. melléklet XLVII. Gazdaság-újraindítási Alap fejezet,

3. Gazdaság-újraindítási Alap – Kiemelt Kormányzati Magasépítési Beruházások címen belül,
b) a 2023–2024. évek tekintetében a 2023–2024. évi központi költségvetés kiemelt kormányzati magasépítési beruházásokat finanszírozó fejezetében;

 

12. Az 1399/2020. (VII. 15.) Korm. határozat 11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A Kormány) „11. felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy

a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság útján gondoskodjon a fejlesztéshez szükséges, az innovációért és technológiáért felelős miniszter által megjelölt ingatlanok

legfeljebb a független ingatlanforgalmi szakértő által megállapított forgalmi értéken, adásvétel vagy annak sikertelensége esetén kisajátítás útján a magyar állam javára – a tulajdoni lapra bejegyzett

közérdekű használati és szolgalmi jogokon túl – per-, teher- és igénymentesen történő megszerzéséről legfeljebb 800 000 000 forint összeghatáron belül, és az ingatlanok beruházásra alkalmas területté nyilvánításáról.
Felelős: nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter
innovációért és technológiáért felelős miniszter
Határidő: 2022. április 30.

 

 

Szerintem ez a tegnapi 350 milliárdos bejelentés  16-18 %-a:

 a MOTO GP beruházás csúszik, az előkészítés 2024.06.30-ig

 a Gazdasági-Újraindítási Alapból (amelynek forrása az EU... lenne)

  az 500 hektáros terület beruházásra alkalmas területté nyilvánítása 2022. 04. 30.  - tehát csak a választások után...

 

Tapasztalva a közbeszerzési időigényt és -kockázatokat, nem véletlen volt a NIF októberi  tájékoztatásában:

M3 autópálya új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében, engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése
A Tervezési Szerződéses Megállapodás 2021. augusztus 18.-án aláírásra került és hatályba is lépett. A tárgyi tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.

 

Tehát 2023. február, ezután engedélyezés, kiviteli közbeszerzés

a kivitelezés indulhat: 2024

átadás 2026.

 

A DORNA Sports-al megkötött szerződés érvénybe lép 2023-tól évente 3,5 - 4 milliárd Ft...

Tehát az M3 autópályán tervezett csomópontok árát oda kell adni az elkapkodott szerződés teljesítésére.

 

Itt az idő az alapos felülvizsgálatra!

Előzmény: rm40 (54975)
rm40 Creative Commons License 2021.12.09 0 1 54975
dimelo Creative Commons License 2021.12.08 0 0 54974

A fórum felületére nem tudtam egyszerre feltenni a táblázatot és a szöveget,

így most ezzel kiegészítem:

 

Észrevételek:

Az M3 Görbeháza csp. C-D ág 2 évig tartó kivitelezése miatt gyakorlatilag 2024 év elején lehet átadva.

Kifejezetten rossz beruházás, mert Nyíregyháza és Debrecen között nem megoldás,

a 35. utat sem csatlakoztatják hozzá,

sőt a Hajdúnánási MOTO GP pálya megközelítéséhez sem használható.                

Az ütemezésből kiderül, hogy az M3 3508. úti csomópont (és a Rétaljai pihenő) kivitelezése csak 2026-ban készülhet el.

Nagy kérdés, hogy a csomópontok nélkül átadható lesz-e a MOTO GP pálya? (Nagy csend van körülötte...)

 

A 4. főút Debrecen-Nyíregyháza közötti megvalósulása (2028) után, az M3 Görbeháza C-D ág haszontalan.

A 17 km-es új 4. út nyomvonalának kihasználtsága alacsony lesz Újfehértó-Nyugat elkerülőtől M3-ig. (útdíjas lesz?)

Debrecen - Bocskaikert - 354. elkerülő út közötti 13 km 2x1 sáv marad?

 

Az M4 szakaszok bizonytalansága nagy, mert a tervezés szándékos elhúz(ód)ása jelzi, hogy a megvalósítása is késedelmes lehet.

 

A NIF tájékoztatóban egy szó sincs az M47-ről, hacsak nem a Berettyóújfalu-Nyugat elkerülő annak része lehet???

Előzmény: Aladár46 (54966)
csalántea Creative Commons License 2021.12.08 0 0 54973

Igen, ezzel az új M44 nyomvonallal így itt három gyorsforgalmi út találkozik (M5,M8,M44), sőt a régi 5-ös is ott van, mégiscsak országos főútvonal ... ha később eggyé válik az M8 és M44, akkor is M5 és M8M44 alatt a régi 5-ös, ... hány levele lesz a lóherének ?

Előzmény: RadiX (54972)
RadiX Creative Commons License 2021.12.07 0 0 54972

Ebben látod egyetértünk, fapados lesz ez az ideiglenes körforgalom csomópont.

Előzmény: ÁsítóSárkány (54971)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.12.07 0 0 54971

Ezzel önmagában nem is lenne semmi gond :)

De attól még be lehetne kötni az M5-be, kicsit előkészítve a későbbi teljes csomópontot...

Előzmény: RadiX (54970)
RadiX Creative Commons License 2021.12.07 0 3 54970

Nem lesz párhuzamosan M44 és M8 is Kecskemét és Nagykőrös között, abban biztos lehetsz. Az talán lehetséges, hogy először M44-nek hívják ezt a szakaszt, később pedig M8-á válik.

Előzmény: csalántea (54969)
csalántea Creative Commons License 2021.12.07 0 0 54969

"Nyilván ide egy "lóhere" csomópontra lesz szükség a két akárminek is nevezett autópálya keresztezésébe."

 

OK, de akkor az M44 érkeztetése ill. a vége örökre az 5-ös főúti körforgalom lenne? Aligha ...

 

Akárhogyan nézzük, ezzel az új M44 nyomvonallal itt három gyorsforgalmi út találkozik, ha az M44 nem Nagykőrösnél az M8-ban ér véget, hanem az M5 mellett (a régi 5-ösös) egy körforgalomban.

 

Távlatilag ekkor mégiscsak az M5-M8-M44 csomópont igényét teremtik meg egy helyen ezzel az M44 végződtetéssel, az meg elég bonyolult lesz az Alföld közepén ...

 

Meg az is furcsa lenne, ha épülne az M5-ösön egy M5-M44 csomópont, 100 méterrel északra meg egy M5-M8 csomópont ...

Előzmény: hegyaljai4 (54928)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.12.07 0 0 54968

Egyrészt a magam részéről egy M10-M1133-M100 TEN-T és egy elővárosi 0NY elkerülő főút szintbeni kereszteződések nélkül, 2+1 kivitelt nagyon hiányolok az összehasonlításból.

 

Arról nem is beszélve, ami nem szerepel a szlájdokon: a különböző utak elkészítésének sorrendje önmagában is kb. egy katasztrófa a környéki településeknek...

Előzmény: dimelo (54960)
dimelo Creative Commons License 2021.12.07 0 3 54967

NIF Zrt.

Tájékoztató a Hajdú-Bihar megyét érintő közúti, kerékpárúti és vasúti fejlesztésekről

 A részletezésből összeállítottam az EXCEL táblázatot (Kiegészítve a közölt konkrét határidőkből számítható optimista változatokkal)

M35 autópálya meglévő, 354. sz. főút csomópont átépítése

Az M35 autópálya meglévő 354. sz. főút meglévő különszintű trombita formájú csomópontjának átépítése teljes értékű lóhere formájú csomóponttá, a csomóponthoz jelenleg kapcsolódó direkt ágak átépítésével és új direkt ágak kiépítésével. 2021. január 20. napján Vállalkozási Szerződéses Megállapodás megkötésre került. A beruházás teljesítési határideje a Vállalkozási Szerződéses Megállapodás hatálybalépésétől 14 hónap. Az építési szakasz műszaki előrehaladása szeptember végén megközelítőleg 42 %.

M35 autópálya új Debrecen-Józsa autópálya csomópont építése

A projekt keretében a tervezett Ipari park északról való megközelítése érdekében az M35 autópálya 32+650 – 33+800 km szelvényei között új, különszintű csomópont kiépítése fog megvalósulni, egy új, teljes értékű 2x2 sávos csomópont formájában.  2021. január 20. napján a Vállalkozási Szerződéses Megállapodás megkötése megtörtént. A beruházás teljesítési határideje a Vállalkozási Szerződéses Megállapodás hatálybalépésétől számított 17 hónap. Az építési szakasz műszaki előrehaladása szeptember végén megközelítőleg: 57 %.

  • Kivitelezés előtt álló fejlesztések

M3–M35 autópálya, görbeházi csomópont fejlesztése:

Nyíregyháza - Debrecen („C” ág) és a Debrecen - Nyíregyháza („D” ág) irányú forgalom csomóponti összekötő ágainak kivitelezése, amelynek keretében vasbeton tartós gerenda híd, illetve 1060 m út kerül kiépítése kerül megvalósításra.

Várhatóan 2021. december hónapban kerülhet sor a Vállalkozási szerződéses Megállapodás megkötésére. A Vállalkozási Szerződéses Megállapodás hatálybalépése esetén, a projekt tervezett átfutási ideje 24 hónap.

 

 

  • Folyamatban lévő előkészítések

Berettyóújfalu nyugati elkerülő előkészítése:

Berettyóújfalut elkerülő szakaszhoz szükséges teljeskörű engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, illetve a szükséges engedélyek megszerzése, valamint a 47. sz. főút Berettyóújfalu és Furta közötti szakaszának burkolaterősítéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése van folyamatban a fejlesztéshez kapcsolódóan.A tervezési feladatra irányuló Ajánlati Felhívás 2021. szeptember 3.-án megjelent, a beérkezett ajánlatok bontása 2021. október 7.-én megtörtént. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a szerződés tervezetten 2022. I. negyedév végén megkötésre kerülhet.

 

M3 autópálya új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében, engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése

Az M3 autópálya esetén új csomópontok létesítésére fog sor kerülni. A két új csomópont között Görbeháza elkerülő szakasz megvalósítását, illetve a 3508. jelű összekötő út fejlesztését is végre kell hajtani az M3 autópálya és Görbeháza között továbbá biztosítani kell a versenypálya elérését a Rétaljai pihenőhely fejlesztésével, kombinált csomópont kialakításával.

A Tervezési Szerződéses Megállapodás 2021. augusztus 18.-án aláírásra került és hatályba is lépett. A tárgyi tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.

4. számú főút, Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakasz négynyomúsítása

A meglévő építési engedély alapján a 4. sz. elsőrendű főút Hajdúszoboszló - Debrecen közötti szakasz 2x2 sávra történő bővítésének kiviteli terveit kell elkészíteni 12,1 km hosszon, 3 db különszintű csomóponttal.A tárgyi projekt kiviteli terveinek elkészítésére vonatkozóan a közbeszerzési dokumentáció 2021. augusztus 4.-én megjelent, amelyre 4 ajánlat érkezett. A tervezésre vonatkozó szerződés várhatóan 2021. december hónapban megkötésre kerül. Az előkészítési projekt várható átfutási ideje a szerződés hatálybalépésétől számított 22 hónap lesz.

4. sz. főút (R4) Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasz négynyomúsítása

Debrecen - Nyíregyháza közötti részben új nyomvonalon vezetett, mintegy 30,5 km hosszú közúti 2x2 sávos kapcsolat létrehozása. A tervező kiválasztására vonatkozó eljárás előkészítése folyamatban van. Az eljárás megindítására várhatóan 2021. októberében kerül sor. A szerződéskötésre ez alapján 2022. I. negyedévében kerülhet sor. A szerződéskötést követően az előkészítő tervfázisok elkészítése és a környezetvédelmi engedély 2024. év elején kerülhet kiadásra.

 

M4 Püspökladány – Berettyóújfalu közötti szakasz előkészítése

A szakasz hossza hozzávetőlegesen 30 km. 2x2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóút, az NFM előírásának megfelelő paraméterekkel kerül tervezésre, amelyre vonatkozóan a Tervezési szerződés aláírásra került, illetve rendelkezésre állnak az útépítési engedélyek is. A bírálati kiviteli tervek szintén leszállításra kerültek, amelyek véleményezése jelenleg folyamatban van. A végleges kiviteli tervek várhatóan 2021. év novemberében fognak rendelkezésre állni.

Előzmény: Aladár46 (54966)
Aladár46 Creative Commons License 2021.12.06 0 0 54966

Jöhet az infó. :)

Előzmény: dimelo (54965)
dimelo Creative Commons License 2021.12.06 0 1 54965

Ha kíváncsiak vagytok megírom honnan tudom:)))

 

adiaboli Creative Commons License 2021.12.06 0 2 54964

Az nyilván nemigen zavar, hogy más országban a nyilatkozókat a nemzeti vasúttársaságtól 24 órán belül páros lábbal rúgnák ki. Megvan Romániáról a markáns véleményem, de azért már nehogy a saját önkritikájukat (szeretnék hasonlót látni máshol is) is ellenük fordítsuk.

Előzmény: rm40 (54959)
adiaboli Creative Commons License 2021.12.06 0 0 54963

Van hely, ahol nem svédasztalról válogatják az éppen aktuális "gyorsforgalmi" paramétereket (és  nem is kell messzire menni):

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/s1-w-sosnowcu-ma-byc-przebudowana-79430.html

rm40 Creative Commons License 2021.12.04 0 3 54962
Előzmény: rm40 (54941)
dimelo Creative Commons License 2021.12.04 0 2 54961

Természetesen tudom, hogy Romániával példálózni felhördülést vált ki. (Pentium10 tudna erről mesélni)

 

Mégis, lehettél volna konkrétabb és tárgyilagosabb (új autópálya építést hasonlítasz lepukkant vasúttal)

 

Azok a török cégek, amelyek például a Boszporusz hídjait építették, nem kezdők.

 

De hozhattam volna példának Bosznia, vagy Montenegro sztrádaszakaszait, akkor is hasonló lett volna a fogadtatás...

 

Azért van még elgondolkodtató példa Szerbiából:

1. FRUSKAGORA KORRIDOR: 47, 7 km-en 46 híd, két alagút, 10 felüljáró

Benne 1765 m-es Duna-híd

           3500+350 m-es alagutak

606 million Euro  = 218 milliárd Ft,

tehát az M100 II. szakasz árából 3x utat építenek!!!

 

Ha 42 km "sima" 2x2 sáv 2 milliárd/km: 84 milliárd Ft

Duna-híd építése  kb.  40 milliárd Ft (22,6 mrd/km)

Alagutakra marad kb.  94 milliárd Ft, azaz 24,4 milliárd/km,

tehát az M100 alagutak költségének 20%-ból, 4x hosszabb alagút épül a Fruska Gorában,

és a határidő nem 7, hanem 3,5 év.

 

2. Preljina - Požega autópálya: 30,9 km-en 30 híd, 3 alagút, 4 csomópont

Benne 2740 + 2850 + 278 m-es alagutak (5868 méter)

450 million Euro =  162 milliárd Ft,

tehát az M100 I-II. szakasz árának feléből megépítik!!!

Ha 25 km "sima" 2x2 sáv 2 milliárd/km: 50 milliárd Ft

az alagutakra marad kb. 112 milliárd Ft, azaz 19,1 milliárd/ km,

tehát az M100 alagutak költségének 16,6 %-ból, 6x hosszabb alagutak épülnek.

 

Ezt kínai céggel képesek megvalósítani.

 

A Budapest-Belgrád vasút szerbiai szakaszain is... (de ez már másik topic)

 

 

 

 

Előzmény: rm40 (54959)
dimelo Creative Commons License 2021.12.04 0 1 54960

Ha a tervezők kezét az ELVÁRÓK irányítják, akkor a kreativitásuk lesz az áldozat...

meg az adófizetők...

Előzmény: ÁsítóSárkány (54958)
rm40 Creative Commons License 2021.12.03 0 0 54959

Hát, Romániára hivatkozni ezek fényében bármilyen közlekedési infrasktruktúra vonatkozásában hivatkozni, talán nem a legszerencsésebb...

Előzmény: dimelo (54957)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.12.03 0 0 54958

Persze, ez is mind igaz, de már a konkrét bemásolt "Masterplan" prezentáció oldal önmagában is igen fájdalmas, árak nélkül is.

Előzmény: dimelo (54957)
dimelo Creative Commons License 2021.12.03 0 5 54957

Nekem ez a vállalási árszint annyira fájdalmasan pofátlan, hogy egy hét alatt sem tudtam megemészteni...

 

32,3 km 345 milliárd Ft.

 

De a 2 rész is árulkodó:

1.  16,9 km = 125 milliárd Ft  (+10,5 km korrekció és új 2x1  út = kb. 11 milliárd Ft), tehát 114 milliárd/16,9 km =  6,75 M/km

2.  15,4 km = 220 milliárd Ft  (+  7,5 km korrekció és új 2x1  út = kb.   8 milliárd Ft), tehát 212 milliárd/15,4 km =13,78 M/km

 

Tudom, hogy a 3 alagúttal magyarázzák - félre:

   Ha az 1. szakasz fajlagos költségével: 14,4 km x 6,75 km= 97,2 milliárd Ft jutna a 2x2 sáv építésére (csomópontokkal, 26 db híddal)

   és az  összesen 1 km-es alagutakra 115 milliárd Ft marad fenn!!!

 

Határidő: 84 hónap 7 év !?!

 

Ez a soproni "csodaalagút" 250 %-os túlárazása!!!

 

 

Ilyenkor kell egy összehasonlító kitekintés:

 

A1 Nagyszeben - Pitești autópálya 2. Boița - Cornetu szakasz (31,33 km) tervezésére és kivitelezésére kiírt 1 milliárd eurós pályázat eredményes.

Elkészítési határidő: 18 hónap tervezés és

50 hónap (4 év 2 hónap) kivitelezés.

Ez a rész tartalmazza:

- 49 híd és viadukt

- 7 alagút (250 m és 1590 m között) összesen: 4,93 km

Ökodukt Lazaret területén - megépítését.

 

Fajlagos költségek: 11,49 milliárd Ft /km  (360 Ft-os Euro árfolyamon)

           Az 5. szakasz 4,00 milliárd Ft/km-ből épül (alagút nincs)

ezzel összevetve: 26,4 km x 4,0 = 105,6 milliárd Ft,

tehát az 4.93 km-es alagutakra jut: 254,4 milliárd Ft,

                                                  azaz 51,6 milliárd Ft/km

De az 2. szakasz nagyon durva hegyi terep, ezért lehetséges, hogy nem tudják a 2x2 sávot 4 milliárdból megépíteni.

Ez esetben még kevesebb marad az alagutakra.

 

Ja és még egy jelentős paraméterkülönbség:

Az A1 autópálya keresztmetszeti profilja 26,00 m széles

az M100 autóút leállósáv nélkül, fizikai elválasztó sávval, 20,00 m-es koronaszélességgel...

 

 

Felháborító és pofátlan az M100 kivitelezés, főleg hogy a budai agglomeráción semmit sem javít.

Előzmény: ÁsítóSárkány (54956)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.11.30 0 1 54956

Elég fájdalmas látni, milyen válltozatok szerepelnek és milyenek nem szerepelnek.

Ez van.

Előzmény: Aladár46 (54938)
. kata31 Creative Commons License 2021.11.30 0 0 54955

Az a 102, a mai M100 és abban még az M10 tartott Kesztölctől is Egomig..

Előzmény: NAR (54939)
csalántea Creative Commons License 2021.11.30 0 0 54954

OK, de akkor levehetné az, aki feltette ...

 

Előzmény: Aladár46 (54935)
hegyaljai4 Creative Commons License 2021.11.29 0 0 54953

Szerintem ez nem lesz akadály.

Előzmény: radio100jozsi (54952)
radio100jozsi Creative Commons License 2021.11.29 0 1 54952

De ez csak akkor lehet igaz, ha a főutat autópályává, vagy legalább autóúttá átminősítik, mert csak onnantól lehet törvényileg díjat szedni, főútnál nem. Így elég pongyola az egész cikk, mert pont erre a lényeges kritériumra nem tér rá.

Előzmény: hegyaljai4 (54949)
nyebojsza Creative Commons License 2021.11.29 0 2 54951

Ahogy annak idején Kecskemétnél is elvették az M5 elkerülő részét.

Meg azt hiszem Fehérvárnál is az M7-et :(

Aztán majd jön a veszprémi elkerülő... stb.

Előzmény: hegyaljai4 (54949)
nyebojsza Creative Commons License 2021.11.29 0 0 54950

Csak ahelyett, hogy lerajzolták volna, próbálják így-úgy körülírni... félreérthetően!!!

Előzmény: RadiX (54948)
hegyaljai4 Creative Commons License 2021.11.29 0 0 54949

Tudjuk: "Nincs ingyen ebéd!", Fizetős lesz az M30 korábban ingyenes Miskolcot elkerülő szakasza is. 

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/utanajartunk-fizetos-lesz-e-a-teljes-m30-as-autopalya-6039626/

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!