Tökéletesen igazad van,majd ha lesz pénzem,akkor veszek hosszabitót.A betonkeverők pedig földelt konnektorból voltak használva,gumitalpú bakancs+szonda le volt verve,Akkor volt a probléma,mikor a figura,ittasan elvágta a vezetéket.
> Nem kéne olyan nagyképűnek lenni!az jön le a válaszokból,hogy aki most 50-60 éves, az a szakmába már tök hülye.
Senki nem állított ilyet.
Mindössze arról van szó, hogy ami jó volt 30 éve, az manapság már nem jó. Ha ezt nem tudod elfogadni, akkor lelked rajta, de ez semmit nem változtat a tényeken.
Le kell választani valamit, ami most is galvanikus kapcsolatban van az egyik fázissal...ok, te is érted ám, miről beszélsz.
"lehet kapni kis teljesítményű 400/230 voltos biztonsági trafókat,"
Teljesen szükségtelen, egy mágneskapcsolónak gyakorlatilag nincs értelmezhető teljesítmény igénye. Hogy a toroid szót gondosan körülírod, az meg már röhelyes.
Az egészet nem teheted bonthatóan külső dobozba, mert ez nem "nullát állít elő", ez egy életveszélyes és tilos valami lenne külön, akármit csinálsz.
Meg meg sem érné, a doboz, a csatlakozók, a szerelés, az egész sokszor több lenne, mint a tisztességes szabályos megoldás.
A gép belső átépítése, átkötése az önmagában nem tilos és szabálytalan, de végül mégis, mert jogilag a gépet minősíttetni kellene, (gyárilag eredetileg is kellett volna) anélkül egy jogilag szabálytalan átalakítás, tehát ha bármi történik, az átalakító a felelős.
Akkor is, ha eredetileg is életveszélyes az egész,(nyilván... kínai sz*r) és átalakítás nélkül is agyonverte volna a használót.
Amit 1848-ban a villanyszerelő iskolában tanítottak, azon szaktudás egy kis része a 2022-es előírások szerint már az "életveszélyes, ezért tilos" kategóriába esik.
És sajnos sok jó szakember semmit sem fejlődik az évek során: amit az iskolában tanult, azt ma is jól tudja, de azóta nem nagyon érdekli, hogy hová fejlődött a világ...
Az "autotrafó" említésétől a hideg ráz ki, ezt a szót megemlíteni is halálos ott, ahol érintésvédelmi szempontok is felmerülhetnek :) És a "toroid" szót is valószínűleg a "kör/henger alakú autótrafó" helyett említetteted.
Már 9-12e Ft körül lehet kapni kis teljesítményű 400/230 voltos biztonsági trafókat, egy ilyen egy szabványos IP44-es dobozba beépítve valószínűleg pótolni tudná a hiányzó nullvezetőt egy 230v-os motorvezérlés számára.
Nézd, feltettél egy szakmai kérdést, kaptál rá egy szakmai választ, amin megsértődtél.
A saját házad villamos hálózatának az állapota szempontjából (amit ugye nem ismerünk) teljesen mindegy, hogy ki-kinek volt a főnöke, vagy hogy éppen hányan dolgoztak a cégnél. Nem is értem, hogy ez hogy jön ide. A lényeg, hogy ha rendelkezésre áll mind az 5 vezető, csak annyi a feladat hogy el kell juttatni a hasítógéphez, akkor ezt kell megoldani. Lehetőleg úgy, hogy senki ne haljon bele. Ha ez most nem fér bele a költségvetésbe, akkor kérj kölcsön egy hosszabítót, vagy csak simán ne használd a gépet. Az ilyen baromságokat, hogy majd leversz egy vascsövet mellé el kell felejteni, de sürgősen.
> Megvan az csinálva úgy,hogy bár most is úgy csinálnák meg!
Sajnos itt óriási tévedésben vagy, 30 éve más volt a jó, mint most. Kevesebben is halnak bele az elektromos áramba.
Nem kéne ilyen iagzából baromságokat kiagyalni ...és még terjeszteni is.
A többi bugyuta olvassa majd és akad aki képes lesz megcsinálni is amit összehordasz. Pesrez jó eséllyel szarul csinálaj meg, mert fogalma sincs róla mit csinál éppen és az OKÉ-s e úgy.
Te meg megölted őt, a hülyeségeddel amit közzé tettél.
---
Ráadásul közismert, hogy neked is közel nulla a villanyszerelő szakmai ismereted. Úgyhogy pláne nem kéne tanácsolnod semmit másoknak.
Sőt tán villanyt szerelned se kéne önállóan, szakmai felügyelet nélkül. Mert úgy rémlik az egyik kb. nulli tudású vagy aki mégis szerel ... másoknak is.
Senki nem beszélt 8-10-es betonvasról, én egy jó földelésről beszéltem. Igaz hogy nem szabványos, de ha valaki otthon a saját felelősségére megcsinálja, még mindig jobb mit pl védővezeték nélkül használni,különböző gépeket. Saját tapasztalat, talán már régebben írtam is itt, hogy ideköltözésünk után azt tapasztaltam hogy az asztali fúrógépem ,és a kis műszerész esztergám kézfejjel érintve " kicsit bizserél", akkor lepődtem meg amikor rájöttem hogy a védőföldelős konnektorban 2 szál vezeték van. Húztam be 5 eres kábelt, tettem fel FI relét, azóta nem bizserél, de a FI sem old le. Még a régi háznál rázott a szalagfűrész, levertem egy 10-es vaspálcát, igaz hogy idővel a motor leégett, de nem rázott. Azt a 8 m3 fát 3-4 nap alatt felhasítja, azt egy 2-3 méteres 1/2 colos horganyzott cső vígan kiszolgálja. Azután majd idővel vehet 5 eres kábelt. Én legalább is így csinálnám.
> Egy jó földelés biztonságosabb mint az 1.5 mm védővezeték
Hát, még egy kurvajól megtervezett zsírúj építésnél sem egyszerű ezt megoldani, de maradjunk annyiban, hogy ott, ahol a 3 fázisú konnektor olyan, amit 30 éve nem használnak, ott nem ilyen lesz a földelés. Legalábbis szerintem.
Ha pedig a kérdés arra szűkül, hogy csináljunk-e új földelést, vagy vegyünk 20m 5x1,5-es kábelt, akkor asszem a gazdaságossági szempontok már el is döntötték a kérdést.
Egy keresztföldelő 1m mélységig nem is számolandó, mintha ott sem lenne. És akkor egy keresztföldelőről beszélünk, nem egy ledugott 8-as, 10-es köracélról!
Atisnak van leginkább igaza. Van egy szabvány, az MSZ EN 60204-1:2019, Gépek villamos szerkezetei, az intézkedik a gépek villamos berendezéséről. Nem lehet autotranszformátor. És egyébként, Elek, nem is lehet 400 V-os működtetés.
Az arra jó is volt, hogy ha a motor testzárlatos lett, akkor megfogta a feszültséget, nem 220 rázta a kezelőt, hanem csak mondjuk 80. Hogy a nedves környezetben a 80 V is agyonvágta, az más kérdés.
Ez sajnos nem megy, általában a szolgáltatói kismegszakító a mérő előtt van, ha tehát ide a környékre valaki bekötne egy almérőnek szánt mérőt, az nem lenne almérő. Hanem a másiktól függetlenül mérné a rákötött készülékek fogyasztását. Azaz mindkettő csak azt mérné, ami utána zörög. Úgy még be lehetne kötni, hogy ez mérje az eddigi mérő fogyasztását is. Ezt lehetne felmérőnek hívni. :D