Autópálya matricával kapcsolatos kérdésem lenne, talán jó helyen járok. Bács-megyei éves matricám van és Szegedről indulok Budapest irányába. Szerintetek melyik felhajtón mehetek fel az M5-re Budapest felé, ha nem akarok Csongrád-megyei matricát venni? Ugye az tény, hogy a következő megye első lehajtójáig ingyenesen használhatom. De mi a helyzet a felhajtással? Kisteleknél, Csengelénél vagy Kiskunfélegyháza dél csomópontnál mehetek fel, ha nem akarok bírságot/matricát fizetni?
Az újszílvási csomópont tervezése már folyamatban van.
Szerződés
M4 gyorsforgalmi út-3119 j. összekötő út keresztezésénél rejtett csomópont kialakításának előkészítése vonatkozásában: engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint a szükséges engedélyek megszerzésében való közreműködés
A hiányzó M4 csomópontról legutóbb november 23-24-én értekeztünk.
De azt "elsodorta" az M100 körüli hype...
Az M5 Csengele "rejtett" csomóponttal kapcsolatos kérdések úgy tűnik "meghallgatásra" találtak (MTI):
"Csengele környéki közúthálózat közötti közvetlen kapcsolatot a Strabag Általános Építő Kft. alakította ki a Magyar Közút Nzrt. beruházásában.
A Csongrád-Csanád megye és Bács-Kiskun megye határán található helyszínen mintegy nettó 198 millió forintból megépült 467 méternyi új út – derül ki a közbeszerzési adatokból."
Ha így van, akkor az a költségekre vonatkozó miniszterhelyettesi nyilatkozatot cáfolja.
Jó lenne egy parlamenti képviselő Újszilvásra is. Itt talán még gyorsabban meg lehetne csinálni az M4-csatlakozást. Annál is inkább, mert amíg épült ez a szakasz, szervizútként megvolt, csak aztán felszántották :(
"Farkas Sándor miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő szerdán hivatalos oldalán jelentette be, hogy a Kormány által elfogadásra kerültek a térséget érintő
kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztések. Szentes és térségének fejlesztésére, megerősítésére a kormányzat kiemelt figyelmet fordít."
Az M5 autópálya Kiskunfélegyházától délre vezető szakaszán 27 km hosszan nincs csomópont, így az autópályára történő le- és felhajtás ezen a szakaszon nem biztosított.
Az előkészítés költsége 100 millió forint. A kivitelezés előreláthatóan 1,1 milliárd forintból valósítható meg.
Észrevételek:
A bejegyzés 2021.02.18-án történt, múlt időben "elfogadásra kerültek".
Ehhez képest csak két hónap múlva 204/2021 (IV.29.) Kormányrendeletben 1.1.75. Az M5 autópálya, Csengele csomópont megvalósítása.
A tervezés-előkészítés 100 millió, kivitelezés: 1 100 millió Ft.
Üdv. Kesztölc Piliscsév és Leányvár környékén kutatóároknak tűnő földmunkák láthatóak az M100 leendő nyomvonalán.. Ezek régészeti feltárás vagy a talajvizsgálat miatt készülhettek? Érdekesen elegyengetett a kb fél méter mély árok alja. Valaki tudja a megoldást? :)
Miután ritkán, ellenben folyamatosan értekezünk a csomóponti hiányokról, előrebocsájtom, hogy egyetértek ezen hiányosságok felszámolásával.
De a körítéssel nagyon-nagyon nem...
Igyekeztem utánanézni a hivatalos dokumentumoknak.
204/2021 (IV.29.) Kormányrendelet
1.1.75. Az M5 autópálya, Csengele csomópont megvalósítása.
A tervezésről nem találtam részleteket. 2021. 05. 23-i tudósításból derült ki egy szokatlan fordulat:
– A kormányrendelet április 29-én látott napvilágot, onnantól hivatalos ez a döntés, de már hónapokkal ezelőtt sejteni lehetett, hiszen februárban megkezdődött a projekt előkészítése,
a geodéták elkezdték a felméréseket a területen – közölte Tóth Tibor, Csengele polgármestere. "..pontos határidőről sem lehet azonban még beszélni, hátravan a különböző engedélyek beszerzése,
viszont az ilyen jelölésű beruházásnál 1-2 napra rövidül az átfutási idő, megszületnek a szükséges határozatok, valamint zajlik a tervezés, ennek részét képezték a már említett földmérők.
Mivel a Nif.hu-n nem találtam vázlatot sem, így megsaccoltam, hogy az építendő összekötés kb. 400 + 300 m hosszúságban történhetett.
Az M4 Üllő/Gyömrő csomóponti végeláthatatlan elcseszett története folytatódik.
Ugye ismerős, amikor 2005-ben átadták ezt a csomópontot, ami az autóút vége volt, sima szintbeli csomópontként igaz 60-as sebességkorlátozással. Sajnos meg is lett az eredménye, tán 6-7 halálos baleset történt itt, mire végül átépítették lámpás csomóponttá. Onnantól kezdve főleg délutánonként, nem volt ritka a több kilométeres dugó sem, így főleg pénteken érdemes volt kerülni Vecsés-Üllőn át.
Nagy változás reményében végre 2020 tavaszán átadták az M4-es folytatást, és különszíntű csomópont lett ez is. Viszont a gond mármint a dugó nem szűnt meg, sőt a főpályára is kihatott, így nem egy balesetet okozva. A helyzet meg még rosszabb lesz, mert Üllőn gombamód szaporodnak a város körül az újabb raktárcsarnokok, amik vonzzák a kamionok tömegeit.
Most 2021 év végén annyi történt, hogy a két körforgalmat a kihajtóknál középen az útpályát kiszélesítették, hogy a sok kamion be tudjon rendesen fordulni, és mellé közvilágítást telepítettek, de nem ez a plána, hanem minden ágban piros/sárga villogó fényjelző lámpákat telepítettek.
A működési elvét még nem értem, mert ilyen hibrid megoldással még nem találkoztam, egyáltalán van-e ilyen a világban valahol? Mármint ahol a körforgalmi csp-ban nem a három színű közlekedési lámpa van, hanem ez a kétszínű?
Az, hogy a Gyömrő felőli oldali körforgalmi csp-ba is miért kellett lámpa nem tudom, mert ott nem volt ráhatása az M4 forgalmára a feltorlódó kocsisor, Szolnok felől nem volt sok kihajtó, így az érdekes az lesz, ha annyira sikerül összehangolni, hogy a két körforgalmi ágban a piros jelzés miatt összetorlódik a kocsisor. Azért kíváncsi vagyok ki fogja majd mondjuk egy felhajtás során a 4-es felől jövet kivárni a két körforgónál a piros lámpát, ennél rosszabb már nem is lehetne.
Tehát az agyrém, ami ebben a csomópontban van tovább folytatódik már 16 éve, és a helyzet nem, hogy végleg megoldódna, hanem még jobban csak elrontódik.
Nem zörög a haraszt, avagy: van valami a levegőben...
Utánanéztem a Magyar Közlönyben, és ezt találtam:
A Kormány 1791/2021. (XI. 8.) Korm. határozata a Kelet-Magyarországi versenypálya megvalósításával kapcsolatos átadás-átvételi feladatokról és a további előkészítési feladatokhoz szükséges források biztosításáról
3. a Beruházásnak az állami magasépítési beruházásokról szóló 299/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 4. § c) és n)–p) pontja szerinti előkészítési fázisai 2024. június 30. napjáig történő teljesítése érdekében,
a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettségek felső korlátjáról szóló 1776/2018. (XII. 21.) Korm. határozat 1. pontja szerinti kötelezettségvállalási keret terhére
a Beruházási Ügynökség által vállalható kötelezettség összegét 6 008 941 500 forintban határozza meg;
5. felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy a pénzügyminiszter bevonásával gondoskodjon a 3. pont szerinti összeg 2022–2024. évi részeinek rendelkezésre állásáról, az alábbiak szerint: a) a 2022. évben a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény (a továbbiakban: 2022. évi Kvtv.) 1. melléklet XLVII. Gazdaság-újraindítási Alapfejezet,
3. Gazdaság-újraindítási Alap – Kiemelt Kormányzati Magasépítési Beruházások címen belül, b) a 2023–2024. évek tekintetében a 2023–2024. évi központi költségvetés kiemelt kormányzati magasépítési beruházásokat finanszírozó fejezetében;
12. Az 1399/2020. (VII. 15.) Korm. határozat 11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A Kormány) „11. felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, hogy
a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság útján gondoskodjon a fejlesztéshez szükséges, az innovációért és technológiáért felelős miniszter által megjelölt ingatlanok
legfeljebb a független ingatlanforgalmi szakértő által megállapított forgalmi értéken, adásvétel vagy annak sikertelensége esetén kisajátítás útján a magyar állam javára – a tulajdoni lapra bejegyzett
közérdekű használati és szolgalmi jogokon túl – per-, teher- és igénymentesen történő megszerzéséről legfeljebb 800 000 000 forint összeghatáron belül, és az ingatlanok beruházásra alkalmas területté nyilvánításáról. Felelős: nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter innovációért és technológiáért felelős miniszter Határidő: 2022. április 30.
Szerintem ez a tegnapi 350 milliárdos bejelentés 16-18 %-a:
a MOTO GP beruházás csúszik, az előkészítés 2024.06.30-ig
a Gazdasági-Újraindítási Alapból (amelynek forrása az EU... lenne)
az 500 hektáros terület beruházásra alkalmas területté nyilvánítása 2022. 04. 30. - tehát csak a választások után...
Tapasztalva a közbeszerzési időigényt és -kockázatokat, nem véletlen volt a NIF októberi tájékoztatásában:
M3 autópálya új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében, engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése A Tervezési Szerződéses Megállapodás 2021. augusztus 18.-án aláírásra került és hatályba is lépett. A tárgyi tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.
Tehát 2023. február, ezután engedélyezés, kiviteli közbeszerzés
a kivitelezés indulhat: 2024
átadás 2026.
A DORNA Sports-al megkötött szerződés érvénybe lép 2023-tól évente 3,5 - 4 milliárd Ft...
Tehát az M3 autópályán tervezett csomópontok árát oda kell adni az elkapkodott szerződés teljesítésére.
Igen, ezzel az új M44 nyomvonallal így itt három gyorsforgalmi út találkozik (M5,M8,M44), sőt a régi 5-ös is ott van, mégiscsak országos főútvonal ... ha később eggyé válik az M8 és M44, akkor is M5 és M8M44 alatt a régi 5-ös, ... hány levele lesz a lóherének ?
Nem lesz párhuzamosan M44 és M8 is Kecskemét és Nagykőrös között, abban biztos lehetsz. Az talán lehetséges, hogy először M44-nek hívják ezt a szakaszt, később pedig M8-á válik.
"Nyilván ide egy "lóhere" csomópontra lesz szükség a két akárminek is nevezett autópálya keresztezésébe."
OK, de akkor az M44 érkeztetése ill. a vége örökre az 5-ös főúti körforgalom lenne? Aligha ...
Akárhogyan nézzük, ezzel az új M44 nyomvonallal itt három gyorsforgalmi út találkozik, ha az M44 nem Nagykőrösnél az M8-ban ér véget, hanem az M5 mellett (a régi 5-ösös) egy körforgalomban.
Távlatilag ekkor mégiscsak az M5-M8-M44 csomópont igényét teremtik meg egy helyen ezzel az M44 végződtetéssel, az meg elég bonyolult lesz az Alföld közepén ...
Meg az is furcsa lenne, ha épülne az M5-ösön egy M5-M44 csomópont, 100 méterrel északra meg egy M5-M8 csomópont ...
Egyrészt a magam részéről egy M10-M1133-M100 TEN-T és egy elővárosi 0NY elkerülő főút szintbeni kereszteződések nélkül, 2+1 kivitelt nagyon hiányolok az összehasonlításból.
Arról nem is beszélve, ami nem szerepel a szlájdokon: a különböző utak elkészítésének sorrendje önmagában is kb. egy katasztrófa a környéki településeknek...