Is is, de jól megfejtettétek nekem, kicsit húzós a 120€ 2 lapos kocsiért (NME), azon gondolkodom, hogy ezt meg lehetne csinálni átalakítással, csak kellene donorkocsi.
Az Lgss-en nehezen vinnék, csupa lyuk, nincs normál rakfelülete. A fotódon a buszok az Lgss mögötti Transwaggon kocsin vannak - szerintem ugyanaz a két busz, két oldalról fotózva :)
Most tavasszal jelent meg (az eredetileg ígérthez képest másfél év késéssel), többfelé kapható.
NME 53160x
Ez az NME is várhatóan nagyon szép lesz, kérdés, hogy mikor jelenik meg, eredetileg tavaly őszre ígérték.
HobbyTrade
Régi modell, elég szépen kidolgozott, sok kiegészítővel, viszont a futása katasztrófa (nincs rendes csapágya a tengelyeknek). Ebay-en néha beszerezhető, most pl.:
az meglehet, de kötve hiszem, hogy az ajtó aljára is kötelező lenne feltenni ezt a piktogrammot. Mert jelenleg ha megnzéed úgy áll, hogy a kocsi oldalán egyszerre 3 különböző módon jelenik meg a késvilla, amellett, hogy még külön rá is van írva magyarul...
Én is azt akartam hozzátenni, hogy azért az ízlés szubjektív mivolta mellett vannak objektívnek tekinthető szakmai szempontok, amik alapján létezik jobb és rosszabb színterv. A zöld alapra festett kék logó például egyszerűen rossz megoldás, mert nincs megfelelő kontraszt a színek között, távolabbról nem lehet jól kivenni. De hasonlóan viszonylag objektív dolog az, hogy a színterv igazodik-e a jármű formatervéhez, illeszkednek-e a festés vonalai a lemez hajtásaihoz, éleihez, illetve az ablakokhoz, rácsokhoz. Hogy még egy járművet iderángassunk, engem például az zavar a "fecskés" V43 színtervben, hogy az orrán lévő kék mező alsó sarkai le vannak csapva 45 fokban. Nincs ott a világon semmi, ami 45 fokban állna bármihez, csak valamiért ezt a részletet is átvették a vezérlőkocsikról, amiken a fényszórók vonalát követve alakult ki ez a részlet. A kék mező simán lehetne téglalap alakú, akkor is érvényesülne a vetérlőkocsi és a mozdony színterve közti kapcsolat.
Nekem a vitát kiváltó Ludmilla tervben hasonlóan furcsa, ahogy az ablaksornál lévő fehér mező átlósan "lelóg" a vezetőállás ablaka alá, mintegy áttörve a besüllyesztett oldalablak által kijelölt határt. Majd vízszintesbe fordulva véget ér egy "nemlétező" függőleges vonalnál és egy semmihez sem kapcsolódó zöld folt jön létre közte és a homlokfalon lévő (amúgy mutatós) fehér trapéz között. Nem mondanám rossznak ezt a színtervet, de az ilyesmi suta részletek azok, amiket egy grafikus valószínűleg megigazítana.
Hát...Kedves Topictársak - az ízlés / tetszés az már igazán különböző (lehet...)
Nekem a Ludmilla továbbra sem tetszik - semmilyen színezésben-festésben sem - elsősorban a formája miatt... De természetesen elfogadom/megértem, ha valaki(k)nek tetszik...- ám legyen...!
MODELLKÉNT nekem van egy cseh Roco Szergejem : (a festése ragadott meg)
VÉGÜL IS : hogy - melyik mozdony milyen festése kinek tetszik, kinek nem - egyéni ízlés kérdése, (úgyis az üzemeltető vasúttársaság dönt a kérdésben...:))))))
A Gysev-es dologgal nem ertek egyet, de az IC+ tekinteteben sajnos igen.
Szerintem se lett az igazi ez a koncepcio.
Ez pl egy nagyon regi hagyomany a magyar vasuton, hogy az ajto legyen kiemelve, hogy gyorsan megtalald, de valamiert eddig mindig ez ugy lett megoldva, hogy az egesz ajto telibe lett fujva valami mas szinnel, itt egy masik megoldas:
- A ludmilla a gyseves vectronok által meghatorozott arculatot kapta meg, és e tekintetben szerintem briliáns lett az áthangszerelés. De míg a vectronon a dizájn (tehát maga a mnt) egy túltolt kakofón katyvasz, addig a ludmilára sikerült kifejezetten elegáns módon feltenni. Amennyire lehetett szerintem ezt az elég szar alap dizájnt kifejezetten rászabta a mozdony formájára, mondhatni kihozta belőle a maximumot...
És ha már itt előkerült: A Start BV-najbrt dizájnját lehet, hogy egy momés doktorandusz csinálta, de úgy néz ki, mintha valami trendi szatócsboltnak csinálna céglogót, és mintha fingja nem lenne arról, hogy ezt konkértan vasúti kocsik oldalára fogják felfesteni, és nem csak egy A4-es menü fejlécébe... Addig az öt percig volt érdekes a dizájn, amíg az ember először meglátta és alaposan végig nem nézete a legelső kocsit, hogy aztán nagyon hamar felfedezze hogy mennyire egy értelmezhetetlem, átgondolatlan katyvasz.
...hogy a kocsi/vonat alapvető hosszanti lendületével mennyire szétkaszabolja ez rettentő mennyiségű grafikai tobzódás ...hogy aztán kiderüljön, hogy mennyire nem lett végiggondolva, hogy hogyan illeszkedjen a dizájbana a funkció: legszembetűnőbb példa a sárga csík: kitaláltak egy dizájnt anélkül, hogy azt végiggóndolták volna, hogy hová és milyen formában kerüljön (vagy ne kerüjön) fel ez a grafika elem? Eddig kábé ahány 1.o. kocsi kijött, annyiféle módon lett különbözően felfestve, totál agyrém. ...hogy a kocsik oldalára mégis mi rossebet kellene felírni? hogy ha az egyikre magyarul azt "Fekvőhelyes kocsi" a másikra meg akkor azt "Restaurant" ami németül/angolul van?! eleve nyilván borzasztóan szükséges a gagyi felirat, hiszen ha majd a kedves külföldi utas Salzburg hbf.-on véletlenül mégiscsak egy holdat vonyító kutyának nézné azt a gigantikus döntött ágy szimbólumot a CAF Bc oldalán, akkor szerencsére majd ez a Kölcsey Ferenc nylevén íródott rövid kis felirat kisegíti őt hirtelen támadt zavarából... ...meg hogy ehhez a ferde paralelogrammás dizájnhoz mennyire szerencsétlenül hozta magával ezt az ugyanilyen szögben döntött, már már szinte komikus hatást keltő betűtípust... ...és hogy mennyire esetlegsenk tűnnek egyéb funcionális elemek is: pl a CAF Wrmz osztályjelölésében ott van a kés villa, de valamiért ennél a kocsinál az ajtóra is fel kellett festeni tök ugyanezt a jelet, persze egy egész más arányú piktogrammal, miközben mellesleg a kocsi egyik végét leuralja egy gigantikus döntött kés és villa...
Elterjedt az emberek között ez a marhaság, hogy "ez szubjektív", meg "ízlés kérdése", meg mindig lesz akinek tetszik, meg akinek nem, ergo tökmindegy minden.
Ami azt jelentené, hogy nincs értékkülönbség semmi között a világon, aminek semmi értelme. Az állítás úgy helyes, hogy nem egy jó megoldás van, több azonos minőségi szintű megoldás közül már valóban szubjektív melyik a jobb.
Erre nincs műszer, vagy gép, ami megmondja melyik terv jobb.
Ahogy a zenei-film-irodalmi meg egy rakás más dologra sincs ilyen.
De attól még léteznek ezek a minőségek, akkor is, ha sok embernek az értelmezési tartományán kívül esik.
És lehet ragaszkodni olyan dolgokhoz is, amik szakmailag nem túl magas szintűek, nincs azzal gond.
Nekem is van egy rakat hely-tárgy, ami tudom, hogy rám van inkább hatással bizonyos emlékek miatt, de más számára nem sokat jelenthet.
Ha egy design igazán jó, akkor az emberek többségére hatással lesz, olyan ez mint a dallamtapadás, nem kell értened, hogy működik, hat rád.
A vasútban ráadásul az a különleges, hogy épület léptékű tárgyak, még mozognak is (sokkal láthatóbbak) a Malév csőd óta a legnagyobb arculathordozói az országnak, és akár 50 évig is forgalomban vannak.
IC+színterv:
Nekem nem elég minimalista, nem érzem elég frissnek, szerintem mögötte van a Railjetnek, ami ha kimondatlanul is, de az egész IC+ program előképe volt. De a Gyseves színterveknél jobb.
A két kék szín nem igazán működik jól együtt, a maszkolásról nekem meg ilyesmi előképeim vannak:
Még a Szergej témához pár szót: Az a függőleges kapaszkodó rúd, amire valószínűleg gondolsz, csak a kettőszázvalahányas psz. felettiekre jellemző, amelyeknek már a gyári táblája is rombusz alakú az ovális helyett. Mivel a 228-as már beleesik ebbe a csoportba, elvárható, hogy a modellen is legyen, mint pl. a PIKO CSD T679 modelljén is rajta van! (Persze a zsalu azért legyen háromosztatú a MÁV gépen!)
Másik formai elvárásom az ablaktörlő autentikus elhelyezése lenne! Erre is képes a PIKO, mert pl. a V200-as modelljén így alakította ki! Nálunk az összes origi, bajszos, vmint átmeneti színűre is ilyen ablaktörlő dukálna, de még az utána következő színtervűek jórészére is! (Mivel tudtommal idehaza csak a késői nyolcvanas években kezdték el áthelyezni az ablaktörtlőket, de így sem került sorra az összes gép.)
A csík és a bajusz színével kapcsolatban -mivel ez felmerült már anno a Szergej topicban is- ezt a fényképet ajánlották a figyelmembe. Ha megnézitek, a baloldali gép csíkjának és bajszának színe a Roco M62.100 -asához hasonlít inkább, a jobboldalié pedig a Gützold M62.194-esére.
Itt anno az merült fel bennem, lehet, hogy már a gyártás során változtattak ennek a színén? Mondjuk citromsárgáról vajszínűre?
A GySEV Cargo Vectron legujabb grafikaja (nem a verbelok) nekem speciel elfogadhato, a szinek hatarvonala az orrol lenduletesen vezet oldalt, es igy korbe, eleg jol koveti a mozdony formajat.
A Ludmilla fomaja elvesz az uj szinterv miatt ahol a kek valasztovonala egyenesen csapott.
A Ludmilla szamomra egy elegansabb megjelenesu mozdony az eredeti NDK-s szineben mint a Szergej az NDK-s szineben.
A MAV bajszos sotetpiros szergej az elso evekbol is nagyon szep, a narancs-szurkenel mintha kifogyott volna a fantazia (ditto a Nohabon), de legalabb nem komplikalt.
Ma az a divat hogy minel harsanyabb legyen valami es a vonatvallalatok (is) versenyeznek ebben. Az uj MAV IC+ kocsi szinterv belefer a trendbe, ellenben a megszokott azur-achat egyenes csikos elegansabb meg mindig.
A matricás cargo-s vectron elég ocsmány, ebben egyetértünk (10-es traxx sokkal szebb), de az alap gyseves és a cargos livery is szerintem szép, dinamikus, illik a céghez nagyon branding szinten.
Az IC+ színtervről mit gondolsz? Az is a minimalista, de nagyon eltalált és bevált achátszürke vastagcsíkos MÁV színtervet cseréli le egy elég harsányra. És azt momés doktorandusz tervezte akire nem lehet azt mondani hogy amatőr :)
Bármennyire tudomány az ipariművészet, az hogy kinek mi tetszik szubjektív. Van akinek az új soproni hűség taurus tetszik, szerintem legcsúnyább magyar werbelok (eddig).
Én nem azt vitattam el, hogy lelkes, könnyen lehet, hogy a number one fanja a cégnek,szép dolog, hogy a cég erre valamilyen módon reflektál.
De ettől még nem lesz tervezőgrafikus, nem a diploma számít, bár én hiszek a szakképzésben, és örülök neki, hogy pl. a fogászaton nem egy önjelölt doki fogad, aki otthon nagyon ügyesen tud barkácsolni, biztos megoldja az én fogproblémámat is.
Visszatérve a mozdonyhoz.
Túl sok szín van benne, a maszkolások, a különböző színek teljesen random vannak összedobálva.
Az elején vannak mindenféle foltok, kicsit olyan, mint egy balesetes kocsi, amit még minden elem más színű.
Nem tesz jót a formának az ilyen sok széttagolt felület, főleg mindenféle cél nélkül.
Mutatok egy sarkos példát, nem kedvelem a Vectront, szerintem erős visszalépés a Taurushoz képest formailag, de nézd meg mennyire más hatása van egy jó, meg egy rossz színtervnek,
a Gysev úgy néz ki, mint valami fagyasztott zöldségnek a csomagolása.
A srác itt is szokott tevékenykedni, nagyon lelkes modellező, igényesen megcsinálta Sopron állomás fűtőházát, és az állomás egy részletét. Rengeteg GySEV modellje van. Szvsz. nekem pl. tetszik a Ludmilla színterve.