Ti írjátok, hogy NEM kettős állampolgárságról van szó, hogy NEM jár semmiféle előnnyel az erdélyi/vajdasági magyarok számára.Akkor meg?Szvsz értelmetlen.
És kikérem magamnak, hogy nem vagyok magyar csak azért, mert cirkusznak tartom ezt a szavazást!
Amúgy is:ki a magyar a határon túl?
pl.:Az erdélyi ún. gáborcigányok magyarul beszélnek (ilyenek sajna itthon is vannak).Őket is szeretnénk a magyar nemzethez tartoztatni?
Vagy az a (mondjuk) kárpátaljai Szergej, akinek a nagyapja magyar volt?
Természetesen igen és nem örülök annak, ha átjárnak a határon magyarul tudó románok és az én általam is fizetett adóból itt gyógyitatják magukat és nem otthon ahol adóznak! Ezért (is) forráshiányos a magyar egészségügy.
Igen a hangulatkeltés az elég valószínű, mert ha igen lesz a szavazás eredménye, akkor a parlament hoz valami törvényt, amire mondjuk lehet, hogy többet kell várni, mint Szerbia és Ukrajna csatlakozására az Eu-hoz.
Azaz az "igen" egy gesztus (elég kései), a nem meg egy szép pofon a határontúl elő magyarok számára.
A 9. alapján sem megy bele az ostoba fejembe, hogy konkrétan mifélefajta előnyére válik ez a kinti tesóknak. Most is lehetnek magyar állampolgártársak, csak kicsit döcögősen. Arról légyen népszavazás, hogy jobban működjék a rendszer? Ilyen alapon arról is lehetne, hogy legyen kevesebb kátyúcska a hazai aszfalton. Ez tán nem ennek kérdése.
Igen mostoha körülmények között él a többség (ott is vannak persze ügyeskedők, meg "megélhetési politikusok") és az a kis többlet, amit a Magyar Igazolvány révén kaphatnak, is sokat számít. Ha az állampolgárság még hozzá tud tenni ehhez, akkor meg kell adni. A kritikus pont azonban a szűrés, hogy ki is tekintendő magyarnak. A Magyar Igazolványról rendelkező törvény igen pongyolán kezeli ezt a kérdést, ez lehet az oka, hogy például Agache milicista őrnagy fia, Aurel Dionisie Agache is Magyar Igazolványt kaphatott.
Ha nemmel szavazol, az sem sokat számít. Aki kérvényezi a magyar állampolgárságot, az most is megkapja. A szavazás csak valami egészen ködös formában az adminisztráció egyszerűsítését célozza, de azt is mindenféle konkrétum vagy határidő nélkül. Nincs tétje, csak hangulatkeltésre meg néhány milliárd kidobására jó. Többet ért volna, ha aláírásgyűjtés helyett egy épkézláb törvényjavaslatot dolgoznak ki és nyújtanak be az adminisztráció egyszerűsítésére. Persze, az nem olyan látványos...
Erre sajnos elég konkrét példát tudok mondani. Erdélyi barátom apját félrekezelték otthon. Itt próbálták meg helyrehozni (nem sikerült, rákja volt, tavasszal meghalt), magyar kórházban, de nem a TB számlájára, hanem van egy "Segítő Jobb" alapítvány, amelyik orvosilag indokolt esetben állja a kezelés költségeit.
Nagyon sok jól képzett szakember - köztük nagyon sok orvos is - otthagyta Erdélyt, átjött ide, vagy ha beszélt nyelvet, ment tovább nyugatabbra. Ennek arányában romlott kinn mindenféle szolgáltatás szinvonala. Ennek ellenére disznóság lenne adminisztratív úton megakadályozni az ottani magyarok mozgását, de ezt a mostani szavazás közvetlenül nem könnyíti a helyzetüket, nem sokat segít rajtuk, inkább csak hangulatkeltésre alkalmas.
"Igaz-e, hogy a határon túliak Magyarországon fogják ingyen gyógykezeltetni magukat?
Nem igaz. Az egészségügyi ellátás is a biztosítási rendszerben való részvételtől, vagyis a járulék fizetésétől függ, a gyermekek gyógykezelésénél pedig feltétel a magyarországi lakóhely."
Annyiban igazad van, hogy ez nem fog nagy problémát okozni.
Azért mert már most is sokan így csinálják, akármilyen is az elvi szabályozás....
Igaz-e, hogy a magyar állampolgárság megadását követően elözönlik majd Magyarországot a határon túliak?
Nem igaz. A felmérések szerint a külhoni magyarok pár százaléka tervezi csak az áttelepülést, de ők az állampolgárság hiányában is ezt tennék. Már csak azért sem kell tömeges áttelepüléstől tartani, mert a magyarországi lakás- és házárak többszörösei az otthoniaknak, s így gyakorlatilag megfizethetetlenek határon túli nemzettársaink számára.
Igaz-e, hogy a magyarországi nyugdíjpénztárt fogják terhelni az új magyar állampolgárok?
Nem igaz. A nyugdíjra jogosultság járulékfizetéshez kötött, így aki más országban fizet járulékot, ott jogosult nyugdíjra.
Igaz-e, hogy a határon túliak Magyarországon fogják ingyen gyógykezeltetni magukat?
Nem igaz. Az egészségügyi ellátás is a biztosítási rendszerben való részvételtől, vagyis a járulék fizetésétől függ, a gyermekek gyógykezelésénél pedig feltétel a magyarországi lakóhely.
Igaz-e, hogy az újdonsült magyar állampolgárok szavazatai dönthetik el a magyarországi választásokat?
Nem igaz. Csak az választhat, akinek magyarországi lakóhelye van és a szavazás napján Magyarországon tartózkodik.
Igaz-e, hogy a határon túli magyarok új állampolgárságuk megszerzésével elveszítik korábbi állampolgárságukat?
Nem igaz. A szomszédos államok elfogadják, sőt, maguk is alkalmazzák a kettős állampolgárság intézményét. Eddig egyedül Ukrajnában nem volt lehetséges, de már ők is a tilalmazás eltörlésére készülnek.
Igaz-e, hogy felesleges megadni a magyar állampolgárságot, mert a környező országok rövidesen csatlakoznak az EU-hoz, s ez minden problémát automatikusan megold?
Nem igaz. Románia még legalább 3 évig nem lesz uniós tagállam, Szerbia és Ukrajna (a két országban kb. félmillió magyar él!) pedig még meghívást sem kapott. Így határainkon kívül élő nemzettársainknak jelenleg vízumért kell sorbaállniuk, vagy pedig 500(!) eurót kell felmutatniuk a határon, ha magyarországi rokonaikat, barátaikat akarják meglátogatni.
Igaz-e, hogy az EU illetve a nemzetközi jog nem teszi lehetővé Magyarország számára, hogy a határon túli magyaroknak megadja az állampolgárságot?
Nem igaz. Az Európa Tanács 1997-es egyezménye szerint minden állam saját joga meghatározni, kik az állampolgárai. Az Európai Unió számos tagállamában százezrével élnek kettős állampolgárok anélkül, hogy emiatt bármiféle korlátozást szenvednének.