Nem az ár, hanem a kenőképesség a lényeg az olajnál. Én 1300-1400Ft/liter árkategóriájú de jó minőségű olajokat használok. Nem gondolom drágának. CSak ehhez keresgélni kell, esetleg rendelni. Vagy nagyobb tételt venni. kúton nem lesz jó áron, jó minőség...
Ez jogos. Én nem újonnan vettem. 1998 óta az enyém a motor. Szóval 9 évet másnál töltött, nem tudom milyen olajjal hajta és milyen terhelésnek kitéve. 24E km-el vettem.
Én azóta túrázgatásra is meg régebben gimnázium/egyetem alatt futárkodásra használtam, akkor napi 200km-eket is futott a gép. Akkor adta meg magát az egyik szimering. De mivel itt cserélhető blokkhúzás nélkül, így amiatt sem kellett a blokkot széthúzni.
A főtengelyemet amúgy 2008-ban szintén látta egy Simson javító mester (Veres Pálné úton lévő), aki azt mondta, hogy a főtengely már nagyon lötyög és cserélni kéne. Azóta sem volt cserélve és megy. No nem mondom, hogy szép surrogós hangja van, mint egy gyárból kijött Simsonnak, de nem is vészes a hangja!
Táborihoz vittem anno javítani és alaposan átnézte. Azt mondta még nem volt bontva a blokk és gyári szinte mindene a motornak. Gyári tirisztoros egység, stb. Indexek voltak letörve tán és cserélve utángyrátottra. A gyári tirisztoros egység 2001-ben beszart, de forrasztással megcsinálták táborék, így nem kellett bele új alkatrész, maradt az orginál gyári benne. Azóta is jó! :)
jó, ez logikus, de gondolom, mivel rengeteg időbe is telik beletaposni 100 000 km-ert a vasba, nem a legmodernebb olajakkal kezdte pájafutását a kis simo?
Akkor tisztázzuk mi számít nagyjavításnak... Nekem van Wartburgom és Simsonom is. Mindkettő 2T. Minőségi olajjal hajtom őket, nem is kímélve, igaz nem gyilkolva. A Wartburg is túl van 100e km-en és azon sincs szükség nagyjavításra. Igaz nem megszakítós gyújtás van már rajta, hanem HALL jeladós. Csöveket kellett már cserélni, ahogy kuplungot is, fékfőhnegert, stb, stb. De a motort nem kellett megbontani.
A Simsonom egyébként többször járt 2000-2001 körül Tábori mesternél (számlám is van róla a mai napig!). Ma már magam javítom és csak a műhely munkákat viszem Tábori-hoz.
összehasonlítás képpen! a szocialista "átkos" időben kapható skoda típusok, 4 üteműek voltak, amiknek jóval fejletteb olajozási rendszere van , mit egy, kis 2t motornak és, ha elmentek 40-50 000km-ert nagyjavítás nélkűl, akkor már pezsgőt lehetett bontani és ünnepelni! mellesleg sok simó volt annó a kezeim közt, mert javítottam őket, de 25-30 000 volt a max amivel találkoztam gyári blokkal, amik még használhatóak voltak nagyjavítás nélkűl... de megfogom kérdezni Tábori mestert, ha járok felé, hogy ő mit szól ehhez? nekem továbbra is hihetetlen!
Most, hogy felhoztam a kondi témát, ma reggel munkába menet a kapunál, elejtette az alapjáratot az S51-em, nem pörög ki. Gyertya ki, megnéz, semmi különös, vissza, és ugyan az.
Április óta hiba nélkül teljesített, el is felejtettem, miért utálom annyira a megszakítós gyújtást, most már eszembe jutott. :)
Csatlakoznék az előttem szólóhoz, nekem van egy "gyári"(a macskaköröm azért, mert már a fojtások nincsenek benne, csak a hengerben) roller-em, amiben majdnem 30.000 km van, ami igaz lehet, hisz a kilométeróra működik most is.
A blokknak van egy kis zöreje, talán már halkan csörög is, de még bírja, és bontatlan. Én vagyok a 3. tulaj, és a volt kollégám, akitől vettem, melózni járt be vele, így tudom, hogy azért adott a fülének. 27.000-nél is már csörgedezhet egy gyári blokk, főleg ha nem papásan van használva. Én 1:40-es keverékkel járok.
Pedig az enyém is annyit futott bontatlan blokkal. Igaz nekem már a henger/dugattyú cserélve lett, de csak tuning okán, nem meghibásodás okán. ÉS még ismerek a kettőnk motorján kívül is legalább egy motort ami közel 100e km-t futott bontatlan blokkal. (ez persze nem sok, de lehetséges)
Minden más még gyári, lendkerék, primer, stb. Jah a lánckerekek és a lánc az már a többedik szett. A motorom '89-es és '98 óta van nálam, szóval 18 éve.
A cikkben szereplő motor motorja pedig így nézett ki jópár éve:
még a felét valahogy elhinném, bár azt is kétkedve. én magam már találkoztam olyan simóval amiben a gyári motorban benne volt 27000 valahányszáz kilóméter, de már csörgött, zörgött rendesen és elég gyenge is volt már! és ez egy kisöregé volt, aki papásan használta új kora óta és 25-ös keverékkel bőven olajozva! 30-40-ekkel közlekedett vele! és nem erőltette, 15%-os emelkedőkön, egyesbe hosszú kilómétereken át! leginkább pecálkonni járt vele, országúton. szoval ez a majd 100 000-et akkor sem hiszem el, ha városba egyáltalán nem ment volna a gép, csak hosszú országúti menetekről lenne szó!
Kb. 25-30%-al lesz a teljesítményed nagyobb, ha nem rontasz a kompresszió értéken és a vezérlése marad gyárival azonos szintű. Ekkor egyel nagyobb fogaskereket biztos elbír.
Adott egy S51-es masina. Hidegindításnál, szívatás után pöccre indul. Meleg motornál azonban nem mindig. Van, amikor vissza-puffog, gyertya ki, ráfújok, gyertya vissza, és láss csodát megint pöccre indul. Gyertyát, és gyertyapipát már cseréltem. A szikra szép, kék, ráadásul akkora, hogy egy lovat agyonütne.
Megszakítós a drága, lehet kondi? A blokk 3-4 éve volt felújítva, és azóta hiba nélkül több ezer km van benne!
Kérdés milyen jól tömített, ha oda nyomtad. Közben mennyire tudtad a berúgókart lenyomni. Többször kell erősen/gyorsan lenyomni a berúgókart lenyomni, miközben teljes gázt húzol. Ha nem húzol teljes gázt, akkor kisebb érték jön ki...
Más a vezérlése a Star-nak és az S51-esben lévő M531-541-es motoroknak, a Star-nak kisebb a végnyomás értéke gyárilag is. Az 5-6 bar elég kevés, de ha nem teljes gázon lett mérve, akkor ki tudja. Ahogy már írtam 7-8 bar Starnál okés. 8-9 bar S51-esnél. Ezek az értékek melegen, teljes gázt húzva, többszöri erős rárúgás esetén érvényesek.
A kompresszió mérő nem a becsavarós fajta volt,hanem ilyen gumivégű rádugós.A mérést én csináltam,viszont nyélgáz nélkül meleg motornál.A mérőt nagyon nehezen harcoltam ki nagymotor szerelőtől.A motor amúgy menet közben meleg motornál is viszonylag húz,nem füstöl,nem fullad,csak nehezen gyorsul.A henger második lépcsős fúrású,viszont a persely át van nyomva egy másik hengerbe,mert az övének letört a kipuogócsonk.Ezelőtt a mutatvány előtt is így ment.A karbim utángyártott,de a gyárival is így ment.Korábban ha jól emléxem írtam,hogy kolegám turbós swalbeja szó szerint kirepűl alólam 16-os lánckerékkel.
szerintem utcai gépnél nem elég, hogy beinduljon a motor! nem ártana, ha alul is húzna és, nemcsak 5-6000-es fordulatnál jön meg az erő, a gyenge kompresszió miatt... a gyenge kompresszió miatt eszik sokat a gép, ha kisebb fordulaton szeretné használni a gazdi, mert nem ad le sok erőt, és ezt a gáz állásának maximalizálásával igyexik a tulaj kompenzálni! a 2t motornál amúgyis sok a kipuffogón kiáramló vesztesség! minnél csutkább a gázkar állása, annál inkább nőnek a vesztességek is, ezért egy hengerfúrás költségeit is akár igenhamar ellehet pöfékelni, kinlódó motorteljesítmény melett, egy kis simóval is... ezek okán a kérdező srácnak már ideje lenne hengert fúratni. legalábbis szerintem...
Szerencsére a benzines járgányok kevésbé érzékenyek a kis kompresszióra, mint a dízel társaik. Így a benzinesek kisebb kompresszióval is el tudnak indulni.
Ha már kopott a motor és csökkent a komrpesszió végnyomás, akkor általában nehezebben indul, alul jóval gyengébb, nyomatékszegény a motor és elkezd sokat fogyasztani. Ellenben magas fordulaton kevésbé okoz gondot, így magas fordulaton azért még megyeget a járgány.
A Simson S51-esnek a kompresszió viszonya 9,5:1-es értékű, de a tényleges kompresszió viszonya a 2T-sége és a kipufogó nyílása miatt csak 6,4:1-es értékű. Kompresszió végnyomásnál ennél valamivel többet várunk, de persze ehhez meleg motornál, teljes gázt húzva kell mérni. Az sem árt, ha a motor nemrég még ment, mert az olajfilm a hengeren is számít!7-8 bar bőven jó egy tuning mentes gépnek.
ha az álltalad említett tünetek már érezhetőek, akkor szerintem már igencsak kopott a motor (henger)! persze lelehet futtatni eddig is a hengert, de az amúgysem erőgyár kismotor, jóval gyengébb eme túlkopott fázis előtt is már, szenvedés vele a motorozás! ezért illik megfúrni új dugó, csapszeg új gyűrű és gyia! kb tizenezres tétel és a motor ereje teljébe kerűl, ha más , pl a főtengely nem rosz, nem lóg a hajtókar. gondolom gyári hengere van a srácnak, akkor meg, nagyon halvány az 5-6 baros kompresszió! már... persze a mérés menete sem mindegy hogyan történt...
A kompressziót meleg motornál, teljes gázon mértétek?
2 ütemnél a sűrítési végnyomás sok mindentől függ (átömlők magassága, kipufogócsatorna magassága, préssáv stb).
A kopott motor fülre, és érzésre is megmutatja a hibát. Melegen csörög, hidegen viszonylag jól megy de ahogy bemelegszik elveszíti az erejét, a legmagasabb fokozatban nem gyorsul rendesen csak horkol.
Ha ilyeneket nem tapasztalsz, akkor véleményem szerint ne fúrasd.