Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Bekötheted, csak legyen rajtad azbesztkesztyű és védőszemüveg...:-)
Szóval a LED-et árammal hajtjuk meg, nem pedig feszültséggel.
Egyenáram esetén az alábbi módon számolunk. Van mondjuk 12V-unk, a LED-en esik 1.7V. Ez aktív alkatrész, nem úgy működik mint pl. egy ellenállás. A LED előírt árama legyen 5mA. Ez általában jó számolási alap, ennyit mindegyiknek el kell bírnia, általában 10mA-esek szoktak lenni. A 12V-ból lejön 1.7B, marad 10.3V, amit ellenálláson kell eldurrantani úgy, hogy 5mA legyen belőle. R=U/I, azaz R=10.3/0.005 azaz 2006 Ohm, 2kOhm. Tehát egy 2kOhmos ellenállás kell sorba.
Váltóáram estén két probléma adódik. 1. A LED zárófeszültsége alacsony, azaz az első záróirányú félperiódusnál eldurran, mert átég. Kell vele párhuzamosan de ellenirányban bekötni egy diódát, az lehet bármilyen kicsi, pl. 1N4008, stb. De lehet egy másik LED is, legalább duplán világít.:-) 2. A másik, hogy a váltóvillanyból nem olyan egyszerű számolni az egyenáramot, tehát a 12V váltó az nem 12V egyen lesz az egyenirányítás után, számolj mondjuk 16V-tal, az jól közelíti.
Nem sok... A német Newsgroupban azt találgatták, hogy a Kleinbahn-nál valószínüleg rájöttek, hogy rettenetes furcsán nézne ki 1:100-ban, de nem merték 1:87-ben elkészíteni, mert akkor meg a Kleinbahn Schlieren-kocsik, amik 1:100-asok, nagyon hülyén néztek volna ki mellette (sokkal rövidebbek lennének).
Ügyes kicsinyitést használtak - az ablakok helyesek maradtak, hiszen ha azokat is rövidítenék, jól láthatóan megváltoznak az arányaik - csak az ablakok egymástól való távolsága lett kisebb. Tehát egy mérethelyes kivitelhez nem kell más, minthogy minden ablakközt átvágjál, pár milliméterrel kipótoljad és újra összerakjad :-((((
> Jó móka volt a két motort fordítva (azaz a NEM-nek helyesen) bekötni is....
Ez régi Kleinbahn hagyomány. Az összes Kleinbahn vontatójármû fordítva van bekötve. Volt már olyan is a kezemben, amit át sem lehetett kötni. Az egyik pólus ugyanis testelve volt. Az egyetlen megoldás az lett volna, ha a motort 180 fokkal a tengelye körül megforgatom. De az sem ment, mert egy csavarral volt a vázhoz erôsítve és csak a motor egyik oldalán volt menet!
De digitálisan minden megoldódik - kivéve, ha a motor testelve van!!!
53. hozzászólás. Szerintem ez eddig egy szép teljesítmény.
Nekem volna egy olyan kérdésem, hogy LED-eket akarok bekötni egy 12V-os trafó után (ez fogja képezni a váltók visszajelentését). Ekkor szükséges-e LED végő ellenállást bekötni? A LED hány volton mehet? Max12, vagy max 16?
Agyrém...mi az értelme ennek az átmeneti méretaránynak...nem értem. Bár, tőlük semmi sem lep meg. Jó móka volt a két motort fordítva (azaz a NEM-nek helyesen) bekötni is....
Én egy olyannal próbálkozgatok most épp, hogy egy Jz felét megcsináltam sztirolból, és oldalfalanként másolnám. ahhoz képest, hogy a szilikon egy picit megtréfált, az eddigi első és egyetlen példány megdöbbentően jól sikeredett. Bár egyből el is tört, és nem fogja a pillanatragasztó sem. Viszont víztiszta gyantából van, mert épp csak olyan volt a haveromnál, de ki lesz próbálva rendes gipsszell is. A dolgok nagyon bíztatóak, úgyfest, eddig csak az időtényező állja útját a Jz flottámnak. Sőt, a Jz nek is volt egy hosszú testvére is, az eredeti mintadarabot pici alakítással meg lehet toldani még pár centivel :))
Tom, a bécsi kiállításról szóló képeid között van egy brutális vashíd modellje. Arról tudsz további részleteket? Gondolom valaki maga készítette. Milyen méretarány? Mibôl van a modell? Van eredetije, vagy csak a képzelet szüleménye (azért kérdezem, mert egész valószínûtlen méretei vannak és a szerkezet is meglehetôsen szokatlan - alul-felül íves öv!)? Ha van eredetije, az hol van?
Csináltam anno egy sorozatot a Modell&Makett topikban (ott phantomII néven zsibbasztom a nagyérdeműt:-D), de megnéztem, azt nem fogom tudni ide átrakosgatni, de kicsemegézem a rá mutató linkeket.
http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9002440 Ez maga a topik.
A buli a 4942-es beírásnál kezdődik. http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=34594872&t=9002440
Az 5009-ben még festési instrukciók vannak, közben szinte csak rólam szól a topik.:-)
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9002440&go=34594872&p=1#34594872 Tán így is jól el lehet érni.
Páran közben honlapra is felrakták, ott is lehet nézegetni.
A sorozatban elsődlegesen a makettezés szerszámaival, anyagaival foglalkozok, a festési technikával, kisebb mennyiségben a ragasztással és a felület előkészítésével.
Akinek ilyen természetű problémája van az kérdezzen, hozzáteszem, hogy hosszabb távon remek terveket szövögetek a sorozat folytatásáról.
> hátha ebből kiderül, milyen méretarányt képvisel
Jól néz ki! Így a fényképrôl nekem nem tûnik rövidebbnek, persze a látszat csalhat. ... De most utánakutattam a Google-ban és nagyon érdekes az eredmény! A Kleinbahn 5047-es _nem_ 1:100-ban van rövidítve, mint a többi Kleinbahn, hanem 1:94-ben! Tehát pont félúton az 1:87 és az 1:100 között! Állítólag az ablakok közti oszlopok szélességében látszik leginkább.
persze. A festésen kívűl apróbb átalakítások voltak rajta, mert pl a GySEV-esen van viszonylatjelző a homlokablak felett. Meg most már részletesebbek rajta a feliratok. Ezen még elég hiányosak.
Természetesen. A G-kocsi projekt leírásával elôrébb haladtam, belekezdtem a rézmodell építésének a leírásába is, de még nem kész. Mindenesetre a félkész szöveg is elérhetô már:
Nekem vannak ilyen vagányaim, akitől kaptam az azt mondta, hogy kb a '80-as évekből származnak. Nagyon jó a PVC alapú talpfarács, még abszolút nem öregszik, ellenben a klubban használt LIMA anyagával.
A régi az a diorámába még jó lehet:-)) Antikolni nem köll:-)
Nem nagy durranásról van szó, kell hogy ismerd hozzá az áramkör fogalmát, az elektronmágnes fogalmát és nagyjából ennyi (aztán ki ne ismerné ezeket ?:-).
Áll egy elektr.mágnesből, ami egy könnyen mozgó vaslapot húz magához, ha áram alatt van. Az a vaslap pedig miután elmozdult, valamilyen áttétellel megmozgat pár fém-lemezt, amik tulajdonképpen egy-egy kapcsolónak nevezhető, mert ekkor zárnak ill. nyitnak áramköröket. Ez azért jó, mert tegyük fel, hogy egy váltót a nagyvasúton átváltanak. Ez nem valószínű hogy így van, de most legyen így, hogy az adott állásban áram, alatt kell lennie, de ha elvesszük az áramot, akkor viszaáll. Tehát bekapcsolom. A váltómat jelző(k) fedezik. Azzal hogy átállítottam, az egyiki pályát "lezártam", auz ottani jelzőnek pirosat kell mutatni. mit teszek, bekötök az áramkörbe egy relét, tehát az elektrony nem csak a váltót mozgatja, hanem a relében lévő elektronmágnes által a vaslapot, az meg a kapcsolókat. Az egyik kapcsoló áramot ad a lezárt pálya jelzőjének a vörös lámpájának. Ha lekapcsolom, akkor már elveszi a relé az áramot a vörös jelzőtől. Ha élethűen akarom bekötni, akkor úgy kell megcsinálni, hogy ezután is vörös fényt adjon, de ha meghúz a relé, akkor csak vörösen tudjon égni a jelző. Ez egyszerűen megoldható, én is így fogom megcsinálni.
No, hát aki adta nekem a reléket (ezeket telefonrelének nevezik, sajna az általános relé erre a célra nem jó), Ő mondta hogy meg kell fúrni a mozgó vaslapot, és egy hegesztőpálcát (lángheggesztéshez való pálca) kell belerögzíteni. Annak a másik fele kell hogy állítsa a váltót. Mivel a kapcsoló része fentmarad, így azt is tudom használni (és fogom is :-) pl. a jelzők vezérlésére. Úgy akarom bekötni, hogy a váltó ne direktbe adja a jelzőnek az áramot, hogy most pirosan, vagy zölden világítson, hanem vagy csak pirosan tudjon világítani (tehát a zöldet elvágja), vayg pedig megadja a lehetőséget a zöldnek is, és a pirosnak nem muszály világítani.
Ha nem haragszol képet nem raktam be, mert a relé eléggé kicsi ahhoz, hogy ne tudjam minden részletében lefényképezni. Mondjuk egy rajzot lehet hogy össze fogok dobni.
Úgy néznek ki, mintha a sínek már alpakkából lennének. Ez mióta volt így? Mert nekem még olyan Pilz váltóim vannak, aminek a sínje - ha jól tudom - rézzel galvanizált vasból van. Egy horror (nem is használom semmire) :-(((
Szóba került a Kleinbahn 5047-ese. Én festettem egyet egy másfél éve, berakom ide a képeit, hátha ebből kiderül, milyen méretarányt képvisel (:87, avagy 1:100).
Üdvözlet az új topicnak, és a lakóknak. Korábban volt valamely őstopicon szó a tamponozás leszedéséről, és írtam, hogy ha nekiesek a GySEV teknő projektnek, megosztom a tapasztaltakat. Szóval : piros GySEV teknőt készítek Minitrix ÖBB teknőből. Ehhez az orráról és az oldaláról a pályaszámokat el kell távolítani, hogy a többi tamponozott felirat ne sérüljön. Az oldalán lévő régi, S alakú ÖBB logo szintén az enyészeté kell, hogy váljon, mert igen vastagon van tamponálva, és félő, hogy a GySEV matricaát feltéve annak a formája átütne.
Szóval kipróbáltam a "tamponosok" (tamponozással foglalkozók :-) ) által használ tamponlemosó folyadékot. Büdös, de állítólag először csak a tamponfestékeket kezdi leszedni, az alapfestékeket csak később támadja meg.
Tapasztalatom : a kisebb feliratokat teljesen jól el lehet vele távolítani, de a nagyobb felületeknél vigyázni kell vele. Először fültisztítóval próbálkoztam, az működött az orron és a oldalt lévő nagy logo esetében. A szürke részen lévő pályaszámhoz viszont egy 3/0-ás ecsettel vittem fel a folyadékot, mert alatta ott volt az emelési pontot jelölő kis háromszög, amit nem akartam eltüntetni. Kicsit noszogatni kellett a folyadékot, de azt is leszedte. Vigyázni kell vele, mert egy idő múlva az alapfestéket is leszedi, ami nem jó. Nekem szerencsém van, mert a logót helyét el fogja takarni a GySEV matrica, ezért mertem nekifutni a nagyobb felületnek. Tehát egy újabb technika, amit nem kell kísérletezni, megvan ! :-)
Sutam valami részletezett leirást kaphatnék erről a reléről hogy miként működik mert gőzöm sincs róla de nagyon jó megoldásnak tűnik és legfőképp honnan tok ilyet szerezni. Lehetőleg képekkel mert az elektromos részében nem vagyok otthon a modellezésnek váltót tok készíteni de az elektromos részéhez agyilag kuka vagyok segítsetek!
Most másodszor már végre teljesen felfogtam, hogy miről van szó. Hát szép munka az biztos. Nem próbálkozol meg egyből 2 gép legyártására, mint rézgaras is csinálta? 2db 424-es jobban mutat mint 1 :-)). Persze, azért nagyobb munka is.
Jah, most esett le, hogy az a bika nem bika, hanem bivaj. Azt hittem hogy tauruszt alakítasz át. Bocsi. Viszont így sokkal jobban érdekel a dolog, légyszi mihamarabb csinálj képeket! Kedvenceim nekem a magyar gőzösök, a 424-es, az 520-as. Sztem egészen gyönyörű gépek :-). Egyébként 520-ast szeretnék majd br 52-esből átalakítani, várom már hogy dolgozhassak rajta :-). De hát most egyenlőre a váltóállítás (de már ez is szebb téma, mint a szakszok bekötése volt :-). Szebb az eredmény.
Semmi átalakítás.Semmit nem lehet átalakítani 424essé.Lehet,hogy 5mről annak tűnne,de én azt szeretném,hogy 30 centiről is 424es legyen,meg 15ről is....Amúgy a dolog egy jó része projektmenedzsment,mivel én se tudom minden részét megcsinálni és embereket kell találni dolgokhoz,összeszervezni,hogy kész is legyen időre és lehetőleg jól. Olyan modellt nem akarok ami sose készül el,tehát igyekszem a nem túl szoros határidőket tartani,tartatni.Meg a méretarányt.De jó hír,hogy egyelőre a 900as Piko A-n rudazat nélkül simán elgurul....
Qrva sok idő megy el rajznézegetéssel,méricskéléssel,sztirolból próbaképpen megcsinálom a dolgokat, meg azzal,hogy kigondolja az ember,hogyan is "robbantsa szét" a gépet,mi legyen egybe,mi ne,miként reszelgesse ki az alkatrészeket.,mi miből legyen.Most például a füstszekrény eleje egy gomb.Egy odaillő ruhagomb.Viccesen néz ki amúgy....most a keret elejét reszelgetem. Az elején a futókerekekig 13mm széles,aztán összemegy 11mmre,hogy a kerekeknek legyen elég helye az ívbeálláshoz. Magyarán olyan mint rézgaras 342ese,a keretnek különböző szélessége van gyakorlati okokból.
Maratás nincs is nagyon rajta, mert nem kell....eszergálni annál inkább,ezt még meg kell szerveznem...