Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Egy csomó dolgom összegyűlt, amit le szeretnék festeni (MÁV: 2 db Ggs, 2 db Gbgs, 2 db Es, 1 db Ks, 1 db Zekk).
Elhatároztam, hogy kompresszort építettek (hűtőgépkompresszorból) az apósommal. Ő már csinált ilyet (nagy barkácskompresszort), de én nem nagyon ismerem a témát.
Két fajtáról olvastam a fórumokban. Egy tartály nélküli változatról (PhantomII írásában is ilyen szerepel) és egy tartályosról. A tartály nélküli is ad elegendő mennyiségű levegőt?
Segítene valaki elmagyarázni, mire is kell figyelnünk, milyen anyagokat kell beszereznünk? Akár privátban is várom a válaszokat.
Üdv, mindenkinek ! A hegyfaragáshoz. Részemről Martisz épitése úgyszólván etalon, de leirom a saját módszeremet, tekintettel arra is, hogy olcsó, könnyű, / súlyra is !/ és készítésekor még nem ismertem sok - elképzelhetően talán jobb - megoldást.
A kialakitandó terület határait merőleges, a hegy magasságához igazított lécekkel öveztem, kialakítottam az alagutak bejáratait, itt a belső részt a láthatóság határáig béleltem koszolt téglamintás kartonnal. A hegy egyenetlenségeit tetszőleges hosszú lécekkel, vagy hungarocell elemekkel ideiglenesen támasztottam. Erre a vázra müanyag szunyogháló került, ez könnyű, és olcsó is . A szilárd vázat az erre húzott 1-2 réteg gipszpólya alkotja . / Ez gyógyászati üzletekben beszerezhető./ Ez kb 5 perc alatt megköt, rendkivűl könnyű, az ideiglenes alátámasztásokat ennyi idő után el lehet távolitani. Száradás után / 2-3 óra/ festhető, ragasztható. Én lefestettem zöld, és szürke alapra, erre ragasztottam zöld fűfóliát, olyat, aminek rugalmas az alapja ./NOCH/ Innen, már teljesen egyéni lehet.
Az L alakú asztal külső sarkára épitettem, ugy, hogy hátulról teljesen nyitott, igy gond nélkül szervizelhetők a hegy belsejében történt esetleges problémák. / Ehhez, egy "szervizút" is kell körben az asztal mellett. /
Mk48 as műgyanta kasznit gyátanak mert most voltam Kassán és ott láttam valami cseh vagy lengyel cég gyárja a dolgot elég jónak tűnt de láttam már szebb műgyanta kasznit is. Az ára olyan 6500- forint körül volt szerintem egy kicsit drága majd ha legközelebb megyek megnéze neked (két hét múlva).
Jah! Most esett le, hogy mit akartok mondani! azt hittem, hogy a relén kell lenni valami lyuknak.
No, ezzel még asszem fogok kísérletezni (bár ez nem fog menni minden váltómnál, mert némelyek már fixen lent vannak, nem tudok alájuk még egy lyukat fúrni.
Esetleg ha tudtok segíteni abban, hogy egyszerűen hogy lehetne megoldani a relé mozgásából vmi 90°-os forgást? Mert a váltó mellé kivilágított váltójelzőt vagy mit terveztem (már megvannak hozzá a lámpák is), de eddig úgy, azok csak fixen állnak. Hogyan lehetne megoldani a forgatásukat?
Más:
Rézgaras! Következő mozdonynak nem csinálsz egy Gigantot? Ez alatt a csuklókeretes magyar gőzösre gondoltam, nem a vilire (merthogy névrokonok)?
Ez egy Piko tau szélvédője, amiről levágtam az ablaktörlőket mert sztem csúnya-csináltam is rendes törlőket helyette-de kicsit karcos lett, azt mondták, hogy csiszoljam végig finom csiszoló papírral és majd valami future waxba tegyem bele. DE nincs future waxom és nem tudok sehonnan sem szedni. Ha vennék két új szélvédőt akkor arról is levágnám az ablaktörlőket és karcos lenne az a kettő is :-))) Valaki segítsen....
A vázszerkezet nem mai találmány, volt régen ilyen játék (babilon talán??), arra emlékeztet. Pofon egyszerű ötlet, csak épp pont a NOCHnak volt rá kapacitása, hogy gyártani kezdje.
> nem az oldalsó pöcköt hajtottam az erőátvivő huzallal, hanem a középen lévő kis (1mm-es) lyukat.
Pont ezt akartam én is tanácsolni Sutamnak. Én ugyan nem készítettem ilyet, de láttam a leírását valami angol kiadványban. A két csúcssín közé befúrtak egy függôleges lyukat, abba beleragasztottak egy rézcsövet és ebben forgott az a meghajlított acélhuzal, ami a váltót állította. Nem foglal el helyet a pálya mellett és nem feltûnô.
Köszi szépen, asszem hasznát fogom venni a dolognak. Két vagont fog húzni, igaz azokat főleg emelkedőn, ill. rugós váltókat kell majd átvágnia, mert ottan nem fogok váltóállításról gondoskodni. Lesz egy szerkó, amit a mozdi megkerül (2vágányos fejállomás kihúzóvágánnyal), és ennek alapján lesznek a váltók rugóval rögzítve.
Hajjaj, az már ránézésre sok, meg én inkább szeretnék egy Mk48-ast. Ha megyünk kecskemétre hazulról, akkor sokszor látok olyat, mert egy 20km-es szakszon a kisvasút mellett megy az út. Ma is voltunk, és oda-vissza megcsodálhattam. Koszosak, kormosak, meg mennek vagy 30-al (pl. az egyik átjáró előtt van kitéve a 3/2-es tábla, azaz a 15km/h-s lassújel, ami sztem nem egy csúcssebesség :-), de én szeretem őket :-). Mondjuk a kaszni miatt kevésbé fáj a fejem, hanem a meghajtás, de arra már mondtatok megoldást. Asszem úgy lesz.
Még valami, ami nagyon tetszik: noch terraform! Műanyag pálcikák, hozzá páncélkarton , arra vékony gipszréteg. Bővebb infó: www.noch.de Sajnos még nem dolgozhattam vele, csak láttam fotókon :(
Én favázból csináltam a felépítményt, ami alá ment az alagút. Martrain-féle módszerrel, ha úgy nézzük. Én nem purhaboznék, meg miegymást, hanem a hegygerincet egy deszkából kivágnám, köré vagy kartonrácsból, vagy valami más üreges anyagból a hegy terepjét (egyébként esztétikai okokból nemigen ajánlok kúpszerű meg tulságosan kiemelkedő, nem odaillő hegyeket), aztán alá mehet az alagút, de csak a látható részeket csinálnám meg én is. Ha netalántán a hegygerinces deszkát keresztezi az alagút, akkor a deszka "belsejét", alját is ki kell vágni értelemszerűen. Könnyű is, egyszerű is, ...stb. :-).
Még mindíg azt mondom, hogy vágd ki hungarocellből. Vagy nikecell mert már így hívják vagy mi... És lehet úgy vágni, hogy ne legyen nagy szemét utána. Könnyű is marad, fel tudod húzni a plafonra...
"Matrain a te emberted és oldalad. www.martrain.hu" Megnéztem. Az ő alagútja szerényen íves és hosszú, így csak a bejáratát készítette el. Az alagút fölé pedig gipsz hegyet csinált. Az nem tágul. Én a mennyezetre húzom fel az asztalt. Nem használok majd gipszet. Gyenge vagyok :-)
Én hungarocellből építettem az alagutat. Az alagút oldala papírlap volt, sötétbarnára festve, a két kijárantál téglamintás lap. Ez nem csillogott, és nem volt feltűnő sem. A purhab rézsű kialakítására jó, de az alagút kitöltésére nem biztos, nem tudod kontrollálni, mettől meddig dagad majd.
"És, ha mégis történik odabenn valami, akkor hívunk egy nőgyógyászt? :-)))" Nem, nem ahhoz egy kicsit én is értek :-)))) Ez egy 1,5 GOSA hosszú alagút, egy negyed kör. Éppen az a bajom, hogy ne csillogjon belülről. Átlátni nem lehet, de ha kihagyok egy jó vasmaroknyit azt valamelyik oldalról biztosan látni lehet majd. Szóval majdnem az egész látszik. (Persze a nyakadat azért tekergetni kell hozzá :-)) De ez még mindig nem segít, hogy mit fog művelni a purhab odabenn. Vagy fújjam be, aztán később vájjak bele alagútat mint az igaziak? :-)
"Matrain a te emberted és oldalad. www.martrain.hu" Pedig mennyit csodáltam, de nem elég figyelmesen. Köszi, már megyek is.
Mk45-öst. Ha érdekel, még egyszer utána nézek mert akkoriba válaszoltak mailbe. Most csak úgy kapásbol, két fajta létezik, sárgarézböl készült, az ára ~50 EUR. Mick
Csak egy gondolat: nekem jobban bejött, ha nem az oldalsó pöcköt hajtottam az erőátvivő huzallal, hanem a középen lévő kis (1mm-es) lyukat. A mellékelt linken a két utolsó (18,19) kép. Az oldalsó műanyag pöcköket le is vágtam így nem kell rejtegetni őket. A legjobb "erőátvivő" egy kézi dekopír fűrész (lombfűrész?) egyik elkopott betétjéből vágott 1cm-es darab lett. Rugalmas, forrasztható, stb. Én ezzel fejeztem be az erőátviteli vonalat. Mellesleg nekem az oldalsó műanyagból mindig kiugrott a huzal, mivel egy kissé mindig köríven futott :-( . Ugyanezt a lyukból nem tette még soha. Ja és a lyuk amin feljön, az is kevésbé látszik.