Egyszer régebben leírtam, hogy milyen nagyszerűen javították meg a 3502-es utat (Hajdúnánás-Hajdúdorog-Hajdúböszörmény-[35]). Azelőtt állandóan kátyúsodott és töredezett az útburkolatnak a padkával határos széle. A totál felújítással járó nagyjavítás (ami valamikor 2012-ben volt elvégezve) után viszont teljesen ép állapotú azóta is, és azóta sem kellett hozzányúlni, pedig a felújításnak már 6 éve is van!! Egy kőműves ismerősöm feltárta előttem a javítás szakmai titkát: markológépekkel kiásták az út töltésének a 45 fokos szögű oldalában lévő földet fél méter szélesen, majd ennek a helyét erős minőségű betonnal töltötték fel, azaz kibetonozták a töltés oldalát. Még egyszerűbben szólva: az út töltésének az oldalát egy fél méter vastag betonfallal megtámasztották. Emellett az új aszfaltrétegbe egy geo-hálónak nevezett, nem rozsdásodó műanyag térhálót építettek bele, ami a tonnaterhelhetőségét növelte meg igencsak jelentősen!!
Talajszerkezetben lehet és van is eltérés. Azt konkrétan nem tudom, hogy Nyíregyháza és Debrecen környékén mennyire eltérő egymástól. De gondolom túl nagy nem lehet a viszonylag kicsi távolság miatt, de ki tudja. De vannak területek, ahol egyszerűen olyan rosszak a talajszerkezetek, hogy igen nagy anyagi ráfordítással lehetne tartós utat építeni. Gondolom, ez is belejátszik, hogy az M4 nyomvonalát egészen Püspökladányig felvitték és úgy kanyarodik majd délkelet felé. Karcag, Füzesgyarmat, Körösladány, Dévaványa, Gyomaendrőd környékén olyan ramaty a talaj, hogy az utakra is már csak akkor költenek, amikor járhatatlanokká válnak. Mivel ezek mellékutak, nem akarnak annyit rákölteni, hogy pár évtizedig ne kellejen hozzájuk nyúlni. Ha alapjaiban nem újítják fel, akkor 10-15-20 év alatt mindig járhatatlanokká válnak. Persze, megy a taknyolás, de az csak arra elég, hogy úgy-ahogy járható egy ideig. Hiába húznak új aszfalt réteget, az ide már nem elég. Az út alatti talaj süllyed, csúszik-mászik jobbra-balra. Nekünk maradnak a 40-es táblák.
Nem értek hozzá; az építkezésen dolgozó ismerősöm mondta, hogy a laza altalaj miatti alapozás jobban megdrágítja az építkezést, mintha sziklát kéne robbantani, de szilárd alap lenne....
Nem tudom, épült-e már ilyen keservesen autópálya mint ez a nyomorult M4. Ha valamire, hát akkor erre már tényleg régen szükség lett volna. Itt nem kell alagutat és viaduktot építeni. Vagy éppen azért? Kevesebb pénzt lehet kilopni belőle?
Azt szeretném megkérdezni, hogy van-e valahol olyan összefoglalása az infóknak az M4-esnek az M35-határ szakaszát, illetve főleg a romániai folytatását nézve, hogy: 1: mikor várható a mi szakaszunk megépítése 2: mikorra várható a román csatlokozás 3: rendelkezünk-e vészforgatókönyvvel a román csúszás esetére (vagyis tervezünk-e 47-es-M4-es bekötőutat-ha már sikerült ilyen északra elvinni az M4-est:-( )
Az ilyen új mederbe tereléseknél csak az a gond, hogy ha jön az árvíz, akkor a víz visszavágyik a régi mederbe, azaz akár tömegkatasztrófát is okozhat. egészen addig müködik a dolog, míg nem jön egy hatalmas zuhé. Drezdában a Weißeritzet egy éles kanyarral kivezették a városközpontból, aminek az lett a következménye, hogy többször elöntötte a belvárost, miután "megtalálta" a régi medrét. Legutóbb 2002-ben, annyira, hogy a drezdai föpályaudvart, ami 4 km-re van az Elbától, árvíz miatt le kellett zárni... Szóval, csak óvatosan azzal a folyóeltereléssel.