Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Itt van az az egyszerű áramkör, amit régen TT-ben használtam, és bevált.
A diódáknak együttesen ki kell adniuk a meghajtott LED kívánt üzemi (tehát nem nyitó!!!) feszültségét, én 3 db 1N4148-at használtam sárga LED-hez.
Az ellenállás 100+20 milliamper maximális áramfelvétellel, max 14V táppal, 2V üzemi fesszel számolva (14V - 2V)/0.12A = 100 ohmra adódott, az ellenállás teljesítménye 12*0.12 = 1.5W, azt hiszem, 3 db 300 ohm/0.5W-ot tekertem össze párhuzamosan, ugyanis az nagyon kis méretű, és a TT-ben gond volt a hellyel. Az biztos, hogy a BTTB 254-es motorházaiba belefért a 2-2 LED-es verzió is mindenestől.
Legalább egy diódának kell lennie a bal oldali ágban, hogy pólusváltáskor ne terheljen be, de a többi dióda kiváltható Zener-el is, amit persze ellentétes polaritással kell bekötni.
Persze a kísérleteken nem célszerű a modellben végezni!
Ha a méret gond, hát nem tudom. Sztem valami nagyon vékony rézdróttal vidd az áramot (mondjuk 3-at összecsavarva, hogy ne szakadjon el könnyen), és LED-et építs be lámpának. Sztem az eléggé kicsi hozá, vagy ha nem, akkor meg olvasd el Dmaster honlapján a fényjelzőkészítést, ott írja, hogy lekicsinyítette a LED elejét megfelelő méretűre. Ajánlott olvasmány!
Ha olyan táblákat szeretnék készíteni, mint ami a Gützold 520-ason van a mozdonysátoron és elöl, szerintetek járható út, hogy megszerkesztem 1:1-ben 600 dpi felbontással, utána kinyomtatom ugyanennyivel, majd kivágom és felragasztom? Vagy ez így nagyon amatőr? :)
Még annyit hozzá, hogy egy kicsit "homogénebbé" szeretném tenni a töltés színét. A tuskófékekből áradó rozsdaport lehet úgy imitálni, hogy légecsettel megködölöm a pályát?
Na kérdés következik: Elkezdtem az M28asom építgetését és tervezgetését . És majd világítás is menne bele. Ami általában vilogni szokott meg minden ezt a nagy mozdonyokba könnyű megoldani mert van hely ahova rakom az áramkört de itt hova rakjam vagy meglehet valósítani olyan kicsibe is?
Hát ezt én sem tudom. Leginkább úgy szeretném, hogy mindkét megoldás összeépíthető lenne. Terv:
1. A fordító középpontja a modul szélétől 25 cm-re lenne, hogy az A modulból érkező bevezető sín jó helyen legyen.
2. Ha átmenő lenne, két szomszédos modullal be lehetne kötni (A, B, C).
3. Ha egy állomás része lenne, akkor a zöld modulok (D, E, F) jelentenék a modul fővonalát, s a mögötte lévő A (a zöld sínnen) és B modulok (esetleg C is) jelentenék a fűtőház környékét.
Khm... ezek szerint a fűtőház egy állomás része lesz, vagy közvetlenül a nyíltvonalhoz fog csatlakozni ? Mert a modulszabvány a nyíltvonali modulok végeinek (illetve az állomások nyíltvonalhoz csatlakozó végeinek) csatlakozását adja meg...
A leendő fűtőházam lapját (terepasztal hiányában) úgy szeretném megtervezni, hogy az a Magyar Modul Szabványnak megfeleljen. Úgy mértem, hogy kb. egy 100x100 cm-es lapon - ha szűken is - elfér (H0, 90 fokos körfűtőház egy 26 m-es koronggal).
Két szabvány leírást is találtam ( link1link2 ), viszon nem tudom, melyik érvényes...
A sín közepétől 21mm, a régi PIKO emeletes szerelvény miatt vettem ennyire, 18-19mm szokott lenni. Úgy szerettem volna, hogy egymagasságban legyen a betonszegély a sínkoronával, ez nem jött össze, a szegély 1mm-el a sínkorona felett van.