Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Motoros77 Creative Commons License 2004.12.20 0 0 52

A ket rendszer energiafelhasznalasanak osszege pontosan ugyan akkora lesz mint ha csak egy rendszer uzemelne. Nem erdemes 2 hasonlo tulajdonsagu rendszert hasznalni. A benzin-villamos hibrid reszndszer azert jo mert a benzines motor nagy teljesitmenyu, hoszutavon mukodhet es gyors az ujratoltese. Az elektromos viszont mindazt tudja amit a benzines nem: csendes, jol szabalyozhato, nincs kipufogogaz, nagyon jo hatasfoku es a fekezesi energiat vissza tudja termelni. Tehat jol kiegeszitik egymast azert jo a benzines hibrid.

 

Olyan hibridnek lenne ertelme meg ami barmilyen tuzeloanyaggal (hidrogen, foldgaz, propanbutan, alkohol, benzin, diesel, repceolaj, fahasab) tud mukodni es esetleg meg villanyal is. Kulonben nem is olyan lehetetlen enyi fele tuzeloanyagra alkalmassa tenni egy jarmuvet, egesz egyszeruen gozmozdonynak hivjak, azt barmivel lehet futeni csak a megfelelo tuzeloberendezessel kell felszerelni.

Belegondolok nem is hulyeseg, gozhajtasra egy atlag belsoegesu motort is at lehet alakitani, csak a szelepvezerlesen kell modositani, de az nem nehez. A problemaja az ennek, hogy sokkal nagyobb loketterfogatra van szukseg mert a goz nyomasa jelentosen alacsonyabb mint az elego benzingoz...viszon cserebe alacsony fordulaton is maximalis nyomatekkal dolgozik es ha a gozt egy hutoben ujra kicsapatjuk es egy szivatyuval belenyomjuk a kazanba akkor vizet nem is kell tankolni csak egyszer es azt a meglevo menyiseget hasznalja fel ujra es ujra. (asszem a vasutasok kompund gozgepnek hivjak ezt)

 

Tehat meglevo autonkon vezermutengelyt kell cserelni, a kipufogot rakotni a hutorendszer egyik vegere a masik vegere egy szivatyut. Ezenkivul be kell szerelnunk egy csokazant is a megfelelo egofejjel es szo szerint tuzifaval is lehetne kozlekedni.

 

Megjegyzem a gozgepek 100evvel ezelott is olyan hatasfokkal tudtak mukodni amit csak a mai modern belsoegesuek kezdenek megkozeliteni...tudom menyek inkabb aludni :-)

Előzmény: S.Zola (51)
S.Zola Creative Commons License 2004.12.20 0 0 51
Akkor viszont nem lehet alternatívája az elektromos auto a hagyományosnak. Max városi kisautó szinten. De kinek van arra pénze hogy két autót tartson fenn. Azért gondoltam a sűrített levegőre, mert így meg lehetne növelni a hatótávolságot. Vagy egyszerre hajtana a kettő, egyik az első tengelyt, másik a hátsót, kevesebb energiát fogyasztanának mintha csak egyedül kellene meghajtaniuk az autót.
Előzmény: Motoros77 (50)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 50

Van egy rossz hirem :-) amirol te beszelsz hibrid autonak nevezik...es jo draga :-(

A suritett levegos hajtast nem kevernem bele. Muszakilag zsenialis es roppant otletes, de zsakutca. DE hazilag is megepitheto ezert jo dolog.

A Spanyolok szinte ephogy nem raktak fel az internetre a pontos terveket, a vazlatok alapjan is utanepitheto a motor. Ennek a rendszernek az erzekeny pontja a tartaly ami carbon kompozit anyag. Ilyen tartalyt nem lehet beszerezni csak ugy. Karbonszovet ugyan kaphato, uvegszovetbol mar kisebb idomokat is gyartottam a motorkerekparomra,  de momentan nem tudom hogy lehet karbonbol biztonsagos 300bar-os tartalyt csinalni, mert ugye mondanom sem kell, hogy ha 300bar eldurran az bizony komoly robbanas lesz, raadasul ennek a rendszernek is az a gyenge pontja, hogy kicsi az energiasuruseg, tehat kb annyit tud mint egy mai villanyauto. Persze elonye is van: Nagyon olcso, es a suritett levego joval konyebb mint az akkumlator.

Boltokban kaphato autoalkatreszekbol osszerakhato egy ilyen motor, egyedul a blokk ontveny ami problemas, de szerintem ez is megoldhato lenne, mert sablon alapjan kis ontodekben is meg tudnak csinalni.

Előzmény: S.Zola (49)
S.Zola Creative Commons License 2004.12.19 0 0 49
SZVSZ ez még befektetésnek is megérné, amennyiben működne, és megkezdődhetne a sorozat-átalakítás. Valami olyan rendszert kéne kitalálni, amivel a mai autókat lehetne úgy átalakítani, hogy megmaradjon a hagyományos hajtás országút esetére, de városban lehessen villannyal cirkálni. Vagy olyan villamos hajtást fejleszteni, amivel nagyobb távolságokat lehetne megtenni. Esetleg lehetne kombinálni sűrített levegős hajtással. 
Előzmény: Motoros77 (46)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 48

Ja igen a 10 perces toltes problemai kimaradtak.

Vegyuk a 40kWh-t. Ez azt jelenti hogy a toltesi teljesitmeny 6*40kW azaz 240kW!

Ez tenyleg problemas, az otthoni konektorbol ez nem lehetseges, de egy villanymozdony szerintem ennel nagyobb teljesitmenyu es megis egesz europaban nagyon el vannak terjedve.

A tul nagy aram ne zavarjon. 300Vos rendszer eseten (25db olmos akku sorbakotve) 133A folyik. Ennyit szoktak tudni a hegesztogepek es ugy ott sem kell horibilis vastagsagu kabel.

Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 47

7. igen marad a sufni megoldas. Motort, elektronikat meg lehet oldani tokeletesen sufniban is, egeszen olcson is, ebben nem ketelkedek hiszen ugyes Magyarok vagyunk, de sajnos akkumlatort nem tudunk csinalni...azaz olmos akkut meg tudnank, de az nehez es alacsony hatekonysagu, a hasznalhato LiIon vagy LiPolimer akkukhoz pedig hitech gyartoberendezes kell sajnos.
Tehat vagy erosen korlatozott kompromiszumos lesz a jarmuvunk vagy nagyon draga.

 

Azert en nem beszelnek le senkit az elektromos jarmu epiteserol, mert gyakran a lelkes amatorok lehetettlent nem ismero magabiztossaga az ami olyan jo megoldashoz vezet ami a hitech laborban jolfizet fejlesztomernoknek sohasem jut eszebe mert akkora hulyeseg hogy nem gondolna hogy mukodhet, vagy mer nem kenyszerul szuksegmegoldasokra.
Tipikus ilyen eset amikor az amcsik kifejlesztettek a vilagurben is hasznalhato golyostollat, ami birja a vakumot, hoallo, viz allo, nem folyik ki es nem fugg a gravitaciotol mindezt iszonyat fejlesztesi penzeken. Az oroszok pedig grafitceruzat hasznaltak ami ugyan ezt tudja.
A kapcsrajzok jok, de az akkumlator a problema, nem a vezerles.
Persze ha eleg az olomaku akkor vegyetek 2 olomlemezt ontsetek ra kensavat es polarizaljatok formazotoltessel.
(persze ez sokkal karosabb a kornyezetre mint a kipufogo gaz)
En a Skodat arra hasznalom hogy Budapestrol Balmazujvarosba eljussak ami 220km, minimum 90km/h-val.
Sajnos a Skodaban nincs annyi hely ahova elegendo olmosakut lehetne berakni ehez a tavhoz, raadasul a tomeget sem birna el szerintem.

Na jo almodozast :-)

Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 46

5. Najo, eleg optimista kijelentes volt az a 10 ev. Leginkabb technologiailag ertettem de addig ugy sem lesz atallas amig gazdasagi igeny nincs ra. 10ev alatt lecserelodik a jarmupark jelentos resze, persze ahoz mar most szeria villanyautokkal kellene elarasztani a piacot, de a motorkerekparok teruleten kb ilyen robbanas tortent. Egy ideig csak MZ-k meg Jawak voltak aztan manapsag ezek mar ritkasag szamba mennek. Az autok cserelodes ennel lasabb volt, de ha a gazdasag fellendul akkor az autok cserelodese is felfog, akkor megjelenik az elektromos auto es elkezd terjedni, elszor csak par darab lesz mert draga, de ahogy egyre tobben vesznek ugy egyre olcsobb lesz ez pedig tovabb noveli a keresletet, foleg azert mert a benzin egyre dragabb lesz, a villanyal pedig sokkal olcsobban lehet kozlekedni.

6. Igen az atalakito azert jo mert nem kotodik az autopark cserejehez, ezert felgyorsitja a folyamatot. Jelen arak mellet termeszetesen nem alakitanam at, de tobbszoros benzinar mellet es jelentosen alacsonyabb akkumlator ar mellet mar megfontolnam. A Skodara 1-2milkat koltenek 300km hatosugar es 120utazosebessegert cserebe. Uj autokat pedig eleve elektromos meghajtassal is kihoznak ha mar enyirem megerne. Azta a fejleszteseket sem kellene kidobni hiszen a motor csak egy alkatresz az autoban. Lehetne rendelni diesel, benzines es elektromos motorral.
Kezdetben az alami tamogatas nelkulozhetettlen, de tolunk nyugatabbra ez mar mukodik, nalunk pedig talan meg buntetik is ha valaki villanyautot akar. Asszem MaCs (regebben irta hogy szeretne egy Pulit, azota sikerult vennie egyet) mondta, hogy az elektromos Pulijara nincs sulyado kedvezmeny mert nincs benne katalizator...no comment.

Előzmény: kotoc (42)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 45
  1. A melykisutest megakadalyozasa roppant egyszeru elektronikai problema, de mivel a motorvezerleshez, tolteshez amugy is kell mikroproc. ezert a toltes mellet nem problema az akku lekapcsolasa a teljes kisutes elott, ahogy azt a mobiltelefonok is csinaljak.
    Azt hogy lemerulve ne taroljak sokaig, nos ez problema de  sajat kocsi eseten vessen magara az a hulye aki ezt az alapveto szabalyt nem tartja be. KOlcson kocsinal pedig az olasz rendszer eseten nem sok esely van erre.
  2. Sajnos az onkisules problema, de ezen a teren is fejlodnek az akkuk es ugy tudom a LiIon akkuknak ez a parametere eleg jo, persze utana kene nezni.
    A hidrogen tuzeloanyag cellas auto jo megoldas lenne, mivel azt is lehet elektromos arammal termelni, kvazi akkumlatornak vehetjuk ezt a megoldast is, de egyenlore a hidrogen biztonsagos tarolasa es toltese nem a legjobb ezert en jobban ereznem magam ha inkabb LiIon akkkukon ulhetnek :-)
    Ugye az elektromos jarmuhajtas azert lenyeges mert barmilyen energiahordozobol vagy energiaformabol eloallithato igy kevesbe fuggenenk a kolajtol, valamint problemamaentesse tenne az atallast a megujulo energiaforrasik hasznalatara. Az alkohollal ugyan ott lennenk mint a benzinnel, persze sokkal tisztabb de alkoholal barmelyik benzines auto mukodokepes ha csak ez volna a fontos.Masik hogy altalaban metilalkoholt hasznalnak jarmuvek hajtasara ami mar kis menyisegben is halalt okoz, igy nem sok parologna belole.
Előzmény: kotoc (42)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 44

Navegre egy ertelemes vita :)
Hosszura sikeredet ezert darabolom

 

Jogosak az aggalyaid.

  1. Ez eppen nem. Egyenletes haladas eseten az energia nagyreszben a legellenalas lekuzdesere forditodik ami viszont negyzteresen novekszik a sebesseggel. Vagyis 100km/h-ra nem 2* annyi energia kell mint 50km/hoz hanem 4* annyi. (persze gyakorlatban lehet nemi elteres de kb. ez van) tehat ha 20kW-al 100-at megy a kocsi akkor 50-nel 5kW-ot fog fogyasztani ezert a kocsi hatosugara annal nagyobb minnel lassabban megyunk. Szerencsere a gyorsitas energiajat eleg jo hatasfokkal visszanyerhetjuk, tehat szinte csak az atlagsebesseg befolyasolja jelentos mertekben a megteheto tavolsagot.
    Ha a trabantot vesszuk ami kb 20LE es 100-110-et megy, akkor sejtheto hogy kb 200-300km-re jo a 40kWh.
    Persze jo lenne pontosabban utana nezni es szamolni a dolgoknak de en ezen a modon becsultem meg a teljesitmenyigenyt. Sacra mindenesetre jo, ha nem is pontos.
  2. Sajnos csak cikket olvastam rola, de nem hihetettlen, hiszen a Vartanak van mar 15perces toltoje.
    Egy 20eves tankonyven pedig olmos auto akku toltesere 20percet irtak minimalis toltesi idonek idealis labor korulmenyek kozott pedig processzoros toltesvezerles meg sehol sem volt. Lenyeg hogy gondosan figyelni kell egy csomo parametert hogy azonnal csokkentsuk a toltoaramot ha valami kritikus ertek fole emelkedne. A mai inteligens toltok ezt csinaljak, a varta 15perces toltoje csak anyiban kulonbozik hogy az akkukon belul nyomas es hoerzekelok vannak ezert gyorsabban tud reagalni a tolto, ezert lehet nagyobb arammal tolteni karosodas nelkul.
    Nagy homerseklet amitol karosodhat az akku csak akkor keletkezik ha tullepjuk a kritikus ertekeket de ezt a fejlet toltesi modszer megakadalyozza. Termeszetesen melegszik az akku de bizonyos foku melegedes megengedheto.
    Sajna a LiIon aksit en sem ismerem nagyon.
Előzmény: kotoc (42)
kotoc Creative Commons License 2004.12.18 0 0 43
Ez nagyon jó kezdeményezés lenne. Nem ismered a Demszkyt, hogy rábeszéld? :-)
Előzmény: Motoros1977 (41)
kotoc Creative Commons License 2004.12.18 0 0 42
Szia!


Végre egy felkészült és hozzáértő hang. :-)
De... ;-)

  1. 30-40kWh kapacitással egy 20kW-os kocsi 1-2 órát tud menni a gép(veszteségek, elhasználódó aksik) Ez 60-as tempóval számolva 60-120km. Munkába járásra és bevásárlásra épp elég, bár Pesten belül is lehet ennél jóval többet kocsikázni egy nap. Ha a töltés tényleg 10 perc, akkor ez még jó is lehet bármilyen felhasználásra.

  2. ... de ez a 10 perc. Láttad már működni ezt a csodát? Mekkora töltőáramot jelent ez? Biztos, hogy bármilyen aksihoz lehet ezt használni? Az ólom aksik szvsz sicher, hogy nem bírnák. A keletkező hőtől meghajlanának a lemezek és jönne a cellazárlat. A LiIon aksikról sajna nem tudok ilyen "titkokat"

  3. Mint tudjuk, mindennek vannak hátrányos oldalai. A LiIon aksikról úgy tudom, nem szabad teljesen kisütni őket. Bármikor rájuk lehet tölteni, alig van memória effektusuk, de a mélykisütést nem szeretik. Ez pedig kölcsönzői körülmények között veszélyes, ha nem építesz be elektronikát a barmok figyelésére és nem töröd kerékbe nyilvánosan azokat, akik lemerítve hagyják a gépet.

  4. Az aksik önkisülése is gond. Ha egy lezárt tartályban folyadékot vagy gázt tárolsz, az jó közelítéssel veszteség nélkül tárolható hónapokig vagy akár évekig. Ez az aksikról nem mondható el. Talán ezért is mozognak a nagy gyártók az energia cella és az olyan alternatív üzemanyagok felé, mint az alkohol. A Volvonak pl. van egy kamionja, amiben alkohollal hajtott gázturbina termel áramot a villanymotoroknak és az autópályán "mellesleg" feltölti az aksikat, amiről városban megy. Nekem ez a megoldás nagyon tetszik, de hazánkban és kicsit keletebbre a sztyeppéken lehet, hogy mégse zárnának elég jól a tankok, ha tiszta alkohol lenne bennük. ;-)

  5. Mit értesz azon, hogy 10 év múlva befellegzik a benzines autóknak? Én még az új autók gyártásával kapcsolatban se vagyok ennyire bizakodó. Ne felejtsd el, mennyi pénzt ölt egyetlen gyártó is a jelenlegi fejlesztésekbe. Ezeket a súlyos 100 millió USD-kat nem szokás egyetlen tollvonással kidobni. Bár legyen igazad! :-) De még akkor is, amíg a jelenlegi járműpark lecserélődik... De még 1x, legyen igazad és induljon el brutálisan ez a folyamat 10 éven belül. Akkor még talán én is megérem, hogy furcsa és egzotikus dolog lesz a kipuffogógáz szaga. :-)

  6. Átalakító készlettel fel lehet gyorsítani az eseményeket, de komolyan költenél 3-4 milkát a Skodádra? És szerinted hányan költenének ennyit az átlagos 1-5 millió közötti új árú kocsijukra, ha nincs komoly kényszer? Ez csak állami beavatkozással és főleg segítséggel mehet, amitől én nagyon félek. Egyrészt, mert nálunk valszeg a pénz(ünk) nagy részét elsíbolják (ennyit a politikáról részemről), másrészt mert nem az új támogatásán lesz a hangsúly, hanem az átlag benzines polgár büntetésén, ami ellenérzéseket fog kiváltani és inkább lassítja a folyamatot az ellen lobik miatt.

  7. Marad tehát a sufni megoldás, amiben a nemrég itt megjelent kapcs. rajzok segíthetnek.

Előzmény: Motoros1977 (40)
Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 41
Mondjuk az engem is elkeserit, hogy nalunk meg nyomokban sem foglalkozik senki elektromos autokkal, pedig Olaszoknal mar mukodik egy kiserleti rendszer ahol berelheto elektromos kisautok vannak varosi kozlekedesre, a varosban pedig mindenfele kulon ezeknek az autoknak fentartott parkolo van ahol egybol toltesre is fel lehet dugni a kocsit. Szerintem ez egy idealis alkalmazasa az elektromos autoknak, elkepzelem hogy meg az is megeri hogy a varos hataraban leteszem a sajat kocsim es atulok egy ilyen kisautoba mert olcsobb es nincs parkolasi problema, raadasul varosi totyorgesre idealis a villanyauto.
Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 40
Sziasztok! Szerencsere jo utemben fejlodik a technika. Az totalcaros cikben leirt volvo elektromos tanulamnyauto manapsag mar elerheto muszaki realitas. En is abbol indultam ki hogy a Skodamat at kene alakitani mert mar megint szetment a hengerfej :-) igy utananeztem a lehetosegeknek. A hagyomanyos olmos akku minden kilogramjaval 50-60Wh kapacitas jut ezzel maximum a golfautok es targoncak suly/teljesitmeny aranyaba illik bele. Azonban lehet kapni Li-Ion akukat amik 150Wh/kg kapacitast tudnak es vannak NiCd akkuk (specialis muholdakhoz is ajanljak :-) amik akar 200Wh/kg kapacitast is elerhetnek. Nade maradjunk a realitasnal LiIon vagy polimer akkut lehet tehat 150Wh/kg al szamolhatunk. Egy haszanlato elektromos auto 30-40KWh kapacitasu akkuval van felszerelve. Azaz 200-270kg akkumlator tomeggel kb 100liter akkuterfogattal mar tokeletesen kielegito eredmenyt lehet elerni. http://www.saftbatteries.com/120-Techno/20-10_produit.asp?sSegment=&sSegmentLien=&sSecteurLien=§eur=&Intitule_Produit=HEliion&page=2 Az akkuk elettartama kb 300ezer-450ezerKilometerig tart szoval ezzel sincs problema. Egy magyar fejlesztesu tolto pedig rahangolodik az akkumlatorra es ennek koszonhetoen 10perc alatt feltolti, ugy hogy kozben meg az akku elettartama is hosszabb (az optimalizalt toltes miatt) az eddigi toltokhoz kepest. A fo problema ezzel hogy csak az akkumlator keszlet 4-5millioba kerulne, ez pedig nagyon lassan terul meg ha azt nezzuk hogy kb 1/3-ba kerul villanyal jarni (sacra) A motor es a szabalyzoelektronika ara mar elhanyagolhato ehez kepest, kb 1millabol megvan fuggetlen az hogy AC vagy DC rendszertol. Lehet kapni atalakito keszletet foleg amerikaban, de a GEO-hoz valo keszlet jo a Suzuki shwift hez is. Szerintem 10ev es a benzinautok kihalnak, mivel elektromos auto egyszerubb, igy nagyszeriaban olcsobb lehet a gyartasa.
Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 39
Sziasztok! En az AC rendszert preferalnam mert a DC-hez is ugyan ugy kell IGBT-s kapcsolouzemu szabalyzas. Igaz az AC szabalyzo bonyolultebb de jobb az egesz rendszer hatasfoka es pontosabb a szabalyzas, jobb a nyomatekleadasa egy AC motornak, es mivel nincs kommutator kevesebb a meghibasodas lehetosege, egy kopoalkatresszel kevesebb. A DC motornak meg van egy olyan hatranya hogy a gyorsan forgo motor megcsavarja a magneses teret ezert nagyobb fordulaton a kommutator mar nem az optimalis helyen van. A regi trolikban egy kompenzalo tekercsel oldottak meg ezt a gondot, de ettol tovabb bonyolodott a motor. AC motornal nincs ilyen gond. A mostani GANZ trolik AC rendszerben mukodnek es annyira jo hogy vilagviszonylatban is veri a mezonyt a mikroprocesszoros vezerlesuk, raadasul 200kWot kezel ha jol emlekszem, szoval jo lenne egy ilyen, de akkor mar motorral egyutt merthogy egybe van epitve.
Trike Creative Commons License 2004.11.17 0 0 38
Szvsz az egyenáramú, mert a dc motor adott teljesítmény mellet kg és mm tekintetben kedvezőbb és a vezérlés is egyszerűbb. Az viszont igaz, hogy drágább is.
Előzmény: 318i (34)
S.Zola Creative Commons License 2004.11.05 0 0 37

Helló !

 

ehhez mit szólsz ? Ezt a két technikát kellene összekombinálni !

Előzmény: manta-z (36)
manta-z Creative Commons License 2004.10.18 0 0 36

Sziasztok!

 

318i

 

Nem titkos, ha lesz valami érdekes akkor majd lefényképezem egyelőre a DC szabályzó van kész deszkamodell szinten (1000Amper FETekből) , gondolom kibelezett Gsi Kadetott meg láttál már :)))

 

Trike:

 

Most csak egynek tudom a linkjét fejből de ez messze nem a legjobb, bár érdemes játszani vele egy kicsit.

 

www.opeltuners.com

 

Software menüpont

 

A többit majd előkerítem.

 

Üdv

Trike Creative Commons License 2004.10.18 0 0 35

Bocs, ha félreétrettem valamit, természetesen nem kioktatni és nyelvészkedni akartam....

 

De az utolsó mondatodat megfogadva beszéljünk a dolog szakmai oldaláról:

 

Az én "deszka modellem" is készülőfélben van:

Alap: Trabant 601 kombi '89-es

Motor: DC 24V 5,6kW

Vezérlés: négyszögjeles, kitöltési tényező varia

Hajtás: váltón keresztül

 

További adatokat nem tudok, de azt a progit szívesen kipróbálnám, amit manta-z szaktárs említett.

Előzmény: kotoc (29)
318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 34

Egyébként kinek mi a véleménye, melyik a gazdaságosabb, melyik jobb a topik címe szempontjából:

- az egyenáramú rendszer (természetesen nem 12V, hanem pl. 120V)

- a váltóáramú rendszer (szinkron vagy aszinkron motor)

 

Természetesen figyelembe kell venni a konverziós veszteségeket is.

 

(Remélem ezzel konstruktív vitát indítok el! Nem kellene, hogy ez a topik is "savazásban vesszen".)

318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 33

Manta-z:

 

Ha nem titkos, akkor küldenél róla leírást, fényképet?

 

Köszi

 

Pizo

Előzmény: manta-z (31)
318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 32

Sziasztok!

 

Segítségként bogarászni való linkek:

 

http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4214/links.html#EV%20Parts

manta-z Creative Commons License 2004.10.17 0 0 31

Sziasztok!

 

Most fedeztem fel ezt a topicot és örülök, hogy nem vagyok egyedül ezzel az elgondolással. Kb. fél éve tervezem a villanyszörnyemet akit érdekel leírom az eddig elért eredményeket:

 

Nos szegény ember vízzel főz. Az autóm alapja egy opel kadett GSi karosszéria, mivel relatíve könnyű és 0,27 a Cw értéke. A meghajtás egy 10KW-os 120V-os egyenáramú villanymotor szolgáltatja ami impulzusszélességg modulációval lesz szabályozva. Akku ügyileg először ólom-savas akksiba gondolkodtam 12 db 66-72Ah-ás ban azonban most tárgyalok egy japán gyártóval aki kissebb kapacitású Li-Ion akkukat gyárt és úgy néz ki nem lesz horror ára. Találtam néhány szoftvert amik súly-aerodinamika stb.stb. alapján kiszámítják a a mindenkori sebességhez szükséges energiaigényt, természetesen a sebességtől függően kb exponenciálisan függ a teljesítményigény. Ez alapján a fenti alkatrészektől a következő eredményeket várom, természetesen igyekeztem a mindenkori veszteségeket is figyelmebe venni. 160-kg-os terheléssel számítva az alábbi adatok jöttek ki:

 

Végsebesség: 95-105 km/h - Hatótávolság 80-90 km

azonban 50-60 km/h-ás sebességnél a hatótávolság 300-350km-re nő. Szerintem városi használatra ideális lehet. 

Mielőtt hatalmas farigcsálásba kezdenék jelen pillanataban is futom a köröket és nem lehetetetlen , hogy korlátozott időre kisérleti jellegel üzembe lehet majd helyezni a gépsárkányt. Jelen pillantaban deszkamodellként üzemel a motor szabályozó elektronika, következő lépés a motor lesz. Erőátvitelről annyit, hogy nem lesz sebességváltómű csak difi. Igazából a korrekt megoldás a 4 kissebb motor használata lenne azonban nem látom ennek megvalósíthatóságát számomra reálisnak mind anyagi mind technikai szempontokból sem.

 

Várom minden hasonlóan megszállot hozzászólását véleményét.

 

Üdv 

Előzmény: 318i (30)
318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 30

Lehet átépíteni meglévő járművet, vagy lehet küzdeni egy kicsi jármű teljes építésévet, mint a www.thinkcar.com oldalon említett (és a totalcar hírei között is szerepelt) kocsi.

Az első azért is jobb, mert sok mindennel nem kell küzdeni (megvan a váz).

 

Azon gondolkodott már valaki, hogy nem 1 motorral+váltóval+difivel, hanem 4 kisebb (1/4 teljesítményű) motort minden egyes kerékre, és a teljesítményt számítógép vezérelné. Igy az erőátvitel megspórolása sok helyet és súlymegtakarítást jelentene.

Azt azért érdemes átvenni a Th!nk-től, hogy a töltést 230V-ról llehessen megoldani, ez mindenütt van.

Előzmény: kotoc (27)
kotoc Creative Commons License 2004.10.15 0 0 29

Akkor most mi is a baj azzal a hozzászólásommal, amiben itthon beszerezhető aksikról beszélek? Miért az a válasz rá, hogy "az egyenáram felejtős"? Nem véletlen arról van szó, hogy a rendszernek másik eleméről kezd vki beszélni összefüggéstelenül fikázva egy olyat, ami helyett nem ajánl mást?

 

Most nem ironizáltam a váltóáram tárolásával vagy hasonlóval, nehogy megint elsikkadjon a lényeg. De így meg felháborodottabnak tűnik a dolog, mint ahogy gondolom. Mindegy. Ha akarjátok folytatni, keressünk ennek egy megfelelő fórumot. Csak az lesz a gond, hogy nyelvészeti vagy logikai elemző szekcióban keresgéljünk. :-P

 

De szerintem hagyjuk inkább ezt a részét és beszéljünk/beszéljetek a szakmai oldalról tovább.

Előzmény: Trike (28)
Trike Creative Commons License 2004.10.15 0 0 28

//Az egyenáram felejtős? Köszi. És hogy tárolsz váltóáramot?

 

Természetesen akksiban, de itt jön a korábban említett inverter ami ebből állítja elő a váltóáramot, ami persze nem 50Hz hanem néhány 10kHz és a kitöltési tényező változtatásával variálod a teljesítményt nem a feszültség variálásával.

Előzmény: kotoc (26)
kotoc Creative Commons License 2004.10.15 0 0 27

Ez az oldal SZUPER! :-)

Végre néhány gyakorlatban is megvalósított darab, amiből tanulni is lehet. De a saccolásokhoz is jó, nem kell feltétlen a trolira hagyatkozni.

Előzmény: 318i (25)
kotoc Creative Commons License 2004.10.15 0 0 26

Szia!

 

Az egyenáram felejtős? Köszi. És hogy tárolsz váltóáramot?

Motorokból elég jók vannak kereskedelmi forgalomban. A gyártók se ezen buknak el, hanem az energia tárolásán. Itt már azon is gondolkoztak, hogy ceruza aksikat kötnek sorba/párhuzamosan. Pár ezer darabot kellene csak összeforrasztani, ennek megfelelően pár ezer x 2 forrasztással és néhány tízezer hibalehetőséggel. Ezzel szemben szerintem sokkal jobb megoldás a direkt erre a célra fejlesztett aksi, amit találtam (és amit gondolom mások is megtaláltak már, csak nem tettek itt közkinccsé). Hobbi/barkács célra megfelel és nem olcsó, de elérhető árú. Amíg nem érkezik meg a hidrogénes belsőégésű motor vagy az energiacellás autó, addig nincs nagy kínálat.

 

Egyébként az összeforrasztott aksikat valaki meg is csinálta (nem innen), legalábbis fotót láttam róla. Ha jól emlékszem, gyakorlatilag a padlólemezt 10-20cm vastagon borítja az elem és a fölé került tulajdonképpen egy új padlólemez.

De legalább alacsonyan van a kocsi súlypontja. ;-)

Előzmény: BXD (24)
318i Creative Commons License 2004.10.14 0 0 25

Sziasztok!

 

Szerintem érdemes lenne ide benéznetek:

 

http://www.austinev.org/evalbum/

 

Az albumban 546 jármű található, amit elektromosra alakítottak.

Már meglévő, akár 1000kg feletti autókat is.

Leírják, hogy az egyes járművek milyen motorral, fesz. ellátással működnek, a "technical files"-ban pedig még kapcs.rajzok is vannak.

BXD Creative Commons License 2004.10.14 0 0 24

Sziasztok

Az egyenáram és a 12V-os rendszer felejtős a veszteségek miatt. A megoldás a több fázísú változtatható frekvenciájú feszültséggel meghajtott rendszer lehet.

Inverter+frekvenciaváltó,de így is komoly teljesítmény elektonika kell. 

Előzmény: kotoc (22)
kotoc Creative Commons License 2004.10.14 0 0 23
Ma jó napom van!!! :-)
Nézzétek meg ezt: TotalCar hír (Ford)

És a kicsit távolabbi jövőből ezt: TotalCar hír (Fiat)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!