Köszi az infót, régi 123-as mercik shimán elmennek sütőolajjal minden átalakítás nélkül. Teafilteren leszűrik az olajat bár mire átcsepeg az valószínű egy év :))))Elég nehéz manapság már nagyüzemi éttermet találni mert már mindenki sütőolajjal jár...... Az akkuskocsihoz már minden megvan, hogy összerakjam, de egyszerűen elment a kedvem tőle mert szinte lehetetlen üzembe helyezni..........Menjek vele tüntetni a parlament elé vagy mi a.......??? :((((( 7 végén ráérek van egy passat vizes olajhűtöm, meg úgyis aktuális a fritőzben az olajcsere, lehet eljátszok ezzel az olajmelegítéssel :)))
Igazabol sima hasznalt etolajjal is mukodik a diesel auto, csak egy apro kiegeszitesre van szukseg. Egyszeruen fel kell melegiteni az etolajat hogy kelloen alacsony legyen a viszkozitasa. Erre 100ezerert arulnak berendezest.
Ugy mukodik hogy van egy folyadek hocserelo. Ennek egyikfelebe a hutovizet vezetik ami kozvetlenul a motorbol jon, tehat jo meleg, a masik felbe pedig az etolajat. Van egy valto szelep ami 12V hatasara atkapcsol a normal diesel olaj es az elomelegitett etolaj kozott ez van rakotve az uzemanyag szurore es azon keresztul az adagolora. Ezen felul van egy hokapcsolo a hocserelobe epitve ami csak a megfelelo homerseklet elerese eseten kapcsolja be az etolajat, mert ugye hidegen nem birja atpreselni az adagolo a fuvokakon.
Ezt a nemeteknel allitolag hasznaljak es hosszabb uzem alatt sem karosodott a kocsi. A magyar dealer pl egy oreg Kadettal jar igy. Sajnos a honlapot mar nem talalom, de szerintem Google alatt biztos meg lehet talalni.
Azt irjak errol, hogy teljesen automatikus, de azt nem ertem hogy leallitasnal az etolaj bennemarad az adagoloban, igy a kovetkezo inditasnal egy darabig ezzel megy, mire felszivja a normal gazolajat, en ezert tennek bele egy kezi kapcsolot amivel lealltias elott vissza tudom kapcsolni gazolajra, mar csak az adagolo kimelese miatt is valamint azert mert az etolaj hosszabb allas kozben hajlamos megszilardulni.
Nekem egy gozgep modellem ragadt igy meg miutan jobb hijan etolajjal kentem meg a dugatyut es a kovetkezo hetre nem birtam megmozditani...szerencsere sikerult kiaztatnom es kipucolnom.
Na de a lenyeg, en napraforgo foldet uzemeltetnek, vagy a kornyek Meg'Donalszaitval baratsagot kotnek es elvinnem toluk a hasznalt etolajat amit szures utan kulon tartalybol rakotnek a kocsimra :) ennek csak az a szepseghibaja, hogy nem diesel autom van :( de tuti beszerzek egyett, mert ilyen benzinarak mellet kell valami alternativat keresni...a vegen meg az akkumlatoros uzem is gazdasagos lesz :(
Napokban külföldön tankoltam bio-dízel üzemanyagot. Gyakorlatilag repce-metilészter. Elvileg többet kéne fogyasztania mint gázolajból statisztika szerint 5-10%-al és a motorteljesítmény csökken kb 5%-al. Valóságban a 6,5 literes fogyasztásom leesett 5,2-re a motor abszolút korommentesen működik és olyan hangja lett mint egy benzinmotornak és valamivel jobban is megy. Elmarad a tipikus dízel csattogás és alpvetően halkabb lett a járása. Ebből csak annyi a tanúlság, hogy a magyaroszágon kapható gázolaj ekkora egy rakás szar én nem tudom mi az istent tesznek bele itt. Szerintem ezért van a magyar oaljtársaságnak ennyi alkalmazottja mert összegyűjtik a vizeletüket és azt árulják gázolajnak....... Egy hátránya van ha nyomok egy kövér gázt a mögöttem lévő olyan illatokat érez mintha a verdám egy grillsütő lenne :))))) Bár ez még mindig jobb mintha beteríteném fekete korommal.........Külföldön ezt külön benzinkúton lehet kapni. Magyarországon is felvetődött a gondolat, természetesen Mol bácsi bekavart és itt nem lehet ezt majd külön kúton vásárolni hanem 5-10%-os arányban bele fogják keverni a hagyományos gázolajba.........Szóval ezzel már megint Mol bácsi jár jól, mert Magyarországon elég sok repce van. Nah szóval addig amíg ilyen hozzáállás van kis Magyarországnak nevezett pöcegödrünkben próbálj is itt valamit csinálni. Abban a pillanatban amikor forintok mennek ki állambácsi keze közül azonnal falhoz állítanak. Demszky meg mondja menjé biciklivel.......járjon ő.......meg menjen a jó k----.....a----..........-ba ............veszek egy repceföldet
Mintha az index tudomanyos rovataban lett volna egy rovid ideig ez a metanolos "akku" de semmi konkret hivatkozas nem volt mellette en meg lusta voltam utana keresni. Kulonben is ez meg csak labor kiserlet szintjen mukodik, szerintem kar konkret parametereket keresgelni.
Hidrogen: Legnagyob problema nem a robbanas veszelyes volta, hanem az hogy
csak nagyon nagy nyomason lehet tarolni. Masik problema hogy az a franya hidrogen molekula kissebb mint a vas femracsaban a hezag es szepen lassan elszivarog a tartaly falan keresztul, tehat specialis tartaly is kell hozza. A nagy nyomas miatt veszelyes es bonyolult a tarolasa. A pb gaz anyira alacsony nyomason csepfolyosodik, hogy szinte mar folyadekkent lehet kezelni, ami eleg jo erv mellete.
Akkumlator: Lehet kapni direkt elektromos jarmuvekhez valo olomsavas akkut, ami ciklus allo, egyebkent regen a Perion is gyartott ilyet targoncakhoz es a Puli-hoz. Sajnos kiszamoltam es ha az akku arat es elhasznalodasat is beleszamoljuk gazautoval meg mindig jobban megeri kozlekedni es az egy kicsit egyszerubb is.
Ha jol emlekszem kb 80-200toltes kisutest birhat ki es az energia surusege is pocsek.
LiION akkuk parameterei sokkal jobbak azok akar 500-1000toltest is birnak es joval konyebbek azonos energiamenyiseg eseten, de ezeknek az ara is joval magasabb...bar szamitasaim szerint jobban megeri, de megterulni sohasem fog ez sem....bar ha ilyen utemben emelkedik a benzin ara....
Sz'al arról van szó, hogy egyetértek. És igenis kellenek a fél megoldások, mert ha mindenki megcsinálja a maga kis részét, a végén csak sikerül megdeformálni az egészet. :-)
U.i: a világ megváltásában rám számíthatsz környezetbarát autó fronton. Ketten többre megyünk ;-)
Jól hangzik. Webes vagy egyéb forrásod nincs a készülékről? Mekkora tartályban tárolja a naftát?
Az aksikkal nekem továbbra is fenntartásaim vannak, de ez valszeg az én genetikai hibám. :-)
/sze nekem aksiról még mindig az ólom/kénsav felállás jut eszembe, mert a seregben ilyenekkel volt több dolgom, mint szerettem volna. Márpedig az ilyenekben időnként savat szoktak cserélni. És nekem sajna van pár szomszédom, akiről nem hiszem, hogy a wc-nél messzebb menne, hogy megszabaduljon a kénsavtól. :-(
/sze azt is tudom, hogy ma már lehet zárt rendszerű + zselés + mindenféle szuper aksikat kapni. De szívesen látnék a hazai aksi forgalomról statisztikát. Csak nem hiszem, hogy elenyésző rész lenne a hagyományos savas.
Egyébként miért is félünk a hidrogéntől??? Még mindig a Hindenburg miatt? Miért gondoljuk veszélyesebbnek, mint a többi gázt? Sokszor én is így gondolom, de nem jut eszembe 1xű magyarázat. Tudom, levegővel keveredve robbanó elegyet alkot. De az LPG sem simán ég el a kocsi hengerében. Annak is robbanni kell. Ha meg a szag hiánya a gond, ugyanaz a +oldás, mint a földgázzal. Vmi büdöset kell hozzá keverni, hogy érezzék, ha nyitva maradt a gázcsap. :-)
A sufniban viszont egyelőre marad az aksi. Azt nemrég tárgyaltuk ki manta-z-vel, hogy a legfontosabb, hogy mozogjon az ügy. Ha a nagyok látják, hogy igény van rá, költeni is fognak a fejlesztésre. Igényt pedig azzal lehet teremteni, ha a lehetőséget látja az is, aki egyébként nem törte ilyesmin a fejét.
Még egyetlen dolog. Szerintem az is fontos, hogy megfelelő aksit használjon, aki tud. Természetesen ha van otthon elfekvőben két lób...ó IFA aksi, akkor azokat kell használni, amíg ki nem nyiffannak és nem kidobni félig leharcolt állapotban. De ha venni kell, érdemes arra is figyelni, hogy a mai kocsikban indító aksik vannak. Ezek úgy lettek megcsinálva, hogy hirtelen nagy áramfelvételt is bírjanak, de nem szeretnek egy csomó mindent, ami a villanymotor táplálásánál történik. Még 1x, ha venni kell, már van a magyar piacon is megfelelő aksi és nem is megfizethetetlen. Legalábbis, ha 4kW körüli csónakot kell hajtani vele.
Vegre beindult az elet :)
Szerintem az akku anyira nem problema, mivel 100%-ban ujra hasznosithato a kornyezet karositasa nelkul. Valamelyik magyar akku feldolgozo uzemben volt balhe hogy a kifolyo vizben magas volt a nehezfem szint es ezert be akartak zaratni...aztan kiderult hogy mar a befolyo vezetekes vizben eleve magasabb nehezfem szintet mertek az uzem altal kibocsajtott tisztitott vizben :))
Tehat az akkut fel lehet dolgozni es meg is eri mivel draga anyagok vannak benne.
Szerintem az autok altal elpofogott, olaj, es uzemanyag sokkal veszelyesebb, csak azt megszoktuk.
Amugy ujabb biztato kutatas latott napvilagot es mint minden jobb cuccot ezt is magyarok talaltak ki. Olyan tuzelo anyag cella ami az elektromos arammal a levego szendioxidjabol (meg gondolom vizbol) metanolt fejleszt kozvetlenul, a cucc elonye hogy metanolbol pedig ujra kepes elektromossagot eloallitani (ez mar regen mukodik) Ha piacra kerul a keszulek akkor ez gyakorlatilag egy olyan akkumlator aminek a tarolo kapacitasa tokeletesen versenykepes belsoegesu autokeval, hiszen tankolhatsz kuton metanolt, de sajat magad is megtermelheted a konnektorba dugva, vagy a hazi szeleromuvedre/napelemedre/termonuklearis reaktorodra kotve :) A cucc masik elonye, ugye a metanol maga ami biztonsagosabb mint a hidrogen es ugyan olyan kenyelmesen kezelheto mint a benzin.
Szoval a jovo biztato, en csak azon szurkolok, hogy elobb elterjedjenek ezek a technologiak, minthogy osszeomlana a fold gazdasaga az energiavalsag miatt.
Én egyet mondhatok erre: a magam részéről lehetőségeimhez mérten mindent meg fogok tenni ezzel kapcsolatban. De ez is egyénfüggő. Én építek egy villanyautót mert erre vagyok képes más meg autó helyett busszal jár mert erre képes a környezetvédelem jegyében, valaki meg feltalálja a fúziós reaktort eközben. Sajnos (még :)))) egyedül nem tudom megváltani a világot, de ez pont olyan dolog, hogy ezt nem egy embernek kell elérnie, véghezvinnie hanem a többi emberben is fel kell erre éleszteni az igényt. Ez már részben politika stb stb. Bevallom ezt a részét meghagynám másnak én inkább foglalkoznék a technikával, hiszen mindenki abban tud a legjobban érvényesülni amiben a legerősebb. Teljesen igazad van abban, hogyha minden autó villanyautó lenne akkor a keletkező akkuhulladékhoz képest a paksi cucc légyfing lenne, de ez a jelen pillanatban érvényes helyzet. Lehet, hogy 5 év múlva nem így lesz, csak éppen a csapásirányt, hogy mi legyen 5, 10, 100 év múlva azt most kell kijelölni. Persze nagy szavak ezek, de ha minden embert csak annyira foglalkoztatna ez a kérdés mint az itteni topiclakókat akkor asszem egy teljesen más világban élnénk......
Na pont ez a bajom. Szagolják csak a füstöt. Az ellen kinyitják a szájukat és előbb vagy utóbb megjelennek a katalizátoros autók + hasonló apróságok.
De szerinted ha egyszerűen a tengerbe dobálnák az aksikat, itthon hány ember hőbörögne? 1%? Vagy túl optimista vagyok?
Egy Donella Meadows nevű amerikai nő kezdte bele sulykolni a köztudatba a fenntartható fejlődés fogalmát. Érdemes kicsit utánajárni a neten, nagyon jó dolgokat írt/mondott.
Szerintem a villanyautó elsődleges előnye az energia "konvertálhatósága" Szinte bármiből tudsz elektromos energiát nyerni, csak az a kérdés, megéri-e. No és hogy mekkora a környezeti terhelés.
A környezeti terhelés "kiszámolásához" nem kell nagy tudás. Gondold végig az energia útját és a kockázatokat.
Ez a kőolajnál:
- fúrótorony
- csővezeték
- tanker
- vezeték (újra ;-) )
- tartálykocsi
- benzinkút
- autó
A kockázatokat szerintem te is sejted (zátony, iraki diktátor, szembejövő kocsi, magyar politikus, stb.)
De mostanában kezdik emlegetni, hogy a kaliforniai szélparkok agyonverik a madarakat. És nem is kis mennyiségben. Félő, hogy egyes fajok el is tűnhetnek. Akkor most az a szélenergiával működő autó környezetbarátabb, amelyik ilyen áron mozog, vagy az a kőolajos, amelyik a városban füstöl?
Szerintem mindenképp az elektromos mellett szól, hogy új még a technológia és pár éven belül megjelenhetnek azok a szélerőművek, amelyikeknek a lapátjai olyan alacsony fordulaton forognak, amit a madarak ki tudnak kerülni. De vajon kidobják-e a mostaniakat? Szerinted??? :-P
Szóval két dolgot tehetünk, ami valójában egy. Piacot teremthetünk a környezetbarát megoldásoknak. Egyrészt igénnyel, másrészt bütyköléssel. És ha bütykölés közben még jól szórakozunk is... talán kevesebb antidepresszáns gyógyszerre lesz szükség, ami megint környezetkímélés. ;-)
Persze ez akkor lenne jó ha pl. lenne akku újrahasznosító üzem vagy ilyesmi. Ehhez a környezetszennyezés részéhez nem nagyon értek. Azt viszont tudom, hogy a munkahelyemre pesten 1 óra alatt érek be ami kb 15km. Tehát ennyi az átlagsebesség. Tudod mekkora levegőtisztulás lenne BP-n ha a dugóban álló autóknál kimaradna az alapjárati üzem? Erre most Bosch bácsiék rányomultak. A Bosch oldalán lehet olvasni a direkt befecskendezésű benzinmotorokról, amit üzemmeleg állapotában le lehet állítani és be lehet indítani az indítómotor használata nélkül. Persze nagyon titkolóznak, de ezek a rendszerek 2006-tól elérhetőek lesznek tömeggyártásban. Továbbá a direkt befecskendezést párosítják turbóval továbbá egy elektromos légszivattyúval ami alacsony fordulaton plussz levegőt tol be amitől kis fordulatszámon is nyomatékos marad a motor. Gyakorlatilag ezekkel összesen 15-20%-os fogyasztás csökkenés lesz elérhető a mostani korszerűnek nevezett benzinmotorokkal szemben. Ez tök jó.....de kit érdekel? Miért nem valami értelmes dologgal foglalkoznak? Pl gyorsan újratölthető akkuk amik újrafeldolgozhatóak, üzemanyagcella stb. Ez csak elvi kérdés volt tudom rá a választ.....
Ezzel sajna nagyon egyet értek. Már csak azér' is, mer' régebben eztet írtam:
"U.i: A gazdaságossági számításnál pedig nem elég a fogyasztás se. Ne feledd, hogy ha állam bácsinak kiesik egy bevétel, keres másikat. Azt még nem tudom, hogy lesz jövedéki adós az áram, de valszeg már tervezik a zárjegycímkéket, amiket az elektronokra ragaszthatnak. :-)"
Látszólag off topik: emléxik még vki a régi Hofi viccre a villanyfűtésről? "Szegénykém nem vette észre, nem cserépkályha ez, KELEPCE!" :-)
Egyébként én azért se feltétlen hiszek a villanyautó olcsóságában, mert most is olcsóbb gázzal fűteni.
De ne felejtsük ki a környezettudatos gondolkodást se. Meseszép lenne az autó szabadságát a lehető legkisebb környezeti terheléssel élvezni. De akkor hogy kerül szóba az ólmos aksi??? És a többi aksi??? Azok jobbak, de még mindig veszélyes hulladékról beszélünk. És ha erre tömegesen átállunk, csak a budapesti autók annyit termelnek majd, hogy paks atomszemete nem lesz számottevő gond. :-(
Tehát szerintem a kísérletezgetéshez jó az aksi, de hosszútávon... energia cella, alkoholos gázturbina, isteni csoda... ilyesmi. :-)
Asszem kezdek skizofrénné válni. De nem jóra és rosszra szakadok, mint egyesek. Saját magammal is képes vagyok vitatkozni, miközben mindkét énem ugyanazt akarja. :-)
Hali, még sehol :))), mostanában nem foglalkozok ezzel mert dízelt tunningolok :))) Most lehetséges lesz valami 10kw-os villanymotor, jobban örülnék ha ez összejönne, mert egyszerűbb lenne. A DC szabályzóról csinálok majd képeket meg ami van esetleg 1-2 érdekesség.........Külföldön már elég nagy piaca van ezeknek a villanyautóknak, itt is lenne, hidd el, csak éppen az olajmaffia nem nagyon fogja ide beengedni. A másik meg, hogy nem gyengén befojásolja kis hazánk költségvetését az üzemanyagokba beépített adótartalom. Szerinted ezt szó nélkül hagyni fogják elveszni?? Biztosan nem.
Hogy kapcsolod össze a motorokat a kerekekkel? Mármint ha nem sikerül az eredeti hajtásláncba illeszkedni, hanem 4x4-et csinálsz a gépből. Az eredetileg nem hajtott kerekeket hol "támadod meg"?
motoros:
Egész jó kis társalgás kezdett kialakulni, mikor kényszeredetten eltűntem. De vissza jötem és remélem maradok is. :-)
mindenkinek:
Korábban szó volt róla, hogy a mostani elektromos autók legfeljebb hobby vagy városi autók lehetnek. Tartok tőle, hogy így igaz, de ez nem feltétlen baj. Jó markecingessel üzleti vállalkozás is épülhet erre, bár ez valóban főleg tőlünk nyugatabbra működhet. Ott van már olyan erős középosztály, akik vonatra vagy repülőre ülnek, ha nyaralni mennek és bérelnek ott egy kocsit. Ha pedig 1x beindul a tömeggyártás, csak begyűrűzik hozzánk is. Csak indulna már be végre!!! :-(
Igen, igen, igen az aksi a fő gond, de szerencsére az elektromos rendszer eléggé csereszabatos. Pont ez a szép benne. Nincs olyan gond, mint a belsőégésű motoroknál, amikor a növényi olajjal gyönyörűen megy az autó... akár pár ezer km-t is, mielőtt szétmenne a motor a ragacsoktól, amik a más jellegű égés miatt esetleg nem távoznak a kipuffogóban. Itt ha 1x megoldotta az ember a meghajtást, egy újabb energiaforrás beállítása nem sokkal bonyolultabb vagy talán 1xűbb, mint + üatartály beépítése.
Nekem még mindig a Volvo gázturbinás megoldása a legszimpatikusabb, de a csapágyak és a turbina lapátok elég macerásak sufnituningban, bár nem reménytelen a feladat.
Sajna teljesen kiestem az építők sorából, mert épp bevállaltam egy "jó" kis lakáshitelt. De ha vki esetleg szervez őszre egy topik talit, szívesen társadalmi munkázok egy kis átviteltechnikát. :-)
A kerekenkénti motorral, ha sorba kötöd a két hátsót akkor elektromos difit kapsz (lásd targonca) ami bevált (DC).
A több moci hajt 1-re gondolat bennem is felmerült, de úgysem lesz 2 1-forma mocid, tehát veszteségek nőnek, de a soros kötésen el lehetne gondolkodni.
Valamint ha egymás mögött van a 2-2 moci, alattuk pedig végigfut a difire menő tengely akkor nem kell "kétvégű" motor.
Mégegy ötlet:
Igaz ehez az kell, hogy a tengely mindket irányba kilógjon a motorból.
2 motor tengelyét összekötve egybe használni, igy kevesebb erőátviteli veszteség lehetne, ráadásul kevesebb fogaskerék kell. 3szög elrendezésben a 2pár motor és a difi mégjobb lehetne.
Látom te is belemélyedtél rendesen :) Ezek szerint en csak beleokoskodni tudok :)
Otlet: Az alvaz teljes leburkolasava, azaz simára varázslásával sokat lehet nyerni.
Ha van kedved műgyantás munkákhoz akkor üvegszálas anyagból viszonylag egyszerüen megoldható. a http://www.novia.hu/ -nál lehet kapni minden szükséges anyagot. A sablont pedig, hungarocelből, vagy pur habból meg lehet csinálni.
Mégegy hülye ötlet. A 4 motort használd úgy mintha 1 motor lenne. Azaz kösd össze egymáshoz négyzet elrendezésben. Fogasszíjjat vegigvezeted mindegyiken, ami rácsatlakozik a differenciálműre. Így lehet, hogy egyszerübb mint kerekenként külön, mert nem kell megbontani az eredeti hajtásláncot. Persze nem olyan szép megoldás mint kerekenként, de egyszerübb.
MÁS:
Pár napja ahogy szerelgettem a Honda motoromat kezembe akadt egy hozzávaló tartalék önindító. Sima nyomatékos, kisméretü DC motor. 700W teljesítményt tud, amiből valószinüsítem, hogy 350-300W folyamatos teljesítményt visel el.
A Skodám 660Wos önindítója 3* akkora méretü.
Na szóval egy sima autó akkuval ezt felrakom egy bringára akkor lenne egy nagyon tuti elektromos bringám. Persze kell egy PWM szabályzó, de ekkora teljesítményre egyettlen FET is elég 555-os IC-vel meghajtva.
Lehetne a motorra tenni egy lánckereket szabadonfutóval es a pedál mögé betenni, így még a tekerés elhetősége is megmaradna.
Szerintetek az inditó motor alkalmas ilyen üzemre?
Köszönöm a segítséget a szíjakat megnézem. Az akkumulátorok olasz takarítógépekbe való akkuk amiket a teszkóban és egyéb multikban látsz szaladgálni a DC motorok szintén. A GSI kadett Cw 0.28 értékkel rendelkezik ami elég jó, ezt tovább fogom javítani a tükrök cseréjével és a hűtőmaszk átakalításával, továbbá a motortér aljának burkolásával. Végeztem aerodinamikai számításokat 50-60 km/h óra felett egy roszabb légellenállású karosszéria kb 40-50%-al több teljesítményt igényelhet ugyanolyan sebesség eléréséhez. Az akkukkhoz-motorokhoz baráti áron jutottam hozzá, nem is írom le mennyiért mert ez csak egyszeri "akciós" alkalom volt. Egyébként 50km/h-oz a légellenállás leküzdéséhez ezzel a kasznival 1,4kw energiára van szükség + veszteségek.
Csak egy otlet:
A www.powerbelt.hu oldalon lehet kapni fogas szilyakat, meg fogaskerekeket mindenfele meretben.
Attetelnek es eroatvitelnek szerintem nagyon jo, mert jo a hatasfoka es gondozasmentes, konyu szerelni. A BMW motorkerekparokon is eloszeretettel hasznaljak.
Masik amit kerdezni akartam, hogy milyen tipusu akkut veszel es menyibe kerul?
Az elektromos jarmuvekbe valo akku altalaban dragabb es jobban birja a ciklikus toltest-kisutest meg a nagy aramokat mint a hagyomanyos indito akkumulator.
Akku: 10*6V 240Ah Perrion (14,4kWh, de megszunt a gyartasa) , vagy 5*12V 180Ah Banner,Varta (10,8kWh)
Menetkesz tomeg: 880kg
Vegsebesseg:85km/h
Egy toltessel megteheto tavolsag:50km/h mellet (180Ah-s akkukkal) 50km, Eredeti akkuval 80km
Elismerem, hogy a doboz kaszni legellenalasa pocsek. Ha jol emlekszem te Opel "csep"Kadettet alakitasz at, aminek viszon nagyon jo a legellenalasa, ez pedig szamit mar 90kornyeken. Tehat a Puli amugy korszeru meghajtasat hasznalva el tudnam kepzelni a 90koruli sebesseget, de a DC motorok, kevesbe hatekonyak. A kozvetlen meghajtas talan ellensulyozza ezt.
A mostani szívás tárgya az áttétel mivel kerekenként közvetlenül lesz meghajtva ezért a 95km/h-ás sebességhez percenként 900-as fordulat tartozik. Ezek a motorok pedig 2-3szor annyit pörögnek. Az első tervnél mikor is csak 1 motort használtam volna megoldotta volna a problémát a differenciálmű 3,67-es áttétele.
Gondoltam leírom hol tartok hátha érdekel valakit :))
Kezd a gépsárkány realizálódni 4db 1,6kW-os DC motor formájában (már előre látom, hogy a szénkefékkel csak szívni fogok), kerekenként 1 motor és 8db 6V/270Ah-ás ólom akkumulátorokban. És ez a műsor nem jöhetett volna létre ha nincsenek a digó takarítógépek. A motorteljesítmény kicsit kevesebb (7,2kW) mint amit először terveztem (10kW) de valószínű így is elég lesz kb.90-95 km/h-ás végsebesség eléréséhez. A PWM controller már műxik, 1000A kezelésére képes.
Bár elég mulatságos hogy a LiIon cellára azt mondha olcsó, amikor ez a legdrágább.
Mostmár 10*es kapacitást prognosztizálnak a Litium-titánoxidkristályos cellára és 2 éven belül piacon lesz. Jó az is igaz, hogy mire eljut Magyarországra és megfizethető lesz valóban 5-10év szerintem :-(
A jelenlegi 130Wh/kg helyett 1300Wh/kg baromi jó. Egy jelenlegi haszálható szintü elektromos autóban 30kW/h akkumlátor van, ezzel számolva csupan 30kg akkumlátor tömeg elképesztően jó, ilyen akkuval már tényleg "csak" az ára lesz az egyettlen hátrányos tulajdonsága egy elektromos autónak.
Mégegy adalék. Egyes elemzések szerint 15év múlva 7-9eurocentbe fog kerülni a napelemekkel termelt elektromos áram (gondolm a cellák árát és amortizációját számolták) Ebben az esetben pedig nem éri meg kőolajjal járni.
Remélem 10éven belül már olcsobb lesz a napenergia mint a kőolaj.
Szerintem 5-10 év kell, hogy bevezessék, kereskedelmi forgalomba kerüljön és végül legyen annyi gyártó, hogy az ára is normalizálódjon, mert amíg 1-2 gyártó csinálja, magasan fogják tartani az árakat.