Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Atesz27 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 204
A hondán meghagyták a váltót, sőt még valami spéci kuplungot is szereltek a motor és a váltó közé.
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 203
Hat attol fugg hogy milyen az a 3fazisu. Mert ugye ha szinkron motor mint pl a leptetomotorok is, akkor csak a frekvenciatol, mar amig birja a terhelest mert ha kicsit is elcsuszik akkor hirtelen nagyon leesik a nyomatek...de a brusa motor az asszinkron, abban ez esetben az alloresz letrehoz egy forgo magneses mezot aminek a forgasi sebesseget a frekvencia az erosseget a kitoltesi tenyezo azaz a tekercseken folyo aram hatarozza meg. Namost azert kezd el forogni a forgoreszmert a forgo magneses mezo orvenyaramokat indukal benne es ettol letrejon egy ellentetes mezo aminel fogva mar magaval ragadja a forgoreszt az alloresz forgo magneses tere. Es akkor jon a csavar! Ha a forgoresz azonos sebesseggel forog mint a magneses mezo akkor nincs sebesseg kulonbseg, azaz relativ nem mozog a mezo a forgoreshez kepest igy nincs orvenyaram es nincs magneses mezo, igy nyomatek sincs. Ezert az aszinkron motor mindig lassabban forog mint a megneses mezo forgasi sebessege avagy a meghajto frekvencia. Ezt csuszasnak hivjak es minnel jobban lefogod a tengelyt annal nagyobb a csuszas, de annal nagyobb a nyomatek is. Azert szeretik az aszinkron motort mert az egvilagon semmilyen kommutator vagy csuszka nem kell a forgoreszhez, egyettlen forgo alkatreszbol all, es csak a csapagyak tudnak meghibasodni benne...meg ha leeg az alloresz :) Eppen ezert ez a letezo leg megbizhatobb motorkonstrukcio es jo a hatasfoka is. A meghajtasarol nem tudok sokat, mert en csak erintolegesen tanultam es csak 50Hz-re ott meg a frekvencia adott, de gyanitom minnel nagyobb a frekvencia a motor teljesitmenye annal nagyobb lehet az adott vasmeretekkel, valamint a frekvenciat ugy kell megvalasztani hogy nagysagrendekkel nagyobb legyen a tenyleges forgasi sebessegenel tehat a motor szempontjabo a minnel nagyobb frekvencia a kivanatos, de ugye a vezerlo hatasfoka ezzel egyutt csokken, ezert meg kell talalni az optimumot. PIC vezerlessel lehetne szinkron motort is hasznalni ennel az esetnel megfelelo faziseltolast kell alkalmazni a orgoreszhez kepest a maximalis nyomatek erdekeben es a szukseges nyomatekot a kitoltesi tenyezovel tudod szabalyozni. A Brusa motor az aszinkron motor, de van rajta egy szogado, ami szinkron motorok fent emlitett hajtasara szukseges, ezert gyanitom, hogy valtoztatjak a frekvenciat a motor fordulatszam fugvenyeben, feltetelezem a vezerlo hatasfokat javitjak ezzel. Van meg az allando magneses szinkron motor, ebben sincs semmi felesleges alkatresz tehat legalabb olyan jo mint az aszinkron motor, de errol nem tudok sokat es gyanitom ugyan az a hatranya mint az allando magneses DC motoroknak, nevezetesen a rosszabb tomeg/teljesitmeny arany, illetve hogy a magnesek erossege idovel csokkenhet.
Előzmény: manta-z (199)
Atesz27 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 202
A linken látható honda hátulján lévő mondat utolsó mondanivalója, hogy
"NO PROBLEM".
Na ezzel azért vitatkoznék. Valami iszonyat sok cuccot beleszerelek. Nem nagy egy kicsit a meghibásodási lehetőség?
Előzmény: Motoros1977 (196)
Atesz27 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 201
Ha 3000 pörögne akkor kellene lassító áttétel? Egy az egyben meghajtás, nem lenne jó ugye?
Előzmény: manta-z (199)
Atesz27 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 200
Teljes mértékben egyetértek minden szavaddal.Erről van szó

Mellesleg a generátor tényleg hülyeség lenne.
Előzmény: Motoros1977 (194)
manta-z Creative Commons License 2005.06.29 0 0 199
Motoros bá :))

A 3 fázisú motoroknak mitől függ a fordulatszámuk, mert egyre inkább kezdek hajlani az AC motorok felé, főleg mióta nézegetem ezeket a PIC-eket. Meg mint ahogy említettem van az két böszme motorom azokat kéne áttekerni, hogy ne 1200-at hanem mondjuk 3000-et pörögjön. És mivel lehet a fordulatszámát szabályozni? frekvenciával?? vagy kitöltési tényező?
Előzmény: Motoros1977 (197)
manta-z Creative Commons License 2005.06.29 0 0 198
Pufferelni mindenképpen kell, főleg nagyot hoz részüzemi terhelésénél a PWM miatt. Ez gyakorlatban nyomatékban jelent sokat. Arra írtam, hogy nem játszok kondikkal, hogy egy teljes fékezés energiáját eltárolni benne....ahhoz kicsit sok kéne
Előzmény: Motoros1977 (196)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 197
Na eppen az emlitett auto honlapja az amirol a kondit belinkeltem :) Kiraly kis jargany. Honda CRX atalakitva. 200 a vegsebesseg de normal tempo mellet 300km korul tud megtenni. A csavo minden elkepzelheto extrat belerakott amit egy villanyautos el tud kepzelni...igaz hogy csak ugy ropkodnek a 3-5ezer dollaros tetelek :(
Előzmény: Motoros1977 (196)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 196
Amugy meg szerintem erdemes kondikkal szorakozni a fekezesi es a hirtelen kigyorsitasi energiak pufferelesre az akku kimelese es hatekonyabb kihasznalasa erdekeben. Valahol lattam egy ilyen elektromos autot, de mar nem talalom a linket. Telipakolta kondikkal meg li-ion akkuval, de mindenesetre azaltala hasznalt kondikat megtalaltam: http://www.metricmind.com/ac_honda/ultracaps.htm alul vannak rola kepek, erdemes megnezni, mert durvan kicsi. nemrossz mi :) 2700Farad!!!! igaz csak 2,5V-ot bir nem tudja valaki hogyan lehet kiszamolni a kondiban tarolt energiat? jol sejtem hogy C/2*U^2?
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 195
Villanyautok eseten sohasincs kulon generator a visszatoltesre, azert amit Manta is mondott: Tul nagy nehez, bonyolult lenne. Az autokban az onindito e a generator azert van kulon mert bar a teljesitmenyuk hasonlo alapvetoen teljesen mas parameterkere es kellet meretezni feszultseg, es aram valamint a felepites szempontjabol, de a villany autok eseten amugy is szukseg van bonyolult elektronikus szabalyzasra meg amugy sem stabil 12V-rol mukodnek meg a termeles sem erre megy igy megoldhato a motor/generator uzem.
Előzmény: Motoros1977 (194)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 194
Leginkabb a potencial (feszultseg) kulonbseg valamint a generator es tarolo ellem belso ellenalasa hatarozza meg a terhelest. Ugye ha tudjuk a belso ellenalast meg a feszultseg kulonbseget akkor tudjuk mekkora aram folyik, abbol pedig mar tudjuk mekkora a teljesitmeny. P=U*I es R=U/I kepletekbol erdemes kiindulni. Namost ha idealis rendszert veszuk akkor a generator elektromos teljesitmenye amit merni es szamolni tudunk azonos a mechanikus energiaval amivel forgatod a generatort. Kicsit gyakorlatiasabb megkozelitessel: Amig a generator feszultsege lenyegesen nagyobb a tarolo ellem feszultsegenel addig a viszonylag kis belso ellenalasu rendszeren nagy aramok tudnak folyni igy nagy fekezesi teljesitmenyt tudunk elerni. Pl egy 400V-os motor eseten tok mindegy hogy 0V van a kondiban vagy 40V mert az csak 10%-os fekteljesitmeny valtozast okoz ami egyreszt nem szamottevo masreszt kompenzalhato konyeden. Namost a fekezesi aramkor PWM modulacioval megszaggatja a fekezesi aramot, ezzel gyakorlatilag a rendszer belso ellenalasat szabadon novelhetjuk igy szeles hatarok kozott valtoztatva a fekezesi aramot, ezen keresztul pedig a fekezesi teljesitmenyt. De ertem a broblemad. Ha a generator 12V-ot ad le es a kondi 12V-ra tud toltodni akkor mire feltoltodik megszunik a feszultseg kulonbseg es igy a fekezesi aram is, de ezt a nagymerteku potencialkulonbseggel lehet kikuszobolni. Akkor gondoljuk tovabb: Ahogy csokken a generator fordulatszama a feszultsege is csokkenni fog igy a potencial kulonbseg is, valamint az aram es a teljesitmeny is. Ezt egy hatarig lehet kompenzalni, de szerintem nincs is szukseg erre, hiszen a benzinmotor motorfeke is hasonloan mukodik, es az sokkal zavarobb lehet ha a motorfek nem csokken a lassulassal. Ugye aki szokott sportosan vezetni az tudja, hogy a motorfek hatasat a valto alacsonyabb fokozatba dobasaval lehet erositeni, mivel ilyenkor nem csak az attetel lesz mas, hanem a magasabb fordulaton a motor is erosebben fekez. Ezert ha megmarad a valto es csak a tarolo ellem feszultseg valtozasat kompenzaljuk valamint a gazpedal allastol tesszuk fuggove a PWM szabalyzast akkor maris egy benzinmotorhoz kozeli termeszetesnek hato motorfeket kaptunk amit a villanymotor preciz szabalyozhatosaga miatt sokkal konyebb lesz hasznalni mint a benzinmotor eseten ahol meg a kuplungal is kell jatszani ha igazan jok akarunk lenni.
Előzmény: manta-z (189)
manta-z Creative Commons License 2005.06.29 0 0 193
Jólhergelt!


Szerintem alapvetően felejtős, hogy generátort építsek a gépbe mivel az plussz technikai megoldást igényelne + súly + mech veszteség + bonyolult hajtáslánc és akkora generátor kéne mint a motor legalább már ha kimondottan fékezésre használjuk. Alapvetően a villanymotor elsődleges célja a meghajtás ekkor kell a legnagyobb hatásfokkal működnie. Az hogy fékezéskor energiát termel vissza én ezt egy plussz bónusz dolognak tekintem. Tehát számomra nem lényeges, hogy kicsit rosszabb hatásfokkal teszi ezt mint egy kimondott generátor. A kondi csak akkor robban fel ha megengedettnél nagyobb kapocsfeszültséget kapcsolsz rá. Árammal nem lehet ilyen esetben túlterhelni (ebben a beállításban), hiszen ha megtelt akkor nem vesz fel többet energiát és kész. Azt is írtam, hogy hatalmas nagy kondik kellenének, tehát sztem se helye nem lenne se pedig gazdaságos nem lenne. Igazából a fékezés olyan rövid ideig tart hogy biztos vagyok benne, hogy nem robbantaná fel az akkukat. Sőt maga a visszatermelés is rossz hatásfokkal történne hiszen a gyorstöltés nem arról híres, hogy a legjobb hatásfokkal tölti az akkukat. De akárhogyan is nézzük ez még mindig több energia visszanyerést jelent, mintha egyszerűen a mechanikus fékekeken válna hővé az energia.

" De a mi esetünkben van más +oldás, a tárcsafék (na jó, a trabin pl. dobfék :-) ) Abban már megegyeztünk, hogy a fékezéshez valszeg mindenképp ezt érdemes használni, csak a lassítás lehet energia visszatermelő módú. Tehát meg kell tanulni lendületből autózni, ahogy a benzinessel is teszi az ember, ha messze van a benzinkút, a tank pedig porzik. :-)"

teljesen igaz!

Egyébként ezt a "mágnesféket" nem becsülném le mert a villamosokon kizárólag ezt használják. Elég nagy erővel tud fékezni. Persze addig nem jut el, hogy a kerekek blokkoljanak. Ha eből indulunk ki és normális közúti helyzetekről beszélünk akkor bizony a mechanikai fékek igencsak be fognak rozsdásodni :)))

Még nem kötöttem össze a cuccost "szárazon" de azért is nézelődök mert az a moci felejtős lesz.

Sebességváltót nem akarok, mert az is plussz mechanikai veszteség, inkább áldozok egy keveset a dinamizmus oltárán. Egyébként amit motoros belinkelt ott vannak villanymotorok amikhez helyből árulnak áttételeket is . Egy olyan kis 9Kw-os ketyerével ki is lennék békülve :)))
Előzmény: kotoc (190)
kotoc Creative Commons License 2005.06.29 0 0 192
Ha nincs visszatöltés fékezéskor, nem kerül bele generátor, mert minek.

Ha van visszatöltés, abban maradtunk, hogy a mi esetünkben célszerűbb az összeépített verziót használni (ha van, /sze).
Előzmény: Atesz27 (191)
Atesz27 Creative Commons License 2005.06.29 0 0 191
"Kérdés még, hogy marad-e a rendszerben sebváltó. Mert ha igen, a motor/generátor más fokozatban máshogy pörög ugyi, azzal is számolni kell."

Miért is ? Ezt most nem vágom.
Előzmény: kotoc (190)
kotoc Creative Commons License 2005.06.28 0 0 190
Ha mágnesen mezőben elektromos vezetőt mozgatsz, akkor abban feszültség indukálódik és kész. Ha az aksid és a kondid is megtelt és elég nagy a feszültség/teljesítmény, amit a generátor termel, akkor kondi -> pukk, generátor -> pukk. Ilyenkor, ha nincs más megoldás, egy nagy méretű ellenállásra szokták küldeni a fölös naftát. Na ott lesz hő belőle, ahogy te is mondtad.

De a mi esetünkben van más +oldás, a tárcsafék (na jó, a trabin pl. dobfék :-) ) Abban már megegyeztünk, hogy a fékezéshez valszeg mindenképp ezt érdemes használni, csak a lassítás lehet energia visszatermelő módú. Tehát meg kell tanulni lendületből autózni, ahogy a benzinessel is teszi az ember, ha messze van a benzinkút, a tank pedig porzik. :-)

Kérdés még, hogy marad-e a rendszerben sebváltó. Mert ha igen, a motor/generátor más fokozatban máshogy pörög ugyi, azzal is számolni kell.

De közelebbi az összekapcsolás problémája. Jól emlékszem, hogy nem akarsz sebváltóval szórézni?

És még egy kérdés: járattad már a motort az aksikról "szárazon"? Egy pár tyúkbéllel rádugva? Ha jól emléxem, egyenáramú, 10kW körüli a cuccod. Az elvileg el is indulhat.
Előzmény: manta-z (189)
manta-z Creative Commons License 2005.06.28 0 0 189
Nah én nem vágom annyira ezt a generátor témát, de az autóban is csak akkor végez "munkát" a generátor ha le van terhelve valami fogyasztóval. Szóval nem értem. Ha megtelt a kondi akkor hová termeli az energiát? Ha nem veszel ki belőle energiát akkor nem folyik áram tehát mágneses tér sem épül föl benne tehát nem lesz fékerőd. Vagy ellenfázisban bekötöd a gerjesztő tekercset??? nem vágom akkor meg hővé disszipálod az egész megteremlt teljesítményt. Magyarázd el plííz :)
Előzmény: kotoc (188)
kotoc Creative Commons License 2005.06.28 0 0 188
Ki mondta, hogy a gerjesztőtekercset kötelező sorba kötni az energiát termelő tekercsekkel? Ha úgyis tele van a kondi...
Előzmény: manta-z (187)
manta-z Creative Commons License 2005.06.28 0 0 187
Igen de ha tele van a kondi akkor nem lesz gerjesztő áram mert áramfelvétel sem lessz.
Előzmény: kotoc (186)
kotoc Creative Commons License 2005.06.28 0 0 186
Hogy is van az a Lorentz erő? Mert hogy nem a tárolótól függ, mennyire lassít, hanem a tekercstől, az undokciótól. Pontosabban a mágneses mezőtől, amiben a vezetéket mozgatod. A jelenlegi kocsik generátorának a gerjesztőtekercses megoldása pl. ezért lehet jó nekünk. Nagyobb gerjesztő áramot rákapcsolva jobban megfogja a tengelyt.
Előzmény: manta-z (182)
manta-z Creative Commons License 2005.06.28 0 0 185
Az bosszant, hogy ez már nyugaton szinte tömegcikknek számít. Nekünk meg fel kell találni megint a melegvizet..........mondjuk nem gáz szeretek barkácsolni.......
kotoc Creative Commons License 2005.06.28 0 0 184
Írtam nekik. Meglátjuk, milyen gyorsan válaszolnak a kis kórejaijjak.
Nem tehetek róla, de amióta szemét módon a samsung kivágta haverom, mer' kivonulnak tőlünk, csökkent a népszerűségük a szememben.

De hátha összehozunk egy aksi üzemet? ;-)
Előzmény: Motoros1977 (179)
manta-z Creative Commons License 2005.06.28 0 0 183
Egyébként akkuk adottak, takarító gépből vannak 8db 6V/245Ah Szerintem is nekünk kéne motort tekercselni, mint már említettem van otthon egy 4,5 és egy 5,5kw-os 3 fázisú motorom. Ezek 1200rpm-et pörögnek. Ezeket kéne áttekercselni, esetleg egy komolyabb csapágyazást bele, hogy elbírjon nagyobb fordulatot, mert ugye akkor a teljesítményük is nőne. Csak a motortekercselők is kicsit el vannak szállva árügyileg. Sajnos nem értek ehhez a szakmához, valahogy meg kéne tanulni :)))))
manta-z Creative Commons License 2005.06.28 0 0 182
Sztem ezek a fékezések pillanatnyi terheléseket jelentenek az akkuk számára nem tartós igénybevételt. Mintahogyan az indítóakksik is önindítózás alatt a névleges kapacitásuk 5-8szorosát adják le. Fordítva ez ugyanígy igaz. Azért óckodok a kondenzátoroktól mert akkora kellene hogy a fékezés energiáját eltárold, hogy szerintem a hátsó üléssor felejtő lenne helyettük a kondik csücsülnének ott :)))) Ennek akkor megint egy külön vezérlő elektronika kellene ami mondjuk a legkevesebb. Igazából azért sem tartom jó ötletnek mert ha egy kondi üres nagyon kicsi a belső ellenállása. Kisebb mint az akkuknak. tehát a fékezés első pillanataiban hatlmas nagy áramok folynának és a fékezés közben ahogy töltődne a kondi exponenciálisan csökken a töltésfelvevő képessége is ahogy ugye telítődik a kondi. Ezzel arányosan a fékerő se konstans lenne. Az pedig elég fura érzés, hogy nyomod féket és csökken a fékerő. A másik, ezekben a nagy kondikban nem lehet sokáig tárolni a delejt mert elég nagy a szivárgási áramuk magyarán szólva elég nagy veszteségekkel lehet számolni akár pár másodperces energiatárolás esetén is.
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.28 0 0 181
Tehat probalkozzatok inkabb ezen a linken, az AC motor cimszo alatt a Brusa motorrol van szo. Egesz reszletes rajzok es fotok vannak rola. http://www.metricmind.com/index1.htm
Előzmény: Motoros1977 (180)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.28 0 0 180
Na akkor megegyszer megprobalom a kepeket felrakni. [image1] [image2] [image3] [image4]
Előzmény: Motoros1977 (179)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.06.28 0 0 179
Nezegetem kulonboz akkugyartok leirasat. Azt irja azert erdemes litium polimer akkut hasznalni mert olcso :)))))) Amugy nem is olyan rosszak a parameterek: http://www.kokam.com/english/product/battery03.html 3,6V 100Ah egy cella es csak 2,75kg a terfogata pedig 1,33liter kb 80db ilyen cellaval (30kWh) mar vigan lehetne autozni ... ...220kg es 100liter szoval nem is olyan sok Tud valaki angolul? Jo volna megkerdezni hogy menyiert adjak. Villanymotort pedig gyartani lenne jo, mert 3milla egy 70LE-s csucsteljesitmenyu motorert kicsit sok. Amugy az emlitett motor valahogy igy nez ki...szerintem nem nehez lemasolni, hiszen ezt is kezzel csinaljak.
Atesz27 Creative Commons License 2005.06.28 0 0 178
A hejesirásóm hagy némí kivvánivalótt magamután :-)))
Előzmény: Atesz27 (177)
Atesz27 Creative Commons License 2005.06.28 0 0 177
Akkor ebben mindhárman eggyet érünk. Csak szép apránként.
Ha már megyünk, ráérünk közben gondolkodi, hogy fogunk megállni. :-))))))))))
Na de komolyan, tényleg ugy kell csinálni ahogy írtad, lépésről lépéske.

más:
nézzétek meg: http://vicclap.hu/pic/5220/
:-))))
Előzmény: kotoc (175)
kotoc Creative Commons License 2005.06.28 0 0 176
féreg rencer!!! még az se biztos, mikor nem működik!!! ;-)
Előzmény: kotoc (170)
kotoc Creative Commons License 2005.06.28 0 0 175
Mantával egyetértek abban, hogy a leg1xűbbel kell indulni. Aztán, ha +van az első sikerélmény, lehet tovább menni. A villanyos autó sokkal legó rencerűbb, mint a belsőégésű. Ha +van a villanymotor + az aksik, elindul(6). Ha pedig má' megy, lehet tovább filózni a gazdaságosságon, környezetbarát üzemmódon.



Lendkerék??? Jó 5let. Nem vettél részt az albán lendkerekes rakéta projektben? :-P
Előzmény: Atesz27 (173)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!