Szevasztok
Most egy kicsit hosszú hozzászólás következik, ha valaki jól ismeri a témát, esetleg nem találja érdekesnek, attól elnézést kérek.
Kaptam egy felkérést led ügyben és ezért írok erről némi információt.
Már annyi minden összegyűlt korábban, hogy bőven van mire reagálnom.
'A LED-ek jelentősége egyre nő, legalább ötvenszeres élettartalmuk, és legalább háromszoros a hatékonyságuk a hagyományos fényforrásokhoz képest. Az ilyen termékekkel az utóbbi időben egyre nagyobb fényerőt értek el, és ma már szinte minden hétköznapi lámpa kiváltását ilyen megoldással tervezik megvalósítani.'
Ez egy idézet volt de én is ezt írtam volna.
Forrás: http://hirek.prim.hu/cikk/49122/
Persze ha bemegy valaki egy boltba és fehér ledet kér (akár huzalláb kivezetésüt akár powerledet a lomexben) akkor nagyon valószinü, hogy azt adják amiből több van, vagyis a régebbi gyengén világító elfekvő raktárkészlettől igyekeznek megszabaduni a kereskedők, mint, hogy a legkorszerűbb rendelkezésre álló példányt ajánlanák (ha egyáltalán valami pár éve nagy slágernek számító) erősebb fényü van is nekik.
Az igazán jó hatásfokkal működő ledeket még csak külföldről lehet beszerezni.
A ledek energia átalakítási hatásfoka folyamatosan javul és növekszik.
Ezt egy ledek hatásfok adatait bemutató táblázat segítségével tudom bemutatni.
A táblázat címe:
http://img.tar.hu/tmscsaba/size2/17150180.jpg
XLamp LED-ek csoportjait láthatjuk energia átalakítás hatásfok szempontjából csoportosítva.
A fenti táblázatból látszik, hogy hatásfok szempontjából akár több mint 20-szoros különbség is lehetséges.
Ezeket így ahogy a táblázatban látható, nem lehet még mind megvásárolni, főleg itthon nem.
Sőt ahogy hallottam, mostanában a táblázatot is csak kb feléig tették publikussá (vagyis az itt láthatót visszavonták) mert mindenki a végefelé található legjobb példányokat akarta megvásárolni. Viszont a gyengébbeket is el kell adni...
Most valahol a fele környékén van a vége az elérhető készletnek.
Térjünk rá az itt elhangzott ledekkel kapcsolatos véleményekre.
Abban sok igazség is van amit itt leírtak már néhányan, persze nem minden hozzászólás állja meg pontosan a helyét.
Pl. egy helyes logikáju hozzászólás:
-----------------------------------------------
"kotoc : ..a LED fényereje erősen függ a feszültségtől (és ezzel az átfolyó áramtól), viszonylag szűk sávba kell belőni, hogy ne menjen tönkre, de a lehető legnagyobb fénnyel világítson. Ha mondjuk 3,2V fölött világít legjobban és 3,9V már tönkreteszi, akkor három LEDet sorbakötve még tönkremennek, de néggyel már nem világít jól 12V-os hálózatban. Ilyenkor kell egy gondosan kiszámolt ellenállást betenni."
Na igen, ez így van, habár az üzemi áramhoz társuló nyitófeszültség értékek led típusonként is eltérnek.
Ezen kívül a gyári áram értéknek a 130-150%-át viseli el jelentősebb élettartam csökkenés nélkül egy huzalláb kivezetésü led.
A LED-et leginkább károsító tényező a hő. Ennek a felső határát az egyes ledek esetén meg adják a gyári adatlapon.
A huzalláb kivezetésü ledek jóval kisebb hatásfokkal hűthetők mert a vékony és viszonylag hosszú kivezetés tokon belüli szakaszán is nagy hőméséklet lépcső keletkezik, ezért különösen jó hűtés esetén is csak 40-max.45mA árammal hajtható.
Viszont külön hűtés nélkül nem javasolom a 25mA-nél nagyobb áramot egyes huzalláb kivezetésü ledek esetén.
Egyébként is a kisebb árammal hajtott ledek nagyobb energia hasznosítással rendelkeznek. Több kell belőlük de összességében azonos áramról nagyobb fényt adnak le az azonos kategóriás ledekhez képest.
Minél nagyobb árammal hajtjuk a ledet annál inkább csökken az energia átalakítás hatásfoka.
Powerledeknél megfelelő hűtőfelület esetén a gyári adatlap szerinti áramon, esetleg kicsivel az alatt üzemeltetve érhetjük el a garantált élettartamot.
Pl. 1 Wattos led esetén 350mA-t adnak meg, de azt is megjegyzik, hogy max. 700mA-el hajtható viszont akkor az élettartam kevesebb lesz.
Lednél az élettartam a fényerő csökkenésében mutatkozik meg. Amikor a fényerő egy meghatározott értékre esik de még világít azt már a led tönkremeneteleként értékelik, viszont még világít. Tehát nem olyan mint egy izzó, hogy elfüstöl és vége. Persze olyant is tud de ahhoz már nagyot kell hibáznunk.
----------------------------------------------
"Danidek3 : Én úgy tudom, hogy a LED egy dióda. Sorba kötsz vele egy ellenállást, rákötöd a feszkót. A LED-en fix feszültség esik, a többi az ellenálláson.
Ellenállás nélkül is működik, mert a telepnek is mindig van belső, csak nem szereti."
Nem szereti, de annyira nem, hogy felvehet Ampereket aztán egy villanásig világít, azután felizzik és vége.
"Szerintem LED-el lehet sacc/kb számolgatni.
A LED meg sokkal kevésbé melegszik, mint egy izzó, ezért gazdaságosabb."
Ez akkor igaz, ha nem saccoljuk az átfolyó áramot hanem pontosan kiszámoljuk v. kimérjük és biztosítjuk, hogy jelentősen ne ingadozzon az áramfelvétel vagyis a tápfeszültség.
Az akkumulátor feszültsége nagy mértékben különbözik teljesen feltöltött és kimerült állapotban.
Ez már önmagában elegendő ahhoz, hogy a soros kapcsolásban csak úgy feszültségre kötött ledek
egyik kimerülőben lévő aksinál alig világítanak és csúcsra töltöttnél már túlhevüléstől mennek tönkre, ezért kell stabilizált áramu kör a ledek tápfeszültség ellátásához..
-------------------------------------------
"azsem : Már csak azért is, mert a ledek nem 3V-osak meg 6V-osak meg 12V-osak stb, hanem általában az áramerősség van megadva, pl 25mA Ilyenkor ennyit kell áthajtani rajta, és ezt nem olyan egyszerű hogy sorbakötök párat azt majd lesz valami. "
Ez egészen pontosan így van! Nincs is mit hozzá tenni.
------------------------------------------
"azsem : Szerintem nem lehet csak úgy sorba 14,4V-ig, mindenképp kell áramkorlátozó elem a körbe, minimum egy ellenállás, de szvsz az áramgenerátor a legjobb megoldás."
Az áramkorlátozó ellenállást használhatjuk a ledek üzemi áramának beállításához mert megvédi a ledeket de ez azzal a hátránnyal jár, hogy a fényerő jelentősen akkufeszültség függő lesz.
Az áramgenerátor az feszültség ingadozástól függetlenül stabilan a beállított áramot biztosítja a fogyasztónak (LED-nek) ezért egyenletes lesz a fényerő.
---------------------------
"Hentes2
Ledes izzó ügyben pedig szerintem is simán sorba lehetne köti őket 14.4 V erejéig.
Annyira nem kényesek talán ezek a ledek, hogy ne bírjanak ki kis fesz ingadozást."
De bizony kényesek!! Nagyon is kényesek.
Ledenként néhány tized Voltot bírnak többletként, de azt is csak abban az esetben ha a teljesen feltöltött akkunál sem nagyobb az átfolyó áram a gyári adat 150%-ánál (de az is rövidíti az élettartamot). Viszont gyenge akkumulátor esetén ugyanebben a bekötésben már kevés fényt biztosít.
____________________
"azsem
'..Minimális túlfeszt el kell viselniük..'
Ezek nem izzók :) Lehet hogy elviselik, de lehet hogy kapásból egy kiég, ha szerencsétlen a helyzet akkor zárlatos lesz, magával rántva a többiből minimum egyet, aztán sorban... :) "
Ezt annyiban tudom pontosítani, hogy a ledek nagyobb átfolyó áram esetén egyenlő mértékben túlhevülnek, sérül a kristályszerkezet és maradandóan csökken a fényerejük az élettartamuk.
Ez olyan mint amikor megég a kezed mert megfogsz egy forró tárgyat. ..csak a led kristálya úgy is marad.
Régebben kipróbáltam huzalkivezetésü leddel JÓ HŰTÉS MELLETT!! 45-50mA-ig viszonylag jól bírta, viszont 60mA környékén a szemem láttára csökkent le maradandóan a fényerő, ami azt jelenti, hogy a ledet el lehet dobni mert az nem fog soha többé erősen világítani.
----------------------------------------------------------------
kotoc : "A házilagos kivitelnél még egy probléma van méghozzá az, hogy ezek a ledek 3-4 volt körüli feszültséggel üzemelnek. Ahhoz, hogy a ledek által nyújtott energiagazdaságosság megmaradjon mindenképpen kapcsolóüzemű áramgenerátorról kell meghajtani."
Ez nagyon pontos megfogalmazás, viszont amikor a tápfeszültség és az LED-ek üzemi feszültsége között nincs több mint néhány Volt különbség akkor a kapcsolóüzemü táp sem takarít meg sokat. Ebben az esetben talán egyszerűbb az áramgenerátor, vagy az áteresztő tranzisztoros stabilizátor IC használata. Azzal a feszültséget a mindenkori legalacsonyabb akkufeszültség alá kell beállítani. Erről a stabilizált feszültségről kell a sorosan kapcsolt ledek (fehér esetén 2-3db, piros v. sárga led esetén több darab) áramát beállítani néhány Ohmos ellenállás segítségével.
----------------------------------------------------
'' manta-z : A fényképen látható hagyományos 5mm-es ledekből kialakított led-es lámpák alapból felejtősek mivel a legszélesebb sugárzási szögű led is csak max 30 fok. A most feltűnt új autók hátsó lámpáiban is széles sugárzási szögű ledek találhatóak. Tehát igazából akkor látszana jól már ha mondjuk lenne is hozzá elég teljesítménye ha pontosan szemből néznél bele."
A ledeknek nem feltétlen kell egy irányba világítani. Azokat meg lehet dönteni, hogy valamennyi átfedéssel bevilágítsanak bármekkora és szabálytalan formáju területet is.
Nekem kerékpár hátsó lámpába van beépítve 7 db piros huzalláb kivezetésü led. Azokat kicseréltem nagyon erős fényü (10candela) 30°-os széttartásu példányokra és egymáshoz képest kissé oldalirányban megdöntve szereltem be. Így hátulról félkörben jól látható fényt biztosít. Ahhoz kicsit vissza kellett vennem a fényerejét, hogy ne vakítsam el vele a forgalom többi résztvevőjét.
Szóval ezeknek nem kell feltétlen egy irányba világítani és a jobb ledek fénye akár túl erős is lehet (ez darabszám függő).
Persze be lehet építeni teljesítmény ledeket amelyek 110-140°-os széttartással rendelkeznek. Ilyenből akár többet is el lehet helyezni egy lámpa burkolatban, viszont nagyon lényeges, ezt kötelező jól hűteni és a hűtőfelület körül intenzív légcserét kell biztosítani. (legalábbis ha sokáig akarod használni), ez egy indexbúrán belül elég nehezen kivitelezhető a foglalat szétbarkácsolása nélkül. Szóval legjobb megoldásként marad a nagy fényerejü huzallábas led amit egyenként megdöntünk valamennyire, hogy lefedje az egész búra felületét. A zárt tér miatt 20-25mA-nél ne hajtsuk jobban darabját.
"Most találtam egy új gyártót magyarországi disztribútorral épp most vettem innen is pár ledet :)) A legnagyobb teljesítményű az XLAMP3 sorozat 2,5w teljesítménynel. Ezek is mint a lumileds ledek, széles sugárzási szöggel rendelkeznek 100-140fok és nekünk éppen ez kell, hogy beterítse az egész lámpabúrát fénnyel."
Ha meg tudod oldani a jó hűtést akkor valóban ez a leghatékonyabb megoldás. Egyébként viszont hamar tönkremegy.
--------------------------------------------------------
Hentes2 : ..fokozottan érdekel a ledes izzó sztori, mert úgy gondolom sokat számítana, ha ki tudnánk az izzókat váltani."
A hagyományos izzó 4-6% környékén hasznosítja az energiát és pl egy piros hátsó lámpában az izzó fényének egy részét ami más szinü azt vissza tartja a színszűrő. Így a betáplált és fényként hasznosított energiából is csak kevés látszik valóban kilépő fény formájában.
Egy korszerü led energia hasznosítása 20% fölött van, mint már említettem és mivel ez mind a kiválasztott színü fényként sugárzódik le így a led akár közel egy nagyságrenddel jobb hatásfokkal működik. Vagyis jóesetben az eredetihez képest 10-15% enegia felhasználás környékén már elő tudja állítani azt a fényerőt amit nagy fogyasztás mellett az izzónál megszoktunk. (megfelelően korszerü LED példányok kiválasztása esetén.)
"..legnehezebb dolog szerintem, hogy a féklámpa tükre ugy van kialakítva, hogy a majdnem 360 fokban sugárzó izzó kocsiszekrény felé menő sugarait is kivetíti: igy "sokszorozódik" a fényhatás."
A ledeknél nincs jelentős hátrafelé sugárzó fény ezért nincs különös jelentősége a tükörnek mert a fény már eleve a szükséges irányban indul el.
------------------------------------------------------
"manta-z : Ne hagyományos ledekben gondolkozzatok, hanem nagyfényerejűben. Magyarországon is kapható:
www.luxeon.hu
Én most az első fényszórók ledes kiváltásán gondolkodom. Oldalanként 12db 3-w-os led kellene hozzá darabonként 65lumen fényt adnak és lehet hozzá optikát is vásárolni.
A ledeknek sokkal jobb a hatásfokuk mint bármilyen egyéb más fénykeltő eszköznek az izzólámpák hatásfoka kb 3-10% között van a többi hővé válik. A forgalmazó szerint jövő tavasszal megjelenik egy új típus mely ugyanakkora teljesítményfelvétel mellett 1,5-2szeres fényerőt produkál asszem ezt megvárom és tavasszal nekiugrok."
Persze ezeket a powerledeket nagyon jól kell hűteni de talán így tudnám én is összefoglalni a lényegét amint itt fent olvasható.
Talán még arra érdemes odafigyelni nehogy valakinek kellemetlensége legyen belőle, hogy egy gépjárművön történő bármilyen átalakításhoz a felügyeleti hatóság bevizsgálása és írásbeli engedélye szükséges.
Amit boltban árulnak mint izzó helyére beszerelhető lámpa ledes megfelelőjét, azt a tipust nagy valószínüség szerint bevizsgáltatták, különben nem lehetne szabályosan forgalomba hozni. Viszont ha valaki önmaga átépít bármit egy autón azért önmagának kell vállalni a felelősséget. Tehát azzal, hogy itt én ilyen tanácsokat adok ezzel nem tudok semmilyen felelősséget átvállalni. Ezek amit leírtam csak elméleti dolgok ami gyakorlatban is bejönne de csak úgy szabad forgalomban üzembe helyezni ha mindenki önmaga vállalja a hatósági vonatkozásait.
Ha van valakinek kérdése, esetleg valami kritikát szeretne gyakorolni akkor még benézek ide.
Viszont amit én akartam kérdezni, hogy milyen autók ezek?
Találkoztam már a TWIKE MOBIL nevü kicsi könnyű hobbi-kocsival ami akár pedállal is hajtható de robbanó segédmotor vagy akkumulátoros hajtás is szerelhető bele. Ez a nyugati jómódu emberek sportos időtöltése. itt viszont úgy látom, hogy a fél tonnánnál is nehezebb gépjárművek elektromos meghajtásáról van szó?
A következő címen lehet ilyeneket látni:
http://ds1.dreifels.ch/twikeklub/index.asp?PA=page.asp?DH=1
http://www.twike.ch/
Nem kellene valamilyen könnyített vázzal próbálkozni ami összességében nem éri el a száz kg-ot? Legalábbis a felesleges tömeg mozgtását én nem tartom igazán energiatakarékosnak. Mekkora távot lehet megtenni egy ilyen járgánnyal amiről itt esik szó? Hány km-t bír egy feltöltéssel? ...és ha út közben lemerül?
Köszönöm a figyelmet.
Üdv.: -Balu1-