Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Trike Creative Commons License 2005.01.20 0 0 63

Körbe érdeklődtem M.o.-i elérhetőségek labirintusában, szinte senki.

Szériában senkinek sincs. Egyediben DC 10kW 750kHuFt-1,5MHuFt :-(

 

Előzmény: manta-z (62)
manta-z Creative Commons License 2005.01.20 0 0 62

Sziasztok !

 

Elakadtam a 10-15 kW-os DC motor beszerzésénél :-))) nem tudna valaki segíteni merre induljak el? Legyártatnám valakivel , meg találtam külföldön neten is csak valahogy véletlenül nincs rá felesleges 1500-3000 dolcsim. (Esetleg lehet többfázisú is elektronika nem gond)

 

Minden segítséget előre is köszönök.

 

Üdv: manta-z

Motoros1977 Creative Commons License 2005.01.10 0 0 61

Navegre valaki :)

 

A kettos uzemmel az a gond hogy minnel nehezebb a gep annal roszabb a hatekonysaga ami gyenge akkumlatoroknal nem tul jo dolog, nameg a csomagtarto megszunne létezni. Bar ha csak masodautonak hasznalja az ember akkor a skoda kettosuzeme jo dolog mert az akkuknak idealis hely lenne az orban levo csomagtarto, az elhanyagolhato gyorsulas ami a gazdasagos uzemhez kell az pedig a tobbi kozlekedot sem lepne meg a Skoda eseten.

 

Kispolák esete az jo otlet, ott amugy sincsen hely, szoval a motorter es a csomagtarto kihasznalasaval talan lehetne kezdeni valamit, raadasul konyu auto, ezert szuper gazdasagos lehetne.

 

Skodat nem fogom atalakitani mert a szukseges villanymotor es szabalyzo az akkutolto aramkorokrol nem is beszelve onmagaban eleg nagy kihivas meg ugy is hogy muszakilag ezek mar megoldott problemak. Roviden, kb fel milabol lehet kihozni, ennyi penzbol 2 evig tankolom a Skodat a legrosszabb fogyastas mellet, marpedig ahogy most kinez 2 ev mulva a roncstelepen lesz mar.

 

Penzert atalakitani, nem jo otlet, mert anyira nem jo mint draga, tehat ez az uzlet anyagi csod lenne. Ha at is alakitanak valamit azt kizarolag magamnak hobbybol.

 

Az engedelyaztetes: Magyarorszagon szinte lehetettlen,

MEg kell terveztetni kiszamolni engelyel rendelkezo mernokkel, terveket jovahagyatni, KPM vizsgara elvinni, ott megfelelni, utana mehet mar normal muszaki vizsgara, de ez mind nem egyszeru mert nem letezik ilyen kategoria magyarorszagon igy nem tudnanak sehova besorolni csak sok sok penzert meg burokratikus cumizasert cserebe.

 

Uzletileg mar csak ezert sem erne meg. MAgamnak esetleg meg tudom ugy csinalni hogy vizsganal ne kothessenek bele (esetleg ugy hogy csak a forgalmit viszem viysgazni :), elvegre semmi kozuk nincs ahoz hogy menyi akkunmlator van a csomagtartoban...hidegen nehezen indul es kesz :)

 

Vegul megtalaltam a Li-Ion akku szerkezeti felepiteset...van egy erzesem hogy nem csinalok ilyet hazilag.

http://www.globtek.com/html/batteries_structure.html

Előzmény: Heesh (60)
Heesh Creative Commons License 2005.01.10 0 0 60
Egem érdekel a téma. Hogy állsz vele? Átalakítottad már a Skodádat? Csinálnod kéne egy működőképes modellt, aztán beszállnék a buliba:) Bár én ezt egy rendes autónál csak úgy tudom elképzelni hogy elöl van a belső égésű motor, ami legyen mondjuk gázos a környezetvédelem miatt, és hátulra kéne tenni 1-1 villanymotort, így már összkerekes is lehetne a gép. Tisztán villanymotoros hajtást max kispolszkiban tudok elképzelni. De lehetne csinálni azt is városi autónak. Ezekre kellene kitalálni egy működőképes rendszert, engedélyeztetni stb, aztán átalakítani a kocsikat. Szerintem lenne rá igény.
Előzmény: Motoros1977 (59)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.01.10 0 0 59

Szoval akkor mostmar tudjuk hogy az elektromos jarmuvek gyenge pontja az akkumlator. A Li-polimer akkuk elvileg alkalmasak lennenek, de nagyon dragak. Szerintetek nem tudnank csinalni magunknak ilyet? Allitolag talalekony nemzet vagyunk ugyhogy nemleges valaszt nem fogadok el :)

 

Egy akkumlator altalaban 2 femlemez elektrodabol all es koztelevo elektrolitbol, szoval ne mondjatok hogy olyan bonyolult lenne. A polimer akkuk ezenkivul ha jol tudom tartalmaznak egy membrant ami nem engedi at a femionokat csak az elektronokat ezzel megakadalyozza a rovidzarlatot, igy lehet csokkenteni a meretet.

Meg kellen tudni a Li-polimer, vagy  Li-ion akkuk mibol is allnak pontosan.

 

Hagyomanyos olmos akkut tudunk csinalni. 2olomlemezt belelogatunk a benzinkutakon kaphato akkusavba (asszem 36%-os kensav) ezt feltoltjuk es maris van egy akkumlatorunk. Olomhoz konnyu hozzajutni, tehat ha valaki olomakumlatoros auton tori a fejet akkor igy megoldhato az olcso akkumlator.

 

Vegulis olmos akkuval sem lenne rossz egy auto, de elotte kis meretben ki kellene kiserletezni egy strapabiro akkuszerkezetet, vagy szetszedni egy mai modern olmos akkut megnezni hogy epul fel es lemasolni.

 

Szerintem az is megoldhato lenne hogy olomfoliat elvalasztani uvegszovettel es az uvegszovetet kensavoldattal atitatni, igy megfeleloen kis meretu es nagy feluletu (azaz gyorsan toltheto/meritheto) akkut kapnank.

 

A rossz olmosakkuk (kornyezetkimelo) ujrafeldolgozasa is megoldhato lenne hazilag talan, bar ezt egy kemikus tudna elmodni, hogyan lehet az olomszulfatbol visszanyerni az olmot.

 

Mostmar mas is irjon mert eleg unalmas alak vagyok es nagyon farasztom magam :))

Motoros1977 Creative Commons License 2005.01.10 0 0 58

De kipusztult a forum. Minden ilyen egyertelmu? Senkinek nincs otlete?

 

Hatakor:

Kiserleti gozgep temahoz.

En is epitettem egy gozgepet. Igaz nagyon alap gep, es eppen ezert epitettem meg.

Fogsz egy sik vaslapot, amire rateszel egy masik vas lapot ami kb a munkahengered lefektettett meretevel azonos. Mertani kozepen megcsapagyazod egymashoz kepest es rugos elofeszitessel raszoritod a kis lapot a nagyra.

A kislapra raforrasztod a munkahengert, a dugatyuhoz kapcsolodo merev hajtorudat pedig a forgatyus tengelyre kotod. Igy amikor forog a tengely a munkahenger a lappal egyutt bologat. A munkahenger vegebe a lapon keresztul fursz egy kis lukat, a nagyobb lapba pedig a hengeren levo luk ket vegalasaval egyezoen fursz lukat.

Egyiken bevezeted a nagynyomasu gozt, masikon kivezeted a szabadba, a tengelyre persze erdemes lendkereket tenni.

 

Ezzel a konstrukcioval persze kocsit nem lehet hajtani de a aranyos kis modelkent iszonyat jol porog, es ennel egyszerubb gozgep nem nagyon van...persze azert van, pl ha veszel egy prociventillatort es rairanyitod a kozsugarat (az ennel is egyszerubb)

 

Előzmény: izgaga (54)
Motoros1977 Creative Commons License 2005.01.06 0 0 57

Ja azt kihagytam a hidrogenes rendszer elonyei kozul, hogy a csepfolyos hidrogen energiasurusege nagyobb mint a benzine ezert a megfelelo tuzeloanyag cellaval mar jelentosen tul lehetne szarnyalni a benzines autok osszes parameteret es szerintem a tuzeloanyag cella sem dragabb mint egy hasonlo teljesitmenyu akkukeszlet, arrol nem beszelve hogy a tuzeloanyag cella nem tartalmaz artalmas anyagokat es nem hasznalodik el tudtommal.

Amugy alap tuzeloanyag cellat konyu csinalni. Kozonseges nikkelbol mar lehet igaz ennek a mukodesi homerseklete eleg magas. A platinas mar szobahomersekleten is mukodik.

 

Motoros1977 Creative Commons License 2005.01.06 0 0 56

Talaltam egy regi Origos cikket, amiben az NEC egy 30masodperc alatt toltheto akkumulatort fejlesztett ki. Gyartasa olcso es kornyezetbarat alapanyagbol tortenik ezert nem lesz dragabb mint az eddigi  akkumulatorok. Felhasznalasi teruletnek elsosorban a hibrid autokat es mas nagy energiaigenyu keszulekeket jelultek meg. A prototipus ugy nezett ki mint egy gombelem.

Ami miatt kicsit kacsanak erzem ezt a cikket az, hogy sem a forras linkjet nem adtak meg, nem adtak meg egyettlen adatot sem a 30 masodpercen es az NEC neven kivul, raadasul az NEC oldalan a sajat archivumaban sem talaltam semmit errol.

 

Amiert megis hiszek a cikknek az az hogy ezekben a mini taviranyitos autokban is 30masodperc alatt toltheto akkuk vannak es nem kondenzator amit eddig hittem. Ezt pedig azert hittem mert ilyen kismeretu robotokban pl az Epson kondenzatort hasznalt az energiatarolasra. (sajnos a kondi onkisulese tul nagy ezert hosszutavu energiatarolasra nem alkalmasak)

 

Viszont talatam egy NEC ceruza akku gyorstolto komplet dokumentaciojat a jelalakkal szamitasokkal a processzorra toltendo szoftverrel, kapcsolasi rajzzal.

 

Sajnos a magyarok rahangolodassal mukodo 10perces gyorstoltojerol meg az eredeti cikket sem talaltam  meg (emlekeim szerint ott sem volt forras megjeloles), es semmi mas anyagot sem talaltam, szoval lehet hogy ez is kamu, de persze orulnek ha valaki megtalalna es megosztana a linket a forummal.

 

A 10perces toltesido azonban korantsem lehetettlen,az Ansmann gyart 10perces toltott, raadasul nem is kell hozza speci akku mint a varta 15perces toltojehez, legalabb is igy vettem ki.

http://www.ansmann.de/en/index.htm?tab=description&pid=614&pr2id=&appid=

Persze nagyban egy kicsit problemasabb lenne ez, de ebbol latszik hogy nem lehetettlen megoldani.

 

Masik amin gondolkodok, hogy egy csomo autogyar mar, igaz par darabot, de gyartott tuzeloanyag cellas kocsikat es csepfolyos hidrogennel mukodtek. Namost ha ez mukodik akkor egy elektromos hidrogen fejlesztot beepiteni. Ezzel megoldodna az akkumlator toltes problemaja, hiszen hirdogen tolto alomas mar jopar van nemetorszagban, ha meg otthon akarod tolteni igaz joval lassabban de megteheted biztonsagosan, ugyanis a hidrogen toltes legveszelyesebb pontja a toltocso csatlakoztatasa amit a hidrogen kutaknal robotok csinalnak.

 

Persze meg mindig ott a problema hogy a tuzeloanyag cella alacsony homersekleten nem mukodik, azaz hidegben nem lehet beinditani, a kicsapodott viz magfagyasaval pedig karosithatja a cellat, de eziranyban mar egeszen jo eredmenyeket ertek el a japan fejlesztok.

 

Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.30 0 0 55
A belsoegesu otto motor ugye 2 alapveto szeleppel rendelkezik, szivo es kipufogo. Ahogy forog a fotengely es a dugatyu lefele mozog, elobb kinyilik a szivoszelep beszivja a benzin-levego kevereket, bezar minden szelep elkezd felfele mozogni a dugatyu, suriti a kevereket, felso holtponton gyujt, az eges ereje pedig lefele mozditja a dugatyut, amikor lent van kinyit a kipufog szelep es a felfele mozgo dugatyu kinyomja az elegett gazokat, majd kezdodik elolrol. Gozgep eseten a goz folyamatos nyomassal bir, ezt ra kell vezetni a sziv oldalra, amikor felul van a dugatyu szivoszelepet nyitni kell, a nyomas lenyomja, also holtponton zar a szivoszelep es nyit a kipufogo, hogy a felfele mozgo dugatyu kinyomja a faratgozt, amikor felert a kipufogo zar, a sziv nyit, tehat csak a vezermu tengelyt kell modositani, illetve gozfejlesztot kell rateni. Persze a teljesitmeny elmarad a belsoegesu valtozattol. A stirling motor is jo, hiszen a gozgep es egy valtozata a stirling motornak, de ahoz magasabb technologiai szinvonal kell es a meglevo motort nem lehet atalakitani stirlingre, hanem teljesen ujat kell epiteni. Itt egy egeszen jol mukodo stirlingmotor amit aramfejlesztesre hasznalnak. Napenergiatol kezdve fatuzelesig barmivel hasznalhato, de kicsit draga: http://www.stirling-engine.de/ Modern ferrofluidos tomitesekkel azonban akar egy gyengebb diesel motor suly/teljesitmeny aranyat is el lehet erni stirling motorral a hatekonysaga pedig meghaladja a belsoegesu motoroket, de internetten meg nem lattam ilyen motort.
Előzmény: izgaga (54)
izgaga Creative Commons License 2004.12.23 0 0 54
"Belegondolok nem is hulyeseg, gozhajtasra egy atlag belsoegesu motort is at lehet alakitani, csak a szelepvezerlesen kell modositani, de az nem nehez. A problemaja az ennek, hogy...."

Tudnal errol egy paranyit bovebben? Marmint, szerinted hogyan kellene, mit kellene a szepvezerlesen valtoztatni? Bocs, lehet, hogy lamer a kerdesem, de gondolkodom egy kiserleti gozgep üzembe helyezesen.

Mas: MINDENKINEK BOLDOG KARACSONYT!!!
Előzmény: Motoros77 (52)
318i Creative Commons License 2004.12.22 0 0 53

Motoros77:

 

Szia!

A gőzgép nekem is megfordult a fejemben. (Van ott hely bőven! :))) )

 

Esetleg Stirling-motor? Azt lehet mindennel fűteni, ami ég.

Előzmény: Motoros77 (52)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.20 0 0 52

A ket rendszer energiafelhasznalasanak osszege pontosan ugyan akkora lesz mint ha csak egy rendszer uzemelne. Nem erdemes 2 hasonlo tulajdonsagu rendszert hasznalni. A benzin-villamos hibrid reszndszer azert jo mert a benzines motor nagy teljesitmenyu, hoszutavon mukodhet es gyors az ujratoltese. Az elektromos viszont mindazt tudja amit a benzines nem: csendes, jol szabalyozhato, nincs kipufogogaz, nagyon jo hatasfoku es a fekezesi energiat vissza tudja termelni. Tehat jol kiegeszitik egymast azert jo a benzines hibrid.

 

Olyan hibridnek lenne ertelme meg ami barmilyen tuzeloanyaggal (hidrogen, foldgaz, propanbutan, alkohol, benzin, diesel, repceolaj, fahasab) tud mukodni es esetleg meg villanyal is. Kulonben nem is olyan lehetetlen enyi fele tuzeloanyagra alkalmassa tenni egy jarmuvet, egesz egyszeruen gozmozdonynak hivjak, azt barmivel lehet futeni csak a megfelelo tuzeloberendezessel kell felszerelni.

Belegondolok nem is hulyeseg, gozhajtasra egy atlag belsoegesu motort is at lehet alakitani, csak a szelepvezerlesen kell modositani, de az nem nehez. A problemaja az ennek, hogy sokkal nagyobb loketterfogatra van szukseg mert a goz nyomasa jelentosen alacsonyabb mint az elego benzingoz...viszon cserebe alacsony fordulaton is maximalis nyomatekkal dolgozik es ha a gozt egy hutoben ujra kicsapatjuk es egy szivatyuval belenyomjuk a kazanba akkor vizet nem is kell tankolni csak egyszer es azt a meglevo menyiseget hasznalja fel ujra es ujra. (asszem a vasutasok kompund gozgepnek hivjak ezt)

 

Tehat meglevo autonkon vezermutengelyt kell cserelni, a kipufogot rakotni a hutorendszer egyik vegere a masik vegere egy szivatyut. Ezenkivul be kell szerelnunk egy csokazant is a megfelelo egofejjel es szo szerint tuzifaval is lehetne kozlekedni.

 

Megjegyzem a gozgepek 100evvel ezelott is olyan hatasfokkal tudtak mukodni amit csak a mai modern belsoegesuek kezdenek megkozeliteni...tudom menyek inkabb aludni :-)

Előzmény: S.Zola (51)
S.Zola Creative Commons License 2004.12.20 0 0 51
Akkor viszont nem lehet alternatívája az elektromos auto a hagyományosnak. Max városi kisautó szinten. De kinek van arra pénze hogy két autót tartson fenn. Azért gondoltam a sűrített levegőre, mert így meg lehetne növelni a hatótávolságot. Vagy egyszerre hajtana a kettő, egyik az első tengelyt, másik a hátsót, kevesebb energiát fogyasztanának mintha csak egyedül kellene meghajtaniuk az autót.
Előzmény: Motoros77 (50)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 50

Van egy rossz hirem :-) amirol te beszelsz hibrid autonak nevezik...es jo draga :-(

A suritett levegos hajtast nem kevernem bele. Muszakilag zsenialis es roppant otletes, de zsakutca. DE hazilag is megepitheto ezert jo dolog.

A Spanyolok szinte ephogy nem raktak fel az internetre a pontos terveket, a vazlatok alapjan is utanepitheto a motor. Ennek a rendszernek az erzekeny pontja a tartaly ami carbon kompozit anyag. Ilyen tartalyt nem lehet beszerezni csak ugy. Karbonszovet ugyan kaphato, uvegszovetbol mar kisebb idomokat is gyartottam a motorkerekparomra,  de momentan nem tudom hogy lehet karbonbol biztonsagos 300bar-os tartalyt csinalni, mert ugye mondanom sem kell, hogy ha 300bar eldurran az bizony komoly robbanas lesz, raadasul ennek a rendszernek is az a gyenge pontja, hogy kicsi az energiasuruseg, tehat kb annyit tud mint egy mai villanyauto. Persze elonye is van: Nagyon olcso, es a suritett levego joval konyebb mint az akkumlator.

Boltokban kaphato autoalkatreszekbol osszerakhato egy ilyen motor, egyedul a blokk ontveny ami problemas, de szerintem ez is megoldhato lenne, mert sablon alapjan kis ontodekben is meg tudnak csinalni.

Előzmény: S.Zola (49)
S.Zola Creative Commons License 2004.12.19 0 0 49
SZVSZ ez még befektetésnek is megérné, amennyiben működne, és megkezdődhetne a sorozat-átalakítás. Valami olyan rendszert kéne kitalálni, amivel a mai autókat lehetne úgy átalakítani, hogy megmaradjon a hagyományos hajtás országút esetére, de városban lehessen villannyal cirkálni. Vagy olyan villamos hajtást fejleszteni, amivel nagyobb távolságokat lehetne megtenni. Esetleg lehetne kombinálni sűrített levegős hajtással. 
Előzmény: Motoros77 (46)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 48

Ja igen a 10 perces toltes problemai kimaradtak.

Vegyuk a 40kWh-t. Ez azt jelenti hogy a toltesi teljesitmeny 6*40kW azaz 240kW!

Ez tenyleg problemas, az otthoni konektorbol ez nem lehetseges, de egy villanymozdony szerintem ennel nagyobb teljesitmenyu es megis egesz europaban nagyon el vannak terjedve.

A tul nagy aram ne zavarjon. 300Vos rendszer eseten (25db olmos akku sorbakotve) 133A folyik. Ennyit szoktak tudni a hegesztogepek es ugy ott sem kell horibilis vastagsagu kabel.

Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 47

7. igen marad a sufni megoldas. Motort, elektronikat meg lehet oldani tokeletesen sufniban is, egeszen olcson is, ebben nem ketelkedek hiszen ugyes Magyarok vagyunk, de sajnos akkumlatort nem tudunk csinalni...azaz olmos akkut meg tudnank, de az nehez es alacsony hatekonysagu, a hasznalhato LiIon vagy LiPolimer akkukhoz pedig hitech gyartoberendezes kell sajnos.
Tehat vagy erosen korlatozott kompromiszumos lesz a jarmuvunk vagy nagyon draga.

 

Azert en nem beszelnek le senkit az elektromos jarmu epiteserol, mert gyakran a lelkes amatorok lehetettlent nem ismero magabiztossaga az ami olyan jo megoldashoz vezet ami a hitech laborban jolfizet fejlesztomernoknek sohasem jut eszebe mert akkora hulyeseg hogy nem gondolna hogy mukodhet, vagy mer nem kenyszerul szuksegmegoldasokra.
Tipikus ilyen eset amikor az amcsik kifejlesztettek a vilagurben is hasznalhato golyostollat, ami birja a vakumot, hoallo, viz allo, nem folyik ki es nem fugg a gravitaciotol mindezt iszonyat fejlesztesi penzeken. Az oroszok pedig grafitceruzat hasznaltak ami ugyan ezt tudja.
A kapcsrajzok jok, de az akkumlator a problema, nem a vezerles.
Persze ha eleg az olomaku akkor vegyetek 2 olomlemezt ontsetek ra kensavat es polarizaljatok formazotoltessel.
(persze ez sokkal karosabb a kornyezetre mint a kipufogo gaz)
En a Skodat arra hasznalom hogy Budapestrol Balmazujvarosba eljussak ami 220km, minimum 90km/h-val.
Sajnos a Skodaban nincs annyi hely ahova elegendo olmosakut lehetne berakni ehez a tavhoz, raadasul a tomeget sem birna el szerintem.

Na jo almodozast :-)

Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 46

5. Najo, eleg optimista kijelentes volt az a 10 ev. Leginkabb technologiailag ertettem de addig ugy sem lesz atallas amig gazdasagi igeny nincs ra. 10ev alatt lecserelodik a jarmupark jelentos resze, persze ahoz mar most szeria villanyautokkal kellene elarasztani a piacot, de a motorkerekparok teruleten kb ilyen robbanas tortent. Egy ideig csak MZ-k meg Jawak voltak aztan manapsag ezek mar ritkasag szamba mennek. Az autok cserelodes ennel lasabb volt, de ha a gazdasag fellendul akkor az autok cserelodese is felfog, akkor megjelenik az elektromos auto es elkezd terjedni, elszor csak par darab lesz mert draga, de ahogy egyre tobben vesznek ugy egyre olcsobb lesz ez pedig tovabb noveli a keresletet, foleg azert mert a benzin egyre dragabb lesz, a villanyal pedig sokkal olcsobban lehet kozlekedni.

6. Igen az atalakito azert jo mert nem kotodik az autopark cserejehez, ezert felgyorsitja a folyamatot. Jelen arak mellet termeszetesen nem alakitanam at, de tobbszoros benzinar mellet es jelentosen alacsonyabb akkumlator ar mellet mar megfontolnam. A Skodara 1-2milkat koltenek 300km hatosugar es 120utazosebessegert cserebe. Uj autokat pedig eleve elektromos meghajtassal is kihoznak ha mar enyirem megerne. Azta a fejleszteseket sem kellene kidobni hiszen a motor csak egy alkatresz az autoban. Lehetne rendelni diesel, benzines es elektromos motorral.
Kezdetben az alami tamogatas nelkulozhetettlen, de tolunk nyugatabbra ez mar mukodik, nalunk pedig talan meg buntetik is ha valaki villanyautot akar. Asszem MaCs (regebben irta hogy szeretne egy Pulit, azota sikerult vennie egyet) mondta, hogy az elektromos Pulijara nincs sulyado kedvezmeny mert nincs benne katalizator...no comment.

Előzmény: kotoc (42)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 45
  1. A melykisutest megakadalyozasa roppant egyszeru elektronikai problema, de mivel a motorvezerleshez, tolteshez amugy is kell mikroproc. ezert a toltes mellet nem problema az akku lekapcsolasa a teljes kisutes elott, ahogy azt a mobiltelefonok is csinaljak.
    Azt hogy lemerulve ne taroljak sokaig, nos ez problema de  sajat kocsi eseten vessen magara az a hulye aki ezt az alapveto szabalyt nem tartja be. KOlcson kocsinal pedig az olasz rendszer eseten nem sok esely van erre.
  2. Sajnos az onkisules problema, de ezen a teren is fejlodnek az akkuk es ugy tudom a LiIon akkuknak ez a parametere eleg jo, persze utana kene nezni.
    A hidrogen tuzeloanyag cellas auto jo megoldas lenne, mivel azt is lehet elektromos arammal termelni, kvazi akkumlatornak vehetjuk ezt a megoldast is, de egyenlore a hidrogen biztonsagos tarolasa es toltese nem a legjobb ezert en jobban ereznem magam ha inkabb LiIon akkkukon ulhetnek :-)
    Ugye az elektromos jarmuhajtas azert lenyeges mert barmilyen energiahordozobol vagy energiaformabol eloallithato igy kevesbe fuggenenk a kolajtol, valamint problemamaentesse tenne az atallast a megujulo energiaforrasik hasznalatara. Az alkohollal ugyan ott lennenk mint a benzinnel, persze sokkal tisztabb de alkoholal barmelyik benzines auto mukodokepes ha csak ez volna a fontos.Masik hogy altalaban metilalkoholt hasznalnak jarmuvek hajtasara ami mar kis menyisegben is halalt okoz, igy nem sok parologna belole.
Előzmény: kotoc (42)
Motoros77 Creative Commons License 2004.12.19 0 0 44

Navegre egy ertelemes vita :)
Hosszura sikeredet ezert darabolom

 

Jogosak az aggalyaid.

  1. Ez eppen nem. Egyenletes haladas eseten az energia nagyreszben a legellenalas lekuzdesere forditodik ami viszont negyzteresen novekszik a sebesseggel. Vagyis 100km/h-ra nem 2* annyi energia kell mint 50km/hoz hanem 4* annyi. (persze gyakorlatban lehet nemi elteres de kb. ez van) tehat ha 20kW-al 100-at megy a kocsi akkor 50-nel 5kW-ot fog fogyasztani ezert a kocsi hatosugara annal nagyobb minnel lassabban megyunk. Szerencsere a gyorsitas energiajat eleg jo hatasfokkal visszanyerhetjuk, tehat szinte csak az atlagsebesseg befolyasolja jelentos mertekben a megteheto tavolsagot.
    Ha a trabantot vesszuk ami kb 20LE es 100-110-et megy, akkor sejtheto hogy kb 200-300km-re jo a 40kWh.
    Persze jo lenne pontosabban utana nezni es szamolni a dolgoknak de en ezen a modon becsultem meg a teljesitmenyigenyt. Sacra mindenesetre jo, ha nem is pontos.
  2. Sajnos csak cikket olvastam rola, de nem hihetettlen, hiszen a Vartanak van mar 15perces toltoje.
    Egy 20eves tankonyven pedig olmos auto akku toltesere 20percet irtak minimalis toltesi idonek idealis labor korulmenyek kozott pedig processzoros toltesvezerles meg sehol sem volt. Lenyeg hogy gondosan figyelni kell egy csomo parametert hogy azonnal csokkentsuk a toltoaramot ha valami kritikus ertek fole emelkedne. A mai inteligens toltok ezt csinaljak, a varta 15perces toltoje csak anyiban kulonbozik hogy az akkukon belul nyomas es hoerzekelok vannak ezert gyorsabban tud reagalni a tolto, ezert lehet nagyobb arammal tolteni karosodas nelkul.
    Nagy homerseklet amitol karosodhat az akku csak akkor keletkezik ha tullepjuk a kritikus ertekeket de ezt a fejlet toltesi modszer megakadalyozza. Termeszetesen melegszik az akku de bizonyos foku melegedes megengedheto.
    Sajna a LiIon aksit en sem ismerem nagyon.
Előzmény: kotoc (42)
kotoc Creative Commons License 2004.12.18 0 0 43
Ez nagyon jó kezdeményezés lenne. Nem ismered a Demszkyt, hogy rábeszéld? :-)
Előzmény: Motoros1977 (41)
kotoc Creative Commons License 2004.12.18 0 0 42
Szia!


Végre egy felkészült és hozzáértő hang. :-)
De... ;-)

  1. 30-40kWh kapacitással egy 20kW-os kocsi 1-2 órát tud menni a gép(veszteségek, elhasználódó aksik) Ez 60-as tempóval számolva 60-120km. Munkába járásra és bevásárlásra épp elég, bár Pesten belül is lehet ennél jóval többet kocsikázni egy nap. Ha a töltés tényleg 10 perc, akkor ez még jó is lehet bármilyen felhasználásra.

  2. ... de ez a 10 perc. Láttad már működni ezt a csodát? Mekkora töltőáramot jelent ez? Biztos, hogy bármilyen aksihoz lehet ezt használni? Az ólom aksik szvsz sicher, hogy nem bírnák. A keletkező hőtől meghajlanának a lemezek és jönne a cellazárlat. A LiIon aksikról sajna nem tudok ilyen "titkokat"

  3. Mint tudjuk, mindennek vannak hátrányos oldalai. A LiIon aksikról úgy tudom, nem szabad teljesen kisütni őket. Bármikor rájuk lehet tölteni, alig van memória effektusuk, de a mélykisütést nem szeretik. Ez pedig kölcsönzői körülmények között veszélyes, ha nem építesz be elektronikát a barmok figyelésére és nem töröd kerékbe nyilvánosan azokat, akik lemerítve hagyják a gépet.

  4. Az aksik önkisülése is gond. Ha egy lezárt tartályban folyadékot vagy gázt tárolsz, az jó közelítéssel veszteség nélkül tárolható hónapokig vagy akár évekig. Ez az aksikról nem mondható el. Talán ezért is mozognak a nagy gyártók az energia cella és az olyan alternatív üzemanyagok felé, mint az alkohol. A Volvonak pl. van egy kamionja, amiben alkohollal hajtott gázturbina termel áramot a villanymotoroknak és az autópályán "mellesleg" feltölti az aksikat, amiről városban megy. Nekem ez a megoldás nagyon tetszik, de hazánkban és kicsit keletebbre a sztyeppéken lehet, hogy mégse zárnának elég jól a tankok, ha tiszta alkohol lenne bennük. ;-)

  5. Mit értesz azon, hogy 10 év múlva befellegzik a benzines autóknak? Én még az új autók gyártásával kapcsolatban se vagyok ennyire bizakodó. Ne felejtsd el, mennyi pénzt ölt egyetlen gyártó is a jelenlegi fejlesztésekbe. Ezeket a súlyos 100 millió USD-kat nem szokás egyetlen tollvonással kidobni. Bár legyen igazad! :-) De még akkor is, amíg a jelenlegi járműpark lecserélődik... De még 1x, legyen igazad és induljon el brutálisan ez a folyamat 10 éven belül. Akkor még talán én is megérem, hogy furcsa és egzotikus dolog lesz a kipuffogógáz szaga. :-)

  6. Átalakító készlettel fel lehet gyorsítani az eseményeket, de komolyan költenél 3-4 milkát a Skodádra? És szerinted hányan költenének ennyit az átlagos 1-5 millió közötti új árú kocsijukra, ha nincs komoly kényszer? Ez csak állami beavatkozással és főleg segítséggel mehet, amitől én nagyon félek. Egyrészt, mert nálunk valszeg a pénz(ünk) nagy részét elsíbolják (ennyit a politikáról részemről), másrészt mert nem az új támogatásán lesz a hangsúly, hanem az átlag benzines polgár büntetésén, ami ellenérzéseket fog kiváltani és inkább lassítja a folyamatot az ellen lobik miatt.

  7. Marad tehát a sufni megoldás, amiben a nemrég itt megjelent kapcs. rajzok segíthetnek.

Előzmény: Motoros1977 (40)
Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 41
Mondjuk az engem is elkeserit, hogy nalunk meg nyomokban sem foglalkozik senki elektromos autokkal, pedig Olaszoknal mar mukodik egy kiserleti rendszer ahol berelheto elektromos kisautok vannak varosi kozlekedesre, a varosban pedig mindenfele kulon ezeknek az autoknak fentartott parkolo van ahol egybol toltesre is fel lehet dugni a kocsit. Szerintem ez egy idealis alkalmazasa az elektromos autoknak, elkepzelem hogy meg az is megeri hogy a varos hataraban leteszem a sajat kocsim es atulok egy ilyen kisautoba mert olcsobb es nincs parkolasi problema, raadasul varosi totyorgesre idealis a villanyauto.
Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 40
Sziasztok! Szerencsere jo utemben fejlodik a technika. Az totalcaros cikben leirt volvo elektromos tanulamnyauto manapsag mar elerheto muszaki realitas. En is abbol indultam ki hogy a Skodamat at kene alakitani mert mar megint szetment a hengerfej :-) igy utananeztem a lehetosegeknek. A hagyomanyos olmos akku minden kilogramjaval 50-60Wh kapacitas jut ezzel maximum a golfautok es targoncak suly/teljesitmeny aranyaba illik bele. Azonban lehet kapni Li-Ion akukat amik 150Wh/kg kapacitast tudnak es vannak NiCd akkuk (specialis muholdakhoz is ajanljak :-) amik akar 200Wh/kg kapacitast is elerhetnek. Nade maradjunk a realitasnal LiIon vagy polimer akkut lehet tehat 150Wh/kg al szamolhatunk. Egy haszanlato elektromos auto 30-40KWh kapacitasu akkuval van felszerelve. Azaz 200-270kg akkumlator tomeggel kb 100liter akkuterfogattal mar tokeletesen kielegito eredmenyt lehet elerni. http://www.saftbatteries.com/120-Techno/20-10_produit.asp?sSegment=&sSegmentLien=&sSecteurLien=§eur=&Intitule_Produit=HEliion&page=2 Az akkuk elettartama kb 300ezer-450ezerKilometerig tart szoval ezzel sincs problema. Egy magyar fejlesztesu tolto pedig rahangolodik az akkumlatorra es ennek koszonhetoen 10perc alatt feltolti, ugy hogy kozben meg az akku elettartama is hosszabb (az optimalizalt toltes miatt) az eddigi toltokhoz kepest. A fo problema ezzel hogy csak az akkumlator keszlet 4-5millioba kerulne, ez pedig nagyon lassan terul meg ha azt nezzuk hogy kb 1/3-ba kerul villanyal jarni (sacra) A motor es a szabalyzoelektronika ara mar elhanyagolhato ehez kepest, kb 1millabol megvan fuggetlen az hogy AC vagy DC rendszertol. Lehet kapni atalakito keszletet foleg amerikaban, de a GEO-hoz valo keszlet jo a Suzuki shwift hez is. Szerintem 10ev es a benzinautok kihalnak, mivel elektromos auto egyszerubb, igy nagyszeriaban olcsobb lehet a gyartasa.
Motoros1977 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 39
Sziasztok! En az AC rendszert preferalnam mert a DC-hez is ugyan ugy kell IGBT-s kapcsolouzemu szabalyzas. Igaz az AC szabalyzo bonyolultebb de jobb az egesz rendszer hatasfoka es pontosabb a szabalyzas, jobb a nyomatekleadasa egy AC motornak, es mivel nincs kommutator kevesebb a meghibasodas lehetosege, egy kopoalkatresszel kevesebb. A DC motornak meg van egy olyan hatranya hogy a gyorsan forgo motor megcsavarja a magneses teret ezert nagyobb fordulaton a kommutator mar nem az optimalis helyen van. A regi trolikban egy kompenzalo tekercsel oldottak meg ezt a gondot, de ettol tovabb bonyolodott a motor. AC motornal nincs ilyen gond. A mostani GANZ trolik AC rendszerben mukodnek es annyira jo hogy vilagviszonylatban is veri a mezonyt a mikroprocesszoros vezerlesuk, raadasul 200kWot kezel ha jol emlekszem, szoval jo lenne egy ilyen, de akkor mar motorral egyutt merthogy egybe van epitve.
Trike Creative Commons License 2004.11.17 0 0 38
Szvsz az egyenáramú, mert a dc motor adott teljesítmény mellet kg és mm tekintetben kedvezőbb és a vezérlés is egyszerűbb. Az viszont igaz, hogy drágább is.
Előzmény: 318i (34)
S.Zola Creative Commons License 2004.11.05 0 0 37

Helló !

 

ehhez mit szólsz ? Ezt a két technikát kellene összekombinálni !

Előzmény: manta-z (36)
manta-z Creative Commons License 2004.10.18 0 0 36

Sziasztok!

 

318i

 

Nem titkos, ha lesz valami érdekes akkor majd lefényképezem egyelőre a DC szabályzó van kész deszkamodell szinten (1000Amper FETekből) , gondolom kibelezett Gsi Kadetott meg láttál már :)))

 

Trike:

 

Most csak egynek tudom a linkjét fejből de ez messze nem a legjobb, bár érdemes játszani vele egy kicsit.

 

www.opeltuners.com

 

Software menüpont

 

A többit majd előkerítem.

 

Üdv

Trike Creative Commons License 2004.10.18 0 0 35

Bocs, ha félreétrettem valamit, természetesen nem kioktatni és nyelvészkedni akartam....

 

De az utolsó mondatodat megfogadva beszéljünk a dolog szakmai oldaláról:

 

Az én "deszka modellem" is készülőfélben van:

Alap: Trabant 601 kombi '89-es

Motor: DC 24V 5,6kW

Vezérlés: négyszögjeles, kitöltési tényező varia

Hajtás: váltón keresztül

 

További adatokat nem tudok, de azt a progit szívesen kipróbálnám, amit manta-z szaktárs említett.

Előzmény: kotoc (29)
318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 34

Egyébként kinek mi a véleménye, melyik a gazdaságosabb, melyik jobb a topik címe szempontjából:

- az egyenáramú rendszer (természetesen nem 12V, hanem pl. 120V)

- a váltóáramú rendszer (szinkron vagy aszinkron motor)

 

Természetesen figyelembe kell venni a konverziós veszteségeket is.

 

(Remélem ezzel konstruktív vitát indítok el! Nem kellene, hogy ez a topik is "savazásban vesszen".)

318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 33

Manta-z:

 

Ha nem titkos, akkor küldenél róla leírást, fényképet?

 

Köszi

 

Pizo

Előzmény: manta-z (31)
318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 32

Sziasztok!

 

Segítségként bogarászni való linkek:

 

http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4214/links.html#EV%20Parts

manta-z Creative Commons License 2004.10.17 0 0 31

Sziasztok!

 

Most fedeztem fel ezt a topicot és örülök, hogy nem vagyok egyedül ezzel az elgondolással. Kb. fél éve tervezem a villanyszörnyemet akit érdekel leírom az eddig elért eredményeket:

 

Nos szegény ember vízzel főz. Az autóm alapja egy opel kadett GSi karosszéria, mivel relatíve könnyű és 0,27 a Cw értéke. A meghajtás egy 10KW-os 120V-os egyenáramú villanymotor szolgáltatja ami impulzusszélességg modulációval lesz szabályozva. Akku ügyileg először ólom-savas akksiba gondolkodtam 12 db 66-72Ah-ás ban azonban most tárgyalok egy japán gyártóval aki kissebb kapacitású Li-Ion akkukat gyárt és úgy néz ki nem lesz horror ára. Találtam néhány szoftvert amik súly-aerodinamika stb.stb. alapján kiszámítják a a mindenkori sebességhez szükséges energiaigényt, természetesen a sebességtől függően kb exponenciálisan függ a teljesítményigény. Ez alapján a fenti alkatrészektől a következő eredményeket várom, természetesen igyekeztem a mindenkori veszteségeket is figyelmebe venni. 160-kg-os terheléssel számítva az alábbi adatok jöttek ki:

 

Végsebesség: 95-105 km/h - Hatótávolság 80-90 km

azonban 50-60 km/h-ás sebességnél a hatótávolság 300-350km-re nő. Szerintem városi használatra ideális lehet. 

Mielőtt hatalmas farigcsálásba kezdenék jelen pillanataban is futom a köröket és nem lehetetetlen , hogy korlátozott időre kisérleti jellegel üzembe lehet majd helyezni a gépsárkányt. Jelen pillantaban deszkamodellként üzemel a motor szabályozó elektronika, következő lépés a motor lesz. Erőátvitelről annyit, hogy nem lesz sebességváltómű csak difi. Igazából a korrekt megoldás a 4 kissebb motor használata lenne azonban nem látom ennek megvalósíthatóságát számomra reálisnak mind anyagi mind technikai szempontokból sem.

 

Várom minden hasonlóan megszállot hozzászólását véleményét.

 

Üdv 

Előzmény: 318i (30)
318i Creative Commons License 2004.10.17 0 0 30

Lehet átépíteni meglévő járművet, vagy lehet küzdeni egy kicsi jármű teljes építésévet, mint a www.thinkcar.com oldalon említett (és a totalcar hírei között is szerepelt) kocsi.

Az első azért is jobb, mert sok mindennel nem kell küzdeni (megvan a váz).

 

Azon gondolkodott már valaki, hogy nem 1 motorral+váltóval+difivel, hanem 4 kisebb (1/4 teljesítményű) motort minden egyes kerékre, és a teljesítményt számítógép vezérelné. Igy az erőátvitel megspórolása sok helyet és súlymegtakarítást jelentene.

Azt azért érdemes átvenni a Th!nk-től, hogy a töltést 230V-ról llehessen megoldani, ez mindenütt van.

Előzmény: kotoc (27)
kotoc Creative Commons License 2004.10.15 0 0 29

Akkor most mi is a baj azzal a hozzászólásommal, amiben itthon beszerezhető aksikról beszélek? Miért az a válasz rá, hogy "az egyenáram felejtős"? Nem véletlen arról van szó, hogy a rendszernek másik eleméről kezd vki beszélni összefüggéstelenül fikázva egy olyat, ami helyett nem ajánl mást?

 

Most nem ironizáltam a váltóáram tárolásával vagy hasonlóval, nehogy megint elsikkadjon a lényeg. De így meg felháborodottabnak tűnik a dolog, mint ahogy gondolom. Mindegy. Ha akarjátok folytatni, keressünk ennek egy megfelelő fórumot. Csak az lesz a gond, hogy nyelvészeti vagy logikai elemző szekcióban keresgéljünk. :-P

 

De szerintem hagyjuk inkább ezt a részét és beszéljünk/beszéljetek a szakmai oldalról tovább.

Előzmény: Trike (28)
Trike Creative Commons License 2004.10.15 0 0 28

//Az egyenáram felejtős? Köszi. És hogy tárolsz váltóáramot?

 

Természetesen akksiban, de itt jön a korábban említett inverter ami ebből állítja elő a váltóáramot, ami persze nem 50Hz hanem néhány 10kHz és a kitöltési tényező változtatásával variálod a teljesítményt nem a feszültség variálásával.

Előzmény: kotoc (26)
kotoc Creative Commons License 2004.10.15 0 0 27

Ez az oldal SZUPER! :-)

Végre néhány gyakorlatban is megvalósított darab, amiből tanulni is lehet. De a saccolásokhoz is jó, nem kell feltétlen a trolira hagyatkozni.

Előzmény: 318i (25)
kotoc Creative Commons License 2004.10.15 0 0 26

Szia!

 

Az egyenáram felejtős? Köszi. És hogy tárolsz váltóáramot?

Motorokból elég jók vannak kereskedelmi forgalomban. A gyártók se ezen buknak el, hanem az energia tárolásán. Itt már azon is gondolkoztak, hogy ceruza aksikat kötnek sorba/párhuzamosan. Pár ezer darabot kellene csak összeforrasztani, ennek megfelelően pár ezer x 2 forrasztással és néhány tízezer hibalehetőséggel. Ezzel szemben szerintem sokkal jobb megoldás a direkt erre a célra fejlesztett aksi, amit találtam (és amit gondolom mások is megtaláltak már, csak nem tettek itt közkinccsé). Hobbi/barkács célra megfelel és nem olcsó, de elérhető árú. Amíg nem érkezik meg a hidrogénes belsőégésű motor vagy az energiacellás autó, addig nincs nagy kínálat.

 

Egyébként az összeforrasztott aksikat valaki meg is csinálta (nem innen), legalábbis fotót láttam róla. Ha jól emlékszem, gyakorlatilag a padlólemezt 10-20cm vastagon borítja az elem és a fölé került tulajdonképpen egy új padlólemez.

De legalább alacsonyan van a kocsi súlypontja. ;-)

Előzmény: BXD (24)
318i Creative Commons License 2004.10.14 0 0 25

Sziasztok!

 

Szerintem érdemes lenne ide benéznetek:

 

http://www.austinev.org/evalbum/

 

Az albumban 546 jármű található, amit elektromosra alakítottak.

Már meglévő, akár 1000kg feletti autókat is.

Leírják, hogy az egyes járművek milyen motorral, fesz. ellátással működnek, a "technical files"-ban pedig még kapcs.rajzok is vannak.

BXD Creative Commons License 2004.10.14 0 0 24

Sziasztok

Az egyenáram és a 12V-os rendszer felejtős a veszteségek miatt. A megoldás a több fázísú változtatható frekvenciájú feszültséggel meghajtott rendszer lehet.

Inverter+frekvenciaváltó,de így is komoly teljesítmény elektonika kell. 

Előzmény: kotoc (22)
kotoc Creative Commons License 2004.10.14 0 0 23
Ma jó napom van!!! :-)
Nézzétek meg ezt: TotalCar hír (Ford)

És a kicsit távolabbi jövőből ezt: TotalCar hír (Fiat)
kotoc Creative Commons License 2004.10.14 0 0 22
Nem tudom, ti mennyire találkoztatok vele, de csónakmotorok között nem ritkaság az elektromos. És ennek megfelelően árulnak megfelelő aksit is!!! :-) Ami nem indító akkumulátor, hanem kifejezetten motor hajtására szolgál ennek megfelelő karakterisztikával és kompromisszumokkal.
Lehet is ilyet kapni a Vízvonalnál, a lap alján találjátok.
Az egyetlen kiábrándító, ha megnézitek a kapacitást és az árat. :-(
12V-on a legnagyobb tud 230Ah-t. Ez 2,76kWh, vagyis egy 2,76kW-os motort tud 1 óráig hajtani, ha nincs veszteség a rendszerben. És mindezt 54.700Ft-ért tudja.
Ha találok még adatot róla, megpróbálom azt is közkinccsé tenni. Gondolom, mást is érdekelne pl. a max. terhelhetőség, hiszen 12V-on egy 10kW-os motor nem elégszik meg pár amperrel.
kotoc Creative Commons License 2004.10.12 0 0 21
Nah, megen egy új tanulmány. Klattyoljatok rá.
Aztán hogy mi lesz belőle... És mikor...
azsem Creative Commons License 2004.10.09 0 0 20
Régi hír de... lesse meg aki nem olvasta volna! http://totalcar.hu/rhirek/?main:2001.12.14&77443
Trike Creative Commons License 2004.09.01 0 0 19
Citroën Saxo Electrique EUR 3.500

Daten:
22.800 km, 20 kW (27 PS), EZ: 07/99, TÜV: 08/06, AU: 08/14, grün-metallic, 4/5 Türen, Elektro,

Besonderheiten:
Automatik, Zentralverriegelung, el. Fensterheber

Beschreibung:
Reichweite bis ca. 90 km, Höchtsgeschwindigkeit 91 km/h, sehr guter Zustand. Steht bei Citroen in Straßburg.

 

Új ára kb.: 20.000.- EUR

kotoc Creative Commons License 2004.09.01 0 0 18
Szia talissa!

Az utóbbi pár napban kerestem ilyesmit, de nem találtam se égen, se földön. A magyar forgalmazók közül a Toyotások nagyon büszkék a Prius hibridre és a Rav4 teljesen elektromos verziójára, de valahogy a rendelhető modellek között nem találtam egyiket se. Kölcsönzésnél pedig csak golf autót találtam a golfklubokban. :-(
Ha van kedved komolyabban utánajárni a dolognak, ostromold a Toyota kereskedéseket és a Mercedest. A SMART úgy tudom, kapható tőlünk kicsit nyugatabbra elektromos változatban. Sőt! A class "A" mercinek is létezik elektromos verziója. (Tudod, a minimerci ;-) )
Ha ez nem sikerül, de még nem adod fel, fordulj a magyar képviseletekhez. Ha ez se megy, marad a külföldről behozás.
Ha tényleg ennyire elszánt vagy, minden tiszteletem a tied, de készülj fel rengeteg frusztrációra és egy sebészi ügyességgel kezelt óriási szikére, ami a pénztárcádból igyekszik kihasítani egy hatalmas darabot.

Egyébként mire szeretnéd használni a darabot és mennyi pénzt szánsz rá? Ha nem kispolszki árban gondolkodsz, lehet, hogy érdemes egyből a külföldi beszerzésen gondolkozni.

Ja és ne feledkezz meg arról se, hogy hol van a legközelebbi szakszerviz.

Nem folytatom, mert még a végén úgy tűnik, le akarlak beszélni róla. Pedig drukkolok, hogy olcsón és könnyedén juss elektromos autóhoz. O:-) Már csak azért is, mert ezzel az egy autóval súlyos százalékokban lesz mérhető a hazai géppark, ha sikerül szerezned. :-/

Sok sikert. Ha van híred (akár jó, akár rossz) tedd közkinccsé itt. Ha pedig sikeres a beszerzés, most már kötelező ide feltöltened pár képet a gépről. :-)
Előzmény: talissa_ (17)
talissa_ Creative Commons License 2004.08.23 0 0 17

sziasztok!

 

Meg tudnátok nekem mondani, hogy mennyibe kerül egy ilyen kis elektromos auto, ha vasarolni szeretnek?

Vagy hogy esetleg hol lehet budapesten kolcsonozni ilyen autot?

kotoc Creative Commons License 2004.07.17 0 0 16
Szia Csimbió!


Egy korábbi hozzászólásban Wartburg311 10kW-ra saccolta a szükséges motorteljesítményt egy 1t-s járgányhoz. Én lehet, hogy egy kicsit e fölé lőném, de nem sokkal. Utána akartam nézni, de még nem volt rá időm, ezért amit a továbbiakban írok, az csak az emlékeimre támaszkodik.
Az elektromotorok a leghatékonyabb gépek között vannak. Ha jól emlékszem a gimnáziumi fizikára, 90% körül van a hatásfokuk a belsőégésű motorok 30-50%-ával szemben.
Ha az egyszerű számítás kedvéért maradsz a 10kW-nál (legfeljebb nem használod 100%-os terhelésen az erősebb mocit), az eltelt időből számíthatod az elfogyasztott energiát. Ha megnézel egy otthoni villanyszámlát, látni fogod az épp aktuális kWh árat. A fogyasztáshoz még a sebességet kell ismerned. Ezt végképp csak becsülni tudom (amíg nem építek én is egy ilyen kis dodgemet ;-) ), de egy városi kisautónak (Matiz, Lupo, esetleg Punto vagy Polo méretű) ezzel a teljesítménnyel szerintem a 80-at kényelmesen kell vinnie. Ebből már egyszerű 5/4-es szorzással megkapod a fogyasztást.
A gond ott kezdődik, hogy ha egy benzintankot lezársz, abból elenyésző nafta párolog el mondjuk 1 év alatt. Ez egy aksinál már nem ilyen trivi és nagyon függ az aksi minőségétől és a karakterisztikájától. Állás közben az aksi önkisülése is veszteség, azt pedig macera beszámolni a fogyasztásba. Persze ha energiacellát és hidrogént használsz, ez nem lesz gond. Csak másik tíz jön elő helyette. ;-)
Valójában ezért sincs még tömeges elektromos autó. A többi gond nagy részét megtalálod, ha kicsit visszalapozol.


U.i: A gazdaságossági számításnál pedig nem elég a fogyasztás se. Ne feledd, hogy ha állam bácsinak kiesik egy bevétel, keres másikat. Azt még nem tudom, hogy lesz jövedéki adós az áram, de valszeg már tervezik a zárjegycímkéket, amiket az elektronokra ragaszthatnak. :-)
Előzmény: Csimbió (15)
Csimbió Creative Commons License 2004.07.13 0 0 15
Engem az érdekelne, mennyit fogyaszt egy ilyen 100km-en.
kotoc Creative Commons License 2004.07.05 0 0 14
Nemrégiben volt a NatGeon egy műsor. Hayden Turner tesztelgette vhol Amerikában az elektromos autókat. Rengeteg ígéretes darabot mutattak, de mindig feltette a kérdést: "Mikor, hol, mennyiért?"
A válasz pedig mindig az volt: "Majd talán, ha lesz rá érdeklődés."

Kitartás emberek! Előbb-utóbb csak fog valakinek számítani az a pár 100millió ember, aki szeretne kicsit vigyázni a környezetére.

Aki viszont építésbe kezd, az nagyon figyeljen arra, mit csinál, nehogy több kárt okozzon a környezetben, mint amennyi hasznot hajt! Pl: az ólom/savas aksiról hajtott elektromotor egyetlen előnye, hogy nem büdös a városban, de mikor kidobjátok az elhasznált aksit, egy durva környezetszennyező hulladékot termeltek. Arról nem is beszélve, hogy hol termelik meg azt az energiát, amivel feltöltitek/hajtjátok az autót. Ha egy széntüzelésű hőerőműben, akkor csak odébb tettétek a büdöset. Ennek pedig az lesz az eredménye, hogy a városi autós szépen hátradől és örül neki, milyen környezetbarát, pedig veszélyesebb anyagokból termel háromszor annyit, mint egy jól beállított belsőégésű motorral tenné.
Az üzemanyagcella persze szuper lenne, de hogy lehet házilag csinálni ilyet??? És honnan veszed a H2-t? Ha elektrolízissel csinálod vízből, megint csak nem nyertél semmit, ha atomerőműből vagy szenes hőerőműből szerzed hozzá a villanyt.

Elég negatívnak sikeredett ez a hozzászólás, pedig tényleg nagyon szeretném, ha meggyőzne vki arról, hogy lehet házilag környezetbarát kocsit csinálni. :-) Bár ahogy elnézem a topik forgalmát, nincs rá sok esély.
De ha akad jelentkező, kultúrált körülmények között szívesen beszélgetek, vitatkozok a témáról, amikor épp van időm. :-)
Janibacsi Creative Commons License 2004.06.04 0 0 13
Ne bantsd azt a szegeny Ventot, az se bantott teged...

JAno

Előzmény: tibcsi-toronto (9)
Alejandro DeSilva Creative Commons License 2004.06.04 0 0 12
Azt konnyu lemerni, csak a kocsi telj. gorbejet kell ismerni, illetve pontos seb. mero ora kell hozza, adott sebesseg tartasahoz akkora teljesitmeny kell, amekkora a sebesseghez tartozo teljesitmenygorben van. Mivel az ilyen gorbeket kereken, es nem fotengelyen merik, ezert a hajtasi veszteseg is kiesik, csak a 'netto' teljesitmeny marad. Tippem szerint olyan 20kw-nal tobb nem lehet, sot.
Előzmény: Wartburg311 (11)
Wartburg311 Creative Commons License 2004.06.04 0 0 11
Én 10Kw-os mocival számoltam abból kiindulva, hogy az Ikarus 280-as trolikban 110Kw-os van és a súlyuk ~11 tonna. Így egy kb 1 tonnás járműbe kb 10-15Kw-os motor elegendő.

A kérdés csak az, hogy mondjuk folyamatos 60 km/h-ás sebesség mellett mekkor a felvett teljesítmény? Ennek kiszámításához valami ésszerű 5-let?

Sz.

Előzmény: tibcsi-toronto (9)
Wartburg311 Creative Commons License 2004.06.04 0 0 10
Sziasztok!

Már én is agyaltam, nem egy éjszakát ilyenen. Épp pár napja mértem meg egy Ni-Mh cerka akku súlyát, és számolgattam. Végülis az jött ki, hogy baromi nehéz lenne az autó súlyához képest az akkumlátor normális hatótávolsághoz méretezve. (az akkuk áráról ne is beszéljünk) Inkább valami olyami lenne jó, mint a Toyota Prius. Mikor dugóban tötyörög az ember, akkor elektromos, majd mikor kb a 3 fokozatot kapcsolná, akkor indulna el mondjuk egy LPG üzemű gázmotor, ami hajtaná az autót, és persze vissza töltené az akkukat is. Persze hogy minél jobb legyen a hatásfok a fékezést úgy kellene megoldani, hogy az az akukkat töltse vissza, vagyis ilyenkor generátorként működjön a motor. Összeségében annyira bonyolult és drága lenne az egész, hogy nem érné meg.

Egyébként amondó vagyok, hogy ha annyi mérnökórát öltek volna bele norális kis súlyú, nagy kapacitású akkuk kifejlesztésére, mint amennyit belső égésű motorokra elfecséreltek, akkor már rég nem itt tartanánk. De ugye az olaj és a pénz iszonyaztosan nagy úr, és amíg még van belőle elég, addig úgy sem fognak elektromos autót csinálni! Sajnos :-(

Szabolcs

Előzmény: tibcsi-toronto (9)
tibcsi-toronto Creative Commons License 2004.06.04 0 0 9
Hello!

Ne mondjatok, hogy a topiknak vege. Emberek EBRESZTO!
Nekem is forog a kisagyamban az elektromos jargany. Van egy Vento-m ki akarom dobni belolle az oreg otto-t. Meretezes problemaim vannak:
hany lovas mocit rakjak bele, milyen aksit, milyen lesz a hatotavolsag? Tudjatok a szokasos.

Lattam egy masik topikot itt, egesz jo otletek voltak benne.
Hol vagytok Csotri mester, Harvester?

DCsaba Creative Commons License 2003.10.16 0 0 8
Ez a forum bedöglött
DCsaba Creative Commons License 2003.10.01 0 0 7
Én is építésen agyalok, de én már egy kicsit előrébb járok.
Vázat keresek, mondjuk egy Honda Gyro X-et.
Igaz ez villany-motor lesz de kezdésnek nem rossz elektromos jármű.
Asszem tudunk miről beszéletni.
Előzmény: RAFi (6)
RAFi Creative Commons License 2002.08.08 0 0 6
Tschangow !

Kiváncsi lennék a képre !!! Előre is köszi !

Előzmény: Tschangow (5)
Tschangow Creative Commons License 2002.08.07 0 0 5
Nálunk a "faluban" van egy, asszem svéd, 50-60 a vége és 100 km feletti a hatótáv. Nagyon megy, de kiba bonyolult, hihetetlen dura szerkezet.
Könnyű műanyag kasztni stb, lehet van róla képem is, majd megnézem.
Ezt kevésért vették, de kb 1 misi az új.
ricsosz Creative Commons License 2002.08.04 0 0 4
Hello!

Veszel egy Puli nevü kiskocsit. kb 300-500 ft hdmezövásárhelyemn gyártották anno franciáknak de megbukott volt belöle itthon is jó pár db.
Épitéssel tuti sokat szivsz KFF nagyon baráti az ilyen kezdeményezésekre...
Vagy veszel egy DUCato és veszel bele elektro mocit kb 150 eft a komplett moci De sok a kin vele aksik tervezés töltés rövid hatótávolság és még 1000 más dolog ötletnek nem rossz de a gond hogy az egész nem ér sokat kishazának nem nézik jó szemmel az ilyes fajta törekvéseket.

Bye

Ricsosz

Azért ne add fel.

Előzmény: RAFi (0)
candle Creative Commons License 2002.08.04 0 1 3
szvsz arra gondol, hogy az önindító volt az elektromos meghajtás
Előzmény: alpinaB6 (2)
alpinaB6 Creative Commons License 2002.08.04 0 0 2
akkor most mondd el nekem, hogy mi a gyíknak önindító egy elektromos autóra???????????????????????????????????????????
Előzmény: atompyka (1)
atompyka Creative Commons License 2002.08.04 0 0 1
Hali!

Nekem volt már elektromos Kispolákom!
A Nov7 tér közepén rohadt le, nem volt kedvem kitolni, és az önindítóval vitettem ki magam a #ből.
:-)

ATom

Előzmény: RAFi (-)
RAFi Creative Commons License 2002.08.02 0 0 0
No akkor kinullázom magam...

Kisbéren van egy cég, ahol elektromos autókat gyártanak.

3 lóerős, 25km/h max sebességű 50-70km hatótávolságú autók.

(horror áron ... kb másfél milla)

Előzmény: RAFi (-)
RAFi Creative Commons License 2002.08.02 0 0 topiknyitó
Na akkor ide... minden ami elektromos autó.

De főképp az alapok érdekelnek:

Mi van akkor ha építeni akarok egy elektromos autót. Melyik a jobb alap ? Trabant v. Kispolszki ? (inkább kispók!)

Mit kell tudni az elektromotorról ??? Ez nagyon érdekelne ! Milyenek vannak ? Hány kw / V / kg ...stb...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!