Macimedve, egyrészt nem értem, hogy miért sok a +/-.5 fok, ennyit meg sem érez az átlagember. Másrészt a FÉG kazánokhoz van (a mi C-2-esünkhöz '74-ből volt) szerelési utasítás, hogy hogyan kell bekötni. Nem villásdugóval, hanem közvetlenül (így már biztos nem cserélődik fel a null a és a fázis), sőt egy kismegszakító/olvadóbiztosíték is ajánlott előtte.
No, ezzel a termosztáttal jól belecsaptam a lecsóba :))) Még szerencse, hogy jár errefelé néhány energetikus is... Minnyá' el is mentem a topikot.
No, szóval ma jöttem rá, hogy eléggé le voltam maradva ezen a téren, én ugyanis még a körbe-körbe sok kis dip-kapcsolós kütyüket ismertem, azér' nem értettem pontosan, miről van szó. A röhej a dologba', hogy délelőtt mentem 1 ismerőshöz, akinél egy -elromlott :))- digitális Eberle-izét láttam, amit lehet programozgatni, stb. Úgyhogy mosmá' nagyjából képben vagyok... Azt hiszem, vmi ilyen kategóriájú dolog nekem elég is lesz, nem kell túlbonyolítani az életet :)))
Újabb kérdések (nehogy unatkozzatok... ja, a topikgazda jön a bevétel 10%-ával :))):
"Rendes" dolog-e az, hogy -egyik fázison- sokszor ingadozik a fesz. 10-20 V-ot is, néha még többet, méghozzá ütemesen, mintha vki (van ilyen a környéken) hegesztene? Hasonló a helyzet, mikor a villanybojlerok (-ek?) bekapcsolnak: mintha 4 izzóból 1 kiégne... Szabad ennek ennyire érződni? Ha nem, hol lehet a gond? Sikítsak az ÉDÁSZ-nak?
Másik, lehet hogy az előzővel összefüggő dolog: ugyanez a fázis sok* tartósan leesik 200V alá, sőt, időnként 185 köré napközben is. Tippek?
A kazánt csak elvileg kell a lakás közepére helyezni. Ennek főleg a szilárd tüzelésű gravitációs rendszereknél volt jelentősége, keringtető szivattyú esetén ez már nem olyan fontos. Meg ha középen van kevesebb cső kell.
De nem értem, hogy mi szerepe van annak, hogy a kazán közel van.
Ha a legmelegebb szobába rakod a termosztátot, és semmi egyéb szabályozó elemet nem építesz be, akkor a többiben megfagysz.
A legmelegebb szobába nem feltétlenül kell szabályozós csap, a normál szelepet is el lehet zárni egy kicsit. (próbálgatás!) A szabályozós szelep akkor jó, ha pl. valahol a napsütés miatt nagyon meleg lesz. De semmiképpen sem szabad a termosztátos szoba egyetlen radiátorára szerelni. Ettől megbolondul a rendszer! Ha két radiátor van, akkor meg már írtam korábban.
Még egyszer: A termosztátot oda rakjad, ahol a legtöbbet tartózkodsz. Ha ez a legmelegebb szoba, akkor egy kicsit zárd el ott a radiátort. Próba szerencse.
Ha a hideg szobákban azért van hideg mert a fűtés eleve alulméretezett, akkor ez a megoldás nem segít. Ha azért van hideg, mert a termosztátos szobában a fűtés túlméretezett, akkor bingó.
A szabályozós szelepekkel csínján kell bánni! 1/2 collos-ban egy Herz szelep kb. 3-4k HUF. Ócskát meg nem érdemes venni, mert úgysem működik. Ha a rendszer régi, akkor a beépítéssel is gondok lehetnek, mert a régi (>20 év) szelepek méretei mások, és akkor hegeszteni is kell. Ha a rendszer 20 évnél fiatalabb, akkor van esélyed, hogy csak egy csőkulcs kell a szereléshez. De ez nem biztos! A szocialista ipar találékonységa óriási volt, ha az európai szabványoktól kellett egy kicsit eltérni.
Nálunk az a legnagyobb baj, hogy a kazánhoz közel van a termosztát abban a szobában ahol a legmelegebb van. Az a szoba ami távolabb van a kazántól (mert ugye elvileg a kazánt a lakás közepére kellene helyezni) már 3 fokkal is lehet hidegebb.
Ha jól vettem ki a szavaidből és vásárolnék a legmelegebb szobába egy szabályzós csapot akkor meg lehetne oldani, hogy egyenletes legyen (nagyából) a lakásban a hőmérséklet?
Alapvetően oda rakjad, ahol a legtöbbet tartózkodsz. A korrekt megoldás a több fűtőkör kialakítása lenne. Ez viszont k. drága. Én úgy oldottam meg, hogy a lakás hidegebb oldalain lévő radiátorokat enyhén túlméreteztem és termosztátos csapokat raktam rájuk. Így ha a nappalimba besüt a nap és a fűtés csak keveset megy, a túlméretezett radiátorok még mindig elegendő meleget csinálnak. Este meg borús időben mikor a fűtés sokat megy, akkor a termosztátos csapfej nem engedi meg a túlfűtést. Viszont ahol a termosztát van, tilos a radiátorra termosztátos szelepet szerelni. Ha több radiátor is van a termosztátos szobában, akkor mondjuk a felére lehet szerelni termosztátot, amit kb. egy fokkal alacsonyabbra kell állítani mint a szobatermosztátot. Így viszonylag gyorsan megközeliti a szobahőfok az előírtat, de a pontos beállításkor már csak a radiátorok fele játszik. (lassabb lesz a folyamat) Ez jót tesz a hidegebb traktusok fűtésének. Ezt pár nap alatt ki lehet tapasztalni.
Ha csak egy radiátor van és a hátso traktusok hidegek, akkor a termosztátos szoba fűtése túl erős, tehát egy kicsit el kell zárni a radiátort. Szintén próbálgatni kell.
Az hogy mit kapcsol a termosztát kazánfüggő. Nálam pl. 24 Voltot. De a termosztátoknak ez mind1, többnyire egy relékontaktot zárnak/nyitnak.
A FÉG cirkóknál óvatosnak kell lenni. Ott a termosztát 220 V-ot kapcsol. Hogy fázist vagy 0-át az attól függ hogy a villásdugó hogy van bedugva.
Hova tegyem a termosztátot? A jelenlegi MM az étkezőben van. Az észak-nyugati fekvésű hálószobába, vagy a keleti fekvésű étkezőbe? (ha reggel besüt a nap, akkor melegebb van, később kapcsol, hidegebb a háló, ha a hideg hálóba, akkor túlfűti az étkezőt)
Az MM termosztáton ez a piros kapcsoló (napocska/holdacska) tapasztalatom szerint nem ér semmit, akárhol ahol laktam idáig és ilyen volt, kapcsolhattam akárhová, semmi változás.
Többen említettétek hogy a termosztát a 0-át kapcsolgatja. Mért nem a fázist? Egy mezei kapcsolónál legalábbis így szabályos.
Még egy kérdés:
A ház harminc éves, a drótok is. Az alternatív kapcsolást elegánsan úgy oldották meg anno, hogy mindkét kapcsolóban arra a két pólusra ami között kapcsol (nem tudom hogy mondják szakszerűen) a fázist és a nullát kötötték és a két kapcsoló között van a lámpa. Az még semmi hogy van olyan kikapcsolt állapot amikor a foglalatban mindenhol fázis van, a nagyobb baj a következő: Kipróbáltam, minden működik, három négy kapcsolás, majd az ötödiknél csatt, villanyóra le. Szétszed, átvizsgál, visszakapcsol. Megint működik, megint csatt. Akkor már a fél város is. Kapcsolók tönkrementek.
Most nekiállok, átkábelezem szabályosan, de azért érdekelne ez mitől volt? Én arra gondolok hogy átkapcsolás közben áthúz/összeér a kapcsolón belül a fázis és a nulla.
Még jobban érdekel, hogy tudtam levágni a városrészben a villanyt? Ennyira vacak a kábelezés? Jelenleg úgy néz ki az áram bejövetele hogy van az óra, azon a szokásos 16A-s automata, majd két kör a házban két-két olvadóbiztosítóval.
Mrcsaba
Prodaxot én Baumaxban vagy OBIban vettem, egyszerűen azért, mert még a Keravillokban is (a kisebb villamos bolrtokról nem is beszélve) kicsi a választék. A fehér aljzathoz csak krém keret van, stb. Viszont az említett két boltban viszonylag teljes a választék. Azt hogy az árak más bolthoz képest hogy állnak nem tudom, remélem nem verte át. Egy árra emlékszem, a sima egyes fehér keret 150 Ft.
Én úgy csináltam hogy a Sárga Oldalakból elkezdtem hívogatni a fűtéstechnika, központi fűtés, szabályozás és hasonló címszavak alatt lévő üzleteket. Lehet kísérletezni a vezérképviseletekkel is, de az mindig drágább. Szóval biztos tippem nincs, én már vagy 3 éve vettem valahol a Bosnyák tér mellett egy kis utcában, de szerencse fel. Talán a T. asztaltársak tudnak újabbat mondani.Azóta lényegesen megnőtt a választék is. Lehet kapni pár ezerrel olcsóbban mindenféle távol-keleti meg egyéb ketyerét is. Fontos, hogy a szabályozási pontosság +/-0,1 esetleg +/-0,2 fok legyen. A +/-0,5 fok már nagyon sok. Ez nem azt jelenti, hogy tizedfokonként lehet beállítani a hőmérsékletet, ez általában 0,5 fokonként lehet. De a beállított értéket a fenti pontosággal tartja.
Talán segít:
Sárga Oldalak
Dreamer
A fejlettebb(=sokkal drágább) típusokhoz lehet kötni külső hőérzékelőt, szélirány- és erősségérzékelőt, napsütésfigyelőt stb. Ezek korrektebbek, de a cucc ára lassan térül meg, főleg nagyobb épületeknél szokásosak. Az enyém számítja a bekapcsolási időt. Valahogy úgy, hogy az előző felfűtéseknél méri a hőmérséklet-emelkedés sebességét, és abból számol vissza. Az előző felfűtés nem feltétlenül az előző napot jelenti, hanem azt, amikor mondjuk éjjelre a beállított 18 fokot kell tartania. Ez persze nem lehet másodpercre pontos, de az a néhány perc eltérés nem számít. Azt még nem próbáltam hogy mi van akkor, ha a két kapcsolás között mondjuk 2 hét telik el. Ebben az estben nyilván gondban van. Ja és minden fűtési szakaszt úgy kezd, hogy bekapcsol egy kicsit, majd figyel. Nyilván ilyenkor korrigál. A pontos algoritmust nem ismerem.
A tőbbvezetékes (folyamatszabályozós) kazánoknál nemcsak a ki-be kapcsolást vezérli a termosztát hanem pl. a vízhőfokot is. De ez megint egy másik árkategória. A 10k HUF szerintem hamar megtérül, én pl. szezon közepén raktam be, és nekem a szezon végére megtérült. De az igazsághoz tartozik, hogy napközben senki nincs otthon és így a fűtés kikapcsolható (18 fok) és csak hazaérkezés előtt indul. Korábban sokszor napközben is ment a fűtés. Ha valaki egész nap otthon van, a megtakarítás lényegesen kevesebb. Viszont kellemes úgy felkeni, hogy a fürdőszobában (meg a rötyin) már jó meleg van.
Rizo
Nálam is eltelt pár nap, amíg a ketyere normálisan kezdett működni. Lehet, hogy nálad is így lesz. A Honeywell is tud klímát szabályozni (=hűteni), csak akkor a relé másik két érintkezőjét kell bekötni. Ezt minden Morse érintkezős termosztát tudja. Csak a klímához illene egy ventillátor fokozatkapcsoló is.
Mit jelent az, hogy 3 különböző hőmérsékletet lehet beállítani?
Remek ez a topic, épp házfelújítok és pontosan egy ilyen tudású kütyüt keresek mint az általad leírt Honeywell. Tudja esetleg valaki, hogy Pesten hol lehet (és hol a legolcsóbban) kapni egy ilyent? És mennyi pénz?
Előre is köszönöm.
Malacka
Szobatermosztatok:
A folyamatszabalyozos cirkokhoz is 3 vezetek kell.
En is szemeztem a Honeywell-lel, de aztan egy Grasslin RTC7 figyelt be. Ebbe speciel 4 vezeteket is be lehet kotni (hutes/futes), elemes es 3 kulonbozo homersekletet lehet beallitani. Ez is probalkozik az elore futessel, de a szerencsetlent megzavarta a hirtelen lehules: meg fel fok kesesben van.
Csak holland es francia papirokat adtak hozza, de a www.grasslin.com levelemre kuldott angolt.
Valóban nagyon jó ketyere Honeywell típusú kapcsoló. Nekem csak egy gondol volt vele: az ára! Elég jó lehet, hogy megtanulja a lakás karakterisztikáját meg ilyesmi, de sajnos ez a verzió ami jelen pillanatban nem ér meg nekem + 10 e HuF kiadást.
A régi FÉG termosztátban a táp nemcsak a lámpa miatt van. Van benne egy nagy átverés, az un. nappal-éjszaka kapcsoló. Ha ez éjszakaira van kapcsolva, akkor egy ellenállás aláfűt a termosztátnak, és így kb. 3 fokkal alacsonyabb környezeti hőmérsékletet tart. Nagy "előnye" a dolognak, hogy ha reggel bekapcsolod a nappali üzemet, akkor egy jó ideig eltart míg az ellenállás es a termosztát lehül és normálisan szabályoz.
A piacon sokféle programozható eszköz kapható, én pl. egy heti programos Honeywell-t használok. Ez 0,5 fokonként és tíz percenként programozható, de az előírt hőfokot +/-0.1 fokon tartja. A legnagyobb trükkje pedig az, hogy nem a bekapcsolási időt kell beállítani, hanem azt, hogy mikor legyen meg az előírt hőfok. Ha pl. reggel 6-kor akarok 21 fokot, akkor télen kb. 5 órakor kapcsol be, ilyenkor pedig fél 6 körül. Ezt a hőmérsékletből meg a tárolt felfütési görbékből számítja. Beüzemelés után kb. 2 napig össze-vissza működött, de aztán "megtanulta" a lakást és nagyon bevált. (Erre egyébként a kezelési utasítás is felhívja a figyelemet.) Elemcserekor ezeket az értékeket nem felejti el, feltéve hogy tíz perc alatt végzel a művelettel. Ezt még nem próbáltam, 3 éve megy egy ceruzaelemmel. (Lemerülés előtt egyébként ad figyelmeztető jelet)
Nálunk is megszületett a döntés:
vésetjük a betonfalat.
Három szobánk van, tegnap kezdték a munkások,
egy szobával végeztek is fél nap alatt,
vágják a betont, mint a vajat.
A kapcsolók, konnektorok tényleg ott lesznek,
ahol elterveztük.
És talán a házból sem utálnak ki...
A munkadíjuk 80.000 Ft lesz.
Most engem is elkezdett érdekelni a kapcsolóvásárlás.
Mi Kontavillt szeretnénk venni,
és szerintem a Metro áruházban a legolcsóbbak.
De ha van valakinek jobb ötlete, szívesen fogadom!
A mechanikus verziókban nem nagyon van olyan lehetőség, hogy állítsd az érzékenységet (Igaz lehet ilyen típust kapni, de eléggé húzós az ára).
Elektronikus szabályzóról:
kb. 1 éve szereltem fel otthon egy ilyet. Két fűtési idény alatt hozza be az árát (9800 Ft). Nem ez volt a legfőbb szempont amiért ezt a szabályozási módszert válaszottam. Nagyon fontos volt nekem, hogy 0,5 fokonkénti szabályozási lehetősség. A régi termosztáttal az volt a bajom, hogy +-3 fokra volt méretezve. Ha alapul vesszük, hogy 20 fokra van beállítva akkor lehet 18 is mire bekapcsol és és lehet 22 is mire kikapcsol. Ez a szerkezet 20 fok-ra belőve 19,5-nél bekapcsol, 20,5 foknál ki. Igaz így többet kapcsolgat a kazán, de sokkal egyenletesebb a hőmérséklet. A másik fontos, hogy beállíthattam, hogy mikor legyen kellemesen meleg, és mikor legyen hűvösebb (pl. éjszaka, vagy ha nem vagyunk otthon).
Az óra pontossága nem igazán lényeges, hiszen ki kell tapasztalnod, hogy mennyi idő kell az adott kazánnak és lakásnak mennyi idő kell az aktuális hőfok eléréséhez (példa, ha én azt akarom, hogy 7 órára 22 fok legyen akkor 5:45 kor beállítja magát a termosztát 22 fokra és 7 óra magasságában már annyi is van mindenütt). Általában elemes típusúak ezek a készülékek. Az én esetemben jelzi (jóval az elem lemerülése előtt). Én még nem jártam úgy, hogy lemerült volna (egyébként 1 éves a szerkezet és még nem cseréltem benne, hozzátéve azt, hogy a legtartósabb elemet tettem bele). Szerintem nem tartja meg a hőfokot, hiszen egy relé van benne és az kapcsolgat, ha pedig nincs benne cufla akkor nem tud kapcsolni. Azt halottam, hogy más típusoknál ott lehet észrevenni, hogy merül az elem, hogy nem tartja olyan szabályosan a hőfokot.
Érdekes. A szóban forgó (kb. 5 éves, mechanikus) szt-ban 3 bekötési pont van, + külön 2 a lámpának! Ha jól emlékszem (most nincs előttem), a 3 pont közül 2 a 0-é, egy pedig fázis, ezt kapcsolja ide-oda a 2 0-szál között. Eddig úgy gondoltam, hogy akkor kell fordítva kötni, ha pl. hűtést akarok vele vezérelni (mint ahogy vki említette is). Most az új kazán rajzát nézve csodálkoztam, hogy minek a 3. szál. Arra gondoltam, esetleg van vhol vmi korrekciós dolog (pl. hogy kisebb legyen a hőmérséklet ingadozása). Létezik ilyen megoldás? Esetleg az újabb termosztátokban?
Jut eszembe: a programozható szt-ok -gondolkozom 1 ilyenen- órája hogyan működik, mennyire pontos? Látom, van elemes is: esetleg arról megy? Mi van, ha kimerül? Tartja azt a hőfokot, ahol megállt az óra?
No ezt épp tudom, mert én is bajlódtam vele eleget: a szobatermosztát többnyire nullamegszakítós, azaz van két 0, jó esetben egy reléből jön az egyik és oda megy vissza, rosszabb esetben egy osztódobozból (FÉG kazánnál az utóbbi az igaz). A harmadik 'zsinór' pedig a varázslat: az egy fázis, ami a termosztát tápja (pl. a mi régi, 25 éves termosztátunk is világított, amíg le nem szedtem). Ha újabb fajta a termosztát, akkor valószínűleg elemes és a harmadik szál már a kezdet-kezdetén kiiktatható.
Megszületett a dolog! Miért kell? Mert a benne lévő lámpicsek különben nem világítana. Most ez nem vicc, komcsi! Én szétszedtem a régi csavarós termosztátunkat, és a harmadik láb a "világítás" miatt szükséges. Amikor kicseréltem egy elektronikus verzióra, akkor a harmadik szálat be sem kellett kötni :o).
Ez világos mongyuk a csőtermosztátoknál is, ha pl. azt akarom, hogy egy bizonyos hőfok alatt állítsa le keringető szivattyút. De miért kell a _szobatermosztáthoz_ a kazántól 3 szálat vinni?
Termosztátja válogatja. Amit pld. én használok (Eberle Instat2), azon azért. Termosztátot tudsz hűtés vezérlésére is felhasználni, csak ott fordított a szerkli. Akkor bont, ha lecsökkent a hőmérséklet a kívánt értékre. Már ha a megfelelő lábra kötötted be az eszközt.
Mérlegelned kell. Nagyon sokba kerülhet a beton vévése.
Vévés: nagyon szép és oda helyezed a kapcsolókat konnektorokat, ahova akarod. Valamivel több mechanikai védelmet nyújt a vezetéknek, mintha vezetékcsatronában lenne. Szakember szükségeltetik hozzá.
Vezetékcsatorna: kevésbé ad mechanikai védelmet a vezetéknek (bár arra még nem volt példa, hogy e miatt hibásodott volna meg a rendszer). Kévésbé esztétikus. Nagyon olcsó és bármikor bárhol Te is elvégezheted a munkálatokat.