Igaz-e ez, különön tekintettel a végkövetkeztetésre:
1. Túl sok áram megy fázisból nullába -> kismegszakító leold.
2. Nincs fi .ÉS. túl sok áram megy fázisból védőbe -> kismegszakító leold.
3. Van fi (30mA-es) .ÉS. pld 42mA áram megy fázisból védőbe (azaz több, mint 30mA NEM a nulla felé távozik, hanem másfelé) -> fi leold.
4. Van fi (30mA) .ÉS. 30mA< bármekkora áram MENNE a védőbe -> megint csak a fi old le, még mielőtt a védőnek a 30, vagy 50, vagy akárhány A-t el kellene vezetni, hogy a kismegszakító oldjon le.
5. Elméletileg (feltételezve, hogy a fi nem romlik el soha) fi használata mellett a védővezetőnek nem kell nagy áramokat elvezetni. Viszont ha a fi meghibásodik, akkor valóban csak a - megfelelő kialakítás hiányában tökéletlen - védőföldeléses védelem marad.
a B kapcsokat felejtsd el, azt meg pláne, hogy a földelést odakötöd, már csak azért is, mert egyrészt sok esetben nincs is ott csavar, másrészt meg földelést nem szabad megszakítani! Egysarkú kapcsoló esetén csak fázisnak és a lámpához vezető kapcsolószálnak, kétsarkú kapcsolónál négy szálnak - bejövő fázis+nulla és velük szemben az elmenő fázis+nulla - van csak keresnivalója.
Hali Mindenki, aki még él:(((!
Szvsz a ház csőhálózata nem arra való, hogy védőföldet szolgáltasson a házbeli elektromos rendszernek. Ezt a feladatot csak akkor tudná ellátni, ha kiváló fémes kötéseken keresztül megfelelő mélységben, elegendően nedves talajban, minél hosszabban hálózná be a ház környékét. (Na és persze NEM KPE25!:)))
Az ettől függetlenül megvalósított, jól működő földelő rendszerhez azért kell hozzákötni az elektromos berendezések fémházait (tehát pl. a hidegvízcsövet, ami a boylerrel azonos potenciálon van!), hogy fázis-testzárlat esetén MEGFELELŐEN NAGY ZÁRLATI ÁRAM TUDJON FOLYNI a fázisból a föld felé, kioldásra késztetve a túláramrelét. Ez NEM a FI relés védelem, az egy másik dolog, de megírták már sokan (fázis-nulla áramkülönbségén alapul!).
Hogy lehet-e jó földelést csinálni? Nem könnyű. Ha a kőműves nem talál földelőkéses dugaljat a betonkeverőhöz, lever 70 cm mélyre egy vasrudat, ahhoz köti a keverőt. Kételyeim vannak! Mint asszem egyszer már írtam, több vasrudat 1 m mélyre leütve, összehegesztve, sós vízzel locsolva sikerült végre zárlati áramot produkálnom. Alig tudtam 10 Ohm alá vergődni a földelési ellenállással, hogy a 28-30 Amper leoldhassa a 16 Amperes relét.
EZ EGY VALÓS TÖRTÉNET VOLT, AMIBE NÉHÁNY GYEREK MAJDNEM BELEHALT. A VIKENDHÁZ MINDEN VÍZCSÖVE ODA VOLT KÖTVE A FÖLDELÉSNEK BECÉZETT EGYETLEN VASRÚDHOZ, PLUSZ EGY 2 M-ES CSŐ 1 M MÉLYEN BEÁSVA. UTÓLAG KIDERÜLT, HOGY EZ CSAK 35 OHM, AMI ALIG 7 AMPER. A BOYLER ZÁRLATOS LETT, ÉS NEM VETTÜK ÉSZRE, HOGY PÖRÖG AZ ÓRA. A CSŐHÁLÓZAT GYAKORLATILAG FÁZSPOTENCIÁLRA EMELKEDETT, DE A PADLÓN LINOLEUM VOLT.
A GYEREKEK VISZONT A BARÁTAIKKAL VIZICSATÁT DULTAK A KERTI CSAPNÁL! BOKÁIG ÁLLTAK A VÍZBEN! A MÁSIK HÜLYESÉGEM AZ VOLT, HOGY KORRÓZIÓÁLLÓSÁG MIATT KÁTRÁNYBA ÉS NYLONBA TAKARTAM A HORGANYZOTT VÍZCSÖVET AZ AKNÁTÓL A HÁZIG. IGY EZ SEM FUNKCIONÁLT FÖLDELÉSKÉNT!!
MAJDNEM BÖRTÖMBE MEHETTEM VOLNA!!!!!!!!!!!!!!
Üdv
szicsu
Ez egy csillarkapcsolo de a tobbi is hasonlo ehhez.
L = bejovo fazis
N = nulla (ez csak a 2 sarkunal van)
B = ures (legtobb esetben be sem lehet ide kotni madzagot)
[kisharomszog] = az elmeno (kapcsolt) fazisok
ketsarkunal az egyik (az N-nel szemben levo)
Gyanítom a minősített szakemberek és a Prodax összeesküvése húzódik meg a háttérben. Nézegettem a régi kapcsolókat, azon minden "gömbölyű". Ez meg egy logikai rejtvény, ahol a rossz válasz hazavágja a hálózatot.
Tegnap este én is nézegettem a rajzokat a Prodax kapcsolókon, aztán inkább félretettem a kapcsolókat pihenni és beszereltem még néhány konnektort :-) Egyértelmű lehet a rajz annak, aki szakember (az van ráírva, hogy csak szakember szerelheti, hehe). Amúgy a rajz nekem (én sem szakember lenni) azt mondja, hogy a nyíllal jelölt helyre kell kötni az egyik drótot, a másikat meg bármelyik másik helyre.
Annak van jelentősége, hogy a kettő vezetéket esetleg felcserélem? A nyíllal jelzettre azt kössem, amin jön a fázis, vagy azt, ami megy a lámpához?
Ha egyértelmű lenne, nem kérdezném. De nem az. Ha értelmes lenne az alján a rajz, már rég felraktam volna. De nekem úgy tűnik, hogy direkt félrevezetés okán került a rajz az aljára.
Félreérthetően írtam, talán így értelmesebb a kérdés:
"...bejön a nulla, rá a (víz/gáz)csőre, aztán ezt viszem tovább a FI-n keresztül, és az a nulla. Ami pedig közvetlenül a csőről jön, FI-t kikerülve, az a védővezető. Rosszul gondolom? Így miért oldana le a FI állandóan?"
Továbbra is kérdés, hogy honnan lehet földelést keríteni, illetve az, hogy a víz/gáz csövek mennyire alkalmasak erre a célra, figyelembe véve azt is, hogy a csőre csak max 30mA menne a FI miatt.
van egy apróság, amit baromira nem értek. Vettem Prodax kapcsolókat az új fürdőszobámba, de a bemenetek feliratozása nekem kínai.
Az egypólusún van egy "L", két "B" meg egy háromszög, míg a kétpólusún "L", "B", "N" és két háromszög.
Ebből én arra következtettem, hogy az "L" a fázis, a háromszög a nulla, a két "B" meg két föld, de ebben a felállásban azonnal levágta a biztosítékot. Szóval akkor hogy is vannak ezek a jelölések? És hogy filozofáljak is egyet: miért nem lehet a nemzetközileg elismert jelzéseket alkalmazni?
Mind a ketto a nulla es a fazis is atmegy a fi relén. A fi azt figyeli hogy van-e es mekkora aramkulombség a nulla es a fazis kozott van van es egy ertéken feluli akkor valaki fogja a fazist es elmegy a testén keresztul a fold felé az áram.
Ugy gondolom, hogy bejön a nulla, rá a csőre, aztán mehet tovább a FI-n keresztül, és az a nulla, ami pedig közvetlenül a csőről jön, FI-t kikerülve, az a védővezető. Rosszul gondolom? Így miért oldana le a FI állandóan?
Igen ezt hivjak EPH-nak vagy egyen potencialra hozasnak. De nem csak ott nalam igy megtették.A nullára szerintem nem illik rakotni mert akkor a FI rele ok nélkul is le fog oldani.
Hi: Megint előjövök a védővezetős kérdésemmel. Jól tudom, hogy a soklakásos házakban (is) a víz és a gázvezetékeket a ház alapjánál leföldelik? Ekkor igaz-e az, hogy a lakásba bejövő nullát valamelyik csőre bilincselve, onnan elágazva lehet nullám és védővezetőm? A villanyszerelő mit tenne? Ő honnan szerezne földelést az emeleten, ha csak fázis meg nulla jön be a lakásba?
(Eddig egy darab "védőérintkezős" konnektor volt a lakásban, aminek a védőérintkezője egy vízcsőhöz volt bilincselve, a Nullához viszont sehol sem kötötték hozzá! (Ráadásul ezt a jó öreg ólomcsövet azóta kivéstük a falból.))
Olyan szekrényt érdemes venned, amit az elmü előír :-(. Ezen kívül úgy is kell bekötni, ahogy a Őméltóságuk előírja. (nekem pl 2m-re a villanyoszlopton Hensell szekrény+földkábel védőcsőben. Ez asszem a létető legdrágább megoldás)Mindenképpen regisztrált szerelői nyilatkozat kell, hogy az ilyen-olyan tervnek és szabványnak megfelelően készült a szekrény kiépítése.
Az ingyenes 30A az ha jól tudom csak 25A.
Ha kijönnek, akkor az "némi" költséggel jár. Ha később akarsz 3 fázist, akkor újra szerelői nyilatkozat+kiszállás+anyagköltség.(a beépített biztosítékok nem kerülnek a tulajdonodba, de ki kell fizetni:-)). Ha a 25A nem elég, akkor újfent szerelői nyilatkozat+....
Egyszóval jól gondold meg, hogy mit akarsz villannyal üzemeltetni, most és később és ez alapján dönts, mert tök mindegy mit kötnek be, a bekötés költsége ugyan az (kivéve a hálózatbővítést, ha nem elég a 25A), minden további módosítás fölösleges pénzkidobás.
(Nekem kb30e pénzbe került a spórolás)
Építési telkemre kell bevezettetnem villanyt.
Villanyoszlop a kerítéstől 1 méterre. Milyen szekrényt érdemes megvennem? Van még ilyen, hogy ideiglenes/végleges? Megvehetem ezt akárhol? 3 fázisú szekrényt szeretnék, de egyenlőre csak a normál "ingyenes 30valahány ampert köttetném be. Jól jöhet még a 3 fázis a jövőben...
Mennyibe kerülhet reálisan?
Nekem a 120000 a szekrényért + 50000 munkadíj kicsit magasnak tűnik.
Nem, a pislakolo lampa tuti nem feature, mert regen nem vilagitott, es nem hinnem, hogy letoltott maganak egy uj firmware-t a kavefozo, mert tegnap nem volt jo otthon az internet...
Hát az amit mondasz, szerintem olyan csengő, ami a trafóval egybe van építve, jobbanmondva maga a csengő eleve egy trafó is.És a 220 ugye a betáp, a 12 meg nem bele, hanem kifelé jön a csengőből amit a kapcsoló megnyomáskor rövidre zár.
(Szerintem!)
Ha így van akkor az új esetében 220: bele a trafóba, ami a trafóból kijön (általában 8V) az bele a csengőbe, és ide közbeiktatva a kapcsoló két szála. De mindezek előtt győződj meg azért hogy mi hogy van pl.: télleg befelé vagy kifelé megy az a 12V.
T-ai
Ez nem egy egyszerű védelem, hogy a pógár ne hajoljon a forró gőzök fölibé és ne égesse meg piciny ujjacskáit a kivett kávékiöntő helyét markolászva? Valamiféle olyan indíttatásból, hogy ami piros, az tilos:) Nem időkapcsolós konnektorban próbáltad?
Meglévő "rosszarcú" csengőmet szeretném lecserélni újra. A régi csengőbe belemegy 220V váltó és egy 12V váltó (a csengő folyamatosan zümmögő hangot ad ki, ami szerintem illegális a részéről :-).
A boltban ezzel szemben olyan csengőket lehet kapni, amikre 5-8V kapcsolható (és ha jól láttam, kapható hozzá kis csengőtrafó is kb. 4KFt-ért).
Kérdés: Hogyan lehet a második fajtát integrálni az első helyére? (ha érdemes ezzel szórakozni egyátalán)