Hibaáramon kivül -ami családi háznál 30 mA ajánlott -meg kell adni a max terhelő áramot ami a legnagyobb várható terhlést jelenti. Én 40 A-ost ajánlanám. Ennek ára 10000 Ft körül van. LACI.
Új lakásunk épül, és én kértem a beruházót, hogy adjon ajánlatot FI-relére. Erre ő visszakérdez, hogy pl. milyen teljesítményre kell?
A kérdésem: egy FI-relét hogy kell paraméterezni, illetve hogy célszerű? Azt tudom, hogy a hibaáram kell, de meg kell adni az Amper terhelést is?
Kösz!
udv!
1szer mar erdeklodtem mobil fogyasztasztasmero utan,s most kene donteni.van 2 eselyes keszulek - voltcraft energycheck, es energy monitor (www.conrad.de).a ketto kozt a kulombseg az ara (5 / 10e) ill. az, h a dragabb tud cos fi-t meg valos / latszolagos fogyasztast merni. Halvany fogalmam sincs, h ezek mik. Erdemes a dragabbat venni? Haztartasba kene takarekoskodast segiteni. Kosz!
Hát valóban van ez a maffia, de azért nem olyan vészes.
Pont most reggel kötöttek be egy villanyórát a Helikopter lakóparkban. Már nem az elmű hanem egy alvállalkozó köti be. Egy kicsit puffogtak de szó, és jatt nélkül bekötötték. LACI.
Bocs, kevertem a horonyvágót és a horonymarót vagymit, amit az ytonghoz ajánlanak.
egyébként egyáltalán nem sokallom az árat önmagában, mint ahogy írtam is. az arányokat tartom furának...
És megemlíthetnéd az ELMŰ-maffiát is, kedves Lacivill.
Meglehet valakinek a regisztrációs tanfolyama, a legtöbb kirendeltségen az életbe nem fogják átvenni tőle a mérőhelyet, hanem azt ajánlják, csináltassa meg X. Y.-nal, aki természetesen az ő emberük, és az ELMÜ-s benfentesek felé kifizeti a megfelelő "közvetítési" díjjat, arról nem is szólva, hogy a legtöbb körzetben csak HENSCHELL tokozatokkal lehet mérőhelyet kialakítani, pl a harmadannyiba kerülő és jobb minőségű Ganz termékekkel szemben, aminek a hasznából a felsővezetés is részesedik...
Gondolom, neked is adodtak már ebből kellemetlenségeid.
Hát, kedves Viktor, ha mindezeket megcsinálnád, rájönnél, hogy a villanyszerelés nincs túlfizetve :-)
Ezzel természetesen nem a Te munkádat kicsinylem le, biztos vagyok benne, hogy alul lehetsz fizetve.
Ez az alacsony fizetőképes kereslet is közrejátszik abban, hogy a hazai kisipar minősége nagyon gyatra.
Én azért hagytam abba a családi házak szerelését, mert rettentő kevés munkadíjjat lehet rászámolni, egész egyszerűen nem éri meg az a fáradság és idegeskedés, amit egy ilyen jellegű munka kihúz az emberből.
Pedig a II. ker.-be és a környékén dolgozom, és rengeteg fullextrás sok száz 2m-es háznak szereltem meg a teljes elektromos hálózatát!
Persze, ha valakinek annyi munkája van, hogy 2x-es áron vállal valamit a piaci árakhoz képest, amert megteheti, és sok esetben bejön neki, már más a helyzet.
Bár itt illik megjegyeznem, hogy ilyen alapterületű épületet a környéken én iskb. 680-800e Ft közötti netto összegért vállalok, viszont ha valaki elfogadja ezt az árat, a munkát a legmagasabb minőségben kapja meg, a legjobb anyagokkal, és még az egész munkaterületet teljesen ki is takarítjuk, mások után is!
A Bosch tipusú horonyvágóm 2x150 mm-es tárcsával
270 000Ft+Áfa volt két éve a GELKO kft-nél az Árpád-híd budai hídfőjénél, nagyon hasonló HILTI-ben 350 000 Ft + ÁFA.
2 db tárcsa 34 000Ft, a géphez nélkülözhetetlen 30L-es ipari porszívó ára 167 000 Ft + ÁFA volt.
A legolcsóbb horonyvágó ELU típusu 850W-os 1 tárcsás (125 mm) 80 000 Ft + ÁFA
nálunk is most építik ki, jó előre, különben mivel dolgoznának a gépek?:-))
érdekes, hogy a villanyórát mostmár a kültéren kell elhelyezni, a gázórát viszont ismét bent...
Nem, mert a legtöbb helyen építkezés kezdetén már ott van a villanyóra. Ez általában külön tétel szokott lenni egy családi háznál. Ha villany van ....minden van...
LACI.
Bizonyára jól megcsinálják, mert egyébként nagyon fair és megbízható a kivitelező (remélem, fél év múlva is ezt mondom majd:-))), csak valahol bennem van, hogy tőlem elvárják a legfrissebb adatokat, felkészültséget, az eu tagországok hatóságainak szintjéhez igazodó munkát, az igazi szakmai hozzáállást, a felelősség is nagy, kevesen is értenek ahhoz, amit csinálok (valszeg országosan 10 alatt van a számuk...), ehhez képest ez 3 havi nettóm, ha viszont megkérhetnék egy időhiányban szenvedő hozzáértő ismerőst, hogy rajzolja le, hol mit kell csinálnom, akkor kivésem, becsövezem, levakolom (vagy gipszelem, bár a vakolás jobban ment eddig), megcsinálom a fizikai részét, segítek behúzni a vezetékeket, leásom a földelést, kifúrom a süllyesztett szerelvények helyét, sőt a végén bekötöm azokat (ilyesmit már csináltam konnektorral, kapcsolóval, lámpatesttel), de nem nyúlnék az igazi szakmai részéhez, mert nem értek hozzá, és azt kellene megcsinálnia, no meg ellenőriznie a munkámat (alapos vagyok...).
Mármint ha lenne ilyen ismerősöm, de nincs, pedig komolyan mondom, szívesen kivennék két hét szabit, hogy megcsináljam, amit kell, mert akkor is jobban járnék, és a rendelkezésre álló pénzt másra is el tudnám költeni, pl. kútfúrásra(300e Ft), merthogy vakond aztán végképpen nem vagyok...:-)))
Ja igen, gyengeáram (gondolom, CTV, ISDN, riasztó külön csőben) enne van. Kerti ingyom-bingyom nincs, merthogy pénzem sem marad rá.
Egyébként tényleg nem sok ahhoz képest(kb. 1900 euro, ami egy német segédmunkás bére), hogy volt, aki 980e+ÁFA árat mondott, csak ahhoz képest érzem soknak, hogy miből kell kifizetnem, hogy nekem mi mindent kell tudnom és csinálnom, és ezért mennyit kapok.
A (1414).es hozzászolóhoz képest 50 nm= 350+afa
így a 200 nm-ed + gondolom egy kis kerti ingyom bingyom. Szerintem nem is vállalták drágán.
( csak aztán minőségi legyen)
Mérőhely + gyengeáram is van benne?
Szvsz a horonymaró nem nagy összeg (magam is veszek egyet, ytongnál kell), de pl. egy spec. vágókorong már komoly pénz lehet (mondjuk 5-10e Ft). a többi szerelvény nincs az árban, ez csak munkadíj, sőt az sem biztos, hogy a maró benne van.
Azert azt a vedelmeben megjegyeznem, hogy kimarni, csovezni, szerelvenyezni egy ekkora epuletet nem 5 perc munka es akkor meg nem emlitettuk az anyagkoltsegeket (horonymaro, egyeb szerszamok kopasa, csovek, vezetekek, szerelvenyek sincsenek ingyen, kiszallasok koltsege, stb).
Ha azt veszem alapul, hogy egy fogorvos egy 20 perces munkaert szivfajdalom nelkul kiszamlaz 15E Ft-ot minimalis anyagkoltseg mellett (jo, tudom, ott a helyiseget fent kell tartani)...
De mint mondtam, nem vedeni akarom az illetot, csak erzekeltetni, hogy nem a semmire megy el a penzed...
Nekem egy új épületre (ytong fal,103m2+100m2 pince) csak szerelésre (mérő kiépítése nincs benne) mondtak 450e Ft-t. Kicsit szívtam a fogam, de sajnos nem vagyok villanyszerelő, hogy magam csináljam.
A szondát nem "kilóra" mérik, de a nagyobb villanyszerelési boltokban kapható OBO földelőszonda 3m hosszú, és X alakú keresztmetszetével töbnyire elegendő felületet biztosít a legtöbb talajszerkezetnél a biztonságos földelési érték eléréséhez.
A földelés megfelelő értékét mérésel kell elvégezni, a 2 Ohm érték a megfelelő, de ennél inkább kevesebb legyen.
Elvégezhető egy banálisan egyszerű próbával is az ellenörzés; Ha egy 20, 25 A-rel biztosított áramkör fázisvezetőjét a kialakított földeléshez érintjük, és a kismegszakító (automata) azonnal leold, akkor a földelés kifogástalan. Természetesen, csak ha a szabvány szerint, a megfelelő keresztmetszetű védővezetővel, és szabványos csatlakozási pontokkal lett kialakítva.
Nagyon jó földelési értéket kaphatsz, ha a levert földelőszondát az épület vasbeton alapjának vasalatához hegeszted. Ilyenkor természetesen nagyon fontos a hegesztési pontokat megfellően kezelni rozsdásodás ellen.
Ajánlom még földelőszondának az 1,5 - 2 coll-os horganyzott acélcsövet, valamivel olcsóbb, mint a gyári földelő, bár leverni nehezebb.
Ezt is 3m-es darabokban érdemes leverni; ha egy cső nem adja ki a megfelelő értéket, 1m-rel távolabb le lehet verni egy másikat, és min 12-es gömbvassal összehegeszteni a kettőt.
Az OBO szondán már eleve van egy kb 2m hosszú felvezetés hegesztve, ezt kell a házfal külső oldalára helyezett 100-as vagy 150-es MÜ-I-es dobozba vezetni, a dobozhoz a biztosíték táblától, és lehetőleg az EPH ponttól is odacsövezni a 10 2mm keresztmetszetű földelővezetéknek, amit csavaros kötéssel kell a szonda felvezetésén kialakított szemhez rögzíteni.
Ha kisiparilag kialakított földelőszondát alkalmaznak, akkor természetesen a felvezetést is külön kell a csőre hegeszteni, min 12 2mm kresztmetszetű gömbvasból, melyet szintén a dobozba kell bevezetni.
Én a gömbvas végére egy 10-es horganyzott csavart szoktam hegeszteni, és arra fogom rá a földelövezetéket, nem pedig szorítóval fogom össze a gömbvassal.
Lehet, hogy volt szó róla, akkor bocsi. Milyen vastag és hosszó szondát kell a földbe vereni és hogyan kell hozzácsatlakoztatni a földelőkábelt?
Mirima
Nekem az a gyanum, hogy az orakhoz hozza sem nyult volna, mivel azok nemreg lettek cserelve (villanybojlert telepitettek), es megnezven oket a szaki egy "ez rendben is van" mondattal nyugtazta azt.
Riaszto nem volt benne, gyengearambol pedig egy telefonaljzat. Anyagkoltsegben a kapcsolok, aljzatok ilyesmik nincsenek benne.
Igen, kaphatóak túlfeszültség levezető berendezések, amelyek a mért fővezetékbe építhetőek, éppen az érzékeny elektronikai berendezések védelme az elsődleges céljuk.
Bármely nagyobb villanyszerelési szaküzletben kaphatóak, de lehetőleg szakember telepítse.
Ezek un. B-C kategóriás eszközök, amelyek villám védelemre, az áramszolgáltató "szakemberei" okozta elkötésekre, ill az általad leírt 0 szakadási problémákra nyújtanak kielégítő védelmet.
OBO, Legrand, DIEHL, stb márkákban kapható 50-60 e Ft. körüli árfekvésben.
Telepíthető "D" kategoriájú berendezés is a védendő áramkörökre; ez lehet kismegszakítóval (automata) egybeépített készülék, 20e Ft körüli áron, vagy dugaszolóaljzattal egybeépített készülék.
Ezek villámcsapásból eredő túlfeszültséget nem biztos, hogy képesek levezetni, de 400V-ra megfelelő védelmet nyújtanak.
Bármely típusú túlfeszültség-levezető készülék megbízható működésének feltétele a kifogástalan földelés!
Rezet aluval összekötni sorkapoccsal (csokival) érdemes, esetleg 4 mm2 keresztmetszetű vezetőig kiválóan használható a WAGO v. Weidmüller típusú "dugdoshatós" kötőelem.
Ezeknek a vezeték összekötő elemeknek a belső részei kadmiummal, vagy más semleges fémmel vannak futtatva, így az alu és a réz között nem alakul ki az a jelenség, amely sodrott kötés esetén néhány év alatt az alu vezeték elporladásához és leégéséhez vezet.
Hali!
Szüleim családi házában egy éve elégett a nulla vezeték, maradt a három fázis.Igen sok elektronika megsült a házban. Van valami "relé" vagy akármi, ami ilyen esetben védelmet ad?
Más: hogy kössek össze rezet alumíniummal? Miből legyen a kötőelem?