Gégecső földbefektetés témájában megjegyezném, hogy legutóbb olyan gégecsővel dolgoztam amiben volt acél behuzószál gyárilag, és az ára is elfogadható volt.
Szvsz a kapcsoló felett lehet egy kötődoboz, amiben van nulla (ha szerencséd van).
Az elmondottak alapján rájönni vélek, hogy miért VILLOG, amikor nem folytonosan világít (lekapcsolt állapotban).
Megfigyeltem, hogy bekapcsoláskor kb 1 másodpercig halványabban világít a takarékos, majd rázendít. Amikor rázendít, megnő a kiszívott áram, leesik a sarkain a feszültség, ettől kioltja önmagát, erre viszont lecsökken az áram, megnő rajta a feszültség és minden kezdődik előlről. Ennek a BELENGÉSnek a frekvenciája a begyújtási időtől függhet(?). Ez persze mind lekapcsolt állapotban zajlik!!!
Ja és persze azért kell áramtalanítani, mert a kapcsolóknál mindíg ott van a fázis.
Üdv
szicsu
PS
egy érdekes kísérlet: kössünk a kapcsoló után több takarékost párhuzamosan, hogy lecsökkenjen az ellenállása(suk). Szvsz nem fognak pislogni, ha összteljesítményük 60 watt fölé nő.
Köszi szicsu! Ez most azt jelenti, hogy a villanyórától kell vinni egy nullát mindenhova? Vagy egy konnektortól? Bár ezt úgysem én fogom csinálni, majd jön a szaki:)
Valószínűleg ez lesz a megoldás, mert a régi és új lakásban is irányfényes kapcsolót használtunk és fenn állt a probléma. A szűleim pedig nem, hagyományos kapcsolóik vannak.
Hál' Istennek ezt is tudom és erre itt egy szaki se jött rá:-)
Abszolut jól mondtad, egy kiegészítés: az ,,energiatakarékos izzó'' nem izzik, az kompakt fénycső tulajdonképpen, minden kiszolgálóáramkörrel együtt (gyújtás, folytás), csak nem 50Hz-cel villog hanem magas(abb) frekvencián, ezt is a folytója állítja elő. Szóval nem izzik, hanem gázkisül (majdnem úgy mint az irányfénynek a glimm lámpája, ami olyan érzékeny, hogy a fáziskeresőkben is olyan van, és az ember testén átfolyó kis áramtól is begyújt). A megoldásod is működőképes egysarkú kapcsoló esetén. Kétsarkú esetén erre nincs szükség, ott nem is világít a fénycső halványan, a kapcsolásból eredően ott fázis, nulla szakítva van.
Bár sejtelmem sincs, mitől világít az irányfény a sötétben, de pofátlanul most belekotyogok a témába:(((
Szvsz az irányfény a kapcsolóhoz érkező két drót közé van kötve (nem mi kötjük, ilyen a kapcsoló). Az egyik drót a bejövő fázis, a másik az izzóhoz menő kimenő fázis. Amikor a kapcsolót felkapcsoljuk, az irányfény rövidre záródik, elalszik (így képzelem, nekem nincs ilyen!!). Nem baj, hiszen most nincs rá szükség. Amikor a kapcsolót lekapcsoljuk, megszűnik a rövidzár az irányfény kapcsain, és kialakul egy zárt áramkör: fázis - irányfény - energiatakarékos izzó - nulla. Ha NORMÁL izzóról van szó, ami pl. 60 wattos, annak az ellenállása sokkal kisebb, mint az irányfényizzó ellenállása, tehát szinte a teljes 220 volt az irányfényre jut, az izzóra olyan kevés, hogy nem fog ízzani. De az energiatakarékos izzók általában kisebb teljesítményűek (én még 8 wattosat is használok egy átjáróban, egész este égetem!). Ennek sokkal nagyobb az ellenállása, így a ráeső feszültség képes őt felizzítani.
Egy brutális megoldás: a kapcsolóhoz oda kell vezetni egy nullvezetéket. Az irányfény egyik pólusát le kell szakítani a kimenő fázisról, és rákötni az odahozott nullára. Így mindig égni fog az irányfény, de szvsz az izzó el fog hallgatni!
Szakikák!
Lehet, hogy ez mind ökörség!
Kérlek óvjátok meg a topiclakókat a kontároktól!!!
Prodaxom van, kipróbálom. Köszi az ötletet. Viszont az irányfényre szükségem van, de a villogó lámpára nem. Mit tudok tenni, ha ő a bűnös?
Miért is kell áramtalanítani? :)))
Nem tuti, hogy az, de próbáld ki hogy egy olyanra sceréld le a kapcsolót, amiben nincs ilyen lámpa. Prodaxnál ez elég egyszerű (csak a billencset kell leszedni és a lámpácskát egy fogóval óvatosan lepattintani), másnál még nem láttam. Persze áramtalaníts elötte.
Pontosan ugyanez a problémám. Most nemrég vettem még egyet, az meg világít folyamatosan, de nagyon halványan. Engem is érdekelne a megoldás.
Az enyém egyébként nagy gömb izzó. Volt sima egyenes is, az nem csinált ilyent (vagy nem vettük észre).
A probléma a következő. Régen vettünk 10 db energiatakarékos égőt 220V-ost. Beszerelve sötétben látszik, hogy vibrálnak lekapcsolt állapotban. A szaki azt mondta biztos rosszak a vezetékek. Vettünk egy 20 éves családi házat és ott is uez a probléma. Lakásfelújításkor a teljes elektromos hálózatot lecseréltük a villanyórától kiindulva, a kapcsolókat, csillárokat, lámpákat. Minden esetben a fázis van megszakítva a lámpáknál... ...és a probléma csak megmaradt:-).
Végül az égőket odaadtuk a szűleimnek és nekik nem produkálja ezt a jelenséget egyik égő sem.
Elnézést, hogy én is belepof. a kandelláber kapunyitó témába, de a saját tapasztalatomat had osszam meg.
Én anno McBu kábelt tettem le a világításhoz lépésálló gégecsőbe, minden kandellábernél fölhoztam megkötöttem és tovább küldtem és így tovább, így csak a kandelláberek közti távolságot kellett átfűzni az meg nem gond, feltettem egy alkonyatérzékelős mozgáskapcsolót és tökéletes.
Mivel a kandelláberek közül az első a kapulábon van így a kapuig megoldott az erősáram kérdése( 4 eres McBu-t használtam és értelem szerően egyik fazist nem vágtam meg)! Nálam a kaputelefon máshogy van megoldva, de itt én azt tennén, hogy a már kiásott nyomvonalra lefektettnék egy UTP v. STP káblet a kauptelefonnak szintén lépés álló gégecsőbe, belehuzás sem lehet gond, mert max 10-15m -enként megvágom és zsugor fóliával szigetelem a gégé-t és kész.
A 8 ér meg szerintem kell is, mert nemcsak a mágnes zárat kéne tudni működtetni, de jó lenne a kaput is bentről tudni zárni és nyitni, mert nem biztos, hogy mindig kéznél van a távírányító!
Akkor megjegyezni, ami tömör az a falikábel, így tud a csatlakozó V alakú villájába bevésődni, merev cucc, csatornában csőben használatos, a sodort (drágább is) meg a patchkábel, az gépek közt, asztal alatt, fali aljzat és gép közé, meg ilyen helyekre. Első nem bírja a tekergetést, második viszont igen.
<FONT face="Arial Unicode MS">Nem ismerem a családodat, de például az én nagyim olyan, hogy minden szabadon hagyott négyzetcentimétere szeret valamilyen virágot ültetni. Előre úgyse tudod kiszámolni, és mivel erős áramról is szó van, utólag lehet, hogy késő. A 70 m behúzása sem nagy fortély. Első lépéskén a KPE csövet kitekered és szépen kiteszed a napra ő ott lassan, de biztosan kiegyenesedik. Második lépés: egy 3-as acéldrótot szintén kitekersz (ha tudsz szerezni alu sodronyt az még jobb, a legjobb, ha van egy telefontársaságnál dolgozó ismerősöd és elkunyerálod a berudalójukat). A drót végét visszahajtod, hogy ne akadjon és elkezded betolni a csőbe, előbb-utóbb átérsz (ez az egész meló legganajabb része). Ha valahol végképp elakadtál, akkor nincs mese cső elvág, és onnan tolod tovább. A cső lezárására több módszer létezik kezdve a nejlonszatyros-purhabbal egészan a horribilis áru 3M-es csővég elzáró masszáig. Javaslom a kifelyezeten a kpe cső lezárására kitalált okoságot, amit előtte a vezeték számára megfúrsz majd fbs-sel tömítesz.<o:p></o:p>
<FONT face="Arial Unicode MS">Ismét nem bírtam rövid lenni, de hát ez egy ilyen<o:p></o:p>
<FONT face="Arial Unicode MS"> <o:p></o:p>
<FONT face="Arial Unicode MS">Üdv: Tom<o:p></o:p>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman"> <o:p></o:p>
Az MTK kábelt a gyengeáramú kapúnyitásra irtam, az 5 eres kábelt meg a világításra gondoltam, és ,hogy valahogy kapcsolni lehessen a kaputól a lámpát. MBCu kábel szerintem simán megfelel a földbe rakáshoz. De biztos, hogy egy PVC cső mechanikai védelme sose árt, de abba utólag behuzni 70 m az lutri. Gondolj vezetékileg az automat gkertajtó benti nyítására is. Nomeg a feszültségesésekre...
Kolléga UTP kontra STP megfejtéséhez még annyit, hogy alapeseti UTP-t kültéren azért nem illik húzni, mert a nap UV sugárzása tönkrevágja a madzag PVC köpenyét. Gyakorlatban meg a legolcsóbb UTP is évekig bírja, nem kell aggódni, ha csőben van, akkor meg sima ügy. Persze van mindenből kültéri kábel, meg akár föld alá, acélköpenyes kivitel, rágcsálóálló. Ha szép színes kábelt szeretnél, akkor akár alacsony feszültségre 30-50 eres telekommunikációs kábelt lehet venni, azon aztán vannak csoda színezések, meglátod.
A leágazást úgy tudod megoldani, hogy mindkét csővéget (bejövő, elmenő) felhozod a kandelláberbe, és ott küldöd tovább a kábeleket amelyikek nem pihennek meg a kandelláber kapcsain. Szokott elég hely lenni egy ilyen kandelláber szerelvénykamrájában ilyesminek, de azért nézd meg mielőtt megveszed...
Az UTP meg az STP nem ebben különbözik egymástól. Mindkettő ált. nyolc eres, páronként csavarva, innen a név két utolsó betűje (Twisted Pair). Az első betű pedig az árnyékolásra utal (U-unshielded /árnyékolás nélküli/, S-shielded /árnyékolt/) Mindkettőből van tömör kivitelű, és sodrott eres (flexi) kivitelű.
Köszi a választ. Először én is védőcsőben gondolkodtam, de mostmár teljesen elbizonytalanodtam. (vagy mégse :) Úgy terveztem, hogy a kábel, ill. a cső a feljáró mellett lenne leásva, tehát elvileg nehezen érhrti fizikai behatás. Kivéve a föld alatti lények. Ha csőben megy, akkor nyitott kérdés, hogy hogyan oldom meg a leágazást?
(Ezek kellenek a kandeláberekhez.) Másrészt a kb. 70 méter fűzése számomra nem egyértelmű.
Üdv!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Bocsi, hogy így újoncként bele pam-pam, de hátha egy kicsit...<o:p></o:p>
Egyrészt a védőcsövezést nem az anyagi csőd szélén álló csőgyártók szervezete találta ki. Oka van annak. Kettő is.<o:p></o:p>
Egyrészt sem az MTK,MCU kábel, sem az UTP... kábel szigetelőrétegének anyagszerkezete nem kültéri kialakítású, másrészt a kábel fizikai behatásoktól való védelme sem elhanyagolható. A 2. szempont miatt erőst javallott a KPE cső alkalmazása védőcsőnek, ha föld alatti elhelyzésről van szó.A rágcsálok elleni védekezés miatt a cső két végét érdemes lezárni. Ha lehet, úgy fektesd le, hogy semmilyen szilárd burkolat (aszfalt, beton) ne kerüljön felé, ha mégis akkor legyen egy tartalék cső a szilárd burkolat alatt.<o:p></o:p>
Egy kicsit a kábelekről: Az erős áramú megoldáshoz nincs igazából mit hozzászólni, viszont a gyengeáramú részhez fűznék pár szót egyrészt az a kábel nem UTP hanem STP (a különbség az, hogy az UTP egy erű, míg az STP sodrott erezésű), de a te estedben más megoldás javasolt, úgynevezett "műszerkábel" amire neked szűkséged van ( ezt a kábelt nagy előszeretettel használják utánfutók villamos kialakításához is).Viszont ha már ennyit dolgozol a problémán egy tanács : ha lehet tegyél a csőbe tartalékot ( vagy legalább valamilyen behúzásra alkalmas acél drótot), nem tudni mit hoz a jövő.<o:p></o:p>
Tudom kicsit hosszúra sikerült, de mentségemül szolgáljon, igyekeztem teljes lenni.<o:p></o:p>
Ha jól értem, akkor nem javasolsz semmilyen csövet, hanem ássam le simán a kábeleket (MTK, UTP) a földbe?
Azt, hogy "Én a kapunál valamilyen nyomót tennék be, akár időkapcsolósat, igy elég lenne az 5 eres kábel" nem értem.
A kapunyitó motor tiszta, 3x2,5 mm2 MTK. A kaputelefon ettől független kell, hogy legyen, oda én 4x1,5mm2-t gondoltam. (ott 2 ér kell a beszéd+csengetésre, 2 a mágneszárhoz).
Az említett 5 ér pontosan mit is szolgálna, illetve az időkapcsolónak mi lenne a szerepe (mágneszár?) ?
/ A kapunyitó motor, illetve a mágneszárat függetlenre gondoltam, de még semmi sem végleges/
Apropó, kellene nekem még valami. Egy négy-ötjegyû számláló (jó a szokásos régi jelfogós, bár ha összemérhetô áron lenne digitális, az sem lenne rossz), viszont dupla, az egyik az impulzusokra (24 V=) egyesével számlál elôre, a másik számsort viszont egy adott számra be lehet állítani, onnan egyesével számlál lefelé, és amikor eléri a nullát, akkor kapcsol.
Gábor ne küszködj a szinekkel, tegyél rá számokat, úgy egyszerűbb az élet.
No de mennyivel szebbek a színek... Ha nincs más megoldás, nem számok lesznek, hanem különbözô színû vagy számú zsugorcsôdarab rázsugorítva a drót végére, de a szín akkor is jobban tetszene.
Már nem is értem, hogy hogy menne egyszerre rajtuk erôs és gyenge? Egyiken egyik, másikon másik, de még csak nem is közvetlenül egymás mellett lesznek, az egyikek az egyik gégecsôben, a másikok a másikban fognak haladni, nem is egy irányba.