A TETRA hálózat ötlete a 90-es évek elején, kicsivel a GSM tényleges elterjedését követően merült fel. A második generációs mobilhálózatok és készülékek alapvetően úgy épültek fel, hogy tömeges felhasználásra szánták őket a tervezők. Ugyanakkor arra a viszonylag szűk csoportra, akik számára a villámgyors, késlekedés nélküli, megbízható kommunikáció szó szerint életbevágó, külön nem gondoltak.
Bocsi, ez úgy volt marhaság, ahog y leírtam. Mert ugye a frekiváltós üzemmód, stb. Csak egy adott, rendszerben ténylegesen lévő készülék képes az adott "csatornán" jelet kapni..:(
Viszont érdekes: valamelyik nap a "régi" helyen is jött egyszer-kétszer a kun. Lehet, hogy valamelyik toronnyal volt épp gond? :S
Csak úgy "agyalgatok" néha reggeltájt, az első KV után...
Ha már mobiltelefonra hajaz az egész technikai elmélet...:S
Adva van ugyebár a "repülő üzemmód". Amikor csak "vételen" van a multimédiás kis kedvenc. Vagy egy olyan SIM-el felszerelve, amivel telefonálni nem tud, mert nem aktiválta a tulaja. Csak épp egyes funkciók működnek így.
Akkor már csak egy olyan "kézirádió" kéne, amivel véletlenül sem forgalmazna a pógár...
Valakitől hallottam, hogy a régi Westel60-as kütyükbe erdeménnyel lehetne belepiszkálni. Habár azok akárhogy nézem, azzal a jó 80 megával feljebb járatták a motort..:)
Most itt Tatabányán négy helyen szól S9++ térerővel: 390,8625; 391,0875; 3921125; 392,5625 MHz. Nagyon érdekesen viselkedik a vx7: ezeken a frekiken nem nyit a zajzár magátó, de ha kézzel nyitom, ott bőg a jel. Mellette jobbra-balra 12,5 kHz-cel viszont kinyit...
Azaz a TETRA mobilok 380, a TETRA bázisállomások 390 MHz-től találhatók, 25 kHz csatornaosztás, az első csatorna nem 390,000-tól indul, hanem 12,5 kHz eltolással; az első hat csat. a DMO-ra van fenntartva, majd kimarad a 390,150, és 390,16250től indul a TMO a 7.sz. csatornával, stb. Mivel ez EU-szerte így van, bizonyára nálunk is. Majd megerősítik a hozzáértők.
380.0=...Euro emergency services band - TETRA, to 399.9= DEC(96)04 & DEC(99)04 TETRA has been chosen for the UK Home Office's Airwave (PSRCP Public Safety Radio Comms Project - ex Quadrant) for the Emergency Services (and others). Digital, networked, encrypted. Trans-European Trunked RAdio, (TE part renamed TErrestrial). Carrier numbering (ETSI 100 392-15), more
380.0=... TETRA mobile, see +10 389.9=... TETRA single... (see TR 25-08) because 399.9-400 can't be paired
390.0=...TETRA Base, to 399.9= (split -10: 380= - 389.9=) 25kHz channels, 12.5 offset. Base continuous
390.0= Band Edge DMO Direct Mode... (split -10) agreed at WRC 2000 ( DEC(01)19 ) (6 ch, or up to 15 x 10kHz channels, 390.005-390.145) 390.0125 ch 1 DMO to 390.1375 ch 6 DMO
390.15= TMO Trunked Mode... (Network) 390.1625 ch 7 first TMO ch 391.5125 Test & Dev. ? 394.7875 ch 192 last TMO ch
394.8= TETRA Air-Ground-Air, to 395= DEC(01)20 394.8125 ch 193 first A-G-A 394.9875 ch 200 last A-G-A (8 ch, or up to 20 x 10kHz) 395.0=
395.0125... Not yet allocated, to 399.8875 399.9=
396.875... US ISR, to 399.975 (no fixed steps), 12.5kHz FM, 500mW, using the Icom IC-4008M Intra-Squad Radio - may end up in use in US airbases in Europe? Details : http://www.ld.com/cbd/archive/2000/02(February)/29-Feb-2000/58sol003.htm http://www.idwg.cap.gov/comm-isr.htm
Common freq.s used for illegal NFM bugs 399.03 (ch C), 398.605 (A), 399.455 (B)
Ez valóban egy teljesen lehallgathatatlan rendszer lenne? Még akkor is, ha valaki tud szerezni egy ilyen rádiót?
Két problámád van: először egy olyan rádió, ami tudja ezt a fajta modulációt szépen feldolgozni, és előállítani a digitális jelfolyamot. A másik, hogy ez a jelfolyam egy VPN hálózat része, abban meg tagnak kéne lenned, hogy tudj mit kezdeni. Nehéz ügy, de a ferdeszemű elvtársak biztos kitalálnak valamit előbb-utóbb e téren is. Ámbátor bizonyára csak a sötét, bűnöző, maffiózó-lelkületű technikakedvelők ennyire kíváncsiak... :-))) Addig is gyakorlatozzál a WLAN frekvenciákon a WPA Encryption-nel, kíváncsian várjuk az eredményt mi, sötétlelkűek :-)))
Ezt értem, nagyon jónak találom a hasonlatot is. Csak az nem világos, hogy akkor a hárommal lejjebb olvasható hozzászólás mit jelent.
"Igen, valóban van ott valami UHF-en, mint közben megtudtam, nem "áthallás" vagy felharmonikus. :S "az EDR nem működik, az EDR nem működik...." ez is olyasmi amit az előbb írtam. (valakinek máshová is, privátban ezt a témát) :"
Igen, valóban van ott valami UHF-en, mint közben megtudtam, nem "áthallás" vagy felharmonikus. :S
"az EDR nem működik, az EDR nem működik...." ez is olyasmi amit az előbb írtam. (valakinek máshová is, privátban ezt a témát) :
Nemrégiben saját szememmel láttam a kijelzőt a belvárosban: "no signal"... Majd ez akkor lesz "érdekesebb" ha áldozatot is hoz...:(
Nagy az isten állatkertje ezzel a biznisszel is... Borítékolom, hogy több alkalommal az elmúlt időben a VHF központi csatin csak folyamatosan hallott "susss" oka nemes egyszerűséggel: szándékos zavarás...
Hogy "bizonyítva" legyen: mennyire elavult a régi rendszer... Ha ez így lenne: aki ilyesmire képes, az egyéb aljasságokra is..:S
Éppen tudom...:) Csak arra utaltam, amit anno a rádióamatőrök fejébe sulykoltak, még talán törvényi szövegben is: "Ha a készülék gyári állapota alkalmas....blablabla akkor a forgalmazás meghallgatása nem bcs., csak az így szerzett infó továbbítása harmadik személynek..."
Sötétség? Hát az van. Szak-fórumban olvasom az okfejtést: két mp. kell a tetranak, hogy a forgalmazás átmenjen (feljelentkezzen)... És mi van akkor ha pl. éppen tolatás-ügyben forgalmaznának? Pffff. Két mp késéssel rendesen oda lehet kenni valakit vagy valamit a falhoz...:(
Üdv! Most vasárnap reggel, az egyik megyei UHF csatornán a reggeli rádiópróba során a tagállomások sorba mondták bejelentkezéskor: az EDR nem működik, az EDR nem működik....
ennyi talán még belefér a szörnyű és hatalmas szolg. titoksértések elkerülésébe.
Szia Bubus!
Semmi féle szolgálati titoksértésről nem lehet szó!
Ennek két alapvető oka van:
1. A rádióforgalmazás nyílt, ezért aztán semmiféle állami, vagy szolgálati titkot képező információ a rádiócsatornán nem továbbítható. Tudják ezt azok is, akik használják és azok is, akik az ő főnökeik.
2. Titoksértés csak abban az esetben valósulhat meg, ha te a titok birtokában lennél. Mivel nem vagy, nem is tudod megsérteni.
Ez egy nagy maszlag, amivel az állományt hülyítik a főnökeik az OKf-ben és a TÖO szerveknél......
Sötétség, barétom, sötétség! Az a mindenük.
Ha sikerül a beosztottakat sötétségben, bizonytalanságban tartani, akkor tudnak felettük uralkodni.
Ez a megfontolás vezérli őket sok tekintetben (e kérdéskörben is).
Ez is egy magyarázat éppen. Hosszú idő után ebenéztem a LL.-fórumba, ott se pörög annyira mint régebben... Csak éppen a KUN-on van néma csönd mostanában, a reggelit kivéve: "káresethez kérjük az EDR.... " stb. (ennyi talán még belefér a szörnyű és hatalmas szolg. titoksértések elkerülésébe..:S)
Inkább arról lehet szó, hogy aki tudna mit írni, az hivatalból nem teheti, aki meg nem tűzközeli, az csak annyit tud, ami a hivatalos közleményekből kihámozható (vagyis nem sokat...)
"Egyébként 3W RFout...... ez neked azért mond valamit, mire elég.... (-0,5 - -1 dB-es antennákkal - negyedes antenna 30 fokban hátranyilazva + 5 fm RG-58...) :(((
Az EADS-ek ugyanilyenek, ott még a vevő is süketebb 2-3 dBm-el...."
Ez így van sajnos, teljesen igazad van, az antenna döntött, negyedhullámú. Az más tészta, hogy az antennához (Hirschmann) mellékelt adatlapja szerint a nyeresége 5,1 dBi. No comment. Szerintem is nagyon finoman szólva a döntés miatt simán mínusz kettő-három( ha nem több). A kábel valóban RG58. Némelyik autón a hat méter is kevés. Ki lehet számolni, mennyi a teljes veszteség. Érdekes módon a nyáron Horvátországban igen szép szál kolineár autóantennákat láttam a tetra rádiós rendőrautóra akasztva.
A sepura meg még az eads nél 2-3 dB-vel süketebb. Ez van.
Nos, ma voltam a vetélkedőben résztvevő gyerekekkel (meg Hajnival, aki a felkészítő tanáruk) a tatabányai mentőállomáson, ahol megnéztem, meghallgattam a tetrát. Elmondták, hogy nagyon "steril" hangja van (azaz bilihang, nem ismerni meg a beszélő hangját)
Egyébként ki volt az a hülye, aki rg58-cal szereli ezeket? Van már sokkal jobb kábel, a mobiltelefon-antennabeszerelők is low loss kábelt használnak... Van az a -2 dB szerintem a duplája is... Így nem is csoda, ha nem hallani semmit országszerte. Elmondták, hogy még nem kapták meg a kézirádiókat, tehát ha eltávolodnak a kocsitól... ... ...