Létezik impulzuskapcsoló, amit általában biztitáblába kell szerelni, és igényelne némi áthuzalozást.
Vagy van olyan szerkezet ami szerelvénydobozba is elfér, akár időziteni lehet vele.
Köszi a konyhamalac-kapcsolóra jött gyors és megnyugtató válaszokat! Majd a konyhaszekrény egy kicsit távolabbi százaz helyére tetetem fel a kapcsolót.
Másik naív kérdésem: van olyan váltó kapcsoló (folyosó két végére), ami nem billenős, hanem nyomkodós? Lehet, hogy beteg vagyok, de a hajam égnek áll, hogy néha fel, néha le kell kapcsolni ha fényt akarok. A fordítva beszerelt kapcsoló az OK, azt meg lehet tanulni, de hogy minden nap megfordul a kapcsoló... :-)
Bocs azt hittem, hogy régebben megindolkoltam:, a pára miatt nem ajánlanám.
A fényérőn nem értem miért csodálkozol. Az izzóra ráírt teljesítmény ( amit felvesz a hálózatból), és a leadott fényerő között nincs egyenes arány különböző tipusoknál.( hatásfok!) Egy másik téma a trafó egy kissé melegszik, ezért konyhaszekrény tetején nem árt egy-két csempére tenni.
Mindenkinek köszönöm az építő jellegű hozzászólásokat a halogén témában.
Azért nyitott kérdés még mindig akad, ilyen pl. Lacivill fürdőszobába ajánlott 12V-os rendszere. Oda miért nem ajánlott a 230V-os? Magasabb páratartalom, esetleg fröccsenő víz (gyerekek hancúroznak, vagy nem csak gyerekek... :-), bár 3m magasba fröccsenés???) és emiatt esetleges áthúzás? Vagy miért nem?
Előkerült a 12V-os nagyobb fényereje is, ami nekem a bolti eladó szájából eléggé misztikusnak hangzott. Ezexerint igaz lehet, de mi a magyarázat? Nem lehet, hogy Alex11 által említett helytelen méretezés miatt "szokott" nagyobb lenni a 12V-osok fényereje, ami mellesleg az élettartam rovására megy?
A 12V-osok nagyobb élettartamát meg is fizettetik mellesleg. A 2000 órások ára kb. egálban van a 230V-osok árával (amik ugyancsak kb. 2000 órásak), de a 4000 órás 12V-osok már majd' a duplájába kerülnek.
A nagyobb sugárzási szög igaz lehet, bár én eddig csak 36-38 fokosokkal találkoztam mind2 részről. Azt láttam pár honlapon, hogy a 12V-osok között van 55-ös is, de arra valószínű vadászni kell (vagy még komolyabb boltba menni?). Mivel még nem láttam, így csak sejtem, hogy a nem annyira általános volta miatt az ára is magasabb.
Egyébként én úgy látom, hogy a főbb különbségek a 2 rendszer között abból adódnak, hogy a 12V-osnak van pár év előnye a 230-assal szemben. Nem követtem a hidegtükrös halogének fejlődését, de mintha régebben (mondjuk 5 éve) nem lehetett volna 230-as halogéneket kapni, a 12V-os meg már régóta létezik. Gondolom a 230-as lassan behozza a hátrányait (pl. lesz megbízható (márkás) 20-35W-os, nagyobb szögű) és akkor lehet, hogy kikopik a trafós már csak az ára miatt is. Ez csak az én elméletem ami módosulhat, ha léteznek logikus válaszok a fenti kérdésekre.
Na ja. Persze én senkit nem akartam meggyőzni, hogy ez járható, sőt, még nem is tervezem, hogy halogénokat fogok alkalmazni, csak beugrott, hátha jó. Me persze miért kéne 5 darab? Láttam más spotot szólóban is, vagy mondjuk 3-at egyszerre...Részemről a pc-táp és 12V-os halogén téma lezárva. Persze, ha vkinek van 5lete....:)
Lentebb írták, darabonként kell valami 3 amper. Alapban 15 amper körül terhelhető, az már 5 izzó, de egy ágra rakva ennyi sok wattot a fene tudja mi fog történni, mert ha olyan a táp akkor el sem indul, ha meg abból alapban jót akarsz az 10 rugó felett van, ennyiért szopik a fene, célhardver és kész.
Már szinte minden fontos dolgot elmondtatok a halogén világításról. csak egy pár dolgot tennék hozzá. Való igaz, nagyon érzékenyek a feszültség ingadozásra. Ha kicsi a feszültség, "sárgán" világítanak nem elég fényesek. Ha nagy a feszültség akkor pedig hamar kiégnek! Akár hetente is! Lehetőleg (mindíg) a hozzá való trafókat használjátok, amit Lacivill ajánlott, az elektronikusat, vagy a toroid trafókat amik kör alakúak. Ezek tulajdonsága, hogy a 12V az 12V és nem 13-14V ! Az izzók halála amikor EI magos trafót használnak, azokon üresjáratban 14-15V is lehet! A halogén trafókat egyébként ki kell terhelni a névleges teljesítményük környékére, mondjuk 95%-ra. Normális trafókban beépített hővédelem van, tehát nem kell félni a leégésüktől. Az elektronikus trafóknál pedig meghatározott minimum teljesítmény van az alatt el sem indulnak. Nagyobb rendszerekben tipikus hiba, amikor elkezdenek kiégni az izzók és nem cserélik ki őket mindjárt. Minél több nem világít, úgy emelkedik fölfelé a trafó feszültsége, minnél nagyobb a feszültség annál több ég ki... 10% feszültségnövekedés = 50% élettartam csökkenés az izzónál. 12V esetén ez mindössze 1,2 V !! Ezért fontos a helyes méretezés!
PC táp?! hmmm... az stabilnak stabil, ha a 12V is 12V akkor miért ne...
Komolyabb világítástechnikai boltban egyébként kapható 12, 36 és 50 fokos sugárzási szögű izzó.
Nem'tom aki nem ismeri még a vezeték színjelölését sem, miért akarja maga csinálni a villanyszerelést... :( Vésés OK. csövezés talán de a többit szerintem szakemberre kellene bízni.
Ha cserélni kell, valahogy csak hozzáférhető lesz, a normál trafó is tönkre mehet elvileg (meg gyakorlatilag is).
Természetesen csak annyi terhelést lehetne rárakni, amennyit bír a cucc. Egy 200W-os trafóra se célszerű 300W terhelést akasztani:)
szenyor Lopez : a konektorok alatt is lehet kötni, nem kell mindenhol leállni.
tetőtérben dobozolni, kötni nem javallott, vidd a dobozokat oldalfalra
FOCUS: megtanulni iskolában szokták kb 3. év alatt és nem itt a fórumon,::)
fekete: fázis
kék :nulla,
zöld-sárga :földelés, mindenhová illik huzni.
Ha beszakad a régi vezeték akkor bukta lesz...
CyberShot: és mivan akkor ha cserélni kell?
Arról nem beszélve, hogy egy 300W-os táp 12V-os ága nem terhelhető annyival...
Kérdésem van: tetőtérben a térdfalakra szeretnénk konnektorokat tenni. Ezek a térdfalak gipszkartonnal lesznek burkolva vakolás helyett. A ferde oldal is gipszkartonnal lesz burkolva. A kérdés az, hogy mivel doboz nem lesz a konnektorok fölött, hogy szokták ezt csinálni? A tetőcsúcsba lehet tenni a kötéseket és onnan lecsövezni a falakig?
Hamarosan aktuális lesz egy újabb szoba felújjítása nálunk, szeretném áthúzni a vezetékeket gégecsővel, rézzel(ezek 70éves textilborításu sz*rok)
A bizti tábla és 2 helység tavaly meg lett csinálva. Az volna a teljesen láma kérdésem, hogy földelést mindenhova kell vezetni? Az a 3.vezeték? Melyik milyen színü kábel?
Szeretem magam megtanulni és megcsinálni a dolgokat, gondolom nem olyan bonyolult. Mit gondoltok?
:)
Csak most ugrott be a dolog.
Végülis pl. álmennyezet felett nem lehet rossz megoldás szerintem (legalábbis ha van elfekvő vkinek, akkor tuti a legolcsóbb....)
Mivel elképzelhető, hogy vizes kézzel fogod kapcsolni , ezért nem megfelelő amit mondtál. de egy Prodax 102-es IP 44-es kapcsoló se kerül 1500-nál többe, és ez már megfelel.
PC tápot komolyan gondoltad::)
Egy kicsit nagy.....
egy kicsit hangos....
különben meg mért ne....
Ha olyan helyre teszed a kapcsolót ahol közvtelen nincs viz akkor egy vizmentes IP44-es kapcsoló is megteszi. Gondolom az a 16 ezres kapcsolót felfurhatód a mosogatótálcára.
12V kontra 230 V ügyben:
fürdőszobára továbbra is 12 V-os márkás elektronikus trafót ajánlanék.
WC-be jó a 230V-os.
Ahol több van szobába is jobb a 12 V.-os bár a trafó töbletköltségnek tűnik elsőre, de a 12V-os nagyobb fényereje, hosszabb életideje. estleg szélesebb fókusza miatt mégis megéri.
Kötéseknél forrasztás, vagy sorkapocs mindenképpen. A trafó teljesítménye választásnál mindenképpen figyelni az izzók teljesítményére.
Konyhamalac beszerelésén gondolkodok. Azt írják, hogy kapcsolható dugaljba kell dugni a gépet, mert nincs rajta ki-be kapcsoló. Árulnak is pneumatikus kapcsolót 16eFt körül. Gondolom a vizes szerkezet miatt kell a pneumatikus leválasztás a biztonság kedvéért. Nem lehet mégis ezt a 16eFt-os tételt megúszni? Az iparban biztos használnak hasonló körülmények közt megfelelően szigelet kapcsolót. Ha nem szép, majd eldugjuk valahol a konyhaszekrényben. Tud ezzel kapcsolatban segíteni valaki?
Nekünk 250W vakít a konyhában, 230V-os rendszerrel szerelve. Nagyon szép:) Meghibásodás még nem volt, kb. 2 éve műxik. Igaz, nem sokszor használjuk. A 12V-os rendszer trafójának melegedése okozhat problémát? Úgy értem van annak valami előírása, hogy fára/bútorlapra ne rakjuk közvetlenül? Mert ha nincs, akkor szvsz nagyjából egyenértékű a két rendszer. A nagyobb áramerősség szerintem nem lehet gond. Az autóban lévő 12V-os rendszernél van, hogy 5-6A-t kell továbbítani és nem okoz problémát. Egy konyhában nincsenek nagy távolságok... Talán a kötésekre kell jobban odafigyelni.
Én a 12V-os rendszer ellen egyetlen érvet tudok felhozni (pontosabban 2-t, ebből az egyik az, hogy trafo kell neki): a vezetékeket és kötéseket nagyon meg kell tervezni, méretezni, mert igen sok ampert kell nekik eljuttatni a célba. Egy 240V 50w-os izzónak kell 0.2 A, egy 12V 35w-osnak majdnem 3. Ezt szorozd 11-gyel...
A vezeték terhelhetőségét illetve a veszteséget meg inkább az amperszám jellemzi. Nem véletlen, hogy nagy távolságokra nem a 240V-os, hanem a többszáz kV-os tartományban juttatják el a delejt...
Nagy az én dilemmám és szeretnék tanácsot kérni. Spot lámpákat szeretnék gipszkarton álmennyezetbe szerelni és nem tudom eldönteni, hogy 12V-os vagy 230V-os legyen a rendszer. Igyekeztem pro és kontra érveket gyűjteni, de ezeddig nem tekinthető sikeresnek a próbálkozásom. Az biztos, hogy a 12V-os rendszer minimum 2x annyiba fáj, mint a 230-as és ez már elég nyomós érv, bár nem ezen a kb. 20e Ft-on akarok spórolni egy komplett házfelújítás után. Igaziból a 12V-os rendszer egyetlen előnyeként azt lehetne felhozni (ha hinnék benne), amivel az egyik villanyboltban vadítottak (?), miszerint a 12V-osok 35W-os lámpája világít úgy, mint a 230-asok 50W-osa... Villanyszerelőm szerint tökmindegy milyet használok, ő csak olyan rémhírekről tud, hogy a 230-asok gyorsabban halnak, bár saját tapasztalata szerint ez nem feltétlenül igaz (neki van mind2 és ugyanúgy nem halt meg még egyik sem). Az általam talált szakirodalom is azt írja, hogy ezek a hidegtükrös halogénlámpák érzékenyek a feszültségingadozásra, ez megint a 12V-os felé billenti a mérleg nyelvét, de a márkásabb 230-as lámpákat már min. 2000 órásnak titulálják, szóval passz! Azt észrevettem, hogy mondjuk 230-asból márkás (Osram, Tungsram, Philips) csak 50W-os van, 35-öst csak kínait láttam eddig, márpedig nem feltétlenül szeretnék 250W-al vakítani a konyhában...
Szóval mi a véleményetek?
Esetleg fontos paraméter lehet, hogy a 11db spot-ból 4-et fürdőszobában fogok szerel(tet)ni, a többi WC-ben, konyhában. Belmagasság 3m. A fürdőszobásra láttam Lacivill a múlt héten kapásból a 12V-ost ajánlotta, de miért?