Mennyibe befolyásolja a hatásfokot, hogy melyik az elmenő és visszatérő az osztógyüjtőn?
Kicsit átszervezem a héten, viszont egy problémába belefutok, hiszen a kazánba van egy szivattyú, és még fenn az osztógyüjtőnél is. Erre hidraulikus váltót kell betennem, lehetőleg rozsdamenteset. Igaz?
A 800W/szoba az a hőszigeteletlen állapotra vonatkozik? Mert úgy emlékszem, hogy a Danfloor sajna azt nem tudja, hogy ha alatta is fűtött tér van mivel kell számolni, ehhez WinWatt kellene, mert ha a tetőt ilyen komolyan leszigeteled és a falazatra is raksz 15 cm grafitos EPS-t (ajánlott mennyiség) kisebb érték lesz az mint 800W és akkor már elég lesz csak a menyó fűtés, mert nem akarsz majd 24C°-ot csinálni (tapasztalat) elég lesz 21-22 C° is mert melegek lesznek a falak és sokkal másabb a hőérzet. Én biztos nem szenvednék utólagosan a födémbe véséssel ebben a szituban, mert amúgy jobb lenne a min 16-os cső oda, és amit írtál az már necces lehet :( Próbáld meg átszámolni 21-22 C°-al mennyit mutat.
A szivattyú ügybe 1 db is simán elvinné az egész rendszert, de nem amiatt kell több szivattyú, hanem a szabályozhatóság miatt. Csak a mennyezeti fűtést (fsz+em) lehetne 1 körre kötni és a többit (talán a fsz-en radiátor és padló ugye?) egy másikra. Az emeleten a rendszerlemezek mögé én tennék hőtükrös fóliát még így is, hogy ilyen komoly szigetelés lesz fölötte (én nem tettem, mert 35 cm gyapot van fölötte, de legközelebb raknék)
Felújításhoz rakok 10-es csövet a padlóba. A terv az, hogy bevágom a 10x10-es hornyot a padlóba és csemperagasztóval befedem a csöveket a résbe, a dilatáció amit meg szoktak hagyni körben még egy kérdőjel, de lehet vágok egy vékonyabb hornyot körbe és meghagyom fedetlenül. A belmagasság nem túl sok az emeleten azért nem akartam már növelni hagyományos technológiával a padló vastagságát. Meglátjuk milyen ütemben sikerül majd haladni. Van rá példa külföldöm maga a technológiára, posztoltam is nem olyan rég ide. Nekem viszont nem lesz olyan vagány marógépem, hanem egy makita nagyflexre csináltattam adaptert amivel rámegy 3db 180mm -es tárcsa összesen 11mm szélességben, porelszívóval. Így egy lépésben ki tudom vágni a hornyot úgy, hogy vésni sem kell.
Maga a falak még nem szigeteltek, az csak a következő évben lesz. A tetőtérben a ferde részek 10cm kőzetgyapottal a szarufák között és 13cm kemény PIR táblával lettek szigetelve belülről. A lapos részen van jelenleg 20cm üveggyapot, és le is van burkolva a padlástér, erre akarok még 30cm kőzetgyapotot. A 11-12nm szobákat a ferde részek és a tetőtérből kiálló kutyaólak miatt nem tudom jobban telepakolni mint 6 nm rendszerlemez. WinWattal és Danfloor-al számolgatva az jött ki, hogy a szobák hőszükséglete -15 külső és 24 belső esetén 800w ebből a 6nm rendszerlemez 10-es csővel kb 400w tud. A 10-es csőnél a tömegáram az ami nagyon visszaveszi a teljesítményét. Mivel kicsi az átmérője nagy az ellenállása és relatíve kevés vizet lehet benne keringteteni nagy szivattyúzási veszteség nélkül. Ezért is volt érdekes a méretezés, hogy inkább nagyon túltervezik hőleadó felületben az ilyen rendszereket és csak kis tömegárammal keringtetik vagy milyen szempontotok vannak? Ahogy írtak hány körönként vagy milyen bontásban kell szivattyú. Ahogy néztem a kazántól tudok hozni colos csővel meleget az osztóig.
De igazad van, de így még nagyobb a különbség és nem a gáz javára, mert amit számoltam gázra csak a fűtésre vonatkozott a villany pedig mindennel együtt (fűtés+HMV+villany). Akkor nálunk a reális számításhoz csak a 7400kWh-ához szükséges napelem mező árát kellene figyelembe venni, ami egy 6,5 kWp-s mező durván 2,5m Ft.
Nincs gáz a telken és nem is lesz... Minden villanyos nálunk. Azt vezettem le, hogy ha nincs bent a gáz a telken, akkor kb önszívatás nulláról gázos rendszert kiépíteni manapság...
Uhh... Ez már kicsit bonyolultabb rendszer lesz ;)
A padlót ne 10-es csővel csináld, min 16 de inkább 20-assal, ha mindenáron szeretnél az emeleten padlófűtést, mert szerintem nincs értelme, mivel alatta fűtött tér van ráadásul menyó fűtés is (ami egyben padló is lesz neked az emeleten), szóval az emeletre elégnek kell lenni a mennyezet fűtésnek, feltéve, ha van szigetelés a házon (ugye van? és hol, mennyi?)
A mennyó rendszer csövei úgy jó ahogy írtad 10-es a regiszter köröknek és 20-as a gyűjtőknek. A regiszter köröket 30-40m közé kell belőni, nálunk 29-32m-esek. A padlót és a menyót nem tudod egy szivattyú alá vinni, de az alsó és a felső szintet is érdemes külön választani, ez mind külön szivattyú sajna... A regiszterek osztó-gyűjtőjét én ilyennel oldottam meg, mert a 10-es cső presses idomjait vicces összehozni a 20-as gyűjtővel, de sokan emiatt használnak 16-os gyűjtőcsövet (viszont általános ökölszabály hogy a vastagabb jobb). A nagy köröknek az osztó gyűjtője pedig ilyen nálunk (itt volt a legolcsóbb). A keverő szelepre ilyet használnék, de a fűtésszerelő topikban tudnak segíteni az alternatívákban.
Padló és mennyezetfűtést tervezek 10x1.3-es csővel az osztóig 20-as csővel összekötve. Az emeleten 3 szoba egy fürdő és lépcsőház ez összesen 7 padlófűtés kör (kb 35-40m egy kör a 10-es csővel) és 7 mennyezetfűtés kör. Maga az osztóig ez 4 padlófűtés kört és 4 mennyezetfűtés kört jelent a szabályozhatóság miatt. A mennyezet és padlófűtés köröket minimum szeretném szétválasztani ha esetleg majd hűteni szeretnék velük. A helyi adottságok miatt a földszinten lévő mennyezetfűtés köröket is ebbe az osztóba szeretném bekötni, ez egy légtérben 6 további kör a 10-es csővel, osztóba elég ha itt egy 20-as cső pár megy. A kazán jelenleg egy régi FÉG kazán, idén nem cseréljük. Tehát kell egy keverőszelep is a szuterénben lévő radiátorok miatt. A kérdés igazából a méretezéssel kapcsolatban van. Ennyi kört rákötve milyen csővel kellene az osztóig elmenni, milyen keverőszelep ajánlott, kellhet külön keringgető szivattyú ilyen vegyes rendszerbe? Mivel érdemes a rendszert számolni Danfloor-al próbálkoztam, de igazából nem adott elég támpontot.
Igen megy erről a riogatás, de nem tartom valószínűnek a teljes megszűnést, max valamennyi díja lesz és azt sem tudjuk mikortól. Valahol olvastam, hogy szűk 20 évig még nem akarnak ehhez hozzányúlni valamiért, de sajna nem találom hol olvastam :(
Meg amúgy is minden ebbe az irányba halad (remélem nem csak látszólag). Megújulók használata eléggé szükséges is, ha még pár évet itt akarunk élni a Földön...
Mivel vizes rendszert építettem amiben van egy kicsi puffer és egy vegyes kazán is így annyira nem zavar a dolog, max kicserélem egy hőszivattyúra a "villanykazánt" ha értelmes szint alá csökken majd az ára. A hőszivattyúval akkor már remélem tudni fogom hűteni a mennyezetemet is ;)
A teljesen napelem+villanyra alapozott fűtéssel az a “gond”, hogy folyamatosan megy a mocorgás szaldó ügyben, és ha majd egyszer már nem úgy lesz, hogy amit nyáron megtermelsz, azt télen csak úgy simán elhasználod, az borítani tudja a teljes megtérülésedet.
2,5 éve a gáz teljes hóbelebancra 1,5m-t mondtak nekem (azért kíváncsi lennék aki akkor csinált mennyi lett valójában mindennel).
Nekünk egy 9 kWp-s rendszerre lenne szükségünk, ami mostanság kb 3,3m Ft, ez most kamatmentes hitellel 15 évre 18,3e/hó, ha 2 inverterrel számolok akkor is 22,2e/hó a 35e (mostani átalány) helyett és ugye 15 év után meg még nagyobb a különbség :) A netes kalkulátor szerint ez 700 m3/év gáz lenne (7400 kWh) csak fűtésre, ami nálunk 7050 Ft/hó + a 1,5m kezdeti beruházás, így ~2,77m/15 év-re jön ki gázzal feltételezve, hogy 15 évig nem változik a gáz ára (a villanyfűtés extra költsége nálunk 120e Ft körüli összeg, ez a kazán és a kábelei így ez + 650 Ft/hó/15év). A gáz ugye 15 év után is benne marad a havi rezsiköltségek között...
Havi 35e, de eggyel lentebb részleteztem. Durván 420e lesz az éves össz villany fogyasztásunk, ebből kb 3000 kWh-t napkollektorral szeretnék kiváltani (csak HMV-re) a többi napelem lesz. Ha ez gáz lenne rövidebb lennék 1,5millióval és azt már nem tudnám kiváltani semmivel...
Szerencsére nincs gáz a telken sem, így ez tiszta villany. Ebben a 35e-ben benne van a fűtés, a használati villany és a HMV is. Szétbontva 12e/hó a HMV és a villany és 23e/hó a fűtés, ami csak fűtésre 7400 kWh/év-re jön ki. Ez rossz? Ha végre felkerül a napelem még ennyi sem lesz.
Ahogy más is írta nem lesz jobb az a vastag beton padlófűtésnél :( csak szívatni fog amikor fűteni szeretnél, átmeneti időben hideg lesz stb...
Nálunk 30-as hagyományos vázkerámia külső falak rajta 20 cm Grafit Reflex, Silka mészhomok válaszfalak, 30 cm gyapot a tetőben és 16 cm EPS100 grafit a padlóban, közel 120m2 nettó. Tavalyi első telünk 35e Ft-os átalányt hozott ki villanyból (mindenhol padlófűtés van), ez azért nem rossz...
30C°-os előremenővel fűtünk (22-23 C° lég-hőmérsékletet csinálva) 2 db 3 kW-os fűtőbetéttel, termosztátosak így a rajtuk lévő tekerentyűt minimumra állítva is ki-be kapcsolgattak. Az asszony reklamált is mert meleg padlót szeretett volna, de az nem lesz sajna.
Én inkább leraknám a 20 cm EPS-t és a többi lehet beton, a 7-8 cm tökéletes padlófűtésnek hidd el. Akkor lenne jobb a sok beton padlófűtésnél, ha nem lenne szigetelés semmi. Illetve a betonpadló az maga a puffer, biztos szükséges a hőszivattyúhoz az 1000l-es puffertároló? Véletlenül nekem is van egy pufim, de a vegyes kazán miatt és csak 500-as, ez muszáj volt, mert a vegyesből nem mehet egyből a padlóba a forróvíz (kicsit én is túl toltam a gépészetet... + mennyezet fűtés/hűtés, napkollektor és napelem).
Befér a 20 centi EPS, de akkor csak 7-8 centi betonnak marad hely. Lélekben 10-12 cm-re voltam felkészülve. Úgyhogy ezért érdeklődtem, hogy ha sokkal jobb a nagy tömegű padló, és a 15 centi EPS amúgyis bőven elég, akkor kettévágnám a maradék 10 centis lapjaimat, és lenne összesen 15cm EPS és rajta 13 centi beton.
25 cm vastag hőszigetelés alatt majdhogynem mindegy, hogy milyen anyagból van a fal. Sőt, jelen esetben a nagyobb fajsúlyú tégla nagyobb hőtárolási képességet jelent, ami neked jelen esetben kedvező is.
A padlószigetelés ügyében pedig az a gondod, hogy 20 cm vastag szigetelés már nem fér be?
Ha a külső falon 25 cm szigetelés van, akkor a padlóba is illene 15-20 cm vastagot tenni...