Voltak korábban is intő jelek, de elhúzódott a kijavítás döntéshozatala. Kármán Tódor nevéhez fűződik a katasztrófa okairól kiadott hivatalos jelentés.
(Furcsa érzés kerített hatalmába minden alkalommal, amikor anno az újjáépített hídon vitt át az utam.)
Kicsit rossz példát hoztál, szóval nem az átlag viaduktok sorsát hoztad ezzel ide.
Konkrétan arra célzok, hogy arról az olasz hídról az derült ki -- hasonlóan a Közép-Olaszországi földrengésben rommá omlott falvakról, hogy ott ahol minden összeomlott -- ott jelentős volt az olyan karbantartás hiány is, melynek okaként az olasz maffiák pénzlenyúlása és az időszakos műszaki biztonsági felülvizsgálatokat végző vizsgálóbiztos szakemberek nagy pénzekkel való megvesztegetése mint az egyik legfőbb okként szerepelt.
Ha egy hidat korrekt vizsgálóbiztos néz át akit nem vesztegettek meg, az az ilyen rossz állapotú hidat lezáratta volna a forgalom elől, és elrendelte volna az azonnali felújítást, vagy javíthatatlanság esetén akár az azonnali elbontást.
De ha jól tudom, itthon Magyarországon szerencsére nem büszkélkedhetünk sem a Cosa Nostrával, sem a Camorrával, sem pedig más, hozzá hasonló, megvesztegetésre hajlamos maffiákkal, akik a vizsgálóbiztosainkat megvesztegetnék, itthon tehát ez a veszély szerencsére nem áll fenn. ((Sőt, a kérdéses olasz hídnak már az eredeti terveiben -- melyek szerint megépült -- is olyan szabálytalanságokat találtak, amelyek alapján egy becsületes kivitelező azt meg sem épít(h)ette volna.... !!!))
Nem annyira ismerem térképről Bécset, de az az autópálya-szakasz az, amelyiken a Passau -- Wien -- Nickelsdorf útvonalon jöttünk hazafelé a németországi rokonoktól.
Eléggé régen volt, még 1986-ban, tehát olyan autópályának vagy 2×2 sávos gyorsforgalmi útnak kell lennie Bécsen belül, ami már akkor is megvolt.
Az útvonal a szebb látvány kedvéért (Duna-völgy) végig a Duna-völgyet követte Passautól Bécsig. Így sorrendben nyugatról kelet felé csak a Passau, HATÁR, 130, Obernzell, 130, Efording, 129, Linz, A7, A1, Melk, 3, Krems, 55, Stockerau, A22, Langzersdorf, A22, Wien, 52, Duna-híd, A23, A4, Bruck, A4, Nickelsdorf, HATÁR, Hegyeshalom nyomvonalat követhette. Szóval nem végig autópályán vagy gyorsforgalin jöttünk, de Bécsen jórészt így jöttünk keresztül. Valahol e nyomvonalon kell lennie a kérdéses útszakasznak. Nem túl hosszú szakasz volt, de onnan a várost egy több percig tartó útszakaszon felülről láttuk.
Számtalan helyen kérik-követelik az aprófalvak, hogy az utak forgalmától szabadítsák meg őket egy-egy elkerülővel. Majdnem minden második főút esetén felmerül ez a probléma.
Az a jobb oldalról lekanyarodó valami az nem az, csak szólok. (Jó, az északi része, az még efogadható annak, de se a keleti, de főleg a nyugati oldal nagyon nem stimmel...)
Ezt ne akard a két falu lakóinak véleménye nélkül eldönteni!
Én kíváncsi lennék rá, hogy egy helyi falusi népszavazás esetén mit válaszolnának a helyiek arra a kérdésre, hogy: "Mi a rosszabb, ill. a jobb nekik: ha nincs elkerülő és a nagy autósforgalom a gyalogosokat veszélyezteti, és ráadásul még a forgalomtorlódási nehézségeket is el kell viselniük; vagy ha el kell ugyan viselniük a viadukt látványát a faluszéli házaik felett, de cserébe a gyalogos közlekedés helyileg minden eddiginél biztonságosabbá válik, és az autósok számára sem áll majd többé fenn a forgalom-feltorlódás réme?" -- ((Az autózajjal most ez esetben kiegyszerűsíthetünk ebből a forgalomtechnikai "képletből", mivel az mindkét esetben kb. ugyanakkora lenne... .. .))
De nem oda gondoltam ám, hanem a nehezen elkerülőzhető Gyenesdiás és Vonyarcvashegy északi szélébe egy magas pillérlábakon álló viaduktot, amely az északi faluszéli házak teteje fölött vezetné át az elkerülő 2×1 sávos főutat. Épp úgy,, ahogyan az autópálya Bécs városnegyedei fölött ível át egy 5-6 km hosszú völgyhídszerű több tíz magasba emelt úttesten. Ha ott meg lehetett csinálni nagyban, akkor a két falu fölött is összejöhetne egy hasonló, ha kicsiben is.
Egyébként ha egy szépérzékkel megáldott kezű tervezőmérnök tervez meg bárhová is egy hidat, akkor az minimum nem ront a táj szépségén, de sokszor még emelni is tud rajta. Nagyon sok hidat, és nagyon sokfelé, páratlanul szép formában terveztek meg!!
"Ha készen is lesz az M8, akkor az nem Kecskemétet, hanem Szolnokot veszi majd célba, tehát Kecskemét felől plusz kilométereket és vele együtt kerülőt fog jelenteni a Balaton irányába."
Hogyne lenne ez jó út, nagyon is jó út, persze hogy az, és az (55280)-ban közölt vázlattérképemen én is megjelöltem mint a 77-es főút lehetséges meghosszabbítását Lesencetomajtól Keszthelyig, csak én úgy rajzoltam fel a nyomvonalát, hogy hogyan lehetne egyúttal végig elkerülőzni is, hogy ne a falvakat terhelje a nagy forgalom, ha ténylegesen is főúttá fejlesztenék.
Csak éppen úgy volna ennek az egésznek értelme, ha a itt meghivatkozott fenti linkkel [az (55280)-as térképe] megjelölt térképvázlaton lévő összes olyan utat fejlesztenék és végig elkerülőznék, amelyeket a narancs/bordó szaggatott vonallal (-------------------) felülrajzoltam rajta.
Az alagútépítéseknek viszont sehol sem vagyok a híve, bármilyen erősen hegyvidéki jellegű legyen is az adott terep. Az alagútfúrás ui. horribilisen magas útépítési költséggel jár... .. .
A hegyek közötti völgyeket átívelő viaduktok ettől valamivel olcsóbban megépíthetőek, és a természeti tájat sem teszik tönkre, mivel
* a talajba csak a viadukt 50-60 m-enként támasztó betonlábait kell helyileg beásni-bebetonozni,
* és az ezek között lévő terület sértetlenül hagyható,
* és mivel alatta a vadállomány is szabad átjárása is tökéletesen biztosított, így még a természetvédelmi vadátjárók kialakítására sem kell költeni külön.
* Emellett számos helyen az épületek fölött is vezettek már át viaduktokat, ezáltal tehát a városszéli elkerülő útszakaszok nyomvonalának kijelölését és megtervezését is jelentősen megkönnyítik.
Ez pedig így együtt négy olyan jelentős előny, amely a viaduktok megépítése mellett szól! ;-)
Hogyne lenne ez jó út, nagyon is jó út, persze hogy az, és az (55280)-ban közölt vázlattérképemen én is megjelöltem mint a 77-es főút lehetséges meghosszabbítását Lesencetomajtól Keszthelyig, csak én úgy rajzoltam fel a nyomvonalát, hogy hogyan lehetne egyúttal végig elkerülőzni is, hogy ne a falvakat terhelje a nagy forgalom, ha ténylegesen is főúttá fejlesztenék.
Csak éppen úgy volna ennek az egésznek értelme, ha a itt meghivatkozott fenti linkkel [az (55280)-as térképe] megjelölt térképvázlaton lévő összes olyan utat fejlesztenék és végig elkerülőznék, amelyeket a narancs/bordó szaggatott vonallal (-------------------) felülrajzoltam rajta.
Bocs, félreértettem akkor, melyik doksira hivatkozol.
Hegyesbor kezelése miatt külön érdekesek az M4 nyomvonal engedélyezésben. És persze éppen ebben a minőségükben rendelték ők a dokumentumot is, amit hoztam...
Ha az M8 a jelenlegi elképzelések szerint épül meg, akkor az M7-re nem is kell felhajtani, hiszen tudtommal a 710-es út van kijelölve, mint leendő M8. Más kérdés, hogy én nem értek egyet ezzel a nyomvonallal, mert bár km-ben optimális, de pazarló, mert a semmi közepén megy. Ezért mondom, hogy jobb lenne egy M7-M8 közös szakasz az M7 90-es km-től a 60-asig, majd a mostani 62-ből csinálnék M8-at.
Mivel régóta téma, hogy az M7-et amúgy is 2x3 forgalmi sávra akarják fejleszteni ezen a szakaszon, így itt nem jelentkezik plusz költség.
Az akarattyai csomópont és az M6-M8 csomópont légvonalban 53 km. A valóságban valószínűleg ez 5-10 km-el hosszabb lenne, ~60 km teljesen új autópályát kellene építeni. A létező M7-en és a 62-n, M6-on ez most 78 km, tehát csak 10-15 km-el hosszabb. Még ekkora sem lenne a különbség, ha a Pentele híd Dunaújváros északi oldalán épült volna meg, de ezzel sajnos már nincs mit tenni (hiszen nem messze ott a dunaföldvári híd, északon pedig a legközelebbi az M0!).
Igaz hogy a 62-es is 40 km önmagában, de azért mégis 20 km-el rövidebb, összeköt két nagy települést, és létező nyomvonalon halad.
Egy nagy hátránya van ennek: ha az M7-es beáll... de talán végig 2x3 sáv esetén ez ritkábban fordulna elő.
A Balaton-parton ilyet soha az életbe nem engedélyezne senki, akinek egy pici agya is van. A Kőrőshegyi messzebb van a parttól. Igen, jó lenne Keszthelyet összekötni Tapolcával, de akkor inkább egy nagyon távoli jövőben egy alagúttal, mint egy ilyennel.