10 vagy 20 évvel ezelőtt még ilyenkor ugrottam és a szerző helyett én magam felkutattam.
Ma már nem.
Amiben tudok segíteni és biztos :
- Volt 22 db Ik-601 röntgenbusz,
- Volt 16 vagy 18 (??) Ik-601 fogászati busz,
- Volt kb. 20-25 Tüdőszűrő busz, ez már Ik-280 volt.
Minden megyébe egy db, és azon felül még boldognak és boldogtalannak 1-1 db.
Voltak a "véradó" buszok. Ebből nem tudom mennyi volt, amúgy is igen vegyesek voltak, Ik-211-től Ik-260-ig minden.
Ik-630-ból is rémlik pár db valamilyen eü busz, de már nem emlékszem, hogy milyen vizsgálatokra voltak alkalmasak.
A 20-22-stb darabszámok magyarázata, hogy kb. 1965-ig ha valami ilyet/hasonlót csináltak, akkor az alap az volt, hogy minden megyébe kerüljön 1 db, plusz a központnak is legyen 1-3 db-ja.
Jó kutatást kívánok.
Jaaa, hogy ON téma is legyen.
Az ilyen Eü buszok, vegyesen voltak GB xx-xx rendszámúak és FA vagy FB xx-xx rendszámúak.
Az F betú utáni második betűben nem vagyok biztos.
FS rémlik, de az valószínűleg nem igaz, megcsalhat az emlékező tehetségem.
Az alábbi képeken az 1962-ben Kubába szállított 50 db-os Ikarus 630 széria példányai láthatók.
Az első széria tagjai 2101-2150 számtartományban lettek az "Empresa Consolidada de Transporte por Omnibus Unidad Habana" állagába véve, 19-27 viszonylatokon álltak szolgálatba. Zöld-krém fényezésük volt.
A bejegyzést ugyan nem én írtam, de az én felületemen jelent meg. A kritikát köszönöm, és szívesen veszem az Általad felsorolt, mindössze darabszámokkal, x-ekkel és kérdőjelekkel ellátott autóbuszok:
gyártási évét;
típusát;
szolgálati helyét;
rendszámát;
kivonás évét;
esetleges további sorsát (ha volt).
Balázs1a olvtárs úgy vélem, hogy a lehetőségekhez mérten korrektül összeszedte - amennyire lehet a múltba is visszatekintve - az Ikarus EÜ-buszokat. De ismétlem: bármiféle építőjellegű kiegészítést szívesen vesz/veszünk. A "kb.", a "(??)" és a "x-xx db." elég kevés.
Urak,van elfekvőben nálam nagy méretű papírbetétes légszűrő,pár darab olajszűrő d10 motorhoz,új szelephimbák,felújított porlasztók.Eladnám jutányos áron.
Uraim! Egy kis Csíkszereda környéki infóra lenne szükségem. A HR 03 YSE plakett átkerült egy ex. szabolcsos 260.43-asra. Véletlenül nem lehet tudni, hogy melyikre? Előre is köszönöm a választ!
Jó, szóval, aki nem tud egyetlen sort leírni öt-hat ordító helyesírási hiba nélkül, azt ki kellene tiltani. Ha úgy tudnál kerékpározni, ahogy írni, az első utcasarokig nem jutnál koponyatörés nélkül.
kedves fórumozók ma tól nem lesz kép lopás egy lehettőséget ajálok minden kinek mindenki szeretett várok a network.hu lévő autóbuszos oldra mint tag és nyugodtan ott meg mutathatja kedvenc buszát én ott továbbiak ban klub vezető ként maradok és kép feltöltést rá bizom azzok ra aki szeretne csatlakozni
Valahol szánalmas, hogy a topic visszatérő "fő témája" az, hogy ki mit lopott honnan... :-(
(Amikor az én képeimet, videóimat használja fel más, inkább már csak mosolygok és valahol még büszke is vagyok rá. :-) )
Egyik oldalról persze a (bármiféle) lenyúlás gusztustalan és üldözendő! Másik oldalról ez a hiszti, amit köré kerítetek épp olyan szánalmas, mint a lopás maga!
Érdekes a sztori. Az ezredforduló környékén fogtak a németek egy 1989-es gyártású kocsit a náluk addigra szinte teljesen kihalt 200-as szériából, elhozták fehérvárra, ahol gyári szintű felújítást kapott (új homlok- és hátfal, ajtók, ablakok, padló, kapaszkodók, ülések). Majd eladták az oroszoknak.
Továbbra sem értem a motivációt, mit akartak a németek, letarolni a német piacot? Az oroszt? A magyart?
A németek hozták el anno Fehérvárra, ahol kapott egy generált. (Hogy vázcsere is volt-e, azt nem tudom.) Még egy téli fotó is van róla a sárga épület előtti félkörben, ha jól emlékszem.
én a mondó vagyok hogy ne nézzük le a másik ét vagy esetleg segitsünk néhány jó tanácsal hogy inkább klubb vezetöként csinálja és képeket inkább hadja meg a tagokk nak hogy ök töltsenek fel az oldalra
üdv mindenkinek én még új vagyok én is meg nézem az oldalt a kérdéses kép már eltávolitották ugy látcikk vette a lapott és törölte a képet szerintem bocsánatott fog szerintem még ma kérni
Amit biztosan tudok, hogy a két gép igazából egy, és ugyanaz, csak átrendszámozták. :) Illetve az is biztos, hogy ez a példány Németországba került vissza felújítva, és ha jól tudom új, Classic elemekkel szerelt 260.43-as nem készült.
Rendelet kellett legyen, maximum volt egy bizonyos türelmi idő, ami alatt végre lehetett hajtani (ám valószínűleg jóval rövidebb, mint a 90-es években az 5/10 éves idő).
Az 1982-es autóbusz-átrendszámozások milyen / melyik rendelet alapján történtek? Egyáltalán rendeleti szintű volt, vagy csak irányelv? Volt köze a 85/1982. (XII.4.) sz. PM rendelethez, vagy utóbbi csak a járulékfizetéssel foglalkozott?
Még egy kérdésem lenne: erre a vázszámra: 211.01.1989.0010 tud valaki egy rendszámot? Ha jól vettem ki, valami BPA, talán BPA-561 (a rendszám nyoma látszik). Debrecenben, a Házgyár területén, a Sofémnél áll évek óta félig szétbontva... (képek a honlapomon). Köszönöm a segítséget.
És mit szoktak csinálni a hátsó felével? Csuklós lakóbusz a végeredmény? :)
Nézz utána a Bamakó busznak, ők profin megoldották. Elöl maradt pár sor ülés, aztán egy vegyes rész jött, hűtővel, konyhaasztallal, az utánfutó részben pedig egy zuhanyzó kapott helyett, leghátul pedig az ágyak. Ja, és a tető is meg lett erősítve, így fel lehetett rá menni naplementét bámulni.
Na ezt a buszt láttam múlt héten. Jártam Debrecenbe de megakadt a szemem egy sárga csuklóson, majdnem le is fordultam az útról a kocsival 😃. Élőben még szebb, egyszerűen gyönyörű. Mintha a gyárból jött volna ki.
Amíg volt a Hajdú Volánnak saját honlapja, addig fent voltak az eladó buszok, de akkor ezek szerint az összevonás után már nem tették fel. Telefonálj be, az a tuti.
Az "alvázas" kifejezés egy, a klasszikus orrmotoros buszok kora után készült járműveknél tudtommal nem azt jelenti, hogy van egy önjáró padló, amire rádobsz egy, csak térhatárolásban szerepet játszó héjat. A két tengely között nem sokban különbözik egy új "alvázas" kocsi egy önhordótól.
Nem tudom, mik az elképzeléseid, de látatlanban egy 260-as jó lehet: nincs tele dobogóval, lejtővel az utastere, viszonylag egyszerű szerkezet, szinte bárhol van kellő fejtér, viszont a motor pont középen van. A 256-osnak már bonyolultabb az utastér padlózata, nem egyszerű a dobogót kiszórni belőle, viszont a motor hátul van. Ilyen típusokat szinte minden Volán selejtez, de én a Körösnél tudtam egyedül csak eljutni egy értelmes párbeszédig, a többi vállalat nem válaszol, vagy elbontja a buszokat.
A Köröshöz tudok adni elérhetőséget, ha megkeresel itt: zsigmond.pap@bkk.hu
Köszönöm a válaszokat, kérdéseket és egyéb hozzászólásokat.
Snake-Mojzi: Akkor úgy látom a Volán és egyéb társaságokat kell figyelnem, hogy mikor selejteznek. Esetleg kerüljek közelebb a tűzhöz, hátha meg tudok szöktetni egyet.
Argó: Ha hátul van ajtó és középen nincs, akkor el is kell tűntetnem és újat vágni is. Nem félek tőle, az is egy járható út.
ujfigura: Köszönöm (sajnos) ezekkel tisztában vagyok. Bennem egyébként van egy nagyon nagyon konkrét elképzelés, a probléma csak az, hogy nagyon sok a változó, amit figyelembe kell venni. A rászánt összeg nem kevés, de véges. A padlómagasság, az ajtók, a busz mérete és (szerkezete) nagyon sokat számít. Így amikor pl. egy távolsági/túrista buszt nézek (nem alacsonypadlós, hátsó ajtó), már nagyon sok "hátránnyal" indulunk. Az alvázas téma pedig szintén a szerkezet és padlómagasság miatt érdekes. Példának okáért (tudtommal) egy alvázas buszon bátran lehet vagdosni bármit a felépítményen - míg egy önhordónál elég nehéz (mondjuk padlómagasságot) variálni.
Jó hír, hogy amint időm engedi, elkezdem nem csak magamnak, hanem másnak is leírni az elképzeléseimet egy blogon.
AegonT: 55-ös nem jön szóba. Nem csak az árak miatt, de egy olyan darabot nem lenne szívem szétbarmolni lakóautóvá.
trizs77: És mit szoktak csinálni a hátsó felével? Csuklós lakóbusz a végeredmény? :)
torqmatic: Valami több infót tudsz? Vagy inkább telefonálni érdemes? Neten nem találtam semmit.
A Hajdú Volánnál (pardon, az ÉMKK-nál) Debrecenben van eladó 263-as, igaz motor nélkül, de lehet, hogy tudnak azt is tenni bele. Ugyan itt egyébként 280-as és OFF Karosát is találsz.
Ha bármilyen értelmes válaszra vágysz, ami nem több egy tőmondatnál, akkor csalódni fogsz.
Egyrészt ne várd, hogy a sokaknál több tíz éve űzött hobbi esszenciáját elkezdje a kályhától magyarázni, hogy mit, hogyan miért.
A másik, hogy te úgy tudod pontosan, hogy mit akarsz, hogy közben lövésed nincs róla. Ennek megfelelően rohadt nehéz választ adni, hogy neked mi lehet a jó.
A legnagyobb platformot megtaláltad az Ikarusok lelőhelyét tekintve. Ezen kívül más kisebb oldalakon is akadnak, ahol egyébként is árulnak autókat, más holmit. Ezeken felül már csak elszórtan jönnek az infok, úgy a tízezer Index fórumon, mint a millió Facebook-oldalon. Sajnos ezt a munkát is el kell végezni, követni kell őket, nem tudok mást.
Azt javaslom, nézz meg egy-két buszt, ahogyan már tetted. Valahogyan fogalmazd meg magadban, hogy tulajdonképpen mit szeretnél:
-mi nem volt jó az adott példányon?
-mi, hol legyen rajta?
-min kellene változtatni, hogy neked megfelelő legyen?
Én például - ha valóban sok pénzt szánsz erre a projektre - pont az ajtókiosztást nem látnám problémának. Egy ilyen 5-30 millió forintos projektnél már eléggé tökmindegy, hogy mit lemezelsz be, vagy hova vágsz egy lyukat. Itt egyedül az a kérdés, hogy ahova ajtót szeretnél, ahhoz képest hol van a motor. Ugyanígy nem nagyon értem ezt az alvázas, önhordó kérdést sem, szerintem abszolút irreleváns az ügy szempontjából. A vizsga tekintetében szintúgy.
Az alvázas 200-as eleve ritka madár, idehaza viszonylag kevés - főleg exportból visszamarad kocsi - talált gazdára. Annak a kevésnek is csak töredéke fut manapság, eladót találni nem könnyű.
A felsorolt önhordó típusok közül a 216-osok a kuvaiti sivatagban állnak selejtezve, a 253-asok nagy része szintén (az a pár itthon maradt kocsi elég ritkán cserél gazdát).
246-os és 268-as eleve 1-1 készült, utóbbi tudtommal már szét lett vágva.
A 256.42, C56 és C63 típusok Volános selejtezése pár évig még nem lesz napirenden, 256.44-es talán lesz 1-1 darab.
263-asokból max a borsodi és szabolcsi, anno az NDK-ból hazahozott kocsik lesznek elérhetőek a közeljövőben.
Mint totál újonc, szeretnék belefolyni kicsit a beszélgetésbe. Vagyis inkább pofátlanul kérni egy szívességet.
Van egy álmom, miszerint veszek egy Ikarus-t és lakóbuszt csinálok belőle. Az álom egész jól halad, ott tartok, hogy már a buszt vadászom, a jogosítvány pedig C-re már meg is van.
Szóval én a tipikus Ikarus analfabéta vagyok. Egy 12 méteresre nem fogom azt mondani hogy 211-es, de ennyiben ki is merült a tudásom. Azt, hogy nekem mire van szükségem viszont tudom. Egy minél nagyobb, alvázas és/vagy jó ajtókiosztással rendelkező típust keresek, ami jó alapanyag átépítésre. Az alvázas ajtajait lehet variálni, vagy középen (és nyilván elöl) kell legyen egy ajtaja. Amik szóba jönnek:
Sok buszt néztem már, élőben is, de eddig egy olyan sem akadt, ami jó lett volna. Én csak a használtautó.hu-n vadászok, más oldalt nem ismerek.
Szóval a kérdésem/kérésem az lenne, hogy hol lehet ilyen buszokat fellellni, amire nekem lenne szükségem?
UI: Nem tudom, hogy ti hogy követitek ezt a fórumot, de valamilyen módon igyekszem észrevenni a válaszokat. Ha valaki üzenne nekem e-mailben, az egy fokkal jobb lenne. hogejo kukac gmail.com
A Volán társaságok összesen 718 db IKARUS-211-es autóbuszt üzemeltettek.
Voltak Volán társaságok ahol imádták és értették e típust, pl. 11-es Volán ahol az Ikarus-30, majd Ikarus-311 után teljesen jogosan jött az Ikarus-211.
A Volánokhoz került kocsik majd fele, Szerződéses járatokon járt.
A másik 50%-ból úgy 10% fixen Különjáratos volt, iskolai kirándulások, zarándok utak, brigád kirándulások.
Kb. 40% pedig végig menetrendszerintiben dolgozott.
Az Ikarus-211 egyszerű volt mint a faék.
Rövid utakra kíváló volt, de itt tényleg rövid 5-15, néha 25 km-es utat kell érteni.
Amiben eltért az akkori Volán éra más buszaitól, hogy a 211-es volt az a busztípus, ahol nem volt ritka, sőt, sűrűn előfordult, hogy 1=egy emberes volt a busz.
Míg a 266-os minimum kétemberes volt, beugró sofőrökkel pedig 3-4 emberes, addig a 211-sek igen soxor egy emberesek, vagy max. kétemberesek voltak.
Mire használták ezeket a Volánok? Mi vitte őket arra, hogy kiszórják őket? Azért a 90-es évek elején is volt biztos sok viszonylat, ahol elég lett volna ez a méret.
Keresgéltem a neten (busztipusok.hu-n főleg) hasonló buszról képeket, és a legjobban a FIS-075 rendszámú 211-es hasonlít erre (igaz a színe nem éppen zöld, de az ülések és a táblatartó szinte ugyanolyan). Kérdés, hogy annak mi az alvázszáma...
Ez így van. De láttam, ha felbukkan valami hasonló, nyilván szólok. Tudni kellene, milyen motorra, merta D2156 MT6 nálam még mindig álló motor, a képeden meg egy fekvő motor csonkja van.
Szia! Engem érdekelne a másik szett ha eladó, a fórum szerint az email-ed nem publikus, így nem tudok írni. Viszont az én emailem publikus, ha gondolod, írj.
Eszembe jutott, hogy 10-15 éve mekkora kuriózumnak számított egy 30 éves, közforgalmú Ikarus, de szerintem napjainkban már több is van országszerte. Vajon össze lehetne szedni ezeket, vagy túl hosszú lenne a lista? Veszprém, Szabolcs, BAZ megyékbben tuti van egy pár, de valószínűleg máshol is.
Illetve melyik lehet jelenleg a legidősebb közforgalmú Ikarus?
A fentieken kívül további három ex görög 396-ost ismertem az elmúlt 5 évből, azok sincsenek már meg. A lezhe-i se húzza már sokáig, idén vettek egy Irizar PB-t a leváltására.
Az utolsót csak azért, hátha másnak is érdekes, nem csak nekem. :)
Biztos annak a random buszos cégnek cégnek az embere, aki jó pár éve eléggé felpörgött állapotban rajtam kereste ezt a kollégát a fehérvári ipari parkban - más ötletem nincs :D
Néztem én is az excelben (szerintem tartalmilag egyformát használunk), az egyetlen, ami nem stimmel, az altípus, a gyári táblán 395.16 szerepel, mindkettőnél.
Listásoknak: két, Görögországba exportált 396.66-oshoz beírható albán rendszámok:
YS4KC4X2B01815211 -> AA-757CR (magán, Elbasan)
YS4KC4X2B01817754 -> LE-8514A (magán, Lezhe)
Előbbi már leállított, selejtezésre vár, utóbbi még közlekedik (Lezhe - Tirane). További három leállított / selejtezett 396-oshoz van rendszámom, de a vázszám ezekhez (egyelőre) hiányzik.
A koszovóiak selejtezték a két 395-ösüket, az utolsót 2016 januárjában. (Háromtengelyes Setrák, Bovák, MAN-ek és kéttengelyes Integrok váltották ki őket.) (Átrendszámozásuk 2013/2014 környékén történhetett.)
Lassan kötelező olvasószerkesztésre kellene utasítani a hozzászólásokat, annyi a rettenetesen sok, zavaró helyesírási és mondattani hibával behányt komment.
A BY 52-74 később BSF-377 majd EUC-497 néven "élt" tovább. A BY 20-80-hoz viszont nem tudok új rendszámot kapcsolni. Ha tudtok, segítsetek nekem ezzel kapcsolatban. Ja, és az egyik tesókájával, a 20-79-cel kapcsolatban is érdekelne ugyanez. Előre is köszönök minden segítséget!
Tud valaki valamit a DUD 780-ról??? Pétervására - Kisfüzes 17:45-ös járatot mindig ez a busz csinálta. Valamint a 6:10-es Pétervására - Eger járatot is.
Az utóbbi 1-2 hónapban nagyon eltűnt. :( Vajon végleg befejezte a pályafutását vagy csak átkerült máshová? Helyette a DUD 605 jár.
te hülyének gondolsz? erre én is képes v agyok. Amúgy köszi.legalább csináltál valamit, többször előfordult, hogy kértem vagy kérdeztem valamit, de nem válaszoltak.Szóval ez a típus nincs MagYAaRORSZÁGON.
Mester, ráncajtós Maléves kocsi nem maradt fent, így mindenképpen replikában kellett gondolkodni. Ettől még a bontós kocsiból is lehet majd egyszer múzeumi kocsi, reméljük addigra rendeződnek a dolgok.
Ha olvastad a cikket, tudod, hog yvan, csak a vastelep tulaja nem adja... :-( (Pedig most már szét sem vághatja. Ez amolyan "juszt is" -állapot, amit szerintem rajta kívül senki nem ért...)
Na, azért ez nem ilyen egyszerű... Tudtommal változott a repülőtéri emlékpark (vagy mi is) tulajdonosi rendszere az utóbbi időben, éveken keresztül totál káosz volt, hog ymilyen társaság mit csinál ott... Szerintem ezzel függhet össze. (Nem valószínű amúgy, hogy a 2. busznak nekiáll az a bagázs, amit az elsőért sem fizettek ki. ;-) )
Nullás 66 -osában az volt a szomorú, hogy (váz tekintetében) az már épp kezdett összeállni! Tehát HA elbontották, akkor ott vadi új lemezelést bontottak el, ami morbid!
Két év alatt semmi előrelépés? Még meg se mozdult? Valamiért Nullás 66-osa (mondjuk azt elvileg időközben el is bontották) jut eszembe... #lacusveddmeg...
Illetve megvan az emeletes 556-is. Talán az a biztosan létező, és legjobb állapotban lévő 556-os roncs, ha az észtet és a KM kocsiját nem tekintjük annak állapotuk/működőképességük okán.
Kérdés, amin eltöprengtem... (Ha nyilvánvaló, sorry!) Miért állították le 1 év után az 557 gyártását anno? Ok, értem, hogy az 55 mellett nem biztos, hogy szükség volt, rá, de akkor is... Nem vált be, vagy miért...? A városit (556) még hosszú évekig készítették... (Szerintem nagyon szép busz volt! Gondolom, nem maradt mutatóban sem belőle...)
Oszlassatok el, vagy erősítsetek meg egy "legendát":
Tesóm mániája, hogy anno (90' -es évek eleje) A BU 2X XX (tehát a huszon-valahányak) és a BU 9X XX (tehát a kilencven-valahányak) valamiért más motorral áttétellel, váltóval, stb.?) készültek és jól érezhetően jobban gyorsultak, mint a 260 -as társaik! Neki ez az emléke, hogy akárhányszor "huszon...", vagy "kilencven..." -es rendszámú 260 -assal ment, az szinte röpült a többihez képest! (Fogalmam sincs, van ennek bármi alapja...)
DDR- Nostalgie pur ! Ein abgestellter IKARUS 620 bot sich nach dem Einkauf geradezu an, noch ein bisschen Mathematik zu üben. Ein Linien Omnibus in der 'Skatstadt' Altenburg, 1959. Mit Sicherheit zur großen Freude des Fahrers, später. Irgendwie kann man es der Rechen- Maus mit der Kreide aber nicht übel nehmen. Oder nicht ?
Sok sikert hozzá! Szerintem aranyos kis gépezetek ezek a Robur buszok, gyerekkoromban még volt Siófokon kettő rendszeres üzemben, nagyon bírtam őket :) (Meg lajtos és darus Tátrák, billencs Zilek...)
Nem hiszem, hogy agyilag fel fogod fogni a lényeget, de egy kicsit részletesebben.
Az Ikarus 200-as egy zseniális széria. Egyszerű, mint a fakocka, olcsó üzemeltetésű és gyakorlatilag mindegy, hogy helyi, helyközi vagy távolsági kocsi, ugyanabból épül fel. Én magam 200-as örült vagyok és vagyok abban a szerencsés helyzetben, hogy azok a járgányok, amiért rajongok, azok valóban nagyon jók is.
Innentől viszont tekintsünk el a 200-as szériától, de miért lenne létjogosultsága ma is az Ik 200-asnak és a hasonló buszoknak (mindegy, hogy Ikarus-e vagy sem). Leszögezhetjük, hogy a tömegközlekedés egy csúnyán veszteséges, rengeteg pénzt felemésztő szociális szolgáltatás. Senki sem fizeti ki az árát. Ebből logikusan (itt buksz meg :) ) az kellene következzen, hogy olcsón előállított utaskilométerekre van szükség. A mai korszerű alacsonypadlós buszok ettől rohadtul messze vannak, anyagilag kifejezetten pazarlóak és meg sem közelíti az alacsonyplatós szolgáltatás a régi magaspadlósat. Miért? Mert egy magaspadlós buszt illene minimum 1,5, de inkább két db alacsonypadlós busszal kiváltani. Ha erre lenne pénz - de nincs - magam is ezt támogatnám. Mivel 1:1-ben cserélik a járműveket ez azt is jelenti, hogy nyomorogni, bukdácsolni kell az alacsonypadlós buszokon. Nincs pénz, ezt látjuk a metró pótlás kapcsán is, illetve az elmúlt évek beszerzései is ezt támasztják alá. Az Unió szemét telepe lettünk, ők megszabadulnak sok szeméttől, nekünk meg lesz sok ipari hulladékunk a meglévők mellé. A jó busz az új busz. Lehetőleg hazai gyártású, mert annak az árának mindjárt kb a fele vissza is megy a költségvetésbe. Viszont több, új buszt úgy lehetne vásárolni, ha nem ragaszkodunk az alacsonypadlós, klímás őrültséghez és szem előtt tartjuk az alacsony üzemeltetési költséget is. Az általad is favorizált baromságokkal halálra van ítélve a hazai tömegközlekedés és (ma) 20-30 éves buszokkal kell rohangálni. Ezt látjuk, tapasztaljuk, de mindenki letagadja. Szép dolog a környezet védelem is, csak a csodálatos környezetvédő buszok fogyasztása, hmmmm, nagyon el van szállva. Ezért lenne létjogosultsága a 200-asoknak és más gyártók hasonló termékeinek és ezért is volt az utolsó igazi Ikarus is 280-as. Viszont az unió belevitt minket ebbe (is), ami a hazai gazdaság képességét jelentősen meghaladja, nincs igazi kereslet buszokra, az is rapszódikus és egy jelentős részben a külföldi hulladék telepekre fókuszálódik. Nekik jó, mert a hazai motor és járműgyártást kinyírták, ezeket is vehetjük tőlük így vagy úgy. Ma nyilván nem vehetünk 200-asokat és gyártani is hülyeség lenne ebből kifolyólag. Ezek a feltételek az üzemeltetőknek is megugorhatatlanok. Én ehhez nem tudok tapsikolni és ezzel azonosulni se, te igen.
Attól viszont égnek áll a hajam, amikor előkerül valami hülye és elkezdi mantrázni, hogy gyártsunk 200-asokat, meg hogy milyen baromi jó busz a 280-as még napjainkban is. Sőt! A legjobb busz! Na, azokat akik ilyen baromságokat beszélnek, azokat tényleg fel kellene gyújtani! :-)
A 200-as egy nagy király széria. Mondom ezt utasként, sofőrként és üzemeltetőként. Mindhármon lehet vitatkozni, de veled maximum az utazásról meg a színéről... Ha hülye vagy hozzá, írjál blogot és oszd az észt. :)
Én nem vagyok oda a veteránozásért, nem igazán érdekel. Ez igaz. De a régi Ikarusokat és a gyár múltját szeretem. (Szeretném a jövőjét is, de 1995 óta nincs neki olyanja.)
Attól viszont égnek áll a hajam, amikor előkerül valami hülye és elkezdi mantrázni, hogy gyártsunk 200-asokat, meg hogy milyen baromi jó busz a 280-as még napjainkban is. Sőt! A legjobb busz! Na, azokat akik ilyen baromságokat beszélnek, azokat tényleg fel kellene gyújtani! :-)
Ha esetleg valakit érdekel akkor lenne 1-1 db eladó Ikarusos könyvem . Mind2 hibátlan , hiánytalan állapotú . A 2 könyvet együtt szeretném elani , igy az ára együtt 20.000 Ft .
Köszönöm az infót, ezt nem tudtam:-(. Pedig délelőtt ott volt a pár éve kristoof által videón bemutatott Lanta Kft.-s Ikarus 55 is (amikor én odaértem, akkor már nem volt ott).
Többször is láttam Debrecenben az elmúlt héten. Tegnap például a lámpánál épp mellettem állt a Balmazújvárosi úton. Hát,az oldalán a sárga csíkokat láthatóan ecsettel festették fel valami jó sűrű trutymós festékkel.
Nagyon szép busz szerintem, régen nem volt ilyen sárga csíkos, de nekem így is bejön. Itt egy videó róla: hallatszik szépen az a lágy hídhang, főleg amikor lassul: https://www.youtube.com/watch?v=56FsXpiG8eg
Egyet tudok én is: BSL-476 az ex. Somló sümegi telephelyén áll jelenleg is a halálsoron négy másik kétszázassal. Már motor és rendszámok nélkül de ezen kívűl "egyben van". Amikor megkérdetem kedvesek voltak és engem beengedtek fotózni.
Elvileg ugyanott, ahol a többinél. Ez a szám, amit találtál, az tartozik az aljához, a 256.50V.1984.xxxx pedig a tetejéhez. (A 284-eseknél, illetve más Csepel alvázszámoknál jöttem erre rá, hogy így van a leosztás.)
Amúgy a Körös Volán releváns számai: 1168, 1172, 1174. (Meg 1384, de azt azért mégse hinném.)
Ez a fenékvázé lesz, nem a vázé, ezért néz így ki: 8408-0802. Váz-fenékváz párosítások viszont szerintem senkinek nincsenek meg ebben az országban.
Ami pedig a Körös Volánt illeti: összesen 4 db 1984-es 256-osuk volt, ebből egy 256.51 (ami előbb a Ventonát is megjárta, utána meg KPY-710 lett), a maradék háromból ez az egyik, a maradék kettőről pedig azt sem tudom, hogy el lett-e adva egyáltalán.
LGX-968-ra keresnék egy ex. rendszámot. Állítólag 1984-es évjárat és a Körös Voláné volt. Adattábla nincs, és ez volt beleütve mint "alvázszám": 84 08 08 02 (sose láttam még ilyet).
Jelenlegi tulaj: Magyarhomorog Önkormányzata Az oldalán egy nagy "CsavargóTursz" felirat látható.
Most még nem volt 100%-os a túrára induló buszokra följutás szervezése, de gondolom, a következőkben lesz ez jobb is. Én valamelyik faros buszra vagy 311-esre vagy a 630-asra, esetleg a MALÉV-os 250-esre szerettem volna följutni - 260-asra vagy 280-asra egyáltalán nem. A 250-esen már csak állóhely lett volna.
Végül "csak" az LZS-395-ös "Bordó Bálnára" jutottam föl, és ülőhelyem is volt - köszönöm a sofőrjének. Bár elég sokszor utaztam E98-ason (FLX-785, FLX-792), ennek ellenére is élmény volt utazni vele, miközben a tájat és az előttünk haladó buszokat néztem, videóztam és fotóztam. És hallgattam a zömmel volt ikarusos és Egyedis utasok történeteit. Érdekes volt, hogy még ők is rácsodálkoztak a kanyargós utakon a több mint 30 busz látványára.
"Csak" biztatni tudom a szervezőket az elkövetkező időre vonatkozóan.
Az " álló D2156 MT6U motor" fából vaskarika. Vagy álló, vagy fekvő ( U mint "unterflur"- padló alatti) , de egyszerre kettő nem lehet. Amúgy nem mondható rá, hogy nem volt gyakori darab, legfeljebb buszban nem.
Az jó lenne, ha egy nagyjavítás alkalmával megnéznétek. (És azt is, hogy ütöttek-e át valamit rajta az Ikarusban.)
Szerinted mi a legvalószínűbb? 1990-es és megfiatalították volna a vázszámot? (Ha igen, akkor az 1990.0273 az eredeti, és azt fogom bevinni, a megjegyzésben utólagos vázszám-módosítással.)
Ez fasza, most nézem, hogy az adattáblán meg a forgalmin eltér az alvázszám. Mindkettőnknek igaza van, sajnos. Gyártási év az adattáblán is 1990, de a vázszám '91-es. Forgalmiban '90-es. Majd egyszer megnézzük a vázon is, mi van beütve.
Na de úgy emlékszem, hogy a gyári táblán ezt a vázszámot láttam - akkor hogy is van ez? (A ki tudja, honnan származó MKZ mellette tényleg 1990-es volt.)
1) Annyiban igen, hogy az asztalokat kidobáltuk, és visszafordítottuk őket. Illetve hátul kib. kiszereltük a szekrényt, és oda tettünk még egy ülést. Egyébként pedig változatlanul hotel, 48 ülés van 12 méteren.
2) Papír szerint (beütött motorszám szerint is) 2156, a valóságban meg a franc tudja:)
A gyártási év 1990, az alvázszáma is az. De az első forgalomba helyezés már '91-es. Tuti infok alapján '98, vagy '99-ben került a kollégiumhoz (két helyről is mondták, csak nem emlékszem pontosan), az első 8 évéről nem tudunk semmit sajnos (nincs a nyilvántartásban).
Akik vezetik, nagyon szeretik, könnyű kormány, szépen megy az úton, könnyű a kuplung, csendes a motor, stb, ilyen értelemben nagyon egyben van.
Utasként szerintem szintén rendben van, kényelmesek az ülések és üléstávok, tiszta, és nagyon csendes, nem csörög, nem zörög, ebből következően:
Ikarus fánkság tekintetében az élményt némiképpen rontja, hogy ebben a gyári szigetelés van mindenhol, amit egyetlen felújító helyen sem tudtak utánozni, plusz (nagyon) csendes híd van alatta, a 2156 motor sem a markánsabb hangúak közé tartozik => aki a harapós D10 motort szereti üvöltő híddal, meg csörgő ablakokkal (mint én:)), annak ez a kocsi nagy csalódás. Ami ellensúlyozhatja, az a turbó, amit ha tényleg csöndben marad az ember, szépen el lehet hallgatni hátul.
Mint üzemeltető, meglátszik, hogy milyen gazdái voltak, hiszen láthattuk, hogyan nézett ki a kocsi 2014-ben, sok-sok köszönet érte az utókor nevében. Ugyanakkor az is meglátszik, hogy mennyire nem törődtek vele az utolsó években. Nem mondom, hogy rengeteget, de sokat foglalkoztunk vele, ezek a 80%-a olyan, amit az utas nem lát. Lényegében vissza kell helyeznünk egy 15 évvel ezelőtti korba, ehhez van egy fontossági sorrend, amit be kell tartanunk. Bírnia kell a folyamatos üzemet, hegyeket, ami ugye újkorában is kihívás volt. Pénteken még a Mátrában járt, este hazaért, másnap hajnalban már indult Szécsényből Tapolcára, késő este értek haza vele. Fontos az üzembiztonság, e miatt van egy preferencia sorrend. Az aktív használat nemrég kezdődött, hullanak is ki a csontvázak rendesen. Most pl. a kipufogó csonkkal szívunk, égen-földön nem találtunk, ugye az álló D2156 MT6U motor nem volt egy gyakori darab.
Szeretnénk a következő 1-2 évben teljesen rendbe rakni, behozni az esztétikai lemaradást is, és akkor elmondhatjuk, hogy szép is, jó is:)
Nagy karrier sajnos nem vár rá, a további években még megcsinál pár májusi szezont, azon kívül csak a találkozókra járhat. Az elfogadottsága nagyon alacsony, az utasok nagyon fújnak rá, mindezt egy olyan szegény vidékek, mint Nógrád. Ennek két tényezője van, egyrészt néha füstöl, ez adottság, másrészt Ikarus, ez másik adottság. Változtatni nem tudunk rajta, így hát szépen lassan kivonjuk a napi életből, és emlékezünk. Nem is volt más célunk vele, szeretnénk jó gazdái lenni a következő 40-70 évben.
Neked mindenesetre nagy köszönet, mert nem titok, hogy azért kerestük meg az autót, mert beírtad a fórumba, hogy hamarosan eladó lesz:)
Valahol mintha azt olvasta volna, hogy ezt a kocsit jelentősen átépítették. Ezt az írta, aki a munkát csinálta, de már nem emlékszem, hogy hol, és mit alakítottak át rajta.
Akkor ezek szerint igazából ez volt az első bolygóajtós helyközi (távolsági) 260-as, nem pedig az AVE-630 - ami szintén szabolcsi volt, és szintén tsz-busz...
250-esből szerintem az ami a Kravtex udvarán pusztul Győrben.
(73-as, az orrhűtőt és az ólajtót eltüntették róla a felújításkor, de maga a test eredeti. Szerintem még mindig lehetne belőle buszt faragni, elvileg egy konzervált vadiúj D10 figyel benne (bár az sem korhű, de használható..)
Köszönöm.Nekem ennyi elég.Megnyugtatt a tudat hogy mésem egy lényeges információ hiányban szenvedek az Ikarusok történetében.Sanos képminőség romlása nélkül nem tudtam kinagyitani ezt a részletet csak ezért dobtam fel a kérdést,mert tudtam itt vannak akik ebben a témában járatosabbak.
...ami szerény véleményem szerint még csak nem is áramszedő, hanem csak a felsővezetéktartó sodronyok alkotnak egy áramszedőnek nézhető tárgyat, ha figyelmesen megnézitek, pontosan az 556-os első ajtaja felett van egy "szünet" az "áramszedőben", nem folyamatos a vonal, csak hirtelen ránézésre az. Ez a tényen nem változtat, a képen szereplő 556-os továbbra sem troli.