Itt most ugye a G4FA/G4FC motorról beszélünk, ami csak a szívóoldalon változó vezérlésű, a kipufogó oldali vezérműtengely fix. Az pedig egy úgy zárja minden üzemmódban a kipufogószelepet, hogy a felső holtpontban még nem zárt teljesen (szelepegybenyitás), ezért kipufogó ütemben de motorféküzemben kicsit visszaszívhat a leömlőből, és ha ott tényleg van ilyen kerámiapor, szerintem be is szívhat belőle. Egyébként az eredetileg idézett, MűhelyPRN YT-videó kommentjében Gábor Ilyés nem motorféküzemről írt, hanem azt, hogy speciális esetekben leállítva visszaszívás alakul ki a kipufogó leömlőből. Tehát szerinte illetve az eredeti forrás szerint a leállítás pillanatában alakulhat ki ilyen visszaszippantás, nem motorféknél, és ebben látok is fantáziát, simán előfordulhat.
a váltás közbeni lassú fordulatszámejtéshez annyit, hogy szerintem ezek ilyenek. Több autónk van, a Corolla pl ilyen. Úgy szoktam váltani, hogy előbb leveszem a lábam a gázpedálról, és utána nyomom ki a kuplungot. Lehetetlen normálisan "csúsztatni", mert felpörög mindig valamennyire. Az új Ducato szintúgy ilyen, meg mindegyik, amelyikben alig érezni motorféket. A közös még bennük, hogy agyatlanul alacsonyan jeleznek a következő fokozatért.
Lacettis klubtáramnál sajnos ez történt, de idézek nálam okosabb ember hozzászólásából egy másik márkánál:
"A kerámiapor visszaáramlás simán lehet áramlástechnikai szempontból, ennek csak annyi a feltétele, hogy a leömlőben lévő katalizátor egység előtt közösítésre kerüljenek az egyes hengerekből kivezető kipufogó csövek. Speckós esetben még ez sem feltétlen szükséges, mivel ha a kipuff csövet eltömi az összeomlott katalizátor, akkor ott az egyes ütemek miatt kialakuló többletnyomás a dugattyú mozgása miatt simán visszadolgozhatja a port Nem visszaszívja, csak az eltömödés, és az egymás utáni ütemek során kijutó gázok nyomásviszonyai okozhatnak ilyet. A külföldi fórumon képek is voltak, hogy munkálta meg mindez a hengerfalat.."
Lapát hybrid, ceed gyárilag azzal van szerelve. Denso, de több márkával lehet helyettesíteni. A mérete legyen megfelelő, ha lehet ne térjen el a gyári mérettől, ha ugrál vagy hangja van, akkor cserélendő.
Június óta i30 tulaj vagyok de testvérek a Ceed-del. Ezért bátorkodom itt kérdezni. i30 fórumot nem találtam. Ja és amúgy is van a csaldában egy 1.2-es szívó Rio. :)
1. Nekem sima, hagyományos ablaktörlő lapátok vannak csak betették valami áramvonalasító műanyag tokba és adtak neki egy fantázianevet. Ezek ennyire kukába valók? 3 hónapos az autó de kezdettől van dörzsölős hangja a lapátoknak még akkor is, ha elegendő víz van az ablakon. Ha meg kicsit kevesebb (permetező eső) akkor borzasztó, pláne a legutóbbi, viaszos folyadékot is alkalmazó mosás óta.
A Ceed-en is ilyen van? Ott is ilyen a hangja? Olyan a hang mintha hozzáérne a lapát szélvédőn kívüli részre de nem ér.
2. A Rio-n is tapasztaltam, de itt az i30-on különösen, hogy akármilyen óvatosan próbálok váltani és kuplunggal és gázzal játszani, amikor felkapcsolok és ráengedem a kuplungot meg adom a gázt, egy pillanatra megtorpan az autó, 'bebólint' majd utána kezd el gyorsulni. A Rio-ban 1.2-es CVVT motor van, az i30-ban meg 1.5-ös DPi, ez is négyhengeres, szívó, semmi varázslat, kettős tömegű vagy GPF, mivel még csak nem is direk injektoros, mindkét injektor szívócsőbe fecskendez, csak nem ugyan abba. De a két motornak semmi köze kb. egymáshoz, 8 év van köztük amúgy is. Ez valami motorvezérlő programozási gikszer? Huszonéve van autóm, de ezt a jelenséget csak a Rio-nál, meg most az i30-nál tapasztalom. Ja, és az i30 amikor autópályán gyorsítok, azaz jól kihúzatom, akkor váltás közben nagyon lassan ejti le a fordulatot. Nem tudok gyorsan váltani emiatt, mert kinyomott kuplunggal is sokáig pörög még a motor, nem lehet ráengedni a kuplungot - lehet csak nem szép dolog.
Miért lehet ez, van valami tippetek, hogyan vezessem az autót? Mit csinálok rosszul?
3. Az autó mellett állva, meleg motornál, mikor a hűtőventi nyomja hátra a levegőt a motor alatt a vezetőoldali ajtó irányába, rendszeresen a klasszikus fagyálló szagát érzem. De eddig nem tűnik úgy, hogy fogyna, autópályás, sietős menetek után sem. Viszont a kiegyenlítő tartályon csak sima kupak van, rápattintós. Mint az ablakmosó folyadéknál szokott lenni. Semmi csavarmenet, tömítés, ilyesmi. Ez hogy tart meg túlnyomást?
Innen jöhet a szag?
Motortérben nem találok hűtőfolyadék nyomot de az nem jelent semmit, gyorsan párolog a melegben.
"D2L" forumtárs hivatkozik egy Gábor Ilyés írására miszerint "speciális esetekben leállítva visszaszíás alakul ki a kipufogó leömlőből". Nem tudom ez mi lehet, talán lehet az, hogy leállhat a motor úgy, hogy a kip.szelep marad nyitva, de szívás akkor sem mehet végbe. Elég régi "motoros" vagyok, de igazi hozzáértő véleményét elfogadnám.
Én is ezen agyalok. A katalizátorból elvileg fizikai képtelenség, hogy a motorba visszajusson bármi is. Az ott "egyirányú", a kipufogógáz a motor felől megy a katalizátor felé, nem pedig fordítva. A nyomás az esetlegesen porladó kerámia darabjait, szemcséit a kipufogógázzal együtt a kipufogó "jó végén" löki ki, a motor érintése nélkül. Nem tud a gáz visszafordulni, még motorféknél sem. 🤔
Nehezen tudom elképzelni ezt a szitut, Amikor az égéstérben negatív nyomás van, akkor a kipufogószelep zárva van, szóval fura lenne onnan beszívni valamit.
Itt valaki hivatkozott rá, hogy az oroszoknál kicserélik utángyártottra a katalizátort, de abban mi lehet kerámia helyett? Engem is érdekelne mely tipus/évjárat, valamint tényleg, ha létezik ez a probléma a gyárgtó reagált-e erre.!
Arról van esetleg kimutatás, hogy milyen évjáratú autókat érint a katalizátor probléma? Egy gyártó, amint megállapításra kerül a motorhiba forrása, minden bizonnyal a súlyos problémát okozó katalizátor beszerelését, használatát leállítja a lehető leggyorsabban, és átáll más típusra a továbbiakban, szóval elvileg egy bizonyos időszakban gyártott autókra vonatkozna ez a típushiba.
Érkezőben a Ceed, 160 T-GDI Good Gt-line kékben :)
Mire kell figyelni bejáratásnál? Én arra gondoltam, hogy az első 1000km-en nem pörgetem 3000- felé é utána is csak fokozzosan (3500 majd 4000) emelem a fordulatot. Jó lehet ez így?
Illetve az első olajcsere 15000-nél esedékes? Van értelme előbb 3000km megtétele után lecseréltetni, a szervizek mennyire szeretik ezt, megcsinálják kérésre?
Előre is köszi! Nagyon várom már, egy 1.2-es 94 lovas swiftet fog váltani :)
Ugyanaz a típus van nálam is. Az OMV-t kapja csak, más nem megy bele. A simát ritkábban, inkább a Maxx-ot, de úgy vettem ki, hogy 0,5l kevesebb lett a tankolásom ugyanazzal a vezetési stílussal nyáron mint a sima gázolajjal ott ugye +0,5l. Maradtam a Maxx-nál. Ártani nem használ. :D Eddig elvileg előttem is márkaszervizek töltötték bele az előírt olajat. Nálam két oljcsere volt, első Shell olaj lett, a második Total. Azt nem tudom befolyásol-e az olaj a fogyasztásban. Mondjuk az utolsó olajcsere egy kirándulás (rövid nyaralás volt), kékes környékén hegyre fel-le, utána kapott egy Visegrádi vár látogatást és autópályát is (130 átlag), egy kis BP-vel kiegészítve. Klíma ment , csomagok voltak 2 + 2 gyerek volt a kocsiban, így sikerült a 750km / 38liter. Az a katalizátor mizéria kicsit beleültette a fülembe abogarat, nem szeretnék ilyen csapdába kerülni, nem lenne rossz kihagyni.
Konkrétan a crdi-re nem hallottam. Társmárkánál (Lacetti) benzinesnél volt egy klubtársnak ilyen, hogy visszaszívta a motor a darabokat. Mind a crdi-nél, mind a T-GDI nél elég közel van az első katalizátor, szerintem előfordulhat...bár ha belegondolok a crdi-nél nem igazán van akkor a motorfék/terhelésváltás, kisebb a fordulat is mint a benzinesnél.
Bocsánat, helyesbítenem kell. Előzésnél inkább a 3500-as fordulatig a jellemző...általában a helyzet úgy kívánja, hogy az utat, az előzés körülményeit nézzem, nem az órát...most mondja párom, hogy kb 3500-ig szoktam eltolni ha tempósan kell előznöm.
Megőrülsz, ha ezt is elárulom, de nyár elején volt hazafelé egy 4,3 is, de végig nyugati szél volt az A1-en, hátszéllel mentünk. :-) Vasárnap vissza szembe szél, vissza is kaptuk a pofont, összesítve 5,0 lett. Ergo szembe és hátszél között több, mint 1-1,5 liter bőven lehet!
Fogalmam sincs. Előző években nekem is 5,1 körüli volt, de nem használtam ennyire pörgősen, 2000-2500 körül elváltottam. Városban rövid távon ha nincs kedvem bicajozni a melóhelyre, vagy télen megeszi a 6,5-is. Próbálom csak városon kívül, vagy hosszabb utakra használni ha lehet.
80000 km felett vagyok, már csak cirkálva váltok el 2000-2500 között. Gyorsítva, emelkedőkön inkább 3000, előzésnél belemegy visszaváltva 4. vagy 3. -ba a 4000 is. De telitalpas gázt csak előzésnél adok, ha úgy hozza a helyzet, gyorsításoknál nem taposom neki, csak engedem forogni. Szerintem ez lehet a kulcs, ha nyomatékból autózik az ember (1500-2500) akkor többet eszik.
1.6 crdi SW 110 LE Most is voltunk otthon, ami 400 km-re van a melóhelyemtől. 250 km pálya, 150 km országút. Pályán 120-130, országúton 100-120 előzésekkel, mert nagy a forgalom. (Vacak 84-es főút, plusz csomagok és mi ketten párommal.) Megtankoltam, megfordultunk, össz 819 km. Még mehetek vele 220 km-t az óra szerint. (második vonalnál picit feljebb van a mutató, hihető. Az 52 literes tanknál akkor nulláz le a számláló, ha még van benne kb 3 liter, de eddig talán ha egyszer tankoltam olyan későmn, hogy 10 km-t mutatott hátra.) Mivel gyanakvó vagyok, tankolásnál direkt kiszámoltam az előző kanyart, hátha csal a számláló és kábít, milyen jó fogyasztásom van, de nagyjából stimmel a matek. Ugyanaz a forduló volt előtte is, de utána még mentem városban melóhelyre bejárásban 60 km-t itt helyben. 43,5 litert tudtam rátankolni és 888 km-t mutatott az óra. Mondjuk csak itt Ausztriában tankolok ÖMV kúton, de a normál gázolajat. (Egyszer kipróbáltam a 60 centtel drágább prémiumot, fél literrel több lett a fogyasztásom, többet nem fogom! :-) )
Nem áll érdekemben füllenteni, magamat csapnám be, ezek a tények, amiket leírtam....
Fiam viszont a rioba 100-as üzemanyagot tölt, de ő csak Magyarországon tankolt eddig. Írtam, hogy milyen tempóban vezet, mivel még relatív új a kocsi, nem is tapossa neki, hagyja kisebb gázzal pörögni. Nem akarok hülyeséget mondani, de talán 4000-ig hajtja ha már rendesen felmelegedett. Mi is féltünk tőle a tesztek alapján, hogy mennyit fog neki enni, mert mindenki 6,5 inkább 7 literről beszélt, de eddig kellemes csalódás a kis 3 hengeres.
Mesélj! Hogy a bánatban sikerül az a 4,5? Nekem a computer mutatott már 4,7-et, örültem kimondhatatlanul, azóta sem sikerül, 5-5,1-nél jobbat produkálni vele. :)
Meglepő, de így van! Nemrég néztük meg mi is a kipufogóvégeket. Nekem a ceed 1.6 crdi, fiamnak a rio 1.0 T-GDI. Az én ujjam szinte tiszta maradt, az övé fekete. :-) Használati mód közel azonos, egyik sem városi autó, talán csak az a különbség, hogy én sokat pályázom, neki inkább az országút, de persze nem 90-nel. Mindketten 4,5-5,2 közötti fogyasztásokat mérünk.