Ez aztán a precíz számolás! :) A 4-est nem is véletlenül hívják halál útnak. Óriási a forgalom, sok helyen a hosszú, de kis ívű be nem látható kanyaroktól előzni szinte lehetetlen.
Én úgy saccolom, bár számítást nem végeztem, hogy a reggeli órában több jármű volt a 4-esen. Nem mondom, hogy azt is számold meg, de nyilvánvalóan a napszak is befolyásolja egy út terhelését. A reggeli és délutáni ingázók is hozzájárulnak. A kamionokat ez annyira nem befolyásolja, viszont annyiban igen, hogy egyes belföldi szállítmányozásnál a célállomáson nem 24 órás a le és felpakolási lehetőség, emiatt igyekeznek lehetőleg munkaidőben (általában 7-17 óráig) a célhoz érni. A kamionsofőrök nagyobb része éjszaka alszik és korán reggel indul útnak.
Azt ígértem, hogy hétvégén megnézem a 4. főút forgalmáról készült videódat.
Felezővel visszalassítottam, mert a konvojokban haladókat nem bírtam lekövetni:)))
6 szakaszra bontottam, amelyekből a Bp.-Üllő és Karcag-Füzesgyarmat szakaszokat elhagytam.
Így is csak a kamionokat bírtam strigulázni...
2017. 08. 03. csütörtök 15 óra 07'20" - 16 óra 58'30"-ig
4. főút 30-51 km Üllő körforg.-Albertirsa 405. felüljáróig 21 km 20 perc 25 db
51-94 km 405. csp. Albertirsa- Szolnok 32. csp. 43 km 34 perc 111 db (Hosszkorrekció +2 km)
92-112 km Szolnok 32. csp -Töröksz.miklós 46. csp 30 km 18 perc 56 db
112-163 km Tszm. 46. - Karcag 4206. csp. 51 km 39 perc 90 db tehergépkocsi
Összesen 145 km 111 perc 282 db
Tehát 4. főút átlaga: 1,94 db tehergépkocsi/km és 2,54 db tehergépkocsi/perc, abszolút haladási sebesség 160 km/h.
M35 autópálya: 0,82 db 1,70 db 210 km/h
A 4. főút Pilis-Monor szakaszán is, - amely 2019 ősztől visszanyeri teljes funkcióját- több (1,19 db/km) tehergépkocsi közlekedett, mint az M35 autópályán.
A történelmi hűség érdekében 2017. 08. hóban több, mint 2019. 01. hónapban.
A januári/augusztusi forgalom aránya (Szolnok Tisza-híd): 3006/3802= 0,79
Az autópálya/főút sebességkülönbséget kb. kompenzálja, így az összehasonlíthatósága közelítően valós.
Az (M)4 Albertirsa - Karcag szakasz terhelése: (126 km - 91 perc - 257 db teherkocsi)
2,07 db tehergépkocsi/km és 2,82 db tehergépkocsi/perc, abszolút haladási sebesség 160 km/h.
Egyszerűsítve: az M35 autópályán csak 1219 méterenként jött szembe egy kamion, (2x2 sávon elválasztva)
a 4. főúton 483 méterenként lehet rettegni a szembejövő kamionoktól, 2x1 sávon (kivétel 22 km)
A régi 2-es útnak két körforgalma van Dunakeszi előtt. A kettő közötti szakaszt kellene 4 sávossá átépíteni, mert az a szűk keresztmetszet.
Hiszen Újpest felől és az Auchan( M0) felől kb. egyforma forgalom jön és a második körforgónál a forgalom fele
Vác és fele Fót irányába megy. Tehát ezért lassul le a forgalom.
Az agglomeráció nagy lakosságszám növekedése + a két autós életmód , valamint a tömegközlekedés nélküli szétterülő településszerkezetek , a vasút minősíthetetlen
szolgáltatása lassan megbénítja nemcsak a fővárosi, hanem a helyi közlekedést is. A M2-es út év végi átadása - véleményem szerint- alapvető változást nem fog okozni
Dunakeszi, Fót, Göd , Veresegyháza életében - inkább csak Vác vonatkozásában.
A metró kihozatala és a káposztásmegyeri új intermodális központ nyújt majd új esélyt -(ha lesz belőle valami) .
Jobban belegondolva a budakalászi Auchan felé sem egyszer kijutni Szentendre felé a szombat délelőtti csúcsban. De az meglepő volt, hogy a Fő út - Szent István utca körforgalomnál egyszer csak eltűnt a forgalom, addig meg lépésben csorogtak csak.
Az csak a kegyelemdöfés volt, de alapvetően olyankor két irányból is dugó van és volt is, az Auchan és társai felé: Káposztásmegyer irányából, valamint Göd-Dunakeszi felől.
A másik meglepő dolog a kifejezetten erős forgalom Fót-Csomád között
Ez is így volt már évekkel ezelőtt is. Azóta csak romlott a helyzet, hiszen Csomád és Veresegyház is tovább terjeszkedett, Erdőkertes és a többi szintén.
Találtam egy rajzot a román autópálya tervekről,még 1969-ből. Igaz semmi sem lett belőle,de az látszik,hogy országos hálózatban gondolkodtak.Akkor is,ma is. Piros az akkori terv,zöld a már kész szakaszok.
Megteremtve az ország vérkeringését,ellenben a hazai sugárirányú strukturával.
Le volt az aszfaltozva, látszanak a nyomai, csak elkopott. De tényleg látszik hogy nem használják P+R megállóként a helyiek, gondolom aki teheti autóval jár, a többiek meg busszal.
A szervezett útépítés egyik első célpontjai voltak a vasútállomási bekötőutak, sok helyen még ma is azon a kiskockakövön járnak, vagy arra terítették a mai aszfaltburkolatot.
Ma jártam a Dunakeszi-Fót-Csomád útvonalon. Először meglepett, hogy Dunakeszi határában kilométeres dugó volt az üzletközpontok felől egészen a magában a faluban lévő első körforgalomig. Ennyire betett nekik az M2-es felújítása? A másik meglepő dolog a kifejezetten erős forgalom Fót-Csomád között, ami Őrbottyán felé eltűnt, úgyhogy gondolom a veresegyháziak generálják Budapest felől. A térkép szerint Budapest központja felől az M3-ason keresztül gyorsabb lenne - ennyien nem vennék meg a Pest megyei matricát? Vagy az az útvonal dugósabb? Vagy a fóti bevásárlóközpontoktól jönnek? Arra emlékeztem, hogy Csomád vasútállomás a falutól jó messze van, de az meglepett, hogy a bekötő útja még csak nem is aszfaltozott... Ez így a XXI. században Budapest agglomerációjában eléggé durva.
Találtam egy rajzot a román autópálya tervekről,még 1969-ből. Igaz semmi sem lett belőle,de az látszik,hogy országos hálózatban gondolkodtak.Akkor is,ma is. Piros az akkori terv,zöld a már kész szakaszok.
Megteremtve az ország vérkeringését,ellenben a hazai sugárirányú strukturával. Aminek már "élvezzük" az összes hátrányát. Főleg a déli országrészben.
"a Powertrain Mercedens-Benz Cars termelési igazgatója elmondta, hogy Románia továbbra is szerepel a német járműgyártó beruházási térképén, de egyelőre újabb fejlesztésekről nem született döntés.
Hozzátette: ehhez Romániának javítania kell a közúti és a vasúti infrastruktúráját."
Az autópálya csak a 2012-es foci EB (lengyel-ukrán közös) miatt épült ki a határig (hogy véglegesen csak 2016-ra készült el a lengyel oldalon, az más kérdés), az ukrán oldalon rengeteg ígérgetés mellett folyamatosan tolódott a kezdés finanszírozás hiányában, aztán végleg elsüllyedt. Így a kevés távolsági forgalom elvan az üres úton mindkét oldalon.
Amint magad is jól látod, itt nem jellemző a távolsági forgalom, inkább a helyi. A teherforgalom sem tranzit, legalábbis nem klasszikus, rengeteg spedició Przemyslben és Jaroslawban arra specializálódott, hogy átrakja a kelet-nyugati forgalmat EU-s kocsikról keletiekre (itt láthatsz akár kazah kocsit is).
A személyforgalom is jobbára az egymással való kereskedelemről szól, a lengyeleknek kényelmes, hogy nem kell átlépni Ukrajnába, az ukránok meg amióta vízum nélkül mehetnek, sokkal könnyeben csempésznek. Amilyen nagyüzememben itt megy a csempészet, az hihetetlen, persze errefelé vámosnak is nagyon jó lenni...
Przemysl a környék központja, ezért emellett alakult ki minden, nem vándoroltak át az autópálya mellé, mert minek is?
Képzelem, mennyire fognak örülni ennek a nyomvonalnak a marosbogáti falusiak... .. Át a nyomvonal, nyílegyenesen a falu közepén, hatása: az alatta lévő terület melletti házaknak sorban egymás után fog majd megrepedezni az alapjuk, felteszem, több közülük régi falusi vályogház, de persze ez még a téglaházaknak is megárt majd rendesen. Kamionforgalom, nagy sűrűséggel--> erős útrezgések--> talajremegés és talajmegcsúszások, talajmegsüllyedések--> a házak alapjai tönkremennek a rezgésektől--> legvégül a házak omlásveszélyesekké válnak majd!
Nem lehetett volna ezt a nyomvonalat a kép felső részén lévő, a falu csúcsán túli lakatlan mezei területre betervezni??! Ott ui. már nem ártana a házak alapjainak a talajremegés, és a falu házai nem szenvednének károkat a későbbiekben... .. Magyarországon direkt mindenütt elkerülőzik az utakat ahol csak tudják, hogy a főútvonalak a falvakból kiterelve ne okozhassanak a falusi házakban kárt!! (Persze, ehhez ész és megértő belátás is kellene, de a románoknak ez úgy tűnik mindegy.)
Ettől függetlenül - mármint, hogy alatta víz van, vagy szántó - nem értem a nyomvonalat, illetve ezt az 1800 méteres viadukt szükségességét. Lehet, hogy csak azért nem, mert nincs elég infóm róla. Lásd a balatoni kőröshegyi viadukt és szükségessége témát, az sokáig napirenden volt, míg az erdélyi építkezéseket többnyire csak akkor veszem észre, ha kinő a térképen.
A Bechtel keszitette es az a szakasz 50%ban keszen van, aztan szerzodest bontottak.
A to nem volt ott, sima volgy volt. Utanna csinaltak belole mesterseges tavat. Szoval eloszor a volgy, aztan a volgyhid, aztan a viz, es ugy lett to alatta.
Azokon a pesti utakon meg lehet nézni a 4-es forgalmát Budapest és Karcag között. Gondolom, nemigen vállakozna senki a forgalom számláláésra. :D Na, ott lenne mit számolni, strigulázni.
A videó sebességének lassítáésára van lehetőúség a youtubeon. A bveállításoknál a videó alatt lehet módosítani a sebességet. A láétási viszonyok nem voltak különösebben roisszak. Kicsit párás volt a levegő, a nap nem sütött. MÉg mindig jobb, mint a visszafelé úton mikor végig a pofámba süt a nap, olyan alacsonyan, hogy anapellenző már nem takar. :)
Mikor tavalyelőtt Petre mentem, az oda és visszaút között mindössze másfél perc volt a menetidő különbség. :) Ezek a videók is fent vannak a youtube csatornámon. Azokat 5-szörös sebességgel tettem fel, mert azért 3,5 óra az már hosszú lenne végig nézni. :)
Kiegészítés, nem a 4-esig tart az M35 új szakasza, hanem a 481-es útig. (mikepáércsi, reptéri leágazás) Azt egy évvel korábban adták át.
Ami a teherforgalmat illeti a legnagyobb kerdes az hogy mikor lesz Romania schengeni orszag. Ezen mulik az hogy nyiltan M4-A3as utvonalon a teherforgalom atduboroghessen. Lehet ez hamarabb bekovetkezik mint az M4 vagy A3 hianyzo szakasza. S jelenleg erre kene gyurjon mindket orszag, es Magyarorszag alljon a roman ugy melle es a magyar poltikum hangosztassa a csatlakozas fontossagat. A RO allam eleg jol felzarkozott mostansag, a fizuk es hitelek, es fogyasztas is egesz normalisan mukodik. Mar kezdenek bizonyos dolgok RO-ban dragabbak lenni mint Magyarorszagon.
Betettem egy uj terkepet, ezen rajta a bekoto ut a nagyvaradi elkerulobe. Ami aranylag jol keszulget mert a nagyvaradi polgarmester erti magat, mar szinte szinte meg is tudjak hirdetni az epitkezesi kozbeszerzest. Elkeszitettek minden dolgot, es jogtisztan leadtak a terveket, a nyomvonalat Bukarestnek, most rajtuk a sor hogy elinditsak az epitkezesi beruhazast, a csomo burokraciat igenylo terhet helyileg megoldottak.
Jelenleg Szekelyfoldrol is a lenti A1-esen menni es M5sel folytatni neha elonyosebb mint az A3-as, de ha elkeszul az M4 orszagmenti es A3-asokbol par szakasz akkor varhato hogy 30-40 perccel rovidul eszakon a menetido. Delen is rovidul iden a menetido amikor Deva menten 43km-et elkeszitenek, kb 20 percet prognosztizalnak. Szoval a matek folyton fog valtozni.