A miniszterelnök 2015 márciusa és 2017 májusa között 23 megyei jogú városba ment el, a legfontosabb közös ígérete mindenütt az volt, hogy mindannyian kapnak új autóutakat.
A miniszterelnök azt mondta, az a cél, hogy minden megyei jogú várost 2018-ig bekapcsoljanak a már létező autóút- és autópálya-rendszerbe, illetve hogy az autópályák elérjék az országhatárt.
Ez Zalaegerszegnek, Békéscsabának és Salgótarjánnak volt igazán jó hír, ezek a városok ugyanis messze esnek a közúti „vérkeringéstől”. Összesen
690 kilométernyi út megépítését,
21 fejlesztést,
1921 milliárd forint elköltését jelentette be országjárásán a kormányfő.
Megnéztük, hogy mi valósult meg a tervekből. Összességében elmondható, hogy
egyetlen megyei jogú városban sem készültek a munkával 2018-ra,
alig akad olyan város, ahol tartani tudták az eredetileg tervezett költségeket,
1 kilométernyi új autópályát átlagosan 2,5 milliárd forintból hoztak ki,
a nagyberuházásokkal a kormánybarát cégek jártak jól.
Azokat a nagyobb közútfejlesztéseket szedtük sorba, amelyeket magyar állami, illetve európai uniós pénzből finanszíroznak a Modern Városok Program keretében.
1. Sopron:
Itt jelentette ki először a miniszterelnök, hogy a kormány célja az összes megyei jogú város bekapcsolása az autópálya-rendszerbe. Azt is megígérte – sok egyéb mellett –, hogy 2018-ra készen lesz az M85-ös kétszer kétsávos autóút Sopron és Csorna, valamint Sopron és az országhatár között. A munkát azonban csak tavaly tavasszal kezdték, négy szakaszban dolgoznak, a valamivel több, mint 57 kilométeres útszakasz 2020 végére, 2021 elejére készülhet el. A cechet, csaknem 171 milliárd forintot a magyar kormány állja.
2. Eger:
„Lejárt a kis halak és a nagy halak ideje, ma már a gyors halak a vizek urai” – utalt Orbán Viktor Egerben arra, hogy négysávos autóút fogja összekötni 2018-ra Egert az M3-as autópályával. A munka még itt is javában tart, 2018 novemberében mindössze az út északi, Andornaktályát elkerülő, Eger déli részéig érő, 4 kilométeres szakaszát adták át a forgalomnak. Korábban úgy számoltak, hogy a fejlesztésre elég lesz 30 milliárd forint, ma már ennek több mint a duplájáról, 70 milliárdról szólnak a hírek.
3. Zalaegerszeg:
2018-ig kétszer kétsávos gyorsforgalmi út megépítése az M7-esig – ez is szerepel abban a dokumentumban, amelyet a miniszterelnök és a zalaegerszegi polgármester írt alá 2015. április 14-én. A terv az, hogy a zalai megyeszékhelyet összekötik az autópályával, ehhez a 76-os főutat fel kell újítani. Az M76-os három ütemben, 170 milliárd forintból még mindig épül, és a tervek szerint csak 2022-re készül el.
4. Miskolc:
Itt nem volt könnyű dolga a miniszterelnöknek, Miskolcon ugyanis már van autópálya. Orbán Viktor ezt úgy oldotta meg, hogy bejelentette a Miskolc és Kassa közötti autópálya megépítését, 150 milliárd forintért. Az összesen 56,75 kilométeres, kétszer kétsávos sztráda költsége ma már 179 milliárdra rúg, ezt a szakaszt az Európai Unió fizeti. A munka végét 2021 harmadik negyedévére ígérik.
5. Pécs:
Páva Zsolt polgármesterrel abban állapodott meg Orbán Viktor 2015. április 28-án, hogy a kormány megépíti az M6-os és M60-as utakat az országhatárokig. Összesen 69,3 milliárd forintot szánnak az M6-osra, a pénz nagy részét az Európai Unió adja.
Azt azonban, hogy ki lesz a beruházó, nem tudni, és a Szabadpécs.hu értesülése szerint a munkát csak 2022 után kezdik.
6. Szolnok:
Itt úgy szólt az ígéret, hogy legkésőbb 2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti majd össze, mégpedig a ferihegyi repülőtértől induló 4-es főút nyomvonalán. Egyúttal arról is döntöttek, hogy megépítik a Szolnokot északi irányból elkerülő útszakaszt. A Cegléd és Abony közötti 17,6 kilométeres autóút kivitelezésére kiírt közbeszerzést a Duna Aszfalt nyerte, az utat nettó 26,3 milliárd forintért építheti meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi közlése szerint ezt a szakaszt 2021 első felében helyezik majd forgalomba, tehát ekkortól lehet majd Szolnokra eljutni gyorsforgalmi úton.
7. Nagykanizsa:
Ez a város sem maradhatott ki a sorból: az ipari park és az 50 méteres uszoda mellé Orbán Viktor azt is megígérte, hogy 2018-ig az M70-es utat kétszer kétsávosra, a szlovén határig bővítik, és 6 milliárd forintból megépítik a Nagykanizsát elkerülő út első ütemét. Utóbbiról a kormányfő azt mondta, hogy teljes hosszában elkészül 2018-ig. A helyiek azonban egy apró módosításból jöhettek rá, hogy a várost déli irányból elkerülő út mégsem épül meg 2018-ban: egy későbbi kormányhatározatban ugyanis törölték ezt a határidőt.
8. Kaposvár:
Itt a 67-es út négysávos autóúttá fejlesztésére ad a kormány 77 milliárd forintot, ezzel Kaposvárt összekötik az ország gyorsforgalmi úthálózatával. A kitűzött dátum 2019 volt, csakhogy a Soltút és a Strabag kivitelezésében épülő R67-es alapkövét nemrégiben, tavaly novemberben tették csak le, így egészen biztosan nem készül el határidőre ez a szakasz sem.
9. Kecskemét:
A kormány és a város megállapodott a Kecskemét körüli körgyűrű teljes megépítéséről és az 52-es bekötőút négysávossá bővítéséről. A munkát tavaly nyáron kezdték, a kivitelező a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft.
10. Szombathely:
A szombathelyieknek azt ígérte a kormányfő, hogy nemcsak a 86-os utat viszik el Szombathelyig, hanem négysávos gyorsforgalmi úttal kötik össze a várost Kőszeggel, ezzel rácsatlakoznak az osztrák gyorsforgalmi úthálózatra. Ez eddig nem valósult meg.
11. Békéscsaba:
A miniszterelnök azt ígérte, hogy a következő önkormányzati választásig biztosan megépül az M44-es gyorsforgalmi út, „de lehet, hogy már a következő parlamenti választásig kész lesz” – mondta. Ehhez képest csak a Kondoros és Tiszakürt közötti, 60 kilométeres szakasszal készülnek el 2019 harmadik negyedévében.
Ezen kívül Kondoros és Békéscsaba között 17,5 kilométert, míg a Tiszakürt és Lakitelek között 9,9 kilométert kell megépíteni.
12. Szeged:
Itt a 47-es út négysávúsítását említette a kormányfő, egy olyan észak-déli közlekedési tengelyről beszélt, amely Szegedet Debrecenen keresztül összeköti Miskolccal. Erről azóta is mindössze annyit lehet tudni, hogy 2022-ig építenék meg az új nyomvonalon a négysávos 47-est.
13. Salgótarján:
A Nógrád megyei városnak is jutott országhatárig érő, Salgótarjánt elkerülő, négysávos út 50 milliárd forintért. Két szakaszban dolgoznak, a HE-DO, a Swietelsky és a KM 2018 helyett 2019 májusára fejezi be a munkát.
Amúgy miért lehajtózzák a Pilisvörösvár és Piliscsaba, kettejük közt fekvő felhajtóját az M100-ra? Ők is a zsámbéki medence régi útjait akarják használni az M1-M0-M7 és a déli városrészek felé, a békavonulásos védett területen keresztül??
Idealis vilagot ertsd ugy, hogy az egy leegyszerüsitett fizikai modell. Nem a mi vilagunk, csupan a szemleltetesre szolgal. Elötört belölem a mernök, na.
Pedig ez egyszerü fizika. Az idöegyseg alatt megtett ut es a sebesseg egyenesen aranylik egymashoz. Egy idealis vilagban egy ut ateresztö kepessege 100 km/h sebesseggel ketszer akkora, mint 50 km/h sebesseggel. Mivel nem idealis vilagban elünk sose erjük el az idealis allapotot, azaz fele annyi se az ateresztö kepessege. Ebböl a szempontbol igazad van, nem linearis, meg annal is rosszabb.
Ismered azokat az autopalya dugokat, ahol percekig araszolsz, aztan a vegen fogalmad sincs, hogy miert volt araszolas? Na az pont erröl szol. Telitödik a palya, kezdödik a tolakodas, követesi tavolsag leszarasa, masik fekezesre kenyszeritese, a forgalom emiatt lelassul, es mögötte rögtön kezd is bedugulni, mivel hatulrol nagyobb sebesseggel több auto er oda a helyszinre, mint amennyi alacsonyabb sebesseggel el tudja hagyni.
Egy lakóparki maszlag.A Garancs tetőn senki nem lakik és pont a lakópark rész és a tervezett útközt van.
Ma is Tinnyén halad át az egész zsámbéki medence. Budakeszi-Zsámbék -Perbál térsége is húszezerfő feletti. Fel sem hajthatna az M10-re senki oda tartva és viszont,hiszen az elkerülő lenne a lehajtójuk a medencébe. Anélkül Tinnye fuldokolhat tovább.Az ATV-n leadták a falu véleményét, aki akar elkerülőt,hiszen onnan duplázódik Piliscsabánál a 10-es forgalma.!
A Piliscsabaiakat sem kívánják az ablakaik alá hajnalban a dugó előtt sietve a Balaton, Érd..más irányok felé.
A tinnyeiek problémája ott kezdődik, hogy a kelet–nyugati forgalom az M100-as és az M0-s északi szakasz megépülte után (ezek a tervek szerint 2022–23 körül lehetnek átadva) megindul majd Budapest felett, de nyilván a legtöbben nem mennek fel Kesztölcig, hanem már lentebb, Tinnyénél levágnák az utat.
A hivatalos tervekben persze számítanak erre, és kiépítenének itt egy Tinnyét elkerülő utat. De az sem megoldás a helyiek szerint, mert az út elvágna a településtől két településrészt, Királyvölgyet és Mediterrán-völgyet, és a házakhoz is túl közel lenne. Kicsit arrébb, Piliscsabánál a Garancstető házai járnának hasonlóan, a beruházás ráadásul negatívan érintené a Budai Tájvédelmi Körzetet is. Az elkerülő kiegészítő útja pedig az Álomvölgy lakóparkra vezetné a forgalmat.
A fenyegető helyzetet a Tinnyei Régió Munkacsoport infoanimációja látványosan és érthetően foglalja össze:
A tinnyeiek tehát azt kérik az útépítőktől, hogy ne feledkezzenek meg az M10 építéséről, ezzel párhuzamosan védjék le a mostani 10-es utat a megnövekvő tranzitforgalomtól (azaz felejtsék el az ide tervezett elkerülő utakat), valamint vezessenek be helyi korlátozásokat is a két autóút közé eső településeken. Nehogy valakinek kedve támadjon mégis az utat levágni a rövidebb utat kereső navigációs szoftverek ajánlatai szerint.
Igazabol nem a Hataror igazgatosag fogja meg hanem a D portanal a lampa. Az is leginkabb forgalomtechnikai okokbol, mert annyi ki/befordulo nincs mint amennyire megakasztjak ott a forgalmat, de ha azon atjutott az ember mar lehet haladni (gondolom ezert van ugy utemezve az a lampa). Ha ezt a forgalomtechnikai akadalyt atteszik a vecsesi lampahoz akkor nem lesz gond, ott a pusztaban pofoghetnek a dugoban. Ez a D portas dolog eleg szerencsetlen mert rednszeresen visszadugul a feluljaroig, ott meg a ki be sorolasok miatt eleg kellemetlen kozlekedni. Jo lenne ha mar az a resz is haladosabb lenne.
Hétfőn reggel 7 körül jöttem befelé, legalább 6-8 nehéz teherautó araszolt befelé a Nagykőrösin, a Könyvesnél még láttam kettőt balra fordulni. Szokásos méretű dugó volt, kb. a Mol benzinkútig lépésben.
Reggelente mindig beáll egy kicsit, de mostanában egészen tűrhető. Viszont nagy kocsit nem nagyon láttam rajta, őszintén szólva nem tudom, hogy valami korlátozó tábla van előtte, vagy miért. A Szentendrein ugye vannak konténerek meg autószállítók is dögivel, itt meg sosem láttam ilyet.
Szerintem a sebességgel nem csökken lineárisan a kapacitás, viszont a főpálya és a gyűjtő-elosztó 2+2 forgalmi sávjából csak kettő lesz (plusz buszsáv), az nyilván visszafogja a forgalmat.
Tegyük fel azért, hogy az M5 és az M4 együttes be- és kivezető forgalma szeptember 30. (?) után sem lesz nagyobb, mint annakelőtte. Merthogy egy új szakasz átadása nem szül több kocsit.
Ergo, máshogy oszlik el majd az, ami valahol (vecsési Tesco, Kis-Eiffel, Néplegeti felüljáró vagy bármi más) továbbra is dugulni fog. Mint a világ nagyvárosaiban mindenütt.
Azért befelé az M5 is bedugul könnyen, az a körforgalom a Hofherr Albert útnál csúnyán megfogja, ha az nem lenne ott, akkor talán simábban haladna a forgalom befelé csúcsban is.
Az újragondolás megtörtént, tervezési fázisba is került. De aztán bejelentették, hogy mivel Budapestnek nem kellett az olimpia, törlik a gyorsforgalmi út fejlesztését.
Hát meglássuk, bár opcióként szerintem érdemes az M0-ra átmenni, és az M5-ön bejönni a városba. Mert nem csak a Vecsési lámpa, hanem utána a Határőr igazgatóság, meg a gyorsforgalmi is nagyon szűk keresztmetszet.
Ebből a szempontból az M5-ös bevezető nagyon jó, a Könyves Kálmánig van 3 lámpa ha jól számolom, és ennyi. A múltkor mentem munkanap délután 16 után, és a Könyves Kálmánról az M5-re fordulva 25 perc alatt Újhartyánban voltam. El sem hittem, hogy messzebb van, mint Monor, és még is fele idő alatt kiérni, mint az Üllőin, a dugós gyorsforgalmin, majd az M4-en-4-esen keresztül.
A bevezetés a városba végig necces lesz szerintem, ha az M5 bevezető forgalmának egyharmada átjön oda, meg mondjuk még a 31 felől egy kicsi. Újra kellett volna gondolni és építeni a gyorsforgalmit is, amíg az M4 épült.
Kétszer mentem ezen az útvonalon, igaz elég korán, mert 6-kor már az Auchan parkolóban voltam. De nem volt nagy forgalom azon az úton. Napközben biztos több jármű jár arra és biztos, hogy nem csak én használom tranzit útként ezt a szakaszt. Nyilván aki a Megyeri híd felől jön és a 10-es felé halad, az itt fog elmenni. Másfelé is lehetne, Budakalászon és Ürömön keresztül, de az szerintem hosszabb kilométerben és időben is.
Szóval mégiscsak megy tranzit Csillaghegyen keresztül, aminek jó lenne az M0 északnyugati része? Persze nem tudom, hogy a teljes forgalom mekkora része...