Ismerem ezt az utat, és sajnos már régen (kb. 24 éve) is rossz állapotban volt. Történt velünk 1994-ben ui., hogy meglátogattuk messze Szegeden élő rokonainkat. Hajdúdorogról indulva ui. erre két lehetőség kínálkozik:
* vagy a 3502-esen elmegyek Hajdúböszörményig, majd onnan a 35-47 kombinációval Debrecenen át Szegedig (tehát teljes hosszban a 47-esen);
* vagy pedig, ha -- időnyerés céljával! -- ki akarom kerülni Hajdúböszörményt, Debrecent, Derecskét, és Berettyóújfalut, akkor olyan utat választani a végig a 47-esen haladás helyett, amely csak 1-2 komolyabb várost érinteni Szeghalomig, és csak ott menni rá a 47-esre, és onnan majdnem végig a 47-esen menni Szegedig, Békés kivételével, amelyet az akkor összekötő út rangú Mezőberény -- Kamut-Muronyi elágazás -- Békéscsaba úton kiejtettünk az útvonalból, hogy Békés is kihagyható legyen**. Ennek az útvonalnak a Hajdúdorog -- Szeghalom szakasza Hajdúdorog, Hajdúnánás, 3323-as úton Balmazújváros, Hajdúszoboszló, majd a 4-es rövidke 10 km-es szakasza Kabáig, onnantól pedig Kaba -- Sárrétudvari -- Biharnagybajom -- Füzesgyarmat -- Szeghalom nyomvonal volt a Debrecent elkerülő útvonal.
(**Ma a Mezőberény -- Kamut-Muronyi elágazás -- Békéscsaba nyomvonal is része a 47-esnek, a régi 47-est pedig a Mezőberény -- Békés -- Békéscsaba nyomvonalon 470-esre számozták át.)
Az összekötő utak úgy-ahogy meg is feleltek az autósforgalmi kívánalmaknak, kivéve a Kaba -- Sárrétudvari -- Biharnagybajom -- Szeghalom útszakaszt, amely nemhogy agyonra foltozgatott, de még az átlagostól szűkebb is volt valamivel (5-5,5 m! útszélesség). Egy helyen, Sárrétudvarin belül még azt a jelzőtáblát is meg kellett keresni, amely a Biharnagybajom -- Füzesgyarmati irányba vezető balra történő letérést nyíllal előjelző táblával mutatná, ui. ott még ez az előjelző tábla(!!!) is hiányzott! (Sárrétudvarinál ui. a Püspökladány -- Sárrétudvari -- Biharnagybajom -- Füzesgyarmat útvonal rendelkezik forgalmi elsőbbséggel az ebbe Sárrétudvarinál belefutó Kaba -- Báránd -- Sárrétudvari útvonal felett. Ezek kereszteződése elől hiányzott a "[<-- Biharnagybajom; Püspökladány -->]" feliratú zöld útjelző tábla. Még ilyen is van (vagy legalábbis volt akkoriban)... !! :-O!)
Valahogyan az a tapasztalat, hogy a Sárréti utak mind Hajdú-Biharban, mind Békésben igen gyenge minőségűek. Békésről egyébként a TV-ben volt egy riport, hogy nagyon sok benne az olyan falu, amelyekben aszfaltozott utak és utcák helyett -- kevéske kivételtől eltekintve -- majdnem kizárólag földutak vannak mind a mai napig. (A riporter egy olyan érdeklődésű valaki, aki azt kutatja, hogy melyek azok a falvak, ahol még a mai napig sincs még kiépítve normális aszfaltút, és csak a földutak vannak meg helyettük.) Békésben járva különösen sok ilyen falut talált, amiből arra következtetett, hogy ez a megye nagyon elmaradott az útépítések terén.
___________________________________
Amelyik megye viszont feltűnően jól gondoskodik még az alsóbb rendű utak karbantartásáról is, az Szabolcs-Szatmár-Bereg megye. Ott pl. a 3317-es (Hajdúnánás -- Kálmánháza -- Nyíregyháza) út a megyehatár Hajdú-Bihari oldalán csak végéig kátyúmentesre van aránylag simának nevezhetően befoltozva, addig a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakasza a megyehatártól Nyíregyházáig végig elsőrendű minőségű tökéletesre simított glettaszfalttal főútvonal-minőségűre van felújítva! De pl. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye más tájain járva is(!) kiváló utak vannak, még Mátészalka, Fehérgyarmat, Csenger, Szatmárcseke, Kisar, Túristvándi, Kölcse, Sonkád, Tiszacsécse környékén is. Szóval ott valahogyan okosabban osztják be az útfelújításokra és az útjavításokra adott pénzeket!!
Igen, Budapest egy világviszonylatban egyedülálló, folyó által kettészelt város, ahol élnek olyanok, akiknek a lakóhelye az egyik, a munkahelye (szülei lakása, darts-kocsmája, gyereke iskolája, stb.) pedig a másik parton van. És az átkozottak némelyike még úszni sem tud vagy akar. Felháborító...
" az M30-as és az M3-as autópályát, akkor mindössze 6 kilométerrel lenne hosszabb az útjuk, de sokkal rövidebb a menetidejük, hiszen a sztrádán lényegesen gyorsabban lehet haladni "
Persze ő nem tudja, hogy az útdíj magasabb az autópályán. Legyen tehát az elkerülőnek elkerülője. A célforgalom ellen a hatóságoknak kellene fellépnie, de akkor mi lesz a kavicsbányákkal?
Ez nem teljesen így van. Szajol vasúti hídtól Törökszentmiklós-Nyugatig, valamint Törökszentmiklós-Kelettől Szapárfaluig 2*2 sávos fizikai elválasztással ellátott a 4-es út.
Ennek a cikknek a legnagyobb hibája, hogy senki sem tudja mégcsak megsaccolni sem a halogatások miatt, hogy a "ha" az a kétezerhányadik évet fogja majd jelenteni!
2020?, 2021?, 2022?, 2032??? No, melyik??? Mert ezt sajnos előre senki sem tudja! (Ígérgetés az más téma; az a zsákbamacska!)
Pont a Duna-hidak esetében sírni a főváros mellőzöttségéről azért kicsit mókás. :-)
(És hogy ne csak az új hídépítéseket (M0D 1990, Lágymányosi 1995, M0É 2008) soroljuk fel, a Margit-híd "felújítása" sem volt épp két fillér.)
Ezeket megelőzően: 1964: Erzsébet-híd "visszaadása"; 1984: Árpád-híd 2*3 (+ villamos) kiépítés. (Közbevetés: a Margit-híd felújítása, bár nem tényleg két fillér volt, de nem járt semmilyen kapacitás-bővüléssel).
Ízlés dolga tehát, hogy az elmúlt 55 (vagy 35) évben felépített három új híddal (amelyből az M0 hidakat csak részben használják fővárosi/agglós közlekedésre) fővárosiként mennyire legyünk elégedettek. Én nem vagyok az, főleg, hogy az elkövetkező 5 (de ahogy látom, most már inkább 10) évben semmi többre nem számíthatunk.
A másik felén nincs akkora forgalom, ami indokolnál a 2*2 sávot. Azért aki tovább megy a 8-ason Herend felé, az eddig is az Északi elkerülőn jár, ami rövidebb és gyorsabb is.
De frontális ütközés - relatív 200-250 km sebességgel - csak nem lesz, a szalagkorlát egyengetése és az útpadka felszántása meg csak ritkán lesz halálos kimenetelű ;-)
a bujfalu nyugati elkerules meg meltanyolhato igeny, csak a helyzet az, hogy soktucat olyan telepules van, ahol joval nagyobb az atmenoforgalom...
Csak nem érted....Azért kéne főleg a kerülőút, mert különben a gyorsforgalmi célból létrehozandó (M?)47-es-M35-ös útvonal ne legyen durván megszakítva.
Igen, a Füzesgyarmat-Biharnagybajom út is nagyon rossz. De valamerre menni kell, ha Békéscsaba és Berettyóújfalu között akarunk közlekedni csak kisebb rossz lehetőség van jelenleg. Vagy venni kell egy Uazt, csak az meg sokat eszik :)
Most nézem a térképen, hogy hála a barcsi barátoknak, lassan már nem lesz olyan útja a megyének, ahol ne jártam volna ;-)))
(Romániáról meg csak annyit, hogy vagyunk néhányan, akik elég gyakran használjuk az ottani úthálózatot, hát ezért érdekel is, hogy éppen hol tartanak a pöcsölésben.)