Villanyszámlában mint tapasztalhattad éves elszámolás van. Azért kell a 10 kW-os rendszer, mert az szummában többet állít elő éves szinten mint amennyi a család energiaigénye.
Én azt számoltam, hogy a hőszvattyúnak sincs semmi értelme: az éves gázfogyasztásom 2000m3. Ez most 260eft. Ez egy cop3-as hőszivattyúval 6600kwh lenne, ami a geo árszabás 29,5ft-jával 194700ft. Szerintem évi 65eft nyereségért hiba 2-3 milliót egy ilyen ingatlan cuccban parkoltatni, mikor ezen összeg kamata 2-300eft lenne évente.
Én nem azt mondtam, hogy az 5 milliót megkeresni akár egyedül is irreális, hanem azt, hogy ennyi pénzből 30-40 milliót EV-re + PV-re költeni irreális. Lehet hogy 2 millióból is megvan a hőszivattyús rendszer, amikor én utoljára 3-4 éve nézegettem akkor emlékeim szerint maga a kívánt teljesítményű hőszivattyú drágább volt. Én végülis a fatüzelés mellett döntöttem, azzal hosszabb távra is tényleges függetlenség valósítható meg, jóval alacsonyabb árral.
Tényleg, véletlenül napkollektort írtam, de nem hinném, hogy a szövegkörnyezetből, és az előbbi hozzászólásokból nem jött le tisztán neked, hogy a PV-re gondoltam. Mentségemre legyen szólva, hogy sokszor mobiltelefonról T9 szótárt használva "okoskodom", és ilyen konfigban elég nehéz átlátni az esetleges fogalmazásbeli hibákat. Van esetleg egyéb kifogásod is az említett hozzászólással, vagy csak ilyen szótévesztesek kiszúrásával tudsz okoskodni?
Hozzáfűzni való még: ha egy elavult, amúgy is kidobásra ítélt rendszert cserélünk le, akkor lehet egész más persze a számítás végeredménye.
Én a magam részéről jobb lehetőséget látok a PV+szél együttes alkalmazásában, mint egyénileg csak a PV-ben. Szélerőmű parkokkal és a lakosság egyéb fogyasztásának csökkentésével (fűtés, stb.) átgondolt egyéni közlekedési társulásokkal (telekocsi, bővíthető kapacitás) ki lehetne szolgálni az igényeket. Pl. nem tudom megérteni, hogy a jelenlegi vasúti személyszállítást miért nem végzik már ki? Rég át kellett volna alakítani. Extrakönnyű járműveknek kéne gördülni a síneken, nem sokszáz-ezer tonnás gépeknek, pártíz, párszáz utas kedvéért. Vicc.
Kérlek, tisztázd magadban a napkollektor és a napelem megnevezések különbözőségét, mögöttes tartalmát, mert KI....OTTUL cseszi a csőrömet, ha vki ezt keveri és még "okoskodni" is akar a témában. Köszi!
Átszámoltam gyorsan az éves fogyasztásomat házra(>PH)+fűtésre(pellet)+hmv(villany/pellet)+villany+1db kocsi (Lupo 3L/20Ekm).
Mind iszonyat spóros megoldás, mégis picit átlépem a 15E kWh-t (~18340), de ha napkoli csinálja már a HMV-t, akkor épp beleférek. Tehát akár reális is lehetne, modern épülettel, átgondolt életvitellel.
De eszembe nem jutna ennyi pénzt "kidobni" 10k-s PV rendszerre, pláne eladósodással. Amortizációt, stb számolt vki??? Ezt ki is kell egyszer cserélni. Jelenértéken számolva, MOST ~20-30%-al többe kerül a PV rendszer kiépítése, mint amennyit a lehetséges élettartama alatt mindezekre kifizetek. Gyakorlatilag sosem térülne meg, vagy kis szerencsével addigra, mikor totál megdöglik a cucc. (20-25 év?) Tehát az erre az időszakra szükséges teljes rezsidet le kell tenned egyösszegben, vagy megfinanszírozni bank segítségével. (bőrt is lehúzza rólad) Arról nem beszélve, hogy a jelenlegi rendszerem, házam ára sem éri el az előbb megadott körítés árát. Persze, ha mindent úgy veszel meg, más a helyzet, tehát nincs távol a "valóságtól", de a véleményem az, hogy a mai valóság torz, és sokan koppannak majd, amikor kiderül számukra mindez.
nehany pontositas: - a hoszivattyus futescucc az kb 2 millabol megvan. - nem egyedul keres az ember, gyakori hogy ketten keresnek, ugy mar nem total irrealis az evi netto 5 milla.
Ez így jól is hangzana, csak számoljunk tovább: Egy átlagosnál jobban szigetelt családi ház egy használható környéken mondjuk legyen 35mill. ehhez a hőszivattyús fűtési rendszer 5 mill. a napkollektor rendszer 16 mill., a 2 EV 25 mill. az eddig 81 millió. Nos ez egy átlagon felüli fizetésből sem fog soha összejönni. Ha mondjuk keres az ember évi 5 mill. nettót, akkor már a felső 1-2%-ban van, de még akkoris csak évi mondjuk 2 millót van esélye félretenni. Egy egész élet munkája is kevés erre...
Szerintem nagyjából azzal lehet számolni, hogy az akkuk élettartama 10-15 év, vagy félmillió km lesz. Ez úgy értendő, hogy ekkor romlanak a csúcs kapacitásuk 60-80%-ra.
10 kW-al nem fogsz tudni 400 nm-t fűteni meg elektromos fogyasztókat ellátni meg még autót is tölteni. Vagy autót töltesz vagy TV-t nézel vagy fűtesz de egyszerre ezek nem fognak menni ilyen csúcsteljesítményű napelemmel. :)
Az akkumulátoramortizáció az új generációs elektromos autóktól kezdve (MiEV, LEAF) értelmetlen fogalommá válik, mert minden nagy cég az akkumulátorok élettertamát a jármű hasznos élettertamával egy szintre hozza.
"Tudtommal a jelenleg eladott roadstereknek is a hatótávolsága valami 120km."
Rosszul tudod, a Tesla Roadster EPA kombinált tesztciklus szerint mért hatótávolsága 244 mérföld (~ 390 km). De ha képes vagy kb. 30 km/h-val folyamatosan cammogni vele, akkor [link1] is meg lehet tenni vele egy feltöltéssel.
"Tudtommal a jelenleg eladott roadstereknek is a hatótávolsága valami 120km."
Rosszul tudod, a Tesla Roadster EPA kombinált tesztciklus szerint mért hatótávolsága 244 mérföld (~ 390 km). De ha képes vagy kb. 30 km/h-val folyamatosan cammogni vele, akkor akár 650 km-t is meg lehet tenni vele egy feltöltéssel.
Olyan amit pár perc alatt fel lehet tölteni - igaz nem tönn száz csak 160 km-nyi "vellannyal" - már 3 évvel ezelőtt is létezett.
A laikusok - sőt néha nem csak azok lsd. Toyota, Honda - legalább 10 éve folyamatosan túlbecsülik a gyorstöltés jelentőségét. Könnyen lehet hogy ez azért van, mert nem tudnak elvonatkoztatni a megszokott elbumlizok a benyakúthoz, betololm a csövet, 3 perc, fizeket és megyek is típusú verklitől és nem értik meg, hogy az elektromos autókat - legalábbis kezdetben - nem így fogják használni, hanem inkább úgy mint egy mobiltelefont (hazamegyek, rádugom a töltőre -20 sec -, alszom, reggel leveszem a töltőről - 20 sec -, és "teletankkal" indulok).
Persze nem mindenkinek adatik meg az otthoni töltés lehetősége, nekik fontosabb a töltés gyorsasága. Szerencsésebb helyeken: pl. Anglia, Kalifornia már most - ill. évek óta - folyik a nyilvános töltőállomások kiépítése, ott ez kisebb gondot fog okozni, mert nagyon sok nyilvános helyen lesz/van lehetőség töltésre pl. parkolás alatt.
Ez az egész azon bukik meg, hogy teljesen hibás az a marketing-alapvetés, hogy egy vállalatnak mindig mindenkor és minden körülmények között arra kell építenie, hogy a vevő mit akar ill. mit szokott meg következésképpen mit vár el.
A napelemes rendszer. Plusz még 2 normális EV (neked és a lányodnak) még 20-25 milla alaphangon. Csak 2 kocsihoz szinte biztosan kevés a 16 millás napelem... Eh, nem néz ki ez sehonnan jól...
A Tesla megcsinálta korábban a beígért Roadstert is - amiről a legtöbben azt állították, hogy soha nem lesz kész, nem fog működni, nem hozza a beígért paramétereket ...stb. - mégsem vált "egy csapásra" egyeduralkodóvá az elektromos meghajtás a sportautó szegmensben. Persze, a konkurencia mind megpróbál valami hasonlót kitolni magából pl. Dodge EV, meg valamit az elavult németek is szenvednek mint disznó a jégen, de még néhány évig biztosan nem lesz belőlük semmi sem. A Tesla-nak nagy hatása van - pl. a Volt-ot bevallottan emiatt kezdték el fejleszteni -, de ez a hatás nem azonnali, mert az élet nem DisneyLand, nem csak kívánni kell valamit és az azonnal valóra válik. Az 5-10-15-éves lemaradást nem lehet néhány hónap alatt behozni, pláne nem úgy, hogy akit be akarnak hozni az gőzerővel megy tovább. A Toyotán a Nissan-on és a Mitsubishi-n kívül a többi autógyárnak gyakorlatilag semmilyen alkalmas akkumulátorgyártó kapacitása sincs. Azokkal a tanulmányokkal amikkel vakítják a parasztot ki is merült a lehetőségük. A VW meg az Audi fejesei nem véletlenül mondogatják, hogy az elektromos autók kora még 5-10 évre van, úgyhogy az emberek inkább vegyenek büdös-szaros kormoló rákkeltő dízeleket amikben ők otthon vannak. Ezt alapvetően 2 ok miatt mondják, egyrészt mert iszonyúan be vannak fosva, másrészt mert pontosan tudják, hogy a saját faszkalapságuk miatt 10 évvel le vannak maradva a japánok mögött ezen a területen hiszen még egy piacképes hibridet sem voltak képesek eddig kihozni míg a Toyota most augusztusban adta el a 2 milliomodikat(!), szaktudásuk a területen nincs, gyakorlatuk nincs, gyártókapacitásuk nincs.
Persze, a benzin meg dízel ki fog pusztulni, de nem hipp-hopp egyik évről a másikra, hanem évtizedek alatt.
A hibrid a villanyautóhoz képest nincs túlbonyolítva, pont annyival bonyolultabb, hogy a jelenleg nagy tömegben rendelkezésre álló akkumulátorokkal elérhető hatótávolságot gazdaságosan megtöbbszörözhessük a szénhidrogén alapú üzemanyagok viszonylag nagy energiatartalmának segítségével.
Amit olvastál az akkumulátorokkal kapcsolatos nyersanyaghiányról az úgy az egészet tekintve egy marhaság sok ok miatt is. Egyrészt a jövő hibridjeinek egy része és elektromos autóinak szinte mindegyike, nem a NiMh akkumulátorokkal lesz felszerelve, hanem valamilyen litium alapúval, amikbe ilyen ritkaföldfémek nem kellenek. Amikbe kellenek azok az állandó mágneses motorok ill. vezérlőelektronika egyes komponensei. Másrészről a Toyota pl. az új generációs hibridjeit jelentősen áttervezte ebben a tekintetben is, hogy egyrészt kevesebb ritka földfémet kelljen alkalmazni vagy más helyettesítő anyagokat vetettek be helyettük (erről egy elég részletes cikk volt a Nikkei-en). Ezzel nem csak a fenntarthatósági céljaikat hanem a költségeik jelentős csökkentését is megvalósították.
Nálunk is van iccakai a vízmelegítőn, de nam használjuk. Többet evett, mint az összes többi fogyasztás hűtőkkel, mosógéppel, TV-vel, számítógéppel. Most próbálgatom a kis napelemeket. Laptop 18V-nyi akkuját is tölti, 22V felett van az üresjárási fesz.
800000-et inkáb befektetek. Baszom a fillért, hogy később legyen tőkém pénzt csinálni. Elköszörülgetek a 100000-es Ladával 6-7 literrel. Így is lelkiismeretfurdalásom van, mert: -szennyezem a környezetet -a benzin árával is a fennálló igazságtalan és értelmetlen társadalmi rendszert támogatom.
Hát nem jól tudod. :) Igaz már nem éjszakai áram a neve, de van és lesz is még jó darabig, mert Paks nem tud leállni, úgyhogy vannak olyan szakaszai a napnak amikor annak ellenére hogy csak a fogyasztás 40%-át tudja biztosítani, mégis túltermelésben van. Ezt az áramot adják oda olcsóbban a szolgáltatók.
Nyilván tudtam, hogy kétirányú órára gondolsz. Az indulási költségei akkoris hatalmasak, alaphangon 40 milla lehet egy EV-vel együtt. Ez nem lehet tömegeknek mostanában pálya, és nemcsak az ár miatt. Ha ezt tömegesen kezdenék űzni MO-n akkor a hálózat összeomolna. Más, tudod mi lenne az elektromos fűtéseddel, ha a muszka több hónapra elzárná a gázcsapot? Szépen végignézhetnéd, ahogy megfagysz, miután a többiek az olajradiátorokkal összeomlasztották az egész hálózatot a kétirányú óráddal együtt :(