Kezd kicsit fárasztó lenni, ahogy ellepik Audiolandot a Long Kft. kéretlen posztjai. Megjegyzem, van ennek legális formája is, csak ahhez szerződést kellene kötni az Index fórum üzemeltetőjével. Arról most ne is beszéljünk, mit gondol rólad Jaco odafönt :)
"valaki el kell költsön pár százezret, milliót ilyen dolgokra"
Másvalaki pedig ugyanennyit - ha nem többet - elkölt stúdiómonitorokra, szubládára, tökfelesleges mérőeszközökre és egyéb szirszarokra, hogy beteljesületlen sztár álmait - a család kontójára - reménytelenül kergesse ;]]
Értem, persze, de a dominálást egyrészt erősnek tartom :-) Illetve továbbra is fenntartom, hogy akármennyire kifinomult a cucc, azokra a nüanszokra, amelyek kevésbé befolyásolják a hangzást, mint pl. a hallgató elhelyezkedése a hangfalhoz képest, vagy mondjuk a felvett anyag minősége, azokra nem érdemes sokat költeni. Ha végiggondolod, ezek nagy része független a lánc minőségétől. Nem fogsz mindig Jazz at the Pawshopot hallgatni, hanem beteszed mondjuk a Led Zeppelin III-at, ami botrányosan fosadék felvétel, szarul felvéve, és több helyen szarul eljtászva, mégis azt érdemes hallgatni, a JatP-t meg nem. Namindegy, én cinikus vagyok, de azt is megértem, ha valaki el kell költsön pár százezret, milliót ilyen dolgokra ;)
Én 180 fokkal ellentétes irányból tudom igazolni, hogy a digikábeleknek ugyanúgy van "hangja", sőt bejáratási ideje, mint az analóg jelet továbbító kábeleknek.
Hogy melyik és milyen szerkezetű és anyagú analóg kábeleknek milyen hangja van, azt már végigkísérleteztem pár évtizeddel ezelőtt saját gyártású és megvett kábelekkel is, de a digi kábelek nem különösebben hoztak lázba. A laptop és DAC közé is szívfájdalom nélkül bedugtam egy nyomtatókábelt. Nemhogy 100, de 10 ezret se adtam volna semmilyen USB kábelért...
Több mint egy év után láttam meg valamelyik jól ismert forgalmazónál, hogy 52 helyett 29-ért adnak valami belépő szintű kábelt, és ennyit ne sajnáltam nélkülözni egy 14 napos próbára (miközben dac próbára korábban simán nélkülöztem akár 400 ezret is...;)
Megjött a kábel, bedugtam, és azonnal hallottam, hogy picsaszar lett a hang a nyomtatókábelhez képest is. Ebben a pillanatban vált egyértelművé számomra, hogy a digikábelnek is van hangja! A többi már részletkérdés;)
Én talán annyiban árnyalnám a gondolatmenetet, hogy nem mindegy milyen rendszerről beszélünk. Talán olyasmi példát hoznék fel, hogy egy suzukival az autópályán 100-130-al akarunk menni és a bal oldali futóműben a nem rugózott tömeghez tartozó egyik csavart kicseréljük 10 gramm helyett 50 grammosra nem történik észrevehető változás, viszont ha ugyanezt a csavart egy forma-1 es autóban cseréljük ki amivel kanyarban mész 250-el akkor ott annyi lesz a változás, hogy lerepülsz a pályáról. Szerintem a hifiben is így van, minél inkább kispanoljuk az alapokat annál inkább a peremfeltételek kezdenek dominálni.
Sosem felejtem el egy cimborám mesélte, mikor egy integrált készüléket adott el, DAC+előfok, végfok. Egy házaspár volt és az úrral nyélbevágatott az üzlet utána rákérdezett, hogy nem hallgatnának-e meg egy jó minőségű S/PDIF kábelt. Némi hezitálás után belementek a kábel a készülék árának 1/3-át tette ki.
Hát nagy bajba kerültek.
Az eddig viszonylag passzív hölgy mondta ki, hogy hát ezt vedd meg hozzá mindenképpen, mert enélkül nem sokat ér az egész :)
Tehát azt mondanám, minél inkább "kommerszebb" egy készülék annál inkább nem lehet hallani pl egy kábel "hangját", de minél feljebb megyünk annál inkább elkezd(het) dominálni az összképbe.
Szerintem senki se hallgasson kábelt, mert a kábel nem szól jól. Joshua Redman Beyond című lemeze, na az jól szól. Azt érdemes hallgatni, akár laptop-hangszórón is.
Persze tudom, ez olyan most, mintha a hájendezés alapjait kérdőjelezem meg, de nem. Van pár dolog, ami fontos, akár nagyon-nagyon sok pénzt ráköltve is, és van, ami nem. A nem (annyira) fontos dolgok között van a digitális kábel is. A nem fontos dolgokat onnan lehet felismerni, hogy ugyanannyit, vagy kevesebbet számítanak, mint pl a füled vs a tweeter magassága a padlótol. Ha érted, mire gondolok.
Semmi gond, ne kérj elnézést, mert nincs miért, főleg nem egy egészséges kritikáért. Lehet kicsit elfogult vagyok a gyártóval szemben, nyilván vannak szebb meg jobb készülékek is, viszont realitást nélkülöző rosszindulatú megjegyzésekkel szemben meg fogom védeni ha van rá alapom.
Ha nem tetszik a külseje, vagy a kidolgozottsága az egy egészséges kritika. Aki hallotta és nem tetszik az szintén az a kategória.
Én elégedett vagyok vele engem ez érdekel, nem kell mindenkinek, ugyanazt szeretnie. Az lenne a lényeg, hogy mindenki találja meg a számára megfelelőt aztán legyen vele boldog.
Letöltés után az internetkapcsolatot akár fizikailag is meg lehet szakítani – innentől kezdve az USB kábel vs internet összehasonlításnak se füle, se farka...)))
Az utolsó fél méter ha az USB-ről beszélünk két aktív készülék között van. Amúgy Tidal-on már rengeteg felvétel nagyfelbontáson van MQA tömörítéssel. Az el tud menni 24 bit 352kHz-ig. A minek azt most hagyjuk...
Ilyen szempontból érdekesebb kérdés, a készülékek tápellátását biztosító 1,5 méter hálózati kábel. Ott aztán tényleg nincs komolyabb aktív eszköz a legközelebbi trafóházig aztán mégis.
Amúgy nem gondolom, hallom :)
De tényleg ez így meddő vita. Én nem meggyőzni akarlak továbbá nem fogok tudni neked teljes mértékben megnyugtató logikus magyarázatot adni a dologra de attól még létezik. Vagy nyitott vagy rá aztán utánamész ha érdekel, vagy nem ennyi.
"pont azon az utolsó egy-másfél méteren fog majd számítani"
Ez takkra és bitre pont ua. a logika, hogy a Paksról jövő delejben mér az utolsó másfél méter kábel számít, amikor az informatikusok nem hallanak ottannék semmiféle különbséget, bárhogyan is hegyezik a fülüket...;)
Hogyan szerzed be a 24 Bit/192 kHz (vagy ennél jobb) zenei file-t? Mondom hogyan. Felkattansz mondjuk az egyik on-line lossless áruházba és letöltöd onnan. Na most. Az a szerver ahonnan ez lejön a tenger túlsó feléről elégíti ki a Te megrendelésedet*, és aztán a kitudja hogy miféle kábeleken és routereken keresztül jut el hozzád a PC-re. Innen már nem tudom milyen utat választasz, hogy egy pendrive-ra v. egy hálózati meghajtóra másolod és aztán onnan kerül a médialejátszódba, de ez már nem is releváns. Na most. Gondolod hogy a file tartalmának a hangzása 15 ezer km kábeleken szervereken és routereken keresztüli utazást követően, pont azon az utolsó egy-másfél méteren fog majd számítani ahova a 100 ezres USB kábelt dugtad? :D
*lossless komplett zenei anyagok nem férnek el egy hagyományos CD-n v. DVD-n ezért a forgalmazásuk csak Blue Ray lemezeken és vagy online forrásokból lehetséges. Ezek közül Blue Ray lemezes értékesítést még nem láttam.
Asszem ebben teljesen igazad van. Megnéztem a sajátomat, mert nem rémlett ilyen szintű lyukkavalkád. Azon már jobban sikerült a hátlap. A kilogó panel a BT modul antennája az lehetne valóban esztétikusabb.
"csak megfelelő minőségű rendszer kell, hogy kijöjjön."
Ennél sokkal fontosabb az a zenei érzékenység (majdnem intelligenciát írtam;) ami messze-messze túlmutat az A-B tesztet szajkózó naiv;) botfülek észlelésén és befogadóképességén.
Ha elengedjük azt az ideiglenesen hiányzó csatlakozót a hátlapon, akkor engem sokkal jobban idegesít az a vakegérség, amivel NEM festették le az előlap színére az oldalsó hűtőbordát. Ordenáré a felemás doboz, vagy lenne az előlap is mattezüst, vagy az oldallap is matt fekete Ha ilyent vennék, azonnal lefújnám, és szarnék a garanciára is;)::: Tessék, félig kész::
A CD jáccójuk viszont bármilyen nézetből és minden tekintetben álomszép, ráadásul kurvára odaver a Kimura-fílingnek is;]]: