Keresés

Részletes keresés

DECKARD Creative Commons License 2023.12.02 0 2 45303

Ezek szerint nyugodtan kijelenthetjük, hogy szimplán csak mondtál egy nagyot, minden különösebb alap nélkül... :)))
Nem először és szerintem nem is utoljára :DDD

Előzmény: naiv_ (45302)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.02 -1 0 45302

Egy cikk, amely áttekinti  a témakört (nem a zavartatást, de lehet, h érinti) 

 

https://www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sciences/inertial-navigation

 

Kapcsolódóak:

 

https://www.applanix.com/news/blog-gnss-rfi-pt1/

 

https://www.iata.org/contentassets/d7e421981aa64169af1a8d6b37438d4d/tib---gnss-interference---20230330.pdf

 

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1607/1/012075/pdf

 

De fel lehet tenni a kérdést a mesterséges inteligenciának, lehet, h összeszedi...

Flagstaff Creative Commons License 2023.12.02 0 0 45301

Troll ON

Majd kap a navigátor a feje fölé egy kis ablakot, mint a régi Tupoleveken és kémlelheti az eget pozícióért.

Troll OFF

 

:-)

Előzmény: DECKARD (45298)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.12.02 0 0 45300

 a GPS zavarás veszélye miatt egyre többen kezdenek újra INS-t integrálni a navigációs rendszerekbe”

 

ezt én ispont így tudom.

 

sajna megint átcsúsztunk a konkrét ismereteket nélkülöző fantáziálás mezejére, mint ahogy arra már többször volt példa a fórum történetében.

 

Egyébként engem is érdekelne, ha Naiv, vagy bárki kitúrna egy olyan konkrét hivatkozást (nem saját ötletelést), ahol hitelt érdemlő szerzők írnának az INS rendszerek zavarási lehetőségeiről. 

Előzmény: DECKARD (45298)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.02 0 0 45299

Nézd meg az alábbi (burkolat nélküli) rendszert:

 

https://www.youtube.com/watch?v=G3PVcYvbNp4 máris láthatod mennyi lehetőség van zavarojelet juttatni a rendszerbe (rengeteg forgó alkatrész, valószínű sok csúszúgyűrüs érintkezővel táplálásra, jelek leszedésére, a sok vezeték megannyi antenna, illetve lehetőség vezetett zavar közvetítésére).
EMC (immunitás és zavarsugárzás csökkentés elvárt szint alá -  Electro Magnetic Compatibility) teljesítésre komoly energiát kel fordítani a fejlesztőknek ennél egyszerűbb készülékek tervezése, fejlesztése során is. A berendezések EMI-át (zavarállóságát) méregdrága laborokban vizsgálják, néhány 10W-os irányított sugárzással (nem MW-os a zavarjel....)

 - igaz néhány m távolságból. Komoly küzdelmet jelent az EMI állóság elérése, sok esetben...
A többit a fantáziádra bízom...

Előzmény: DECKARD (45298)
DECKARD Creative Commons License 2023.12.02 0 0 45298

Figyu, azzal az energiával amivel ezt cseszegeted, már kisütötted a teljes repvezérlést... FYi már a harmadik generációs vadászgépek/vadászbombázók ey része is aerodinamikailag inherensen instabil (F-16 pl.) úgyhogy elektronika nélkül nehezen marad a levegőben. A B2/B21 jellegű aerodinamikai képtelenségeket meg egyáltalán nem lehet számítógép nélkül a levegőben tartani, szóval megint ott vagyunk, hogy ha létezik olyan technológia, amivel azt lehet csinálni, amit állítasz, akkor a degradálódó pozícióadat lesz a megcélzott gép a legkisebb problémája. Igazából "zavarni" az INS-t leginkább a GPS zavarásával lehet, mert az INS alapú pozíció idővel amúgy is degradálódik (ez a rendszer jellegéből adódik), ennek megfelelően a GPS/GNSS alapú adatokkal szokták frissíteni/korrigálni. Igazából pont a fordítottja van, mint amit mondasz, mert kicsit utánaolvasva a legtöbb hír arról szól, hogy a GPS zavarás veszélye miatt egyre többen kezdenek újra INS-t integrálni a navigációs rendszerekbe, illetve a GPS miatt durván háttérbe szorult INSre most megint kezd kicsit fejlesztői figyelem irányulni.
De még mindig érdekel az a forrás, ahonnan az INS zavarását szedted...

Előzmény: naiv_ (45297)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.02 0 0 45297

Off
Ez itt egy lasergiroszkop elvi rajza, kilvaso detektor, piezo electric motor -  ezek mind villamos elemek. 

"Typical accuracy for a medium-performance ring laser gyro navigation system is around one nautical mile of error per hour of flight."
(Feladat: ezt rontani...)

 

 

A detektor valószínű már "támadható" (érzékeny)... biztosan alacsony ott a jelszint. A nyilvánvalóan árnyékolt (nem korlátlanul) térbe valahogyan be kell juttatni a zavarokat.
Erre alkalmas bármilyen vezeték, amely akár digitális jeleket hoz ki (ezen jönnek ki a szög infók), mivel "hossza" van - tehát antenna. Persze azt is lehet árnyékolni, de tökéletes árnyékolás sincsen, jóságát az jellemzi, hány dB-vel csillapítja adott frekvencián a zavart. A következő kérdés, mekkora zajszintet kell ahhoz elérni, hogy a rendszer hibákat produkáljon, hibásan számláljon mondjuk elfordulást (a képen jelzett "rácson" ami valójában laseres interferencia rács)... Ha ez tudjuk, már az is kiszámolható, mekkora energiával (térerővel), mennyi ideig s milyen frekvenciával kell besugározni az árnyékolt (-nak gondolt) rendszert ahhoz, hogy tévesszen. Ehhez nem kell "eltalálni" a tárgyat, csak a zavarsugárzó kúpba kell bekerülnie (ami néhány fokos térszöget jelent -  ez irányítástechnikailag nem gond). Ha van több MW csúcsteljesítményű impulzus adód (van), azt gömbkarakterisztika helyett kisnyílású térszögben lesugározva arányosan megnövelt jelszintet kapsz, még sok km távolságból is - ez lehet elég a zavarásra, pontosság romlásra, kiesés generálásra...

Előzmény: DECKARD (45296)
DECKARD Creative Commons License 2023.12.01 0 0 45296

"Villamosmérnöki fantáziámból: Fogalmam sincsen, hogy egy lézeres giroszkóp hogyan néz ki, egy mezeiről már több fogalmam van. Az biztos, hogy bármilyen ilyen típusú eszköznél vannak szenzorok, analog jelátalakítók, elektronikus erősítők, s igen alacsony szintű jelek, amelyekre ha zavar ül, romolhat a rendszer pontossága (függetlenül a rendszer távolabbi pontján történő, már erősen zavarvédett, fizikailag relatíve magaszintű (amplitúdóju), digitális feldolgozástól). Azaz ha egy ilyen rendszert nagy intezítású elektromágneses térbe helyezel (zavart sugárzol rá fokuszáltan igen nagy - akár MW-os -impulzuscsúcsokkal, keletkezhetnek annak a bemeneti szintjén olyan zavarok, amelyek jelentősen rontják a pontosságát. Az ukrán háború részben erről szól, a rádiózavaró rendszerekkel a felek egymás radarjait, elektronikáit, navigációs rendszereit igyekeznek megzavarni, a kódolt jeleken kívül nagy amplitúdójú, rezonanciafrekvenciára hangolt jelekkel - hogy rakétáikat, drónjaikat, lövedékeiket stb. eltérítsék. Aki ebben kevésbé van otthon, javaslom mobiljával menjen egy analóg rádió/TV közvetlen közelébe,s figyelje meg a működésében bekövetkező változásokat... - egy mobil adóteljesítménye 1-2 W, egy iránított zavarsúgárzó impulzusteljesítményben sok MW is lehet... "
háppersze... csak ugye egy katonai rendszert éppen az ilyesmire szoktak felkészíteni, árnyékolás miegymás. Ha meg ezt fókuszált energiával akarod áttörni akkor azt gondolom elég pontosan kell követni, viszont ilyenkor már sokkal egyszerűbb ledurrantani... sok siker egy végfázisban közeledő GPS/inerciális kombinált irányítású tüzérségi rakéta leszedéséhez. Egyébként meg ekkora energia vszínűleg már nemcsak a lézergirót sütné ki... szóval ez nekem változatlanul kissé hihetetlen, bármennyire is jól hangzik a villanymérnöki blabla a jelszintekről meg a wattokról. Érdekel a dolog, szóval ha hozol forrást szívesen tanulok.

Előzmény: naiv_ (45294)
Szanya Creative Commons License 2023.12.01 0 1 45295

Én bármit elhiszek. 

naiv_ Creative Commons License 2023.12.01 -1 0 45294

Rövid, mélyrehatoló, tudományos igényű válaszom: fogalmam sincs.

OFF

Villamosmérnöki fantáziámból: Fogalmam sincsen, hogy egy lézeres giroszkóp hogyan néz ki, egy mezeiről már több fogalmam van. Az biztos, hogy bármilyen ilyen típusú eszköznél vannak szenzorok, analog jelátalakítók, elektronikus erősítők, s igen alacsony szintű jelek, amelyekre ha zavar ül, romolhat a rendszer pontossága (függetlenül a rendszer távolabbi pontján történő, már erősen zavarvédett, fizikailag relatíve magaszintű (amplitúdóju), digitális feldolgozástól). Azaz ha egy ilyen rendszert nagy intezítású elektromágneses térbe helyezel (zavart sugárzol rá fokuszáltan igen nagy - akár MW-os -impulzuscsúcsokkal, keletkezhetnek annak a bemeneti szintjén olyan zavarok, amelyek jelentősen rontják a pontosságát. Az ukrán háború részben erről szól, a rádiózavaró rendszerekkel a felek egymás radarjait, elektronikáit, navigációs rendszereit igyekeznek megzavarni, a kódolt jeleken kívül nagy amplitúdójú, rezonanciafrekvenciára hangolt jelekkel - hogy rakétáikat, drónjaikat, lövedékeiket stb. eltérítsék. Aki ebben kevésbé van otthon, javaslom mobiljával menjen egy analóg rádió/TV közvetlen közelébe,s figyelje meg a működésében bekövetkező változásokat... - egy mobil adóteljesítménye 1-2 W, egy iránított zavarsúgárzó impulzusteljesítményben sok MW is lehet... 

(munkám során sokszor találkozom elektromos jelekkel mesterségesen megzavart, összetett, intelligenciát (mikrokontrollereket) tartalmazó elektronikai készülékek ilyen tulajdonságainak méréseivel - mielőtt valaki azt mondaná, hogy ez bla-bla)

Előzmény: DonQuijote (45293)
DonQuijote Creative Commons License 2023.12.01 0 0 45293

Gondolom kíváncsi lenne ő is a részletekre, hogy milyen módszerekkel lehet zavarni mondjuk lézergiroszkópos inerciális navigációt...

Előzmény: naiv_ (45292)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.01 0 0 45292

Már megint kötözködsz, mi a kérdés?

Előzmény: DECKARD (45291)
DECKARD Creative Commons License 2023.12.01 0 1 45291

"Állítólag még az inercia alapú (giroszkópos) navigációt is megtudják zavarni..." állítólag nem is jártak a Holdon...:))) te bölcsész vagy???:)))

Előzmény: naiv_ (45288)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.01 0 1 45290
HUN-12214 Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45289

Az Astra nagyon jó. Nekem is az van.

Ebayen indiai hajóbontókból lehet(ett) nem annyira drágán igazán jó nevűeket kifogni, de nagyon olcsón ott sem adják :( (Freiberger, Cassen and Plath, Tamaya, vagy szovjet CNO ) De sajna már onnan is inkább csak dísztárgyak jönnek.

Az ilyen csillogó rezek is dekorációnak készülnek, nem mérni.

Előzmény: DonQuijote (45281)
naiv_ Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45288

Hát nem egészen. Nem lekapcsolásról és átprogramozásról(hamis jelet tesznek a GPS jelbe) van szó , hanem arról, hogy célterületen bármit meg tudnak zavarni -  ha nagyon akarják. A modern légelhárításnak része ez a tevékenység. Azért jogi kérdés, metr háborúban a semleges fél elvárhatná, hogy saját műholdjait biztonsággal vegye -  vagy nem? - ezt nem tudom, vagy egymással lerendezik...  Állítólag még az inercia alapú (giroszkópos) navigációt is megtudják zavarni...

Előzmény: liftkeel__ (45287)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.11.30 0 2 45287

Úgyvan!

A tengeri navigációban alapból nem gondolom, hogy akár 100 méter tűrés ne férne bele. (nyilván ha tudom, hogy ennyit szór, akkor nagyobbat kerülök a zátony mellett)

 

Amit kicsit megvisel a háborús helyzet pl ez: https://www.axial.hu/cikkek/hirek/merfoldko-a-precizios-helymeghatarozasban, de a többi referencia műholdas navival megy zavartalanul (egy esik ki). Ami miatt az usa lekapcsolná, amiatt az orosz nem fogja, ami miatt a másik azt a kínai nem fogja ... és így tovább... Szerintem.

 

Mezőgazdaságban a preciziós pozicionálás sokkal fontosabb, a traktor tudja, hova rakta a vetést, a kultvátor utána ugyanott megy végig 2 cm tűréssel és nem a kukoricát vágja ki, hanem a gyomot. Ugyancsak felírja betakarítéskor a terméshozamot és pár méterenként számított mennyiségű műtrágyát szór ki utána a földeken. Ésatöbbi.

  

 

 

Előzmény: naiv_ (45286)
naiv_ Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45286

Nincs külön kereskedelmi GPS, háborús területeken zavarhatják. Valószínű még a Galileót(BeiDou, Glonass-t) is,  bár ez számomra jogi kérdéseket vet fel... Vannak más lehetőségeik is, egyéb rádiós, vagy inerciális navigációs rendszerek. Arra céloztam, tőlük elvárható a szextáns rutinszerű használata.  

Előzmény: edesviz (45285)
edesviz Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45285

A kereskedelmi rendszer sem működik egyes helyeken pl Arab öböl. Polgáti repülés is akadáypkba ütközik, De Gáza környéke is problémás,....

Előzmény: naiv_ (45274)
naiv_ Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45284

Mert nem csillog...:) (valószínű ezért fekete)

Előzmény: DonQuijote (45283)
DonQuijote Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45283

A fekete az miért baj?

Előzmény: naiv_ (45282)
naiv_ Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45282

((Műanyagból nem vennék...

Az Astra legalább tartós árú benyomását kelti, de egy grammal nem tűnik jobbnak az EMAGosnál + fekete...))

Maradok a Xiomi 11T Pro-nál, de bármelyik 5000 HUF-os használt smart mobil lenyomja a legjobbat is... fentiek a múzeumba vagy a falra valók... 

Előzmény: DonQuijote (45281)
DonQuijote Creative Commons License 2023.11.30 0 0 45281

"Mikrométer nélkül", meg úgy egyáltalán, ja biztos olcsó, lehet, hogy a Jákob pálcánál pontosabb, de ha a legolcsóbb használható szextánst szeretném akkor inkább egy ilyen: https://www.davisinstruments.com/collections/sextants/products/mark-3-sextant

Mondjuk nem csillog olyan szépen, az igaz.

 

Nekem egy Astra IIIb-m van, akkoriban mikor vettem, az volt a legolcsóbb nem műanyag (és nem ajándékbolti kategória).

Előzmény: naiv_ (45280)
naiv_ Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45280

Az egyik legmenőbb tengerészeti csecse-becse bolt Amalfiban van. Bármit megkapsz ott szextánstól hajólámpáig (klasszikus) rézből, mindenfél méretben, minőségben.

de nem kell annyira messzire menni...

 

https://www.emag.hu/sea-club-sextans-mikrometer-nelkul-sargarez-21-x-20-cm-8201n/pd/DDTB8BMBM/?cmpid=87202&gad_source=1

 

lassan egy jobb ebéd drágább...:)

 

 

 

Előzmény: Szanya (45278)
Szanya Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45279

Izgi az SSL. Két nyert futam után egy 3. hellyel csoport elsők vagyunk. De asszem a következő futam duplán számít. Két pont az előnyünk a mögöttünk levő másik két csapat előtt. 

Szanya Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45278

Szextáns és szextáns között is van különbség. De nem vagyok igazán képben. Lehet dísznek valót is kapni olcsón. De egy nagyon frankó az szerintem nem olcsó. 

Előzmény: naiv_ (45272)
Flagstaff Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45277

Az iraki háború is csak egy kofalárma volt, nagyrészt a légierő tarolt, ami megmaradt azt szétküldte a mindenféle tekintetben fölényben lévő koalíció földi ereje. Mondjuk ugyanez Kínával, Iránnal vagy a medvével (bár a mostani helyzetet sokan sokféleképp értékelik) már érdekesebb lenne.

Előzmény: rezgaras (45276)
rezgaras Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45276

A második iraki háború alatt európai civilek figyelték, hogy megy-e a GPS Bagdadban. Végig ment, még a "scrambling"-et sem kapcsolták be. Más kérdés a zavarás. Az ukrajnai helyzet alapján az látszik, abban elég jók, szinte mindenütt.

Előzmény: Flagstaff (45275)
Flagstaff Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45275

Azért megnézném amikor a GPS hálózatot "lekapcsolják" a harcoló felek mihez kezdenél az elektromos dolgaiddal a partoktól par száz mérföldre. Ne keverjük a jelenlegi lokális kofalármákat egy tisztességes háborúval. Persze ennek elég csekély az esélye. 

A good craftman never blames his tools.

Előzmény: naiv_ (45274)
naiv_ Creative Commons License 2023.11.29 0 0 45274

Háborúban nem szoktam (-tunk) hajózni. A kereskedelmiek pedig megoldják.

Előzmény: edesviz (45273)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!