Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A héten voltam az egyik buszgaragéban'mert unatkoztam. Várakozás közben belenéztem az egyik csarnokban álló buszba, semmi személyes tárgy a sofőrfülkében,pont mint ebben a 620-asban.
A francia csendőr meglátott egy ilyen dekorációs magyar buszt.
Ok.
Elkérte a sofőrök útlevelét.
Majd megszámoltatta a zászlókat.
Talán 15-20 db lehetett.
Közölte darabonként 10 francia frank.
A magyar sofőrök meg a magyar csoportvezető már éppen nyitni akarták a szájukat egy amolyan magyaros, harsány tiltakozásra mikor a francia kifogástalan németséggel közölte, hogy fellebbezésre van jog, akkor 20 frank lesz a bírság zászlónként..................:-)))
Apám Skoda teherautójába én is tettem,hadd lássák a magyar fröccsöntés remekét Moszkvában is. Egyébként néhány busz gkv-nál is elszabadult a dekorációs ötletelés.
Mindenesetre érdekes, nem ismertem ezeket a lehetőségeket, jó hogy leírtad, köszi.
Akkor nekem még kevés dolgom volt a Mozaikkal, nem ismertem azt az épületet, most csodálkoztam rá egy 77-es légifotón arra, hogy bár a vizsgaállomás, meg a VW szerviz szinte a mai formájában állt már, de a felső rakpart még a Mozaikig sem létezett, a HÉV síneket is akkor kezdték talán kiépíteni a vizsgaállomás mögött, mert a zöld vonatok addig a kép szerint a Bogdáni útnál, egy szűk S-kanyarral mentek át a Szentendrei út másik oldalára. :-O
Eredetileg csak az átépítési, átalakitási kocsikra.
Ha emléxel rá a bejárattal szemben, az út túloldalán volt az a régi vasúti őrház ahol az átalakítási, átépítési osztály működött.
Nos ők voltak jogosultak az általuk megáldott járművekre új rendszámot kiadni.
Persze az esetek 90%-ban az általuk - külön soron - vizsgáztatott akármiknek nem tudtak rendszámot adni, mert például a vontatott beton pumpára való rendszámuk, ott helyben nem is volt.
De személykocsikra volt egy készletük.
Talán 100 db ?
Ha elfogyott kaptak másik 100 db-t.
Ha jól csalódom az ilyen 100 db-k több mint egy évig kitartottak náluk.
78-ban a Mozaikban is adtak rendszámot? Én 81-ben állítottam talpra egy CZ 175-öst kosárból, de úgy emlékszem, a rendszámot vizsga után a Hungárián, a Közlekedésrendészeten kaptam meg, sőt ha nem tévedek, még a gépjárműátírás is ott történt, csak pár év múlva vezették be, hogy a kerületi rendőrkapitányságokon lehetett a tulajdonjogot beíratni a forgalmikba. Tévednék?
Megkereste anyámat, hogy szerezzen protekciót nálam.................:-))
Már nem emlékszem milyen volt a rendszáma de azt kérte 1978-ban hogy intézzem el a Mozaik utcában (éppen ott dolgoztam), hogy rendszámcserénél 4 db egyforma számú rendszámot kapjon.
Nem tudtam, hogy kell csinálni, ezért az egyik reggeli kávénál megkérdeztem.
Azt mondta az illetékes kolléga, hogy :
- nem kell hozzá protekció,
- jöjjön be fizesse be a díjat,
- várja meg míg oda jut a rendszám kiadás,
- akkor értesítik, behívják.
- elveszik a régit és kiadják neki az újat.
ennyi.
Így is történt.
Régen volt.
Az új rendszám betűjére nem emlékszem.
De a számokra igen : a 33-33-t kapta.
Nagyon büszke volt rá.
(erről jutott most eszembe)
Az itteni profik meg tudják saccolni, hogy 1978 őszén milyen betűk futhattak a Mozaik utcában?
Mert azoknak a betűknek a 33-33-as tábláit kapta meg.
Nem kellett neki hálálkodni hisz hivatalosan intézet mindent.
De az ügyintéző lányoknak kis tortát hozott a fiúknak meg Cserkeszőlői bort, melynek minősége nem volt az első 200-ban Magyarországon de a csoportvezető azt mondta, köszönjük meg a gesztus a fontos.
Jaaaaa.
Amúgy egy 5 éves SAAB-99-es volt az autó.
Az öccsétől kapta.
Először vám rendszám volt rajta, másodszor már nem tudom milyen 2 betű 4 szám és harmadikra kapta meg a számára kívánatos BB 33-33-t.
A Zsiga combi hátsó szélvédőjén látható tapadókorongos integető kéz, érdekes emléket idézett fel: Ha apám ilyet látott anno, mindig fejcsóválva közölte, hogy ez meg mekkora marhaság már. :D A dupla pótféklámpa, különféle konzolokon, is akkoriban jött divatba, hogy aztán országos vitát követően 81-82 körül kikopjon a forgalomból. Tiltott lett. A mi piros 2102-esünk: a ZR 85-13 (1977.07.09.) volt.
1982. Magántaxi a József körúton a Blaha Lujza térnél, háttérben a Hírlapkiadó Vállalat székháza (Sajtóház) (Batha László, Népszava Sajtófotók 1982.04.26.)
A MACIVA-nál levő Robur buszok 99 %-ban az utazóegységeknek voltak kiadva. Ezek voltak a "sátras cirkuszok", melyeket akkoriban az állami tulajdonú Magyar Cirkusz és Varieté vállat üzemeltetett. Több sátor is volt a cégnél, teljes belső felszereléssel (porond, ülések, hang- és fénytechnika, stb). A nagy sátrak 3500, a kicsi 1200 személyes voltak. Ezek közül egyszerre akár több is teljesített turnét egy szezonban, azonos időszakban. Egy turné -ha nem volt rövidített- akkor tavasztól őszig tartott. Ezek a turnék nem korlátozódtak csak Magyarországra, hanem szerződéstől függően járták Európát is. Például több évben volt Svéd turné, de volt még pl. Bulgár, Csehszlovák, több is.
Tehát ezek a buszok is ennyi ideig távol voltak a telephelytől, a cinkotai műszaki bázistól. Természetesen ezen időszakok alatt előfordultak meghibásodások. A kisebb, futó javításokra a műszaki személyzet közé a turnéba mindig bekerült olyan ember is, aki az átlagnál többet tudott az autókról, még ha nem is volt autószerelő a végzettsége (ezek általában gkv.-k voltak). Ha ezek az emberek nem boldogultak, akkor Mo.-n a cinkotai telepről mentünk le javítani az adott helyszínre. Kényszerűségből néha pedig -ha más lehetőség nem volt- akkor a helyi javítási elérhetőséget (pl. AFIT, TSZ) vették igénybe. A turné járműveinek előzetes felkészítését és vizsgáztatását mi végeztük Cinkotán, a téli időszakban. A vállalat egyéb járműveit szintén mi javítottuk.
Ezek a buszok a személyzet (ha úgy tetszik a dolgozók) szállítását végezték két placc között. Például az artistákat (akkoriban jóval kevesebbnek volt még saját autója és saját camping-je, főleg ha külföldi fellépő volt), a zenekart, a táncoslányokat (ha éppen vizicirkusz volt, melynek a szünet utáni, második része már revü jellegű volt) szállították. A fizikai személyzet ritkábban tudta igénybe venni ezeket a buszokat, mert a két placc közötti költözéskor a szükségesség és igény szerinti ütemezésben ők főleg a teherautókkal mentek (melyek a pótkocsikat huzigálták át) egyik helyről a másikra.
A buszok ritkán, de egyéb szállítási feladatot is végeztek. Pl. az FNC-ben fellépő artisták cseréjét (repülőtér v. pályaudvar között) és néha vállalati kirándulásra is mentek vele (főleg az V. ker.-ben levő Báthory utcai irodák dolgozói).
Remélem nem felejtettem ki semmi lényegest.
Esetleg érdekes lehet még, hogy a teherautókat főleg vontatási célra használták. A sátrat (darabjaiban) és tartozékait különböző pótkocsikon szállították. De voltak továbbá iroda, bejárati kapu, pénztár, raktár, kellékes (rekvizit), aggregát, elektromos kapcsoló, sátor fűtő, vizicirkusznál szivattyú és víztartály, fürdő, WC, konyha, normál pótkocsi méretű lakókocsik is. A pótkocsik placcon való mozgatására, elrendezésére traktor is rendelkezésre állt. A traktor orrára akasztva a pótkocsi vonóháromszögét jól lehetett manőverezni velük. Lehetőség szerint vittek még egy traktort, melynek elejére villástargonca torony volt szerelve. A Nysa-kat főleg ügyintéző, anyagbeszerző és elővételi pénztár funkcióban használták.
Budapest, 1964. augusztus 28. Rendszámtáblát szerelnek a Német Demokratikus Köztársaságban (NDK) gyártott egyik új 601-es típusú Trabant személyautóra, amelyből az első szállítmány megérkezett a Merkúr Személygépkocsi-értékesítő Vállalat csepeli telepére. Az előjegyzések sorrendjében meg is kezdték a kocsik átadási előkészítését és várhatóan több mint kétezren vehetik át új autójukat az év végéig.
MTI Fotó: Lajos György
Készítette: Lajos György Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-F__LA19640828009
Esetleg - ingerencia függvényében, hátha jó tippet adok - a Robur téma jól megférne a korszak más, Ikarusnál kisebb (Latvija, TV-51, Nysa, Otokar, stb.) buszait összefoglaló írásban.
"Legközelebb írj a 301 db Volán ROBUR buszról...................:-)))"
Anélkül, hogy lebecsülném a típust a többihez képest, az adat- és képhiányom mellett más is gond van ezzel. Az a bajom, hogy a Robur buszokban - egyelőre legalábbis - nem fogott meg semmi. (Még) nem látom, hogy mi érdekes van a történetükben. A típus történetét minden bizonnyal össze tudnám állítani, talán a még a Volánoknál állományba vetteket is össze tudnám bogarászni. De mi az érdekes rajtuk? A munkásszállítás? Hogy a saját emberein kívül melyik Volán melyik vállalat dolgozóit szállította Roburral? Kétséges, hogy ezt össze tudnám-e gyűjteni, és ha igen, el lehet-e különíteni a munkásszállításokon belül a Roburok vagy mondjuk az IK 211-esek munkáját? Vagy a vállalati kirándulások, esetleg iskolai osztálykirándulások buszai voltak még ezek. Nincs, ami ebben birizgálná az érdeklődésemet, hogy időt szánjak rá. Annyira jelentéktelennek tűnnek, nem is a darabszámuk, hanem a vélt feladatkörük miatt. Ne érts félre, tisztában vagyok a munkásszállítás jelentőségével. Ám kéne valami, ami megmozgatná a fantáziámat ahhoz, hogy egyáltalán érezzek valami ingert arra, hogy foglalkozzak a Robur buszokkal. Persze sose mondd, hogy soha, de egyelőre sehogy sem érzem azt, hogy nekem most a Roburokkal kellene foglalkoznom.
Az is mókás volt ezekben a Robur buszokban, hogy a váltókar lent volt a vezetőülés mellett-mögött a jobb oldalon (tehát egy kicsit hátra is kellett nyúlni, nem csak lefelé), nem pedig fent a motorsátoron. Igaz így biztosabb volt a váltás, mert közvetlenül és nem rudazattal kapcsolódott a váltókar.
Az 57202. hozzászólás linkjében látható busz szerintem pedig gyári változat lehet, nem átépítés. Tehát ez:
A MACIVA-nak több Robur busza is volt. Az évek folyamán az utoljára érkezett darab már ilyen "csapotthátú" változat volt. Gyári új állapotban vették (igaz, használt járművet sosem vásároltak). Az utastér ajtaja is a karosszéria síkjában záródott, abból nem állt ki. A belseje (padlózat, székezés, oldal- tetőkárpit, belső világítás) az utastér teljes hosszában homogén volt. A karosszéria hátfalán nem volt ajtó (még csak a helye sem), telibe volt lemezelve és egy fekvő téglalap alakú üveg volt benne. A hátsó lökhárítója olyan volt mint a platós változaton, a karosszéria alatt, ezen voltak a lámpák és a rendszám is. Valószínűleg már a termék racionalizálás eredménye volt ez a változat.
Mivel én ott is autószerelő voltam (főállásban) a "gépes" (tehát a pótkocsik kivételével, bár néha az is) járművek tartoztak hozzám (köztük ez a busz is) ezért ez biztos infó.
Nekem az a gyanúm, hogy ezek itthoni átépítések. Eddig csak olyan gyári fotót láttam, ahol az utasajtó mögött max egy db. ablak volt. A hátsó tengely előtt pedig válaszfal határolta a rakteret. Azt feltételezem, hogy ezeket a vegyes használatú kocsikat a vállalatok alakították autóbuszokká. Oldalanként kaptak plusz ablakokat és "beszékezték" az utasterüket, a válaszfalat kihajítva. A hátfali ajtókra nem is mindig került ablak. Halványan emlékszem, hogy 1982 körül egy kisebb kirándulásra, két Roburral vittek minket. Egy ilyen ferde hátfalú, alacsony tetős busszal és egy "rendes" autóbusz Roburral. Hogy melyik nagyatádi vállalathoz tartoztak az autók, az homályba vész. A későbbi vegyes használatú kocsik már a magasabb tetővel, bordázott oldalfallal és függőleges hátfallal készültek. Az utastérajtón nagy ablakkal. Ilyeneket használt a Vérellátó Szolgálat is pl. (A csukott verziók menetszéltől forgó tetőszellőzőin, gyerekként jót mulattam mindig.)
Ez a csapott hátú verzió. Kicsit puritánabb, mint az autóbusz változat. Ilyenek voltak a vegyeshasználatú típusok, hátul raktérrel. Ilyen "körablakosban" ritkábbak lehettek szerintem. Már nem emlékszem, hogy a hátfali kétszárnyú ajtók ezeken is megvoltak,vagy csak bizonyos kocsikon.
Tegyük hozzá, hogy Markovics Szilárd 1938-ban (és valameddig valószínűleg 1939-ben is) a Horex motorkerékpárok magyarországi vezérképviselője is volt, ekkor készülhetett a Horex-es fénykép a Fortepanon.
Viszonylag kevés képet láttam eddig felismerhető rendszámmal volános Robur-buszokról. Az Arcanum által közkinccsé tett NÉPSZAVA sajtófotók között azonban véletlenül találtam egyet a GF 31-24-esről. A kép dátuma 1980.05.08. Ez a busz akkor alig volt fél éves, mert 1979.11.21-én vette állományba a 22. sz. Volán. Vajon milyen színű lehetett?
Örülök, hogy tetszett! Találkoztam kutatás közben egy Markovics-féle hirdetéssel a Kerék c. lap 1947. december 1-én megjelent számával, de a hátterének nem néztem jobban utána. Köszi a kiegészítést!
Szépen összeszedett írás. Tettem egy tétova kísérletet, hogy megtaláljam azt az egyetlen színes Chausson képet, amelyről azt gondolom, hogy az elmúlt 5 évben láttam valahol. Egyelőre nem sikerült. Azt nem tudom tudtad-e, hogy Magyarországon volt Chausson képviselet. Markovics Szilárd gépészmérnök, 1901-ben született, 1927-től a Szegedi Autóbusz üzem üzemvezető mérnöke. 1930-as években kereskedést nyitott Szegeden, Ford, Fiat, GMC, Renault, Mercedes és Chausson helyi lerakata volt. 1944-ben Bp-re költözött, 1945-1947 között a Gépjármű Roncsgyűjtő és Építő Központ, majd a MOGÜRT vezetője volt. Ezt követően megint kereskedéssel próbálkozott, amit államosítottak. Ezt követően nem igazán tudott elhelyezkedni.
Lehet vitatkozni Csikós véleményével, ráadásul ez a cikk tele van apró, bosszantó hibákkal, amit már Nézelődő kolléga jórészt felsorolt (ami kimaradt, hogy 1964-ben a Martinelli téren a cikkbeli képen is látható grund volt az autószalon helyén, a filmben az Andrássy úti szalon szerepel). Viszont Csikós cikkei ennek ellenére élvezhetők, nem úgy mint a totálkáros kicsi Beavisek és Buttheadek általános harmadik osztály szintű fogalmazványai; vagy a torschlusspánikos Bazsó írásai.
1982. Magántaxi a József körúton a Blaha Lujza térnél, háttérben a Hírlapkiadó Vállalat székháza (Sajtóház) (Batha László, Népszava Sajtófotók 1982.04.26.)
A tulaj szerint nem replika, ez az a kocsi, minden felszerelésével. A kesztyűtartó helyén komoly rádió berendezés van, fölötte egy másik, több felé tudtak kommunikálni.
Már olvasható a legújabb közlekedéstörténeti tanulmányom a BusWorldblogon. Ezúttal a háború utáni első nagy mennyiségben beszerzett és Magyarországon forgalomba állított busztípus, a francia Chausson (ejtsd: soszon) hazai történetét dolgoztam fel, némi ipartörténeti előzményekkel és jó sok régi magyar rendszámmal megspékelve.
Némileg kapcsolódva a témához (bár ezen a fórumon off).
Egyszer volt a Spektrum Tv-n egy francia készítésű dokumentumfilm a szovjet autógyártás történetéről, a korai időszaktól a közelmúltig átfogólag. Nem túl hosszú, 48 perc, de érdemes megnézni, vannak benne érdekes dolgok!
Azért mondom jelenidőben, mert most is fent van a Videa-n:
Csikós már jó ideje a saját toposzainak foglya. Tíz éve ugyanazt a nézőpontot ragozza, meglehetően felületesen. Az ő írásai már a fészbukos követőinek szólnak (oda ez pont elég) nem az elhivatott veteránosoknak.
Ebben a témában, bár szűkebb időszakot ölel fel, de sokkal elmélyültebb, alaposabb mű Ocskay: Autózás az ötvenes években.
Sokan vannak (a drog nélkül is elvarázsoltak) akik ha bemennek egy gjmű telepre vagy egy nagyobb garázsba és ott látnak 100 db autót, ami 91 különböző típusú, annak a látványától nemileg elélveznek a nadrágjukba.
Ha a 100-ból 100 egyforma - akármilyen típusú is - attól úgy lelankadnak, hogy még 48 óra múlva sem áll fel nekik.
Bírom a Csikóst, de fárasztó ez a konstans antizsigulizása. Arról nem ez a márka tehet, hogy ez lett a keleti blokk első, valóban nagy mennyiségben gyártott autója.
Jó hangulatú cikk , de nem tudom ki lektorálta , már javittatak vele képalát , de még mindig van rossz :
A Chrysler Windsor az pont nem állami , mivel diplomata rendszám van rajta .
A Vauxhall Wyvern kép nem készülhetett '58 -ban , AB-61-40 -ig nem jutottak el abban a négy hónapban .
A bőven volt még ZISZ forgalomban képen egy egy ZIM Gaz 12 látható .
A hatvanhárom környékén forintért bogarat dologról én még sohasem hallottam , de persze ettől még előfordulhatott , viszont a Simcákat egy kicsit összekeverte .
Az Aronde futott itthon CA , CB és CE rendszámmal , az új 1000 -es a CI -nél jelent meg nagyobb tömegben itthon én korábbi rendszámú példányról nem láttam még fotót .
Tudom nem erre volt kihegyezve a cikk , de nekem olyan érzésem van , hogy nem tudja az adott rendszámhoz tartozó évet , illetve abból indul ki , hogy végig ábécé sorrendben lettek kiadva a táblák .
Pedig az, a Columbus saroknál, a jellegzetes erkélykorlátos ház a mai napig ott van. Gondolom, akkor újíthatták fel az Erzsébet királylányt, azért van tele busszal a Korong utca.
Nocsak, ez csak most tűnt fel nekem, immáron több, mint négy év távlatából.
Ez a busz egy 10 darabos sorozat része (GC 75-29...75-38). Valamennyi 1976.12.16-án került a 14. Volánhoz, azon belül is Székesfehérvárra 4 (köztük a szóban forgó 75-29), Enyingre 1, Bicskére 1, Mórra 2, és Dunaújvárosba 2. Az összvolános beszerzés valóban nem említi, tehát ez valamilyen utolsó pillanatos elszórása volt egy visszamaradt szériának, ami egyébként pont a BKV különjárati 255-ösei és egy NDK-s széria közé volt beékelve.
Akkoriban 4 éves voltam, a nagymamámmal kisétáltunk bámészkodni,mert 4 utcányira lakunk/laktunk az átjárótól. A házak és az állomás között kavicsbánya volt,-amit azóta betemettek-így kb. 70-80 méterre lehettünk az állomástól,nagyon kicsi voltam,így nem sokra emlékszem,de a vasúti daru látványa megmaradt...
Az állomás páratlan végén lévő fény- és teljes sorompóval felszerelt átjáróban a 62-es autóbusz vezetője nem vette észre, hogy a fénysorompó zöldről pirosra váltott. Továbbhaladt és beragadt a sorompó rudak közé. Lett volna esélye a menekülésre, ha a csapórudat áttöri, de e helyett csak előre-hátra mozgott az autóbusszal. Megkérte a sorompónál állókat arra, hogy próbálják felemelni a csapórudat, de ez nem sikerült. A 6,15-kor érkező személyvonat mozdonyvezetője a sűrű ködben kb. 35 40 méterről vette észre az átjáró-ban álló autóbusz körvonalait. Azonnal gyorsfékezést alkalmazott és vészsípjelzést adott, de az ütközést nem tudta elkerülni. Gyakorlatilag még a fékhatás kialakulása előtt kb. 60 km/h sebességgel elgázolta, 225 méteren keresztül tolta és három részre szakította a GA-86-13 rendszámú Ikarus 60 típusú csuklós autóbuszt. Az elsodorta a 9. sz. váltó állítóművét és azt egyenesből kitérőbe állította. Ezért a vonat a IV. helyett az V. vágányra járt be. A mozdony kisiklott és keresztbe fordult, eleje a buszt maga alá gyűrve felkapott a peronra
és enyhén jobb oldalára dőlt. Az utána sorozott fűtőkazánkocsi is siklott mind a négy tengelyével. Szerencsé-re a kocsin csak a sofőr utazott, így Ő lett a baleset egyetlen áldozata.
A pálya helyreállítása hosszú időt vett igénybe. Az autóbusz roncsával elzárt III. vágányt 8 órára, a negyediket 15,20-ra, az V.-et pedig másnap 14,30-ra tudták átadni a forgalomnak. A helyreállítást a közúti segélykocsi és az MD 1252 psz. baleseti daru végezte.
Én:
Vélhetőleg az akkori Kilián garázsból igyekezett a vonalára.
"1972. július 12. A Budaörsi úti közúti felüljáróról lezuhant az utasokkal zsúfolt 140-es autóbusz. A mentők gyorsan a helyszínre érkeztek, a könnyebb sérülteket a helyszínen részesítették elsősegélyben, míg a súlyosabb sérülteket a kórházba szállították. A baleset okának kivizsgálására a szakemberek bevonásával megkezdődött a vizsgálat. MTI Fotó: Jászai Csaba"
Szeretnék egy kis segítséget kérni. A '70-es évek elején volt egy baleset itt Rákoshegyen,egy garázsmenetes csuklós busz beszorult a vasúti átjáróba és összeütközött vele a vonat. Arra emlékszik valaki,180-as Ikarusz volt az áldozat,vagy régebbi
A kilencvenes évek elején készült balesetes fotó Tóth Ferenctől. Volt ilyen baleset nálunk az ágytársammal 1983-ban a Határőrségnél Hegyeshalomban a tiszti "ivoldáben". Aludt a kis Ladájában,aztán bekopogtattak az ablakon,aztán ajtó nyit.. és szerencsétlen ember átesett biciklivel a kocsi ajtaján. De azért egy 260-as talán jobban látható lehetett?
Elsősorban Zolinak, hátha érdekli, de mindenki másnak is, ha kíváncsi lenne rá.
Idén is hagyományosan megrendezik a lakhelyünkhöz közeli Zuglói Veteránjármű-találkozó és alkatrészbörzét.
Helyszín a szokásos: 1141. Bp. Mogyoródi utca 130, Sportpálya.
Időpont: 2022-09-25 (délelőtt)
Nem típusspecifikus, mindenféle gyártmány elő szokott fordulni. Nem csak múzeumi minőségre felújított -bár olyanok is szoktak lenni (pl. Volgák, Pobeda rendszeresen)- darabok vannak kiállítva. Főleg a mindennapok járművei, de néha igazi különlegességek is láthatók (volt már Garant Csepel D450 és VW K70 is). Az autókon kívül vannak motorkerékpárok, de szoktak lenni biciklik is.
Lehet, hogy nem ez a legexkluzívabb rendezvény, de nagyon családias hangulatú szokott lenni. Nincs kordon a kiállított járművek körül, általában kérésre kinyitják őket, akár be is lehet ülni és szívesen elmesélik a történetüket.
A parkolás és a belépés ingyenes (legalábbis eddig mindig az volt). Büfé és WC van, szokott lenni élőzene is.
Az alkatrészbörzén pedig mindenféle régi vicik-vacak van. Az évek folyamán eddig minden alkalommal láttam például régi magyar rendszámokat is a turiban!
Igazatok van, nem vitatom. Én meg pongyolán fogalmaztam. A hajtáslánc kifejlesztésében volt az alap a Puch és ezt alkalmazta a Mercedes. Arra akartam célozni a rosszul megfogalmazott mondatommal, hogy ahogyan a Volkswagen az előzőekben említett típusainál, úgy a Mercedes is a G változat kifejlesztésében szintén a Puch szaktudását vette igénybe a terepjáróképesség kifejlesztésénél. A gyártási elosztásra nem fordítottam figyelmet. Az viszont személyes tapasztalat, hogy az LRI GAT-szolgálatánál levő MERCEDES-G hajtásláncának részein Mercedes adattábla és embléma volt, nem pedig Puch. Viszont egy régi autóstalálkozón direkt alánéztünk egy Puch G-nek és ott a fődarabok is Puch jelölésűek voltak.
Azért ez nem egészen így volt. A Mercedes akart egy utcai terepjárót és erre 50-50%-os vegyesvállalatot alapított a Steyr-rel. A tervezés közös volt, az osztrákok adták a tudást az összkerékhajtással kapcsolatban, illetve a gyártást a grazi gyárban. A szerződés szerint évtizedekig a termelés kisebb részét bizonyos országokban Puch emblémával is értékesíthették. Több, mint 40 év után mára már újratervezték az ikonikus bódét a méretek növelésével, de a forma megtartásával és a mai napig a Magna Steyrnél készülnek ezek a kocsik.
A gyerek hordjon csak rövidnadrágot, majd kap hosszút, ha nem növi ki egy félév alatt... Amúgy későtavasz/koraőszi időnek tűnik, csak épp erősen felhős.
Magyarázatul esetleg még annyit, hogy a Steyr-Daimler-Puch AG. a cég nagy tapasztalata alapján a járművek terepjáró képesség kialakításával vett részt a tervezésben.
Lehet azt sem tudja mindenki, hogy a Mercedes G eredetileg Puch G és ennek a licenszét vette meg anno a Mercedes.
De most már ez tényleg nagyon off ezen a topikon, elnézést.
Monnyuk'a baloldali kép érdekes lehet hogy hány fok meleg/hideg van aznap? Van kis tökös rövidnadrágban inggel,és van a hosszúnadrágos külföldi sapkás ártány,aki picit hasonlít az egykori tatai önkéntes parkőrre. Vihar volt a beceneve....
Az összkerékhajtású Kommandeurwagen Typ-87-et 1941 és 1944 között a Volkswagen gyár gyártotta (elsősorban a német fegyveres erők magas rangú tisztjei számára).
Érdekes koncepció volt, hogy a német hadseregben ugyanekkor használt és sokkal elterjedtebb hasonló felhasználású Kübelwagen Typ-82 csak hátsókerék hajtású volt (bár állítólag elsőkerék meghajtás nélkül is jó terepjáró képessége volt).
Velük szemben az ugyanebben az időszakban a szövetségesek által nagy számban használt, hasonló kategóriájú Willys Jeep, vagy az ehhez nagyon hasonló Ford GPW, illetve a szovjet gyártmányú GAZ-67 viszont öszkerékhajtásúak voltak.
De pár évtizeddel később, a 90'-es évek elején is volt terepjáró személyautó a Volswagen gyártásában. Ez volt az ikonikus VW Golf Country. Igaz, hogy nem túl nagy mennyiségben készült, kb. 7800 (7735 ?) darabot gyártottak csak belőle.
Így van. emlékszem ahol felnőttem szemben az egyik teljes háztömben szovjet katonák családjai laktak. Láttam ilyen 4X4-es Volgát párszor az épület előtt.
Mind a terepes Moszkvics, mind a terepes Volga hozta a korának megfelelő és az eredeti alaptípus kényelmét, ezt kiegészítve a terepjáró képességgel. Technikai kialakításuk is a korszakuknak megfelelően igényesnek, olyan "szovjetesnek" mondható.
Csak nem annyira a napjainkban elfogadott normákhoz kell viszonyítani!
A maga korában biztosan bevált a terepes Moszkvics -ahol ilyen jellegű autóra volt szükség- ha ennyi készült belőle:
Teljesen igaz, a Moszkvics sokkal jobb példa. Mindazonáltal, dacára a sorozatgyártásnak, ez sem tűnik iparszerű terméknek, inkább egy ügyeskezű falusi iparos produktumának.
Amilyenek voltak akkor arrafelé az utak, szükség volt a Pobeda M72-re, a Moszkvics-410-re és a GAZ-24 terepes változatára, ha nem akartak GAZ-69-cel autózni.
Ma már van bőven náluk is SUV ezért ez a módszer már idejét múlt.
Ebből a Volga-ból 5 darab készült összesen. Állítólag nem felelt meg a teszteken ezért nem került sorozatgyártásra. Egyik évben a Vasúttörténeti Park-ban rendezett veteránautó találkozón is látható volt. A kiállítója szerint eredeti darab és nem replika került kiállításra.
De anno voltak még más próbálkozások is terepes személyautó gyártásában.
Íme a Moszkvics-410. 5 éves gyártása alatt több mint 10 000 darab készült belőle
Ez pedig a Moszkvics-411. A hírek szerint ebből is készült 1500 darab az évek folyamán.
Képek és info a netről.
A 410-es megjelent modellben is, a 411-es pedig megépíthető egy 423+410-ből (nekem is megvannak).
Hát, ízlés kérdése. Az oroszoknál a használati érték és nem az esztétika volt az elsődleges ezeknél az öszvéreknél. Egy másik szép (azaz csúnya) példa, a GAZ 24-95
Az első esztétikailag elfogadható orosz összkerekes utcai autó a Niva volt szerintem.
Szerepelt is ebben a topikban egy zöld színű, civil rendszámos példány fotója. Ha egy db volt, akkor ez lehetett, de már állami szolgálatból történt nyugdíjazása után.
1970. december 31-én megszűnt a MÁV Autófuvarozási Főnökség. A feladatainak egy részét (darabáru-fuvarozás) átadták a Volánnak, a vasúttársaságon belüli szolgálatot pedig szétszórták a különféle cégrészek között. Ettől kezdve vége volt az egységes arculatnak.
Ha jól emlékszem a műszaki mentőszerek voltak ilyen felépítésűek. Nálunk '94-95-ig volt ilyen rendszerbe állítva, mögötte egy utánfutóval amiben feszítő-vágó került elhelyezésre, ami már nem kézi "hajtányosként" működött. Ezeket a 744-es Csepel váltotta sok tűzoltóságon.
A csőrös Csepeleknek azután indult meg a nagyarányú selejtezése, miután elkezdtek bekerülni az országba a modern osztrák, osztrák-finn gépjárműfecskendők. Az új járműveknek már nem 50-60 km/h volt a végsebessége hanem 100. Emiatt többször is előfordult - pl. nálunk is, - hogy egy baleset helyszínére kiérve még 10-15 percet kellett várni mire kiért a műszaki mentőszer. Ebből sokszor adódtak feszültségek. Végül nálunk az utánfutót rákötötték az IFA 1500-as porraloltóra. Ez már gyorsabban tudott menni mint a Csepel. Végül '97-ben kaptunk egy Steyr műszaki mentőszert. Annak a sebességével aztán tényleg nem volt gond.
Ez innen nézve lehet az alap, eredetileg platós D-344-es is, átépített rakfelülettel.
A D-344 platós kocsik más célú felhasználhatóságának igénye miatt alakították ki annak speciális változatait, amelyek lehetővé tették (egy plusz kihajtás beépítése révén) a felépítmények működéséhez szükséges különböző generátorok, szivattyúk beépítését. Ezeknek a gépkocsiknak volt a típusjele a D-346.
Úgy néz ki, hogy a képen egy egyedi építésű autó látható. A hátsó felépítmény egy tűzoltó szerkocsiról származik. A jobb felső tárolórekeszben látható talajfúrókból ítélve lehet akár egy maszek kútfúró járműve is. (Egy komolyabb helyen valószínűleg átfényezték volna az egész járművet egyszínűre.) Ez az összeállítás nem igényli a D-346 plusz szolgáltatásait.
Frissült a Fortepan, bár kevés a mi szempontjaink szerint is érdekesebb kép, de azért egy ilyen rendszámú Mustanggal akkor mekkora istencsászár lehetett a tulaj???
Egy kis kiegészítés a követségek előtt posztoló rendőrökről. Az "átkosban", a 80-as évektől a 12/24 szolgálati rendben dolgoztak. A feladatuk a biztosításon kívül sok mindenre kiterjedt, amit jelenteniük kellett. Csak néhány példa, persze a nem baráti követségekkel kapcsolatban. Dokumentálniuk kellett a diplomáciai futár posta érkezését, a csomagok számát, a követségre sűrűn látogató magyar és külföldi személyek leírását, érkezését távozását. Kaptak konkrét leírást megfigyelendő, ott megjelent személyekről. Ezek a jelentések valószínűleg valamelyik III/III osztályra kerülhettek. Nem volt unalmas általában a szolgálat, és a követség, a saját nemzeti vagy egyéb ünnepén, a posztot is gazdagon vendégül látták!
De az ilyen portás vagyok ugyanott 30-40 évig dolgokat sohasem értettem.
Még ez is elmegy ha olyan helyen portás, ahol nyüzsög az élet.
De voltak többen akik önként dolgoztak egy portás vagy más fülkében egyedül, úgy hogy a munkaidejük 80-90%-ban nem beszéltek senkivel, és nem is találkoztak senkivel.
No ezeket nem értettem.
El nem ítéltem őket soha, de nem tudtam feldolgozni, hogy mi visz rá valakit, hogy önként ilyet csináljon ?
Vannak emberek akik képesek egy helyen ennyi időt lehúzni. Ismerek egy fazont aki Budapesten a Szerémi úton a T-home(anno Westel 450) székházába kezdett el dolgozni,1993-tól a mai napig ott van.Igaz ma ma már az Üllői úton van a szêkház,de az ember maradt a Szerémi uti épületben.
A rendőrségnél töltött első éveiről nem tudok semmit.
De utána huszon évig követségi rendőr volt.
Ezek voltak azok, akik a követségek előtt, a követségen kívül, az utcán egy fa bódéban álltak.
24/48-ban dolgozott több mint két évtizedet.
El nem tudtam volna képzelni ilyen munkakört magamnak.
Slussz poen.
A fia rendőr lett.
Idáig Ok.
De !
Ő pedig olyan rendőr lett - és volt vagy 15-20 évig - mint a képen látható, aki a rendőrségen azt a sorompót fel-le engedte amely szabályozta a rendőrautók ki-be mászkálását.
Fejlődött a rendszer mert Ő már 24/72-ben dolgozott.
És.........és...........meg volt elégedve az életével......................? ? ?
Ha nem is korhű, de a kultúrkörbe tartozik. Ha egy hetvenes évekbeli magyar űrhajón Villtesz-index lett volna, akkor az NDK-s párjára biztos ezt a FER/FEK lámpát rakták volna.
1999. december 15-én hajnali 5 óra 7 perckor a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság hírközpontja négy gépjármű fecskendő, egy magasból mentő és a Tűzoltási Csoport riasztását rendelte el, mivel tüzet jeleztek a sportcsarnokból. Az intenzív tűzre utaló további jelzések miatt, a hírközpont a III-as fokozatnak megfelelően további hat gépjárművet riasztott, összesen mintegy ötven tűzoltóval. Az épületben tartózkodó tizenhat főnyi személyzetet sikerült kimenteni. A tüzet a küzdőtéren rendezett karácsonyi vásárban égve felejtett gyertya okozta. A lángokat a tűzoltók több órás küzdelemben tudták megfékezni. Az épület szerkezete a tűz során olyan sérüléseket szenvedett el, hogy az újjáépítés nem volt lehetséges. Az épület építészeti védelem alatt állt. A kárt tízmilliárd forint felettire becsülték
A Reáltanoda utca a Magyar utca felé nézve, 1980. szeptember, Batha László felvétele (Népszava) Ha jól nézem ez egy MÁV konténerszállító félpótkocsi. YO-13-96
"vegyes használatú" = Towos (személy- és áruszállító).
A képen egy Nysa 521T vegyeshasználatú (Towos) gk látható, melynek rakterében az oldalfalakra felhajtható ülések voltak szerelve. Az első ülések félmagasságban fixen, felette leszerelhető hálóval voltak elválasztva a raktértől.
Még a MACIVA-nál jártam ilyenekkel (a magasabb tetős 522-vel is).
Úgy tudom az a trabi Latinovits Zoltáné volt. A veterán cikkben szereplő trabant gazdáját ismerem amikor vette nem gondolta hogy milyen ritka kincsre lelt.
De luxe csak abban az időben jött kis hazánkba, és nagyon kevés.
Gyermekkoromból 2 db ra emléxem (1 óbudán szürke tetővel, 1 a Komjádi uszodánál piros tetővel.)
A Veterán Autó és Motor 2019 júniusi számában volt egy cikk a Trabant 601 Deluxokról , mely cikkben említést tesznek az Alfa Rómeó és Júlia című filmről és a benne szereplő CS-45-31 autóról .
A filmben szereplő gépkocsi látható a lenti fényképemen is , igaz már több változás is látható a filmbeli állapotához képest . Hiányzik róla a szélvédő feletti napellenző , cserébe viszont kapott egy tetőcsomagtartót és oldalmatricákat .
Akit érdekel a film , teljes terjedelmében itt tudja megtekinteni . Akit csak az autós cselekmény érdekel , az pörgessen előre 1.00.35 – ig , és a következő 9 percet nézze csak meg :
S akkor ugorjunk a Trabantról a filmben szereplő ’66 -os Chevrolet Biscayne 2dr sedanra .
Nekem erős a gyanúm , hogy ez egy civil autó volt , és csak a film kedvéért került rá az AB-11-26 rendszámtábla . Két okból gondolom ezt : ez a tábla eredetileg ’58-’59 környékén került kiadásra , jó pár évvel a kocsi gyártása előtt . Oké , láttunk már olyat , hogy állami rendszámot átraktak a következő hivatali kocsira is . Szóval esetünkben akár ez is történhetett volna , viszont a másik ok , ami miatt tamáskodom , az a konkrét autó két ajtós mivolta . Tudtommal akkoriban – és később sem – lehetett állami autó két ajtós . Ezt régebben két vonalról is hallottam , de ha valaki tud ezzel kapcsolatban bármi infót , kiegészítést , azt örömmel venném .
Az 1.03.29 -nél feltűnő autó egy ’58 -as Chevrolet Bel Air 4dr hardtop , ebből viszont volt jó pár darab állami szolgálatban .
Ez egy szép cikk, csak épp a címe hibás. Már '80-ban eldőlt, hogy a híd zöld lesz, ha majd egyszer lesz idő teljesen átmázolni. A pályaszerkezet alatti részeket már valamikor '81-82-ben átfestették borsózöldre. A parti konzolokon 3-3 keret rúdjait (III., IV., V. keretek) három különböző zöldárnyalatra mázolták, hogy az alapján válasszák ki a végleges színt. A híd ilyen tarka volt a '85-ös teljes átfestésig.
Hogy rendszám is legyen: https://fortepan.hu/hu/photos/?id=253897 FN-46-42 Kraz autódaru épp' a szépen felújított ellensúlyokat rakja le egy pótkocsiról a pesti hídfőben.
"Egy Bécsben bekövetkezett katasztrófa miatt 1979-től hídfelújítási program indult Budapesten. A Szabadság hídra 1981-ben került volna sor, de kényszerűségből előbbre kellett sorolni. Azonban 1985-ben kiderült, hogy ismét halaszthatatlan beavatkozásra van szükség: az eredeti acél tartóoszlopok jelentős mértékben korrodálódtak, ezért a forgalmat újra le kellett állítani. Ekkor azonban a felújítás mellett az is eldőlt, hogy a Szabadság híd visszakapja eredeti, zöld színét."
Mindenképpen '83 előtti ez a kép, mert még nincsen trolivezeték a Közraktár utca felől a felső rakparton. Tehát az első, 1980-as lezárás idején készülhetett.
'80-ban négy hónapig volt zárva a híd az útpálya-szerkezet cseréje és az ellensúlyok karbantartása miatt. '85-ben vagy félévig, miután találtak egy szakadt rudat a szerkezetben, ekkor cserélték a gyalogjáró-szerkezetét, a járda magasságában megerősítették a rácsrudakat és lemázolták az egész hidat zöldre. A forgalmat a rúdszakadás felfedezésétől a megerősítés végéig vették le a hídról.
Érdekes ez a kép, mert nekem úgy tűnik, az 1-es busz szokatlan módon a Közraktár utca felől jön éppen fel a Közgáz mellett a Dimitrov térre.
Furcsa a Fortepan is, mert 1980-ból ( 99472) , meg 85-ből ( 99489) is vannak fent olyan fotók, amikor a Szabadság híd felújítás alatt áll ( ez indokolná, mit keres itt a busz), ezek vajon dátumhibák, vagy ennyi ideig le lett volna zárva a híd, ki emlékszik rá?
Azt kell írnod, hogy küldjék tovább az elérhetőségeidet a nyilvántartásban szereplő utolsó tulajdonosnak, aki ha akarja, felveszi veled a kapcsolatot. Mert az ő nevét nem fogják adatvédelmi okokból kiadni.
Illetve azt tudtommal megmondják, hogy forgalomban van-e még az autó.
"Adatszolgáltatás a közúti közlekedési nyilvántartásból
A közúti közlekedési nyilvántartásból adatszolgáltatás jogszabályi rendelkezések alapján teljesíthető.
Az adatszolgáltatás típusai:
Egyedi adatszolgáltatás
Egy személyre (nem természetes személyre), egy vezetői engedélyre, egy, a mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványára (a továbbiakban: parkolási igazolvány), egy járműre, egy járműokmányra vonatkozó adat közlése.
Szükséges iratok
A kérelemnek tartalmaznia kell:
a kérelmező (képviselője) nevét, lakcímét, székhelyét (telephelyét)
milyen adatok közlését kéri
az adatok felhasználásának célját és jogalapját
a kérelmező aláírását
engedély- és a parkolási igazolvány nyilvántartásból kért adatok esetén a járművezető, illetve a parkolási igazolvány használatára jogosult természetes személyazonosító adatait
járműnyilvántartásból kért tulajdonosi (üzembentartói) név- és címadatok esetén a jármű rendszámát és alvázszámát vagy a forgalmi rendszámát és gyártmány megnevezését
kapcsolat felvételi eljárás esetén a jármű egyedi azonosító adatát
A kérelemhez csatolandó iratok:
az adatfelhasználás célját és jogalapját igazoló okirat [tovább...]
a kérelmező képviseleti jogosultságának igazolását, amennyiben más nevében jár el [tovább...]"
A viccet félretéve a régi két betű-négyszámosokról semmilyen elérhető nyilvántartás nem ismert és ha nem tudod, kapott-e új rendszámot és ha igen, mit, nem sok esélyed van megtudni bármit róla.
Ez egy fontos adalék. A Mikroszkóp színpad 1982. október 13-án volt 15 éves, tehát a 15. évfordulóval kezdődő XVI. évad 1982. szeptemberében kezdődött.
A "Hogyan? tovább!!" c. műsort 1980. szeptemberében mutatták be, heti öt előadás mellett, másfél évad után kizárt a 500-as előadásszám, ugyanígy az 1981. februárjában bemutatott, heti kétszer játszott Zűrhajóra a 100-150-es. Viszont ami még lényegesebb, az Értem? c. ifjúsági előadás bemutatója 1982. november 19-én volt, amit aligha hirdettek az előző évadban.
Teljesen jó a logikai levezetésed, viszont a képen valóban ott van az április 4 dekor, de ott egy színházi plakát is, amin a Mikroszkóp tizenöt éves jubileumát ünneplik, a dátumok szerint 67-82 között, ezt frissiben szokták megtartani, nem egy év múlva, szóval az van, hogy lehet, jó a dátumozása a képnek.
III. rész Lakossági személygépkocsi-értékesítés a Merkúr sorszámadatai alapján 1981. XII. 28. - 1982. IV. 2.
Elképzelhető, hogy a Lada 1200-asok egy része (de inkább egésze) már VAZ 21013 volt, ugyanígy az 1500-ösnél VAZ 2103 helyett VAZ 21061-es.
Az 1981-es év TU-nál fejeződött be. A TV, TZ, TX, TY, KA összesen 49955 rendszám. Felettébb valószínűtlen, hogy a Merkúr sorszámos értékesítésen felüli egyéb forrásokból (CS-keret, szochaza, autónyeremény-betétkönyv, Konsumex, stb.) három hónap alatt 21000 autót értékesítettek volna; míg az 1982-es teljes személygépkocsi-állománynövekedés 76813 volt.
Vagy vehettetek volna még olcsóbban 1000MB- t is ! :)
Ennek az adásvételi szerződésnek a hátoldala az érdekes ; úgy tűnik , a vevő megunta a Fortuna istennőre való várakozást , és inkább az azonnali biztost választotta :
Ma már elképzelni is furcsa, hogy M0 és Lágymányosi híd nélkül a Kelet Magyarországról a Dunántúlra tartó teherautók jó része a Petőfi hídon közlekedett.
Mondjuk abban az időben még ismeretlen volt a ma megszokott óriási tranzitforgalom.
Az Üllői úton a nyolcvanas években rendszeresek voltak a HÖR IFÁ-k, naponta kettő jött reggel a Nádasdy utcai BM ojjektumba beosztott kisegítő sorállománnyal, illetve ment vissza délután Adyligetre.
Ennél izgalmasabb volt Adyligeten az un. KH (karhatalmi) riadó, amikor spec. riasztásra elvileg több teherautónyi határőrt kellett kivinni Ferihegyre. Ezt rendszeresen gyakoroltatták is a laktanyában, szintidő volt megadva arra, hogy a riasztott alegységek fegyverrel, fegyveresládákkal indulásra készen fent legyenek a platókon. Régebben többször ki is mentek a reptérre, kék lámpával, de több baleset után ezt már elhagyták, csak útra készen kellett állni az udvaron a riadó lefújásáig.
Egy szinte új IFA W 50 terepes Határőr járgány a fotón. Hatvan Km/ó-ig úgy gyorsult mint egy szgk,hetven Km/ó-nál vége volt. Jött hozzánk egy csont új 1983 tavaszán Mosonmagyaróvárra a rendszáma RF-70-22 volt. Egyszer kipróbáltam,de az enyém jobban tetszett(nem terepes),és az is csak egy éves volt.
Tulajdonképpen az az 5000,- Ft nem is volt sok azért cserébe, hogy egy évvel hamarabb meg lehetett kapni. Volt nekem is az ismeretségben, aki ezért vett S110L-t, S100 helyett.
Gondolom, pont annyit, amennyit a kapcsolódó hsz.-ekben erről kitárgyaltunk. A maga idejében előnyösnek tartották a "béemes" kötődés sugalmazását, akkor nyilván megvették és mivel ez örök időkre szól, csak teszegetik át az új kocsikra, ha már megvan.
Haszna már nincs, valszeg a fiatalságára emlékezteti a polgit. :-DD
Íme a '74-'75 Merkur Skoda kínálata . Illetve ami lemaradt , az a 110LS , ami gyakorlatilag a négy ajtós kaszni volt a coupé motorjával . Feltételezem , hogy szűk körben osztogatták , a pór nép nemigen kapott belőle.
Mit korábban írtam , az egyik nagybátyámnak is az volt , igaz , Ő is mint HM alkalmazott , nagyobb merítésből tudott válogatni :
Köszi! Emlékszem kb 73-ban mikor tíz éves voltam megkérdezett Fater,kisfiam vegyek használt Skodát 50 000-ért,vagy vegyek majd egy új Zsigulit? Én azonnal a Skodára szavaztam,mert másnap már otthon is állhatott volna. Szerintem már akkor is tudta Apám mit akar,és Zsiguli lett 1975-ben. ZA rendszámmal. :)
Nincs nagy jelentősége a dolognak, de Csabinak abban igaza van, hogy az, hogy S100, vagy S110 DeLuxe, csak a hátsójáról derülhet ki. Elől csak a DeLuxe felirat van a Skoda név alatt.
A katonai sátor két fél sátorlapból állt, amelyek egy-egy ember számára esőköpenyül is szolgálhattak. Egy sátorlapból nem lehetett sátrat csinálni. De szerintem a fényképen nem ilyen van, hiszen az terepszínű volt.
"Főhadnagy eltárs 80 dinnyénk oda!" "Bal 1. index kész." "Ezredes elvtárs 160 dinnyénk oda!" "Bal hátsó ajtó rendben,sárvédő elmúlt...köszönöm istenem,köszönöm!" "Na de vezérkari nagyfőnök elvtárs mi lesz a dinnyéimmel?" "Lékelje meg nekem azt a méregzöldet!"
Olyannyira ritka, hogy az 1974-es járműlistában egy sincs belőle, van 30 db 122S és 47 db 121-es. Persze lehetséges, hogy a modellszámokat elgépelték, végülis a 221 is ugyanezekből a számjegyekből áll.
Noha csak a Trabant rendszáma olvasható ezen a beremegett képen , azért a mellette álló Moszkvics kombi az érdekesebb , a hátsó lámpa és ezen honlap segítsége alapján azt mondanám , hogy 424 -es .
Pedig a karos irányjelző 1975. XII. 31-ig teljesen szabályos volt és 1976. VI. 30-ig kellett a borostyánsárga pislogó indexszel kicserélni.
Nem is baj, hogy felfrissítettem a 23/1975. (XII. 31.) KPM r. ismeretét, mert meg voltam győződve, hogy a jún. 30-i határidő általános volt, de a piros indexre '76., a fehérre '78. dec. 31-ig tartott a türelmi idő. Ami szerintem sose valósult meg, az az amerikai szabványú első helyzetjelzők cseréje fehérre, vagy kadmiumsárgára, amit egyébként szintén '78. dec. 31-ig kellett volna megtenni.
Értem én , hiszen sok családnak ez volt az "autó" , és még emlékszem a lengyelek fullra megpakolt kispolszkijaira is , amivel több ezer km -t tettek meg Törökországból jobbra -balra .
Azt is elfogadom , hogy az ötvenes hatvanas hetvenes években kisebb volt az átlag magasság .
Ebből kifolyólag egy ma már törpének számító kisautó is lehetett relatíve kényelmes .
Azt tudtam , hogy a hetvenes évek elején még lehetett az index fehér elöl és piros hátul , de hogy a karos index is elfogadott volt még akkor , azt nem gondoltam . Bennem az volt meg , hogy azokat valamikor az ötvenes évek végén leszereltették ..
S akkor legyen egy rendszám is ebből a kiadványból :
CI-80-88
(Forrás : Személygépkocsik előkészítése hatósági műszaki vizsgálatra 1970 )
Én két gyereket ( biztonsági ülésben) egy kutyát ( belga juhász, nem kis darab), és két hétre való cuccot ( még egy járókát is, ez utóbbit a tetején) zsúfoltam bele egy ilyen Fityóba. A feleségem vezetett, akkor még nem volt jogsim. 1988- ban ez volt az autó, nekünk. CX 80-40, Zastava 750.
Nekem legalább feküdnöm nem kellett benne,a jobb egyben ülhettem,mert a haverom volt a sofőr. Mikor 20 évvel később mentőhelikopterrel vittek,na ott már muszáj volt feküdni... De az már egy off történet.
Szombathelyen is volt egy BIT-xxx rendszámú fehér 1200-as Lada, még a krómbabás lökhárítós. Nem volt rajta semmi különösebb ismertetőjel, civil autókra esetenként jellemző csicsa, kiegészítő, stb.
Pont amiatt szúrtam ki, hogy ennek az autónak is olyan rendszáma volt, mintha valami szerv járt volna vele, de azoktól az efféle régiségeket már évekkel az új rendszám megjelenése előtt selejtezték.
Aztán valahogy söröztem egyszer a tulajjal. Mesélte, hogy bizonyos környékeken feltűnő érdeklődés szokta övezni, ha megjelent, azt hitték, nyomozó vagy finánc :)
Azt nem tudom, mi építők voltunk a Flotillán kívül, és a Madridi úti dandárhoz tartoztunk a Fáy utcai építőkkel együtt.
Öregöcske gép volt már, még 3-as váltóval, de tudta a dolgát. Jó ideig nem jártam arra leszerelés(84) után. Később egy kertészeti áruházként, majd építőanyag keresködésként üzemölt a volt laktanyám.
Néhány évvel ezelőtt, pedig csak embör magasságú gazt láttam az udvaron ...
Talán még annyit ehhez, hogy a valóban megfigyelésre használt belügyi autón a legritkább esetben volt a Céghez köthető rendszám, inkább magánsorozatokból kivett táblákat használtak.
És a Belügyön belül és körül számtalan a belügyhöz vagy köthető vagy csak szatelit cégnek volt BIT rendszámos autója.
'91 -sorállományú katonaként a PV országos parancsnokságán voltam sofőr a Mogyoródi úton . Az ottani BM garázsban szórták ki a BIT illetve a BSV ( bénák , süketek , vakok :) ) rendszám sorozatokat . Került akkor az ott mindenre ...
S még mindig IB : ez az eredeti hamis rendszám nem rég került hozzám .
Készítője kerülni akarta a sablonokat , ezért kikalapálta ! Jó , én is látom , hogy elég gyerekesek a karakterek , de több mint 10 méterről egy kicsit sarasan azért jobb volt a semminél ! :)
Engem vittek UAZ mentóvel,nem sérülés miatt,hanem a kantinban vett zacskós kakaótól összeszedett szalmonella fertőzés miatt ért a megtiszteltetés,hogy a reptéri magassági állomásról a laktanyában lévő eü központba kocsikázhattam vele. Nem ez a katonai szolgálatom legmagasabb pár napja....
A KRESZ-ből 1976-ban került ki az esetzászló. A gyakorlatban a Toyota kocsik megjelenésekor.
Katonakoromban volt szerencsém alkalmanként UAZ 452 mentőautót vezetni. Azon volt minden, mint a mesében: kék forgófény, hagyományos, motoros sziréna, az esetzászló a baloldali ajtóban volt, csinosan felcsavarva, csak ki kellett nyúlni az ablakon a kitűzéshez; és még volt vöröskeresztes esetlámpa is a szélvédő fölött, középen (pedig ez utóbbit már a KRESZ '62 se tartalmazta).
A Belügyminisztérium még a szocializmus idején se volt egyenlő a rendőrséggel.
A BIT - xxx rendszámú gépjárművek (legtöbbjük személyautó) általában a Belügyminisztériumhoz köthetőek, de szándékosan kaott BIT rendszámot, pár teljesen civil személy is, pl.: Kovács 26 János traktoros, Bivalymicsodáról.
Amúgy például az Állami Népességnyilvántartó Hivatal valamennyi gépjárművét (köztük 2 db ZUK zárt kisteherautót) átrendszámoztak BIT rendszámúra.
És a Belügyön belül és körül számtalan a belügyhöz vagy köthető vagy csak szatelit cégnek volt BIT rendszámos autója.
Az RRB-t az vette , aki a sárga mellényt is ki rakta az ablakba , mikor bejött , hogy azt gondolják , hogy ő valaki . A rendőrségnek voltak olyan rendszámai mint a BIT pl. , amit ők kaptak , de autóval együtt tovább adták , de sokan az RRB-s agymenésúekhez hasonlóan , kiváltották saját rendszámmá 112400 ft ért .
A fecskefarkas Octaviákat , Feliciákat elvileg '61 január elsejétől kezdték el gyártani . Kb 4-6 hét volt , míg a gyárból a Mo -i vevőhöz került az autó . Azt sajnos nem tudom , hogy mikori gyártás volt az első itthoni fecskefarkas Skoda , de azt biztos , hogy a CB vége valamikor '61 év elején futott ki . Én február közepére - végére tenném a CE elejét .