Most akkor Neked kellene valaszolni egy kerdesre: Ha a pozitiv felperiodusokat bevezetem az egyik izzoba, es az 25% teljesitmennyel fog vilagitani, a negativ felperiodusokat egy masik diodaval egy masik izzoba, es az iis 25% teljesitmennyel fog vilagitani, akkor hova lesz a masik fele a teljesitmenynek?
Ebbe nem volt mit beleérezni, ott van a négyzet a képletben, amit megadtam, hougy mit integrálj ki fél periodusra.
Ueff=gyökjel alatt 1/T Integrál 0-tól T/2-ig u2 (t) dt
Nem megy neked az integrálás, amit írtál nem jó.
Józan paraszti ésszel belátható, mindenféle integrálás nélkül, hogy az amit írtál az nem igaz.
Mivel szeretsz integrálni, de nem tudsz (nem baj) ezért vetettem fel, hogy félperiodusra integráld ki a feszültség effektív értékét. Gondoltam, ebből belátod, mekkora hülyeséget írtál az előbb idézettben.
A szabványok betartása e te biztonságodat szolgálja. Az érintésvédelem betartása a legfontosabbak egyike.
Van villanyszerelő, aki a pénz szagát érezve bármit megcsinál. Persze felelősséget nem vállal, mert nyilatkozatot adni, felülvizsgálatot elvégezni nincs jogosultsága. Talán még Mestervizsgája sincs. Szakmai továbbképzéseken nem vesz részt, és önmagát sem képzi. A szabványokkal nincs tisztában, és nem "naprakész" belőlük.
Aztán van a másik csapat, akik felelősséggel végzik a munkájukat. Megfelelő képesítéssel rendelkeznek ahhoz, hogy akár mások munkáját hivatalosan is minősítsék, vagy akár felülbírálják.
A hozzászólásokat átolvasva magad is megláthatod, ki melyik "csapathoz" tartozik.
. masodpercenkent 50 darab felhullam. a masodpercenkent 100 darab felhullam (50 egeszhullam) effektiv erteke 230V (tehat mondjuk 100ohm terhelesen 529W teljesitmenyt ad le(P=U*U/R), akkor a fele annyi felhullam ugyanazon a 100ohmon fele teljesitmenyt, azaz 264.5W-ot ad le, ebbol kijon (P=U*U/R -> U=gyok(P*R)=gyok(264500) hogy az effektiv feszultseg 162.6V
a P=(U0 * sin(t) ) (U0 * sin(t)) / R fuggvenyt kell integralni. Nem a feszt, hanem a teljesitmenyt.
az abran lathato fuggveny negyzetet.
es a 0-T tartomanyra vett integralt (ami a az egysegnyi ellenallason vegzett munka) el kell osztani T-vel, hogy megkapjuk az atlagos teljesitmenyt. Utanna ezt osztani az ellenallassal (ami itt 1), es gyokot vonni, az lesz az effektiv feszultseg.
Olyan nagyon alulhatározott nem volt, mert megadtam, hogy az origoból induló szinusz fv.-t integráld ki fél periodusra, természetesen négyzetes középértékről van szó, mert az effektiv érték az.
Ha ez tényleg így van ahogy írod, akkor hívj egy szakit, mert ha az átkötés valamiért megszakad akkor nem lesz földelés az egész házban ami balesetveszélyes. Alapesetben a PEN vezetőről ágaztatjuk le a (N) Nulla vezetőt. Ezután lesz PE+N.
avval van igaza. kezdodik hogy milyen messze kell tenni szabaly szerint a palackot a tuzhelytol, mikozben nem szabad a slagot eltakarni, raadasul vesd ezt ossze a slag hosszaval amit adnak hozza.
Végre Te nem hülyének nézel (lehet hogy az vagyok ), hanem segíteni szeretnél.
Akkor párosítani fogom a vezetékeket és a fázist pedig rákötöm egy 25A-es kismegszakítóra. Az óránál lévő megszakító 32A-es, gondolom, akkor nem illik 25A-esnél nagyobbat tennem a sütő vezetékeire sem.
Az ÁVK ugynaz mint a FI relé?
Az nincs felszerelve, csak a sima 25A-es kismegszakító lesz.
Miután ez egy szakmai topik ezért normális esetben csak, szakmailag helyes megoldásokat kellene hogy kapjál. Hogy megbízhatóan fog-e működni a párosítás, ezt nem lehet kijelenteni, mivel, nem vagy villanyszerelő, illetve egy csomó körülmény még továbbra sem ismert ( van-e ÁVK, vezetékeket sodorni akartad-e vagy sorkapcsozni stb ) Ha megcsinálod reméljük, nem lesz probléma, de erre én buzdítani nem foglak. Nem tehetem szakmai elvek miatt. Ha valaki ezt teszi hiába te csinálod annak van erkölcsi felelőssége. De kérdezz bátran az jobb mintha nem kérdeznél.
Nézd a PE vezeték keresztmetszetének a fázisvezetőkkel 16mm2 mm-ig azonosnak kell lennie. Ez tény. Ezért nem szabványos a lenti gondolat, ezáltal gányolás. ÉV mérésnél hiba lenne. Ezért sem tudok más tanácsot adni.
Most hová viszed a tárgyalást? Kérdésed tkp úgy hangzik, hogy az érintésvédelem szempontjából megengedi-e két fázisvezető párhuzamos használatát? Igen.
Miként Vajk a 30034-ben példával igazolta, az effektívségnek a definíciójából következik, hogy az egy négyzetes dolog, és most egy félhullámot négyzetösszegezünk kétszer annyi időre, mint addig, tehát bejön a nevezőbe egy kettes, ami a gyökvonás után ugye 0,707 lesz.
Nézd ÉV felülvizsgálóként milyen tanácsot adjak? Szabványellenest? Nem tehetem. Még ha a logika esetleg mást is megengedne. Miért vezessem félre a kérdezőt amikor nincs tisztában a villanyszereléssel? Ezzel az erővel más rovatban is feltehetné a kérdést. Még azt sem tudjuk van-e ÁVK-ja. Így hogy lehet felelősségteljes választ adni? És ha vmit rosszul köt be, ki lesz a felelős? A "felbújtó" vagy ő aki nem ért hozzá?
Ja mielőtt félreérted nem tőled kaptam ezt a jó tanácsot (az az igazság hogy nem emléxem kitől és lusta vagyok visszakeresni) :) Aki rendszeres olvasó itt mint én és eléggé amatőr, az tudja kinek a véleményével nem kell szembe menni mert ért hozzá a másik. Hadd ne írjak neveket, mindenkinek vannak kedvencei akinek hisz, de kb öt ember ide tudnék írni. Másik ötöt akit meg alapból ignór :)
Azt mondja (szerintem), hogy a védővezető keresztmetszetének megállapítása úgy történik, hogy:
- legyen elég ellenálló a zárlati árammal szemben, de ha eltüzelted a logarlécet, akkor
- számítás helyett lehet alkalmazni a táblázatot, miszerint 16 alatt ugyanannyi, stb.
Igazából ez a 60364-ben is így van meglogikázva, csak az ember a szabványon ritkán gondolkodik.
Arra biztosan most nem gondoltál, hogy az üzemi vezetők vastagabbságának lehetnek előnyei, nem melegszik annyira, kisebb a feszültségesés, stb. Ezek a témák a védővezetőt nem érdeklik.
Persze, van még a mechanikai igénybevételekkel szembeni ellenállóság kérdése is (ami ugye párhuzamosan megállapít minimumokat), de most nem arról beszélünk.
Nem feleződik csak a sinus alsó vagy felső periódusai villantják meg ezáltal olyan hatást keltve mintha 25Hz lenne a hálózati freki. De erre hivatott az ÁK-ben lévő elkó ezt némileg simítani.
Én még mindig így csinálnám... - Érintésvédelmi szempontból nem szabványos, de inkább legyen 2x2,5-es 25A-re biztosítva, mint "szabványosan" csak 1x2,5-es 25A-re - ÁVK ha van, akkor mielőtt leolvad a PE (amúgy ez a zöldsárga, "védőföld" Protective Earth) - aminek azért lássuk be, így sincs sok esélye - úgyis lekapcsol.
PE= védővezető Nézd bekötni mindent be lehet mint a cipőfűzőt, de a viccet félretéve, egy esetleges földzárlat esetén pont a védővezető lesz a rendszer leggyengébb láncszeme, és esetleg hamarabb hibásodik meg, mint a fázisvezető, ezáltal kiiktatva önmagát. Szóval én a helyedben nem tenném. Jelen esetben hallgass RoninTT-re, vagy vezetékezd át a házat. A felelősség a tied.
ez most megint teszteles a sodrottrol? ha ugy lenne ahogy irod, akkor a sodrott, ami mondjuk 50x0.1 az sokkal kevesbe lenne terhelheto mint az 5mm2?
nem szabvanyt, hanem fizikat nezve, a ket 2.5mm2-es drot felulete sokkal nagyobb mint az 5mm2 drot felulete, igy jobban tud hulni, meg terhelhetobb is, a termikus korlatot nezve.
Ha a PE keresztmetszetének megfelelő a védelem akkor mért nem közösithető több szál a fázisnak, és nullának? Most ne a szabványból kiollozott fő csapásirányt mond, hanem magyarázd meg.
Nos, ez a megoldás érintésvédelmi szempontból nem megfelelő ! A te esetedben a védővezető keresztmetszetének, egyeznie kell a fázisvezető keresztmetszetével.
A vezetéket biztosítsd 25A-re és ne használj egyszerre mindent. Fázis 2,5mm2, nulla 2,5mm2, védővezető 2,5mm2.
Persze választhatod a mások által ajánlott verziót is. De akkor inkább hívd el valamelyiket, kösse be ő. Adjon róla számlát, és nyilatkozatot arról hogy az érvényben levő érintésvédelmi szabványoknak megfelel.
Nyugodtan akkor sem alhatsz, de ha netalán baleset történik, legalább lesz kire kenni az egészet. Igaz akkor ez már téged nem fog vigasztalni.
Ha a "gányolást" választod, akkor legalább annyit tegyél meg, hogy egy 30mA-es áramvédő-kapcsolót iktatsz az áramkörbe.
A két ablak közé nem tudsz mozgásérzékelőt tenni, mert a legtöbb érzékelőnek van 1-2 m holt sávja, bár a paradoxnak van egy új érzékelője ami 2-5 fokos oldalszöget lét, de az is inkább folyosókra való. Ha az ablakok közét akarod védeni a legjobb megoldás a Cítyba által javasolt érzékelő bár sok ablaknál költséges, viszont nagy védelmet ad. Az általános megoldásban egy helyiségben felszerelünk egy nyitás érzékelőt az ablakra (ami persze csak az ablak befeszítése ellen véd) és egy mozgásérzékelőt ami lehet kombi üvegtöréses is. Viszont ha éjszakai héjvédelmet csinálsz és a szoba lakott akkor a kombi érzékelő nem aktív. Ilyen esetben csak az infra sorompó a tuti, vagy két kuvasz.
Este volt időm az összes választ alaposan átolvasni, amiket a délelőtti hülye kérdéseimre adtatok.
Szóval az történt, hogy külön álló beépíthető sütőt (2,kW) és főzőlapot (6,4kW) szeretnék bekötni. (A lakás vételekor ugyanekkora teljesítményű villanytűzhely+sütő volt bekötve 3*2,5mm2-es vezetékkel és rendben működött. Nem is értem hogyan.)
Megnéztem a most vásárolt főzőlap+sütő bekötési útmutatóját és ott az volt, hogy 5*2,5mm2-es vezetékkel kell bekötni. (Fent is van eredetileg 3x16A-es kismegszakító a biztosító táblán.) Viszont csak egy fázisom van. Ez van szétosztva áramkörökre. Úgy kötöttem be az 5x2,5-es vezetéket, hogy van 2fázis a főzőlaphoz és 1fázis a sütőhöz, valamint egy közös nulla és eyg föld. (Így tudom használni a 3x16A-t.)
A bútorba való beszerelés előtt csináltam a főzőlapon egy terheléses próbát. 15perc teljes teljesítményen való járatás után a nulla vezeték langyos lett. A többi vezeték hideg. Ennél tovább nem melegedett, dekicsit megijedtem, hogy ebből gond lehet, ezért kértem tanácsot a fórumon.
A tanácsok alapján a következő bekötést szeretném megcsinálni: (Nagyobb vezetéket már nem tudok behúzni.) Két 2,5-es fázisvezeték egyik végét összekötöm a biztosítéktáblában és itt egy 25A-es vagy 32A-es kismegszakítót fogok alkalmazni. (Szerintetek melyik legyen? A fő kismegszakító 32A-es) A másik végüket pedig az elektromos berendezéseknél kötöm össze. (Az így létrejött párhuzamos kötéssel 5mm2-es fázisvezetőt kapok.) A harmadik fázisvezetőt és a nullát ugyanígy párhuzamosan kötöm és ekkor kapok 5mm2-es nulla vezetéket. És marad egy 2,5mm2-es védőföldem.
Ezekre pedig sorkapoccsal rákötöm a sütőt és a főzőlapot is. Rakok egy bekötődobozt a sütő/főzőlap mögé, abban lesz a sorkapocs.
Ez szerintetek jól fog működni? Aludhatok nyugodtan?
Elég jónak nevezném alapból. De ha belegondolok, hogy melyik a csúcskategória, akkor akár az is lehet. Lényeg, hogy megbízható, elfogadható áron. Bátran ajánlom bárkinek.
Nem teljesen villany-, inkább riasztószerelés témában kérném hozzáértők segítségét. Nagymamám nem érzi magát biztonságban, régi egyszintes parasztház, ott alszik, ahova riasztó kell.
Ti hogyan védenétek az ablakot? Törés + nyitásérzékelő,vagy a két ablak közé(dupla ablak) egy mozgásérzékelő?
Egyáltalán be lehet rakni 2 ablak közé mozgásérzékelőt, vagy begerjed olyan kis helyen? 120*120-as ablak 20 cm légréssel.
A csillár kapcsolás magyarázata: A kapcsolás igen egyszerű és mégis sok fáradságot és felesleges munkát spórolhatunk meg vele. A lényege, az hogy a hálózati feszültség + és - félperiódusát külön külön használjuk. Így gyakorlatilag egy lüktető egyenfeszültséget hozunk létre. Ennek kompenzálására használjuk a kondenzátort és az ellenállást, de ezt akár el is hagyhatjuk. Amennyiben elhagyjuk max annyit tapasztalunk, hogy vibrál kicsit az izzó. (25× villan fel egy másodperc alatt 50 helyett) Amennyiben a "felső" kapcsoló van bekapcsolva, csak a pozitív félperiódus jut el az izzókhoz. Az egyik izzók előtt eltérő irányban elhelyezkedik újabb 2 dióda. Egyik záró másik nyitóirányban. A jobboldali dióda kinyit a pozitív félperiódus hatására így a jobb oldali izzó fog világítani. Amennyiben a másik kapcsolót kapcsoljuk be pont fordítva történik minden. És ha mind a 2 kapcsoló be van kapcsolva mindkét periódus átmegy így mindegyik izzó világítani fog. Ez a kapcsolás sok mindenre felhasználható. Legutóbb egy kültéri karácsonyi párhuzamosan között izzósor vezérlésére alkalmaztam.
Csak nagyjából 50hz váltó áram váltakoznak a polaritások másodpercenként 25ször a fázis és a nulla kimeneten ezért lehet egyenirányítóval megoldani sok mindent hiába kötöd rá záró irányba attól még 25 ször nyitni fog és átenged ez az egyutas egyenirányítás.
Figyelmesen nézd át a kapcsolási rajzot szerinted miért van a kondival párhuzamosan a kisütő ellenálás???Egy bevált kapcsolást akarsz megcáfolni csak azért mondom müködő konstrukcióról van szó nem csak elméleti megoldás próbáld ki a dióda ára nem több 30 Ft nál a többi nem tudom volt nekem.
kondi nelkul ugye szinusz felhullamok fognak az izzora jutni. masodpercenkent 50 darab felhullam. a masodpercenkent 100 darab felhullam (50 egeszhullam) effektiv erteke 230V (tehat mondjuk 100ohm terhelesen 529W teljesitmenyt ad le(P=U*U/R), akkor a fele annyi felhullam ugyanazon a 100ohmon fele teljesitmenyt, azaz 264.5W-ot ad le, ebbol kijon (P=U*U/R -> U=gyok(P*R)=gyok(264500) hogy az effektiv feszultseg 162.6V
kelloen nagy kondi eseten a kondi minden felperiodusnal feltoltodik a csucsfeszre, ami 230/1.41~320V, es ha elegendoen nagy, akkor a szunetben nem is sul ki szamottevoen. igy az izzon viszonylag egyenletesen meglesz a 300V feletti fesz. amitol nem lesz hosszueletu.
Most volt időm az összes választ alaposan átolvasni, amiket a délelőtti hülye kérdéseimre adtatok. Átgondoltam a dolgokat és a következőre jutottam:
Szóval az történt, hogy külön álló beépíthető sütőt (2,kW) és főzőlapot (6,4kW) szeretnék bekötni. (A lakás vételekor ugyanekkora teljesítményű villanytűzhely+sütő volt bekötve 3*2,5mm2-es vezetékkel és rendben működött. Nem is értem hogyan.)
Megnéztem a most vásárolt főzőlap+sütő bekötési útmutatóját és ott az volt, hogy 5*2,5mm2-es vezetékkel kell bekötni. (Fent is van eredetileg 3x16A-es kismegszakító a biztosító táblán.) Viszont csak egy fázisom van. Ez van szétosztva áramkörökre. Úgy kötöttem be az 5x2,5-es vezetéket, hogy van 2fázis a főzőlaphoz és 1fázis a sütőhöz, valamint egy közös nulla és föld. (Így tudom használni a 3x16A-t.)
A bútorba való beszerelés előtt csináltam a főzőlapon egy terheléses próbát. 15perc teljes teljesítményen való járatás után a nulla vezeték langyos lett. A többi vezeték hideg. Ennél tovább nem melegedett, dekicsit megijedtem, hogy ebből gond lehet, ezért kértem tanácsot a fórumon.
A tanácsok alapján a következő bekötést szeretném megcsinálni: Nagyobb vezetéket már nem tudok behúzni. Két 2,5-es fázisvezeték egyik végét összekötöm a biztosítéktáblában és itt egy 25A-es vagy 32A-es kismegszakítót fogok alkalmazni. (Szerintetek melyik legyen? A fő kismegszakító 32A-es) A másik végüket pedig az elektromos berendezéseknél kötöm össze. (Az így létrejött párhuzamos kötéssel 5mm2-es fázisvezetőt kapok.) A harmadik fázisvezetőt és a nullát ugyanígy párhuzamosan kötöm és ekkor kapok 5mm2-es nulla vezetéket. És marad egy 2,5mm2-es védőföldem.
Ez szerintetek akkor jól fog működni? Aludhatok nyugodtan?
Köszönöm a megértő tanácsokat.
Ezekre pedig sorkapoccal rákötöm a sütőt és a főzőlapot is.
Esetleg neked feltehettem eme nemes tesztet? Erre felelj nekem ember! Elszenvedem veletek ezen kegyetlen veretet, mely nem tesz nektek egyetlen megszexelt, tetves É Á Ö Ü Ó Ú Ű beteges hernyedt ékezetet sem .
Akkor azért megkérdezném mégegyszer, hogy én botcsinálta "villanyszerelő" is értsem. Egy 2,5-es sodrott réz vezeték nagyobb áramerősséggel terhelhető mint egy 2,5-es tömör vezeték? Vagy csak a mechanikai igénybevételt (hajlítgatás) bírja jobban?
most az egyszer toled is elfogadtam volna a megoldast. nem vettem volna szemelyeskedesnek. nem vagyok serodekeny, nem az a lenyeg, hogy mit mondanak, hanem az, hogy ki mondja. ezt erdemes megjegyezni. vájt
nade igy az izzora egyeniranyitott felszinusz jut. ha nem kondizod meg, akkor az effektiv erteke 162V lesz, amitol furan fog vilagitani. ha meg megkondizod rendesen jo nagy elkoval, akkor vegig majdnem 320V lesz rajta, amitol megint erdekesen fog vilagitani addig a kis ideig. raadasul a 320V DC az nem jatek, komoly esellyel pukkanas lesz belole.
Az F&G-t már nagyon régen megvette a Moeller (akkor még Kloeckner Moeller), egy ideig futtatta mint saját márkát, de már nem gyártják. A Moeller amúgy nagyon sok "cégnek" gyárt kismegszakítót, FI relét, saját szememmel láttam :).
Ja, és már Moeller sincs, csak EATON. Amerikában nagy név, de itt kár volt a Moeller NEVÉT a sűlyesztőbe dobni egy EU-ban nevetlen EATON-ért. Persze ez csak az én véleményem, meg még csak befektető sem vagyok náluk, hogy belepofázhatnék :).
Egy kis okosság ja amúgy meg a védővezetőnek vagy ugyanakkora a keresztmeccete vagy nagyobb. egy okok link. http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:BJLJmYBtKLYJ:www.vet.bme.hu/okt/alap/vm/energ/tananyag/2gyak.pdf+3+f%C3%A1zis+%2Bnulla+m%C3%A9retez%C3%A9se&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEESgeg6zEPh0RVJeljvitD-3g34pB39dtSkKfm3KH4-R76ebasagCmq1M7jO8pzgT_exhveY-Ci-M2oiPjW7Ertc181P-paFR-MnW3uVmCpf7B7YDTQ2ZhNvWfr3mKTPpJXmMtB8A&sig=AHIEtbRZoeW-MJT4cGIiHnb84_t69TlxYQ
Érdekes elgondolás 1x32A-est csinálni a 3x16A-esből...elég gány megoldás, mondjuk attól még működhet...viszont tényleg nem értem miért kérdezel, ha úgyis úgy csinálod, ahogy már kitaláltad?
Ha a csillárnál csak két szál vezetéke van, akkor hogy is lesz ott a nulla, a fázis meg a kapcsoló jel vezetéke egyszerre? Két vezetéken szerintem csak fényerőszabályzóval vagy rádiós-infra vevővel lehet csak megcsinálni...
Én olyan két db 16A-esre gondoltam, aminek össze van kötve a kapcsoló része. Ha az egyiket lekapcsolod, akkor a másik is lemegy. (most ilyen a jelenlegi 3x16A-es megszakítom. Az akartam felhasználni a két fázishoz és a 3. megszakító pedig szabadon lenne hagyva.)
Nyilván nem jó, ha az egyik végén összekötöd, a másikon meg külön kismegszakítón vannak...egyik levág, akkor marad 16A? Egyiket lekapcsolod, másikat úgyfelejted, és elkezdesz rajta matatni? Egy ezresért már márkás kétpólusú kismegszakítót kapsz, pont befér a 2 16-os helyére, az összerakott 0-t és a fázist is ebbe kötném - fix bekötésű készülékeket kétpólusúra célszerű (talán kötelező is).
Nem akadékoskodni akartam, csak kivesézni minden lehetséges megoldást.
Átgondoltam az ötleteket és a közösítést találom én is a megfelelőnek.
Tehát a következő a gondolatom. Csinálok egy bekötődobozt a sütő/főzőlap mögött. Ide sorkapoccsal lesznek bekötve a berendezések. A megszakítótól a dobozba bemenő 5db vezeték közül kettőt-kettőt egy kapocsra kötök, ezek lesznek a fázis és nulla vezetők. Így kapok egy 5mm2-es fázist és 5mm2-es nullát. Az ötödik vezeték pedig marad a védőföld (2,5mm2-es.)
Annyi lenne még a kérdésem, hogy az összepárosított két fázisvezetéket a biztosítéktáblán mindenképp egy kismegszakítóra kell kötni (pl: 25A) vagy megfelelelő-e, ha külön-külön 16-16A-es-re vannak kötve. (utóbbi most is rendelkezésre áll, plusz még marad egy üres 16A-es.)
Sütöt nem tudnád egy dugalj áramkörbe tenni? netán mosogatógéphez társitani?
Az elöző kollegához csatlakoznék, jobban járnál a közösitéssel, ez a legkevésbé rossz a jelenlegi helyzetben. így 2*5mm2 áll rendelkezésre a fözölaphoz csont elég, a sütőhöz meg bőven.
Ha a főzőlapoknak elég a 2,5-es, akkor elég, ha két áramkörre választod szét, ráadásul tehetsz külön kismegszakítót is, 16A-re. Gyakorlatilag valószínűleg nem lesz belőle gond, legfeljebb levág, ha minden főzőlapot egyszerre kapcsolsz be.
Én attól még az előtte közösítés, azután onnan 3x4 a főzőlapokig, 3x2,5 a sütőig verziót csinálnám meg, és mehetne rá egy 25A-es kismegszakító. De ahogy érzed...
most nem azert, de ha ugy akarod csinalni, ahogy szerinted kell, akkor miert kerdezted meg?
ha kulon aramkoroket csinalsz 1-1 kanoccal, akkor a csutkara tekert tuzhely ugyanugy megmelegiti. mig ha parhuzamositod oket, akkor ha csak fozol, a suto kanocat is hasznalod, es forditva, sokkal kisebb a melegedes.
amugy meg gondolj bele, hogy ha ahol szabadon van, korbenyalja a levego, es meg tudod fogdosni, ott langyos, akkor milyen a falban, ahol nincs levego, es szorosan egyutt van az osszes drot?
Én előbb közösíteném a 2-2 vezetéket (zöld-sárga marad az egy szál), azután 3x4-essel a főzőlapokhoz, a sütőhöz valószínűleg elég a 3x2,5-es is. A tűzhelyen belül nincs egy központi sorkapocs? Vagy ez teljesen különálló sütő/főzőlap?
Nincs doboz a falon a tűzhely mögött-közelében? A 3 feketét és 1 kéket elosztanám 2-2 arányban, egyik dupla vezeték a fázis, másik dupla vezeték a 0, lemezes sorkapoccsal meg továbbvinném a tűzhelybe 3x4-es "tűzhelykábellel" Ezt már írták, ha itt a megoldás, akkor mi nem egyértelmű?
A három fázis feszültségei egymástól 120°-kal elfordul. Az egyes fázisfeszültségekhez tartozó áramok is 120°-kal különböznek. Ha felrajzolod a vektorokat, akkor az összegük 0 lesz. Szimmetrikus terhelés esetén a nulla vezetéken emiatt nem folyik különösebb áram.
Pölö: Deltakapcsolású (háromszögkapcsolású) fogyasztók esetén nem kell nulla !
Pölö2: A fent leírtakból következik, és a számításoknál nem kétszeres, hanem 1,73-szoros /gyök3/ vezetékhosszal kell számolni.
azt a kabelt 3fazisra szantak. de te nem 3fazist hasznalsz, hanem egyet, es arrol ket fogyasztot.
gondolkozas nelkul 2db 3x2.5-ot kellett volna behuzni. kis gondolkozassal 2.5-bol ket keket, ket feketet es egy zoldsargat. (utobbit nem tudom hogy szabalyos-e)
sot, a tuzhely 32A-t vesz fel egy fazisrol, akkor oda eleg a 2.5 ?
Kár, hogy nem a behuzás előtt kérted szakemberek segitségét. Mert akkor 2 különálló áramkört ajánlottunk volna 3*2,5mm2. és 3*4mm2. Az 5 eres kábelben azért nem vastagabb a nulla se, mert az 3 fázisú hálózatra van tipikusan "elképzelve".Ha nem fogod a 4 lapot+sütöt egyszerre használni akkor azért nagy baj nem lesz belöle. Hány méterre van az elosztotól kb?
Azért fontos, mert három fázisnál (három óránál lévő fázisnál) a nulla vezető keresztmetszete lehet ugyanakkora mint a legkisebb fázis száljáé.
De ha nem három fázisod van hanem közösre vannak kötve a drótok, akkor gyakorlatilag csináltál egy tűzveszélyes hosszabbítót, mivel a nulla keresztmetszete kevesebbet bír mint a három fázisé együtt.
A különbség az hogy valódi három fázisnál a nullát "eltolással" terhelik a különféle fázisokon folyó áramok, ezért elég a normál keresztmetszet. De ha ugyanarra a betápra kötsz mindent, jóval nagyobb nulla kell, hiszen előfordulhat hogy minden fázis ugyanakkor terheli a vezetéket.
>>Idáig
Én teljesen laikus vagyok. Van ettől sokkal pontosabb szakszerűbb stb. magyarázat de laikusként így fogtam fel annó mikor épp itt magyarázták vagy két éve (persze nem biztos hogy jól de a lényeg átjött - három fázisnál elég a normál nulla, azonos szimmetrikus terhelésnél nem kell egyáltalán - bár ezt még nem tom' miért, de ha azonos drótra vagy kötve, vagy külön-külön nulla vagy erősebb nulla).
Én azt csinálnám hogy átjelölném a vezetékeket, de akkor gondolj a ház esetleges következő tulajára akit agyoncsap az áram mert azt hiszi nulla és közben fázis vagy fordítva.. Veszélyes, nem követendő, nagyon alaposan dokumentálni kell.
4-es lett volna az ideális. Ha már így van, akkor külön nulla és külön fázis a sütőnek és ugyan így a főző lapnak is. Így egyformán terhelődik a fázis és a nulla is. A főző lapon soha nehasználj 3- nál többet. A legjobb lenne áthúzni 4-es re-
Nem jött le. Vajk arra gondolt, hogy 3 fázisod van. Ha csak egy fázisod van, akkor jobban jársz, ha két nullát viszel, két fázis vezetőt és egy közös védő vezetőt.
Vettem egy kerámilapos főzőlapot (6,5kW) és egy beépíthető sütőt (2,5kW).
Behúztam nekik a villanyórától egy 5x2,5mm2-es sodrott rézvezetéket.
A hozzá tartozó biztosíték pedig 3x16A-es.
A hétvégén próbára bekötöttem a főzőlapot a bekötési rajz szerint.. (2 fázisvezeték, nulla, föld). Így a harmadik fázisvezeték megmarad a sütőnek.
Csináltam a főzölappal egy terheléses vizsgálatot.
Azt tapasztaltam, hogy kb 15perc teljes teljesítményen való üzemelés után (minda négy főzőlap maxon 6,5kW) a nulla vezető alig érezhetően, de langyos lett, a többi vezeték nem melegedett. A nulla vezető kb.25-30fokos lehetett.
A próbát tovább folytatva további melegedés nem volt tapasztalható.
Az órától a főzőlapig nincs megszakítva kötéssel sehol a vezeték.
Kell aggódnom a melegedés miatt, vagy ekkora áramfelvételnél ez természetes????
Elegendő a 2,5-es vezeték? (Az útmutatóban ez van)
A sütőt el fogja még bírni gond nélkül? ( persze mindegyik főzőlap sosem fog együtt üzemelni, szerintem max kettő.)
Megjöttem a balatoni nyaralásból, és visszatértem közétek. A szomszédban éppen a nyaralót újították fel, és láttam érdekes dolgokat. Az MMfal vezeték rögzítése: Két ér közé szögbelövővel belőve a szög, de 10 centinként és a két szög között meg felgipszelték. Érdekes, de szerintem nem a legszabályosabb eljárás. Vagy lehet még szöggel rögzíteni? A másik: az ottani melósokkal beszélgetve volt egy érdekes témánk: Építkezésen milyen eszközöket, szerszámgépeket lehet használni? A narancssárga hosszabbítót elvből nem, ebben egyetértettünk miután az ottani betonkeverő arról ment 3 órán át, mikoris infrahőmérővel rámérve a burkolat 68 °C volt. Mi lehetett akkor az egyes rézdrótnál a belsejében? De visszakanyarodva: Kell-e a szerszámgépeket ellátni pl. gumikábellel és IP44-es csatival vagy sem? És van e bármi kifogás az ellen, ha én pl. a tescoban vett körfűrészemmel dolgozok, ill. ha a vezetékét lecseréltem pl az előbb említett védelmi szintűre?
Sajnos egy gyártó függő mindegyik megadja a saját jelleg görbéjét különböző fesz szinteken. De ezt is úgy kell kihúzni belőlük, mintha a fogukat húznák.
ON Ja csak ahány OS annyi lehetséges kód és annyi lehetséges telepített nyelvi támogatás, egy szép magyar ékezetes írás lehet hogy egy céges gépen elérhetetlen, vagy amiért én is sokszor ékezet nélkül írom mert olvasható marad bárhol bármivel nézik meg. OFF
Tudom meg a kábelrögzítőt is, és lehet ragasztani is csak simán a kábelt :-DDDDe egy ilyen fórumon ugye nem a kokány megoldásra kiváncsiak, mert azt a szomszéd is megoldja 1 üveg sörért :-DDD
Sztem 4*1,5 inkább, 2 kapcsolt fázis , nulla, föld.:-DDA glettelés, festés vezeték, anyagárban is több ezer, pláne ha szines fal van akkor csak az egész mennyó festése :-D
A csillár kapcsolásra valami pár száz forintos megoldás érdekelne nem valami túlbonyolított akármire gondoltam;) Ha van valakinek okos ötlete szívesen fogadom :)
Azért relégurunak lehet lesz egy kis hozzászólása, ha már 1 nulla/1 fázis, nyomógomb, csillárhoz be az okosság, onnan "2 drótra is jöhet a fázis", majd nyomógomb szépen, sorban: leolt, A, B, A+B, leolt...
Köszi! Úgy tűnik,hogy valóban típus hiba ez,mert nekem is kb. 70.000 km-enként kell javíttatnom. Ismét esedékessé vált,már csak egy olcsó és jó szerelőt kell találnom (bár valószínűleg a kettő kizárja egymást)
Statusz a seggem... Nos, azt hiszem magyarsagbol nem kell hogy oktassanak, koszonom. C64, +4 ota igy irok es igy is fogok, ez alol kivetel a hivatalos levelezes. Az okat elemezhetnenk, de ad1 nem ertened, ad2 fogjuk a lustasagra. Ergo, ha meglatsz egy ilyen hsz.-t siman csak ugord at es ne idegeld magad.
Most már státusz szimbólum lesz az ékezet nélküli írogatás. Gyerekek, ez Magyarország. Itt használatban van sok ékezetes betű. Akinek nem jön be a magyar nyelv, az keressen magának valami idegen beszélgetési lehetőséget.
Legrand, Prodax, Siemens. Nagyjából ezek a jó minőségű és bőséges termék családdal rendelkezők. Barkácsboltok és gazdaságos áruház 300 Ft.-os típusai rövid életűek. A dugaljak érintkezőinek a minősége megegyezik a lapos elem érintkezőjének a minőségével. Amennyibe kerül, annyit ér. Hogy hol mennyibe kerül? Attól függ, merre laksz. A Legrand alaptípusai például tizesével csomagolva a Metro-ban olcsóbb, mint a villamossági boltokban. De nézz körül több szakboltban, vagy a neten.
ha az oldschool megoldasnal maradsz, akkor a ket vegere kell egy-egy kettos valtokapcsolo (ez ketbillenytus), es kozepre meg ketto darab keresztkapcsolo.
de ekkor kozepen ket szerelveny lesz, ami kizaro ok volt.
a modern megoldas a kesobb belinkelt nyomogombbal kapcsolhato fenyeroszabalyzo. ahhoz ha jol ertettem meg, kettos nyomogombok kellenek mindharom helyre. (mint a csengo, csak nincs rajta harangrajz, meg dupla)
Mindig jössz a hülyeségeiddel de ha valaki komolyat kérdez tőled amire válaszolnod kéne eltűnsz unjuk a hülye sablonos dumád a szövegértés stb jobban tennéd ha elhúzná a picsába, má bocsi a sablonos dumád már kikészít,legalább bizonyíts. NA ENNYI
Ize, csak szolok, hogy ezt jo lenne a moderatori topikban folytatni, mert megint jon egy erzekeny lelku, aztan jon a momerator es megint torles lesz. Egyebkent, ha jol lattam Keket visszaengedtek, de sajna mar Torolt nick neven, ami semmi jot nem jelent.
Bocs, katalogusban keresztet vagy valtot talaltam. A ketto kozul melyik kell? Egyaltalan mi a kulonbseg?
Keresztkapcsoló Szín Típus Rendelési szám Csomagolási egys. Régi Új Régi Új fehér Unica Plus EEEP24502401100 MGU50.205.18Z 10 10 krém Unica Plus EEEP24502402100 MGU50.205.25Z 10 10 ezüst Unica Top EEEP24502416180 MGU50.205.30Z 4 10 grafit Unica Top MGU50.205.12Z 10
Kettős váltókapcsoló Szín Típus Rendelési szám Csomagolási egys. Régi Új Régi Új fehér Unica Plus EEEP24502201100 MGU50.213.18Z 10 10 krém Unica Plus EEEP24502202100 MGU50.213.25Z 10 10 ezüst Unica Top EEEP24502216180 MGU50.213.30Z 4 10 grafit Unica Top MGU50.213.12Z 10
Ebben a forumban en csak szorakozni jarok. Pl rajtad. Mondhatni nekem ez hobby. nem vagyok villanyszerelo, ha nem esett volna meg le, es nem is akarok az lenni.
Bocsi de én nem találom Legrandéknál. Ha megkérlek nem szúrnál be egy linket. Kíváncsi vagyok rá, meg az árára is. Az elkoépes 4000 alatt van + a nyomógombok.
- Mi történik a szabályozott csillár színhőmérsékletével, ha csökkented a fényerőt? - Az izzók élettartamára milyen hatással van? - Energiatakarékos kompakt fénycsövet nem fog tudni használni
Nekem ezek a kérdések vetődnek fel a megoldással kapcsolatban...
Egy helyen van fényerőszabályozó, másik helyen keresztváltó, harmadik helyen váltó. Hátránya hogy csak egy helyről lehet fényerőt szabályozni.
Fel kell tenni egy távirányítós aktort, és akkor onnan kapcsolod, ahonnan akarod, meg ahol a távirányítók vannak, de szerelvény egy se lesz a falon :))).
Mi a baj vele? A noi lelek :P, a paromnak nem tetszik a sok kapcsolo egymas mellett... Nekem nem lenne baj ;)
De akkor megoldhato egyes keresztvaltoval es akkor onnan csak fel/le lehet kapcsolni es attol fugg, hogy az egesz csillar eg vagy a fele, hogy az alternativokat milyen allapotvab hagytam. Ugy jol gondolom?
A 3. kérdésre pontatlan választ adtam, csak felületesen olvastam. A jó megoldás a kettővel előttem szólótól. Vagy az impulzus relé is mehet ( de ott már tényleg szakember kell ).
Koszi!, de a harmashoz meg lenne keresztkerdesem ;)
Elvileg nem oldhato meg 100%-osan, ha jol tudom, mert keresztkapcsolobol nincsen csillarkapcsolo, tehat a ket alternativ csillarkapcsolomrol tudom majd ket reszletben kapcsolni, de a keresztkapcsolorol meg vagy csak fel, vagy csak le, nem? Vagy van csillar keresztkapcsolo is?
Régi szerelésnél nem előírás, újnál viszont igen, illetve ha jelentős villamos átalakítást végzel akkor is kell. Én mindenképpen javaslom a beépítését, ha megoldható, de nem csak a fürdőre, hanem az egész lakásra.
Ha a mérőhelyhez hozzányúlsz, akkor azt csak a vonatkozó szabványok betartásával teheted. Ez azt jelenti, hogy mérő csak kívül lehet, és teljesítmény növeléshez lehet, hogy még a csatlakozó fővezetéket is le kell cserélni. Regisztrált szerelő kell hozzá, ő majd elmondja a pontos ügymenetet, és intéz mindent.
A két szélső kapcsoló váltó, a középső keresztváltó. Vagy impulzus relé és 3db nyomógomb. Általában ez már meghaladja a laikus képességeit, szakember kell hozzá.
1. tokmindegy hogy eloiras-e, tegyel. es ne csak a konnektorok, hanem minden (vilagitas is) menjen arrol. inkabb felj a sotetben, mint meghalj meg rosszfele spricceltel a zuhannyal.
2. altalaban az a helyzet, hogy amig nem nyulsz hozza jo ahogy van, de amint barmit akarsz koteleznek az aktualis vagyaik szerinti elhelyezesre.
Lenne par konkret kerdesem, mert veletlenul se ugyanazt mondjak a villanyszerelok ;)
1) Furdoszobai helysegbe konnektrokhoz eloiras a FI rele? 2) 25A-os falon kivuli villanyorat szeretnek bovitetni 32A-osra es falba sullyeszteni. Ezt lehet ugy, hogy nem rakom lakason kivulre? 3) 3 helyrol szeretnek alternativ csillarkapcsoloval kapcsolni menyezeti lampat (felkapcsolom az egyiket eg a csillar fele, felkapcsolom a masikat eg az egesz csillar) a kerdes az az, hogy ez megoldhato-e?
Mert hübele balázs, ingyen bekötöttem volna neki, jó ismerös, közelben lakik. Kb 3 hete vasárnap este szaladt ide, hogy SOS kéne neki 5*2,5 kábel egyebek. Mondtam, hogy holnap bekötöm ha kell, de így járás van...........
Ismerős vett 2 konténert, berendezve irodának. Van rajta 2-2 3 fázisú csatlakozó. Elöször úgy kötötte be, hogy megrázta a fali csatlakozó, mert 2 dugvillás csatlakozót csinált. Ma meg érdeklödött, hogyan lehet, hogy 2 fázis van a dugaljba, amiből gyorsan forgott a flex, valamint meghalltak a fénycsőarmaturák, és egy fél millás fénymásoló.
Ha4nz, ego2, cityba!
Köszönöm az egy héttel ezelőtti reagálásotokat a 29677-es hsz-omban feltett kérdésre a tető feletti bekötést illetően. Sajna még aznap, 21.-én este kipurcant a számítógépem és csak mostanra lett gatyába rázva, ezért késtem a köszönettel.
Szép napot mindenkinek!
üdv: én megtanultam írni aki meg akar megtanul olvasni(sorok közt) és kislányos zavaromban hülye vagyok! MERT BE SZOLOK ÉS A GÓGÜL NEM A BARÁTOM:) JÓ ÉJT vásári bohóc! ja egyébként ,az én lakásomban fényképezne a burkoló példának okáért,és féltene a nettre biztos ,hogy a gatyáját is le perelném!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
üdv : nekem csak a képpel van problémám. ki hogy él a hozz közünk nincs azért gondolom olyan képet tétel volna fel ,hogy okuljak k szót nem szóltam volna itt nem látom mi a hiba csak ,valakinek a lakását:( OF
Át szeretném tetetni a villanyórát (most a nappali és a konyha közötti falon virít, szeretném kitenni kültérbe). Ez mennyibe kerül kb?
Háttér: - A házban 3 lakás volt, most 2 van. - A légkábel a ház 1. emelet felső felére érkezik (kb 6 m magasan), innét (valszeg) elmegy - egy méretlen főelosztóba (leplombált falba süllyesztett doboz, a ház oldalán a földszinten, kb 10-12 m-re a légkábel feszítőjétől) - innét elmegy 2 mérőbe (ami a főelosztó mellett van 40 cm-re) - ÉS (valszeg) innét megy az én mérőmbe is (ami az emeleten van, a főelosztótól 8-10 méterre. Az én mérőm kb 4-5 méterre van a légkábel feszítőjétől. - Én nem vagyok biztos benne, hogy a méretlen közvetlen a főelosztóba megy és onnét jön "vissza" az órámba, de az első szaki aki megnézte ezt mondta... - Cím: 1121 Budapest, Licérc u.
Amit szeretnék: - Kitenni az én mérőmet a másik kettő mellé (kb 2 m-re a főelosztótól). Szabványnak megfelelő hely. - A mostani 1x16A-t felbővíteni 1x32A-ra.
Amit megcsinálok: - Kiépítem az (mért, kismegszakítókat, ... tartalmazó) elektromos elosztószekrényt. - Kivágom a falban a méretlen főelosztóból a védőcső helyét az új mérőszekrényig. - Kiépítem a védőcsövet a leendő mérőszrényből a mért eletromos elosztóig. - Esetleg behúzom a vezetékeket a leendő mérőszekrény helyéből az új elosztóig.
Tehát amit kellene: - A régi órát leszerelni, az oda menő méretlen vezetéket megszüntetni. - Az új óraszekrényt szabványosan felszerelni, beletenni egy órát, becsövezni és bedrótozni a méretlen főelosztóból. - Rákötni az elosztó felé menő vezetéket a mérőórára. - Amiből nem szeretnék engedni, hogy ELMÜ/ÉMÁSZ által felhatalmazott villanyszerelő adja a nevét hozzá. - Amit kérnék, hogy ne legyen fusi (alu vezeték összecsavarva rézzel, ...) AKI NEM INGE, NE VEGYE MAGÁRA!
Mint látható (sajnos) a project egy minimál project. A többit én csinálom. Egy ajánlatot kaptam, de (számomra) horrornak tűnt. Tudok képeket, esetleg (alap- és/vagy oldalnézeti) rajzot feltölteni. Természetesen meg is tekinthető a ház (most még csak kívülről, kb. május közepétől lesz teljesen üres).
Ennél már csak az a jobb amikor az ilyen kupleráj ég is. És bizony gyakran égnek. Jó dolog a sötétben, füstben botorkálni és minden sz..ba belelépni...
ilyen melót nem szabad elvállalni. mi csináltunk egy lakást,ahol két totál alkesz lakott.ennyire durva szeméthegy nem volt,de sohanem látott mocsok, szar-és húgyszag volt a lakásban.
Láttam már ennél nagyobb kupit is,igaz nem villanyszerelés,hanem nővérhívó szerelés kapcsán. Igaz én képet nem készítettem,örültünk,hogy a lakó egyáltalán beengedett a szerelést elvégezni. Aki nem volt szimpatikus,azt be sem engedte!
A Nomexes mondatból úgy ítélem meg, félreértettél. :) Én arra próbáltam meg utalni, hogy nálunk semmi se jó senkinek.
91-ben már a második eresztés Nomex lehetett, az első 84 körül érkezett.
A szekunder kesztyűt hivatalból nem áramütés ellen adták, hanem az esetleges villamos ív elleni védelemként. Ez nem akadályozta meg a népet abban, hogy széles körben azt tartsák, száraz és ép állapotában meg lehet vele fogni a 220-at.
Ja! meg a 20 méteres hidraulikán dolgozni minden nap!:))2 évet jártam vele! Hidd el? Dunán megy a víz 1000-rel és le nézel a 18 méter magasból átgondolod hogy mi a jó? és mi a rossz?:))Itt kéne lennem ,vagy otthon?:))
Szerintem még a kékkember jól felszerelt kocsijában is van mászóvas. Bár ő inkább a cseresznyefára jár vele. Ez csak a jól felszerelt kocsiról jutott eszembe.
Ezt tapasztaltam már az építőiparban egy gurulós álláson kb 8 méter magasban befékezés nélkül, korlát nélkül amikor a két kereke a négyből egy 12mm-es osb lapon állt és alatta a klímaakna volt üresen. Mellettem meg vagy 25 méter mélység mert még nem volt meg az oldalfal burkolása. (Munkavédelmisek álma) Nem kívánom senkinek, de ez egy szép emlék nyári gyakorlatos koromból, még anno.
A helyzet, ahogy írtad is a két fázis között van a test. Ebben az esetben olyan mindegy, hogy az oszlop földpotenciálon, vagy semleges potenciálon van. De hidd el, az oszlopról lefelé nézve a 8 - 10 méter magasabb, mint a tövéből felfelé nézve.
Nem kell túl gondolni a dolgokat,én sem egy tanár! Mondtam már mindenki a helyén! És ,élni és élni hagyni:))) Nem alá vállalni feketén,semmi költség nélkül
Értem hogy az oszlop nem teljesen van földön, illetve a szerelő, miközben FAM-ozik a két fázis között, mert az állás amiről dolgozik az nem biztos hogy föld potenciálon van. Ha jól értem a következő gondolatodat. Na győzzön a ...! Hajrá!
Elmondom neked, hogy 0,4-en egy mezei száraz munkavédelmi kesztyűvel is nyugodtan lehet dolgozni. Persze meg ne próbáld, mert nem szabad, csak a szigetelés megfelelősége miatt mondtam. Végszükség esetén én már alkalmaztam, amikor a gumikesztyű nem volt kéznél. De még egyszer mondom TILOS! Az tény, hogy aki betart minden előírást a FAM.-nál, szinte kizárt, hogy áramütést kapjon, bőven túl van biztosítva a dolog. Csak az más kérdés, hogy szinte lehetetlen úgy dolgozni.
Csak egymás között halkan: elvileg akkor a 0,4-re simán rámarkolhatok vele és semmi gond nem lessz? Bár nem mintha kipróbálnám, de nem tűnik egy életbiztosításnak számomra.
A Nomex kb 91-től van az ELMŰ-nél nem vagyunk le maradva senkitől! A szekunder kesztyű elnevezés egy egyszerű szarvasbőr kesztyűt jelent ami rendszeresítve volt a hálózatszerelőknél.Persze hozzáteszem hogy a 10/04_ en dolgoztam általában,de meg van az önállóim 20 KV-ig,ot már vannak érdekes történetek!Itt a fórúmon egyedül 2ego2 .-től láttam a szakmai hozzáértést!Ezen a területen,nem megsértve senkit:)
Bár lehet, hogy csak idehaza vannak bajok velünk. Amerikai filmekben a szereplő parkol, majd csomagtartójából előveszi a fejvédő sisakot, és bemegy az építkezésre. Mi meg közöljük, hogy a sisak elviselhetetlen.
Van az ív ellen védő ruha, ami évtizedek óta egyre kevésbé kellemetlen, arról azt mondták, mikor először látták, hogy ilyen levegőtlen ruhában képtelenség lenni. Nemrégen olvastam regényt, amiből kiderült, hogy az amerikai haditengerészet pilótái Vietnam felett már Nomexet viseltek, pedig az a variáció még ócskább lehetett, mint a 20 évvel későbbi, és ott igencsak melegebb is volt. No persze átvitt értelemben is. :))
"a gumikesztyű az bőrkesztyű nélkül nem elfogadott"
Bizonyos esetekben igen. A régi előírásokban a nagyfogyasztói mérőellenőri s a szakszolgálatos előírásban nem volt abszolut kötelező. Nagyjából ez van ma is.
Ha van emailcímed, én elküldhetek pár anyagot, ha nincs, írd meg az enyémre a címedet.
A villamosmű-kezelő az nem áramszolgáltató kérdése, bármilyen gyári köf betápláló berendezés kezeléséhez kell, próbaterem személyzeténél, stb. Már, ha van még ebben az országban gyár... Ha viszont van, akkor azoknál egyre többször bízzák külsősre a kezelést, úgyhogy nem rossz, ha megvan.
Két megfogalmazás van:
a. villamos biztonsági szabványoknál 1000V alatt kif, fölötte naf (ezt a felülvizsgálói elmélet miatt már azért tudnod kéne)
b. erősáramú szakmában 1000 alatt kif, fölötte egy darabig (idehaza 35 kV-ig) köf, aztán egy idő után (idehaza 120-tól) naf. A köf és a naf közti erősáramú szakmai különbség nem csak a feszültség, hanem igen sok más is - azért célszerű külön venni.
Még mielőtt mégegyszer lehülyéznének, alulról persze van a töf. :))))
Ami a 20 kV és gumikesztyűt illeti, hát egy mondatba nem akartam belesűríteni a hátteret, de ahogy a szemedből kinézel a kezed felé, ezt látod, hogy a ciripelő vezetéket kesztyűben fogod. :))) A pontosság kedvéért, általában földhöz képesti 12 kV körülit fogsz, de mivel te nem vagy földön sem (szigetelő gémes kosaras), hát kérdés, mi a pontos igénybevétel.
Így van, de az egyenlőségjel két oldalán nem csak az irány tér el, hanem a rajzon az egyiknél kis villával kapcsolódik a csavar alá, a másiknál meg "pöcökkel" a csavar alatti lukba. Na, most szakszerű voltam :-)
Ezért nem egyértelmű. A hivatkozott PDF viszont teljesen!
Ha a lakásban 30mA a fí akkor a dugalj áramkörét le kéne kötni róla és 100mA-rel kellene védeni vagy fí nélkül üzemeltetni. Külön kéne szerezned egy 100mA/40A 4P fí-relét és akár a dugalj elé bekötni közvetlenül, a lakáselosztóban meg meghagyni a védelmét csak az ottani 30-as fí előttről kéne a táplálást adni neki (pl fésűs sín helyett a sima vezetékezést alkalmazni. Létezik ehhez hasonló csak 3 fázisú dugaljjal és 4 kismegszakítónyi hely van a védelemnek. Régen a simovill is gyártott ilyet. http://balintkft.unas.hu/shop_ordered/2498/shop_pic/unas_480795.jpg
A mágnes kapcsolós gép megoldódott úgy, hogy lecseréltem a kapcsolót egy egyszerűbbre,ami csak a fázisokat szakítja és jó lett...szóval ott vmi ilyesmi gond lehetett amit írtál(ezt csak kíváncsiságból kérdeztem meg)! DE a hasogatógépen NEM mágneskapcsoló van,hanem csak egy egyszerű kapcsoló ami a fázisokat szakítja,és mégis levágja a Fi relét! És nincs a nulla felcserélve a földeléssel és nincs is közösítve a kettő! Szóval ott mi lehet a gond??
Nézd meg a mágneskapcsoló behúzó tekercsét. Találkoztam már olyannal, hogy 230V-os volt és mivel nem volt nulla a védővezetőt kötötték be nulla helyett. Ha így van, akkor kikell cserélni 400V-os behúzóra.
Lenne egy problémám,amiben a segítségeteket szeretném kérni! Szóval lenne hasogatógép ami 3 fazisú és 4-es gömbölyű dugvilla van rákötve és mivel a házba 5-ös alj van igy váltóval használjuk,de a Fi relé rögtön leold a bekapcsoláskor! Mi lehet ennek az oka?? A váltónál természetesen nincs közösítve a nulla és a föld! Ugyan ez volt a gondom egy körfűrésznél is,csak ott régi "piskóta" dugó volt rajta,itt is váltóval használtuk 5-ös gömbölyűvel,és itt is leoldott! Pedig itt sem volt a piskótában közösítve a föld és a nilla! De a körfűrészen egy mágneskapcsolós,hőkioldós kapcsoló volt,amit lecseréltem egy egyszerűbb kapcsolóra,ami csak a 3 fázist szakított és utána az jó lett! De a hasogatógépnél nem tudom mit csináljak! Ja és természetesen ha Fi relé nélküli hálózatból használtuk bármelyik gépet akkor onnan minden gond nélkül működtek! Szóval ezeknél a gépeknél mi nem "tetszik" a Fi relének?
Köszi a választ, még annyit kérdeznék: valahonnan hozzá lehetne jutni ehhez a KIF-FAM tananyaghoz? Igencsak felkeltette az érdeklődésemet, A villamosmű-kezelői is előnyként volt feltüntetve az eonos álláshirdetésben, azért kérdeztem. Amúgy a fesz-szintek: kif 1kV köf 10kv? naf 10kV feletti értékek? És a szolgáltatónál eltöltött idő előrehaladtával képzik tovább az embereket magasabb feszszintre vagy ez munkakör függvénye? Mert gondolom a 120kV-os távvezetéket is hálózatszerelők szokták karbantartani.
A Kif-FAM, azt jelenti, hogy kisfeszültségű ( 1000 V-ig ) feszültség alatti munkavégzés. Ez az oktatás tartalmaz elméleti részt is, de a fontosabb a gyakorlati része. Hogy kell például kicserélni feszültség alatt mágneskapcsolót, NKI aljzatot, mérőt, vagy áramváltót úgy, hogy csere közben ne robbantsd fel. Ezek hasznosítható és alkalmazható technológiák a magán életben is, bár elég ritka, hogy ilyent alkalmazni kelljen. Itt begyakorlod, hogy hogyan kell (ene) minden védőeszközt használva dolgoznod. Hogyan kell megfogni a gumikesztyűben és a rá húzott mechanikai védelmet biztosító bőrkesztyűben mondjuk egy 5-ös csavaranyát, közben állig begombolt felsőruházatot kell (ene) persze viselni elméletileg a 40 fokos hőségben is. ( Mert ugyebár a gumikesztyű az bőrkesztyű nélkül nem elfogadott védőfelszerelés !!!) A villamosmű - kezelő, az már speciális dolog, ott a szolgáltatóknál használt különböző berendezések üzemeltetése, kezelése a téma. Ezekkel a magánéletben, mint villanyszerelő nem találkozol.
Láttam az álláshirdetésekben hogy kif-fam vizsga is kéne, de gondolom a cég szokta az embereit beiskolázni erre. Mit tartalmaz ez tulajdonképpen? Munkavédelmet vagy szakmai ismereteket? Bár a villamosmű-kezelőit sem tudom hogy mit takarhat. Tudsz ebben segíteni?
Mi ez? Autó vagy dodgem????? A vidámparkban nincsenek így összehorpadva a dodgemek. Ha villanyt is úgy szerelsz, mint ahogy vezetsz, akkor nagy baj van.
Pár kiegészítés a valósághoz: 13,-14, havi bér már nincs. Ruházat előírva, de lecsökkentve a lehető legminimálisabbra. 40 éves korig valóban játszadozásnak fogható fel, utána nagyon komolyra fordul. Egy életre izületes leszel, mely hatalmas fájdalmaktól többé soha nem szabadulsz meg csak időszakosan tompábban fáj.
20 kV-ot kesztyűben megfogni......... ez HÜLYE! Megfelelő Köf- FAM-os szerszámokkal. A gumikesztyű is kell, de az csak kiegészítő kiegészítéseként.
Az számít, hogy kb 50m (gyárilag szerelt) tyúkbél van a szivattyún? 38m mélyen van, plusz vagy 10-15m míg beér a pincébe. Még 1,5 éves sincs a lelkem, csak nem rossz! De valóban érett a cserére a FI, meglátjuk hoz-e eredményt...
igen, a dobozán valóban van vmi hasonló rajz, de összekeverve a vezetékes meg "kábelsarus" (nemtom azt a villa alakú kábelvéget hogy hívják) bekötési móddal, ezért nem volt ez egyértelmű.
ÁKV-val kapcsolatban kérdeznék.. Adott egy egy fázisú, Moeller ÁVK. Van rajta fent egy N illetve egy 1-es jelölésű kapocs, lent meg szintén N, és egy 2-es kapocs.
Az világos, hogy az N a nulla, a másik kettő a fázis.
Az mindegy hogy "merről merre" kötöm be, igaz? (Tehát hogy a lakás felé menő vezetékeket melyik oldalra kötöm? (N/1, illetve N/2))
Problémám a következő: van nekem egy Grundfos SQ2-55 csőbúvárom, ami leveri a Fi-relét. De csak akkor, ha mondjuk 2-5 percen belül újra bekapcsolom. Ha várok vagy 10-15 percet, akkor nem. Fi-relém pont ilyen: http://n1.vatera.hu/photos/2f/40/ef9_1_big.jpg, keletnémet csoda, elképzelhető, hogy érdemes lenne kicserélni? Köszi, bezgo
Azért vannak még előnyei egy ilyen helynek. Például nem rúgnak ki alapból, ha eltörik a lábad, és kinéz 3 havi tápos pénz, ami a cégnek azon felül is kellemetlen, hogy közben nem veszi hasznodat. Van kollektív szerződés, van fix munkaidő. 13. és 14. havi fizetés (még ha másképpp is hívják az egyiket). Fizetett szabadság. Kafetéria. Normális felszerelés, munkaruha, bakancs, téli dzseki, előírásszerű felszerelés oszlopramászáshoz. Vállalati autó. Szerszámok.
Úgy negyven éves korig tiszta játszadozásnak is fel lehet fogni a dolgot, mikor mindenki otthon dekkol a hóviharban, az ember meg elindul villanyt csinálni... Márpedig egy igazi férfinak fontos a játék. Idősebb korban már kopik az élmény, az tény. :)
Az tény, hogy akkor jó a sorod, ha megtanulsz jól kezelni középfeszültséget, vagy nem zavar a 120 kV-os oszlop, netán nem félsz a 20 kV-ot megfogni gumikesztyűben - ezek mindegyike olyan, hogy nem mindenki alkalmas rá.
Ami a villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatokat illeti, le kell tenni a vizsgákat, és elkezdeni csinálni. Azt mondjuk lehet k* lelkiismeretlenül is csinálni (legtöbben úgy is csinálják, sokan tartanak még a 65 V érintési feszültségnél, stb), meg lehet jól is, hogy az ember nyugodtan aludjon, de ez állandó erőfeszítés, szabványbeszerzés kerülő utakon (venni drága), szakfolyóiratok olvasása, stb. Sokat segít, ha találsz egy idősebb felülvizsgálót, akinek nem az első impulzusa a lehetséges konkurrencia megmérgezése, oszt elmész segíteni neki néha. No, és gondolkodni mindig kell. Az előírásról tudni kell, miért úgy van, hogy a gyakorlatra ráhúzhasd.
Azt tudni kell, hogy nincs megfelelő szakember. Itt már jelentkezik a szakmunkások hiánya, de rendesen. Aki az lenne, nem megy oda a hangoztatott versenyképes ( a valóságban pedig 75-80 eFt.-os ) hazavihető fizuért. Ha adsz mondjuk egy eltelt idő után 2 - 3 hét ügyeletet, akkor akár 100 fölé is mehetsz. Az pedig valóban igaz, ha bemész egy trafóházba, ahol mondjuk a szekunder sín csupaszon megy a fejed felett fél méterrel, mert van ilyen (!) a megfelelő villamos képesítéssel rendelkező emberek többségében is borzongást, bizonytalanságot vált ki a tudat és a látvány. Egy alállomásban vagy akár szintén egy trafóházban sokszor csak egy lemezajtó, vagy egy drótháló választ e a 20 kV-os primer oldaltól is. Ezekkel is rendszeresen találkozik az ilyen helyen dolgozó ember. Persze még mindig azt mondom érdemes belekezdeni, van olyan része ennek a szakmának, mely csak ott tanulható meg és aki nem dolgozik ilyen helyen az lehet, hogy a büdös életben nem is fogja tudni, hogy hogyan kerül a villamos energia a termelőtől a villanyóráig valójában.
Van egy rossz hírem az igen csak elv. Még 4-5 év intenzív kivitelezői gyakorlat is kevés egy felülvizsgálóhoz, hogy azt önállóan megtegye az ember. A tanfolyamon is teljesen más aspektusból tanítják a dolgot. A vizsga meg 90% szabványra kérdez rá meg módszerre.
Az a gond, hogy nekem sok olyan ismeret hiányzik amit egy villanyszerelőnek tanítanak, ezért félek egy kicsit a-ha lessz- a későbbi állásinterjútól. Legalábbis gyanítom hogy egy villanyszerelő sok olyan dolgot lát, illetve használ, alkalmaz amit nekem a 2 év technikusi alatt tanítani sem tanítanak. Ellenben az új képzési rendszerben a tananyagtörzsban nekünk olyan ismeretek benne vannak amivel elvileg képes vagyok villámvédelmi-, ÉV-, erősáramú berendezések időszakos felülvizsgálatait elvégezni.
Hálózatszerelőnél alap az oszlop mászás,aztán jártál-e már trafó házban? stb...Persze tanfolyamon megtanulod,biztosan gyakorlott kollégával mész ki mondjuk 1-évig,de nem egyszerű feladat.Az önállóira külön kell vizsgázni,én még 93-ban tettem le,de azóta sok minden változott,nekem is kéne mondjuk egy hónap hogy vissza zökkenjek szerintem,ha te még sosem jártál trafóházban,alközpontban, nem láttál közvill szekrényt,nem láttál szétbombázott mérőhelyet(ahogy a kolléga is írja) stb..akkor javaslom nézz valahol utána mielőtt mész a bemutatkozóra.
Minden esetre a mielőbbi " maszek" gondolata egészséges önbizalomra utal!:)
Csak óvatosan a maszekkal! Mert összeférhetetlenség miatt lett már eltávolítva ember. Ha csak az ott tanultakra akarsz hagyatkozni, nagyon egy irányba fogsz elmenni. Sok villanyszerelő bután nézve áll egy mérőszekrény előtt ( főleg a régi átláthatatlan, kibogarászhatatlan előtt ) fingja nincs róla, mi micsoda. De ugyan ez jellemző sok szolgáltatósra a villanyszerelés más területén. Ezért nem elég, ha csak az ott tanítottakkal akarsz megélni. Persze jó lesz egy részszakmai ismeretnek. Azt tudni kell, hogy a 8 - 11 méter magas oszlop valamiért onnan fentről nézve magasabb, mint innen lentről. Ott még pluszban dolgozni is kell, közben bebújsz a két fázis közé .....stb.
Mesélj, mi jót, rosszat tudsz? Te a cég szolgálatában állsz? Én annyit hallottam eddig, hogy nem rossz a szakmai fejlődésre, különböző vizsgák, továbbképzésekben segítenek, mert kell az ottani mindennapos munkavégzéshez. A bérezésről hallottam hogy ritka vacak, és aki ott marad, az általában már reg szerelő és a maszek melóival hozza be a különbözetet. Pályakezdőként nem a legjobb biztos, de az én max 1 éves munkaviszonyommal én még bőven pályakezdőnek sorolom be magam. Pláne hogy a mostani körülmények miatt is érdemesebb lenne váltani, szinte bárhová, csak a vasműből el...
Mélységes együttérzésem!!! Aki most kerül be, az örül. Az újszülöttnek minden vicc új. De aki ismeri a cég régi énjét, az menekül onnan. Olyanok is menekülnek, akik a szolgáltató küszöbén születtek.
Most adtam be az eonhoz a papírjaimat, majd eldől hogy mi lessz a vége. Az egyik önálló hálózatszerelő a másik hálózatszerelői állás. Kiváncsi vagyok milyen lehet ott az élet, de akik ott dolgoznak azok elmondása alapján szerintem náluk tudnék valóban nagyot fejlődni szinte minden irányban az erősáram területén. Remélem összejön.
Ne ostorozd magad:) Én ebben vagyok benne, más mást csinál ennyi:)Én például nem szerelek klímát,riasztót,kaputelefont rendszert(csak családi ház),azt meghagyom annak aki gyakorlottabb:)
Köszi a választ! Ilyenkor érzem azt hogy vagy a villanyszerelő képesítésem hiányzik, vagy csak én akarok tudni mindent? Mondjuk azt nem tagadom,. hogy szinte semmilyen melót nem merek lassan elvállalni a technikusi papírommal, mert elvileg sokmindenhez értek, de sajnos csak papíron.
Amikor minden külön megy porcelán szigetelőkön.Tehát nem szigetelt semmi:) de ez már el avult,de létező hálózat.A kötegelt hálózatot (sodrott) a 80-as évek elején vezették be.Tanuló koromban (82) több kilométert kötegeltünk le ,dobról húzva!:)) Egy élmény volt
Ezt tőled hallom először. Nálunk csakis az NFA az elfogadott. Sőt sok kritériumot kell figyelembe venni, ezáltal egyre több helyen a 25-ös az előírás szerinti keresztmetszet.
Bünti nem lesz.Le írták már előttem,nem életveszélyes,csak esztétikailag ronda,ha cseréltetni akarnád mindent fizetsz:)persze a kilógó vezetéket rendbe lehetne rakni ha már úgy is csinálják a tetőt. Meg kéne blankolni,bekötni rendesen,és össze kötegelőzni a többivel hogy ne azt rángassa a szél hanem egyben az egészet.Nem kéne hogy elszakadjon:)
A suliban jót tanítottak.Régebben így csinálták,sőt a fázis is toldva volt.Bandázs kötés a neve ,én még így vizsgáztam,és porcelán szigetelésű terített hálózaton annó:))
A takaró sapka amit rátehettek volna a kötőelemre , talán nem volt a kocsiba :-DDDD A képről úgy néz ki a gallyazást meg kéne csinálni azért. Vannak szebb kötések is, de csúnyábbak is :-DDD Majd nézd meg, a régi csatlakozásoknál a sodrony csatlakozásnál mindegyik vezetőt is megtoldották, kötőelem nélkül!! :-DD
Így a szabad ég alatt toldható a méretlen PEN? Én úgy emlékszem hogy nem toldható hanem ugyanazt a vezetőt kötöm a sodronyra és megszakítás nélkül irány be az első elosztóig, vagy fogadóig. Megint rosszat tanítottak a suliban?
Esztétikailag ronda, de hibátlan. Ez egy elfogadott csatlakozási mód. 3-4 évvel ezelőtt még így csinálták. Ami szigeteletlenül van, az a nulla. Nem ráz. Az oszlopról a tartó sodronyon jön a nulla a tetőtartóig, ott van megkötve szigetelt vezetékre, ami a többi ( összesodort ) fázisvezetőkkel együtt meggy a mérőóráig. A kötés is szabványos ENSTO kötőelem.
A lényeg: a fák ne lógjanak rá a vezetékre nagy tömegükkel még lehetőleg viharban sem, a bekötés jó, de az az egy hosszan csupaszolt vezetéket valahogyan máshogyan kellene megoldani mert küllemre nem a legigazibb. A műanyag bevezetőt nézd meg, ha nem törött repedt, akkor nincs gond nem fogsz beázni miatta. Az a leblankolt vezeték nem veszélyes, azon jön a nulla és a föld egyszerre, de hivatalosan annak úgy kellene kinézni hogy nem össze van toldva, hanem egyből a sodronyba van szorítva és onnan közvetlenül megy le az elosztóba.
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/100421/maszoka_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/100421/maszoka_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url] A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]
Tanácsot szeretnék kérni. Nemrég vettem egy régebbi családi házat és most vettem észre, hogy az elektromos kábel becsatlakozása elég érdekes az utcai oszlopról a tetőn lévő konzolra. Én abszolút nem értek ehhez a témához, de laikusként nem tetszik a képeken látható "gubanc".
Rendben van ez így, esetleg ejnye-bejnye állapotú, vagy életveszélyes és sürgős beavatkozást igényel? Jövő héten szeretném a tetőt rendbe teteni és nem szeretném, ha valaki balesetet szenvedne. Érdeklődtem az ELMŰ-nél telefonon, ahol csak annyit mondtak, hogy ha hibát észleltem, akkor jelentsem be és akkor kijönnek megnézni. Ha viszont nincs szó hibáról, akkor kifizettetik a kiszállást büntiként.
Mondjuk ezt valószínűleg bevállalom saját- és a tetőfelújítók érdekében is, de azért kíváncsi lennék a véleményemre, nehogy valami még komolyabb meglepetés érjen és valami egyéb bünti is kinézzen, mert valami szabálytalanság van a dologban és esetleg én leszek okolva érte.
Nincs esetleg egy fa az útjában? Tegnap nekem is szólt egy eonos kollega hogy a telken figyeljek a fenyőre mert hiába nem feszíti még a sodronyt, de nem lesznek elnézőek. Mentem is rögtön a fűrészért a kamrába...
Hát igen de sajna az oszlopról már tegnap lekötték :( de amúgy ez a felülvizsgálat megvolt és 8ezer forint volt a költsége de nem találtak semmit se igaz csak azt mérték hogy jól mér-e az óra a számlálót nm elenörizték. De nem is tudták volna.
Ha van rá lehetőség akkor a mért fővezetékre tegyél fel kontroll céljából almérőt. Ha a te fogymérőd jó akkor már nyugodtan hívhatod a szolgáltatót, hogy vizsgálja be a mérődet.
Hali Köszi a tippet. De sajna ez nem nyerő mert ha nincs fogyasztó nincs fogyasztás. Ezt a lehetőséget már átnéztem de sajna nem jutottam előrébb lakatfogóval elenőriztem a fogyasztást terheletlen állapotban 0 volt mind három fázison ezért gondolok a számláló hibájára csak azt nem tudom hogy ez bebizonyítva.
Iparinál van is egy garantált forgalom. Én könyvelőm meg nem szeret ilyenekkel szopni, de akkor rákérdezek, 2 szoba/nappaliból kb. 2 szoba, előtér, fél konyha, meg 70% nappali, amit gyakorlatilag úgyis a cég használ.
Szerintem csak valamilyen félre értésből származhatott ez a kikapcsolás! Amennyiben nem közvetlen veszély (élet,vagy anyagi kár) elhárítása cél,akkor először felszólítanak, fenyegetnek stb.
Könyvelő azt mondja, hogy négyzetméter arányosan ha van 1 külön helység elszámolható minden költség. vagyis 100nm-ben van 10 nm-es iroda akkor viz,villany,gáz,csatorna simán elszámolható 10%-a a számlának.
Azt nem értem, hogy az ipari fogyasztó tudtommal olcsóbban kapja az áramot, akkor mi a gond ezzel?
Köszönöm a segítséget mindenkinek a tesóm nevében. Ma megoldódott a helyzet. Reggel bementek egy ügyvéddel a helyi ügyfélszolgálatra és közölték az ottani főnökkel, hogy ha ma 12 óráig nem lesz áram a lakásban akkor bíróságra megy az ügy és követelni fogják a felmerült többletköltségek megtérítését is. Érdekes módon a látogatásuk után 1,5 órával már kint is volt a szolgáltató egyik embere és visszakötötte az áramot ingyen. Szerintetek miért csinálnak ilyet? Próbálkoznak, hogy találnak e olyan embert aki inkább kifizeti a visszakötés díját csak legyen áram a lakásában?
Még Szegeden történt,ki jött néhány ember a DÉMÁSZ-tól megnézni,hogy a saját családi házamnál lévő saját kft-m az áramot mire használja. Elmondtam nekik,hogy néhány számítógép megy róla,néha műszer,automatika javításkor a készülékek erről járnak. Megnyugodtak,mert ez valójában nem eredményezett nagyobb fogyasztást mint egy jól felszerelt családi ház. Inkább az volt a problémájuk,hogy "keveselték" a fogyasztást és eszük ágában sem volt kikapcsolni az áramot. Okos szolgáltató örül,ha fogy a terméke!
Éppen ezen gondolkoztam én is. Elszámolni bonyás az üzletben, átírni nem egyszerű, mert lakás is, amúgy meg kérdés mikortól számít üzletinek? Elvégre pénzt már mindennel csinálunk, tehát üzlet.
Csak érdekességként! Egy ipari üzemben test zárlat volt. Nem robbant be a kábel,nem olvadt ki a biztosíték,csak a fogyasztás nőtt meg és a teljesítményőr tiltott negyedóránként. Szóltak,hogy elromlott a WATTŐR,mert állandóan lekapcsol,pedig "nem megy" tiltott fogyasztó. Méregettem,számolgattam,hasonlítottam a mért értékeket és kötöttem az ebet a karóhoz,hogy ténylegesen nagy a fogyasztás. Jött az ötlet,hogy leágazásonként mérjünk és összesítsünk. Az egyik szekrény kinyitásakor szinte mellbe vágott bennünket a meleg levegő! Szinte "izzott a sín rendszer"! Na ezen az ágon volt a földkábelnek egy olyan testzárlata,amelyik nem szólaltatta meg a védelmet. Természetesen a nagymértékű átvezetés helyesebb kifejezés,de hát a szakmai zsargon. Nos ilyen jellegű átvezetés,ott ahol nincs fi relé előfordulhat.
A mérő szerkezet mechanikai hibáját se zárjuk ki. Öntési hiba a nagyobb értékek valamelyik tárcsáján,amelyik megtolja a mellette levőt.
Amennyiben minden lehetőséget átgondolsz,akkor esetleg rá jöhetsz a hiba okára is.
Értelmezhetetlen az üzleti tevékenység. pl. én most a lakás áramát használom, hogy "munkaidőben" költségvetést irjak, vagy a pincében 1 szekrényt rakjak össze. Sőt a lakásban lévő "irodának" a részarányos költségeit el is számolhatom.
Nagyon sok helyen folyik "üzleti tevékenység" a lakásban. Melyik rendelet tiltja,hogy a saját lakásodban nem folytathatsz "üzleti" tevékenységet? Más lehet ennek a hátterében! Az otthoni távmunka is üzleti tevékenység! Sok lakásban van ügyvédi iroda (üzleti tevékenység)! Kisebb vállalkozások irodája (üzleti tevékenység)! Lehet,hogy elkerülte a figyelmemet és írtad,de melyik településen van ez az esemény?
....és tervben van a lakossági felszerelés is. Próbaként van pár darab felszerelve, csak egyenlőre még költséges maga a mérő. De majd úgyis megtalálják az olcsó gyártót, mint a mechanikus mérőnél. Ott is a lengyel gyártmány újonnan már olcsóbb, mint a régi magyarok újrahitelesítése.
Nagy fogyasztóknál már nagyon régóta van "távleolvasás". Először vezetékes telefon hálózaton keresztül modem segítségével ment a leolvasás,aztán jött a GSM kommunikáció.
Akkor egyértelműen ügyvéd, ha a szolgáltató nem tudja hitelt érdemlően bizonyítani a bűnösséget (hivatkozz az ártalmatlanság vélelmére). Érdemes lenne körbenézni a szomszédoknál, hátha VALAMELYIKÜK A JÓAKARÓ.
Elnézést a nick váltásért csak okos fejemmel elfelejtettem ennek a nicknek a jelszavát. Szerencsére már eszembe jutott így erről a névről folytatom a beszélgetést.
Semmilyen üzleti tevékenység nem folyik náluk. A tesóm egy bankban, a felesége pedig egy biztosítónál dolgozik a gyerek még ovis (lehet ő a gyanús elem).
Szerződést kell módosítania ha pl kocsma lett az eddigi garázsból mert ő ott a villamosenergiát nem saját maga céljaira használja fel. ügyfélszolgálat készséggel segít neki, de ha semmi olyan dolgot nem csinál ami9 üzleti lenne akkor meg ügyvéddel ki lehet erőszakolni a szolgáltató ingyenes visszakötését
Sziasztok Segítségeteket szeretném kérni egy érdekes probléma megoldásában. Ma délelőtt az öcséméknél minden szó nélkül kikapcsolta az elmű az áramot. Nem hagytak semmi értesítőt náluk, hogy mi az oka ennek a műveletnek. Hazaértek és csak annyit vettek észre, hogy nincs áram a házban. Hosszas keresgélés után összefutottak a szomszéddal aki mondta nekik, hogy napközben ott voltak az elműsök és lekötötték az oszlopról a kábelüket. Felhívták az elműt, hogy mégis miért történt ez, mert tudtukkal 1ft hátralékuk sincsen. Erre azt a választ kapták, hogy bejelentést kaptak, miszerint üzleti tevékenységre (lehet, hogy nem pont így fogalmaztak) használják az áramot és ezért kapcsolták ki. Ebben az esetben mi a teendő, mert én úgy gondolom jogosan nem hajlandó befizetni a testvérem a visszakötés díját. Segítségeteket előre is köszönöm.
Most beszéltem az emberkével mobilon, villanyszerelő megnézte a hálózatot, mindent rendben talált, és megnézte a mérőt is (vhogy), állítólag az is rendben van. (plomba, programozás mittomén, ennyire nem értek hozzá).
Csakhogy műszerrel mérve kevesebb fogyira többet mér. Áramszolgáltató segítségét fogják kérni holnap, állítólag a szolgáltató (mivel az ellenőrzést reg. vill. szerelő végezte) jóhiszeműen áll a dologhoz és tök' rendesek voltak, nem azzal jönnek hogy miért lopod az áramot...
Holnap megtudjuk.
Ez a távleolvasás komoly? Tényleg le lehet olvasni ezeket a digit mérőket távolról?
Nem megteszi már megtette!!! Amúgy voltak ennek előzményei az óra 6 éve lett cserélva 0 ról indult. Tavajig az óra kb 15000ezret mutatott utána felment 67000körül van most és nem ment nagy fogyasztó semmi se. anyám lakik egy éve magába benne. Aszomszéd nem lop meg hasonlók én se nyúltam hozzá nem is érdekelt. voltak kint mérőórát ellenőrizni az émász szakemberei. de nem találtak semmit se én a számlálóra gyanakodok más lehetőség nem lehet de mivel nem reagáltak az ügyvéd leveleire ezután nem tudom mit lehet csinálni.
Akit kikapcsolnak, azok jelentős része meg van róla győződve, hogy ok nélkül történt a retorzió. Egyébként azonnali hatállyal, előzetes felszólítás nélkül egyetlen okból lehet kikapcsolni a fogyasztót, az pedig a közvetlen élet vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető állapot. Minden más kikapcsolást megelőznek a felszólítások, melyek a következők: havi számla, ha nem fizették be akkor fizetési emlékeztető, kikapcsolás előtti felszólítás, kikapcsolás előtti utolsó felszólítás.
Digit mérőt 3 x 50 A teljesítmény felett raknak fel automatikusan. Általában olyan helyekre is felteszik, ahol cél a távleolvasás, a mérő folyamatos ellenőrizhetősége és leolvashatósága. A digit mérő nagyon sokat tud. Még az is kiolvasható belőle, hogy a mérőt próbálták-e manipulálni pl. lopótöközni. Ennél a mérőtípusnál sokféle elszámolási mód megvalósítható, mert a meddő teljesítmény mérésétől kezdve mindet tud mérni. Azt tudni kellene, hogy a fogyasztó csak az elfogyasztott kW alapján, vagy egyéb tényezőket is figyelembe véve fizet. Szerződés kérdése. Ezek a mérők tudnak csúcsidős és csúcsidőn kívüli fogyasztást is mérni. Lehet direktmérő és lehet áramváltós. Ha áramváltós, akkor lehet, hogy rossz szorzótényezőt vezettek fel a számlázási rendszerbe, de az is lehet, hogy rossz szorzótényezőt programoztak be a mérőbe. Ez úgy néz ki, hogy például felszerelve 100/5-ös áramváltó van, de a program a mérőben 200/5-ös. Nagyon sok minden befolyásolhatja a fogyasztás megnövekedését. De mindenképpen első lépés, mint már írták mások is, egy villanyszerelő kihívása, aki felméri a dolgokat, mert lehet az is amit már szintén írtak, hogy az előző mérő, vagy annak bekötése volt problémás.
Ha elég színes a téma,és valamelyik kereskedelmi TV ráharap,akkor meggyorsul az ügyintézési folyamat. Sajnos egyre több ilyen eset van,ezért már a TV-k számára nem izgalmas a dolog.
Hát na igen csak gyakorlatban nem így van mert allig megyen az óra. Ma levágták az áramot is úgy hogy valaki segíthetne, mi a tehendő ilyenkor. Az oszlopról kötötték le. Még ha az óránál köték volna le:)Pedig már ügyvédnél van a dolog de az émász nem válaszolt az ügyvéd leveleire.Tud valaki ebbe segíteni szolgáltatóváltás vagy hasonló. előre is köszönöm.
Régebben egy megrendelőmnél volt hasonló probléma. Annak az oka az volt,hogy a régi háromfázisú mérő rosszul volt bekötve. Mivel ipari üzemben történt (kb. azonos terhelés fázisonként),így egyértelműen látható volt,hogy kb. 66%-a volt a régi fogyasztás az "újnak". Mivel a mérő csere megtörtént,így ez utólag csak logikailag volt belátható. A tulajdonos nem értette,hogy nőtt meg a "fogyasztás" a mérőcsere után! Természetesen a digitális mérő is lehet rossz,de konstans terheléssel,lakatfogóval némi kis számolással saját magatok is eldönthetitek.
Ez a villanysütős dolog jó 5let, továbbadom neki... Ha van vmi ezzel kapcsolatban, értesítelek benneteket.
Mivel a vendéglő nem bővült, elég furcsa hogy (8 évet visszanézve) kb ugyanannyi fogyi, kicsit nőtt, és óracsere után konstans 2x akkora...
De ha jól veszem ki a szavaitokból, sokkal inkább user problem mint hardware, és hogy ezek az órák jajdenagyonnemvalószínűgyakorlatilagnulla hogy meghibásodnak...
1. el kell donteni, hogy a fogyasztas a dupla, vagy a szamla. siman lehet hogy nagyobb reszszamlat allapitottak meg, vagy buntit fizet szar cosfiert vagy hasonlo. gondolom nem lakossagi szerzodese van.
2. ha le tud aramtalanitani ugy, hogy megalljon az ora, akkor bekapcsol egy 2kW sutot vagy rezsot egy orara, es megnezi hogy az ora mennyi fogyasztast mutat. ha 2kWh-t, akkor az ora ok.
Nem, a régi óra biztosan nem volt hekkelve mert a srác abszolút tiszta, mindent felír precíz pontos, az elmúlt 8 évben havonta írta a villanyfogyasztást stb-t, és tele van pénzzel, nem szorul rá arra hogy órát tákoljon.
Az a baj hogy nem azért jutott el idáig a sz*rból hogy van egy vendéglője és egy vacak óra miatt fizesse rá a gatyáját...
Nem lehetséges egyszerűbb teszt? Mittomén 20 db 100-as izzó, vagy vmi más megoldás...
Vagy a régi óra volt hekkelve, hogy ne kelljen annyit fizetni, úgyhogy ovatosan a szolgáltató bevonásával, mert kitalálják, hogy visszamenőleg is fizetni kell.
Ki kell hivni egy helyi szakit, aki felméri, hogy milyen fogyasztók vannak, és kikalkulálja, hogy tényleg sok-e. Esetleg felrak egy almérőt stb....
tudna vki segíteni? Van egy vendéglős ismerősöm a Balatonnál, 8 hónapja cseréltek órát nála vmi új digitális kijelzősre.
Azóta 2x annyi a villany fogyasztásuk havonta.
Ilyenkor mi a teendő? A korábbi óra sem volt vmi ócska darab mert a vendéglő 10 éves...
Hogyan lehet ellenőrizni egy digitális mérőt? Különben arra gyanakszik hogy vki megpróbálhatta hekkelni a mérőt, mert két hónapra kiadta a helyet. A plombák rendben vannak.
Van vmi tippetek mielőtt kihívja az áramszolgáltatót, és ha tényleg gáz az óra nagyon megbüntetik?
Mindig az olyanokkal történnek ilyenek akik rendesek, fizetik az adót, bejelentik nem minimálbérre a felszolgálókat, a szakácsot... :(
Azért ez a fajta sorkapocs egy nagy fos:) 2 pontos kell akkor nem lesz ilyen hiba.Mondjuk a szétválasztást is itt kellet volna megoldani,de mindegy.Nem minden reg,szerelő trehány mondtam már:) Na mentem ,szép napot!
A legújabb szerződési feltételeket nem ismerem, de úgy néhány évvel ezelőtt úgy volt hogy a földkábelt a fogyasztónak kellett létesítenie de rákötés után át kellett adni díjmentesen az ELMÜ tulajdonába.Most jön a csavar de meghibásodás esetén a fogyasztó költsége a javítás. Arra nem emlékezem hogy kinek volt joga javítani de gondolom csak az Elműnek mivel méretlen fővezeték.
Konkrétan a kismegszakító alatt lévő felfűzős betáp gányolás sercegett.Természetesen szakszerűen ,hanyag eleganciával kidobtuk. Mindig meglep,hogy van olyan még olyan aki ezzel a "jólbeváltrégimódszerrel"szerel.
Azt szeretném kérdezni,hogy egy Kazánházba a kazánnak 5x2,5 mcu van írva a rajz szerínt a főelosztótól. Minek a 3 Fázis? Vagy talán van olyan kazán aminek kell a 380V?
Elméletileg a szolgáltatónak. Ugyanis az első csatlakozási pont a tulajdoni határ. Az megint más kérdés, hogy azonnal letagadják és passzolják a tulajra a feladatot. Ez olyan, mint a társasháznál is az első NKI aljzat alsó pontja még a szolgáltatóé, ha az elmenő csavarnál van a gond, akkor a tulajé. Ez is rendkívül érdekes, mert feszültség alatt kicserélni egy szétégett NKI aljzatot egy jó szűk alumínium tokozatban kamikaze meló. A szolgáltató sokkal egyszerűbben tud feszmentesíteni, jóval egyszerűbb lenne nekik a csere kivitelezése, De nem!
Nem, ez csak a villanyórán történt fogyasztást írtam fel. 1217,4-en vagyunk most, 6-ra értünk haza. Írok mindent. Nem volt időm elmenni fogyimérőért, de holnap szerzek.