Először is célszerűségi szempontból teljes mértékben egyet kell hogy értsek Hernyofan kollégával.
Egy piac működését azonban véleményem szerint nem a gyártástechnológia, sem pedig a kereslet-kínálat törvényei, hanem végső soron a versenyjogi szabályozás fogja meghatározni. Mind a EU joga (EUMSz. 101. cikk (1) bekezdés) mind a magyar jog (Vtv.) tilalmazza a versenytársak piacot befolyásoló, torzító megállapodásait. A szabályozás célja az, hogy a fogyasztó a lehető legjobb, legmagasabb minőségű árut kapja a lehető legalacsonyabb áron. Ha megengedett lenne a piac szereplőinek olyan megállapodása, ami alapján a piacot egymás között feloszthatnák (pl. X gyártja Bhv-t, Y gyártja a „virsliablakos” Bh-t), akkor kifejezetten silány minőségű áruhoz jutna a fogyasztó olyan áron, amit „nem szégyellnek” - ahogy az előttem lévők is többen írták. Láttunk már a magyar vasútmodellezés krónikájában olyan esetet, mikor nem volt verseny egy adott termék piacán. Véleményem szerint tehát a gazdasági szereplők olyan megállapodása, mely alapján az előállítást, a forgalmazást korlátozzák, vagy a piacot egyéb módon befolyásolják, kartellezésnek fog minősülni (lásd.: Versenytörvény 12. §.).
Bár közgazdász semmilyen körülmények között nem vagyok, véleményem szerint a kapitalista termelési mód lényege épp a szabad verseny, az, hogy nem lehet tudni arról, hogy a másik mivel rukkol elő. Így az fog nyerni, akinél az innováció van (persze a tőke sem az utolsó szempont). Hernyofan kolléga célszerűséget szem előtt tartó megoldása, tehát az, hogy felmérjük az igényeket, és meghatározzuk, hogy ki, mikor, miért, mit gyárt leginkább a szocialista gazdálkodási mód esetén állja meg a helyét. Egyik sem rosszabb a másiknál (teoretikusan), de jelenleg a játékszabályok a kapitalista rendszer szerint alakulnak. E rendszerben szerintem a megoldás az, ha a digitools megnézi az MTB termékét, és gyárt egy jobb, részletesebb, szebb, okosabb kocsit, összességében olcsóbban. Jelenleg ez így működik.
Röviden tehát, ha valaki megállapodik valakivel arról, hogy ki mit gyártson, hogy ne „törjenek borsot egymás orra alá”, akkor egy hűvös hajnalon ki fog szállni hozzájuk a GVH és egy baromi nagy bírságot fog kiszabni, mondván, hogy barátaim ti kartelleztek.
A kis és nagyszériás gyártást alapvetően a technológia különbözteti meg. A kisszériásban szinte minden kézzel készül, a nagyszériásban automatizált vagy félautomata folyamatok is vannak, a kézi szerelések is jobban felszereltek, hatékonyabbak. Egy mai nagyszériás gyártó, ha nagyon igyekszik, szerintem 1-2 év alatt ki tud fejleszteni egy modellt. A Fuggerth Szilinél ez 7 év volt.
A 2500 db jól hangzik. Ha egy Piko szintű cég összekapja magát, ezt a mennyiséget egy modellből egy év vagy akár rövidebb idő alatt le tudná tolni. A Fuggerth Sziliből ennyi saccra 20 év alatt készült el.
Kár, hogy még nem találtam a Fuggerth gyár gyártási folyamatairól hasonló videót vagy akár csak fotókat , mint a Piko-ról, jó lenne összehasonlítani.
Okés, figyelj élj ebben a világban ahol szerinted a Fuggerth kisszériás cucc.
Akkor felteszem neked a kérdést, szerinted szarabbul jártunk komolyan azzal hogy a Piko kihozott egy olyan gépet amit nagyszériában lehetett előtte is kapni 15 éven keresztül? Nem muszáj válaszolnod...
A 75ezres Szili, amiből neha csurgattak pár darabot, a Quablánál festették, órák alatt elfogyott, aztán hónapokig semmi... Az neked Pikoval összemérhető nagyszéria?
Aha szóval már szerinted a Fuggerth egy kisszériás cucc volt, a maga közel 2500-as darabszámával? Mesélj még kérlek, szeretném látni hogyan tudod még a saját véleményed védelmében hajlítani a valóságot.
A Fugi Szili 75-ért kisszérias cucc volt. Néha csurgattak belőle valamennyit... Szemben a Piko Szilivel. Mi nagy szériáról ( es ennek költségeiről! ) beszélünk.
A lengyel kocsikat meg senki nem ide fejlesztette, kaptunk belőlük egy átfestést, meg némi módosítást.
Ezeket hasonlítod egy nagyszériás fejlesztéssel, amit alapvetően csak ezen a piacon lehet értékesíteni?
Tényleg milyen jó volt amikor a Fuggerth Sziliket lehetett kapni 75-ért. Mennyivel jobb lett volna hogyha a Piko inkább mondjuk helyette a V46-ost hozta volna ki mert van Fuggi. Lenne most egy a Pikohoz képest gyengébb műszaki tartalommal kapható Szili meg egy ahhoz képest olcsó V46. Jobban jártunk volna valóban?
Vagy ott vannak a poznani kocsik. Van egy műszakilag erősebb, jobban összerakott Piko X-ért, meg van egy szebb kidolgozású, viszont kevésbé játszható Robo 1,2X-ért. Valóban olyan rossz hogy van verseny és tudsz választani?
Ha ezekután is magyarázni kell ezt neked akkor ne haragudj de feladom...
Melyik nagyszériás gyermekörömöt kapod most csilliókért? Alább felsoroltam olyanokat, amiket csak ide gyártanak. Mutass már rá lécci, hol keressem a csilliós árú Szilit pl.?
A választás öröme. Hát igen, az van. Én csak attól félek, hogy ha ezt elszúrjuk, akkor ez lesz az utolsó választás jóideig. Mert egy gyártó még lefedné ezt a piacot, kettő ilyen mennyiségekkel nem biztos. Ezt lenne jó elkerülni a jövőben, erről írtam eddig.
Azt hogy nem csilliókért fogod kapni a fröccsöntött gyermekörömöt és netalán még választhatsz is hogy melyiket veszed meg. Azért szerintem ezt nem olyan nehéz felfogni...
"Sajnos egy csomó mindenben ki kellene javítanom téged, de mivel S.A.S nem teszi/teheti meg, ezért én sem tehetem, mert üzleti titkokat sértene. "
Azért elejthetnél ezzel kapcsolatban néhány morzsát itt, hogy mi az a csomó minden. Privátban is szívesen venném, ha kijavítanátok ( amennyiben szükséges, úgy természetesen teljes titoktartás mellett ), maximum beírnám, hogy ez a hozzászólás - vagy annak sok része - hülyeség volt, elnézést kérek érte. Örömmel megérteném, hogy működik ez valójában, és mitől ilyen kiszámíthatatlan minden az MTB körül.
A digitools oldalt elég jól ismerem, annak kapcsán úgy gondolom, nem tévedtem.
"
Gondolj bele, ebben az esetben bármennyit kérhetek a termékemért mert tudom, hogy azt mástól sosem kaphatja meg."
De nem teszi senki - lásd Csörgő, Bobó, Bh kocsi, de mások se nagyszériásként ( Szili, Gigant, hogy csak két olyat emeljek ki, amikből nincs több, ráadásul Piko minőségű újabb Szilit az én életemben nem hinném, hogy még valaki piacra dob ). Ezek mind korrekt áron vannak. Ahogy itt előttem jól leírták, a mennyiség, a befektetett pénz, meg az, hogy a nyakadon marad, beszabályozza az árát.
Pedig mennyivel jobb lett volna, ha csak egy gyártótól van CAF család, a másik a DWA kocsikba vágott volna bele? De a lengyel kocsikat négy gyártótól sem gondolom hú de jó ötletnek. A Gyík meg..
De meglátjuk. Szerintem ezen a piacon nincs értelme addig versenyezni, amíg jutna mindenkinek falat. A vevők meg azzal járnának jól, ha mondjuk az MTB-től jönne a By, Ap, a Digitoolstól a Bhv, jövő ilyenkor meg nem erről beszélgetnénk, hanem örülnénk otthon a vegyes Nohabos balatoni sebesvonatoknak. Azzal, hogy két gyártótól lesz Bhv-juk kb. ugyanolyan áron, nem tudom, mit nyernek a vevők. Szerintem semmit. De a gyártók se...
"Az, hogy osszuk fel egymást közt a piacot, azzal mindenki jól járna csak a modellezők nem."
Ezt azért egy kicsit vitatnám, mert nem feltétlen igaz ez minden piacra.
Ha például egy adott járműre van kereslet (x db), és ha egy gyártó egyszer beruház a szerszámra, eladja a keresletnek megfelelő darabszámot (x), lesz valamilyen profitja, ez így ok, de ha ugyanerre a piacra két gyártó beruház 2 szerszámra, és eladnak egyenként x/db járművet, akkor már nem biztos, hogy megtérülő lesz, és éppen ezért vagy nem is gyártja, vagy drága lesz a modell, mert a beruházás állandó költségét fele annyi modellen kell megtermelni.
Amit írsz, abban is van veszély, hogy egyedüli gyártóként akármennyiért adja el az x darabot, de ha rosszul árazza be, akkor meg rajtamarad, és azért nem lesz megtérülő, mert a vásárlóerőt is figyelembe kell vennie.
Sajnos egy csomó mindenben ki kellene javítanom téged, de mivel S.A.S nem teszi/teheti meg, ezért én sem tehetem, mert üzleti titkokat sértene.
Azonban egy dologban biztosan nem értünk egyet, ami nem feltétlenül baj. Mondjuk S.A.S-nak nem tudom mi a véleménye erről, de én hiszek a versenyben és a piacgazdaságban.
Az, hogy osszuk fel egymást közt a piacot, azzal mindenki jól járna csak a modellezők nem. Gondolj bele, ebben az esetben bármennyit kérhetek a termékemért mert tudom, hogy azt mástól sosem kaphatja meg.
Ha tevedek es valoban nem festett az abroncsa, akkor sem valosagos hogy abroncs igy csillogjon anyagaban egy gozmozdonyon, valami nagyon magas nikkel- vagy ezust-tartalmu otvozet lehet.
Nem lehet, hogy csak az előnytelen fényviszonyok és/vagy vaku miatt tűnik kimondottan fehérnek? A katalógusképen (pl. #59183 hsz.) fémszürke az abroncs éle is, meg a tengelyvég is, ez közvetlen, erős fényben tűnhet fehérnek, mert visszacsillog, visszatükröz...
Ha nem baj, hozzáfűznék pár dolgot az általam látottakról, aztán ha nagy hülyeséget írok, majd a fórumon aktív digitoolsok kijavítanak.
1, A digitools semmivel nem több ma az MTB kapcsán, mint egy sima viszonteladó. Az sem éppen nagy: berendelnek néhány modellt, azokat hangosítják, és egy viszonylag fix vevőkörnek értékesítik. Az MTB-vel való kommunikációjuk kimerül annyiban, hogy az oldalán leadják a megrendeléseiket, abból valamikor valamennyit megkapnak ( azt a bolygók együttállása döntheti el, hogy miből mennyit, és mikor, mert logika nincs benne ), és kifizetik. Ennyi. Az MTB tulajjal egy e-mail váltás is nehézkes, többnyire lehetetlen. Egy időben voltak talán kizárólagos hazai forgalmazók(?), de ez régen nincs így. A lényeg: onnan info nem jön, és pont. Semmivel nincs több infojuk az MTB dolgai felől, mint egy hétköznapi vevőnek.
2, Amikor felmerült a Digitools Bhv elkészítése valamikor tavaly, akkor valóban nem tudtak arról, hogy az MTB-nél készül a kocsi. Ezt konkrétan én mondtam ott, hogy több helyről is hallani ilyet, rajz is volt itt a fórumon ( ezt volt, aki látta ott évekkel ezelőtt ). De semmi többet nem lehetett tudni. Ezért sokminden lehet, de azt, hogy valaki ott fixen azt mondta az MTB Bhv-ról, hogy az márpedig biztosan jön, azt kötve hiszem. Olyan lehetett, hogy idővel egyre több helyről csurrant info, de az már a meghirdetés után rajzolódott ki egyre biztosabban, hogy lesz. Na most az, hogy pletykálnak róla... "Lehetett hallani." Az alapján pl. Trix 424-essel kéne játszanom itt éppen.
Erre mondom, hogy a kommunikáció... Az bizony nagyon kéne.
3, Pl. akkor is lehetett volna alkalmazni, amikor a digitools meghirdette a sajátját. Az MTB súgóinak egyetlen e-mailjébe, telefonjába, vagy akár személyes beszélgetésre - ennél hasznosabb semmi nem lett volna a témában - került volna, hogy hé, gyerekek, ne, mert mi már csináljuk. Tartsátok titokban, de készül. Nem történt ilyen. Meghirdetve se lett az MTB, míg a digitools megtette ezt. Akkor min csodálkozunk?
4, Azért, mert felkerült egy rajz egy fórumra egy teljesen más kocsiról 2019-ben, meg egy másik 2021-ben a Bhv-ról úgy, hogy "valami ilyen is előhúzható legyen a kalapból, ha arra kerülne a sor".. Majd évekig csend. Az mit kéne jelentsen? Senki ne vágjon bele, mert az MTB súgói megszellőztettek egy rajzot évekkel ezelőtt? Honnan kéne tudni, mikor kerül rá a sor, vagy sor kerül e rá egyáltalán, ha senki nem mond semmit? Én már jó tíz évvel ezelőtt begyűjtöttem az Uzsgyihoz dokumentációt, mértem, akadnak rajzaim is. Ha lesz rá egy lehetőség, senkinek ne adjam oda, mert az MTB súgói feltettek ide egy rajzot róla? Azért szerintem ez nem így működik. Itt is és a facebookon is egyes bennfentesek elmesélték, hogy egy rakás rajz van leadva, de lényegében nem tudni, miből lesz valami. Akkor mit fejlessz nem MTB-sként, hogy tuti ne legyen pofáraesés, ha nem is tudsz a párhuzamosságokról?
Ehhez a ponthoz is csak azt tudom írni: nagyon kéne kommunikálni egymással minden érintettnek.
5, A linkelt régi hozzászólásban arra utalnak, hogy a Cak család sok tagját tudják majd gyártani. Ezt egy bennfentesnek tűnő valaki facebook hozzászólásokban is leírta nemrég, hogy nem véletlenül külön elem a lépcső, és "lesznek még meglepetések". Meglepetések. Az jó, elvégre milyen jól bejött most is!
Itt megtehették volna azt - ha már titkolóznak-, hogy most ne a Bhv-t csinálják meg. A Bh jó ötlet volt, lehetett volna régebbi korszakokat is kihozni belőle. Lehetett volna még egy rakás kocsi. Mit választanak? 5. korszakos Bhv-t, amit a Digitools tervez kihozni. Ennek mi értelme van azon túl, hogy tegyünk alájuk, és mi legyünk az elsők?
Ok, ne kommunikáljunk. Illetve nem ok, nem is értem, de valamiért ne. De annyi lehetőség lett volna kihozni más dolgot Cak alapon, de ha csak a már meglévő formákat nézem, azokból variációt, vagy kis fejlesztéssel újabbakat ( pl. klímás, illetve remot Csörgő ) lehetett volna csinálni. Vagy az MD-hez a szerelvényt...
6, Írod, hogy " S.A.S.-ék viszont ezt teljesen non profit módon csinálják, kvázi jófejségből, mindenféle anyagi haszon nélkül".
Egy valamit elfelejtesz. Azt, hogy nem csak anyagi haszon, de KOCKÁZAT nélkül csinálják. Megcsinálják a rajzokat ( ezt ezúton is köszönöm nekik, de már sokszor megtettem itt ), odaadják az MTB-nek, aztán valami vagy lesz vagy nem. A kockázatot az MTB viseli.
A digitools most beleugrik egy nagyon komoly összegbe kerülő szerszámgyártásba. Ha ők nem adják el azt a nem kevés kocsit, akkor elég nagy bajba kerülhetnek. Ez S.A.S.-éknál nincs, így pedig könnyű bizonytalanná tenni a piacot a titkolózással meg a sok leadott rajzzal, amikből nem tudni, mikor lesz valami. Ha lesz egyáltalán. Ők nem ebből a piacból élnek, max nem lesz semmi abból, amit megterveztek, ha meg igen, jól jártak ( természetesen nem csak ők, mi is ). Akik meg fejlesztenének ide valamit brutál pénzekért, azok meg majd max meglepődnek, hogy hopp, az MTB-nek épp most volt kedve előhúzni pont azt a kalapból.
Apróság egyébként, de ha az a társadalmi munka olyan fontos eleme a dolognak: a digitoolshoz én vittem be a Bhv-hoz az első rajzokat a modellről, amikhez magam mértem le a valódi kocsit egy szép nyári napon pár éve - csak úgy, hobbiból. Azóta ezeket a rajzokat ott jócskán módosították, kiegészítették, finomították, 3D-sítették, de én magamnak csináltam eredetileg őket - ahogy anno sok más típusról is - hátha egyszer majd lesz belőle valami. Így mindenki jobban járt vele, mintha otthon kotlanék rajtuk. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy akik ilyesmit társadalmi munkában végeznek, azoknak ez valamilyen szinten biztos, hogy hobbijuk is.
A lényeg azonban az, hogy ki kéne találni, hogyan lehetne ezeket a fejlesztéseket összehangolni. Nem versengeni egymással, hanem beszélni és párhuzamosan minél többféle modellt létrehozni. Ez már jóval a Bhv előtt is megfogalmazódott bennem ( pl. a Gyík kapcsán nagyon jól kijött a probléma ). Arról viszont fogalmam sincs, hogy lehetne elindítani egy ilyen folyamatot, de szerintem lenne értelme erről beszélgetni.
Ennyit szerettem volna hozzátenni - aztán majd kapok érte, ha hülyeséget írtam.
Mondjuk én nem igazán látom azokat a senkinek nem jó, polcokon álló modelleket: legutóbb pl a digitools poznani kocsijait is elvitték néhány nap alatt, pedig annál is olyan hozzászólásokat lehetett olvasni, hogy drága és nem is tökéletes... Emellett meg amúgy szépen pörög a használt piac is; még mindig könnyű túladni gyakorlatilag bármilyen Fuggerth kocsin is és nem is kell nagyon levinni az árát. Ergo én is azt mondom, hogy tök mindegy hányan gyártják, a népszerű modelleket úgyis felvásárolják, nem fog a nyakán maradni egyik eladónak se.
Ezt a festést meg ki a t{k{m találta ki? Fehér szélű kerekek, meg csillag réz színű gőzdómmal. De, ha már rajta van a csillag, akkor miért nem fekete a gőzdóm?
Nekem űgy tűnik, hogy ezt valaki direkt elcseszte. Jó esetben 10-15 évente jelenik meg magyar vonatkozású gőzös, és az is ilyen lesz. Ez olyan mint egy múzeumi mozdony a kirakatban.