Sok sikert az új projekthez, hiánypótló, nagyon ígéretes ez a kezdeményezés!!! A nevek mind-mind garanciát adnak a profi megvalósításhoz és működtetéshez!
Nyitáskor pedig a látogatásomra az elsők között számíthattok. :)
Nemrégiben vettem barkácsoláshoz einheitswageneket. Volt közöttük két szép kasznijú CSD-s változat, amik szerintem a ritkábbak közé tartozik. (Akár lehet, hogy a csehekhez került is ilyen a háború során, de biztos információm nincsen.) Sajnálom szétvágni, ezért ha van valaki, aki elcserélné egy kommerszebb darabra (DR, DB, NS), akkor csak annyit kell tennie, hogy eljön érte a Kelenföldi pályaudvarhoz közeli címre - egyzetetett időpontban, a cseredarabbal. A cseredarab lehet festéshibás, kopott; ajtó fölötti sarok akár csorba, de az alsó részen levő pöcök legyen meg.
Szándékosan nem a börzére tettem fel, mert nem kupeceknek, viszonteladóknak szánom, hanem olyannak, akinek magának jelent értéket.
Néhány hónappal ezelőtt "job.ulbula" nick alatt találkozhattatok egy felhívással, amiben modellezésben, terepasztalépítésben jártas kollégákat kerestünk egy új vállalkozáshoz.
Elérkezett az idő, hogy felvállaljuk a nyilvánosságot a terveinkkel kapcsolatban (így pl. már a saját "ms bakteres" nickről is írok...). Az aktualitást egyrészt az adja, hogy a vállalkozás helyszínén épp a mai napon megtörténtek az első kapavágások, másrészt az augusztusi Indóházban is találkozni fogtok egy, a kiválasztási folyamatot bemutató izgalmas modellezős esemény képes beszámolójával.
Nos, slágvortokban a lényeg: az Andrássy út egyik csodaszép épületének, a Krausz Palotának a földszintjén egy 300 nm-es kiállítási terepasztalt fogunk felépíteni magyar, osztrák és német tematikával. A MINIVERSUM megnyitását 2014. májusra tervezzük. A létrehozó csapatban helyet kapnak a honi modellező közösség jeles képviselői, reményeink szerint egy kiváló minőségű, kifejezetten igényes terepasztal fog felépülni. Legalább ennyire fontos szempontként rendelkezünk megfelelő vezetési, projekt irányítási és pénzügyi ismeretekkel is ahhoz, hogy egy sikeres, nyereségérdekelt üzleti vállalkozást hozzunk létre.
Aki akár innen, akár az Indóházas cikkekből még nem ismer: Kocsis Attila vagyok, a MINIVERSUM ötletgazdája és vezetője. Vida Lászlóval (vika) és Martisz Gáborral (martisz) együtt adjuk a szűk szakmai team-et, mindhárman tulajdonosok is vagyunk a cégben. A projekthez csatlakozott már Tiringer Feri (paksinuti), Kövér Zoli és Kiss Róbert (Dampf) is.
A www.miniversum.hu címen találtok még egy rövid bemutatkozást, megismerhetitek a cég logóját és helyszínét.
Megcsináltam a szigetelő vágásokat, szerencsére elég stabil lett. Végül, hogy még erősebb legyen, a belső síneknél nem vágtam át a vezetősíneket, hanem a köveztkező talpfán átvágtam a nyákot a vezetősín vége és a belső sín között, így még stabilabb lett a szerkezet.
Annó én is szerettem volna ilyen 3 lámpás változatot, de letettem róla.
Ebben a mai 1mm-es nagyfényerejű smd led-es világban, ahol a led, ha vigyázol, soha ki nem ég, teljesen más dimenzióba kerül a modellezés :)
Annyit a működéshez hozzáfűznék, hogy ami tőlem ment kétlámpás blokkjelző, azon azért dolgoztam annó, hogy működjön rendesen, mert kontakthibás volt az egyik tekercs érintkezése, így a megbízhatóság nem 100% itt sem. Megfelelően megpucolva, viszont nagyon alacsony áram, és feszültségfelvétellel tökéletesen átbillen a másik állásba, végálláskapcsolással a tekercs.
Amiért írtam: szerintem ezzel a blokkjelzővel is megvalósítható a máv szabványú jelzéskép! (már hallom a robalyt :).
Hogyan? Egyszerűen: a lámpák színre vannak festve, és tökéletesen mindegy, melyik, melyik lyukban fogalal helyet. Azaz felcserélhetőek (mögöttük a vezetékeket kell átforrasztani)! Ezek után a lámpák vezérlése már csak a kérdés. Analóg üzemben viszonylag nehéz több jelzésképet rátenni (kétállású relékkel megoldható), de pl. egy digitools fényjeződekóderrel ez már nem lehet gond :)
Kár lehúzni szegény blokkjelzőt, még ennyi év távaltából is! :))))
Egyik modellezőtársunk kért tőlem egy 60°-os átszelést. Gondoltam, pár óra alatt összedobok neki egyet! Csak ezt tegnap reggel gondoltam!!! Hát, ennyit már régen sz*vtam, mint ezzel! :-(
Pl. az első verziónál nem vettem figyelembe, hogy a nagy szög miatt nem lehet hajlítani a síneket, minden sarkot szögbe kell reszelni, és forrasztani kell. Azután, hogy elég stabil maradjon a szigetelő vágások után is, hátul elég komolyan meg kellett patkolni, tk. az összes talpfa réz lemez csíkkal össze van kötve erősítés gyanánt. Remélem, így már elég erős lesz, mert még nem vágtam át, ez majd holnap derül ki.
Ezt használtam, ennél a bekötésnél a pirosat és a zöldet/sárgát a kapcsolóról tudom kapcsolni, a zöldet pedig gyaníthatóan úgy tudom megvalósítani ahogy nazareth írta. Kösz a segítséget!
Köszönöm szépen a segítséget! Közben nekem is leesett, hogy MÀV szabvány szerinti közlekedést a Piko (régi analóg) eszközökkel nem fogjuk tudni megvalósítani teljes mértékben. Inkább közelítő imitáció lesz ami a célnak megfelel, lényeg, hogy viszonylag automatikus legyen a közlekedés a pályán ütközések, ráfutások nélkül.
Honecker idejében az NDK -s Piko ötven éve kifejlesztett egy játék blokkjelzőt, és most azon lovagoltok, hogy ez melyik jelzőre hasonlíthat????
Semelyikre.
Létrehoztak az akkori tervezők egy olyan lámpatestet, amibe belefért az akkori technikai színvonal legkisebb izzójából három darab - későbbi verziójában már csak kettő.
Ennyi.
Fél évszázadon át tökéletesen ellátja funkcióját: -Egyedi jelzőként ugyanúgy tökéletesen megállja a helyét mint egy önműködő térközjelzős rendszer tagjaként.
Van egy nagyon jó tulajdonsága: -Ha a helyszűke miatt csak egyféleképpen tudod beépíteni, a lámpatestet menetirány szerint megfordíthatod, vagy akár ki is cserélheted modern Vissmann jelzőre is. :-))))
Ach so... A '70-es évek technikája, egyszerű, otthon barkácsolható, természetesen ennek megfelelően kompromisszumos, de gyerekeknek, játékra, az elektromosság alapjainak elsajátítására tökéletes :)
Amúgy "Blocksignal", azaz térközjelző után nincs kitérő, sem vágányútállítás, csak egy szimpla térköz, ezt a jelzőt a Piko valszeg a sima V/Z jelzőből barkácsolta :)
A németeknél egy ilyen jelző valóban szódával elmegy, ha a H/V (fő- és előjelzős) rendszert tekintjük, de komoly kompromisszumokkal:
- külön előjelző kell a jelző alá (vagy a köv. jelző elé fékúttávolságra, ekkor bejárati jelzőként nem igazán használhatjuk),
- illetve továbbra sem stimmel a jelzőlap, mert a H/V rendszerben a 3 optika a téglalap alakú jelzőlap sarkain van.
H/V zöld-sárga jelzésre itt egy szép példa (a vörös optika nem látszik, az a felső sárga mellett van; a fő jelzéskép felfelé van módosítva 60km/h-ra; illetve látható a fő jelzőlap alatt az előjelző, ez M!-ról felfelé van módosítva 30-ra).
A német H/V rendszernek felelt meg kb. a régi magyar irányjelzési rendszer azzal a különbséggel, hogy míg a németeknél a "két fény" már akkor is 40-et jelentett, nálunk jelzőtől függően kitérőt, vagy 2. kijáratot; illetve nálunk mindegyik fény zöld volt – emiatt MÁV-os irányjelzési rendszerben nem használható a PIKO jelző.
Ha a német Hl-rendszerben gondolkodunk, az már OSzZsD-rendszer (tehát hasonló, mint a magyar sebességjelzési), ekkor érvényesek az előzményekben taglaltak (illetve az optikák elhelyezkedése továbbra sem stimmel)...
Ennyit az elméleti fejtegetésekről :) Sajnos bekötést nem tudok hozzá, de gondolom alapból
- van neki egy bemenete, amivel visszaejtem vörösre (célszerűen a jelző mögé helyzett kapcsolóvágánnyal);
- van neki egy bemenete, amivel szabadra állítom (nyomógombról pl.),
- illetve van neki egy bemenete, amivel a 40-et kivezérli (vagy letiltja).
Ekkor a bekötése hasonlatos lehet az egyszerűbb V/Z kétoptikás jelzőéhez, annyi különbséggel, hogy a mögötte álló, a Vmax-hoz tartozó vágányútban érintett kitérők kitérő-irányú visszajelzéseit lepárhuzamosítom, és azzal rakom ki a sárgát a zöld mellé (esetleg fordítva: a jelző mögötti, Vmax-hoz tartozó vágányútban érintett kitérők egyenes visszajelzéseit sorba kötve kioltom a sárgát)...